URN_NBN_SI_DOC-9CDBLN6R
va(33). M im o p ro u čitv e značilnosti zah tev k o v je težko p re p o z n a ti u p o ra b nika. N a o d n o s u p o ra b n ik a d o bibliografskega inform acijskega sistem a p ra v la h ko v p liva tu d i način financiranja, ko je lahko sto ritev zanj b re z p la čn a ali p a jo m o ra v celoti ali d eln o poplačati. O tem , kaj je prim ernejše, n i en otnega načelnega stališča, zato pa je toliko bolj koristno, d a bi preizk u sili ug o to v itv e iz razisk av , ki so jih d ru g o d o tem opravili(34). 3. V štu d ija h u p o rab n ik o v inform acijskih sistem ov se je izkristaliziral niz elem entov, ki so dovolj en o tn o d efin irani in d o k aterih se p risto p a z ra z v id n o in preverljivo m etodologijo. To so: relevanca, načini (stili) iskanja, logiranje, postingsi, feedback, izposoja in u p o rab n išk a dokum entacija. Im plem entacija uveljavljenih razisk o v aln ih m eto d in m eritev bi n am m o rala om ogočiti p rim erjavo n aših in tujih rezultatov. K oncept relevance v celoti p re v z em a m o po Tefku Saracevicu, ki je v svojem p risto p u kritično zajel vse najvažnejše izkušnje n a tem p o d ro čju ter izdelal n a ta n č n o m e to d o proučevanja(35). M nogo m anj d o d e la n e so m eto d e raziskovanja k o m p lek sn e n a ra v e u p o ra b niškega iskanja p o in terak tiv n ih inform acijskih sistem ih. Vsi se zavzem ajo za in tegralno, lo n g itu d in a ln o in pro b lem sk o usm erjeno analiziranje tega elem enta. N aš p risto p b o m o u rav n a li z raziskovanjem A m a n d e S pink v Saracevicevi skupini(36). Izhodišča za analizo logiranja je p ostavil Tolle z NSF-jevo razisk av o d elo vanja bibliografskih inform acijskih sistem ov v LC, S yracuse U n iv ersity Li b rary , D allas Public L ibrary, The O hio State U n iv ersity L ibrary n a začetku osem desetih(37). Za nas p a bo zan im iva tu d i m no g o cenejša raziskava, ki jo je v K ansas C ity-ju op rav il T hom as Peters(38). M o rd a celo p rv i od elem entov, ki so se ga raziskovalci u p o ra b n išk ih p o treb lotili sistem atično, je feedback. K oristni re zu lta ti so bili takoj n a dlani - s skrajšanjem p o treb n eg a časa za usposabljanje - z zm anjšanjem števila n a p a k in obsega pom oči - s p ovečan o učinkovitostjo iskanj. N eizo giben n a tem p odro čju je G aines s svojim i "pravili za ob d elav o feed- backa uporabnikov", ki jih je postavil 1975 in d o p o ln il 1981(38). A v to m atiziran a izposoja p o n u ja vrsto p o d atk o v , ki so zelo važni za p re p o z n avanje u p o ra b n išk ih interesov. G lede na to, d a se na d ru g i stran i sprem inja p re d v se m zaloga, se raziskav e po g o sto m a dotikajo tu d i p olitike n ab av e, še posebej p ri najdražjem g ra d iv u - serijskih publikacijah. V tem tre n u tk u je za
RkJQdWJsaXNoZXIy