URN_NBN_SI_DOC-HWMCVMEP

106 1.1.1.1 Izbor in zahteve glede digitalizacije gradiva iz zbirk Mestnega muzeja Idrija Skladno z internim načrtom digitalizacije so v muzeju leta 2009 za digitalizacijo izbrali šest prodajnih katalogov s čipkami s konca 19. in z začetka 20. stoletja, leta 2011 pa 1050 vzorcev za klekljanje iz fonda Zorke Rupnik iz druge polovice 20. stoletja. Največ katalogov, ki jih hrani muzej, je bilo last podjetja Franc Lapajne, ki je imelo od 90. let 19. stoletja vodilno mesto pri trgovanju s čipkami v Idriji. Podjetje je v tujini, predvsem v severni in zahodni Evropi ter v severni Ameriki, poslovalo s katalogi z raz- lično ponudbo čipk. Čipke so imele kataloške oznake, tako da so kupci trgovcu sporo- čili oznako čipke in želeno količino. Trgovski katalogi z nalepljenimi primeri klekljanih čipk, ki so se v preteklosti izdelovale na Idrijskem, so pomemben vir za raziskovanje razvoja idrijske čipke. V njih se lahko proučuje različne vzorce čipk, njihovo motiviko, tehnike in elemente, oblike in veliko- sti, njihovo uporabnost itd. Zaradi starosti in pogoste uporabe pa so katalogi v slabšem stanju. Eden izmed večjih fondov vzorcev za klekljanje je fond vzorcev Zorke Rupnik, ki obse- ga 3797 vzorcev, narisanih s tušem na prosojnem papirju. Idrijčanka Zorka Rupnik je bila najpomembnejša risarka vzorcev, zaposlena v podjetju Čipka Idrija, ki je vplivala na oblikovno podobo današnje idrijske čipke. V njeni zapuščini je precej podpisanih vzorcev, medtem ko se tudi za druge z oznako »Čipka Idrija« domneva, da so njeno avtorsko delo. Glavna zahteva glede digitalizacije izbranega muzejskega gradiva je bila verodostoj- nost digitaliziranih vsebin v odnosu do izvirnikov, kar pomeni, da so morali biti katalo- gi digitalizirani kot celota, vključno s praznimi stranmi. Prav tako je bilo treba na digi- taliziranih vzorcih za klekljanje ohraniti vse nepravilnosti izvirnikov. Najpomembnejši cilj je bila pridobitev digitalnih datotek, ki si jih zunanji uporabniki lahko samostojno ogledujejo in jih je – na željo – mogoče posredovati v digitalni obliki ali jih natisniti. Prav slednjega se največ poslužujejo klekljarice, ki si na podlagi natisnjenega vzorca izdelajo vzorčno predlogo ( papirc ), po kateri lahko klekljajo čipko. M. Gnezda Bogataj, T. Grbec: Digitisation of Lace Catalogues and Patterns , 103-113 Library, 56 (2012) 3

RkJQdWJsaXNoZXIy