196 Ventil 22 /2016/ 3 NOVICE - ZANIMIVOSTI Merilni instrumenti so bistveni ele- ment v našem vsakdanjem življe- nju in njihovo napačno merjenje lahko pomembno vpliva na naše finance, zdravje in varnost. Čeprav se navadno niti ne zavedamo, se uporabljajo merilniki pri vsakda- njih opravilih, kot so kuhanje ali pranje, ko porabljamo električno energijo, plin ali vodo, pri tehtanju izdelkov, ki jih kupimo v trgovinah, pri zdravniku, ko nam določi ko- ličino zdravil ali izmeri krvni tlak, pri vožnji z avtomobili ali drugimi motornimi vozili, ko natočimo go- rivo in ko nas ustavi policist zaradi prehitre vožnje. Tisti merilniki, ki zelo vplivajo na naše življenje, morajo izpolnje- vati stroge predpisane zahteve, nekateri med njimi pa so tako po- membni, da mora biti njihovo de- lovanje obvezno in enako na ce- lotnem področju Evropske unije. Cilj zakonodaje je zagotoviti, da merilni instrumenti delujejo za- nesljivo, so točni, imuni na vplive okolja in zaščiteni pred posegi z namenom goljufive uporabe. Taki vrsti merilnih instrumentov sta tudi števci električne energije in merilniki toplotne energije. Po ocenah Evropske Komisije se v EU na leto proda okrog 14 milijo- nov števcev električne energije. Ti števci zasedajo prvo mesto po sta- tistiki prodanih merilnih instrumen- tov na letni ravni, saj predstavljajo okoli 19-odstotni delež vseh novih merilnih instrumentov na trgu EU. Številka bo zagotovo v prihodnje še višja glede na to, da si EU zelo prizadeva za spodbujanje pametne- ga merjenja na področju množičnih merilnikov (števci el. energije, me- rilniki toplotne energije, plinomeri, vodomeri), kar ima za posledico množično zamenjavo elektrome- hanskih števcev z novimi elektron- skimi, t. i. pametnimi števci. Podobno, čeprav v manjšem obse- gu, se dogaja z merilniki toplotne energije. Letno je v EU prodanih 800.000 merilnikov, kar predsta- vlja okoli 9-odstotni delež letnega trga merilnih instrumentov. Upo- rabo števcev toplotne energije močno spodbuja Evropska Komi- sija, ker so ključni dejavnik za iz- boljšanje energetske učinkovitosti v gospodinjstvih. Te vrste merilnikov navadno proi- zvedejo in pregledajo velika podje- tja, zato so ta pod strogim nadzo- rom pristojnih organov. Verjetnost, da je števec, ki je v prometu, neskla- den z evropsko zakonodajo, je zato zelo majhna. Neustrezni števci bi zelo vplivali na točen obračun, ki je bistven za potrošnika, in zaupanje v nadzorni sistem. Zavedajoč se teh posledic so nadzorni organi dvanaj- stih evropskih držav, prikazanih v spodnji preglednici, združili moči in sredstva ter izvedli čezmejni evrop- ski projekt preskušanja tovrstnih merilnikov, da bi preverili izpolnje- vanje evropsko veljavnih zahtev in točnost omenjenih merilnikov. Projekt je potekal med septem- brom 2014 in aprilom 2016. V njem je sodelovalo 43 strokovnjakov iz vse Evrope. Osnovni cilji projekta so bili na- slednji: - Preveriti, ali so bili merilni in- strumenti dani na trg EU v skla- du z določbami evropske zako- nodaje. Urad Republike Slovenije za meroslovje sodeloval v evropskem projektu nadzora nad števci elektriène energije in merilniki toplo- tne energije Evropski projekt MarketSurv MID s proračunom 500 000 evrov so 70 % financirale Evrop- ska komisija in 30 % države udeleženke. V prvem tovrstnem evropskem projektu je sode- lovalo 43 strokovnjakov iz 12 evropskih držav. 40 različnim tipom merilnih instrumentov iz cele Evrope je bila preverjena skladnost z evropsko zakono- dajo. Preskus števcev 197 Ventil 22 /2016/ 3 NOVICE - ZANIMIVOSTI - Izboljšati učinkovitost in uspe- šnost sistema za nadzor trga merilnih instrumentov v Evropi. - Izboljšati koordinacijo nadzo- ra nad merilnimi instrumenti v Evropi za spodbujanje enako- vredne, učinkovite in zadostne stopnje meroslovnega nadzora po vsej Evropi in tako doseči enake konkurenčne razmere za gospodarske subjekte in enako raven varstva potrošnikov po vsej EU. - Okrepiti zaupanje državljanov EU v nacionalne in evropske sis- teme za nadzor trga. - Spodbujati in organizirati izme- njavo informacij in napotkov o nadzoru trga merilnih instru- mentov v EU. - Pokazati proizvajalcem, uvo- znikom in različnim interesnim skupinam, vključenim v ener- getski sektor, da države članice sodelujejo in izvajajo usklajenih akcije in ukrepe za nadzor trga na tem področju. - Spodbujati uporabo ocene tve- ganja pri pripravi in izvajanju programov za nadzor trga v dr- žavah članicah. - Povečati skladnost razlage in uporabe normativnih doku- mentov v EU in predlagati ukre- pe za pospešitev njihove izved- be. - Identificirati tehnične ali pravne težave, ki lahko nastanejo pri iz- vajanju projekta nadzora trga v zvezi z merilnimi instrumenti in predlagati rešitve za te težave. Proračun projekta je znašal 500 000 EUR, od tega je EK prispevala 70 % (približno 350 000 EUR). V okviru projekta je bilo preizku- šeno 40 različnih tipov števcev električne energije in merilnikov toplotne energije šestindvajsetih različnih proizvajalcev. Končni re- zultati so bili predstavljeni vsem evropskim organom za nadzor trga na njihovem letnem srečanju, ki je potekalo v začetku aprila v Stock- holmu. Vsi števci električne energije so uspešno prestali preizkuse, pri ne- katerih pa so bile ugotovljene for- malne neskladnosti, ki so jih nato proizvajalci odpravili. Pri merilnikih toplotne energije so bile opažene večje neskladnosti, saj so bili v nekaterih primerih or- gani za nadzor trga prisiljeni uvesti določene ukrepe, da bi jih odpra- vili. Za dva tipa merilnikov toplo- tne energije izmed osemnajstih preizkušanih tipov so bili izrečeni tudi najstrožji ukrepi, umik vseh merilnikov teh dveh tipov iz pro- meta. Zaradi takšnih rezultatov so se organi za nadzor trga odločili, da pozorno spremljajo tovrstne merilnike in jih v bližnji prihodnosti ponovno preizkusijo. V Sloveniji smo pregledali in pre- izkusili 6 merilnikov toplotne energije dveh različnih tipov in proizvajalcev in 6 števcev električ- ne energije dveh različnih tipov istega proizvajalca. Vsi merilniki so bili funkcionalno ustrezni in so prestali vse preizkuse točnosti. Bile pa so ugotovljene nekatere formalne neskladnosti (npr. neu- strezna dosegljivost programske opreme), ki so jih proizvajalci že odpravili. Projekt je odprl nove možnosti za sodelovanje Slovenije, prav tako tudi Urada RS za meroslov- je, z drugimi evropskimi organi za nadzor trga. Rezultati projekta in končni zaključki kažejo na njego- vo izredno uspešnost in polagajo še dodatni kamen k dvigu mero- slovne kulture v Sloveniji in širše v Evropi. Dušanka Škrbić, vodja sektorja za meroslovni nadzor na Uradu RS za meroslovje Ime nacionalne meroslovne organizacije Država Bundesamt für Eich- und Vermessungswesen Austria Česká obchodní inspekce (ČOI) Czech Republic Sikkerhedsstyrelsen Denmark TUKES Finland Landesbetrieb Mess- und Eichwesen NRW Germany Patērētājutiesībuaizsardzībascentrs Latvijas Republikas Latvia Ministerie von Economishe Zaken, Agentshap Telecom, Verispectbv Netherlands Urad Republike Slovenije za meroslovje Slovenija Consejería de Economía y Hacienda de la Comunidad de Madrid Spain Styrelsen för ackreditering ochtekniskkontroll (SWEDAC) Sweden Eidgenössisches Institut für Metrologie Switzerland National Measurement and Regulation Office United Kingdom