USTVARJANJE TRAJNOSTNE PRIHODNOSTI Ustvarjalne delavnice na OŠ Trnovo ter dogodek »dam-daš, se fino imaš« Petra Kos, učiteljica nemščine, OŠ Trnovo Na Osnovni šoli Trnovo dajemo velik poudarek ustvarjalnosti, ki je tudi ena izmed petih vred- not naše šole. Z učenci veliko ustvarjamo, saj jim želimo približati čut za estetiko, svet okoli nas, občutek zase in za sočloveka, za skupnost in nenazadnje za okolje. Vse to in še druge vrednote ter cilje smo združili v ustvarjalnih delavnicah na temo podjetništva, ki jih zadnja leta organ- iziramo za učence osmega in devetega razreda. Uvod Podjetništvo Na naši šoli nam je zelo pomembno, da je šola lepo Učitelj tehnike in tehnologije je leta 2019 začel z urejena, da učence vzpodbujamo k ustvarjalnosti zdaj že tradicionalno organizacijo ustvarjalnih de- in estetiki in da se šola ob različnih priložnostih lavnic na temo podjetništva za učence osmega in odene v različne odtenke in tematike. devetega razreda naše šole. Tako vsako leto poskrbimo za aktualne razstave na prvi šolski dan, za novoletno druženje, za dan od- Pod organizacijo učitelja tehnike sva se timu ve- prtih vrat, za vse kulturne dneve, aktualna tekmo- dno priključila še učitelj računalništva in jaz kot vanja in prireditve, konec šole in podobno. Vsa šola odgovorna za ustvarjalni, estetski ter prodajni del. takrat zasije v isti tematiki, pod vodstvom učitelji- Ustvarjalne delavnice so zastavljene tako, da se ce likovne umetnosti izdelamo celostno podobo, prijavljeni učenci udeležijo dvodnevnega tabora v izberemo barvne odtenke in uredimo vse kotičke Fiesi, kjer se poizkusijo v podjetništvu. šole ter morebitno sceno na odru v primeru nasto- pa. Pred epidemijo koronavirusa smo žal izvedli le en tabor, leta 2019, nato pa s podjetništvom nadalje- Ker sem vsako leto del tega ustvarjalnega tima, vali v obliki tabora leta 2022 in 2023, ko smo podje- sem bila počaščena, da sem bila povabljena tudi v tniške delavnice ter popoldanski dogodek »Dam- skupino za podjetniške delavnice, ki jih za učence -Daš, se fino imaš« organizirali kar v šoli. organizira učitelj tehnike in tehnologije. Tabor 9 Didakta USTVARJANJE TRAJNOSTNE PRIHODNOSTI Marca 2019 se je skupina dvajsetih učencev in treh bredlo v dolgove, je poskrbela ekipa ekonomistov, učiteljev odpravila na podjetniški tabor v Fieso, kjer ki so izvedli tržno analizo ter iz fiksnih in variabilnih smo skupaj preživeli petek in soboto. stroškov izračunali minimalno ceno naših izdelkov. Tabor je bil zastavljen tako, da učenci ustanovijo Delo smo zaključili v soboto dopoldne v Piranu, svoje podjetje, kar pomeni, da določijo ime pod- kjer smo prodali vse izdelke ter zaslužili ravno do- jetja, postavijo spletno stran, predvidevajo stroške volj, da smo si vsi privoščili kepico sladoleda. podjetja, se lotijo priprave izdelkov za prodajo (ti- skali smo 3D nakit), raziščejo trg, izdelajo dovolj Leta 2022 smo ponovno izpeljali podjetniški tabor izdelkov, jih lično zapakirajo, pripravijo prodajno v Fiesi, na enak način kot leta 2019. Tabora se je mesto, znajo nagovoriti stranke, znajo ravnati z za- udeležilo podobno število učencev in učiteljev, služenim denarjem, skratka prava odrasla dejanja. program je bil zelo podoben programu iz leta 2019. Seveda so pa bili učenci drugi, situacija dru- V petek dopoldan smo si v Kopru najprej ogledali ga, tako da so nastali popolnoma drugačni izdelki, majhno, vendar zelo uspešno podjetje, ki se zelo nastala je drugačna spletna stran, vzdušje je bilo hitro širi v svet. Začeli so z le nekaj zaposlenimi v drugačno, podjetje je dihalo v drugačnem ritmu, lastni garaži, zdaj pa kot uspešen start-up žanjejo vendar enako prijetno kot vedno. Naše podjetje je uspehe po vsem svetu. Našim učencem so pred- šlo v korak s časom in odprlo tudi svoj Instagram stavili svoje začetke, jim pokazali današnje prosto- profil, ki je samo pospeševal tudi našo online pro- re in svoje delo ter nas prijazno pogostili. dajo. In to tako zelo, da smo s prodajo nadaljevali še po vrnitvi v šolo. Nadaljevali smo z obiskom Kopra, kjer so učenci raziskali trg ter preverili, kakšen nakit in po kakšnih V program smo dodali še obisk uspešnega pod- cenah se najbolje prodaja. jetnika, katerega rast podjetja se strmo stopnjuje. Predstavil nam je svoje delo in dokazal, da so po- Opremljeni z novimi izkušnjami in znanjem smo gum, znanje, vztrajnost in kanček sreče pri podje- v CŠOD Breženka v Fiesi lahko začeli z delom. tju ravno tako pomembni kot dobra ideja. Ustanovili smo svoje podjetje za izdelavo nakita in ga tudi poimenovali. Skupina učencev je najprej Z obeh taborov smo se vrnili polni znanja, izkušenj, skicirala na desetine različnih kosov nakita, ekipa prijetnih trenutkov ter zavedanja, da gresta znanje računalničarjev je skice pretvorila v 3D modele in in učenje zlahka skupaj z zabavo, če sta prisotni jih s pomočjo 3D tiskalnika natisnila. Nato smo delavnost in ustvarjalnost. nadaljevali s sestavljanjem nakita, pripravili lično embalažo, prodajne kotičke ter se počasi lotili pro- Delavnice daje na plaži v Fiesi. Prodajni ekipi sta se pridružili V letu 2023 je organizator in avtor ideje o podje- še dve učenki, ki sta prodajo pospremili z igranjem tništvu, učitelj tehnike in tehnologije, dogodek na ukulele in flavto. Hkrati s to ekipo je druga eki- dvignil na višjo raven ter k dvodnevnemu delu s pa fotografirala izdelke, izdelala logotip podjetja prijavljenimi učenci dodal dogodek s starši, Šol- ter postavila spletno stran podjetja, kjer ni manjkal skim skladom ter vsemi učenci in zaposlenimi OŠ niti promocijski video. Da naše podjetje ne bi za- Trnovo v popoldanskem času pred šolo. 10 Didakta Tokratne dejavnosti smo izpeljali kar na šoli, prav nimi zelišči, peka kruha), pa pri izdelavi spletne strani, tako v petek in soboto, zato jih imenujemo delav- Instagram profila ter pri oblikovanju besedil in pro- nice in ne tabor. Prav tako se je spremenil koncept grama za popoldanski dogodek. našega podjetja, kajti tokrat nismo več izdelovali in prodajali nakita, temveč smo se posvetili novi, zelo Ker je za organizacijo takšnega dogodka zelo po- aktualni temi. membna tudi reklama, smo veliko časa posvetili tudi vabilom. Izdelali smo lične plakate, ki smo jih opre- Bili smo mnenja, da sta trg in naše življenje prepolna mili celo s QR kodo, ki je ljudi povezala z vabilom ter vseh mogočih izdelkov, da se premalo posvečamo programom dogodka na spletu. Druga QR koda je okolju in druženju med generacijami. Avtor ideje, ki naše mlade obiskovalce vodila do Instagram profila, je prav tako član Šolskega sklada, se je tokrat povezal kjer se je reklama za naš dogodek širila s svetlobno s starši člani Šolskega sklada. Združili so se v ideji, da hitrostjo. bi učenci ustvarjali iz starih odpadnih materialov, da bi ustvarjali kaj, kar bi pripomoglo k boljši družbi, da Na delavnicah je za nas pripravila kratko predavanje bi sodelovali tudi s starši in nenazadnje tokrat ne bi tudi gospa Nika Veger, mami ene izmed sodelujočih zaslužili le za kepico sladoleda, temveč so bile delav- učenk, ki nam je kot pionirka organizacije trajnostnih nice namenjene organizaciji dogodka, kjer se je zbi- dogodkov predstavila trajnostni način organizacije ralo prispevke za Šolski sklad, torej za šolo. dogodka. Želeli smo namreč izpeljati dogodek, ki ne bi bil obremenitev za naše okolje, zato smo veliko Ampak o dogodku malo pozneje. Najprej smo se poudarka dali tudi embalaži, posodi in ostalim pri- prijavljeni učenci in trije učitelji na šoli družili v petek pomočkom, ki niso bili za enkratno uporabo, ampak do večera ter v soboto do popoldneva, dokler nismo smo posodo sproti pomivali, embalažo se je dalo po- zaključili z vsemi obveznostmi. Prednost delavnic novno uporabiti, za smeti pa smo poskrbeli skupaj. na šoli je bila tudi ta, da so nam na pomoč priskočili tudi nekateri drugi učitelji, ki so z veseljem prevzeli Gospa Veger se nam je pridružila tudi pozneje na kakšno dejavnost z učenci. dogodku, kjer je pomagala pri pripravi dogodka ter obiskovalcem ponudila več svojih spretnosti. Namen dvodnevnega druženja je bil spodbujanje k razmisleku o bolj trajnostnem načinu življenja. Učen- Čeprav tokratne aktivnosti niso potekale izven šole na ci so se najprej izobraževali, brali članke, si ogledovali taboru, smo se učenci in učitelji prav tako povezali, saj posnetke ter poslušali predavanja, nato pa so sesta- smo skupaj preživeli veliko časa, si skupaj pripravljali vili načrt, kako bodo pripravili trajnostni dogodek za malico in kosilo, kuhali kavo, pomivali posodo, sesta- učence, starše in druge obiskovalce. vljali nakit, kuhali sirupe, pekli piškote in kruh, risali ter tipkali, stiskali »všečke« na telefonih, se zabavali Delo so si razporedili in začeli. Nekateri so izdelovali ter bili zelo veseli pomoči drugih učiteljev in staršev. plakate oziroma vabila, drugi EKO izdelke (nastalo je veliko izdelkov za prodajo iz odpadnega materiala: Kot vedno pri organizaciji takšnih dogodkov smo obeski, uhani, prstani …), spet tretji so pomagali pri tudi na teh delavnicah dokazali, da so učenci željni pripravi pijače (bezgov, metin, melisin sirup) in hrane ustvarjanja in druženja z učitelji, le prisluhniti jim mo- (nabiranje zelišč, priprava skutnih namazov z nabra- ramo in jim dati priložnost. 11 Didakta USTVARJANJE TRAJNOSTNE PRIHODNOSTI Polni znanja, idej in dobre volje smo vikend zaklju- čili z odštevanjem dni do našega dogodka, ki je sledil en teden po naših delavnicah – izveden je bil takoj naslednji petek. Dogodek »Dam-Daš, se fino imaš« Le en teden po zaključenih delavnicah je sledil do- godek »Dam-Daš, se fino imaš«, ki smo ga orga- nizirali v petek v popoldanskem času na šolskem dvorišču. Dejavnosti, material in načrti so bili pripravljeni, potreben je bil le še kak sestanek z učenci, udele- ženci delavnic ter starši, ki so se priključili organi- zaciji dogodka. Zelo smo hvaležni staršem, da so prevzeli finanč- ni del ter na dogodek prinesli natisnjene QR kode, POS terminal ter ogromno steklenico za zbiranje kovancev. Učenci pa so poskrbeli za lične škatle za prostovoljne prispevke, ki so bile postavljene na vseh stojnicah in drugih vidnih točkah prireditve. In najbolj bistveno? Ob vsem tem so nove ideje kar Tako so lahko obiskovalci na dogodku prispevali švigale po prostoru. Zakaj kupujemo nove pustne prostovoljne prispevke na več različnih načinov. kostume, zakaj se ne dobimo pred šolo na menjavi Zbrana sredstva smo po koncu prireditve prešteli kostumov? Zakaj naši učenci ne izvajajo koncer- in jih z velikim veseljem namenili Šolskemu skla- tnih vaj pred šolo? Zakaj ne bi še česa nabavili za du. Z zbranimi sredstvi je šola nabavila opremo za boljše počutje učencev? Zakaj se ne bi kmalu spet šolske avle, ki učence kar vabi k druženju in načrto- tako dobili? vanju prihodnjih ustvarjalnih dogodkov. K prijetnemu vzdušju je pripomogla tudi šolska In kaj vse smo obiskovalcem ponudili? maskota, Zmajček Trma, ki nas je obiskal na do- Na prizorišču je bilo postavljeno veliko število stoj- godku. nic (šolskih miz), ki smo jih udeleženci delavnic lič- no opremili, nanje postavili škatle za prostovoljne Z idejami je bilo treba prekiniti, ko sta bila na vrsti prispevke, lep plakat z naslovom stojnice, poskrbe- pospravljanje prostora in štetje denarja. Tudi tukaj li za naraven dekor stojnice in določili odgovorne smo se združili učenci, starši in učitelji. učence na stojnici. Zaključek Nato so se stojnice začele polniti z različno ponud- Polni vtisov in dobre volje smo odkolesarili proti bo. Obiskovalci so se lahko posladkali na stojnicah domu. Ja, tudi pri prevoznih sredstvih smo mislili s palačinkami, vaflji, jabolčnim zavitkom ter ostali- na okolje in obiskovalce na prireditev povabili peš mi sladkimi prigrizki. Ponudba je zajemala tudi do- ali s kolesi. mače zeliščne sirupe ter skutine namaze z zelišči. Pa še nekaj vas verjetno zanima za konec: ja, res je Na ostalih stojnicah so obiskovalci lahko izmenjali nekaj stvari ostalo na stojnicah. Knjige in igre, ki so oblačila, knjige, igrače in družabne igre. Obiskoval- ostale, smo z veseljem razdelili po učilnicah naše ci so lahko stvari samo prinesli, zamenjali ali jih za šole, kjer so dobile nove lastnike – učence. simbolični prispevek vzeli in odnesli domov. Res je, da smo idejo in glavno organizacijo dogod- Prav tako smo obiskovalcem nudili poslikavo obra- ka izvedli učitelji, vendar brez pripravljenosti učen- za in popravilo koles, skirojev, rolk in ostalih podob- cev in velike požrtvovalnosti njihovih staršev takšni nih prevoznih sredstev. dogodki ne bi bili tako kvalitetni. Ni se težko lotiti takšne organizacije, če so učenci vaše šole ustvar- Na športnem igrišču se je zbrala mladina skupaj s jalni, vedoželjni, delovni, srčni in sodelovalni. starši in odigrala par iger z žogo, nekaj mladih glas- benikov nam je privoščilo krajši koncert, vsi pa smo Učitelji pa že kujemo nove ideje in načrtujemo ide- veselo pohajkovali ob stojnicah, se okrasili z novim jo podjetništva širiti tudi izven meja Slovenije ter jo nakitom, si privoščili poslikavo obraza in se nasta- v sklopu mednarodnega projekta Erasmus+ pred- vljali pred ogledali ob pomerjanju novih oblačil. staviti tudi v tujini. 12 Didakta