URN_NBN_SI_DOC-WWCLMIXQ
do obrambe kulturne dediščine, od civilnih pravic do svobode infor miranja. To je gibanje, ki ga v ce loti ni lahko doumeti, ker je eks tremno raznoliko in nejasno, a ki se poglablja, širi in veča in s tem pritrjuje tistim, ki so že pred ča som predvideli globoke spremembe, kulturne in etične, v osrčju potroš niške družbe, kakršno je ustvaril nenadzirani razvoj tehniško-eko- nomskih sil. Taka sprememba, če prav nejasna in kontradiktorna, in ki jo za sedaj sestavlja vrsta ne skladnih mikromutacij, ima že na tančno poimenovanje: t. j. revolu cija terciarnih dejavnosti, med ka tere sodi tudi biblioteka. Za kaj pravzaprav gre? Terciar nim dejavnostim je namenjena ve lika ekspanzija na račun primarnih in sekundarnih. Vloge se bodo za menjale in terciarne dejavnosti bo do prevladovale in od njih bo od visno delovanje prvih dveh. Nad vlada terciarnih dejavnosti bo v bi stvu nadvlada razuma, znanosti, kulture, v nasprotju s sedanjo alie- nirajočo nadvlado tehnike in eko nomike nad vsakršno drugo dejav nostjo. Ta revolucija bo vodila v post-industrijsko družbo. To so se veda napovedi futurologov in težko je vedeti, koliko je v njih resnice, vendar se pa moremo zavedati ne katerih nedvomnih sprememb, ki jih lahko sami opazujemo in ki so osnova za predvidevanje velikih sprememb v strukturah in načinih človeškega sožitja. Te spremembe lahko strnemo v tele točke: 1. V deželah z visoko razvito teh- niško-ekonomsko dejavnostjo je vedno več ljudi aktivnih v terciar nih dejavnostih. 2. Naraščanje blaginje nosi s sa bo vedno večjo nujo po izobrazbi, po kulturnih dobrinah. 3. Blaginja narašča, a njen mit odločno upada. Nove generacije za vračajo potrošniško omiko in iščejo drugačne in različne vrednote, ki jih najdejo v umetnosti, znanosti, raziskovanju. Ne gre za rušenje tehnološke omike, temveč za zame jitev produkcije in potrošnje v hu mane okvire, s tem da se preobrne sedanja podrejenost terciarnih de javnosti. 4. Naša družba je vedno bolj ob likovana kot celovit in izoblikovan sistem sil, ki niso v stalnem ravno vesju, a med vsemi se zdi, da pre vladuje sila informacije, ki postaja vedno bolj avtonomna in domini rajoča sila, ne le sredstvo v rokah tradicionalnih središč moči (politi ka, industrija itd.). Nas seveda zanima vloga knjiž nic. Predvsem se morajo zavedeti tega razvoja, morajo se aktivirati in biti pripravljene odigrati po membno vlogo pri ustvarjanju bolj še in višje družbe. Knjižnica kot aktivno središče mora iskati pove zave in sodelovanja z drugimi aktivnimi središči, šolo, muzejem, društvom, založbo; razširiti in po globiti mora svoj prostor, najti in iznajti nove načine sožitja in kul turnega sodelovanja. V perspektivi se zdi knjižničar jevo delo vedno bolj celovito in od govorno. Mehanizacija in avtoma tizacija se ne zdita več zadostna rešitev ob naraščajoči produkciji publikacij in avdiovizualnih sred stev. Poplavo informacij lahko us pešno nadzorujemo z računalniki samo z vidika količine, ne pa tudi kvalitete. Paninformacija lahko po meni odsotnost informacije: ob ve liki količini informacij lahko osta nemo neinformirani. Zato je zelo verjetno, da se bo treba vrniti k natančnemu delu izbiranja, sinteze, preučevanja, usmerjanja. To je delo, ki bo klicalo bodočega knjiž ničarja, naporno in zahtevno delo: delo objektivnega izbiranja. Vera Troha 110 Knjižnica 18(1974)1-2
RkJQdWJsaXNoZXIy