Cvetje s polja modroslovskega. (Spisal dr. Fr. L.) (Dalje). 13. Krepostni človek. [Nravoslovje nam kaže Človeka — ne, ka-koršen je, ampak kakorŠen bi moral biti. Ta veda nam kaže vzor, po katerem naj hrepenimo in za katerega naj se trudimo s tem, da se čim dalje bolj izpopolnimo. Treba je pa, da se vje-majo ne samo naša dejanja z nravnimi pravili, temveč tudi viri in vzroki dejanja se morajo vjemati z nravnimi pravili. Kateri so pa viri vsakega našega dejanja? Pravi in bližnji vir je volja, ker delamo to, kar hočemo. A volja ni sama ob sebi da ne bi bila od ničesar odvisna ali da ne bi bila z nobeno drugo silo v zvezi. Odvisna je volja od pameti, ker ho-teti ne moremo, ako nam pamet ne kaže predmetov našega hotenja; odvisna je tudi od notranjih Čustvenih moČij, izmed katerih nas jedna vnema, vzbuja in draži, da premagamo vse težave, druga pa nas vabi in vleče k temu, kar je slastno in prijetno. Ako so viri našega delovanja zdravi in krepki, krepko in vrlo je tudi naše delovanje. To pa, kar krepi in Čisti, kar uravnava in vodi naše delovanje, imenujemo krepost. Zato morajo ,Dom in svet" 1897, št. 16. Madonna. (.Slikal E. Murillo.) biti štiri glavne kreposti, da krepe" in uravnavajo štiri glavne vire dejanj: jedna, ki uravnava pamet, druga, ki uravnava voljo, tretja, ki uravnava našo razdražljivost in razvnemlji-vost, Četrta pa, ki uravnava naše poželenje. Tako so torej štiri glavne ali temeljne kreposti med seboj najtesneje združene in vse delajo Človeka sposobnega za dobra dejanja. Najprej treba, da si za delovanje izbira-v mo dobrih predmetov, za svoj namen pa dobrih in primernih pomoČ-kov. To dela pamet, kateri pritrjuje volja. Pamet, ki ima tako vrlino, je modra. Modrost se ne oprime katerega koli predmeta , ampak vsakega presodi ; izbere si najboljšega in najprimernejšega ; ne stopi na katerokoli pot, ampak na najtrdnejšo; ne rabi katerihkoli pomoČkov, temveč najizdatnejše ; ne bavi se s praznim delom, ampak dela vedno uspešno. Modrost vodi sicer najprej našo pamet, toda ne samo naše pameti, ampak ob jednem voljo, ker samo spoznavanje ne zadostuje za delovanje, ako volja ne ravna po spoznavanju. Moder ni oni, ki dobro samo spozna, a ga ne stori, temveč tisti je moder, ki spozna in stori, kar je dobro, 31