249
NIKA PODAKAR
diplomirana pravnica (UN), študentka
magistrskega študija na Pravni fakulteti
Univerze v Ljubljani
Položaj in vloga vladne in
parlamentarne zakonodajne
službe
Strokovni članek
UDK 342.52:340.134(497.4)
1. Uvod
Naslednja formula nam je še kako poznana – Državni zbor sprejema zakone, ki jih lahko pre-
dlagajo vsak poslanec, Vlada, Državni svet in 5000 volivcev.1 Kar pri tem procesu ostaja skrito,
so strokovne službe, ki pri nastanjanju zakonodaje skrbijo za vsebinsko in slogovno skladnost
s pravnim sistemom kot celoto.
2. Dve strokovni službi, podobni področji delovanja
Strokovni službi, ki sta strokovni dejavnik v sicer političnem procesu sprejemanja predpisov,
sta Zakonodajno-pravna služba Državnega zbora (v nadaljevanju: ZPS) in Služba Vlade RS
za zakonodajo (v nadaljevanju: SVZ). Kot že samo ime pove, ZPS deluje kot strokovna služba
Državnega zbora pri sprejemanju zakonodaje, SVZ pa kot strokovna služba Vlade pri pripravi
predpisov. Njuno delo je podobno, a hkrati različno.2 Dejavnost obeh strokovnih služb se
hkrati dopolnjuje in si nasprotuje. To je zanimiv preplet strokovnega pravniškega dela, ki je
vseskozi prepleten s političnim vidikom ustvarjanja splošnih pravnih aktov.
V sklopu XX. Nomotehničnih dni so predstavniki obeh strokovnih služb na okrogli mizi z
naslovom Položaj in vloga vladne in parlamentarne zakonodajne službe, ki jo je moderiral
Franc Grad, razkrili, kaj se pravzaprav skriva pod tančico skrivnosti njihovega dela. Jožica
Velišček, Karmen Vezjak Progar in Damjan Tušar iz SVZ ter Nataša Voršič, Miroslava Pal-
1 Glej 88. in 97. člen Ustave Republike Slovenije (URS), Uradni list RS, št. 33/91-I in nasl.
2 Primerjaj s Triller Vrtovec, str. 239.
250
VI.
Nomotehnika
hartinger in Katarina Kralj iz ZPS so predstavili vlogo, način delovanja in izzive, s katerimi
se srečujeta obe službi.
3. Naloge Zakonodajno-pravne službe
Razpravljajoči so orisali delo ZPS. Ta podaja mnenja o skladnosti aktov z URS, mnenja o
skladnosti predloga zakona s pravnim sistemom kot celoto ter mnenja o pravnotehničnih
vidikih.3 ZPS torej opozarja tako na vsebinske vidike, češ ali se bo predlagan zakonodajni
akt lahko brez težav vključil v veljavni pravni red, kot tudi na tehnično-slogovne vidike za-
konodajnega predloga.4 Omenjena strokovna služba poskrbi, da je predlog zakona v vseh
pogledih videti kot del slovenskega pravnega reda, pri tem pa je ZPS tudi varuh ustavnosti
in zakonitosti v okviru Državnega zbora. Mnenja ZPS so obvezni element zakonodajnega
postopka.5 To so pisna in strokovno argumentirana mnenja, ki so del zakonodajnega gradiva
in so posledično javno dostopna. Mnenja so zlasti namenjena poslancem, posredno pa tudi
širši splošni in strokovni javnosti.
Še eno pomembno nalogo ima ZPS v postopkih presoje ustavnosti in zakonitosti pred
Ustavnim sodiščem. V takšnih postopkih ZPS namreč pripravi odgovor Državnega zbora na
pobudo.6 Tako ZPS deluje tudi kot nekakšen odvetnik Državnega zbora. Poleg tega pa ZPS
pripravlja še neuradna in uradna prečiščena besedila zakonov. Delovanje ZPS je izjemno po-
membno predvsem za zagotovitev z ustavo skladnega ravnanja Državnega zbora.
4. Naloge Službe Vlade za zakonodajo
Medtem pa ima SVZ pomembno vlogo pri delovanju drugega organa – Vlade RS. Skrbi
predvsem za to, da zakonodajni predlogi, ki jih pripravi Vlada, sledijo načelom nomotehnike
tako v slogu kot v formi.7 SVZ torej skrbi, da bodo zakonodajni predlogi čim bolj tudi uresni-
čeni, pri tem pa deluje strokovno in politično nevtralno. Pomembno vlogo SVZ pomeni tudi
skrb za skladnost ureditve z domačim ustavnim redom ter s pravnim redom EU.8 To se izrazi
predvsem pri pripravi predlogov zakonodaje, ki prenaša direktive Evropske unije v slovenski
red, ter pri pripravi predpisov, ki izvršujejo uredbe Evropske unije. Vloga SVZ je ključna pred-
3 Grad, str. 214.
4 Kurent (2009), str. 355.
5 Prvi odstavek 48. člena Poslovnika državnega zbora (PoDZ-1), Uradni list RS, št. 92/07 in nasl.
6 Primerjaj s Triller Vrtovec, str. 239.
7 Glej: (29. 11. 2022).
8 Primerjaj z Božič, Lalić, str. 169.
251
NIKA PODAKAR
Položaj in vloga vladne in parlamentarne zakonodajne službe
vsem pri slednjih, saj gre za podzakonske akte, ki jih sprejema Vlada, in ne Državni zbor, torej
ZPS ne bo podala mnenja o skladnosti s pravnim redom, SVZ pa bo edina strokovna služba,
ki lahko opozarja na vsebinske in nomotehnične pomanjkljivosti takšnega pravnega akta.9
SVZ je tudi pomemben dejavnik nomotehnike. Ta strokovna služba je izdajatelj Nomoteh-
ničnih smernic, temeljnega gradiva vede oziroma kar obrti nomotehnike v Sloveniji.10 Nomo-
tehnične smernice so strokovni dokument, ki ureja strokovna vprašanja, slednja pa seveda ne
spadajo na zakonodajno raven. Smernice seveda ne postavljajo pravno zavezujočih pravil po-
skrbijo pa za enoten slog in obliko predpisov v državi.11 Poleg tega pa je SVZ tudi ustvarjalka
in upravljavka Pravno-informacijskega sistema, s katerim je javno in brezplačno dostopna vsa
veljavna zakonodaja v Republiki Sloveniji.
5. Ključen problem je časovna stiska
Zanimivo, a pravzaprav nepresenetljivo je, da se obe strokovni službi srečujeta z isto jedrno
problematiko – pomanjkanjem časa za pripravo kakovostnih mnenj. ZPS se primarno srečuje
s kratkimi roki za pripravo mnenja, ki izhajajo iz Poslovnika Državnega zbora. Nadalje se ta
težava še zaostri, saj se niti ti roki ne spoštujejo.12 Poleg tega je veliko predlogov zakonov, ki jih
v proceduro dobi ZPS, slabo pripravljenih in posledično izdelava mnenja zahteva veliko dela.
Vse navedeno pa preveva splošen trend naraščanja števila vloženih zakonodajnih predlogov,13
kar seveda povečuje obseg dela ZPS. Govorci na okrogli mizi so sicer poudarili, da ZPS glede
na pripad zadev in njihovo časovno nepredvidljivost še vedno deluje zgledno, a da bi se kako-
vost njihovega dela izboljšala, če bi imeli na voljo več časa za pripravo svojih mnenj. Njihovi
izdelki bi bili tako bolj poglobljeni in bolj premišljeni.
Še posebno težavo pomenijo zakonodajni predlogi, ki so podani v nujnem zakonodajnem
postopku. Ta ima še posebej kratke poslovniške roke, ki seveda ne omogočajo kakovostnega
dela ZPS.14 Dodatna problematika nujnega zakonodajnega postopka je, da se ta izvaja mimo
vnaprej določenega terminskega plana dela Državnega zbora, zato se ZPS na takšna časovno
intenzivna obdobja dela niti ne more vnaprej pripraviti. Poleg tega se število nujnih zakono-
dajnih postopkov povečuje, zato je opisanih nepredvidljivih in časovno zgoščenih situacij vse
9 Glej: (29. 11. 2022).
10 Božič, str. 323.
11 Igličar, Nomotehnične, str. 29.
12 Primerjaj s Kurent (2009), str. 355.
13 Primerjaj z Igličar, Subjektivni, str. 343.
14 Primerjaj s Kurent (2013), str. 269.
252
VI.
Nomotehnika
več.15 Nekoč je ZPS ocenjevala tudi razloge za vrsto zakonodajnega postopka, zdaj pa je to
prepuščeno vsakokratni odločitvi Kolegija predsednice Državnega zbora.
S podobno težavo se srečuje tudi SVZ. Tudi ta strokovna služba ima vse pogosteje premalo
časa za kakovostno izvedbo svojih nalog. Pogosto se zgodi, da ima SVZ na voljo le nekaj ur
za pregled predloga zakona ali pa ga sploh ne dobi v pregled. Za ponazoritev – SVZ je imela
le eno uro časa za pregled predloga novele Družinskega zakonika, ki je slednjega uskladil z
dvema odločbama Ustavnega sodišča, kar je seveda prekratka časovna doba za kakovostno
opravljanje nalog te strokovne službe.
6. (Ne)upoštevanje mnenj ZPS
Poleg tega se poslanci v zakonodajnem postopku vse pogosteje alibično sklicujejo na mnenje
ZPS, to pa jim služi kot izgovor za sprejem spornih odločitev. Pri tem pa namerno ali nena-
merno spregledajo, da mnenja ZPS sploh niso pravno zavezujoča. Paradoksalno je, da se pri
spornih odločitvah člani zakonodajnega organa sklicujejo na mnenja ZPS, medtem ko analiza
splošnih trendov pokaže, da se mnenja in argumenti ZPS vse manj upoštevajo.
Na sejah Državnega zbora se predstavniki strokovnih služb vse pogosteje srečujejo tudi z očit-
ki, češ da sta ZPS in SVZ v zadevi podali diametralno nasprotni stališči. Takšna razhajanja
nato izkoristijo za sprejemanje kontroverznih zakonodajnih rešitev. Z izpostavljanjem takšnih
očitkov pa poslanci pokažejo le, da slabo razumejo naloge obeh strokovnih služb. Osrednja
vloga SPZ je namreč sodelovanje pri pripravi predloga zakona, središčna vloga ZPS pa po-
dajanje mnenja o skladnosti s pravnim redom ter ustavo. Kar je skupno obema službama, je
nadzor nad nomotehničnimi vidiki akta. Poudariti je treba, da Poslovnik Državnega zbora ne
daje niti podlag niti mehanizmov, ki bi omogočali ali celo zahtevali, da ZPS in SVZ uskladita
svoja mnenja, pomisleke in argumente.
7. Zakonodajni predlogi Vlade so kljub vsemu še najbolj kakovostni
Govorci, zaposleni v ZPS, so poudarili še, da ima ZPS pravzaprav najmanj dela in težav pri
pripravi mnenj v postopku sprejemanja zakonodajnih predlogov, ki jih vloži Vlada RS. Ti
predlogi so vsaj načeloma resorno usklajeni, pri njihovi pripravi pa je vsaj v manjšem obsegu
že sodelovala ena strokovna služba – SVZ. Pri pripravi takšnih mnenj ima ZPS kompeten-
tnega sogovornika, posledično pa je verjetneje, da se bodo pomisleki in argumenti ZPS tudi
upoštevali, predlog zakona pa bo ustrezno amandmiran, kar seveda naredi zakonodajni akt
bolj kakovosten. Pravo nasprotje pa pomenijo zakonodajni predlogi, ki jih vloži Državni svet,
15 Prav tam.
253
NIKA PODAKAR
Položaj in vloga vladne in parlamentarne zakonodajne službe
ljudska iniciativa 5000 volivcev ali posamezen poslanec. Ti predlogi so že v izhodišču slabše
pripravljeni,16 pri čemer je še posebej zaznati slabše upoštevanje pravil nomotehnike, nadalje
pa ZPS nima kompetentnega sogovornika, ki bi resnično razumel njihove pomisleke in jih v
predlogu zakona ustrezno odpravil.
Primer, ki poudarja problematiko pomanjkanja kompetentnega sogovornika, ki bi pariral
ZPS, ter problematiko alibičnega sklicevanja na mnenja ZPS, je sklop treh predlogov, zbranih
okoli Zakona o pokrajinah, ki ga je letos vložil Državni svet. Vlada je glede vseh treh zako-
nodajnih predlogov že podala negativno mnenje. Ampak ker skupina desetih poslancev ni
vložila zahteve za splošno obravnavo predloga zakona v prvi fazi zakonodajnega postopka, v
kateri bi Državni zbor lahko ugotovil, da omenjeni trije predlogi niso primerni za nadaljnjo
obravnavo, bo ZPS morala pripraviti tri zahtevna mnenja. ZPS bo veliko časa namenila pri-
pravi teh mnenj, čeprav bodo vsi trije zakonodajni predlogi skoraj zagotovo zavrnjeni na seji
matičnega delovnega telesa v drugi fazi zakonodajnega postopka, s čimer se bo zakonodajni
postopek v tej zadevi zaključil. Seveda se bodo poslanci pri svoji odločitvi skoraj zagotovo
sklicevali na mnenje ZPS. Ker bo ZPS veliko časa in kadra porabila za pripravo teh mnenj, bo
seveda slabša tudi kakovost drugega dela te strokovne službe, čeprav bi svoje vire lahko bolj
gospodarno in pragmatično razporedili.
Še eno področje za izboljšave pomenijo amandmaji, ki jih koalicijski poslanci vložijo na pre-
dlog zakona, ki ga je vložila Vlada. Poslovnik Državnega zbora že od leta 2002 ne dovoljuje
več, da bi Vlada vlagala amandmaje na lasten zakon, kar naj bi slednjo sililo v višjo kakovost
samega predloga zakona že ob vložitvi v zakonodajno proceduro.17 To pa pomeni, da se to
prepoved preprosto obide tako, da amandmaje vlagajo poslanci koalicijskih strank, medtem
ko besedilo samega amandmaja pripravi resorno ministrstvo. Ti amandmaji sicer omogočajo
boljšo kakovost zakonodaje, saj se odzivajo na pomisleke, pripombe in argumente ZPS. A ker
njihovo besedilo pripravi le resorno ministrstvo brez sodelovanja SVZ, to pomeni, da celotno
breme skladnosti s pravnim redom, ustavo in pravili nomotehnike prevzame ZPS. Če želimo
razbremeniti ZPS in izboljšati kakovost amandmajev, bi bilo smiselno, da se v ta postopek
vključi tudi SVZ.
8. Sklep
ZPS in SVZ vsaka na svoj način skrbita za kakovostno zakonodajo. Svoje delo opravljata
strokovno in politično nevtralno. ZPS skrbi za usklajenost s pravnim redom kot celoto in
ustavo, SVZ pa sodeluje pri pripravi zakonodajnih predlogov. Obema strokovnima službama
16 Primerjaj s Palhartinger, str. 237.
17 Primerjaj z Igličar, Nov, str. 19–26.
254
VI.
Nomotehnika
je skupno, da vsaka pri svojem državnem organu skrbita za upoštevanje pravil nomotehnike.
Njuno delo se rahlo prekriva, predvsem pa dopolnjuje. Srečujeta se tudi s podobno proble-
matiko, med drugim predvsem s pomanjkanjem časa za kakovostno opravljanje svojih nalog.
Zdi se, da si tako ZPS kot SVZ resnično prizadevata za kakovostno zakonodajo, a za dosego
cilja jima primanjkuje predvsem posluh tistih, ki so jim mnenja obeh služb najprej namenjena.
Literatura
BOŽIČ, Katja. Nomotehnične smernice – smer proti dobri praksi?. Pravni letopis, 2009, str. 323.
BOŽIČ, Katja, LALIĆ, Gordana. Presečne množice in trmaste posebnosti nomotehnike ob sre-
čevanjih dveh pravnih redov. Pravni letopis, 2018, str. 169.
GRAD, Franc. Parlamentarno pravo. Ljubljana: GV Založba, 2013.
IGLIČAR, Albin. Nov poslovniški model zakonodajnega postopka. Pravna praksa, 2002, št. 42,
str. 19–26.
IGLIČAR, Albin. Nomotehnične smernice. Pravna praksa, 2009, št. 10, str. 29.
IGLIČAR, Albin. Subjektivni pogledi poslancev na zakonodajo in nomotehniko. Pravni letopis,
2009, str. 343.
KURENT, Andreja. Nujni zakonodajni postopek. Pravni letopis, 2013, str. 269.
KURENT, Andreja. Pogled Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora Republike Slovenije na
zakonodajni proces in nomotehniko. Pravni letopis, 2009, str. 355.
PALHARTINGER, Mira. Vplivi resolucije (o normativni dejavnosti) na zakonodajni postopek.
Pravni letopis, 2010, str. 237.
TRILLER VRTOVEC, Katja. Vloga zakonodajno-pravne službe v ustavnem sporu. Pravni leto-
pis, 2019, str. 239.