zumer.pdf

Žumer, F. Vpliv sodobne informacijske in komunikacijske tehnologije na knjižnice osnovnih šol - učiti se, da bi znali živeti v skupnosti, kjer se je potrebno naučiti, da med posamezniki obstajajo razlike ter vzporedno s tem tudi podobnosti in nujna medsebojna soodvisnost. Otrok mora najprej spoznati in odkrivati sebe, kajti šele nato se bo sposoben vživeti tudi v drugega in bo sposoben vzpostaviti empatičen odnos do drugih. Potrebno je spoštovati vrednote pluralizma, medsebojnega razumevanja in miru; - učiti se biti, ki zahteva tako izobraževanje, ki je usmerjeno k celovitemu vsestranskemu razvoju posameznika na intelektualnem, telesnem, duševnem, čustvenem, duhovnem področju. Poseben poudarek naj bo na možnosti razvoja ustvarjalnosti in domišljije posameznika. Informacijska tehnologija v knjižnicah in šolah obstaja, šolska knjižnica pa se vključi v proces kreativnega reševanja problemov z ustreznimi metodami iskanja, pridobivanja, selekcioniranja informacij in nastajanja novih znanj. Znanje z razmahom interneta in z dostopom informacij preko njega ne pozna več nacionalnih meja, zato "informacijska in tehnološka pismenost postajata bistveni zahtevi za delo na skoraj vseh področjih" (Gray, 1999, str. 420). Življenjska doba znanja in spretnosti je vse krajša, zato učitelj že dolgo ni več edini vir znanja in informacij. Dobra opremljenost šolskih knjižnic z informacijsko tehnologijo še ne zagotavlja kakovostnega dela šolske knjižnice (Žumer, 1992). Informacijska tehnologija je samo orodje, ki za dobre rezultate potrebuje ustrezno programsko opremo in popolno avtomatizacijo vseh knjižničnih postopkov in storitev. Ustrezna informacijska tehnologija v okviru starega načina vključevanja šolske knjižnice v vzgojnoizobraževalni sistem ne predstavlja sodobnega trenda osrednjega informacijskega centra šole. Šele medpredmetno vključevanje ponudb šolske knjižnice v vzgojnoizobraževalni sistem ob ustrezni informacijski tehnologiji in programski tehnologiji bo dalo prave rezultate. Knjižničar pa še vedno ostaja pomemben vmesni povezovalni člen med tehnologijo, učiteljem in učencem. 4.1 Avtomatizacija slovenskih šolskih knjižnic Uporaba informacijske in komunikacijske tehnologije je preplavila vsa področja našega delovanja, torej tudi knjižnice in v okviru le-teh šolske knjižnice. Vpeljevanje računalniške tehnologije v slovenske splošnoizobraževalne knjižnice s programom Vir se je začelo v letu 1988 v dvajsetih splošnoizobraže- valnih knjižnicah (Rugelj, 1991), v knjižnice osnovnih in srednjih šol pa v letu 1989 (Žumer, 1991) z redkimi izjemami posameznih šol, npr. II. gimazija Maribor, kjer začetki avtomatizacije segajo v leto 1985 oz. 1988, ko so že začeli z računalniško izposojo in kasneje z aktivno vključitvijo v sistem COBISS. 121

RkJQdWJsaXNoZXIy