2)%  Sv. Ambrozij nam je poznan kot cerkveni uèitelj, kot škof, kot duhovni oèe sv. Avgu- ština, mogoèe celo kot pravnik, bolj malo pa ga poznamo kot pesnika. V Avguštinovih Iz- povedih ga spoznamo kot moèno osebnost prodornega duha, ki s svojo izbrano besedo oèara mladega Avguština. V istem delu beremo tudi o te`kih èasih, ko so heretiki poskušali pregnati milanskega škofa in zasedli cerkve. In prav v teh kritiènih trenutkih so nam izprièani zaèetki svete him- nologije na Zahodu.1 Škof je s svojimi zvestimi vztrajal v cerkvi in da bi jih utrdil, jih je zaèel uèiti pesmi. S sv. Ambrozijem je postala himna del zahodne liturgije. Najprej so jo poprijeli po samostan- skih skupnostih, pozneje v cerkvah.2 Cerk- veno petje je po Ambroziju sistematiziral in uredil Gregor Veliki. Kakšna ognjena iskra je prešinila škofa Ambrozija v tistih napetih dneh, ko je s svo- jimi pre`ivljal dolge ure v stolnici, da je ne bi zasedli arijanci? Je bila to iskra njegove kla- siène izobrazbe? Njegove umetniške `ilice? Ali iskra bo`jega duha? Lahko bi rekli, da je bila to iskra latinskega genija in kršèanskega duha. V njem sta bila tadva celo “bolj zdru`ena kot v Avguštinu ali Hieronimu”.3 “Oèe zahodne cerkvene glasbe”4 je pri svo- jem ustvarjanju èrpal iz “antiène, bibliène, psalmiène in evangeljske tradicije”.5 Izdelal je jasno teologijo petja v cerkvi in v njej pre- budil nov element liturgije Zahoda: petje, ki dviguje, ki je navdihnjeno, ki krepi, ki pos- veèuje, ki èasti.6 Kakšna je Ambrozijeva poezija? In zakaj je njegova himna postala arhetip za latinske Cerkve? Zakaj se niso prijele Prudencijeve mojstrovine ali èudovita ritmiènost Niketa iz Remeziane?7 Suho bi jo lahko definirali kot jambski dimeter. Preprosta melodija, izpeljana iz os- novnega in dominantnega tona.8 Strokovnjaki pravijo, da je Ambrozij kot pisec sakralne poezije in glasbe razpoznaven po globini in resnosti. Nikakor ni — kot npr. sv. Bernard — v`gan od tega, kar opeva. Nadš- kof Trench9 celo pravi, da “èutimo nekak- šen hlad v njegovih himnah”!10 Kakšna je torej skrivnost? V kratkem povzetku Trencheve barvite be- sede o Ambroziju — pesniku slišimo, da se šele èez èas nauèimo èutiti velièino Ambrozijeve nelepe jambske kitice; globino njegove poe- zije lahko do`ivimo bolj z instinktom kot z razumom; nauèimo se spoštovati gosposkost samozavesti, s katero presega zanimanje za vse- bino in se v prostosti do vsega odpira naprej. Ambrozij vpleta resnice vere v ritem s pre- prostimi izrazi — in ti zadovoljijo, še veè: srce se ob njih predrami v najglobljih èustvih. V njegovih himnah je strast, vendar pri- krita. Notranji ogenj — `ar entuziazma — se ne razodene vsakemu brezbri`nemu opazovalcu. Himne so nastajale v svojem okolju in pri- merno svojemu èasu: oblikovala jih je vera, ki je bila pravzaprav v konfliktu z moèjo sveta in je pravkar triumfirala nadnjo: zato v njih ni veliko mehkobe, kveèjemu malo ne`nosti, je pa èvr- sta trdnost, v kateri sije (tako zelo kršèanski) po- gum, ki se je sooèil s svetom in ga osvojil.11 Sv. Ambroziju so pripisovali zelo veliko himn — Daniel12 jih kar 92 oznaèi kot “am- brosianum”. Vendar pa to skoraj ni mogo- èe. Poleg Daniela so velike avtoritete na po- (,", !0 2)% 3  # 2)%  droèju himnologije benediktinci,13 ki pripi- sujejo sv. Ambroziju 12 himn. Dolgo èasa se je Ambroziju zmotno pri- pisoval tudi znani TE DEUM LAUDAMUS, ki naj bi ga recitirala z Avguštinom po nje- govem krstu l. 387. Èe bi bilo temu res tako, bi to gotovo izprièal sv. Avguštin sam — kot za nekatere druge pesmi14 — omenjeno bi bilo v Ambrozijevem `ivljenjepisu Pavlina, v Da- cijevi Kroniki, èe `e ne bi Ambrozij sam tega omenil v svojih pridigah. Za avtentièno avtorstvo njegovih himn pa poleg sv. Avguština prièajo tudi drugi: npr. pa- pe` Celestin, Faust iz Rieza, Kasiodor in drugi.15 Za konec samo še latinski odmev — komen- tar himne na èast muèencem, Aeterna Chri- sti munera: “Pulcherrimo est decore compositus hymnus beatorum martyrum.”16 Latinsko in bo- gato. Kot sadovi Ambrozija iz Milana. 1. Hymns to Christ, Roma 1981. 2. Cerkveni glasbenik 90(1997) 1-3, 10. 3. C. Dawson, The Formation of Christendom, New York 1967, 141. 4. J. Julian, A Dictionary of hymnology, London 1907, 56. 5. M. Špeliè, Zgodnjekršèanska poezija, Ljubljana 1999. 6. Prim. M.Špeliè, n. d. 7. Prim. C. Dawson, n. d. 143. 8. Prim. M. Špeliè, n. d. 9. R. C. Trench je `ivel v 19. stoletju in se je temeljito poglabljal v latinsko cerkveno glasbo; citate iz njegovega dela Sacred Latin Poetry navaja tako C. Dawson, kot tudi J. Julian. 10. J. Julian, n. d. 56. 11. Prim. C. Dawson, n. d. 142. 12. Daniel, Thesaurus Hymnologicus. 13. Psalterij kardinala Thomasiusa. 14. Npr. Aeterne rerum conditor je omenjal v eni od svojih pridig; prim. J. Julian, n. d. 26. 15. J. Julian, n. d. 1211. 16. J. Julian, n. d. 24. Sv. Ambro` prejema oltar od nadškofa Angilberta. Detajl s. t. i. Wolvinovega paliotta (prednja stran oltarja), tolkljana pozlaèena srebrna ploèevina z vlo`ki iz dragih kamnov, ok. 850, muzej bazilike sv. Ambro`a, Milano.