URN_NBN_SI_DOC-CC6FQLSC
Knjižnica 41 (1997)2/3 4. Od slikanice do literarne teorije Ken Watson 14 , priznan avstralski strokovnjak na področju mladinske književnosti in literarne teorije, je razvil model branja slikanic od otroštva pa do pozne adolescence - do 18. leta starosti, kar pozneje navezuje na literar- noteoretična znanja. Njegovi argumenti za tovrstno navezavo so naslednji: - kombinacija besed in slik je najobičajnejša oblika komunikacije v današnjem svetu; - bralci bi morali razvijati spretnosti interpretacije vizualnih predstav ob določenem besedilu in analizo vpliva le-teh na proces branja; - bralci bi morali s pomočjo analize dojeti, da je pomen vizualnih predstav zelo močno povezan s kulturo, iz katere izhajajo, npr. v slikanici z naslovom "Dajmo psu ime" - Give a Dog a Name (Barrie Wade in David Parkins) - se pojavi v neki družini pes, za katerega ne vedo, kako mu je ime, in ga zatem želijo priklicati z raznimi imeni, pes pa se ne odzove vse do takrat, ko ga stari oče pokliče z imenom ženskega spola - pes je pravzaprav psička in zato ni reagirala na množico pasjih imen moškega spola. Bralni proces je torej v povezavi z bralčevim doživljanjem sveta: 1) sestavljanje grafičnih znakov ter sintaktičnih in semantičnih povezav - za to je potrebno bralčevo brezpogojno obvladovanje jezika in bralnih tehnik; 2) napoved pomena na osnovi zbranih povezav; 3) testiranje napovedi; 4) potrditev napovedi in morebitne korekture, če je potrebno. In kako približati literaturo bralcem? 1. prebrano je treba povezovati z bralčevim doživljanjem; 2. pomembno je upoštevati bralčeve odzive; 3. pomembno je upoštevati tudi nasprotne argumente pri bralčevem odzivu; 4. pomembno je, da pretresemo ozive in komentarje v manjših skupinah; 5. na koncu s pomočjo skupinskih ali individualnih aktivnosti omogočimo domišljijsko poustvarjanje. 14 Watson, K. Using picture books unth older children. (Prispevek s konference v Amsterdamu od 9.-11. julija 1997, ki se je imenovala IAIMTE Conferencc on the teachmg and learning of language and literature.).
RkJQdWJsaXNoZXIy