URN_NBN_SI_DOC-HWMCVMEP

112 Katalogi v digitalni obliki so shranjeni na medijih DVD-R (arhivska in operativna kopija) na dveh fizično ločenih lokacijah: na muzejskem strežniku (operativna kopija) in na zu- nanjih diskih TeraStation PRO (operativna kopija). Zunanji uporabniki lahko kataloge s čipkami in vzorce za klekljanje pregledujejo s pomočjo računalnika v dokumentaciji muzeja, kjer lahko izbrane datoteke tudi naročijo. Najbogatejši katalog s 490 primeri klekljanih čipk S pitzen Muster Buch des Franz Lapajne 1905 pa je na voljo na muzejski spletni strani. V prihodnosti je načrtovano oblikovanje spletnih zbirk ter posredovanje gradiva iz zbirk na spletne portale Museums.si, Kamra.si, dLib.si in Europeana.eu. S stališča kustosov je sprememba analognih vsebin v digitalne verjetno najhitrejši del postopka, mnogo počasnejše je dokumentiranje oziroma oprema digitaliziranega gradiva z metapodatki. V primeru katalogov s čipkami je bil v muzejsko dokumenta- cijskem sistemu Galis izbran modul Fototeka, ki omogoča, da se posamezna stran v katalogu opiše kot slika, iskalnik pa omogoča iskanje po vsebini. Opis lahko zajame informacije, kot so imena čipk, elementi in tehnike izdelave, vrsta sukanca in kataloške oznake. Takšen način dokumentiranja je bil izbran, ker je katalog inventariziran kot sa- mostojna enota oziroma predmet in se lahko poveže z modulom Fototeka. Vzorci za klekljanje Zorke Rupnik pa so bili inventarizirani kot samostojne enote. Še vedno se pojavljajo številna vprašanja, ki izvirajo iz pomanjkanja sistematičnega pristopa k digitalizaciji zbirk kulturne dediščine na državni ravni. Zaradi večje dosto- pnosti digitaliziranega gradiva se zastavlja tudi vprašanje avtorskih pravic, 16 njegove komercialne in nekomercialne uporabe itd. Večina institucij na Slovenskem pa razpo- laga s skromnimi sredstvi, ki jih lahko namenjajo temu področju (Vodeb, 2012). 3.2 Hranjenje in uporaba digitaliziranih vsebin v Čipkarski šoli Idrija Z digitalizacijo so v Čipkarski šoli Idrija na eni strani arhivirali in zaščitili originale, na drugi strani pa so želeli omogočiti dostop do vzorcev in možnost iskanja po zbirki tudi učenkam, učencem ter učiteljicam na dislociranih oddelkih šole. Zaradi objektivnih ra- zlogov uporabe digitaliziranih vzorcev v praksi še niso izpeljali. Odprta ostajajo naslednja vprašanja: • format vzorcev, ki presegajo velikost A3; • dostopnost digitaliziranih vzorcev na dislociranih enotah šole na način, ki bi čim bolj zmanjšal možnost zlorabe vzorcev (avtorske pravice); 17 • način prenosa digitaliziranega gradiva v materialno gradivo s specifičnimi zahte- vami glede obstojnosti barve, trdote papirja itd. 16  Glej op. 17. 17  Čipkarska šola ima vzorce, ki so del učnega programa, avtorsko zaščitene. M. Gnezda Bogataj, T. Grbec: Digitisation of Lace Catalogues and Patterns , 103-113 Library, 56 (2012) 3

RkJQdWJsaXNoZXIy