URN_NBN_SI_DOC-ZWFAPLRI
svojega področja. Tečaji, na katerih predavajo izključno bibliotekarji uni verzitetne knjižnice, obsegajo na za četni stopnji splošen uvod, ki mu slede predavanja o ureditvi biblioteč- nega gradiva in opis katalogov z na vodili za uporabo; na višji stopnji pa se zvrste predavanja o bibliografskih pom agalih in priročnikih ter o prin cipih za iskanje strokovne literature, pri čem er opozarjajo zlasti na pom en periodičnih publikacij za posamezne stroke, na sezname periodik, indekse in na servise za ekscerpiranje stro kovne literature. K er so obiskovalci tečajev na bradfordski univerzi štu dentje elektrotehnike, m etalurgije, kemije, optike ipd., torej študentje, ki bodo precejšen del študijske dobe prebili na terenu in na praktičnih vajah v krajih, oddaljenih od uni verzitetne knjižnice, je treba, da se na tečajih seznanijo v splošnih obri sih z delovanjem celotnega knjižnič nega sistem a v Veliki B ritaniji s po sebnim poudarkom na možnostih, ki jih daje m edbibliotečna izposoja. Po leg teoretičnega dela vsebujejo tečaji tudi praktične vaje v obliki diskusij, sem inarjev in vodstva po knjižnici. Avtor članka ugotavlja, da so taki tečaji nadvse potrebni in koristni, vendar im a k dosedanjem u delu več kritičnih pripom b in predlogov za izboljšavo; pom anjkljivosti izvirajo po njegovem predvsem iz tega, da so tečaji organizirani preveč s stališča izurjenih bibliotekarjev, pri čem er je prem alo upoštevan vidik neizkušenega porabnika knjižnice; ta je lahko iz vrsten strokovnjak na svojem področ ju, a povsem nebogljen pri iskanju inform acij, zlasti še, ker postajajo sredstva za širjenje inform acij vedno bolj kom pleksna in raznolična. Za sklep avtor z zadovoljstvom ugotavlja, da so bibliotekarji prenehali biti samo čuvarji svojih zalog in so spo znali kot eno svojih poglavitnih na log to, da bralcu pomagajo te zaloge čimbolj tem eljito izkoriščati. Drugi članek govori o vprašanju, koliko natančno inform acijo o avtorju in naslovu prem ore bralec, ko se znajde pred katalogom. Izkušnje so pokazale presenetljivo dejstvo, da se celo nadpoprečno inteligentni bralci lotijo kataloga z minim alno inteli gentnostjo. Članek je delo štirih avtor jev in se opira na njihovo analizo izvedeno v veliki specialni knjižnici inštituta za raziskavo atom skega orož ja v Alderm astonu. Katalogi v tej knjižnici so abecedni im enski (po avtorjih) in sistem atski (UDK). V moderni katalogizaciji je ustaljeno načelo, da delo identificiram o z avtor jem in z naslovom, vendar pa, kot trdi pričujoča razprava, ni nikjer rečeno, da bi m oral biti prav avtor osnova za katalog. Najnovejše raz iskave nam reč kažejo, da bi bil za bralce dokaj bolj prikladen katalog, ki bi tem eljil na naslovih (seveda oprem ljen z indeksom avtorjev). Ana liza je prepričljivo pokazala, da so bralci v tej knjižnici navajali pravi len naslov v več kot 90 % prim erov, natančno ime avtorja pa v m anj kot 75 % prim erov. Tudi pri netočnih na vedbah je bilo laže dognati pravi na slov kot pravega avtorja. Avtorji članka teh rezultatov nočejo posploše vati, sklepajo pa, da bi prišli do bolj ali m anj istih dognanj v znanstvenih in tehniških knjižnicah. V prašanje, kakšni bi bili ti rezultati v ljudskih ali univerzitetnih knjižnicah, puščajo odprto. Potrebne bi bile analize, ki se ne bi omejevale sam o na en tip knjiž nice. šele take raziskave bi mogle po kazati, ali bi katalogi, utem eljeni na naslovih, vodili povsod k bistvenem u izboljšanju v učinkovitosti knjižnice, in katera inform acija je v resnici tista, ki bo v knjižnicah prihodnosti osnova za katalog. K a t a r i n a B o g a t a j 146
RkJQdWJsaXNoZXIy