i i “1186-Likar-0” — 2010/7/19 — 12:09 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 21 (1993/1994) Številka 5 Strani 276–283 Andrej Likar: FIZIKA NA KOLESU Ključne besede: fizika. Elektronska verzija: http://www.presek.si/21/1186-Likar.pdf c© 1994 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2010 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. Cl/-lILOI _ ,,' , FIZIKA NA KOLESU Kako prijetno se je voziti s kolesom! Ob tem pa se kdaj pa kdaj spomnimo tudi na fiziko. Opisali bomo nekaj preprost ih poskusov , ki nam bodo osvež ili morda že pozabljena poglavja mehanike - najstarej še veje fizike. 1. Tlak ~kotski veterina r John Dunlop je leta 1888, torej pred več kot stotimi let i, iznašel pnevmatiko za kolo. Vožnja s kolesom je s tem postala prijetna, kolo so pri čeli uporablja ti tudi pri vsakdanjih prevozih. Stisnjen zrak v pnevm atiki blaži udarce kolesa ob kamenje in ostr e robov e ceste. Trenje med kolesi in cesto je majhno , še posebno pri dirkalnih kolesih. Pnevmatike morajo biti čv rs t e , da jih na cest i ne preluknja mo , in dovolj mehke , da blažijo udarce . Prav imo, da mora imeti stisnjen zrak v njih ust rezen tlak . To je fizikaina koli čina, ki pove s kolikšno silo pritiska zrak na dano ploskev pnevmatike. Le označimo velikost te ploskve z S, silo, s katero pritiska stisnjen zrak na to ploskev pa z F, i zračun amo tlak ta kole: F p= S' Enota za tlak je Nm-2 in jo imenuje mo pascal (Pa) , vecja enota pa je bar . Zrak s tlakom enega bara pritiska na ploskev z velikostjo 1m2 s silo 105N ali, druga če povedano , s silo laN na ploskev z velikostjo 1cm2 . Težo ION ima utež z maso enega kilograma . Ko se povzpnemo na kolo, se sti čna ploskev med pnevmatiko in cesto poveča . Sila , s katero potiska cesta kolo navzgor , je po velikosti enaka skupn i te ži kolesa in kolesarja. St isnjen zrak v pnevmatikah deluje znotraj st ičn ega dela pnevmatike s cesto z enako veliko, a nasprotno usme rjeno silo. Teža kolesa s kolesarjem je soraz merna s skupno maso m obeh: r, = mg , kjer smo z 9 ozna čili pospe šek prostega pada 9 = 10ms-2 . Sila stisnjenega zraka na stično ploskev je : Fz = p S, pri čemer je p tlak zraka v pnevmatiki, S pa velikost stične ploskve. Iz enačb e 277 Ft = Fz sledi torej mg = p S mg r:«: Le izmerimo velikost sti čne ploskve obeh koles in poznamo skupno maso, lahko izračunamo tlak v zračnicah. Preverimo lahko tudi , če je razmerje med te žo in sti čno ploskvijo enako pri poljubni skupni masi m. Na sliki 1 sta odtisa obeh pnevmatik nekega kolesa na milimetrskem papirju. Pri jemanju tega odtisa se kolo ni premikalo v vodoravni smeri . Skupna masa je bila 72kg. Oceni iz teh podatkov tlak v pnevmatikah tega kolesa, če veš , da je bil tlak zra ka v pnevmatiki sprednjega kolesa dvakrat večji kot tlak v zadnji . LJ , ! Slika 1. 2. M erilnik hitrosti Pri posku sih bomo potrebovali kolo z merilnikom hitrosti . Le-ta določa hitrost kolesa na osnovi časa , ki ga porabi sprednje kolo za en obrat. V tem času prepo tuje kolesar razdaljo, ki je enaka obsegu kolesa . Le kolo porabi za en obrat to sekund, je kolesarjeva hitrost v : o v= - . to 278 pri čemer smo obseg kolesa označili z o. Sodobni kolesarski merilniki hitrosti izračunajo trenutno hitrost kolesa iz te enačbe. Las to enega obrata izmerijo na podlagi sunkov iz merilne tuljavice na vilicah sprednjega kolesa . Ko se magnet, pritrjen na napero kolesa (špico), giblje mimo tuljavice , se v njej inducira napetostni sunek . Ta požene v merilniku vgrajeno uro, naslednji sunek pa uro ustavi . Obseg kolesa vpiše kolesar pred vožnjo v mer ilnik. Oglejmo si primer. Pri obsegu kolesa o = 197cm smo izmerili čas to = = O, 3s . Hitrost kolesa je potem: o 1,97m -1 v = - = --- = 6, 6ms . to 0,3s V takem merilniku je cel mikroračunalnik . Poleg trenutne hitrosti pokaže še povprečno hitrost pri izletu , prevoženo število kilometrov, največjo hitrost , ki smo jo dosegli na izletu, skupno število vseh prevoženih kilometrov , odkar smo merilnik pritrdili na kolo, in natančen čas trajanja izleta . Merilnik prijetno poživi kolesarjenje . 3. Pospeševanje Sedaj smo pripravljeni na poskus s pospeševanjem kolesa . Kolo naj Ima merilnik hitrosti . Poiščimo mirno cesto brez prometa. Podlaga naj bo čim bolj ravna in gladka. Kolo s kolesarjem naj miruje . Kolesarja začnemo krepko potiskati z vseskozi enako silo. Sile ne bomo merili, zanesl i se bomo na občutek . Pri prvi meritvi tečerno ob njem in ga potiskamo eno sekundo, kolesar pa naj gleda na merilnik in si zapomni hitrost, ki jo je dosegel v tej sekundi. Ta izmerek in čas potiska nja si zapišimo. Nato ga od mirovanja potiskamo z isto silo kot prej, vendar dve sekundi dolgo in spet zapišemo končno hitrost . To ponovimo še za čase 3s, 4s,..., dokler še zmoremo teči skupaj s kolesarjem in ga obenem potiskati. Več kot 5 sekund verjetno ne bo šlo. Zapisane izmerke nato vrišemo. Hitrost po eni sekundi potiskanja smo na sliki 2 ponazorili z večjim krožcem . Njena oddaljenost od vodoravne osi grafa naj bo sorazmerna z doseženo hitrostjo . Nato narišemo hitrost po dveh sekundah potiskanja in nadaljujemo , dokler nam ne zmanjka izmerkov . Vidimo, da so krožci vse više. Le smo potiskali z enako silo pri vseh poskusih, se hitrost povečuje enakomerno . Pri dvakrat daljšem času potiska nja je kon- čna hitrost kolesarja dvakrat večja. Tega morda iz risbe ne bomo prav jasno videli, a natančni poskusi potrjujejo takšen izid. Sedaj ponov imo poskus z lažjim kolesarjem . Tudi tega potiskajmo z enako silo kot prej t ežj ega in spet 279 narišimo sliko. Opaz imo, da so končne hitrosti pri lažjern kolesarju večje kot pri težjem . Prav tako bi kolo bolj pospeševali, če bi kolesarja potiskali z večjo silo. Poskus nas prepriča, da je razmerje med končno hitrostjo in ustreznim časom pospeševanja odvisno od pospeševalne sile in skupne mase : v F t m Razmerje med končno hitrostjo kolesarja in časom pospeševanja imenujemo pospešek in ga zaznamujemo s črko a . Ker ga znamo izračunati, saj smo hitrost in čas merili, lahko ob znani skupn i masi izračunamo silo F . V našem primeru je ta masa 72kg , pospešek 5,8ms-1 a = = 1, 2ms-1 . 5s Sila je potem: F = ma = 84N . Tako tezo ima telo z maso 8,4kg. Zvezo med silo F, maso m telesa , ki ga pospešujemo, in njegovim pospeškom a imenujemo drugi Newtonov zakon. 5 3 2 O Slika 2. S [ml 12 e 6 4 2 t V 2 3 4 [":s ] O 10 20 40 [km I h] Slika 3 . 280 4. Zaviranje Pri opazovanju zavira nja bomo na tla narisali č r t o. Zaleta vzamemo toliko , da dosežemo izbrano hitrost. Zavo ro zadnjega kolesa stisnemo v trenutku, ko smo s prvim kolesom zapeljali na črto . Zavirano kolo naj se ves ča s vrti in naj ne drsa po tleh . Razdaljo, ki jo prevozimo med zaviranjem , si zapišemo skupaj z za četno hitrostjo. Poskus ponovimo pri drugih začetnih hitrostih in narišemo na sliko prevoženo pot v odvi snosti od za četne hitrosti . Prevožene poti z za četno hitrostjo naraščajo. Pri dvakrat večji za četni hitrosti je sedaj pot kar štirikrat daljša (slika 3) . Res tudi podrobnejše računanje pokaže, da prevožena pot s naraš ča s kvadratom začetne hitrosti v , če zaviramo z enakim pojemkom a : v2 s=-. 2a Pojemek a je z Newtonovim zakonom povezan s silo zavor. Iz grafa našega poskusa razberemo , da je zavorna pot pri hitrosti 36km/h = 10ms-1 ok rog 12 metrov. Pojemek a je tedaj : v 2 a- --- 2s- in zaviraina sila F = ma =300 N. Zavore so presenetljivo učinkovite, saj smo zav ira li le zadnje kolo. 5 . Vožnja v ovinek Pri vožnji v ovinek se kolesar s kolesom giblje po ukrivljeni poti. Pri gibanju naravnost deluje cesta na kolo le v navpi čni smeri navzgor, da premaga težo . Silo trenja med cesto in pnevmatikami zanemarimo. Najlaže obravnavamo gibanje po krožnici spoimerom r . Pri t akem gibanju mora kolo potiskati sila, ki kaže proti sredi šču krožn ice, torej pravokotno na trenutno sm er potovanja . Pravimo ji radiaina sila. Iz ena čb e za to silo : v2 F, = m- , r pri čemer je spet v hitr ost kolesa , vidimo, da kolesar z maso 72kg, ki s hitrostjo 20km/h zapelje v krožni ovinek s polmerom 10m, potrebuje radialno silo 222N. Kolesar se v ovinku nagne . Cesta tedaj potiska kolo poševno , torej hkrati navpično in vodoravno. Opazimo, da je v enačbi za radialno silo hitrost 281 kvadrirana . To pomeni, da potrebuje dvakrat hitrejši kolesar pri vožnji v isti ovinek kar štirikrat večjo radialno silo in se mora zato v ovinku precej bolj nagniti. Slika 4 kaže nagibe pri vožnji v ovinek z radijem 10m s hitrostmi lO, 20, 30 in 40kmjh. Nagib pri hitrosti 40kmjh je tako velik, da bi kolesar prav gotovo padel. Oceni hitrost , s katero se pelje Einstein na sliki 5 v ovinek! 10 km/h 20 km/h o 30km/h .~ c lU '0. > o c r =10 m cesta Slika 4. Slika 5. 6. Moč pri kolesarjenju Pri kolesarjenju moramo premagovati silo trenja in upor zraka . Za to potre- bujemo moč mišic nog , ki poganjajo stopalke. Mehanično moč izračunamo iz enačb e: P = Fv, pri čemer je F zaviral na sila trenja in zračnega upora , v pa hitrost kolesa. Pri vožnji s hitrostmi, ki so večje od 10kmjh, prevladuje zračni upor, zato lahko trenje pri teh hitrostih celo zanemarimo. Upor lahko izmerimo z zaviralnim poskusom, le da sedaj zavira zrak . Upor zraka je močno odvisen od hitrosti kolesarja glede na zrak. Zaviraini poskus bomo zato izvedli drugače kot prej. t 282 Merili bo mo čas, ko se bo kolesarjeva hitrost zmanjšala od hitrosti VI = =30km/h na V2 =25km/h . V t em času se upor zraka le malo spremi nja . V račun ih bomo privzeli, da sta sila in z njo pojemek med zaviranjem konstantna . Merimo v brezvetrju in na vodor avni podlagi . Meritev je dobro opraviti dvakrat : pri drugi naj vozi kolesar v nasprotni smeri kot pri prvi. Las zaviranja mora biti pri ob eh poskusih približno enak , če ne moti nagib cest e ali veter. Pri poskusu smo izmer ili čas pojemanj a t = 4, 6s , pojemek je torej : a = _V_I_-_V_2 O 3 2= , ms- . upor pa sledi iz Newtonovega zakona : F = ma = 72kg . O, 3ms- 2 = 22 N. p [wl 1200 - Tako silo morarno prernagovati pri enakomerni vofnji s hitrostjo nekaj nad 25km/h. MoE, ki jo pri tern potrcbujcmo. jr Poskus smo ponovili pri zaEetni hitrosti 2Okm/h in konEni 15km/h. TLI je bii Ear 6s in ustruna molZ it 80W. Za Eroveka jt 168W kar velika m&. Pomisliti moram, da je konjska mot, ki so jo nekdaj uporabljali kot enoto, le 750W. Eddy Merckx je bi1 edcn od najmo€nejGh kolcrrarjev vsth Fasov. Pri nekern pwkusu jc v laboratotiju eno uro pcganjal kolo r rnoZjo blizu 500W. S dike 6 razbertmo muhaniho md, ki jo Uovek more pri nepretrganem in urakomtmem naporu. Vidirno, da m& s trajanjtrn napora unzito pada. Z rndjo 163W bi odrasd Elovek lahka ddat ncpretrgama Ic sno uro, z rnoi?jo 80W pa fe ostm ur. Na kalesarskih dirkah vozijo kolasarji po ravnem s hitrostmi nad 50km/h, vcndar irnajo pasebna kofwar in obfeko, precej b s a pa voijo v zavetrju drugih tekmwalaw. Na dirki, ki traja 2 do 3 urt, bi pobtgli tekmwalec lahko poganjal kolo z r n 6 o blizu 400W. Vwifni prenos moEi do zadnjcga kolesa in prestavc ornaptiijo udob- no kolesarjenje. Stopalki sta narn-ni na ustrunern rnastu, prcstave pa omogdj0, da stopalki vrtimo s primerno frckvenoo. Prepakino vrtenjt bi pri dani mo€i tujalo prctrdo potiskanje, pri pnhitrem vrtanju pa kolesa ne bi mogli hdatneje potiskati. V to se hitre prepriEamo, b %dim ptljati po ramam v pmuki prestavi ali navkreber v previsoki. Andmj Likar