URN_NBN_SI_DOC-3RDCGXQS
Mali založniki n a velikih trgih Definicija pojm a "mali založnik" pom eni v velikih državah nekaj drugega kot na m alih trgih. Mali založnik na velikem knjižnem trgu običajno pom eni založnika, ki se je specializiral za izdajanje knjig z določenega področja in ki vsako leto izda m ajhno število naslovov novih knjig. Ti založniki navadno tu d i ne m orejo računati s prodajo svojih knjig v knjigarnah, saj so njihove knjige preveč specializirane, knjigarne pa se čedalje bolj usm erjajo na prodajo knjig, nam enjenih širokim krogom kupcev. M ali založniki m orajo zato iskati dru ge prodajne poti do svojih kupcev, ki so večinom a knjižnice in institucije, redkeje pa posam ezniki. V svoji založbi tudi nim ajo veliko zaposlenih, niti nim ajo na voljo večjih finančnih sredstev. Zato m ora m ali založnik poleg svoje kreativne funkcije izbire in uredniške priprave svojih knjig običajno skrbeti tu d i za propagando, fakturiranje, razpošiljanje knjig in zagotavljanje plačil svojih kupcev (v velikih založbah te funkcije opravljajo posam ezni specializirani oddelki). Mali založnik m ora dobro poznati vse značilnosti celotnega založniškega procesa, tako njegovega kreativnega kot ekonom ske ga dela in ga pogosto - danes, ko se založniški uspehi najpogosteje ocenjujejo sam o s finančnim i kazalci - m nogi štejejo za poslednji preostanek nečesa, kar so v preteklosti definirali kot "poklic za gentlem ene". In resje na velikih trgih m ali založnik skorajda še edini, ki na knjige ne gleda sam o kot na tržni proizvod. Knjige izdaja iz svojega notranjega nagnjenja do knjig in zato so rezultati njegovega dela, čeprav ne dajejo spektakularnih finančnih rezu lta tov, pogosto dela velike literarne, znanstvene ali kulturne vrednosti. K rea tivna vloga m alega založnika se torej bistveno razlikuje od kreativne vloge velikega založnika. N ov in hiter tehnološki razvoj v zadnjih letih je prinesel veliko sprem em b tu d i v založniški proces. Tudi m ali založniki so ta razvoj lahko uspešno obrnili sebi v prid. Ko pa začnem o govoriti o elektronskem založništvu - bodisi o "on- line" ali CD ROM proizvodih - m ali založnik ne m ore več tekm ovati s svojimi velikim i brati. N im a specializiranega znanja niti dovolj denarja, ki sta con ditio sine qua non v elektronskem založništvu. Dobro besedilo in prim erno ilustrativno gradivo ne zadoščata več: kom binacija besedil iz različnih virov, oprem ljenih tudi z glasbo, filmom, animacijo, fotografijo, risbam i in še drugim i elem enti, so ob zelo dobrem poznavanju tehnike program iranja nujni, če hočem o narediti elektronski proizvod. Predvsem pa potrebuje veliko denarja, ki ga vloži v tak proizvod. Po podatkih firme TFPL M ultim edia, ki spada k založbi M acm illan, je danes na trgu več kot 13.000 CD ROM-ov in m ultim edijskih proizvodov. Ta številka je od leta 1994 narasla za več kot 80%. Kljub tem u v resnih kom entarjih berem o, da doslej še noben založnik z elektronskim založništvom ni ustvaril
RkJQdWJsaXNoZXIy