f?Popotnik" In uiitetjska organizacija Ob jubilejnem 60-letniku Letošnje šolsko Ieto izide šestdeseti letnik »Popotnika«, časopisa za sodobno pedagogiko, ki ga izdaja naša organizacija. Poleg »Učiteljskega tovariša« je »Popotnik« veren drug vsega organiziranega učiteljstva, po njem pa posegajo radi tudi še mnogi drugi, ki se pečajo s sodobno pedagogiko. »Popotnik« je bil ob svojem rojstvu »list za šolo in dom« ter ni zavzemal strogo pedagoške smeri. Odločen je bil postati središče duševnega delovanja v blagor in omiko svojega naroda, v katerem se shajajo učeni in preprosti ljudje raznih stanov in razne starosti, da se eden od drugega tega uče, česar jim je v dosego njihovega duševnega in telesnega blagostanja potrebno. LLst je imel namen, zbirati mnogo poučnega, zanimivega in kratkočasnega berila, s katerim naj bi si pridobival vedno večji krog čitateljev. Že takoj prva številka »Popotnika« pa poudarja v svojem uvodniku, da bo prinašal »Popotnik« tudi pedagoške, didaktične razprave, katere naj služijo mlajšim učiteljem in tistim, ki se hočejo v svojem pedagoškem delu spopolnjevati, v spodbudne in poučne zglede. »Popotnik« si je nadel tudi nalogo, da bo priobčeval narodne pesmi, pravljice in pripovedke, da jih tako ohrani poznejšim rodovom. 2e takoj iz prvih številk je razvidno, da se je časopis posebno oprijel svojega napovedanega načrta v točkah, ki zadevajo šolo. V tej dobi objavlja posebno veliko metodičnih učnih slik, ki so naročnikom učiteljem prav gotovo zelo uspešno služile pri njihovem delu v šoli. Res v veliki meri je »Popotnik« izpolnil obetanja, ki jih daje učiteljstvu v svojem drugem članku prve številke pod naslovom »Prijazna beseda učiteljem in drugim šolskim prijateljem«. Tu objavlja še prav posebno, da bo njegovo glavno načelo, poleg drugih za šolo in dom važnih stvari, še prav posebno gojiti enotno delovanje ljudskih učiteljev v slovenskih šolah. S tem se je »Popotnik« že postavil na stališče podpirati pedagoško, metodično in organizačno delo našega učiteljstva v borbi za razvoj slovenske šole in za utrditev učiteljskega stanu. Tako vidimo, da je »Popotnik« postal stanovsko učiteljsko glasilo za štajerski del slovenskega učiteljstva. Že prvo leto prinaša poleg drugih učiteljskih novic poročila o učiteljskih zborovanjih v Celju, Brežicah, Ptuju, Ormožu, Braslovčah in Kozjem. Z ozirom na naloge, ki si jih je nadel »Popotnik« že takoj začetkom svojega delovanja, je pridobil posebno pri učiteljstvu vclikih simpatij, kar posebno pričajo dopisi, ki jih je prejemalo uredništvo »Popotnika« ob ustanovitvi lista. Tako piše učitelj iz Vranskega: Spodnještajerski učitelji imamo tedaj zopet svoj pedagogični list! Verjemite mi, blagi kolegi, da vsakega, s katerim sem še govoril o novi izdaji slovenskega šolskega lista, zelo veseli, da se zopet postavimo na svoje noge, da imamo pisan šolski list v slovenskem jeziku ... Torej ni bil »Popotnik« važen samo za šolstvo ter za povzdigo učiteljskega stanu, nego je imel svoj pomen tudi v narodnostnem oziru, kar je bilo gotovo posebno za Štajersko važno, kamor si je z vso silo tudi nemščina utirala pot. Značilen je tudi naslednji dopis učitelja iz štajerskega posavja, ki veli: »Ko bi Ti, dragi mi ,Popotnik', vedel, kako je posavskim učiteljem in učiteljicam v srce segla novica, da bo z novim letom začel izhajati nov slovenski šolski list, in sicer v Celju, v tem malem, a zgodovinsko tako imenitnem mestu na Slovenskem! Kateregakoli sem vprašal: Kolega, ali se boš naročil na novi list? Vsak me je nekako očitajoče pogledal in radostno dejal, da se kaj takega že samo ob sebi razume. Še iste dni, ko se je ta novica ob Savi raznesla, so obljubili učitelji sevniški, rajhenburški, videmski, zdolski in pišečki, da se hočejo na naše slovensko glasilo nemudoma naročiti...« »Popotnik« svoje začrtane smeri ni opustil, zato pa je tudi imel vso oporo ravno v učiteljstvu, pa naj bo to pri sotrudnikih ali naročnikih. Krepko je zastopal interese šolstva in učiteljstva »Popotnik« vse do leta 1900. S svojim smotrnim pisanjem in objavljanjem učiteljiskih dopisov, posebno glede učiteljske organizacije, je veliko pripomogel do tcga, da so se učiteljske moči organizačno združevale ter da je leta 1888. prišlo do ustanovitve »Zaveze«. Z letom 1900. je pa »Popotnik« radi novih potreb, ki so med tem časom nastale, stopil pred učiteljsko javnost z novim programom. Pokazala se je namreč nujna potreba, da se delo porazdeli in, da se preosnujeta »Učiteljski Tovariš« in »Popotnik« v duhu novo nastalega položaja. Da bi bilo delo čini bolj osredotočeno, se je že leta 1899. sklenilo, da naj postane »Popotnik« izključno le pedagoški in znanstveni list, »Učiteljski tovariš« pa naj postane šolsko - politični list in kot tak glasilo »Zaveze slovenskih učiteljskih društev«. V zvezi s to odločbo je za novo leto 1900. »Popotnik« objavil svoj novi program, v katerem izraža med drugim tudi sledeče: »Popotnik« se bo odslej bavil osobito s teoretičnimi in praktičnimi pedagoškimi vprašanji s posebnim ozirom na šolsko prakso ter obenem seznanjal p. n. čitatelje z našim slovstvom sploh in s pedagoško literaurq posebej. Prinašal bo: I. Znanstvene razprave, in sicer: a) iz obče pedagogike, b) iz njenih pomožnih ved; vrh tega se bo včasih oziral tudi še c) i>a druge vede, v kolikor namreč pospešujejo splošno našo naobrazbo in se dotikajo šole in šolskih predmetov. II. Didaktične in metodične spise, učne slike. III. Književna poročila. IV. Razgled (po pedagoškem polju). Torej program je dovolj obširen. Da ga vestno izvajamo, v to hočemo zastaviti vse naše sile. Vendar pa to ne zadostuje, kajti takega podjetja ena sama moč pri najboljši volji zmagati ne more. Treba je, da se zbere okoli nas vse zavedno slovensko učiteljstvo in da nam vrh tega priskočijo še nekateri srednješolski profesorji. Tedaj pa smo prepričani, da naš pedagoški in znanstveni list ne bo zaostajal za enakimi časopisi prvih kulturnih narodov. In če se potem nakloni listu tudi še gmotna podpora, se bo slovensko učiteljstvo lahko s ponosom oziralo na preosnovani svoj »Popotnik«. V to pomozi Bog in resna volja slovenskega učiteljstva!« Tako.je bil »Popotnik« ustanovljen kot prvi slovenski pedagoški in znanstveni list ter se je v njem popularizirala v dolgem razdobju njegovega pedagoškega in znanstvenega delovanja marsikatera sodobna pedagoška misel in ideja. »Popotnik« je tekom let zbiral v svoj krog mnogoštevilne pedagoške praktike. Med njegove sotrudnike pa štejemo tudi slovenske pedagoške znanstvenike, ki so utirali in še utirajo pot sodobni pedagogiki v slovenskem šolstvu. Radi tega je popolnoma pravilno, da se ob šestdesetem letniku pedagoškega časopisa »Popotnika«, ki ga izdaja naša stanovska organizacija, spomnimo velikega dela, katero je bilo s tem časopisom dovršeno, pa najsi bo to iz organizačnega ali pcdagoško znanstvenega vidika. Želimo, da bi »Popotnik« tudi v bodoče deloval v istem pravcu ter doprinašal dragocene prispevke k razvoju sodobnega siovenskega šolstva. Jelo Janežič.