
Vo
l.7

 (2
00

0)
,3

39
,  

39
 - 

54

CHANGE IN THE
COVERAGE OF THE

CHECHEN WARS:
REASONS AND

CONSEQUENCES

Abstract
A dramatic change in media coverage of the wars in
Chechnya � from sharp criticism in 1995 to almost

unanimous support in 1999 � has at least one conse-
quence and several causes. Both wars were presented
by TV news as a series of disconnected actions, which
can be easily visualised: separate battles and cases of

people�s suffering. This helped to stop the first war, but
the disappearing of the visualised actions in the mid-

war period lead to silencing the Chechen problem.
Meanwhile, politicians learned from their mistakes and

formed a consistent policy towards the media (which
they lacked before). Furthermore, NTV channel, the

major source of alternative coverage of the first war,
has found itself much more dependent on various

external forces after it voluntarily supported the incum-
bent in the presidential elections in 1996. One of the

NTV executives has formulated what can be called the
major result of its struggle for independent coverage:

�With our own hands we have created a monstrous
system that gonna eat us.�

ELENA KOLTSOVA

Elena Koltsova is
Associate Researcher at
the Faculty of Political
Science and Sociology,
European University at St.
Petersburg, email:
olessia@eu.spb.ru.



40

Introduction
Any story differs from reality it seeks to describe, but the scale of this difference

and its social significance vary. A war is a case when closeness of a media narrative
to reality is especially important since people�s lives depend on it. At the same
time, throughout the history, wars have been the periods when the media demon-
strated the least ability to provide full and diverse coverage. The causes of that
may be divided into two major clusters. The first cluster (of �interest causes�) is
obvious: a war endangers the most vital interests of many powerful groups, such
as governments, the military, and business groups. Since too much is at stake, they
mobilise all their resources to control the flow of information, so that no outside
power could destroy their plans. Media producers accept this for different rea-
sons: they either lack resources for resistance, or are not interested in this resist-
ance, or just agree with the dominant ideology.

Interestingly enough, among various social actors it is the media who are usu-
ally expected to behave normatively: while a government defending its own inter-
est is considered a natural state of things, mass media a thought to be inherently
inclined to defend the public interest. This fallacy generates attempts to solve all
social problems through the media: when a government has done something bad,
it is often the media who are blamed and who are demanded to improve their
service to the public. Meanwhile, media organisations and individuals like all other
social actors have their own interests that may be very different from the values of
the freedom of press.

The second cluster of causes is the structure of the media industry (�structural
causes�). Most people learn about the changes in the world from TV news. The
print word (as opposed to visual information) and analytical genres (as opposed to
news) are much less consumed. But TV news has its limitations as a format: it
favours separate events that are limited in space and time and can be easily visual-
ised. Coverage of long-term trends that have lead to an event demands extensive
analysis. It is excluded from news because (a) it involves �subjective commentary�
which contradicts the value of �objective facts� as a basis of news; (b) it is too labo-
rious; (c) it is less dramatic and less likely to attract the audience. Again, orientation
of the media on the audience is often seen as a problem of the media, not of the
audience. However, news is probably so anti-analytical precisely because other-
wise it would not attract the largest audience among all other genres.

Anyway, news as kaleidoscopic genre is not the best format to give a big picture
of a complicated situation, such as a war. Instead, news presents �an occasional
series of unlinked reports about seemingly unrelated crises� (McNulty 1999, 270).
This phenomenon coupled with the �interest causes� results in that the media
hardly ever help to stop a war. Although sometimes they contribute to this, in
other cases they deepen the conflict, depending on varying circumstances.

This article describes the actual functioning of �interest� and �structural� causes
looking at the example of the two wars in Chechnya. The article analyses the mecha-
nisms through which the actual story of the wars was transformed in what the
audience in Russia could find in the mainstream media. This text is closer to expert
analysis than to purely scientific one because all three categories � �the actual
story,� �the mechanisms� and �the coverage� � are problematic in terms of avail-
able sources. However, the conclusions presented here are not just a private opin-



41

ion, they are based on a long-term observation of the Russian media, mostly na-
tional TV, and on multiple secondary sources. Among all, �the coverage� compo-
nent is the most available and verifiable, and it has been most widely studied. �The
mechanisms� have been revealed during my own larger study of control over the
media in Russia.

Finally, �the actual story� is the most problematic and is reconstructed from
comparative reading of different texts (Russian, Chechen and Western), including
historical works and analytical articles in the press. Thus, I do not claim my �actual
story� to be the final truth; still it shows how much a narrative of a war may differ
from a TV news narrative if one carefully studies and compares multiple sources.
Such study has revealed that one of the main reasons of both wars is the struggle
of many countries for the access to the newly found oil fields at the Caspian Sea.
Here Chechnya plays a crucial role since it possesses a part of the pipeline that
connects the Caspian and the Black seas. This article shows how the topic of oil
was systematically silenced or at best marginalised in the media discourse and
substituted with the rhetoric of �State integrity� (by the Russian officials) or �State
independence� (by the Chechen leaders). It is shown how structural orientation of
the media towards unlinked stories finally helped the Russian government to im-
pose its discourse.

Russian Media System

To understand why the Russian media covered the Chechen wars the way they
did, it is necessary first to have a brief look at the Russian media system and at a
historical context of the Chechen-Russian1 relations.

The birth of the post-Soviet media system dates back to 1990, when the new
law on the press abolished censorship and introduced the right of citizens to estab-
lish private media. This was followed by a rapid growth of non-state newspapers,
and later TV. By approximately 1997 the majority of the numerous independent
media was united in large groups known as �media empires.� More precisely, they
may be called �cross-institutional entities� uniting individuals, groups and struc-
tures from �the State,� the business community, sometimes from the criminal world,
and from the media world. The ties within these units have shown to be stronger
than within traditional institutions of �the State,� �the business� etc. Media groups
in such units serve different goals, and the leading role belongs to TV.

By now Russia has three national TV channels: RTR, ORT and NTV. RTR, (former
channel 2) since its establishment in the Soviet Union has been State-owned and is
an official proponent of the government point of view. ORT, formerly State chan-
nel 1, was made a joint-stock company in 1995. Formally, 51 per cent of it belongs
to the State and 49 per cent � to different private structures. But in fact most of the
money comes from one of its shareholders Vladimir Berezovsky, a well-known
businessman and politician. Berezovsky has regarded his media primarily as a
means of gaining political capital � a vital resource in Russia, which later can be
converted into other forms of capital outside the media sphere, first of all, into
economical capital. That is why Berezovsky�s strategy has been a permanent bar-
gaining and negotiations with those in power (whoever it has been). In these rela-
tions the loyalty of his media is exchanged for various privileges for him and his
business. That is why ORT has sometimes been more vigorous in its support of the
government than the State channel RTR.



42
NTV, a part of the �Most� business group of Vladimir Gusinsky, is the only wholly

private national channel found in 1993. Though it reaches less audience than its
two major competitors, it is very influential among educated population of big
cities. Gusinsky is known to be a more �Western-style� businessman: he has his
primary interest within his media holding and views it first of all as a commercial
enterprise. He and his allies have viewed �objectivity� and �truth� (in news) as a
commodity that is exchanged for ratings, and then for advertisement revenues.
However, as business in Russia is not separated from politics, the �Most� group
has to rely on its political backers as well, the main one of whom is Moscow mayor
Yury Luzhkov.

Historical Context

Situated in the Northern Caucasus, officially Chechnya is a �subject� of the
Russian Federation, and at the same time � a self-proclaimed independent repub-
lic of Ichkeria. During the colonisation of the Caucasus in the eighteenth and nine-
teenth centuries, the population of Chechnya and the neighbouring Ingushetia
demonstrated the most unyielding resistance to the Russian army. Before being
annexed to Russia, Chechnya did not have its own nation-state; no single clan
(�teip�) controlled the whole territory. That is why in Chechnya, unlike the South-
ern Caucasus, Russian colonisers could not rely on co-operation with the local
political elite. This has also become one of the major problems in Russian-Chechen
relations in 1990s.

During the Soviet period Checheno-Ingush Republic was never truly pacified,
and with the decline of the Soviet regime its administration declared independ-
ence as early as in 1990. The separatist elite split the next year, and Ingushetia
stayed within Russia. Moscow was reluctant to recognise the new state, and dur-
ing the last decade Chechnya suffered two wars, the first lasting from late 1994 to
early autumn 1996, and the second starting from autumn 1999. Data about the
losses vary greatly, but it is clear that they amount to thousands of killed and to
dozens of thousands of wounded. Many towns and villages, including Chechnya�s
capital Grozny were completely destroyed. The tragic irony of this story is that
despite the claims of wide public support made by both conflicting elites, the opin-
ion of the Chechen population on independence was never asked.

Towards the First War

Thus, the armed conflict in Chechnya did not start all of a sudden, but it at-
tracted the significant attention of the media only after the failed storm of Grozny
in November 1994. This section speaks of events that found their way to the media
years later.

When Checheno-Ingushetia first proclaimed its independence, it was not unique
among other provinces of the Russian Federation. Yeltsin�s famous slogan �Take as
much sovereignty as you can swallow� did not stay unheard, and Chechnya was
covered in this context, if covered at all. In 1990 Yeltsin as the head of the Russian
Federative republic of the USSR gained control over the Channel 2 (future RTR),
while Channel 1 stayed in the arms of Gorbachov as the president of the Soviet
Union. At that time Yeltsin and his channel were associated with freedom and re-
forms, and journalists at his channel sincerely supported his policy of
�autonomisation.�



43

Next autumn was the period of rapid disintegration of the Soviet Union; most
public attention was attracted to it. Meanwhile, it was already then that the cleav-
ages inside the Chechen elite emerged, and already then the Russian government
tried to solve the problems with military methods (Kogan-Yasny 1999). Playing a cen-
tral role in the self-liquidation of the USSR, Yeltsin carried out quite an opposite policy
towards the regions of his own republic, which missed the attention of the media.

Dzhokhar Dudayev who headed Chechnya in 1991-1996 came to power through
the elections organised by a group that was in opposition to Moscow, and later
Russian authorities had to recognise him as de facto president. During 1991
Dudayev�s supporters gained control over the weapons of the Federal Army (in-
cluding tanks and aircrafts) located in Chechnya. The armed conflict was avoided
only due to the opposition to it inside Moscow itself.

Since then, both sides initiated negotiations, but each time they were in vain
since neither side wanted to compromise on the major question � (in)dependence
of Chechnya. The new Russian Constitution adopted in late 1993 listed Chechnya
as one of 89 �subjects of Federation� and contained no indication of Chechnya�s
special status. Furthermore, from mid-1992 Moscow blocked the banking system
of Chechnya, and by 1994 nearly stopped the delivery of oil to the Chechen oil
processing plants that were the basis of Chechnya�s economy. Much later many
Russian media would claim that this was done to prevent rapid criminalisation of
the Chechnya�s economy where proceeds from illegal export of Russian oil and
other goods were spent for weapons (Deliagin 1999). Although even the Chechen
side recognises the facts of oil thievery, the assessment of its scale is dramatically
different (Abubakarov 1998), and the criminalisation might have been a result of
the blockade. Still, Dudayev�s team undoubtedly viewed oil as an economic basis
for Chechnya�s independence.

None of these events and problems was widely covered in the media before
the war began; some of them, such as economic blockade of Chechnya, were actu-
ally never covered. Most probably, journalists were themselves unaware of a com-
plex situation in Chechnya, and it stayed on the periphery of the public attention
until November 26 1994. It was the day when the �Chechen opposition� secretly
supported by Moscow attacked Dudayev�s government in Grozny and was com-
pletely defeated (Abubakarov 1998; Kogan-Yasny 1999). The secret plan of Moscow
was disclosed and aroused a public outcry.

The First Chechen War: The Media against the Military
Beginning the Chechen campaign, the Federal power (whoever it was repre-

sented by) obviously assumed that it could repeat the Afghanistan scenario. The
typical practice of the Soviet political elite was first to act and then to give an offi-
cial interpretation, no matter how late, implausible or contradictory it was. This
practice could survive for a while because it was supplemented by an effective
mechanism of control over distribution of the official messages � a mechanism
that made these messages obligatory and the only available to the media. Criticism
could appear in the media only when its object got powerful opponents inside the
elite, as it was with Afghanistan.

By 1994 the environment changed dramatically, the elite lost its old leavers of
control, but without realising this it �stuck in the previous media age� (Mickiewicz



44
1997, 244). But the major problem of the Russian political elite was that it did not
constitute a consolidated unit (�the government,� �the State� etc) and was repre-
sented by a number of competing groups and individuals2. As a result, it had no
clear policy on any matter, including the war and the media.

The Federal power made no information preparations to the military operation
at all. A special information centre was created a week into the operation, and
president Yeltsin addressed the nation after two weeks. At first the very fact of the
military actions was denied. Many other accounts of the Russian officials contra-
dicted the events, and the declared intentions contradicted their actions. Similar
mistakes are known from the Vietnam War and the British operation at the Falk-
lands in 1982 (Baroody 1998).

Getting almost no information from the official sources, State media that had
voluntarily supported Yeltsin �the reformer� found it very difficult to ignore the
real events and their alternative coverage. All three national channels showed mili-
tary actions and � inevitably � their failures. It was then that the problems of the
Russian weapons in Chechnya and its criminalised economy were picked up by all
media. They were discussed in the context of asking who was responsible for the
situation going so far. At the same time, all three channels underscored the impor-
tance of Russia�s territorial integrity and the necessity to find a solution to the prob-
lem, opposing only the methods, not the goal.

The private NTV more than others showed sufferings of the peaceful popula-
tion, refugees, wounded people, destruction, and the mistakes of the military. NTV
was a young growing business trying to conquer the market, and it needed ratings
tremendously. Its administration made a right judgement that �truth� and �objec-
tivity� were the most deficit goods at this market when the war started. Using
general distrust of the post-Soviet public to official messages, NTV gained credibil-
ity very quickly. Commercial interest went side by side with journalists� values of
the freedom of press.

The Federal power found itself totally unprepared to negative reaction of the
media. The military kept all journalists, including those from the State channels,
away from the areas they controlled. NTV, the private channel was the first one
who did not hesitate to turn to the alternative sources � the Chechens. These
were more than willing to present their version of the situation and demonstrated
a much wiser information policy actively co-operating with the media. They gave
many interviews, and as a result were presented as individual human beings, while
the Federal army looked as an anonymous grey mass (Liberman 1999a).

The ineffectiveness of control over the flow of information was the striking
difference of the first Chechen armed conflict from the Gulf war. There Saudi Ara-
bia and the US fully controlled the access to the area and almost entirely controlled
the movements of journalists. Those journalists who were not included in the pool
(a privileged group) just did not get visas. No effective protest took place because
the most powerful media who could lead such protest (e.g. CNN) were in the pool.
For them, the pool was a great advantage because it effectively removed their com-
petitors. In addition to restricted access, pool members were required to submit all
reports for military review in English (Winseck 1992, 67). This rule worked because
anyone who would refuse to obey could be threatened exclusion from the pool.

This scenario could not work in Chechnya for several reasons. First, Chechnya
was a part of Russia with no visa regime, so journalists could come there relatively



45

easily. Second, the Federal power was always late and ineffective in its actions. It
was similar to Vietnam where journalists could use private transportation and
where the military lacked technical facilities to censor television film which was a
new means to deliver news (Baroody 1998, 54). Of course, the military confiscated
cassettes and cameras, threatened and arrested journalists; a discriminating sys-
tem of accreditation was introduced (Panfilov 1999), still reporters found many
breaches in this system of control. They would squeeze during the nights, as once
two correspondents went 7 km on foot, crossing a river with their cameras on their
shoulders. In many cases poorly treated soldiers let media people into restricted
zones for bread, sausages, vodka, a call home from a journalist�s mobile telephone,
and even for an issue of the Playboy magazine. Sometimes soldiers co-operated
with journalists just because they found it a right thing to do. All this could hap-
pen because 18-20 year old soldiers called up to the military service against their
will had very little identification with the army � unlike their professional col-
leagues in the USA.

The military officials tried to discredit the critical media, especially NTV, pub-
licly accusing them of being paid by the �Chechen bandits.� The Federal power
also looked for a legal way to close NTV, such as withdrawing its license for �giving
deliberately false information.� This made NTV more accurate and precise in its
reports.

Later, the negative coverage of the war gave the military a reason to blame the
media for the failure of the first Chechen campaign. This situation is in some re-
spect similar to the Vietnam War: it is widely believed that it were the media who
helped to stop it. This interpretation has been questioned in many studies (e.g.
Hallin 1986), but it is persistent because it meets the interests of the three major
actors: the journalists (who look very heroic), the military (who release themselves
from the responsibility for their mistakes) and the government (who thus demon-
strates democracy at work). In reality, the causes for the end of the Vietnam War
were multiple and complex, and resembled those in the Chechen war. Among them
were the failure of the Johnson administration to mobilise the U.S. for all-out war,
the contradictions in strategy for the war, and inconsistencies in public statements.

This latest pattern of course could not have existed without the media that pro-
vide the very necessity to make public statements. However, what the media can
do is only to turn public opinion against the State, but they can not make the State
to take this opinion into consideration in its decisions. Of this journalists com-
plained during the first war in Chechnya. The situation in which the State is most
inclined to recollect about public opinion is the elections. In Russia, the president
elections came in late spring 1996.

By early 1996 Yeltsin�s rating was less than 2 per cent, while his main competi-
tor communist Gennady Ziuganov was far ahead. Neither politico-economical elite
(including Berezovsky and Gusinsky) nor the journalists were interested in com-
munists� return to power, while sick Yeltsin was convenient for many. Whether for
�democracy� or for the fear to lose jobs, all the media supported Yeltsin; one of the
leaders of �oppositional� NTV even joined his election headquarters. It is not sur-
prising that the criticism of Yeltsin and the war ceased. Yeltsin�s decision to stop
the military actions from April 1, 1996 made it easier for NTV to justify this change.
Still, it was difficult to maintain the image of the ended war since journalists in
Chechnya witnessed the bombings and the new wounded all the time brought to



46

hospitals (Panfilov 1999). State media had another difficulty: the former �bandit�
Aslan Maskhadov, Dudayev�s closest ally was recognised by Moscow as Chechnya�s
leader and became the main partner for negotiations. For this role Maskhadov as a
fresh person was slightly better than Dudayev who was killed during the bom-
bardment in May (coincidence?), still the official media hesitated how to present
the situation. The words �bandits� and �terrorists� used before, disappeared very
quickly after the end of the military actions. For a while, the media would call
Maskhadov and his team cautiously: �Chechen leaders,� �representatives of the
Chechen side� or �the government of the self-proclaimed republic of Ichkeria.� By
autumn 1996, the words confirming the fully legitimate status of the former terror-
ists (�president,� �minister�) circulated widely (Koltsova 2000).

From late July the media and especially NTV returned to criticism of Yeltsin
and the renewed fighting in Chechnya. But this criticism could never be as radical
s before. Later the NTV journalists acknowledged that the elections gave the au-
thorities a possibility to feel that that the media, as in the Soviet period, may be
successfully manipulated. As one of the top NTV executives put it, �with our own
hands we have created a monstrous system that gonna eat us.�3

Between the Wars: Unlinked Stories about �Unrelated�
Events
From late 1996 when the fighting finally stopped, Chechnya was no longer cov-

ered on a daily basis. Though it was never completely silenced, the reports were occa-
sional and scattered; they did not provide a big picture of the situation. Most informa-
tion about events between the wars appeared in the media not earlier than 1999.

Meanwhile, cleavages in the Chechen elite never disappeared: a group of
Maskhadov�s most radical allies lead by Shamil Basayev refused to co-operate with
Moscow and insisted on the full independence of Chechnya. Gradually, Maskhadov
started losing control over the situation while the opposition was seizing various
economic resources; this time criminalisation of the Chechen economy was
undoubtful. According to available data, opposition had two main sources of in-
come. One was illegal processing and export of oil that went not only abroad, but
also back to Russia, in particular, to the neighbouring Stavropol region. Chechen
oil products were cheaper than Russian because they escaped taxes, so Russian
enterprises were eager to buy them. Another significant source � money from the
Federal budget transferred for the restoration of the ruined republic. While people
did not get their salaries and pensions, Basayev was forming a professional army.
In 1998-99 he publicly demonstrated the skills of his fighters who graduated from
his newly established military school.

The two major sources were supplemented by other criminal activities: open
robbery, cattle thievery (again, from the Stavropol region), kidnapping people and
either selling them back or using as slaves. It is hard to assess the scale of these
activities, but officially 1094 people were registered as kidnapped between Janu-
ary 1997 and June 1999 (Deliagin 1999). It is very likely that a part of the impover-
ished and jobless common people of Chechnya participated in it.

Still, one should be cautious with these data because suddenly flooding the
media in 1999 they have been actively used by the Russian government to legiti-
mise its second military operation in Chechnya.



47

At the same time, what almost did not find its way to the mainstream media, is
the information about the big game called �access to the Caspian oil.� It started
when Russia lost influence in the Caucasus, especially after the first Chechen war.
Since Russia failed to restore stable functioning of the Chechen part of its pipe line
(through which it had controlled the oil fields at the Caspian Sea), a struggle of
many countries for the redistribution of the spheres of influence began (Separa-
tism 1999).4

The interest of the United States was to prevent monopolisation of the access to
the Caspian oil by either Russia or Iran. That is why the US started supporting its
own project of the pipeline from Azerbaidjan to Turkey. While since mid-1997
Moscow was considering an idea to build a pipe line around Chechnya, in early
1998 Maskhadov made a contract with Britain about the partly already existing
line going through Dagestan, Chechnya, Russia, Ukraine and Poland. This project
got a positive reaction from Moscow under the condition of Chechnya refusing
from its independence. Being cheaper than the Turkey option, it had a good chance
to be adopted by the consortium of oil companies working with the Caspian oil. At
that very moment �unknown bandits� made a series of terrorist acts in Chechnya;
among other action, they kidnapped the representative of the Russian president
in Chechnya general Vlasov and beheaded four British engineers. The Turkey vari-
ant got priority in late 1998.

The only �unknown bandits� capable of such large-scale provocation against
Moscow was Basayev�s armed opposition. Many groups were interested to help it
(though it does not mean they did): Russia�s competitors Turkey and the US; Saudi
Arabia who is interested to block any access to the Caspian oil, and the famous
Arab terrorist Ben Laden whose attempts to expand his influence to various Mos-
lem countries are well-known. Finally, Basayev could play his own game strug-
gling for the full independence of Chechnya.

This is confirmed by his policy towards the neighbouring Dagestan, a Cauca-
sian republic within Russian Federation separating Chechnya from the Caspian
Sea. After Moscow announced the idea of the pipeline around Chechnya through
Dagestan in mid-1997, Chechen separatists initiated negotiations with Dagestan
about �friendship and co-operation.� The negotiations failed, and in five days, in
December 1997 Chechen separatists held a series of terrorist acts in Dagestan. In
May 1998, in the time of the provocation against the Russian-British pipeline project,
they captured the building of the parliament in Dagestan�s capital. In early 1999,
when Basayev actually got control over the Chechen government, Chechnya was
proclaimed a Moslem state (Chechenskie 2000). Its unification with other Moslem
regions of the Caucasus, in the first turn with Dagestan, was announced as an
official strategic goal. From this moment of the merge of the armed separatist op-
position with the formerly pro-Moscow government, Chechnya was actually out
of control of the Federal power.

What part of this complicated story could a common Russian viewer see in the
mainstream TV news? Right after the end of the first war it were mostly optimistic
reports about the restoration of Chechnya, which soon gave way to relatively dis-
connected stories. Moscow�s announcement about the pipe line around Chechnya
was reported in mid-1997 (with no accent on the importance of Dagestan); in a few
months terrorist acts in Dagestan were covered (pipe line not mentioned); still in a
few months there were stories about kidnapped Vlasov, beheaded British engi-



48

neers, and the Dagestan parliament. After a long pause, it was reported that Basayev
got leading position in the Chechen parliament. These reports, neutral in tone,
looked especially odd, because Basayev had been known as one of the most vio-
lent �bandit commanders� in the first war. It was he who organised the largest
terrorist act in the Russian town of Budyonovsk in 1995 where he took about two
thousand hostages. This incident, including the Russia�s prime minister�s negotia-
tions with the rebels, was widely reported by all media. In four years, the same
person was covered as one of the legitimate Chechen leaders without any refer-
ence to the past events.

In a series of disconnected reports separatists� actions in Dagestan could not be
discerned as a part of a meaningful policy. Rather, they looked like just some more
acts of unmotivated violence. The link of separatists� persistence in Dagestan to its
access to the Caspian sea could be traced, probably, only by experts who moni-
tored all possible sources of information (in the first war even this was impossible).
Neither separatists themselves, nor the Federal authorities were interested in stress-
ing this link because it would inevitably point at the major interest of the two po-
litical elites � the oil. The oil that meant not only more profit but also more politi-
cal power. And pointing at this would in turn make clear that common people,
both Russians and Chechens, were used just as instruments in this big game.

Thus, neither side talked about the oil in its official discourse. Separatists un-
derscored the right of the Chechen nation to have its own independent state, and
later � its right to unite with other Moslems. Moscow stressed the importance of
the integrity of the federation. It talked about oil mostly in the context of various
criminal activities in Chechnya which was impermissible (they steal our people,
cattle, oil etc � they should be stopped). The decision to build a pipeline around
Chechnya was presented as an inevitable reaction to the instability in this region.
Thus the oil question appeared as one of the consequences of the conflict rather
than one of its major causes.

In the period between the wars it was not very difficult for the authorities to
voice their interpretation through the media because of the dramatic decline of the
interest to Chechnya. Journalists believed that their audience was tired of the daily
coverage of this ever-lasting conflict, and this might well be true.

The Second War: The Government Dominates the
Media
It is widely believed that the second Chechen war started from separatists� stu-

pid invasion into Dagestan. An alternative belief (mostly met in the West) is that
this �invasion,� like in the first war, was organised by the Russian secrete police.
Given the chain of events preceding the war, both versions seem simplistic. Con-
cerning the KGB-organised invasion, Russian authorities just had no need to do it.
A series of terrorist acts listed in the previous section was followed in 1999 by small-
scale, but regular attacks of Basayev�s fighters on Dagestan. So all that the Federal
authorities had to do was to present one of such attacks as �invasion,� which they
successfully fulfilled. One day in summer 1999 began with a sensation: the Rus-
sian prime minister announced that he had to send federal troops to repel the
aggression of the Chechen bandits to Dagestan. The prime minister who took the
responsibility for such an important decision looked very heroic.



49

What was not reported at that moment, is that the mentioned attacks of separa-
tists were paralleled with similar acts of the Federal forces that tried to prevent the
development of the growing separatist army. The actions were preceded by threats
from both sides, especially after the merge of Basayev�s opposition with
Maskhadov�s government in early 1999. Thus the second war, as well as the first
one, did not have a clear-cut beginning. The �invasion� was almost wholly a media
event. On the one hand, it looked probable because it fit well with the separatists�
previous actions reported in the media. On the other hand, taken out of the con-
text of separatists� oil-based policy, it also seemed odd. So it was not difficult to
present it as a stupid action of a group of bandits who, gradually criminalising and
never finding �an adequate reaction,� finally lost their minds and decided they
could fight a huge country of Russia.

Another belief about the second Chechen war is that it was designed exclu-
sively as a major part of the election campaign for Vladimir Putin, whom president
Yeltsin recommended as his successor. It is interesting that a similar accusation
existed during the first war, but reversed: then the decision to end the war was
claimed to be exclusively a part of the presidential campaign. Though in both cases
the link with the elections is obvious, it is hardly so straightforward. First, given
the disastrous coverage of the first war, it was very risky to count on the positive
reaction of the media in the second war. Furthermore, when after the �invasion�
Putin became prime minister, the media unanimously ridiculed him claiming that
one could hardly invent a worse recommendation than that of Yeltsin. Second, the
conflict did exist, and, as the analysis above has shown, the Federal power had
many reasons to start military actions, with or without elections (saying �reasons�
I do not mean �justification�).

Third, it is not obvious that the government was going to start a large-scale war.
At first it was announced that a �sanitary cordon� would be built around Chechnya
� a kind of an in-state border protected by the military. Indeed, the Federal gov-
ernment seemed to make some steps in that direction: it tried to ask the neigh-
bouring Caucasian state of Georgia to help in organising visa regime. The negotia-
tions failed. When the Federal troops, after pausing at the Russian-Chechen bor-
der, finally entered the republic, it became clear that a war started. But this hap-
pened not until October; by that time the government might have been encour-
aged by the relatively positive reaction of the media.

So why this time the coverage was so different? First, of course, the �invasion�
story made it much easier for the Federal power to legitimise its military actions.
Second, the reports from Chechnya gave a (well-grounded) feeling that the prob-
lem was still waiting for its solution. Tired of passiveness of sick Yeltsin, the people
welcomed Putin who gave an impression of an active and decisive person. His
policy on Chechnya was presented and taken as an indicator of his eagerness to
find answers for a whole range of Russia�s urgent questions. Third, each terrorist
act between the wars gave the Federal power a chance to accuse Chechnya�s presi-
dent Maskhadov of inability to control the situation (which was also reported).
This formed an impression that any negotiations with Chechens were in vain: you
make an agreement with one group, but another immediately refuses to recognise
it. All this gradually pushed the public opinion towards a vision that the enforce-
ment was the only way to solve the problem. The resemblance of the inter-war
situation in Chechnya to its situation before the first war (growing criminal re-



50
gime, no reaction from Moscow) gave the government a possibility to declare the
peaceful treaty of 1996 a mistake. To which extent the government itself believed
in a problem-solving capacity of war is, of course, unknown.

Anyway, from August to October, before the Federal troops entered Chechnya,
the media were unanimous in their positive coverage. The cleavages emerged in
November and were still much less than in all other questions. In general, all cleav-
ages were generated by parliamentary election campaign that was taking place in
autumn 1999. It was called �a rehearsal� of the presidential campaign that was
going to take place the following spring. The media divided into two major camps:
one, lead by ORT and RTR, promoted the pro-Kremlin party; the other, lead by
TVC, supported the oppositional group headed by Moscow major Luzhkov. NTV
belonging to the second camp managed to maintain some distance from it; it was
the only national TV channel that gave relatively equal floor to politicians from the
whole political spectrum, including communists, right democrats, and radicals.

From the very beginning Luzhkov�s group was obviously losing. TVC and NTV
broadcast to a smaller share of the population, and were initially economically
weaker. The pressure on them during the campaign was tremendous; suddenly
there would appear creditors who demanded NTV to pay all its debts, though it is
widely known that all businesses in Russia have debts. The 1999 campaign was
also the first when some media were openly trying to discredit their competitors:
Berezovsky, struggling for �love� of the new leader Putin, used his ORT to attack
NTV (though his real goal was Luzhkov). The journalistic community split and
became even more easily manipulated.

In this situation, cleavages between the media concerning Chechnya looked
really modest. As before, NTV was more critical. According to Semyon Liberman�s
monitoring (Liberman 1999b), it was more inclined to broadcast stories of refugees
leaving Chechnya, while ORT and RTR claimed the Chechens were coming back
home. NTV showed frustrated Chechens dreaming of the revenge to the Russians;
ORT and RTR showed Chechens expressing their wish for peace. NTV made guesses
that the military were hiding the losses, ORT and RTR presented operations as
successful.

Still, there were three basic things on which all the channels had consensus.
First, the necessity of military actions (openly called �the war�) was never ques-
tioned. At first, the government tried to exclude this word from the media dis-
course, but dropped the attempts, since the word turned to be not dangerous for
its policy. Second, the attitude to Maskhadov-Basayev regime in Chechnya was
unanimously negative; the armed separatists on all channels were mostly called
�bandits� and �terrorists.� Such words as �rebels� or �guerrillas� were never ap-
plied. The media suddenly became full of reports on criminal activities in Chechnya,
former and present, especially of heart-breaking stories on kidnapping and other
acts of violence.

A third point of consensus was predominantly negative coverage of the atti-
tude of the West to Chechnya. It developed in the context of general growth of
anti-Western mood in Russian public. The people gradually got rid of their idealis-
tic belief in that the West was going to help weakened Russia to build democracy
and develop its market economy. The war in Kosovo contributed much to the
growth of the negative attitude to the West: this campaign was taken as a ruthless
intrusion into domestic affairs of a sovereign (and Slavic) state. It is hard to say to



51

which extent this attitude was shaped by the political elite or emerged independ-
ently. Anyway, after Kosovo declarations of the West about violations of human
rights in Chechnya looked hypocritical, and the Russian government did not hesi-
tate to accuse the West of double standard. Journalists seemed to agree with this
point of view. All this actually blocked any activity on human rights protection in
Chechnya.

Besides some pre-existing public support, there was one more important rea-
son for less amount of criticism in the second war. This time the government man-
aged to organise an effective control over the flow of information. It is not by chance
that I now apply the word �government�: since Putin became prime minister, and
then the president, a group of people surrounding him demonstrated an ability to
carry out a consistent policy. Furthermore, Putin seemed to make use of his experi-
ence in the foreign investigation, as well as the lessons of the first Chechen cam-
paign, Afghanistan, and the Gulf war.

The first and the most striking change was that instead of hiding from journal-
ists the officials and the military regularly supplied them with information and
public declarations. Putin himself was tireless voicing the official interpretation of
the situation which can be summarised in the following statements: (1) we can not
leave Chechnya untouched, neither inside nor outside Russia, because the bandit
regime is a regime that would inevitably want to expand; (2) since no one controls
the whole territory of Chechnya, negotiations have proven ineffective; (3) that is
why a war is an awful, but the only available solution of the problem; (4) separa-
tists are supported mostly from abroad, in the first turn by Arab terrorists; (5) ban-
dits should be clearly discerned from the peaceful population who does not want
to fight and welcomes Federal troops as a guarantor of stability. All this is in fact
very close to Soviet doctrine on Afghanistan which also declared strategic impor-
tance of Afghanistan to the USSR, overwhelming internal support for the pro-
Moscow regime, and only external support of the guerrillas (Downing 1988, 23).

Thus in autumn it seemed that the government passed from concealing unfa-
vourable information to active imposing of favourable information. Journalists
seemed to be more satisfied than in the first war saying that the military were
more co-operative. But approximately in the middle of the winter 2000, it became
clear that the new strategy was rather an addition to the old one that its substitu-
tion.

By that time the situation for the government changed for worse. The quick
victories promised by the generals did not come true, it was clear that the war was
not going to be short. The media transmitted various opinions, among which the
most unpleasant for the officials were: the military are hiding the losses, the war
split the Chechen population and provoked at least a part of it to support the sepa-
ratists; this may lead to a partisan war and Chechnya will turn into a �Caucasian
Ulster.� In this situation the government needed more radical measures. Since Janu-
ary 2000 it actually introduced the pool system in Chechnya. Gradually, it became
almost impossible to travel there without the military. The differences from the
Gulf war also existed: the list of pool members was not fixed from the very begin-
ning, and the journalists were not obliged to give their texts to the military for
editing.

Despite these differences, by spring 2000 the media were unable to provide
vivid pictures of fighting. Instead, they used maps and even computer-simulated



52

cartoons of the battles, which obviously did not contain any shooting, destroyed
objects, or Chechen �bandits,� alive or dead. In all their messages the media re-
ferred to official sources which stressed that nearly all separatists were foreign
mercenaries. All journalists could do to question the official statements, was to try
to find inconsistencies in them. They expressed doubts, but never could prove them
with alternative information.

Why did the system of control of the access that failed in the first war work in
the second war? There are several reasons. First, this time the military command-
ers attracted more professional soldiers who were paid and had a stronger identity
with the army. The commanders also cared (or at least demonstrated a care) about
the soldiers. This must have consolidated the army in its defence against the jour-
nalists. Second, and probably the most important: in the second war restricted
access was combined with well-organised supply of the official information. These
two components could work only together. In the information vacuum of the first
war journalists had to seek for alternative sources; this time the need for that was
not as strong. It were mostly foreign journalists who violated the restrictions of the
military and travelled on their own. As a result, they were the most often objects of
various sanctions.

A third component of the government�s strategy was that the separatists were
effectively cut from the media. In fact, it was a consequence of the first two.

Furthermore, the attitude of journalists to their work has changed. Some of
them took the position that covering a war the media inevitably participated in it
on either side, and preferred to take the side of the government. Others just did
not want their lives to be endangered. In the second war no one would walk 7 km
at night with a risk to be blown up by a mine. Numerous stories about killed and
kidnapped journalists might also contribute to their fears.

The government also provoked journalists to refuse search for access pressur-
ing on their media organisations. It threatened all three national channels with
refusal to renew their licenses, which were to expire in May 2000. Various visits by
tax authorities and police became more persistent, and all this culminated with the
arrest of the head of the �Most� media holding Vladimir Gusinsky. He was re-
leased in a few days after a big public outcry, which included statements by Presi-
dent Bill Clinton and the US parliament. Even Berezovsky supported his enemy
� actually, despite his fidelity to Putin, Berezovsky got no gratitude from the per-
son he had helped to come to power, and now the media mogul was endangered
not less than other big businessmen. Thus, though behind Gusinsky�s arrest there
is definitely a struggle of big �cross-institutional groups� with the State, still the
story marks a new stage in the development of the Russian media. After a period
of flux, the State is finally starting to consolidate and to regain the levers of control
over the media.

Concluding Remarks
The �interest� and the �structural� causes functioned in the coverage of

Chechnya reinforcing each other. The tendency to provide disconnected stories
about seemingly unrelated events in the �peaceful� periods, and even a stronger
tendency to concentrate on the details of separate battles in the war periods was a
result of the structural traits of news as a specific genre. At the same time, this



53

tendency was reinforced by deliberate actions of the officials who just did not pro-
vide the background information that could connect the events. In both wars mili-
tary actions, reported apart from their true causes, looked as the essence of the
conflict rather than its indicator. In the first war, the media probably made the
Russian officials to freeze the situation, but they could not make them to find a
peaceful solution. Instead, the government learned to prepare military interven-
tions more carefully, especially in the ideological sense. These preparations pro-
vided the initial support of the media, which in turn encouraged the government
for larger military actions.

In general, the Russian experience is not unique and resembles many other
countries, first of all, the USA. Failing to arrange an effective control of the infor-
mation in Vietnam, the USA officials learned a lesson and gradually improved their
policy. The pool system, first introduced in Grenada campaign in 1983, was then
successfully used in the Gulf war. It has been shown above how the Russian gov-
ernment demonstrated its capacity to use international experience. Although the
Russian government never could completely exclude journalists from Chechnya
(unlike the early stages of Grenada, Falklands and the Gulf wars), it succeeded in
separation of journalists from the areas of real fighting in the second war.

It is interesting that in neither case the media managed to mobilise a significant
public support for their free access to information. With the USA, it is probably due
to the lack of public concern about the events in the distant countries. In Russia,
the causes are more profound: besides little resources of the media themselves, a
cause is probably also in the public who has lost its perestroyka enthusiasm and is
now troubled more with its everyday economic difficulties than with abstract ideas
of the freedom of press.

Notes:
1. In this text �Russia� is referred to the Russian Federation in its contemporary boundaries, with
the exception of Chechnya.

2. That is why I use words �Federal power� or �Moscow� and not �the government.�

3.  Anonymous interview with the former news director of NTV.

4. �Chechenskie Khroniki� and �Separatism, Islam, Neft� are the overviews of the Russian and
foreign press, and of expert papers published in the library section of the web site �Independent
Chechnya.� This site is sponsored by the electronic newspaper Utro. Briefer English versions are
also available.

References:
Abubakarov, Taimaz. 1998. Rezhim Dzhokhara Dudayeva: Pravda i Vimisel. Moscow. <http://

www.chechnya.ru>
Baroody, Judith Raine. 1998. Media Access and the Military: The Case of the Gulf War. Lanham:

University Press of America.
Chechenskie Khroniki. 1998-1999. <http://www.chechnya.ru>.
Deliagin, Mikhail. 1999. Ekonomika Chechenskogo Terrora. Kommersant-Dengi, September 15.
Downing, John. 1988. Trouble in the Backyard: Soviet Media Reporting on the Afghanistan

Conflict. Journal of Communication 38, 2, 5-32.
Hallin, Daniel. 1986. The �Uncensored War�: The Media and Vietnam. New York: Oxford University

Press.
Kogan-Yasny, V. V. 1999. Politichesky Aspekt Otnosheny Federalnih Organov Vlasti Rossiyskoi



54
Federatsii s Chechenskoi Respublikoi v 1990-1994 godah. <http://www.chechnya.ru>.

Koltsova, Elena. 2000. Razorvannya Kommunikatsiya: Pragmaticheskaya Kotseptsiya Yazika i
Professionalye Praktiki Jurnalistov. In Y. Kachanov and A. Bikbov (eds.), Prostranstvo i Vremia v
Socialnoy Teorii, 79-102. Moscow: Institut Sociologii RAN Press.

Liberman, Semyon. 1999a. Vtoraya Chechenskaya. Sreda 10, 16, 9-14.
Liberman, Semyon. 1999b. Vtoraya Chechenskaya: Akt Sleduyuschy. Sreda 11, 17, 13-16.
Mickiewicz, Ellen. 1997. Changing Channels: Television and the Struggle for Power in Russia. New

York: Oxford University Press.
McNulty, Mel. 1999. Media Ethnicization and the International Response to War and Genocide in

Rwanda. In T. Allen and J. Seaton (eds.), The Media of Conflict: War Reporting and
Representation of Ethnic Violence, 268-286. New York: Zed Books.

Panfilov, Oleg, ed. 1999. Informatisonnaya Voina v Chechnie: Fakti, Dokumenti, Svidetelstva,
Noyabr� 1994-Sentiabr� 1996. <http://www.internews.ru/books/infowar>.

Winseck, Dwayne. 1992. Gulf War in the Global Village: CNN, Democracy, and the Information
Age. In J. Wasko and V. Mosco (eds.), Democratic Communications in the Information Age,
60-74. Toronto: Garamond Press.




