197Ventil 23 /2017/ 3 NOVICE - ZANIMIVOSTI Prvi slovenski nanosatelit s podpo- ro ESE (Evropske vesoljske agen- cije) snujejo strokovnjaki FERI, Univerza v Mariboru, in podjetje SkyLabs, ki je specializirano za mi- niaturizacijo vesoljskih tehnologij. Projekt so poimenovali Misija Tri- sat. Nanosatelit z maso 5,5 kilo- grama je zdaj v zaključni fazi kritič- nega preverjanja, ki ga usklajujejo z ESO. Inženirski model nanosate- lita so testirali v vakuumskih raz- merah pri različnih temperaturah in izvedli vibracijske in druge teste. Opremljen bo z infrardečo kame- ro, ki temelji na visokotehnološki platformi PicoSky, ki jo je razvilo podjetje SkyLabs in jo bodo upo- rabili tudi za krmiljenje in nadzor kamere. Večspektralna kamera bo med drugim omogočila zaznavanje vulkanskega prahu, žarišč velikih požarov, razlitja nafte v oceanih in odkrivala dragocene rudnine pod Zemljino površino. Osrčje satelit- ske platforme je majhno proce- sno jedro, ki ga je razvil SkyLabs. Kot pravi direktor podjetja dr. To- maž Rotovnik, gre za inovacijo na evropskem trgu, za katero se za- nimajo velika podjetja, kot je Air- bus. V prvi slovenski nanosatelit bodo vgrajene tudi sončne celice, ki jih po slovenskih načrtih izdeluje špansko podjetje, saj pri nas še ni- mamo dostopa do te tehnologije. Vrednost nanosatelita Trisat znaša milijon evrov, doslej so vanj vložili več kot 350.000 evrov. Kot pojasnjuje vodja projekta dr. Iztok Kramberger s Fakultete za elektrotehniko, računalništvo in in- formatiko na Univerzi v Mariboru, bodo Trisat v nizko Zemljino orbi- to izstrelili prihodnje leto (predvi- doma v prvem trimesečju 2018). S katero raketo bo poletel, pa še trenutno ni javno znano (saj se do- govarjajo za najbolj ugodno ceno). Ponudnikov je več, med drugim tudi iz Indije. S tem se bo Slovenija pridružila 50 državam, ki že imajo svoje satelite v vesolju. Življenj- ska doba nanosatelitov, kakršen je slovenski, je od pet do šest let, še pravi Kramberger, potem pa izgo- rijo. To je nujno, da ne pride do ve- rižnih trkov, saj je Zemljina orbita že precej zasičena s takimi sateliti, v prihodnje pa jih bo še več. Nanosatelit bo z gradniki in pod- pornimi tehnologijami predsta- vljen na sejmu MOS 2017 v okviru projekta MIZŠ Stičišča znanosti in gospodarstva. Na sejmu bodo stro- kovnjaki predstavili razvoj in delo- vanje posameznih gradnikov. Bo pa tudi v živo izveden prikaz delovanja večspektralne kamere! Na stičišču znanosti bodo letos sodelovale vse pomembnejše razvojno-raziskoval- ne inštitucije, ugledne fakultete in visokotehnološka podjetja. Janez Škrlec, inž. meh., Janez Škrlec, inž., Razvojno raziskovalna dejavnost, Zg. Polskava Stičišče znanosti in gospo- darstva je projekt Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport. Letos se bo na Stičišču predstavilo več kot 50 inova- cij, osrednja bo zagotovo prvi slovenski satelit. Ker je zanima- nje za sodelovanje na Stičišču izjemno veliko, že ob tej prilo- žnosti izpostavljamo nekaj ko- ristnih informacij. Na Stičišču znanosti in gospodarstva na 50. sejmu MOS bo tudi prvi slovenski satelit Razvojni model prvega slovenskega nanosatelita Trisat 258 Ventil 18 /2012/ 3 LITERATURA – STANDARDI – PRIPOROČILA Nove knjige [1] Anonim: Komponenten für di Automatisierungstechnik – ef- fiziente und nachhaltige Tech- nologien – Strokovni združenji za pogonsko (Antriebstechnik) in fluidno tehniko (Fluidtechnik) v okviru VDMA sta ob letošnjem sejmu v Hannovru skupaj izdali brošuro Komponente za avtoma- tizacijo – učinkovite in trajnostne tehnologije. Težiščne vsebine so predstavitve učinkovitosti član- stva. Prispevke iz znanosti in o smereh r zvoja zaokroža izčrpni seznam izdelovalcev in dobavit - ljev tovrstne opreme. [2] Bock, W.: Hydraulik-Fluide als Konstruktionselement – Hi- dravlični fluid je kot pomemben konstrukcijski el m nt nujno t ba upoštevati že pri načrtova- nju, projektiranju in zagonu hi- dravličnih naprav. Sposobnosti hidravličnih tekočin nesporno odločujoče vplivajo na trajnost in zanesljivost delovanja hidrav- ličnih naprav i njihovih sestavin. Žal to mnogi uporabniki pre- večkrat pozabijo. Priročnik na ta vprašanja zanesljivo odgo varja! Sedaj je na voljo tudi v angleš- kem jeziku. – Zal.: Vereinigte Fach verlage GmbH, Vertrieb, Post fach 10 04 65, 55135 Mainz, BRD; tel.: +06131/992-0, e-po- šta: vertrieb@vfmz.de; ISBN: 978- 3-7830-03628; obseg: 144 strani; cena: 15,00 EUR. BASCOM AVR VISUAL BASIC www.svet-el.si // 01 549 14 00 stik@svet-el.si tecaji za zacetnike programiranja vec znanja vec moznosti... Oglaševalci ABB, d. o. o., Ljubljana 198 AX Elektronika, d. o. o., Ljubljana 258 CELJSKI SEJEM, d. d., Celje 189 DAX, d. o. o., Trbovlje 259 DOMEL, d. d., Železniki 244 DVS, Ljubljana 215 ENERGETIKA PEČNIK, Velenje 169 FESTO, d. o. o., Trzin 169, 260 HAWE HIDRAVLIKA, d. o. o., Petrovče 227 HYDAC, d. o. o., Maribor 169 ICM, d. o. o., Celje 231, 247, 251 INEA, d. o. o., Ljubljana 235 IMI INTERNATIONAL, d. o. o., (P.E.) NORGREN, Lesce 169 JAKŠA, d. o. o., Ljubljana 181 KLADIVAR, d. d., Žiri 169, 170 KTS, Ljubljana 197 LOTRIČ, d. o. o., Selca 169, 238 MIEL Elektronika, d. o. o., Velenje 169 MAPRO, d. o. o., Žiri 169 MOTOMAN ROBOTEC, d. o. o., Ribnica 172 OLMA, d. d., Ljubljana 169, 196 OPL AVTOMATIZACIJA, d. o. o, Trzin 169, 239 PARKER HANNIFIN (podružnica v N. M.), Novo mesto 169 PH Industrie-Hydraulik, Germany 185 PPT COMMERCE, d. o. o., Ljubljana 194 PROFIDTP, d. o. o., Škofljica 187, 191, SICK, d. o. o., Ljubljana 169 STROJNISTVO.COM, Ljubljana 238 TEHNOLOŠKI PARK Ljubljana 186, TRC Ljudmila Ličen s. p., Kranj 169, 199 UL, Fakulteta za strojništvo, Ljubljana 209, 221 257Ventil 18 /2012/ 3 LITERATURA – STANDARDI – PRIPOROČILA Avtor knjige, ki je ustrezno doku- entirana, je opravil temeljito pre- iskavo nesreče. Najprej je analiziral potnike in se vprašal, kako lahko tako veliko letalo izgine brez sle- du štiri ure in 14 minut po vzletu z mednarodnega letališča Galeao Antonio Carlos Jobin pri Riu de Ja- neiru. Izginulo letalo je bilo oprem- ljeno z najsodobnejšo avioniko. To pomeni, da je letalo upravljal raču- nalnik, z drugimi besedami pove- dano, da je letalo narejeno tako, da vsako napako v pilotiranju prepre- či. Avtor nadaljuje z razmišljanjem o črni skrinjici, o napakah pilotov in Pitotovi cevi, ki je morda vzrok tragičnemu poletu AF 447. V vsa- kem primeru je v središču pozor- nosti pri takih nesrečah odnos ed čl v kom in strojem. Zato je simu- Roger Rapport, CRASH Rio – Paris, Les secrets d'une enquête, Editions ALTIPRESSE, november 2011, 249 strani Založba ALTIPRESSE že nekaj časa izdaja temeljna dela s pod- ročja letalstva. V zbirki je mogo- če najti številne dokumentirane izdaje, ki se nanašajo na različne dogodke v letalstvu (nesreče, srečni pristanki, napake pilotov, črna skrinjica, neobvladljivi pot- niki, letalske karte in podobno). Ena takih izdaj je posvečena tudi nesreči letala AIR FRANCE 447 (Airbus330, registriran F-GZCP), ki je 31. maja 2009 strmoglavilo v Atlantski ocean. Avtor je Ame- ričan, raziskovalni novinar, ki je opravil vzporedno preiskavo te tragične nesreče, v kateri je iz- gubilo življenje 216 potnikov in 12 člano posadke. lacija nesrečnega poleta potreb- na, čeprav piloti simulacij nimajo preveč radi (cit. str. 67: »Les pilotes détestent les simulateurs.«). Simu- laciji sledi proučevanje pilotov. Če- prav je po mnenju predstavnikov Evropske agencije za letalsko var- nost (EASA) težko sklepati o tem, kaj se je dejansko dogajalo v kabini letala (kot je znano, so obe skrinjici že našli, vendar po izidu knjige), če ni podatkov iz snemalnika zvoka, t. i. »voice recorderja«, je vse bližje sklep, da je bila v tem primeru od- ločilna človeška napaka. Seveda se človek lahko vpraša, čemu tako velik interes ameriške javnosti. Med ponesrečenimi potniki sta bila tudi Američana. Po mednarodnem letalskem pravu je mogoče, da v preiskovalni komisiji sodelujejo tudi predstavniki držav, iz katerih so po- nesrečenci. Ali so piloti res samo šo- ferji taksijev in nič več, se sprašuje avtor? In dodaja: ali morda tehno- logija presega človeško znanje/spo- sobnost? Kaj pa glavni računalnik na letalu? Zakaj ta ni preprečil napake in opo- zoril pilota, kako naj pravilno vodi letalo? Nadaljuje z vprašanjem, po kakšnih pravilih se ravnamo pri pre- iskovanju letalske nesreče v morju? Gre morda za kaznivo dejanje – kdo je kriv? In spet se postavlja vpraša- nje: kaj se zgodi, ko se srečata civilna in kazenska preiskava letalske nesre- če? Kdo ima prednost, kar z drugimi besedami pomeni iskati vzroke za nesrečo ali iskati krivce za nesrečo? Zdi se, da se v primeru letal četrte generacije postavlja vprašane, kdaj popolnoma odklopiti računalnik in kdaj mu popolnoma zaupati? Avtor se dotakne tudi poročanja medijev in se vpraša, ali je letalo narejeno tako, da ga je mogoče odkriti v vodi? Avtor zaključi knjigo s trditvijo, da je 228 razlogov, da se spomnimo poleta letala Air France 447. »Mais n'était-ce qu'une erreur de pilotage.« Ali mor- da res ni šlo za napako v pilotiranju? Knjiga, ki te drži v napetosti vse do konca, odličen študijski pripomoček, in knjiga, ki je ne bo mogoče prezre- ti francoskim preiskovalcem nesreče letala Air France 447. Mag. Aleksander Čičerov, univ. dipl. prav., UL, Fakulteta za strojništvo