URN_NBN_SI_DOC-CC6FQLSC
Knjižnica 41 (1997)2/3 - zaradi spoznanja o možnosti svojih prihodnjih vlog v določenih življenj- skih situacijah. 3.1. Literarni vzorniki Literarni vzorniki in spoznanja o možnostih za svoje prihodnje vloge imajo zaradi predstavitvene dodelanosti in osebne čustvene nevpletenosti (v real- nih okoliščinah zaradi čustvene prizadetosti slabše vidimo in razumemo izkušnjo) večji vpliv na otroka, kakor srečanja s stvarnimi ljudmi in situaci- jami. 12 Ta vpliv je bil že od nekdaj zelo dobro poznan, še posebej vpliv literarnih vzornikov, saj so ga predvsem nekoč (danes to ni tako izrazito) mnoga literarna dela pisana za mladino izvrstno uporabljala v vzgojne namene (npr. v obliki moralnega nauka). Vendar pa ne moremo govoriti o identifikaciji otrok in mladostnikov z literernimi vzorniki, saj bi to pomenilo, da si mladi bralec stvarno domišlja, da je neka druga osebnost. To pa bi že pomenilo skrajni primer izgube zveze z realnostjo oziroma patološki primer, kar pa ni značilno za otrokovo doživ- ljanje leposlovnih junakov. Mlademu bralcu literarni vzorniki pomenijo le "prijatelje' iz literature, saj imajo otroci nasploh zelo dobro razvito sposob- nost prehajanja iz realnosti v domišljijske svetove (npr. pri otroški igri) in spet nazaj v realnost. Oboje se pri njih večkrat celo prepleta, vendar z jasno postavljenimi mejami med realnostjo in fiktivnostjo. 13 3.2. Pozitivni učinki branja Naj izpostavim torej nekaj zelo pomembnih funkcij branja kvalitetne mla- dinske književnosti, ki imajo daljnosežne učinke na mladega bralca in njegov razvoj (socialni, osebnostni, jezikovni, razvoj domišljijske dejavnosti). 1 Brsrje kvalitetne literature mlademu bralcu omogoča uspešnejšo sociali- zg^.ja m lažji vstop v njegovo kulturno okolje, ki se pričenja že v zelo obdobju razvoja - predvsem z igro (socialni razvoj). 2. Hit področju osebnostnega razvoja omogoča branje otroku tudi izgradnjo v f c 4f oi v vrednostni sistem, saj v literarnih junakih prepoznava sebe in svoje •kž^vfc i r « med njimi išče vzornike. Branje tako pomembno vpliva na: 12 (/f',~mm, 'A lira ec m književnost. Ljubljana: DZS, 1989, 37. 1 S D 1 ^ C ' n ,min ' ^ , ' ra ^ ec književnost. Ljubljana: DZS, 1989, 36.
RkJQdWJsaXNoZXIy