URN_NBN_SI_DOC-W9RMHD2G

436 Šolska kronika • 3 • 2011 »Kmetovskemu človeku gosposka suknja tako stoji kakor prasici sedlo« Prvič se omenjata v Ravnikarjevem Abezédniku sa Shole na Kmétih po zesarskih kraljévih Deshélah iz leta 1823, vendar povsem splošno, ne vezano na institucijo (šola, cerkev, ipd.), kjer zasledimo »Oblazhílo ino obútalo: klobúk, kapa, ruta, ∫rajza, podlé- kliz, kamshóla, ∫uknja, hlazhe, nogovíze, ...« 1 Oblačila se neredko pojavljajo v zvezi s šolo. Gospod kaplan v Slomškovem delu Blaže in Nežica v nedeljskej šoli iz leta 1857 Blažeta in Nežico povabi v nedeljsko šolo, hkrati pa jima grajski gospod obljubi obleko za v šolo »Pač, pač«, prigovarjajo grajski gospod. »Iz pridnih otrok še kdaj kaj bo. Od nog do glave ju bom oblekel, pa jima vse- ga omislil, česar za šolo potrebujeta ...« 2 in obljubo tudi drži, saj: »Grajski sluga jima na večer novo obleko prinese. Na ravnost se preoblečeta; in ker se jima prav čedno prileže, gresta z hlapcom v Kamnik se milostivi gospodi zahvalit.« 3 Tretjo nedeljo se v nedeljski šoli gospod kaplan dotakne tudi teme oblačenja, in sicer posebej poudari, da naj se vsak oblači svojemu stanu primerno, ker: »Kmetovskemu človeku gosposka 1 Matevž Ravnikar, Abezednik sa shole na kmétih po zesarskih kraljévih deshélah, Ljubljana, 1823, str 47. 2 Anton Martin Slomšek, Blaže in Nežica v nedelskej šoli. Faksimile izd. iz leta 1857/ [izdajo pripravila Joža Mahnič in Marijan Smolik], 2. izd., Celje, 1995, str. 4. 3 Ibid. Dobre gospodinje skrbijo za obleko družine. (P. Flere, Naša prva knjiga, str. 26.)

RkJQdWJsaXNoZXIy