MEDNARODNO SODELOVANJE »Na krilih znanja v svet«: Izkušnje izobraževanja v tujini s projektom Erasmus+ KA101 Gordana Marković, prof. angleščine, OŠ Horjul V članku z naslovom »Na krilih znanja v svet«: Izkušnje izobraževanja v tujini s projektom Era- smus+ KA101 opisujem naše razloge za odločitev vključevanja v mednarodni projekt. V okviru OŠ Ivana Groharja smo v projektu z uradnim nazivom Na krilih znanja v svet sodelovali dve leti. Naš namen in cilj sodelovanja je temeljil na ideji osebnega in strokovnega izobraževanja, rasti in razvoja, prav tako smo želeli izboljšati lastne metode in tehnike poučevanja, učenja učenja, spodbuditi motivacijo pri učencih in njihovo vključenost v sam proces pouka. V spodnjem članku izpostavim naše razloge za vključitev v projekt, kako je potekal izbor udeležencev in ali smo uresničili zastavljene cilje. Na koncu napišem še nekaj o svojem izobraževanju v Barceloni. Uvod lele osebne in profesionalne rasti, ki bi posledič- Učiteljice OŠ Ivana Groharja, Škofja Loka, smo dve no in dolgoročno gledano doprinesla k ugledu in leti, od 31. 12. 2020 do 31. 12. 2022, bile vključene v razvoju naše organizacije. mednarodni projekt Erasmus+ KA101 z naslovom Na krilih znanja v svet (Knowledge runs the wor- Kakšni so bili naši cilji pri vključevanju v projekt ld). V projekt smo bile vključene tako razredne kot Na krilih znanja v svet? predmetne učiteljice, sama pa sem se prvič sooči- Naši cilji so temeljili na predpostavki, da bi s pri- la z vodenjem in koordiniranjem mednarodnega dobljenim znanjem učiteljice udeleženke po- projekta. Vključenost v projekt nam je ponudila stale bolj motivirane, zadovoljne, samozavestne strokovno napredovanje in izpopolnjevanje, lahko in bolj strokovno opremljene. V naši organizaciji pa smo se odločale za izobraževanja v tujini v obli- smo si želele razvijati nove metode in tehnike po- ki obiskov na tujih šolah, strukturirane tečaje, ali učevanja, nove načine uporabe informacijsko-ko- spremljanje dela učiteljev pri njihovem delu (angl. munikacijske tehnologije (IKT), razvijati kompe- job shadowing). Izmed šestih prijavljenih udele- tence učenja učenja, inovativnosti, podjetnosti, ženk se nas je pet odločilo za strukturirane tečaje, bralne pismenosti in kritičnega mišljenja. Pri tem medtem ko se je ena kolegica odločila za job sha- smo želele spodbuditi večjo motiviranost učen- dowing in je obiskala šolo v Angliji. Udeleženke, ki cev, saj smo bile mnenja, da se je nivo njihovega smo se prijavile na projekt, smo si predvsem že- zanimanja in sodelovanja pri pouku skozi leta 63 Didakta MEDNARODNO SODELOVANJE učenci in s pomočjo različnih medijev in digital- ne pismenosti ozavestiti njihovo ustvarjalno in kritično razmišljanje. Spoznati smo želele učitelje iz drugih držav EU in si izmenjati primere dobrih praks, ideje, pristope medkulturnega učenja ter zgraditi mrežo za nadaljnje mednarodno sode- lovanje. S tem ko učitelji komuniciramo v tujem jeziku, sami sebi dokazujemo, da tuji jezik ni ovira pri doseganju naših ciljev. To vpliva na našo bolj- šo samopodobo, kar posledično vpliva na boljšo kvaliteto poučevanja. Na ta način svoje izkušnje prenašamo na učence. Na izobraževanjih v tuji- ni smo si želele izmenjavati pedagoška znanja in izkušnje. S spoznavanjem drugačnih pedagoških pristopov v učilnici ali v naravi lahko učitelji po- pestrimo pouk in nove metode predstavimo tudi kot primere dobrih praks ostalim sodelavcem. Hkrati smo pričakovale, da bo mobilnost omogo- čila dodatno motiviranost za delo in oblikovanje novih kompetenc na področju pedagoške prakse, zadovoljstvo udeležencev pa bi pozitivno vplivalo na motiviranost učencev in medsebojno sodelo- vanje znotraj šole. Menimo, da so izobraženi, stro- kovno usposobljeni in izkušeni ter samozavestni učitelji pridobitev za vsako šolo, saj si vsak učitelj želi biti dober učitelj in učencem ponuditi največ, kar lahko. Prav tako smo menile, da bi s takšno mobilnostjo pridobili vsi – mi, kot učitelji, saj bi se bolj konkretno seznanili z novimi metodami poučevanja in posredovanja znanja, učenci pa bi dobili večji interes za učenje in bili pri pouku bolj aktivni. Takšno izobraževanje med drugim pove- ča tudi ugled šole, saj dokazuje, da se učitelji zani- mamo za aktualne zadeve in se trudimo poskrbe- ti za pestrost pouka. Kdo smo bile udeleženke? Za projekt smo izbrali dve učiteljici angleškega je- zika, učiteljico nemškega jezika, učiteljico sloven- znižal. Ugotovile smo, da so klasične metode po- skega jezika in dve učiteljici razrednega pouka. učevanja postale zastarele, zato smo našim učen- Vse učiteljice smo bile željne novih znanj in ugo- cem želele ponuditi nove, modernejše, sodobnej- tavljale smo, da je v slovenskem prostoru premalo še strategije učenja in nove pristope poučevanja. primernih izobraževanj, s katerimi bi potešile svo- Cilji našega projekta so bili seznaniti se z inovativ- je želje po znanju, zato smo se odločile, da odide- nimi metodami poučevanja, preizkusiti inovativ- mo na izobraževanja v tujino. Nekatere v svojem ne metode v praksi, poskrbeti za bolj pester pouk, dodiplomskem izobraževanju nismo bile deležne spodbuditi večjo aktivnost in zanimanje pri učen- nikakršnega usposabljanja izven meja naše drža- cih s pomočjo novo pridobljenih znanj, spoznati ve, čeprav smo študirale tuji jezik. Kot učiteljice nove možnosti dela z učenci izven učilnice (v na- tujega jezika pa smo si od nekdaj želele izobraže- ravi) in nadgraditi uporabo IKT. Poleg tega smo vanja v tujini, saj se nam zdi, da moramo biti pri želele pridobiti širok spekter znanj za spodbujanje poučevanju tujega jezika suverene. Zavedale smo motivacije pri učencih in pridobljena znanja upo- se, da samo želja po izobraževanju ni dovolj, zato rabiti v praksi. Želele smo pridobiti enostavne teh- smo si poleg tega želele pridobiti in izboljšati tudi nike za izboljšanje pozornosti in koncentracije v znanja na področju govornega in pisnega sporo- razredu, poskrbeti za bolj pester pouk, spodbuditi čanja, slušnega razumevanja in same izgovorjave radovednost pri učencih, odkriti lastne ustvarjal- jezika. Poleg jezikovnih veščin smo želele poglo- ne vire, se motivirati in navdušiti za vsakodnevno biti tudi znanja o metodah in načinih dela z učen- delo ter prenesti pozitivno držo na ostale učitelje. ci. Nenazadnje moramo tuji jezik uporabljati pred Nenazadnje smo želele okrepiti sodelovanje med svojimi učenci, včasih tudi pred njihovimi starši 64 Didakta in pred ostalimi učitelji. Kadarkoli gre za kak tuji platforme ITC, ki je omogočila prijavo strukturira- obisk na šoli ali mednarodno izmenjavo, moramo nega tečaja v Pragi in udeležence opremila z vse- biti prisotne in z našim znanjem jezika pripomoči mi pomembnimi informacijami glede programa. k premagovanju ovir med udeleženci. Učiteljica slovenščine že vrsto let poučuje na šoli in ima zelo Naslovi strukturiranih tečajev so bili sledeči: Inte- veliko izkušenj ter pedagoške prakse tudi na po- grating Creativity and Innovation into Teaching, dročju izobraževanj učencev tujcev, pri katerih je Creative Strategies for Language Teachers, Stu- potreben drugačen pristop, zato se je odločila za dent-centered Classroom: Teachers as Promoters tečaj poučevanja skozi igro. Učiteljici razrednega of Active Learning, Game-based Learning and pouka sta pred leti sodelovali v projektu Comeni- Gamification, Brain-based Learning: Understan- us, v okviru katerega sta se povezali s šolami iz An- ding How Students Really Learn. Tečaji so pote- glije, Poljske in Italije. Pri tem projektu je šlo bolj kali v Barceloni, Dublinu, Pragi in Budimpešti. za obiske učiteljev in učencev na šolah v omenje- Tematika strukturiranih tečajev je bila podobna, nih državah, zdaj pa sta se učiteljici želeli usmeriti in sicer, kako popestriti pouk in motivirati učence. bolj v svoje lastno izobraževanje in osebni razvoj. Po prihodu s tečajev je vsaka udeleženka primere dobre prakse preizkusila pri svojih urah pouka in Pred samo prijavo projekta sem kot koordinato- izvedla hospitacije za druge učitelje ter vodstvo rica imela predstavitev pred celotnim učiteljskim šole. Tudi izobraževalni obisk na delovnem me- zborom, na katerem sem predstavila projekt in stu, in sicer obisk angleške šole, je bil zelo uspe- njegov namen, potem pa so zainteresirani uči- šen. Učiteljica se je seznanila z gozdno tematiko, telji in delavci šole napisali motivacijsko pismo. V prisostvovala pri urah in načrtovanju ur ter dobila njem so opisali svoje želje, vzroke za sodelovanje vpogled v uporabne materiale s tega področja. in pričakovanja. Napisati so morali tudi, kako bi Po opravljenem obisku je učiteljica na igrišču šole njihovo izobraževanje pripomoglo k njihovemu uredila senzorno pot, kjer se učenci spoznavajo z lastnemu napredku in kako bi s pridobljenim različnimi materiali in občutki ob hoji. Menimo, znanjem pripomogli k razvoju šole. Po tem je tudi da so bili naši cilji v celoti doseženi, saj smo napre- ravnatelj šole opravil pogovor z vsemi zainteresi- dovale na profesionalnem področju in področju ranimi kandidati. Po našem mnenju smo izbrali osebne rasti; začele smo uporabljati nove metode najboljše kandidatke, ki so ustrezale sledečim kri- in tehnike poučevanja, nove načine uporabe IKT, terijem: pravočasna prijava, razmišljanje o svojih s pomočjo strukturiranih tečajev pa smo učitelji- šibkih točkah, kako izboljšati svoje šibke točke, ali ce postale tudi samozavestnejše v komunikaciji v se izbira izobraževanja in izobraževalnega obiska angleškem jeziku, saj so vsa izobraževanja in ko- nanaša na potrebe in cilje šole, pridobivanje IKT munikacija med udeleženci potekala v anglešči- znanja in kako motivirati učence. ni. Uspešno smo se seznanile tudi z inovativnimi metodami poučevanja, kot je poučevanje preko Ali smo izpolnile cilje, ki smo si jih zadale? igre in drugih sredstev, ki povečujejo motivira- Izvedle smo en obisk šole in 5 strukturiranih teča- nost in aktivnost pri učencih. Napredovale smo jev. Štiri strukturirane tečaje smo izvedli v okviru na področju digitalne tehnologije, saj smo v ob- organizacije Europass Teacher Academy in enega dobju pandemije novega koronavirusa spoznale, v okviru organizacije International Training Cen- da potrebujemo osvežitev in nadgradnjo, kljub tre (ITC). Obisk šole je potekal na šoli Sparkwell temu da smo se z vsemi izzivi in preizkušnjami All Saints Primary School v Plymouthu v Angliji. uspešno spopadale. Za iskanje strukturiranih tečajev smo se najprej poslužile spletne platforme School Education Ga- Na tečajih smo se ukvarjale z različnimi aplika- teway, ki nas je dokaj razočarala, saj je bil nabor cijami, ki pri učencih spodbujajo ustvarjalnost in spletnih tečajev kar precej omejen, poleg tega pa nam, učiteljem, pomagajo popestriti ter nadgra- na omenjeni platformi nismo dobile ustreznih in- diti pouk. Igrali smo se različne družabne igre, formacij. Poskusile smo tudi s spletno platformo pri katerih smo se bolje spoznali, tudi s pomočjo English Matters, ki pa je imela nepotrebne zah- PowerPoint prezentacij. Nadalje smo spoznali ve- teve za udeležence glede protikoronskih varno- liko spletnih orodij, kot so Bookcreator za ustvar- stnih ukrepov. Nato smo se odločile za Europass janje spletnih knjižic, Canva, Genial.ly, Voicethre- Teacher Academy, s katero smo bile zadovoljne, ad, Storybird, Coggle, Toontastic 3D, Pixton, Pa- saj je nabor tečajev in različnih lokacij zelo pester, dlet, Autodraw, GoNoodle, TesTech/Blendspace poleg tega pa na platformi dobite vse potrebne idr. Izobraževanja so nam pomagala spoznati informacije, kot so vsebina tečaja, podatki o lo- aplikacije in spletna orodja za popestritev pouka kaciji, predavateljih, trajanje tečaja, cena in sam in bi jih priporočile vsakomur, ki svoje učence želi program. Prav tako niso zahtevali protikoronskih bolje motivirati, spodbuditi njihovo ustvarjalno ži- ukrepov, ki niso sovpadali s tistimi, ki jih je zah- lico in tudi spoznati svojo ustvarjalnost. Me smo tevala ciljna država. Poslužili smo se tudi spletne spoznale, da smo izboljšale spretnosti s podro- 65 Didakta MEDNARODNO SODELOVANJE čja znanosti in tehnologije, digitalne spretnosti, stvo šole in požele pozitivne odzive. Na učnih urah učenje učenja, kulturno ozaveščenost in izraža- smo izpeljale primer projektnega, sodelovalnega nje. Postale smo bolj motivirane za razvoj svojih dela v skupini. Učenci so v skupinah obravnavali strokovnih kompetenc, se učile na podlagi dobrih določeno temo in s pomočjo spletnih strani iskali praks v tujini, pridobile praktične spretnosti, de- zahtevane informacije, potem pa v skupini na iz- lile svoja znanja in spretnosti z učečimi se sode- viren način (kviz, intervju, dramatizacija, igra vlog) lavci, eksperimentirale z novimi praksami učenja predstavili, kar so se naučili. Takih in podobnih ur in jih razvijale, izboljšale svoje poznavanje izobra- smo izpeljale kar nekaj in doživele zanimanje ter ževalnih sistemov v drugih državah, sposobnosti povečan interes učencev za učenje in usvajanje dela v skupini in čustvene spretnosti. Udeleženka znanja. obiska tuje šole pa je pridobila spretnosti in ve- ščine na področju komunikacije v tujem jeziku, Moje izobraževanje v Barceloni poučevanja na prostem, praktične spretnosti V okviru projekta Erasmus+ KA101 sem se odpravi- (načrtovanje, organizacija in vodenje projektov), la na strokovno izobraževanje v Barcelono. Struk- izboljšala je svoje poznavanje metod ocenjevanja turirani tečaj Integrating Creativity and Innovati- in vrednotenja spretnosti in kompetenc, izbolj- on into Teaching je organizirala Europass Teacher šala tudi poznavanje izobraževalnega sistema v Academy s sedežem v Firencah, Italija, in je pote- tuji državi (Angliji), ustvarila nove stike, pridobila kal od 5. 7. do 10. 7. 2022 v njihovih prostorih v Bar- kompetence eksperimentiranja z novimi praksa- celoni. Za ta tečaj sem se odločila zaradi izboljša- mi učenja in metodami poučevanja, pridobila nja motivacije in kreativnosti pri učencih. Menim, praktične sposobnosti in izboljšala svoja znanja o da smo se v času pouka na daljavo vsi morali na predmetih, ki jih poučuje in o svojem strokovnem novo naučiti nekih novosti, tehnik in predvsem znanju. uporabe spletnih aplikacij za popestritev pouka. S tem menimo, da je naš projekt dosegel priča- Prvi dan smo se spoznali z italijansko predavate- kovane cilje, saj smo dobile pozitivne povratne in- ljico Federico Di Bartelomeo, katere energičen in formacije s strani vodstva šole, učiteljskega zbora odprt način komunikacije me je že takoj na začet- in tudi samih učencev. Projekt smo predstavile ku navdušil. Nato smo se spoznali še udeleženci tudi na pedagoških sestankih, poleg tega smo med seboj. Prišli smo iz različnih krajev Evrope, izvedle hospitacije za ostale učitelje in tudi vod- predvsem iz Romunije, Poljske, Slovaške, Bolga- 66 rije in Madžarske. Prvi dan smo se bolje spoznali, »prodajala« drugim udeležencem. Naša skupina nato pa smo se predstavili, večinoma s PowerPo- je izvlekla besede »laptop«, »think« in »modern«, int predstavitvami. Spoznali smo tudi naš urnik za tako da smo sestavili oglas za računalnik, ki misli prihajajoči teden, ki je temeljil predvsem na po- namesto vas. Proti koncu smo razdelili certifikate učevanju ustvarjalnosti v razredu in raznih sple- o opravljenem izobraževanju. tnih aplikacijah za popestritev pouka. Če povzamem, lahko povem, da mi je izobraževa- Drugi dan smo imeli zanimivo predavanje na nje pomagalo razširiti obzorja, predvsem pri upo- temo kreativnosti in spraševali smo se, kaj sploh rabi nekaterih spletnih aplikacij za nadgradnjo in je kreativnost. Federica nam je razložila, da po- popestritev pouka, spoznati nove ljudi in stopiti znamo več dimenzij kreativnosti, kot so izvirnost korak iz svoje cone udobja. To izobraževanje bi (redke in ustvarjalne ideje), fleksibilnost (preha- vsekakor priporočila vsakomur, ki si želi učence janje od ene ideje k drugi), elaboracija (razširitev motivirati, spodbuditi njihovo ustvarjalno žilico ideje), sinteza (združevanje navadno nezdružljivih in tudi spoznati svojo ustvarjalnost. Velikokrat pri predmetov) in umetniška vrednost. učiteljskem poklicu nimamo veliko prostora za lastno ustvarjalnost, saj smo omejeni s časom, Kako lahko spodbudimo učenčevo ustvarjalnost? urnikom, kriteriji, dnevnimi in letnimi pripravami, Tako, da najprej vzpodbudimo ustvarjalnost pri snovjo, ocenami in raznimi drugimi zunanjimi pri- sebi; kot učitelji moramo postati kreativni. Nato tiski. Lepo se je bilo sprostiti in zamenjati vloge, moramo kreativnost začeti poučevati in upora- medtem ko nekdo drug predava. Od vseh apli- bljati različne tehnike, ki prikazujejo kreativnost kacij bi vsekakor priporočila bookcreator.com, ki pri učencih. Ljudje, ki so ustvarjalni, se po navadi ga bom tudi sama uporabljala, poleg tega bom zavedajo svoje ustvarjalnosti; posedujejo domišlji- uporabljala še Canva, Padlet, Quizlet, ScreenPal jo, neodvisnost, radi tvegajo, imajo veliko energije, (sploh pri pouku na daljavo) in Elevator Pitch. so radovedni, imajo izviren občutek za humor, pri- vlači jih zapletenost, imajo umetniška nagnjenja, so odprti, potrebujejo čas zase. Nato smo spoznali zanimivo spletno orodje Bookcreator za ustvarja- nje preprostih knjižic. Tretji dan smo dobili novo predavateljico, Ayҫo Kepir iz Turčije. Tudi njen način predavanja je bil zanimiv, a nekoliko bolj umirjen. Predstavila nam je ustvarjalnost v razredu. V spomin se mi je vrezal citat Pabla Picassa: »Every child is an artist. The problem is to remain an artist once they grow up« (Fineberg 1997). Poslušali smo tudi TEDx predstavitev Sira Kena Robinsona, ki je poudaril: »We don't grow into creativity, we grow out of it. Or rather, we get educated out of it« (Robinson 2007). Četrti dan smo se pogovarjali o fazah (in mitih) ustvarjalnega procesa. Sam proces naj bi bil se- stavljen iz petih faz (priprava, inkubacija, vpogled, vrednotenje, elaboracija). Spoznali smo tudi nova spletna orodja (Toontastic 3D, Pixton.com, Canva, Voicethread, Storybird, Coggle, Autodraw, Quiz- let, goNoodle …). Zadnji dan smo spoznali ScreenPal (predhodno Screencast-O-Matic) aplikacijo, ki sem jo že sama uporabljala med poukom na daljavo in ki omogo- ča snemanje razlag, navodil … Spoznali smo tudi metodo Elevator Pitch. Tukaj smo igrali igrico, pri kateri smo bili razdeljeni v skupine, in vsaka skupi- Viri in literatura Fineberg, J. (1997): The Innocent Eye: Children's Art and the Mo- na je izvlekla listek (besedo) za samostalnik, listek dern Artist. Princeton: Princeton University Press. za glagol in listek za pridevnik. Nato je na pod- Robinson, K. (2007): Do schools kill creativity? TEDx presta- vitev na Youtube, dostopno na: https://www.youtube.com/ lagi teh treh besed sestavila »proizvod«, ki ga je watch?v=iG9CE55wbtY, 25. 3. 2024. 67