ŽIO 1. Sonet. ,,1-Ni dobro samemu človeku biti!" Tako je modri Bog tedaj govoril, Ko iz prsti je bil Adama storil: Zato mu sklene ženo ustvariti. Tako ti sam ne boš nikdar na sveti, Če jedno samo te srce umeva, Če jedno samo hoče te in zna objeti. Adam je spal na trati mahoviti. — In glej, ko dan se v jutru je zazoril, Adam vesel je Evo nagovoril, Življenja se pričel je veseliti. Sicer zastonj ti krona je kraljeva! Dasi krog tebe roji so nešteti — Med temi roji vendar sam boš — reva. F. S. Fin\gar. 2. Sonet. V eselo se topi tvoj glas srebrni Ob zori že, kanarček, zlata ptica, Ko zadnja zvezda obledi — danica, Pa ko na zemljo vlega mrak se črni. Le poj! In solzo s petjem mi utrni, Ki sama tuge bridke je družica, Ko skrivno porosi mi bleda lica — Le poj! Srce mi s petjem spreobrni. Zaprt! A tvoje ne utihne grlo! Zakaj? Med svet nikdar ni tebe gnalo, Sveta nikdar oko ni tvoje zrlo. A jaz molčim. — Srce je svet spoznalo, Spoznanje to je pesni) vir zaprlo Razbilo sreče ladijo ob skalo. F. S. Fin\gar. Celje in okolica. (Narodno-društvene črtice. Poleg raznih spisov sestavil Andrej Fekonja.) (Dalje.) Slovenstvo v Celju. (Prva doba.) „Scer je mila slovenšina že od davnej v Čelu tiho zavetje in lubo domovje imela." C. SI. Novine 1848. 3. „Lepo Cele v sercu slovenskiga kroga leži, in se veličastno po rajski Savinski dolini ozira, v mestu pa in okrog mesta veliko gorečih Slovencov živi, ki bi dali za slavo in srečo svojga roda kri in živlenje. Pripravna lega in lepo število okrog živečih rodolubov je že zdavnej Celjskimu mestu mogočnost podala, pa tudi dolžnost naložila, v sedajnim povsodnim razvijanju narodniga zavedanja tudi svoje Slovence zbudjati, zbujene k zaželenimu cilu vladati, in pred zahojami varvati jih; o mladi naši literaturi se zasluženo storiti; duhovske moči svojga kroga v sebi zbrati, ter — v edinosti moč spoznaje — roda omikanje in slovenŠino hrabro podpirati." Tako je pisal v »Celjskih Slovenskih No-vinah" 1. 1848. štev. 3. neki F. K , želeč od njih se poučiti o vsem, „kar nam je potrebno, kar je za nas koristno in kar je za nas vedavredno". A z ozirom na tu navedene besede hočemo pregledati posamezno, kaj in kako so že od nekdaj naši Slovenci v Celju in po okolici delovali za slovenstvo, posebno v oddelku književnem, v krogu zabavno-poučnem in v obče v zmislu narodno-prosvetnem: da je torej pa osobito v tej dobi „mila slovenščina v Celju imela tiho zavetje in ljubo domovje". Slovenski pisci. Že je vredno spomina, da je nekdaj v Celju bival Primož Trubar, ok. 1530, ako-prem se je šele kakih dvajset let pozneje oglasil s knjigo slovensko tam v nemški Tubingi.1) ') In zanimivo je tudi, da so nekdanji celjski luterani nabavljali slovenske knjige. Tako je Joan Waidinger, pre-dikant v Sarfenavi pri Žalcu, 1. 1 592. kupil k isti cerkvi