KNJIŽNICA UNIVERZE CANTERBURY (CHRISTCHURCH, NOVA ZELANDIJA) Mojca Jevnikar-Zajc Oddano: 01.10.02 – Sprejeto: 11.11.02 Strokovni članek UDK 027.7(931) Izvleček Uspešno izvajanje študijskih in raziskovalnih programov posamezne visokošolske ustanove je odvisno od kvalitete njenih podpornih servisov, med katere spada tudi knjižnica. Zgleden primer takšnega servisa je knjižnica Univerze Canterbury na Novi Zelandiji, ki z upoštevanjem mednarodnih standardov uresničuje svoje poslanstvo in zastavljene cilje. Primerno urejeni prostori, dobra organizacija dela in strokovno us­posobljeno osebje ji omogočajo uspešno delovanje, pri katerem veliko skrb posveča izobraževanju uporabnikov in razvoju informacijske tehnologije. Njena dejavnost je usmerjena v približevanje informacij uporabniku, kar dosega z dobrim obveščanjem oz. komuniciranjem z uporabniki, z usposabljanjem slednjih za aktivno uporabo knjižnice in njenih storitev, nudenjem referenčne in informacijske pomoči ter omogočanjem različnih dostopov do informacijskih virov in knjižničnih storitev, s pou­darkom na dostopnosti preko lokalnega in svetovnega omrežja. Velik del široke ponudbe knjižničnih storitev lahko opravijo uporabniki sami, pogosto kar preko omrežja – npr. iskanje, naročanje in pregledovanje gradiva, uporaba elektronskih vi­rov, izpisovanje informacij preko tiskalnikov, učenje o in za uporabo knjižničnih virov in storitev, fotokopiranje tiskanega gradiva. Knjižnica ne deluje zgolj znotraj kampu­sa, ampak je pomemben informacijski center mestnega okoliša Christchurch in regije Canterbury ter sledi trendom globalizacije na področju nabave, dostopnosti in izmen­jave informacij. Ključne besede: visokošolske knjižnice, univerzitetne knjižnice, organizacijski mode-li, informacijski viri, knjižnične storitve, uporabniki, izobraževanje uporabnikov, Uni­verza Canterbury, Nova Zelandija JEVNIKAR-ZAJC, Mojca: The University of Canterbury Library (Christchurch, New Zealand). Knjižnica, Ljubljana, 46(2002)4, 237-270 237 Professional article UDC 027.7(931) Abstract Successful performance of study and research programs of individual academic insti­tutions depends on the quality of its support services, including library services. An example of such a service is the University of Canterbury Library in New Zealand, which fulfills its mission and set goals on the basis of international library standards. Adequately furnished areas, well organized work and professional staff enable the library to function successfully. Its work is mainly aimed at user education and infor­mation technology development. This is achieved by bringing information closer to the user by means of a well organized communication process, user education for active use of library services, by offering reference and information aid and by enabling different access to information resources and library services. The majority of library services can be processed by users themselves - eg. retrieval, ordering and browsing through materials, the use of electronic resources, information printing, learning how to use library services and resources. The library is an essential part of an information centre of a wider area of the Christchurch and Canterbury region and as such does not serve the students’ needs alone but follows globalisation trends in the field of acquisition, accessibility and information exchange. Key words: academic libraries, university libraries, organisation models, information resources, library services, users, user education, University of Canterbury, New Zealand Uvod Danes nam razvite komunikacijske povezave omogočajo, da preko elektronskih omrežij vstopamo v svet, ki ga fizično morda ne bomo nikoli obiskali. Vsekakor je zanimivo pogledati, kako delujejo knjižnice na drugem koncu sveta, v deželi, ki jo zaradi oddaljenosti od naših krajev v glavnem slabo poznamo. Zato smo za prikaz izbrali primer knjižnice Univerze Canterbury na Novi Zelandiji1 . 1 Nova Zelandija leži v južnem delu Tihega oceana, 1.600 km vzhodno od Avstralije. Sestavljajo jo Severni in Južni otok ter številni manjši otoki v skupni izmeri 268.000 km2. Prvot­ni prebivalci so Maori, ki so okoli 10. stoletja prišli iz Polinezije in do 13. stoletja poselili ves otok. Danes tu živi 3.820.000 prebivalcev, med njimi največ Evropejcev ter okrog 250.000 Maorov. Govorijo angleški in maorski jezik. Hribovita dežela je razdeljena na 16 regij, med katerimi je regija Canterbury največja. Danes regija išče nove tržne niše. V sodelovanju z Univerzo Canter­bury ustvarja novo znanje (raziskave za potrebe podjetij, donacije in sponzorstva) in nudi zapos­litev univerzitetnim diplomantom. Glavno mesto države je Wellington. Pravni sistem temelji na angleški zakonodaji in tudi gospodarsko je država še vedno vezana na Veliko Britanijo (izvoz). To ne preseneča, saj je bila dežela dolgo časa angleška kolonija. Leta 1907 je postala Nova Zelandija samostojna država, ki pa še vedno spada pod vodstvo angleške kraljice Elizabete II, katero zastopa guverner. Državna ureditev je parlamentarna demokracija. Vodja vlade je ministrski predsednik, ki ga določi guverner kot predstavnika večine v parlamentu (Virtual New Zealand, 2001). 238 V svetu obstajajo različni sistemi šolstva oz. izobraževanja, razlike pa se kažejo tudi na področju knjižnične dejavnosti, ki le-te podpira. Če primerjamo visoko­šolske oz. univerzitetne knjižnice po svetu, ugotovimo, da se ne razlikujejo bistveno po svojem strokovnem delovanju, pač pa po svoji organiziranosti. Na splošno lahko ločimo dve vrsti organizacije univerzitetnega visokošolskega knjižničarstva in sicer centralizirani model (značilen zlasti za anglosaksonske dežele) ter decentralizirani model (ki ga najdemo npr. v Srednji Evropi in tudi pri nas). Nova Zelandija je po politični in družbeni ureditvi ter delovanju precej podobna Veliki Britaniji in Združenim državam Amerike, prav tako je po njunih modelih grajen njen izobraževalni sistem. Kot predstavnica anglosaksonskih dežel ima torej drugačen izobraževalni sistem in s tem organizacijo visokošolskih oz. uni­verzitetnih knjižnic kot Slovenija. Zato smo menili, da bo predstavitev delovan­ja tipične avstralske univerzitetne knjižnice zanimiva tudi za naše knjižničarje, še zlasti za visokošolske. Opredelitev pojmov Za opredelitev visokošolskih knjižnic je kot mednarodni standard uveljavljena Unescova delitev knjižnic iz leta 1974, kjer so kot »ena izmed vrst knjižnic navedene tudi knjižnice visokošolskih ustanov … , ki služijo v prvi vrsti študen­tom in učnemu osebju univerze in drugih visokošolskih ustanov, lahko pa so namenjene tudi širši javnosti« (Ambrožič, 1998, str. 90). Po tej definiciji sodijo med visokošolske naslednje knjižice: -univerzitetne knjižnice – v okviru univerze deluje glavna ali osrednja univer­ zitetna knjižnica ali pa skupina knjižnic, ki so sicer medsebojno prostorsko ločene, vendar pa delujejo pod skupnim vodstvom; -knjižnice univerzitetnih inštitutov ali oddelkov (fakultet), ki ne sodijo niti tehnično niti upravno pod glavno ali osrednjo univerzitetno knjižnico2 ; -knjižnice drugih visokošolskih ustanov, ki niso združene v univerze. Univerzitetna knjižnica je najpomembnejši vitalni del univerze, podporni servis vsemu njenemu delovanju, tj. poučevanju, raziskovanju, pridobivanju, ustvar­janju in širjenju novega znanja. Uspešnost njenega delovanja je pogojena s kval­iteto osebja, zbirk, prostorov in opreme. Tako spada knjižnica med najpomem- Možna je delitev na glavno (main) knjižnico (delovanje na vseh strokovnih področjih delokroga univerze) in osrednjo (central) knjižnico (delovanje na določenih širših strokovnih področjih v delokrogu univerze). bnejše finančne investicije univerze (Ambrožič, 1998, str. 92). Univerze deluje­jo v anglosaksonskem svetu praviloma po sistemu kampusov3 . Znotraj vsakega kampusa deluje univerzitetna knjižnica, ki je organizirana po centraliziranem modelu. Srečamo pa lahko več tipov centralizacije: -univerzitetna knjižnica upravno nadzoruje vse knjižnice visokošolskih us­ tanov kampusa (administrativna centralizacija); -univerzitetna knjižnica združuje vse enote v eni zgradbi (fizična centralizac­ ija), -centralno se opravlja le določeno dejavnost za več knjižnic, npr. naročanje in obdelava gradiva, informacijska dejavnost ipd. (delovna centralizacija). Navadno univerzitetna knjižnica kampusa upravno nadzoruje vse fakultetne in druge specializirane knjižnične zbirke, ki so nameščene v eni ali več zgradbah. Na ta način so vsem študentom kampusa dostopne vse zbirke, prav tako pa je lažje enakomerno razvijati fonde posameznih znanstvenih področij. Tak model podpirajo univerze zato, ker omogoča boljšo izrabo knjižničnega gradiva, zaht­eva manj finančnih sredstev in omogoča enotno vodenje4 (Ambrožič, 1993a, str. 34). Seveda pa centralizacija univerzitetnega knjižničarstva ni značilna za vse uni­verze. Za večino srednjeevropskih, vzhodnoevropskih in tudi skandinavskih knjižnic, ki delujejo na področju visokošolskega izobraževanja, je značilna veli­ka razdrobljenost univerzitetnega knjižničarstva, tudi velika neodvisnost inšti­tutskih, fakultetnih in drugih knjižnic od centralne univerzitetne knjižnice. Taka organiziranost je manj ekonomična, saj zahteva večja finančna sredstva, onem­ogoča enotno nabavno politiko in dostopnost gradiva vsem študentom določene univerze. Tak model je značilen tudi za Slovenijo, kjer univerzitetne knjižnice upravno ne nadzorujejo knjižnic visokošolskih zavodov, združenih v univerzo (Ambrožič, 1993a, str. 34-37). 3 Kampus je prostor, kjer so v zaključeno celoto združene vse visokošolske ustanove neke univerze (fakultete, raziskovalni centri). Posamezni oddelki univerze in njeni servisi (knjižnice) se povezu­jejo preko lokalnega omrežja (network) univerze. 4 Glavni knjižničar univerzitetne knjižnice (ang. university librarian) zastopa celoten knjižnični sistem posamezne univerze. 3 Univerzitetna knjižnica Canterbury 3.1 Značilnosti knjižnice in njenega okolja Nova Zelandija ima veliko izobraževalnih ustanov. Na visokošolski ravni so to univerze, tehniške šole, tehnološki inštituti ter učiteljišča, ki jih podpirajo regi­jska središča. Visokošolske ustanove so neposredno pod nadzorom ministrst­va za izobraževanje. Od sedmih univerz sta kar dve v mestu Christchurch (Lin­coln University in University of Canterbury). Univerza Canterbury je druga najstarejša univerza na Novi Zelandiji in ima močno tradicijo na področju raziskovanja. Velika povezanost raziskovanja in poučevanja je vidna zlasti pri podiplomskem študiju. Univerza je srednje velika in ima intenzivne mednarodne stike (izmenjava študentov). Kampus leži blizu starega mestnega jedra v mestnem predelu Ilam in s svojo lego omogoča široko paleto dejavnosti na področju rekreacije in obilico kulturnih užitkov5 . V letu 2000 je bilo na canterburyjsko univerzo vpisanih 11.483 študentov, od tega 9.734 dodiplomskih študentov (84,8% vseh študentov), 1.749 podiplomskih štu­dentov (15,2% vseh študentov). Od zaposlenih je bilo 596 akademskega osebja in 871 nepedagoškega kadra (tehnično, administrativno in drugo osebje) (State­ment of Objective, 2001, str. 11 in 30). Za uresničevanje svojega poslanstva univerza veliko vlaga v podporne servise, med katere spada tudi knjižnica. Slednja aktivno sodeluje z univerzo z vključevan­jem v njen izobraževalni proces, s spremljanjem njenih aktivnosti in vključevan­jem v delo raznih organov vodenja in raziskovalnih odborov, s pripravljanjem delavnic za akademsko osebje in študente, z izdajanjem publikacij in vodnikov. Sodeluje z učnimi in raziskovalnimi oddelki univerze, kadrovsko in svetovalno službo ter računalniškimi centri. Univerzitetna knjižnica je urejena po modelu delovne in administrativne cen­tralizacije. Sestavljajo jo Osrednja knjižnica in specializirane knjižnice, ki pod- Canterburyjska univerza je bila ustanovljena 1873 kot kolidž (the Canterbury College) v mestu Christchurch. Leta 1933 je bil preimenovan v univerzitetni kolidž (the Canterbury University College), leta 1957 pa v univerzo (the University of Canterbury), ki je leta 1962 postala avtonom­na. Knjižnica je bila ustanovljena leta 1879. Bila je precej majhna in dolgo časa ni dosegla niti zbirke v višini 100.000 zvezkov, v zadnjih tridesetih letih pa je njen fond skokovito narasel. Na primeren prostor je morala knjižnica čakati kar nekaj desetletij. Sprva so hranili knjige v steklenih omarah v avli šole, kasneje so jih premestili v majhno sobico v urnem stolpu. Leta 1916 je knjižnica dobila prvo primerno stavbo za uporabo. Leta 1960 so jo pričeli seliti v Ilam kampus, kamor so jo v celoti prenesli leta 1974. pirajo potrebe posameznih fakultet6 in raziskovalnih centrov7 . Po letu 1996 de­luje kot sklop sedmih enot (Collection Development Policy, str. 5-6), in sicer: -Osrednja knjižnica (Central Library), -Tehniška knjižnica (Engineering Library), -Prirodoslovna knjižnica (Physical Science Library), -Pravna knjižnica (Law Library), -Knjižnica Macmillan Brown (Macmillan Brown Library) – KMB8 , -Knjižnica Warehouse (Library Warehouse), -Zbirka s področja glasbe in lepih umetnosti (Music & Fine Arts Collection), ki je nameščena v prostorih Osrednje knjižnice. V sklopu knjižnice deluje od leta 1984 tudi Evropski dokumentacijski center, ki prejema vse uradne publikacije iz Evropske unije. 3.2 Poslanstvo in cilji univerzitetne knjižnice ALA/ACRL9 standardi za knjižnice kolidžev iz leta 1995 poudarjajo pomen sposobnosti prilagajanja knjižnic svojemu okolju in zagotavljanja knjižnične zbirke in storitev, ki podpirajo poslanstvo matične ustanove. IFLA10 standardi za univerzitetne knjižnice iz leta 1985, ki naj bi bili tudi sredstvo za ocenjevanje uspešnosti izpolnjevanja poslanstva knjižnice, pa navajajo, da mora vsaka uni­verzitetna knjižnica v sodelovanju s študenti, profesorji in upravo matične us­tanove oblikovati in zapisati svoj razvojni program, ki vključuje jasno opredel­itev poslanstva, ciljev in nalog ter strateški načrt za uresničevanje svoje vizije (Ambrožič, 1998, str. 92). Canterburyjska univerzitetna knjižnica sledi mednar­ 6 Fakultete in univerzitetni oddelki: Tehnična fakulteta (School of Engineering), Fakulteta za gozdarstvo (School of Forestry), fakultete za umetnost (Faculty of Arts, School of Fine Arts, School of Music), Komercialna fakulteta (Faculty of Commerce), Pravna fakulteta (School of Law), odd­elki za posamezne naravoslovne in družboslovne znanosti. 7 Raziskovalni centri: Center za tehnični razvoj (Centre Advanced Engineering), Center za antark­tične študije in raziskovanja (Centre for Antartic Studies and Research) – Gateway Antartica, Center Macmillana Browna (Macmillan Brown Centre) – študije Maorov in Tihega oceana, Cent­er za izobraževanje (Curriculum, Evaluation and Management Centre), Center za ekologijo vod in morja (Centre of Excellence in Aquaculture and Marine Ecology) in drugi. 8 Zaradi krajšega zapisa v prispevku za Knjižnico Macmillana Browna uporabljamo kratico KMB. 9 ALA, Združenje ameriških knjižnic (American Library Association); ACRL, Združenje raziskoval­nih knjižnic in knjižnic kolidžev (Association of College and Research Libraries 10 IFLA – Mednarodna zveza knjižničnih združenj in ustanov (International Federation of Library Associations and Institutions). odnim standardom in ima jasno izraženo poslanstvo, izdelan strateški načrt raz­voja dejavnosti in knjižničnih zbirk. Njeno poslanstvo se glasi: »Združiti ljudi in informacije z namenom podpreti in razširjati učenje, poučevanje, raziskovanje in znanje univerzitetne skupnosti«. (Collection Development Policy, 2001, str. 3) Svojo razvojno vizijo uresničuje knjižnica skozi skrb za kvalitetno zbirko infor­macijskih virov, preko izvajanja programov informacijskega opismenjevanja uporabnikov ter z ustreznimi pogoji za učenje in uporabo informacij oz. infor­macijske tehnologije. Dejansko je knjižnica osrednji del univerze, ki omogoča študij in raziskovanje s pomočjo odličnega vodenja in administrativne podpore ter usposobljenega osebja. Posebej cenijo inovativnost, izvrstnost, odprtost do sprememb, poštenost in neoporečnost, spoštovanje drugih, komunikativnost, raznolikost in pripadnost. K izpolnjevanju svojega poslanstva jih zavezuje odgov­ornost in učinkovitost delovanja, ki se veže na zastavljene cilje (University of Cantenbury Library Plan, 2001, str. 1). Cilji knjižnice so v njenem delovnem načrtu opredeljeni takole: 1. razvijati široko, uravnoteženo zbirko, ki podpira tudi specifična področja raziskovanja; Cilj obsega pregled nad knjižničnimi zbirkami, načrtovan in strokoven raz­voj knjižničnih zbirk, materialno varovanje gradiva, učinkovito razporejanje in izrabljanje finančnih virov, raziskovanje, dopolnjevanje in promoviranje uporabe elektronskih virov, razpolaganje s primerno opremo za dostop in uporabo informacij, ažurnost v izbiri, nabavi, katalogiziranju in procesiran­ju, vzdrževanje ravnotežja med zbirkami in dostopa do njih ter evalvacijo lastne dejavnosti. Vedno večji poudarek je na digitalni informaciji, uporabi interneta in iskanju novih poti za dobavo dokumentov (medknjižnična izposo­ja, konzorciji). 2. podpirati in izvajati programe informacijskega opismenjevanja, tj. učenja uporabe informacijskih orodij za vseživljenjsko izobraževanje; Dobra izobrazba študentov, k čemur sodi tudi znanje iskanja poti do infor­macij, njihove ocene, izbire in uporabe, je cilj univerze in s tem tudi knjižnice. Informacijska pismenost naj bi postala sestavni del univerzitetne izobrazbe, zato želi knjižnica izboljšati programe informacijskega opismenjevanja, jih uskladiti znotraj kampusa in prilagoditi glede na potrebe posamezne stroke. 3. biti uporabniku prijazna knjižnica; Knjižnica je eden izmed podpornih servisov izobraževalnega in raziskoval­nega procesa univerze. Servisi morajo biti kvalitetni in morajo upravičiti fi­nančna vlaganja univerze. Vrednost knjižnice se odraža v njenem odnosu do uporabnikov, ki se kaže v dostopnosti do zbirk, nudenju pomoči pri iskanju informacij in zadovoljevanju njihovih potreb. To zahteva odprtost, fleksibil­ nost, razvijanje novih storitev, ocenjevanje lastne učinkovitosti ter lastno pro­mocijo navzven. 4. razvijati in skrbeti za knjižnično osebje, ki je fleksibilno, odgovorno, stroko­ vno in ima razvite spretnosti na več področjih; Knjižnica skrbi za ustrezno selekcijo pri izboru zaposlenih in njihovo ne­prestano poklicno in osebno rast ter izobraževanje. Zaposlenim pomaga raz­vijati njihove potenciale s primernim delom in možnostmi za napredovanje. Skuša oblikovati politiko zagotavljanja večoperativnosti (zlasti pri delu z up­orabniki), razvijanja komunikacijskih spretnosti in spretnosti medosebnih odnosov ter sodelovanja znotraj kolektiva (skupinsko delo). Zagotoviti želi varno delovno okolje in nuditi močno podporo zaposlenim. 5. učinkovito upravljati knjižnico oz. knjižnične vire. Pomembna je smotrna organiziranost, učinkovita vodstvena struktura in dobro izkoriščanje finančnih sredstev. To omogoča optimalno uporabo gradi­ va in razvoj knjižnične infrastrukture. Potrebno je iskati tudi zunanje možnosti finančnih prihodkov (sponzorji, donatorji). 4 Organizacija in delovanje knjižnice 4.1 Vodenje in urejanje knjižničnih zbirk Spremenjene zahteve uporabnikov in izobraževalnega procesa, pojav novih medijev za shranjevanje informacij, finančne omejitve in drugo zahtevajo od univerzitetne knjižnice skrbno načrtovanje knjižničnih zbirk. Kvaliteten knjižnični fond je osnova za uspešno delovanje knjižnice in uspešno izvajanje programov univerze. Za razvoj in vodenje zbirk skrbijo glavni knjižničarji, odgovorni za organizacijo in izvajanje posameznih dejavnosti (knjižničar za zbirke, vodje skupin za obde­lavo gradiva in knjižničarji posameznega strokovnega področja ali zbirke) in njihove delovne skupine. Knjižničar za zbirke skrbi npr. za donacije, oceno zbirk, za dragocene knjige in nekatere posebne zbirke. Po podatkih za leto 2000 je obsegal knjižnični fond 1.542.492 enot, od tega 1.196.799 knjig in časopisov, 345.693 enot v mikroobliki (Annual Report, 2001, str. 5). Za sestavo gradiva velja razmerje 60% serijskih publikacij in 40% knjig (monografij), glede na posamezna strokovna področja pa so prisotna tudi odsto­panja. Obe kategoriji vključujeta tiskane, avdiovizualne in elektronske oblike (Collection Development Policy, 2001, str. 9). Gradivo se po posameznih enotah univerzitetne knjižnice ne podvaja, razen v primeru gradiva, po katerem je vi­soko povpraševanje, in so dvojnice nujno potrebne, pri tem pa so lahko oblike in nosilci zapisov različni. Gradivo hrani knjižnica v različnih oblikah zapisov (tisk, magnetni zapisi, elektronski zapisi). Izbira oblike je odvisna od nabavne politike (prostor za hranjenje, oprema, cena, raznolikost in možnosti uporabe). Za običa­jne oblike elektronskih zapisov je na voljo tudi oprema za predvajanje oz. branje zapisov. Knjižnična zbirka je organizirana v treh sklopih. Monografsko gradivo. Med monografsko gradivo uvrščajo vse, kar ni serijsko ali elektronsko gradivo, in sicer video in avdio kasete, mikrooblike, tiskane knjige. Hranijo ga skupaj. Knjižno gradivo je urejeno po strokovnih področjih, in sicer v dogovoru z uni­verzitetnimi oddelki. Obstajajo tudi zbirke dvojnic, fotokopij in dragega razisk­ovalnega materiala. Serijske publikacije. Med serijske publikacije uvrščajo periodične publikacije, kot so časniki in ča­sopisi, letopisi, monografske serije, znanstvena poročila in razprave, zapisnike in poročila društev. Manj obstojno gradivo (dnevno časopisje) presnemavajo na mikrooblike (mikrofilm, mikrofiš, mikrokartice). Vse pogosteje so serijske pub­likacije dostopne v elektronski obliki. Elektronski viri. Gradivo v elektronski obliki je dostopno na zgoščenkah (CD-ROM) in preko omrežja. V porastu so multimedijski nosilci. Povsod tam, kjer obstajajo tehnične in ekonomske možnosti, so elektronski viri dostopni preko omrežja. Prednost tega je možnost sočasne uporabe istega vira s strani več uporabnikov. Knjižnica pridobiva veliko število elektronskih podatkovnih zbirk11 , ki so v prvi vrsti na voljo univerzitetnemu osebju in študentom. Nekatere podatkovne zbirke lahko uporabljajo tudi zunanji člani z dostopom preko WWW12 (InfoTrac, Pro-Quest). Večina podatkovnih zbirk je dostopnih preko lokalnega omrežja knjižnice, do katerega je možen dostop z računalniki v knjižnicah kampusa, v računalni­ških laboratorijih ali oddelkih univerze. Nekatere podatkovne zbirke so na dru­gih nosilcih. Na zgoščenkah so npr. elektronske revije, referenčno gradivo, posamezne publikacije in dodatki knjig. Dostop in uporaba interneta in WWW (kjer se nahaja tudi domača spletna stran knjižnice)13 je mogoč v vseh knjižnicah v kampusu. Dostop do elektronskih vi­rov na omrežju je brezplačen ali komercialen. Na izbor dostopov vpliva politika nabave in razvoj knjižničnih zbirk. 11 Poleg podatkovnih baz, ki dajo le reference na posamezne članke, se vse bolj uveljavljajo podatk­ovne baze polnih besedil (ProQuest, InfoTrac, Lexis/Nexis, Reuters Business Briefing). 12 WWW – svetovno spletno omrežje (World Wide Web). 13 URL: http://library.canterbury.ac.nz Glavni namen knjižnice ni le shranjevanje informacij, ampak omogočanje dostopa do njih, in sicer v najkrajšem možnem času. Najučinkovitejši način nudenja in­formacij za izpolnitev uporabnikovih potreb je razdelitev knjižničnega gradiva na lokalne zbirke. Za raziskovanje in poučevanje imajo velik pomen specializirane zbirke, in sicer: Lokalne zbirke po strokovnih področjih Z vsakega strokovnega in znanstvenega področja oblikujejo zbirko, ki jo glede na tematiko hrani primeren oddelek knjižnice. Knjižnice fakultet hranijo gradi­vo za potrebe lastne fakultete, Osrednja knjižnica pa gradivo s področja družboslovja in umetnosti. Posebne zbirke Posebne zbirke hranijo vse knjižnice. Obsegajo: avdiovizualno gradivo, periodiko, referenčno zbirko, teze14 , gradivo z omejeno izposojo15 . Gradivo teh zbirk je večinoma v prostem pristopu (razen gradiva z omejeno izposojo po urah), do njega pa je možen tudi elektronski dostop preko omrežja (elektronske reference, elektronske revije, dnevno časopisje, teze, testi, zapiski predavanj). Avdiovizualno gradivo je le delno v prostem pristopu. Pod posebne zbirke spadajo tudi specializirane zbirke, ki jih hranita Osrednja knjižnica in KMB: Zbirka Antarktika; Zbirka redkih in dragocenih knjig; Zbirka vladnih publikacij (sestavljena iz Zbirke statističnih publikacij Nove Zelandije, Zbirke publikacij Evropske unije ter iz vladnih publikacij drugih držav in mednar­odnih teles); arhivske in rokopisne zbirke (Zbirka fotografij, Arhivska umetniš­ka zbirka, Arhivska zbirka risb s področja stavbarstva, Zbirka zapiskov razisk­ovanj Aotearo); Zbirka raziskovalnih esejev in druge. Dostop do specializiranih zbirk je omejen, saj se večinoma nahajajo v zaprtih priročnih skladiščih. Gradi­vo morajo uporabniki naročiti pri strežnem pultu in ga lahko prebirajo le v pros­torih oddelkov knjižnice. Nad uporabo dragocenejšega gradiva izvajajo strog nadzor. Uporabniki ga lahko prebirajo le v posebnih prostorih, z uporabo rokavic. Knjižnica opravlja tudi arhivsko dejavnost za gradivo, ki ni v njeni lasti. Izbrana je bila za shranjevanje zapisov širše mestne skupnosti in shranjevanje gradiva narodnega pomena s področja mesta Christchurch, od leta 1988 pa je tudi uradni arhiv arhivalij ljudstva Ngai Tahu. Arhivsko gradivo lahko dajo v oskrbo knjižnici tudi različni donatorji, z možnostjo javne uporabe (možne so tudi omejitve 14 Termin teze uporabljajo angleško govoreče dežele za diplomske naloge, magistrska dela in doktor­ske disertacije. Zaradi enostavnosti navedbe oz. krajše oblike, je v nalogi uporabljen omenjeni termin, čeprav pri nas ni običajen. 15 Zbirka z omejeno izposojo vsebuje gradivo, ki ga priporočijo predavatelji in je tesno povezano z vsebino predavanj. Ker je to gradivo zelo iskano, je izposoja omejena na ure (1 ali 3 ure) oz. na nekaj dni (3 dni). dostopa), sami pa imajo do njega še naprej prost pristop. Donatorji s knjižnico sklenejo depozitni sporazum, v katerem so določeni pogoji hranjenja ter odgov­ornosti knjižnice in donatorja. 4.2 Nabavna politika Nabavna politika knjižnice je pogojena s stanjem zbirk, z informacijskimi potrebami univerze, z razpoložljivim prostorom, tehnološko opremo in finančn­imi sredstvi. Za nabavo je odgovoren glavni univerzitetni knjižničar. Izbor naročenega gradiva je posledica dogovarjanja univerzitetnega in knjižničnega osebja16 . Pri tem upoštevajo kriterije za nabavo, predloge uporabnikov, možnosti medknjižnične izposoje, izmenjave publikacij in nabave preko konzorcijev17 . Upoštevati morajo tudi dejstvo, da novosti pomenijo dragoceno pridobitev, hkrati pa tudi dodatno obremenitev, predvsem v prostorskem in finančnem smislu (nove police, osebje za urejanje zbirke, idr.). Kriteriji za izbor gradiva pri nabavi so naslednji (Collection Development Poli­cy, 2001, str. 9-10): -relevantnost glede na študijski in raziskovalni program univerze; -primernost glede na usmeritev univerze kot celote; -kvaliteta glede na vsebino in afirmiranost avtorja; -aktualnost; -angleški jezik (gradivo v tujih jezikih nabavljajo le, če določeno delo podpira raziskovanje in poučevanje teh jezikov ali posameznih predmetnih področij, 16 Zaposleni, ki skrbijo za povezavo med knjižnico in univerzo, popišejo zahteve na posebne sezname po prioriteti in jih oddajo odgovornemu knjižničarju za serijske publikacije, ki potrdi naročanje posameznih naslovov. Potrditev naročila ni avtomatična, ampak v dogovoru s posameznimi odd­elki univerze. 17 Zaradi spreminjanja metod poučevanja in izobraževalnih programov in vse večjega števila infor­macij, ni mogoče nabaviti in hraniti vseh potrebnih informacijskih virov, zato je vse večji pou­darek na medknjižnični izposoji, razvoju storitev za preskrbo z dokumenti in večji možnosti ele­ktronskega dostopa. V skladu s tem ima knjižnica za dostop do specializiranih zbirk zunaj univerze sklenjene dogovore z drugimi knjižnicami v regiji (npr. Medicinska knjižnica Canterbury). Obsta­jajo tudi programi izmenjave revij z drugimi knjižnicami na Novi Zelandiji in tujini, vendar pa se je v zadnjih letih njihovo število zmanjšalo zaradi visokih stroškov (posebno, če poteka izmen­java po pošti). Izmenjave revij se najbolj poslužuje knjižnica Pravne fakultete. Tak primer redne izmenjave je npr. Cantenbury Law Review, ki jo menjajo za revije drugih ameriških pravnih šol. Visoke cene periodike in elektronskih publikacij zahtevajo, da se knjižnica poslužuje konzorcijskih in drugih dogovorov za pridobitev gradiva oz. dostopov do širokega kroga informacij pod naju­godnejšimi pogoji. Pridobivanje elektronskega gradiva navadno poteka skupaj z drugimi novoze­lanskimi in avstralskimi knjižnicami v obliki konzorcijev, saj s tem dosežejo precej nižje cene kot pri samostojnem nakupu (npr. First Search in Current Contents). Konzorcijski način nabave skušajo uvesti tudi pri pridobivanju monografij. 247 ki jih poučujejo na univerzi; če gre za zelo pomembno delo, za katerega ne obstaja angleški prevod; če sodi gradivo v referenčno zbirko ali za KMB; v drugih jezikih je lahko izbrano tudi najnovejše gradivo, zlasti časopisje); -možnost uravnavanja sestave določene zbirke ali zapolnitev praznin; -stroški (cena, razpoložljive finance). Zanimive so npr. usmeritve knjižnice, ki jih upošteva pri nabavi gradiva: -nikoli ne naroča dveh enakih naslovov revij, izjema so le tiste novozeland­ske serije, po katerih je veliko povpraševanje in jih zbira KMB (knjižnica je raziskovalnega značaja in zaprtega tipa, zato hrani dvojnice ena od fakultet­nih knjižnic kampusa); -na račun publikacij na elektronskih nosilcih upada nabava tiskane oblike revij in tudi izvodov v mikrooblikah (razen preslikav dnevnega časopisja). Najbolj se uveljavljajo publikacije v elektronski obliki, ki omogočajo izpise tekstov na papir18 ; -nabava podatkovnih zbirk je usmerjena k zbirkam, ki pokrivajo več stroko­vnih področij hkrati19 ; -tudi pri tiskanih knjigah (monografijah) upoštevajo kriterij cene, zato dajejo prednost mehkim vezavam, ki so cenejše. Izjema je gradivo, ki je veliko v uporabi in je zelo pomembno, ker ga najlaže ohranjajo s prevezavami (refer­enčno gradivo, literatura pomembnih avtorjev, temeljna dela posameznih področij, večja dela). Manjkajoče knjige nadomeščajo, tudi če jih ne tiskajo več, razen če niso več relevantne za študij in raziskovanje, oz. imajo dvo­jnice v drugih izdajah. Drago gradivo nabavljajo po predhodnem posvetu in ga odobri knjižničar za zbirke. -od avdiovizualnega gradiva nabavljajo zgoščenke, VHS video kasete, zgoščenke (CD-ROM) in multimedijske zgoščenke (CD-ROM). Laserski za­pisi postajajo vedno bolj zaželeni zaradi svoje obstojnosti. Knjižnica pridobiva gradivo tudi v obliki darov ali zapuščin, ki jih sprejme, če so v skladu z razvojno politiko zbirk, v nasprotnem primeru jih odkloni. V letu 2000 je knjižnica za nakup gradiva porabila približno polovico proraču­na knjižnice, od tega 29% za monografije in 71% za serijske publikacije. Od do­ 18 Tako so kupili dostop do elektronskih revij EBSCO Online in Sweets Net, ki vsebuje preko 500 naslovov, do njih pa je možen dostop preko knjižničnega kataloga PAC (Annual Report, 2001, str. 7). 19 V letu 2000 so kupili bazo citatov Web of Science, ki pokriva področje družboslovja in nara­voslovja in je nadomestila kar 3 obstoječe podatkovne baze (Science Citation Index, Social Sciences Citation Index, Current Contents). Prav tako so zagotovili dostop preko ProQuesta 5000 do 18 novih podatkovnih baz, ki vsebujejo tudi polna besedila in slike, čemur je sledila odpoved naročanja 3 podatkovnih baz (ABI – Inform, General Science Plus Index, Social Science Index) (Annual Report, 2001, str. 6). deljenih sredstev za monografije je bilo 0,8% denarja porabljenega za elektron­ske informacijske vire. Od vseh naročil serijskih publikacij je število podatko­vnih zbirk naraslo s 17% na 20% (Annual Report, 2001, str. 5 in 7). 4.3 Izločanje, odpis in varovanje gradiva Zaradi precejšnjega naraščanja knjižničnih zbirk je potrebna redna selekcija gradi­va in prestavljanje malo rabljenega gradiva s polic v zaprti prostor. Gradivo, ki je manj v obtoku, premestijo v skladišče, za študij in raziskave nepomembno gradivo pa dajo v odpis20 . Izločanje in odpis gradiva sta odvisna od politike vsakega oddelka univerzitetne knjižnice. Odločitve o tem sprejema knjižničar posamezne stroke in knjižničarji posameznih zbirk ter vodje skupin za obdelavo gradiva. Vsako leto naj bi pregledali 10% celotne zbirke in izločili najmanj 3% gradiva. Izločeno in odpisano gradivo najprej ponudijo akademskemu osebju, nato knjižničnemu osebju in študentom. Lahko ga tudi prodajo izven knjižnice ali uničijo. Denar od prodaje porabijo za nabavo novega gradiva (Collection Devel­opment Policy, 2001, str. 21). Program materialnega varovanja gradiva zajema: -varovanje gradiva pred poškodbami: -redni pregledi, popravila in nadomeščanje posameznih enot gradiva; -redno razkuževanje, čiščenje polic in gradiva (prah); -hranjenje redkega, dragocenega in dragega gradiva v posebnih prostorih, kjer so zagotovljeni najugodnejši pogoji hrambe (temperatura, vlaga, svet­loba); -pripravljenost in izvajanje ukrepov v primeru nesreč (Disaster Prepared­ness Plan). -varovanje pred krajami: -varnostni sistem, nameščen na oddelku za izposojo. 4.4 Uporabniki Knjižnica je v osnovi namenjena zaposlenim in študentom univerze, vendar jo lahko uporabljajo tudi drugi prebivalci širšega področja mesta Christchurch, kot 20 Naslove serijskih publikacij, ki za uporabnike niso in predvidoma ne bodo več zanimivi niti v prihodnje, odjavijo. Prav tako publikacije redno prebirajo in premeščajo z odprtih polic v depoz­itno knjižnico Warehouse. Dvojnice izločijo in ponudijo drugim knjižnicam. Nekatero gradivo, navadno večjega obsega (dnevno časopisje), po prenosu na mikrofilm izločijo. zunanji člani. Knjižnično gradivo si lahko izposojajo le člani knjižnice, z vel­javno člansko izkaznico21 . Člani knjižnice so: -uporabniki z univerze: dodiplomski študentje, podiplomski študentje/razisk­ovalci, akademsko osebje (poučevanje, raziskovanje, objavljanje), drugo univerzitetno osebje. -zunanji uporabniki: -člani z brezplačnim dostopom: zaposleni v javnih visokošolskih ustano­vah širšega področja mesta Christchurch in nekateri študentje drugih vi­sokih šol tega področja; člani lokalnega združenja the Royal Society of New Zealand; -člani s plačano članarino: študentje in diplomanti novozelandskih univerz s stalnim prebivališčem na širšem področju mesta Christchurch; posamezniki lokalne skupnosti, ki sodelujejo v posebnih raziskavah ali študiju, če njihovih potreb ne more zadovoljiti nobena druga lokalna knjižnica. 4.5 Knjižnične storitve Uporabnik je osrednja točka delovanja visokošolskih knjižnic. Odnos knjižnice do uporabnikov se kaže v pestrosti njene ponudbe različnih storitev in v kval­iteti njihovega izvajanja. 4.5.1 Dostop do gradiva, iskanje in naročanje Gradivo je večinoma v prostem pristopu, razvrščeno po klasifikacijskem sis­temu Kongresne knjižnice, razen Pravne knjižnice, kjer uporabljajo klasificijski sistem Moys22 . Večina knjižničnega gradiva je popisana v PAC23 , ki je dostopen 21 Članska izkaznica knjižnice (kartica Canterbury) omogoča uporabo vseh knjižničnih uslug. Up­orabniki jo pridobijo v Osrednji knjižnici. 22 Oba sistema delujeta podobno. Gradivo razvrščata po predmetnih področjih. Klasifikacijska številka je sestavljena iz črk in številk. Črkovni del klasifikacijske kode je unikaten za posamezno zbirko in s tem tudi za posamezno knjižnico. Ne more se podvajati. Npr. oznaka G je dodeljena le gradivu s področja geografije, ki se nahaja izključno v Osrednji knjižnici v 3. nadstropju. Te črke nima nobeno drugo gradivo ne te ne druge knjižnice. Ko uporabnik najde klasifikacijsko oznako, mora pogledati v klasifikacijski seznam, kje se gradivo z določeno oznako nahaja (knjižnica, oddelek). 23 PAC – javno dostopni katalog (Public Access Catalogue). Katalog ima več različnih oznak zaradi različnih formatov zapisa in dostopov do njega. WebPAC kratica označuje, da je katalog dostopen preko WWW, WinPAC kratica označuje obliko zapisov na Windows programu. Te kratice se sicer v različnih poročilih knjižnice še pojavljajo, vendar je pred nekaj meseci vse različice zamenjala oblika kataloga iPAC (na Windows aplikaciji), ki je izboljšana verzija, in prinaša boljše iskanje ter druge novosti (omejevanje, sortiranje, …). V prispevku uporabljamo kratico PAC kot sinonim za katalog obravnavane univerzitetne knjižnice. 250 preko intraneta univerze in interneta (na domačih spletnih straneh knjižnice). Katalog nudi informacije o razvrstitvi in lokaciji gradiva, podatke o izposoji, rezervacijah, popis izposojenih enot posameznega člana knjižnice. Podatke o gradivu, ki je dostopno v prostem pristopu, je priporočljivo predhodno poiskati v PAC zaradi lociranja oz. uporabe signature pri naročanju gradiva s pomočjo fizičnega obrazca. Za uporabo PAC je na voljo osnovno, natančnejše in napredno iskanje. Uporab­nik najprej določi opcijo iskanja, nato doda iskane besede (besede iz naslova, ime ali področje s kodo). Iz dobljenega seznama zadetkov lahko uporabnik posamezne naslove uvrsti na osebni seznam. S klikom na posamezni zadetek se izpiše popoln kataložni vpis enote, lokacija (katera knjižnica), omejitev izposoje (3 dni, 3 ali 1 ura), status (prosto, rezervirano, omejitve) ter klasifikacijska šte­vilka oz. signatura24 . Poleg popisa v PAC je gradivo z omejeno izposojo popisano tudi v posebnem seznamu (Course Code Index), prav tako pa knjižnica zaradi posebnih oznak gradiva vodi tudi ločeni katalog za standarde. Uporabniki gradivo naročajo osebno na oddelku za izposojo ali preko PAC siste­ma25 . Gradiva za izposojo po urah uporabniki ne morejo naročiti preko PAC, v katalogu le poiščejo podatke o signaturi. Gradivo lahko rezervirajo s posebnim obrazcem (osebno ali po faksu), na katerem navedejo način, po katerem želijo biti obveščeni, ko bodo knjige na voljo (elektronska pošta, pismo). Rezervacijo lahko izvedejo tudi preko PAC26 . Vrnjeno gradivo, ki ga je uporabnik rezerviral, čaka na oddelku za izposojo 1 teden (redna izposoja) oz. 1 dan (tri-dnevna iz­posoja). 4.5.2 Referenčna, informacijska in izobraževalna dejavnost knjižnice »Prilagodljiva visokošolska knjižnica mora biti storitveno usmerjena in prima­rno namenjena delu z uporabniki, katerim pomaga pri pridobivanju potrebnih gradiv in informacij. Zato mora imeti visoko usposobljeno informacijsko/refer­enčno službo, skrbeti mora za izobraževanje uporabnikov in jim zagotavljati individualno pomoč, organizirati storitve za posebne skupine uporabnikov ter imeti ustrezno informacijsko in komunikacijsko tehnologijo.« (Ambrožič, 1998, str. 103) Vse to izvaja canterburyjska knjižnica v skladu s svojim drugim ciljem. 24 Klasifikacijska številka po Moys ali Kongresni knjižnici je hkrati tudi signatura – oznaka pros­tora na policah. 25 Uporabnik označi relevantne zadetke iskanja in si ustvari svoj seznam. Celoten seznam ali samo označene posamezne naslove s seznama nato pošlje odgovorni osebi po elektronski pošti. 26 Uporabnik označeni naslov s seznama zadetkov potrdi, navede palično kodo članske izkaznice in identifikacijsko številko študentske izkaznice. Obvestila o vrnjenem gradivu, ki ga je rezerviral, preverja na PAC strani ‘Informacije za uporabnike’, s pomočjo osebne identifikacije. Informacijske storitve obravnavane knjižnice zajemajo elektronsko in klasično zbirko referenčnih odgovorov ter različne oblike pomoči pri iskanju informacij ter uporabi tiskanih in elektronskih virov27 . Knjižnica daje zelo velik poudarek tudi izobraževanju uporabnikov. Koordina­tor za informacijsko opismenjevanje skupaj s knjižnicami pripravlja program izobraževanja za uporabo informacij in raziskovalnih orodij (PAC, podatkovne zbirke, internet in knjižnične spletne strani) in skrbi za njegovo izvajanje na vseh nivojih knjižničnega sistema. Program informacijskega opismenjevanja izvaja­jo knjižničarji-informatorji v vseh knjižnicah (delavci služb za posredovanje splošnih informacij ter knjižničarji-specialisti za posamezna strokovna področ­ja). Posamezne knjižice izvajajo še interne programe izobraževanja za uporabo informacijskih virov, specifičnih za njihovo strokovno področje. V programe je vključeno tudi spoznavanje knjižnic in njihovega delovanja. V ta namen izvajajo mentorsko vodene skupinske obiske knjižnic za študente prvih letnikov. Poučevanje poteka v obliki delavnic za skupine uporabnikov, v obliki osebnega svetovanja posameznikom (pri informacijskem pultu, po telefonu, elektronski pošti, v neposrednem stiku), preko lokalnega omrežja ali WWW (posebni obraz­ci, vodiči)28 in s pomočjo tiskanih vodičev29 . Skupaj se je v letu 2000 s knjižnico in informacijskimi orodji spoznalo 9.263 uporabnikov. Izvedenih je bilo 911 vodenih skupinskih obiskov (Annual Report, 2001, str. 9). V istem letu je bilo pri informacijskem pultu opravljenih 51.103 poizvedb (Statement of Objective, 2001, str. 34). Posamezne knjižnice, zbirke in storitve so ustrezno predstavljene na WWW, prav tako pa tudi možnosti in pogoji njihove uporabe. Objavljeni so seznami osebja s 27 V primeru, če uporabnik ne more obiskati knjižnice do 17. ure, ko je na voljo pomoč osebja, lahko izpolni obrazec na spletni strani (Vprašalnik za informacije). Ta vsebuje naslednje točke: osebni podatki (ime, elektronska pošta ali naslov, telefon, članska številka), status uporabnika (dodiplom­ski, številka oddelka fakultete, drugo), vrsta informacije in opis informacijske potrebe (kaj, zakaj, do kdaj), dosedanje iskanje. Obrazec lahko pošlje tudi po faksu. Odgovor prejme v najkrajšem možnem času. 28 Učenje uporabe informacijskih storitev na daljavo zajema napotke in praktične vaje za uporabo računalnikov, iskanje knjižničnih virov (npr. program LEO - Library Education Online), pro­gram z navodili za samostojno iskanje po PAC in specifičnih podatkovnih bazah), iskanje po WWW, uporabo elektronskih podatkovnih baz, raziskovanje in pisanje (EndNote Guide - računalniški program, ki omogoča branje različnih bibliografskih zapisov in omogoča gradnjo lastne knjižnice) ter virtualne obiske posameznih knjižnic. V pomoč je tudi lista najpogostejših vprašanj uporab­nikov. 29 V prostorih knjižnice so na voljo tiskani vodiči za iskanje (revije in članki, omejena izposoja, teze, testi), za izbiranje podatkovnih baz citatov in polnih tekstov, pregled revij v drugih knjižnicah, vodiči po podatkovnih bazah (ERIC, Folio4, ProQuest, Web of Science), za uporabo programske opreme (EndNote) in razlaga kataložnega vpisa. Knjižnica je izdala tudi brošuro o pisanju in predstavljanju tez. telefonskimi številkami in njihovimi naslovi elektronske pošte. Knjižnice upo­rabnike redno obveščajo o spremembah, objavljajo sezname novih knjig in revij (elektronske oglasne deske, klasični oglasni panoji) idr. Pripravljajo dvoje urad­nih oglasnih strani: Knjižnične novice (Library News) s prispevki o osebju in uslugah in Knjižnične informacije (Library Lowdown) s svežimi novicami o knjižnici za študente. Osebje univerzitetne knjižnice je vedno odprto za predloge uporabnikov, ki jih le-ti pošiljajo preko različnih obrazcev, dostopnih na WWW (npr. predlog za nabavo določenega informacijskega vira, zahtevek za katalogizacijo določene spletne strani, kritike in predlogi v zvezi z delovanjem posamezne knjižnice, obrazci za oceno kvalitete posameznih storitev na spletnih straneh). Komunikacija med uporabniki in knjižnicami poteka preko elektronske pošte, telefona, faksa in neposrednega stika. 4.5.3 Odprtost, izposoja in vračanje gradiva Knjižnice so odprte vse dni v tednu (povprečno 80 ur na teden), med delavniki ves dan do poznega večera, v soboto in nedeljo pa večji del dneva. Izjema je KMB, ki ima nekoliko krajši delovni čas in je v nedeljo zaprta30 . Glede na status članstva imajo uporabniki različne pogoje izposoje: -študentje dodiplomskega študija si lahko izposodijo 25 enot gradiva za dobo 14 dni, serijskih publikacij si ne morejo izposoditi; -podiplomski študentje ter zaposleni na univerzi si lahko izposodijo 50 enot, od tega serije za 3 dni, nerevijalni tisk za 90 dni; -zunanji člani si lahko izposodijo 10 enot za 14 dni, ki jih lahko dvakrat po­daljšajo, če po njih ni povpraševanja. Gradivo lahko tudi rezervirajo (največ 5 enot). Niso pa upravičeni do omejene in medknjižnične izposoje, ne more­jo si izposoditi revij. Z dostopom preko spletnih strani knjižnice lahko upo­rabljajo PAC in le manjše število podatkovnih baz (zaradi licenčnih pogojev). Njihove potrebe oz. želje pa ne morejo vplivati na nabavo gradiva. Različni pogoji izposoje veljajo tudi glede na vrsto gradiva: -periodične publikacije, razen pravnih poročil, si lahko izposodijo le podiplomski študentje, študentje raziskovalci ter osebje univerze, in sicer za 3 dni, največ 10 enot naenkrat; 30 Centralna, tehniška, pravna in prirodoslovna knjižnica: ponedeljek - četrtek 8.30 do 22.00, petek 8.30 do 18.00, sobota 10.00 do 18.00, nedelja 14.00 do 22.00. Pravna knjižnica ima poseben urnik pred izpitnimi roki, ko podaljša svoj delovni čas v petek (8.30 do 21.00) in nedeljo (10.00 do 22.00). KMB: ponedeljek, torek, četrtek, petek 8.30 do 17.00, sreda 8.30 do 19.00, sobota 12.00 do 17.00, nedelja – zaprto (Services and Facilities, 2001). -nekatere teze so na izposojo za 14 dni, druge imajo različne omejitve pris­ topa; -gradivo z različnimi omejitvami je na izposojo za 7 dni; -iz posamezne zbirke, katere hrani knjižnica Warehouse, lahko uporabniki naročijo po 3 enote gradiva in sicer na oddelku za izposojo v katerekoli knjižnice kampusa. Uporabniki lahko redno izposojeno gradivo dvakrat podaljšajo, če ni povpra­ševanja s strani drugih uporabnikov. Vse gradivo, ki je posojeno za dobo 90 dni, lahko knjižnica po 14 dneh zahteva nazaj, če po njem povprašujejo drugi člani. Določeno gradivo ni na izposojo, in se lahko pregleduje le v prostorih knjižnice. Tak primer so revije, gradivo eno- in tri-urne omejene izposoje, dragoceno gradi­vo in gradivo z različnimi omejitvami (npr. večina avdiovizualnega gradiva). Tudi gradivo KMB se lahko uporablja le znotraj te knjižnice, ker je referenčnega značaja. V letu 2000 so zabeležili porast izposoje v Osrednji knjižnici (1%) in v KMB (11% zbirke, 100% arhivsko gradivo in rokopisi31 ), v Pravni knjižnici pa se je izposoja znižala zaradi porasta tekstov dostopnih v elektronski obliki. Naraslo je povpra­ševanje po referenčnem gradivu (Pravna knjižnica), na drugi strani pa se je znižal obseg omejene izposoje (npr. v Prirodoslovni knjižnici – za 30%). Vzrok za tak­šno stanje je v vedno večji dostopnosti gradiva s predavanj v elektronski obliki (preko spletnih stani in na CD-ROM-ih), ki omogoča samostojno izpisovanje preko tiskalnikov. Uporabniki vedno bolj izrabljajo tudi možnosti samostoritev pri izposoji (npr. podaljšanje izposoje preko PAC je v Osrednji knjižnici naraslo z 32% na 52% ) (Annual Report, 2001, str. 10). Zelo iskano gradivo (zapiski, posnetki in drugo gradivo, vezano na predavanja) ima urno ali dnevno omejitev izposoje. Razdeljeno je v več kategorij: Tri-dnevna izposoja Gradivo uporabnik prevzame in vrne na oddelku za hitro izposojo. Izposodi si lahko največ 3 enote gradiva. Če gradivo ni iskano, ga lahko večkrat podaljša, vendar največ 14-krat. Naročanje, rezervacija in podaljšanje izposoje lahko poteka preko PAC, osebno ali telefonsko. Glede na povpraševanje se lahko gradivo za tri-dnevno izposojo premakne pod kategorijo tri- ali eno-urne izposoje. Tri- in eno-urna izposoja Gradivo uporabnik naroči in dvigne osebno, ob točno določenem času, ki ga navede na obrazcu. Naenkrat si lahko izposodi največ 1 enoto iz posamezne kategorije 31 Povečana izposoja arhivskega in rokopisnega gradiva je posledica boljše dostopnosti, ki bo še boljša, ko bodo podatke o celotni knjižnični zbirki združili v skupni podatkovni bazi, z možnostjo ra­zličnih načinov iskanja. izposoje. Izposojevalnega časa za to gradivo ne more podaljšati, lahko pa po vr­nitvi počaka 10 minut in si ga ponovno izposodi, če je še prosto. Gradivo mora vrniti na izposojevalni pult in počakati, da knjižničar zabeleži prejem. Gradiva uporabnik ne more odnesti iz prostorov knjižnice, razen v redkih primerih, ko je možna izposoja tri-urnega gradiva za čez noč (največ 3 ure pred zaprtjem), vendar mora biti vrnjeno naslednji dan, v prvi uri po začetku delovnega časa izposoje. Medknjižnična oskrba z dokumenti deluje v vseh knjižnicah, največ zahtev pa obdelajo v osrednji knjižnici. Medknjižnično izposojo izvajajo za potrebe razisk­ovanja in poučevanja. Gradivo, ki ni na voljo v knjižnicah kampusa, naročijo pri drugih knjižnicah v državi ali izven nje. Poslužujejo se je lahko le študentje in zaposleni na matični univerzi, zunanji člani ali študentje drugih institucij do medknjižnične izposoje niso upravičeni. Za potrebe KMB jo izvaja Osrednja knjižnica. Dokumente priskrbijo proti plačilu. Uporabniki lahko naročijo gradi­vo s pomočjo obrazcev na spletu, preko elektronske pošte ali osebno na oddelku medknjižnične izposoje. Knjižnica naročnika obvesti o dospelosti naročenega gradiva (osebno, po elektronski pošti), oz. mu pošlje gradivo po omrežju32 . Gradivo mora uporabnik vrniti v tisto knjižnico, iz katere si ga je izposodil. V času, ko so knjižnice zaprte, lahko knjige vrne v knjigomate, tj. v režo za vračanje gradiva pri glavnem vhodu v posamezno knjižnico (Slika 1). V času, ko so knjižnice odprte za študij, izposoja pa ne deluje, uporabnik gradivo vrne skozi režo v zaprto škatlo (Late Returns Box – Slika 2). Ta način vračanja velja le za knjige, ne pa tudi za zgoščenke ali avdiovizualno gradivo, ker se to lahko poškoduje. Slika 1: Reža v vratih za vračanja gradiva izven delovnega časa knjižnice (Engi­neering…, 2001) 32 V letu 2000 je bilo rešenih 9.511 zahtev uporabnikov univerzitetne knjižnice in 10.043 zahtev drugih knjižnic za dobavo dokumentov preko medknjižnične izposoje (Statement of Objective, 2001, str. 34). Slika 2: Škatla za vračanje gradiva izven uradnih ur izposoje (Engineering…, 2001) 4.5.4 Druge storitve Sobe za razprave in seminarje: osrednja, pravna in prirodoslovna knjižnica imajo posebne sobe različnih velikosti, ki jih uporabniki lahko najamemo za skupin­ski študij ali razprave, največ za dve uri. Obvezna je predhodna rezervacija na strežnem pultu ali preko lokalnega omrežja33 . Možnosti kopiranja, skeniranja in izpisovanja: vse knjižnice nudijo možnost samos­tojnega fotokopiranja, elektronskega presnemavanja in tiskanja izpisov iz raču­nalnikov, seveda proti plačilu. Naprave so opremljene s čitalci magnetnih kartic. Fotokopirni stroji, tiskalniki in skenerji delujejo po sistemu uporabe Diebold kartice34 . Možno je tudi plačilo z vlaganjem kovancev35 ali uporabo začasne kar­tice36 . Gradivo, ki se ga ne sme fotokopirati (izdano pred letom 1950 ali kopiran­je ni mogoče), se skenira in nato natisne preko tiskalnikov. V Osrednji knjižnici deluje tudi Kopirni center, ki nudi popolne usluge glede kopiranja (fotokopiran­je, presnemavanje), izpisovanja, vezave in pošiljanja faksiranih sporočil. Omogoča tudi barvno lasersko kopiranje slikovnega gradiva direktno iz raču­nalnikov, ki so priključeni v omrežje (posterji), fotokopiranje večjih formatov in izdelovanje kopij iz mikrooblik. Število storitev Kopirnega centra je v letu 2000 33 Osrednja knjižnica ima 12 sob za razprave, večje za 12 oseb in manjše za 2 do 6 oseb. Tehniška knjižnica ima 3 študijske sobe za 1 do 2 osebi, Pravna knjižnica 4 sobe za razprave za skupinsko delo 4 do 6 oseb, Prirodoslovna knjižnica 2 študijski oz. diskusijski sobi za 10 oseb. 34 Diebold kartica je magneta kartica, ki se uporablja za identifikacijo in plačevanje v kampusu (kartica Canterbury). 35 Za pridobitev kovancev je na voljo naprava za menjavo denarja (Slika 5). 36 Začasno kartico pridobijo uporabniki na Diebold napravi (Slika 5). Beleži stroške opravljenih storitev, katere uporabniki naknadno poplačajo. naraslo, zmanjšalo pa se je število kopij samokopiranja. Vse fotokopije, izpisi, skeniranja in presnemavanja nastajajo proti plačilu in ob spoštovanju zakona o avtorskih pravicah37 . Računalniki, elektronski dostop, samostoritve in kartica Canterbury: v knjižnicah so nameščeni osebni računalniki, posamezno ali po več skupaj (v ločenih prostorih), ki omogočajo samostojno izvajanje storitev s strani uporabnikov. Opremljeni so s čitalci magnetnih kartic. Z računalniki oddelkov univerze so povezani v skupen sistem. Poleg računalnikov, ki omogočajo dostop do interneta, uporabo elektronske pošte, urejevalnikov besedil in drugih aplikacij, so na voljo tudi delovne postaje z dostopom do PAC in online elektronskih virov ter posebne delovne postaje, na katerih so nameščene podatkovne baze, ki niso dostopne preko omrežja. V računalniških laboratorijih so delovne postaje za tiskanje38 . Dostop do knjižničnih storitev je možen tudi izven kampusa preko WWW39 . Postopki pridobivanja informacij preko računalnikov so komercialni, tj. proti plačilu (internet, nekatere podatkovne zbirke) ali brezplačni. Za dostop je potrebno imeti kartico Canterbury, uporabniško kodo ter geslo, ki ga posamezniku dodel­ijo v Oddelku za sistemsko podporo. 4.5.5 Kartica Canterbury (Canterbury Card) Vsi študentje univerze morajo imeti večnamensko magnetno Diebold kartico, izdaja pa se tudi (zunanjim) članom knjižnice. Je uradna identifikacijska kartica univerze, hkrati pa lahko opravlja tudi funkcijo kreditno-plačilne kartice. Poleg identifikacije omogoča varnost ter dostop do stavb in opravljanje storitev (član­stvo v knjižnici in študentski organizaciji, vstop skozi vrata, uporaba javnih tel­efonov, interneta in drugih knjižničnih storitev). Na njej so podatki o imetniku kartice (osebna številka in ime študenta, fotografija), članska številka s črtno kodo, serijska številka in leto izdaje. Na hrbtni strani je magnetni trak. 37 V veljavi je Copyright Act iz leta 1994. 38 Postaja za tiskanje vsebuje osebni računalnik, tiskalnik, skener, enoto za elektronsko presnema­vanje na CD-ROM. Povezana je s čitalcem magnetnih kartic. 39 Vsak uporabnik lahko preko PAC sistema sam išče, naroča ali rezervira gradivo, spremlja izposojo in po potrebi rok izposoje podaljša. Velikanska pridobitev je možnost, da lahko uporabnik prak­tično vse storitve opravi kar na daljavo, z dostopom preko domačih spletnih strani knjižnice. Dokumente v elektronskem zapisu lahko prejme po elektronski pošti. V knjižnico mora samo po gradivo, ki ni dostopno preko omrežja, oz. ni v elektronski obliki. Slika 3: Čitalec magnetnih kartic na vratih (Canterbury, 2002) Vhodi v stavbe in naprave za izvajanje samostoritev v knjižnici so opremljeni s čitalci kartic. Posameznik mora po potegu kartice skozi čitalec vtipkati svojo PIN kodo40 . Knjižnične storitve, ki jih uporabnik plačuje s kreditno kartico, so fotokopiran­je, skeniranje, izpisovanje in presnemavanje, pregledovanje podatkovnih zbirk, uporaba interneta, plačilo stroškov medknjižnične izposoje in zamudnine. Slika 4: Čitalec kartic na fotokopirnem stroju (Canterbury, 2002) Slika 5: Naprava za menjavo denarja (levo) in Diebold naprava (desno) (Physi­cal…, 2001 40 PIN koda - osebna identifikacijska številka, ki je tajna (Personal Identification Number). Če lastnik uporablja kartico kot plačilno sredstvo, mora odpreti račun in poskr­beti, da je na njem dovolj denarja. Denar naloži na kartico preko računalnika z bančnega računa (obrazec in storitev je dostopna preko spletnih strani) ali na Diebold napravi41 . 4.5.6 Stroški uporabe storitev in zamudnine Z uporabo Diebold kartice je plačilo stroškov avtomatično. Če opravlja uporab­nik samostoritve z uporabo začasne kartice, mora stroške poravnati naknadno. Prav tako mora plačati stroške medknjižnične izposoje in poravnati morebitno zamudnino42 . Stroške morajo uporabniki redno plačevati. Če znaša uporabnikov dolg več kot 10 NZD43 , si ne more izposoditi naročenega gradiva. Vsi dolgovi morajo biti poravnani v roku 28 dni, v nasprotnem primeru dolžnik izgubi status člana. 4.6 Strokovni kadri Kvalitetno osebje je poleg dobre organizacije osnovni pogoj za uspešno delovanje vsake knjižnice. Delavci morajo biti dobro profesionalno usposobljeni, imeti morajo ustrezne osebne kvalitete in čutiti pripadnost tako knjižnici kot univerzi. Knjižnica razvija kadrovsko politiko v skladu s svojim četrtim ciljem. Skrbi za dobro organizacijo dela, sistematično razdelitev delovnih mest ter za profesion­alno in osebno rast zaposlenih. V njej je zaposlenih 125 oseb. Na čelu univer­zitetne knjižnice je glavni univerzitetni knjižničar, njegov namestnik in admin­istrativno osebje. Oddelek za sistemsko-tehnično in tehnološko podporo združuje knjižničarje-informatike, programerje in tehnike, ki skrbijo za razvoj elektron­skih virov, izdelavo uporabniku prijaznih aplikacij in razvijajo ter vzdržujejo tehnološko podporo knjižničnega sistema. Za naročanje in obdelavo gradiva skrbijo delovne skupine za posamezna strokovna področja, njihov skupni vodja ter knjižničar za zbirke. Osrednja knjižnica zaposluje glavnega knjižničarja ter delovne skupine za posamezne storitve, koordinatorja za informacijsko opis­menjevanje in delavce v Kopirnem centru in knjigoveznici. Fakultetne knjižnice imajo skupine knjižničarjev, ki jih vodijo vodje knjižnic in njihovi namestniki (Library Staff, 2001)44 . 41 Na Diebold napravi uporabniki nalagajo denar na Diebold kartico ali zahtevajo začasno kartico. 42 Za prepozno vrnjene knjige knjižnica zaračuna zamudnino (redna izposoja – 50 centov na dan, rezervirane knjige in tri-urna izposoja – 3 NZD na dan za enoto gradiva). Posebno visoka je zamudnina za knjige z omejeno izposojo po urah (5 centov na minuto za enoto gradiva) (Services and Facilities, 2001). 43 NZD – novozelandski dolar. 44 Natančnejša razdelitev delovnih mest je prikazana v Prilogi 1. Samoevalvacija je pogoj za napredek in nenehno izboljševanje dela, zato glavni univerzitetni knjižničar spodbuja zaposlene k izražanju svojega mnenja in pripomb na delo knjižnice. Oblikujejo majhne diskusijske skupine na to temo, ki jih vodijo izbrani knjižničarji. Knjižnica skrbi tudi za dodatno izobraževanje svojih kadrov, ki ga organizira in vodi knjižničar za razvoj kadrov, vendar pa je poklicni razvoj posameznikov včasih okrnjen zaradi primanjkovanja denarja. Na domačih spletnih straneh je nameščena posebna stran za izobraževanje ose­bja knjižnice. Veliko zaposlenih sodeluje v raznih profesionalnih združenjih. Prav tako prispevajo k širokemu spektru aktivnosti univerze s sodelovanjem v njenih delovnih skupinah, odborih in komisijah. 4.7 Prostori knjižnice »Prostori morajo omogočati hranjenje knjižničnega gradiva in izvajanje knjižnične dejavnosti, … . Zagotavljati morajo normalno dostopnost do gradiv in storitev za vse kategorije uporabnikov (tudi invalide), omogočati racionalno or­ganizacijo delovnega procesa, ustrezno namestitev osebja in opreme ter tudi spreminjanje namembnosti posameznih knjižnic.« (Ambrožič, 1993b, str. 30) V skladu s tem morajo sodobne (univerzitetne) knjižnice uresničevati načelo flek­sibilnosti (prostori brez pregradnih zidov) ter standarde glede gradnje in opreme (informacijska tehnologija, manjše zbirke na različnih nosilcih, komunikacijska in računalniška oprema). Prostorska ureditev knjižnice Univerze Canterbury je v skladu z mednarodnimi normativi in standardi. Posamezne organizacijske enote knjižnice se nahajajo v ločenih stavbah, pri čemer zasedajo celotno zgradbo ali pa le del njenih prostorov. Njihova notranja ureditev upošteva načelo fleksibilnosti (prostori brez zidanih sten) in uporabnikom omogoča enostaven dostop do storitev in knjižničnega gradiva (v prostem pristopu). Osnovne storitve za uporabnike, kot so izposoja, naročanje in vračanje gradiva, informacijska pomoč, razstava novih knjig in re­vij, dnevno časopisje, referenčna zbirka, prostor za vrnjeno in še nerazporejeno gradivo, računalniki (PAC), fotokopirni stroji, avdiovizualno gradivo z naprava­mi za predvajanje ipd., so v pritličju oz. prvem nadstropju (nivo vhoda v posamezno knjižnico). V preostalih nadstropjih se nahajajo ostale zbirke, štud­ijske sobe, prostori za interno upravo in drugo. Študijska mesta (skupno 2.007 v vseh oddelkih) so razporejena med policami, ob stenah v prehodih, posebni pros-tori so le za skupinski študij, seminarje in informacijsko opismenjevanje. Zaradi nenehnega naraščanja števila informacijskih virov se vse organizacijske enote knjižnice srečujejo s pomanjkanjem prostora za hranjenje gradiva. Največje tovrstne težave ima Prirodoslovna knjižnica. Prostorsko stisko so doslej reševali s selitvami oddelkov ter s stalnimi selitvami gradiva v začasna skladišča. S prostorskimi problemi se ukvarja knjižničar za stavbe in prostor, ki načrtuje celotno prostorsko ureditev univerzitetne knjižnice. Odkriva kritične točke in skuša poiskati primerne rešitve. 4.8 Skrb za študente s trajno ali začasno invalidnostjo Pri prostorskem urejanju, omogočanju dostopa do storitev in njihove uporabe, namenjajo v posamezni knjižnici posebno pozornost telesno prizadetim upo­rabnikom (začasna ali trajna invalidnost). Študentom z omejeno gibalno sposob­nostjo so namenjeni posebni vhodi za invalide, ki se nahajajo v pritličju vsake stavbe, od tam pa jih dvigala odpeljejo v prostore knjižnice. Vstop je možen le, če je dovoljenje za vstop na posebnih vhodih vnešeno v magnetno kartico. Poleg dvigal so tudi stranišča prilagojena za dostop z invalidskim vozičkom. Slika 6: Closed Circuit TV (CCTV) – ekran s povečavo (Engineering…, 2001) Za uporabnike z različnimi telesnimi okvarami so na voljo posebej prilagojeni računalniki – npr. naprava, ki spreminja pisanje v glas, elektronski povečevalni sistem oz. ekran za slabovidne (CCTV, Closed Circuit Television). Nahajajo se v prostorih Tehniške knjižnice. Veliko težav prihrani tej kategoriji uporabnikov uporaba knjižničnih storitev preko omrežja (od doma ali delovnega mesta preko spletnih strani). 4.9 Strojna, programska in komunikacijska oprema Cilj knjižnice je razvijanje knjižničnega informacijskega sistema kot sestavnega dela informacijskega sistema univerze in večanje njegove dostopnosti. Skupina tehnikov in knjižničarjev-informatikov pod vodstvom glavnega sistemskega knjižničarja skrbi za informacijsko tehnološko infrastrukturo in celotno sistem­sko podporo (okrog 350 delovnih postaj v 6 knjižnicah). Trenutno je računalni­ški oddelek najbolj usmerjen v razvoj podpore za uporabo svetovnega spleta, saj je bilo obiskov domačih spletnih strani v letu 2000 kar 25.000 na dan, število spletnih strani knjižnice pa se je povečalo s 600 na 3.000 (Annual Report, 2001, str. 15). Oddelek med drugim skrbi tudi za tehnološko podporo knjižničnega izobraževalnega programa, kar vključuje mentorstvo in vodenje po knjižnicah na daljavo. Komunikacijska oprema knjižnic je povezana v integrirani računalniški sistem, ki je zasnovan na programski aplikaciji Horizon, verzija 7, in omogoča avtoma­tizacijo knjižničnih postopkov ter povezavo vseh funkcij knjižničnega poslovan­ja. Tehnična in programska oprema omogočata dostop do elektronskih informa­cijskih virov in različne oblike komuniciranja preko internega računalniškega sistema knjižnic, lokalnega omrežja kampusa in preko svetovnega spleta. Glede na hiter razvoj programske opreme načrtujejo menjavo računalnikov z zmogljive­jšimi. V letu 2000 so od celotnega zneska knjižnične nabave porabili 3,3% sred­stev za informacijsko tehnologijo (Statement of Objective, 2001, str. 34). Vodenje, upravljanje in financiranje knjižnice Za knjižnico je v okviru univerze odgovoren prorektor za podporne (infrastruk­turne) servise univerze. Vodi jo glavni univerzitetni knjižničar, pomaga mu njegov namestnik. Pomemben organ upravljanja je knjižnični svet, ki skrbi za izvajanje začrtane politike knjižnice, sprejema letni proračun, nadzoruje porabo finančnih sredstev, skrbi za sodelovanje med knjižnicami, seznanja univerzo z delovan­jem in problematiko knjižnice. Sestavlja ga šest članov akademskega osebja, glavni univerzitetni knjižničar in njegov namestnik, predstavnik knjižničnega osebja in predstavnik študentov. Sestaja se približno osemkrat letno. Knjižnica je financirana s strani univerze, ki nameni vsako leto del lastnih sred­stev za knjižnično dejavnost. Del sredstev pridobi knjižnica sama (članarina zunanjih članov, prodaja izločenih knjig, prispevki sponzorjev in donatorjev), določen del sredstev pa prispeva tudi vlada. Za nabavo knjižničnega gradiva nameni knjižnica približno 50% sredstev, za plače in druga izplačila delavcem pa približno 40% proračuna (Annual Report, 2001, str. 5 in 11). Porabo financ mora potrditi knjižnični svet, ki o tem poroča univerzitetnemu svetu in ministrstvu za visoko šolstvo. Zaradi nenehnega pomanjkanja finančnih sredstev je potrebna skrbna in preteh­tana poraba denarja. Uresničevanje zastavljenih ciljev se je v letu 2000 izkazalo kot posebej težavno, saj je k finančnim težavam prispevala tudi inflacija novoze­landskega dolarja in nespremenjena kvota denarja glede na leto pred tem. V knjižnici so morali zato zmanjšati nabavo oz. vnesti nekatere spremembe pri nabavi gradiva, zlasti pri serijskih publikacijah in elektronskih informacijskih virih45 . Pomanjkanje sredstev je vplivalo tudi na reševanje ostalih problemov, med katerimi je najbolj pereče pomanjkanje prostora za knjižnični fond. V knjižnici skušajo omejiti dodatne stroške oz. prihraniti del sredstev tako, da knjižnični delavci opravijo določeno delo brezplačno. Tako npr. preko šolskega leta izvajajo urejanje polic oz. vračanje gradiva na police vsi zaposleni delavci knjižnice, tudi glavni univerzitetni knjižničar in njegov namestnik. Pri tem dosežejo še dodatni učinek, saj se administrativno osebje neposredno sreča z gradivom in se sooči s problemi na tem področju. Povezovanje knjižnice s širšim okoljem Univerzitetna knjižnica ni le del akademskega okolja, ampak tudi pomemben člen širšega družbenega okolja. Poleg tesnega sodelovanja z matično ustanovo in uporabniki vzpostavlja stike tudi z ustreznimi zunanjimi ustanovami (knjižnicami, profesionalnimi organizacijami in združenji). Sodelovanje poteka na področju medknjižnične izposoje, nabave in obdelave gradiva in poslovanja z uporabniki. Glavni cilji povezovanja so preskrba uporabnikov z dokumenti, usposabljanje in razvoj kadrov ter izvajanje skupnih akcij na področju knjižničarstva. Knjižnica je aktivna članica novozelandskega sistema medknjižnične izposoje, regionalnih, nacionalnih in mednarodnih informacijskih omrežij in konzorcijev. Vključena je v The New Zealand Bibliografhic Network, preko katerega izvaja tudi medknjižnično izposojo. Knjižnica je dolžna prispevati podatke o svojem fondu nacionalni zbirki podatkov in omogočiti pristop do zbirk širšemu okolju preko elektronskih in drugih sredstev. Sodeluje pri konzorciju visokošolskih ustanov in njihovih knjižnic v regiji Canterbury, z lokalnimi knjižnicami pa vzdržuje neformalne stike zaradi boljše izrabe virov na področju regije. Je aktiv­ni član New Zealand Library and Information Association. Glavni univerzitetni knjižničar zastopa knjižnico v Stalnem odboru za knjižnice pri Odboru prorek­torjev univerz Nove Zelandije (New Zealand Vice-Chancellor’s Committee). Večji poudarek pri nabavi je sedaj pri serijskih publikacijah v elektronski obliki, na področju po­datkovnih zbirk pa na zbirkah, ki pokrivajo širša strokovna področja, s čimer se zmanjša število podatkovnih zbirk z ožjih strokovnih področij, s tem pa tudi finančna in prostorska obremenitev knjižnice. Posamezni knjižničarji sodelujejo v knjižničarskih in drugih strokovnih organ­izacijah. Širše delovanje knjižnice je v skladu s priporočili nacionalne knjižnice Nove Zelandije, ki pravi, da je potrebno na področju univerzitetnih knjižnic države izboljšati koordinacijo in sodelovanje pri zbiranju in razporejanju virov, poseb­no še zaradi dejstva, da se v zadnjem času v Novi Zelandiji zapirajo mnoge spe­cialne knjižnice s področja znanosti in tehnologije. Sklepne misli Kot smo lahko spoznali, knjižnica Univerze Canterbury z upoštevanjem mednar­odnih standardov dobro vrši svoje poslanstvo ‘Zbližati ljudi in informacije’. Spremembam na področju informacijskih virov sledi z nabavo elektronskih in­formacijskih virov in omogočanjem različnih oblik dostopov do svojih virov in storitev. Delavci knjižnice se zavedajo, da je pri pridobivanju informacij zelo pomemben čas, ki ga uporabnikom vedno primanjkuje. Zaradi tega svojim upo­rabnikom omogočajo opravljanje večine storitev preko omrežja, pri čemer sta čas in kraj izvajanja nepomembna. Praktično mora uporabnik knjižnico fizično obiskati le pri prevzemu tiskanega gradiva, oz. takrat, ko si gradiva ne more iz­posoditi, in ga lahko pregleduje le v prostorih knjižnice. Poleg ugodnosti za up­orabnike je dobra predstavitev knjižnice na spletnih straneh tudi eden od pomem­bnih temeljev knjižničnega trženja in stikov z javnostmi. Knjižnica Univerze Canterbury je torej dinamična in usmerjena v prihodnost. Žal tega zaenkrat še ne moremo reči tudi za vse slovenske visokošolske knjižnice. Kljub temu, da obstaja težnja po prenovi slovenskega visokega šolstva v okviru evropskih smernic razvoja ter načrti za gradnjo nove univerzitetne knjižnice, lahko rečemo, da »se v našem okolju še premalo zavedamo pomena visokošol­skih knjižnic kot soustvarjalk nove vrednosti oziroma boljših rezultatov tako pedagoškega kot znanstveno-raziskovalnega dela. Ustrezna opredelitev njihove­ga mesta, vloge in pomena v visokem šolstvu pa seveda naj ne bo le naloga vi­sokošolskih knjižnic (ali knjižničarjev), ampak predvsem visokošolskih ustanov in njihovih programskih dokumentov.« (Ambrožič, 1998, str. 113) Citirani viri 1. Ambrožič, M. (1993a). Visokošolske knjižnice: knjižnični informacijski sistem ljubljanske Univerze (I. del). Knjižnica, 37 (1-2), 7-39. 2. Ambrožič, M. (1993b). Visokošolske knjižnice: knjižnični informacijski sistem ljubljanske Univerze (II. del). Knjižnica, 37 (3), 7-50. 3. Ambrožič, M. (1998). Visokošolske knjižnice: razvoj in temeljne značilnosti. V Zbornik razprav: 10 let Oddelka za bibliotekarstvo (str. 89-118). Ljubljana: Filozofska fakulteta. 4. Annual Report 2000 of Librarian, Chairman, Library Committee. (2001). Pridobljeno 19.12.2001 s svetovnega sveta: http://library.canterbury.ac.nz/ about/about_lib.shtml 5. Collection Development Policy. Pridobljeno 19.12.2001 s svetovnega sveta: http://library.canterbury.ac.nz/about/about_lib.shtml 6. Services and Facilities. (2001). Pridobljeno 13.12.2001 s svetovnega sveta: http:/ /library.canterbury.ac.nz/services /services.shtml 7. Statement of Objectives 2002-2004. (2001). Christchurch, New Zealand: University of Canterbury. Pridobljeno 14.02.2002 s svetovnega sveta: http:/ /www.canterbury.ac.nz/campusinfo/stobjectives/intro.htm 8. University of Canterbury Library Plan 1999-2001. Pridobljeno 19.12.2001 s svetovnega sveta: http://library.canterbury.ac.nz/about/about_lib.shtml 9. Virtual New Zealand. Facts & Stats. (2001). Pridobljeno 23.01.2002 s svetovnega sveta: http://www.vnz.co.nz/facts/ Drugi uporabljeni viri 1. About Christchurch. Pridobljeno 23.01.2002 s svetovnega sveta: http:// www.christchurch.org.nz/About/ 2. About the University of Canterbury. Pridobljeno 22.02.2002 s svetovnega sveta: http://www.canterbury.ac.nz/campusinfo/about/intro.htm 3. Canterbury Card. Pridobljeno 22.02.2002 s svetovnega sveta: http:// www.canterbury.ac.nz/student/saservices/cantcrd/intro.htm 4. Libraries and Collections. (2001). Pridobljeno 13.12.2001 s svetovnega sveta: http://library.canterbury.ac.nz/general/camplibs.shtml 5. Library Staff. (2001). Pridobljeno 13.12.2001 s svetovnega sveta: http:// library.canterbury.ac.nz/general /staff.shtml 6. New Zealand Accomodation + Historic Christchurch. (2000). Pridobljeno 23.01.2002 s svetovnega sveta: http://www.innz.co.nz/themess/historic­christchurch.html 7. New Zealand Sites.com: Education, Tertiary. (2001). Pridobljeno 23.01.2002 s svetovnega sveta: http://www.newzealandsites.com/education/tertiary/ 8. University of Canterbury Library Guide. (2000). Pridobljeno 19.12.2001 s svetovnega sveta: http://library.canterbury.ac.nz/about/about_lib.shtml 9. Univerza v Ljubljani. (2002). Pridobljeno 13.03.2002 s svetovnega sveta: http:/ /www.uni-lj.si 10. Virtual Library Tours. (2002). Pridobljeno 28.02.2002 s svetovnega sveta: http:/ /library.canterbury.ac.nz/tutorial/virttours.shtml Slikovni viri Engineering Library Virtual Tour. (2001). Pridobljeno 28.02.2002 s svetovnega sveta: http://library.canterbury.ac.nz/tutorial/tour/eng/ Canterbury Card. Pridobljeno 28.02.2002 s svetovnega sveta: http:// www.canterbury.ac.nz/student/saservices/cantcrd/intro.htm Central Library Virtual Tour. (2002). Pridobljeno 28.02.2002 s svetovnega sveta: http://library.canterbury.ac.nz/tutorial/tour/central/tour9.shtml Physical Sciences Library Virtual Tour. (2001). Pridobljeno 28.02.2002 s svetovnega sveta: http://library.canterbury.ac.nz/tutorial/tour/psl/tour7.shtml Mojca Jevnikar-Zajc je izredna študentka (absolventka) Oddelka za bibli­otekarstvo, informacijsko znanost in knjigarstvo, Univerze v Ljubljani, Filozof­ska fakulteta Naslov: Aškerčeva 2, 1000 Ljubljana Naslov elektronske pošte: marostar@siol.net Priloga 1: Struktura zaposlenih v univerzitetni knjižnici * 1. VODSTVO UNIVERZITETNE KNJIŽNICE Uprava in administracija: -glavni univerzitetni knjižničar (University Librarian) -namestnik (Deputy Librarian) -administrativno osebje – poslovni sekretar, tajnica, strojepiska, računovod­ ja -strokovnjak za upravljanje s človeškimi viri (Human Resource Librarian) -knjižničar za zgradbe in prostor (Buildings Librarian) -knjižničar za razvoj kadrov (Staff Development Librarian) -knjižničar za stike z javnostmi in upravljanje proračuna (Vendor Relations / Budget Manager) -delavci za komuniciranje z akademskim okoljem (Library Liaison Officers) 2. VODJE (SENIOR LIBRARY STAFF), KNJIŽNIČARJI IN DRUGI DELAVCI ODDELKOV, ZBIRK IN POSAMEZNIH KNJIŽNIC Oddelek za sistemsko tehnično in tehnološko podporo: -vodja – sistemski knjižničar (Systems Librarian) -namestnik -sistemski analitik in programer (New Programmes Support Librarian) -tehnik -operater za sistemsko podporo -knjižničar za spletne strani (Web Librarian) Naročanje in obdelava gradiva (Collection Services): -vodja servisov za gradivo (Collection Services Manager) -delovne skupine z vodji (relevant Collection Services Team leader): -tehnika/znanost/družboslovje – vodja, 4 knjižničarji -humanistika – vodja, 4 knjižničarji * Vir: Library Staff. (2001). Pridobljeno 13.12.2001 s spletne strani: http://library.canterbury.ac.nz/ general/staff.shtml ; University of Canterbury Library Guide. (2000). Pridobljeno 19.12.2001 s svetovnega spleta: http://library.canterbury.ac.nz/about/about_lib.shtml. -pravo/komerciala/KMB – vodja, 4 knjižničarji -serijske publikacije – vodja, 8 knjižničarjev Osrednja knjižnica: -2 glavna knjižničarja (Central Librarian) – izposoja, informacije; -delovne skupine z vodji (Team leaders): -Izposoja (Lending Team) – vodja, 9 knjižničarjev, 6 delavcev za podaljša­ni delavnik (2 nadzornika + 4 delavci) -Omejena izposoja (Restricted Loans Team) – vodja, 5 knjižničarjev, 6 de­lavcev za razvrščanje gradiva na police -Informacijske storitve – glavni knjižničar informator, koordinator pri pultu za pomoč uporabnikom, 10 knjižničarjev-specialistov za posamezna strok­ovna področja (Subject Specialist Librarians) -Oskrba z dokumenti (Document Supply Team) – vodja, 1 knjižničar za medknjižnično izposojo, 2 delavca · Hranjenje gradiva (Stock Management Team) – knjižničar za zbirke (Col­lections Librarian), 6 knjižničarjev posameznih zbirk (Collection Librar­ians) -koordinator za informacijsko opismenjevanje (Information Literacy Coordi­ nator) -2 knjižničarja za procesiranje informacij (Processing Librarian) -drugi oddelki: -Kopirni center – vodja (Copy Centre Manager), 6 delavcev -Knjigoveznica – glavni knjigovez (Foreman Binder), 5 knjigovezov Fakultetne knjižnice imajo skupine knjižničarjev, ki jih vodijo vodje (Branch Librarians) in njihovi namestniki (Deputy Branch Librarians). Tehniška knjižnica: -glavni knjižničar (Engineering Librarian) -namestnik (informator) -6 knjižničarjev - medknjižnična izposoja, omejena izposoja, izposoja, peri­ odika, nabava, informacijska tehnologija, medknjižnična izposoja Pravna knjižnica: -glavni knjižničar (Law Librarian) -namestnik -pisarniški delavec (računi, nabava, knjigoveštvo) -3 knjižničarji-informatorji, 4 knjižničarji – razvoj zbirke, izposoja in omeje­ na izposoja, medknjižnična izposoja, periodika -mentor za pravno raziskovanje Knjižnica Macmillana Browna: -glavni knjižničar -namestnik (informator) -5 knjižničarjev za posamezne zbirke – periodika, donacije in novosti, arhivske zbirke in rokopisi, zemljevidi in arhitektura, Nova Zelandija in Tihomorski otoki) -arhivar Prirodoslovna knjižnica: -glavni knjižničar (Science Librarian) -namestnik (informator) -6 knjižničarjev - izposoja in omejena izposoja, izobraževanje uporabnikov, medknjižnična izposoja, serijske publikacije, strežni pult -knjigovez Priloga 2: Prostorska razporeditev knjižnic v univerzitetnem kampusu Slika 1: Načrt kampusa s pripadajočimi knjižnicami A A Vir: Student Administrative Services. Contacts. Pridobljeno 28.02.2002 s svetovnega sveta: http:/ /www.canterbury.ac.nz/student/saservices/intro.htm 270