ViT.AT) Glasilo krščansko mislečih učiteljev in vzgojiteljev. ~«a VERI, VZGOJI, PODUKU. e* lietnik II. V Ljubljani 15. septembra 1901. Št. 18. V duhu časa. (Vp^jiidje dandanes veliko govorč o „duhu časa“, in premnogim je ta duh <||&& že do cela zmešal pamet, a nihče ne ve o njem povedati, kaj in kakšen je po svojem bistvu. Nekaterim je ta duh dober genij, ki z baklo v dvignjeni desnici razsvetljuje klete teme; drugim pa se zdi po pravici bolj podoben zlemu demonu, ki zastruplja in okužuje nedolžne duše, vešči, ki zavaja v blato, močvirje in prepad. A naj si že kdo o njem sodi dobro ali slabo, gotovo je, da je „duh časa“ nestalen, izpremenljiv stvor, ki vsako desetletje kaže drugačno lice. Začetkom devetnajstega stoletja je bil ta „duh“ kruto reakcijonaren, a prelevil se kmalu v revolucijonarca in postal je koncem istega stoletja liberalno - napreden in brezbožen. Treznomisleči ljudje se izpodtikajo nad vednim izpreminjevanjem in si iščejo stalnih in trajnih načel, toda mnogi imajo to nestalnost za napredek in prav zaradi nje „duh časa“ visoko povzdigujejo. Ta jim je vsemogočni gospodar, kateremu se ima vse klanjati. Tudi šola in učiteljstvo naj bi dandanes več ne služila trajnim krščanskim načelom, temuč izpremenljivemu »duhu časa“. — S tem je rečeno, da bodi šola odprta vsem težnjam, zmotam in blodnjam našega časa, in da bodi učitelj zastopnik in nositelj teh novih idej, ne gledč na to ali so te prave ali lažnjive. — In kakšen ima biti moderni učitelj v duhu časa ? Razni liberalni in jungovski listi nam dovolj jasno slikajo njegov značaj. Vzemimo si za zgled zadnjo številko lista „Freie Lehrerstimme". Ondi nam 18 pisec slika značaj in delovanje učiteljevo z naslednjimi besedami: „Sobald der Lehrstand zum Selbstbewusstsein kommt, wird er ein Stand mit radicalen Anschauungen, der tur moderne Grundsiitze und die neuesten Ideen kampft. Uas liegt im Wesen des Standes. Man hat die Lehrer vielfach die Pioniere der Cultur genannt, wo das Wort oft nur schmeichelnde Phrase war. Sobald aber die Lehrer wirklich zum Selbstbevvusstsein und zur reiner Erkenntnis ihres Berufes kommen, dann sind sie diese Pioniere der Cultur, dann sind sie die aussersten Spitzen, aus denen der neue Geist ausstrommt, und der neue Geist ist immer radical, ist immer revolutioniir, der das Alte umstiirzt und seinen Boden einnimmt... Die Lehrer sind dieAntipoden des C1 e r u s. Der Clerus muss die Jahrhunderte alten Dogmen predigen, das Alte stiitzen und als Wahrheit preisen, der Lehrer ist der Bringer des neuen Lichtes, der stiirmenden, stossenden Wahrheiten der Wissenschaft, die kein Versteinern und Erstarren kennen, sondern in vollem Leben strotzen und Tag fiir Tag Altes entvvurzeln und neuen Gedanken frisches Leben geben... Darum sind Lehrer und Priester die entgegengesetzten Pole: der Lehrer der Vertreter des radicalen Fortschrites, der Geistliche der unverbesserliche Reactioniir. Dass ist das nattirliche Verhaltnis.“ („'Freie Lehrerstimme“, št. 17, str. 314.) Duh časa torej zahteva, da bodi učitelj brezverec, ki podira, kar zida duhovnik, ki mu nasprotuje kjerkoli more, ki ima mesto verskih in nravnih resnic mladini vcepljati moderne znanosti in izumitve, ne glede na njih notranjo vrednost. In ta „duh časa“ se ne pojavlja morda le pri nemških učiteljih, temuč tudi pri nas na Slovenskem. Saj se skuša tudi našim učiteljem vcepiti prepričanje, da so duhovniki njih sovražniki, že po svojem stanu. To je vodilna misel vseh člankov „Učit. Tovariša" in gonilna ideja vsemu delovanju liberalnih učiteljev. Izraz tega mišljenja je bila ona brezmiselna trditev nekega „Tovariševega" člankarja, „da preje ne bode končan boj med učiteljstvom in duhovstvom, dokler eden teh dveh stanov ne izgine- raz površja zemlje". Od iste strani se tudi kaj rado povdarja, da mora šola imeti stik z modernim življenjem. Ne tajimo, da je v tej zahtevi nekaj zdravega in pametnega. Saj mora šola pripravljati za življenje, zato mora skrbeti, da mladina že zgodaj spoznava njega pogoje in razmere. A tisti, ki zahtevajo, da bodi šola tesno združena z modernim življenjem, hočejo tudi, da bi se mladina seznanjala z modernim svetovnim naziranjem, z znanstvenimi hipotezami (evolucionizmom, materializmom), ki bi ji nadomeščale verske resnice. In h krati se povdarja, da je v sedanji šoli preveč „dogmatične navlake“ in mističnih strok, ki nimajo prave vzgojne vrednosti. Učiteljstvo in šola imata na tak način služiti „duhu časa“. Toda je li res to njihov namen? Trezen učitelj, ki se zaveda svoje dolžnosti, bode nasproti modernemu napredku in njega darovom vedno previden. Njegova naloga je, da vzgaja in vodi mladino. A za mladino je najboljše komaj dobro dovolj, njej je treba stalnih, jasnih načel. V trdnih tleh mora biti vkoreninjena mlada rastlina, da si iz njih pridobiva življenski sok. Neovržne resnice so luč mlademu razumu, in nespremenljivi zakoni krepka opora razvijajočemu se značaju. Teh pa ne nudi moderno življenje, niti duh časa s svojim vednim izpreminjevanjem. Zato zavedni učitelj ne bode begal za lažnjivimi dnevnimi gesli, niti napolnjeval glave mladini z dvomljivimi hipotezami, temuč zatekel se bode tje, kjer ima bogat zaklad vzgojnih pripomočkov — h krščanstvu. S krščansko resnico bode učitelj podal mladini trdno stališče v vedno menjajočem se veletoku življenja in najboljši pripomoček za spoznanje dobrega in hudega. In v luči krščanstva bode tudi spoznal, da ni njegov poklic biti duhovniku nasprotnik, temuč sotrudnik pri velikem delu človeške vzgoje. Srce. (Psihologiška študija.) VITI. JJmetnost in srce. delat(e) svoji domovini čast. dopolnilov s. ti 3. Navada, (da) zažiga(mo) kresni ogenj, ima korenine v paganski veri naših pradedov. ■prilastkov s. eča 4. Cerkvica, (ki) stoj(i) na gori, se vidi daleč naokrog. prilastkov s. všemu 5. Popotniku, (ki) dospe na vrhunec, se odpre krasen razgled. prilastkov sav. G je 6. (Ko) (g)leda(m) sliko tvoje sreče, iz duše vzdišem koprneče. časovni s. 2 V 1 vši 7. (Ko) se (je) (v)rni(l) v domovino, je umrl. časvoni s. e 8. Romarji se bližajo cerkvi (tako), (da) pobožne pesmi prepevaj(o). načinovni s. iskaje 9. Marsikdo zapusti domovino, (da išče) sreče na tujem. v s ročni s. 10. Tu izvira bistra Sava, (ki je) mati pevske umnosti. prilastkov — aposicijonalen. H. Šolske vesti. Osebne vesti. Začasni glavni učitelj na ljubljanskem učiteljišču, g. M. Pajk, je imenovan profesorjem na ljubljanski realki. — Suplent v Ljubljani g. J. Krek je imenovan profesorjem na gimnaziji v Novem mestu. Izpremembe pri učiteljstvu. Upokojen je na lastno prošnjo nadučitelj g. Josip Čerin v Zagorju. Imenovani so: definitivnim nadučiteljem v Vel. La-šičah ondotni učitelj g. Jos. P a u č i č; definitivnimi učitelji oziroma učiteljicami pa: učitelj v Zagorju g. Emil Adamič in pom. učitelj v Ambrusu g. Ant. Vidmar; dalje prov. učiteljica na Boh. Bistrici gdčna Marija Mehle za Šmartno pod Šmarno goro, gdčna Pavlina R u s v Vel. Dolini za Strekljevec, gdčna Ivana Škerjanec v Zagorju za Sv. Križ pri Litiji, gdčna Amalija Kobau v Starem trgu pri Ložu za Vel. Dolino; učitelj na šoli „Šolski dom“ v Gorici gospod Ivan Vr š č a j pride na štirirazrednico v St. Vidu nad Ljubljano, in učiteljica na imenovani zasebni šoli gospodična Justina Eržen v Št. Vid pri Zatičini. Premeščeni so: nadučitelj g. Jak. Pretnar iz Vel. Doline v Radeče, nadučitelj g. Jos. Kostanjevec iz Litije kot definitivni učitelj na II. deško petrazrednico v Ljubljani, definitivni učitelj g Fran Mlakar s Trebelnega v Ribnico , definitivni učitelj g. Avg. Jensko iz Nevelj v Šmartno pri Litiji ter def. učiteljica gdčna Fran-Čiška Jankovič iz Zagorja v Toplice pri Zagorju. — V začasnem pokoju se nahajajoči učiteljici gospodični Izabeli pl. F o d r a n s p e r g je podeljeno učno mesto v Dolu, def. učiteljici gdčna Ana Kaiser na dekliški in gdčna Marija Schvveiger na deški šoli v Ribnici, sta pa zamenjali svoji službi. Imenovan je definitivnim učiteljem na pripravnici v Ljubljani g. Ivan Kruleč. Izpremembe pri učiteljstvu na Primorskem. Definitivno nameščeni so gg. Vilhar Franc v Kronbergu, Vodopivec Anton v Voglarjih, Urbančič Josip v Ozeljanu, M e r m o I j a P'ra n c v Podlaki Vergna Ida v Št. Andrežu, Pfeifer Marija v Opatjem selu, Komac Ljudmila v Černičah, Jug Marija v Oseku. Provizorično nameščeni so gg. Kolu n ja ti Albin v Rupi, Vuga Ivan v Žabljah, Cicero Fran c v Gabrijah pri Ajdovščini, Benko Ivan v Lokavcu, Musič Anton v Tribuši, Kumar Rudolf v Grgarju, Gregorič Vinko v Mirni, Bitežnik Josip v Batah, Prinčič Olga v Cerovem, KlančičEmilijav Podgori Bajc Marija v Renčah, Kumar Pavla v Kojskem, Komac Marija v Rihen-bergu in Strel Hedvika v Grgarju. V drugo plačilno vrsto sta premaknjena gg. Cenčič Davorin, nadučitel v Kojskem in Križman Ignacij, nadučitelj vDornbergu. Nova, šola družbe sv. Cirila in Metoda za Istro. — Iz Voloske prihaja vesela vest, da je družba sv. Cirila in Metoda za Istro ustanovila ondi novo hr-vatsko šolo, v katero se je upisalo takoj 80 hrvatskih otrok — dočim imajo Italijani v svoji tamošnji javni ljudski Šoli le — 25 otrok in dve učiteljski moči. Podpore obrtnim šolam na Goriškem. Naučno ministerstvo je dovolilo iz državnih sredstev podpore tem-le obrtnim šolam: italijanski v Gorici 2800 K, slovenski 2200 K, v Foljanu 1500 K, v Nabrežini 2100 K, v Renčah 1400 K. Tečaji za zdravljenje jecljajočih otrok. Kakor v prejšnjih letih priredili se bodejo vsled razglasa dunajskega okraj nega šol. sveta z dne 26. junija t. I. tudi letos v času od 1. oktobra do 5. novembra na Dunaju brezplačni tečaji za zdravljenje jecljajočih otrok. Učitelji, kateri se hočejo udeležiti teh podučnih tečajev, tra]ajočih pet tednov, imajo to naznaniti potom šolskega vodstva okr. šol. svetu mesta Dunaja najkasneje do 16. septembra t. 1. Pripomniti je, da so dotičniki zavezani se celi čas udeleževati predavanj. Razpisane učiteljske službe. Na trirazrednici v Stari Loki pri Kočevju je razpisana učiteljska služba. Prošnje do 10. oktobra na c. kr. okr. šolski svet v Kočevju. — Na štirirazrednici pri Sv. Janezu na Dravskem polju, pošta Ptuj, je popolniti mesto učitelja, oziroma učiteljice. Prošnje je oddati do dne 21. t. m. na krajni šolski svet. Drob Zahvala. Povodom moje izvolitve deželnim poslancem mi je došlo mnogo čestitk. Za vse te dokaze naklonjenosti in prijateljstva se iskreno zahvaljujem. Neustrašeno naprej! Fran Jaklič, učitelj in deželni poslanec. Nova šola v Ormožu bode slovesno blagoslovljena v nedeljo r5. septembra. Ta dan bode pravi narodni praznik za ormožke okoličane. Izboljšanje učiteljskih plač na Češkem. Deželni zbor češki je v seji dne 5. julija sprejel zakon o izboljšanju učiteljskih plač, čegar glavne določbe so te: 1. Dosedanji učitelji postanejo učitelji I. vrste in dosedanji podučitelji pa učitelji II. vrste; podučiteljska mesta se odpravijo. 2. Učitelji II. vrste z zrelostnim izpri-čevalom dobč na leto 900 K remunera-cije; učitelji z izpričevalom učne usposobljenosti, bodisi provizorično ali definitivno, dobč 1200 K, učitelji I. vrste 1600 K, meščanski učitelji pa 2000 K plače na leto. (V Slezi ji bodo pa dobivali meščanski učitelji po 2400 K in 2200 K.) Po 10 letnemu neprestanem službovanju postanejo učitelji II. vrste učitelji I. vrste. tine. 3. Stalno nameščeni učitelji dobč o d dneva učne usposobljenosti šest kvinkvenij po 200 K, meščanski učitelji pa po 250 K. 4. Funkcijske doklade: eno-in dvorazrednicee 200 K, trirazrednic 250 K, štirirazrednice 300 K, petrazrednice 400 K, ravnatelji meščanskih šol 400—600 K. 5. Stanarina: V krajih do 2000 prebivalcev 200 K, do 4000 prebivalcev 300 K, do 10.000 prebivalcev 400 K, predkraji Prage in večja kopališča, potem Košir, Vršovice, Pankrac, Nusle, Skorniati, Fischern, Bodenbach, Tešin in v vseh krajih z nad 10.000 prebivalci 600 K, za Prago 800 K. 6. Aktivitetne doklade: V krajih z 8000 do 16.000 prebivalcev 15%, do 30.000 prebivalcev 20%, predkraji Prage itd. in kraji z nad 30.000 prebivalcev 30% in Praga 40% temeljne plače. 7. Pomožni učitelji dobč 70 °/0 temeljne plače učitelja II. razreda. 8. Učiteljice ženskih ročnih del na meščanskih in ljudskih šolah 1000 K, samo na ljudskih šolah 900 K plače. 9. Pokojninski zakon. Pravico do pokojnine imajo veroučitelji po 35, vsi drugi učitelji po 40 službenih letih. 10. Od i. januvarja 1901 do uresničenja novega zakona dobč meščanski učitelji sedanjega IV. in ljudski učitelji sedanjega V. in IV. plač. razreda provizorično povišanje plače na 1600 K, oziroma 1200 K, dotični podučitelji z učno usposobljenostjo ali brez te 900 K. 11. Višje temeljne plače postanejo pravomočne dne 1. januvarja 1903, povišani poviški plače pa dne 1. januvarja i9°4- 1- 12. Svota, ki je potrebna za to regulacijo znaša 11 milijonov kron. Regulacija učiteljskih plač v Sle-ziji. — Slezki deželni zbor je sprejel dne 17. julija naslednji načrt zakona za zboljšanje učiteljskih plač: Plače šlezkega ljudskega učiteljstva se razdele v štiri plačilne razrede, in sicer po 2000 K, 1800 K, 1600 K in 1400 K. V prvi plačilni razred pride 20 °/0 vsega učiteljstva, v drugi plačilni razred 30%, v tretji 30% in v četrti pa 20%. Začasno nastavljeno učiteljstvo z zrelostnim izpričevalom dobi adjutum 900 K. Takoj po prebitem izpitu učne usposobljenosti dobi vsak učitelj v Slezi ji 1200 K. Tri leta po prebitem izpitu učne usposobljenosti se uvrsti v status. Petletnine se štejejo v Slezi ji od dne prebitega izpita učne usposobljenosti, in znašajo 10% od tačasne plače, t. j. 140, oziroma 160, 180 in 200 K. Funkcijske doklade znašajo za enorazrednice 150 K, za dvo- in trirazredniške voditelje po 250 K, za voditelje štirirazrednic 400 K, za voditelje pet- in večrazrednic 600 K. Za vsak paralelni razred dobi v Sleziji po novem zakonu vsak voditelj po 50 K re-muneracije. Vsak učitelj dobi primerno naturalno stanovanje, ali če tega ni, pa stanarino, in sicer: nadučitelj pet- in več-razrednih šol 300—600 K, kakor so že krajevne razmere; vsak učitelj 100—500 K, tudi oziraje se na krajevne razmere. Vse to velja tudi za učiteljice. Slavlje hrvatskega učiteljstva. Dnevi od 18.— 23. avgusta so bili slavnostni dnevi za hrvatsko učiteljstvo. Tedaj je „Hrvatski pedagoško-književni zbor“ slavil svojo tridesetletnico; otvorjen je bil „hr-vatski šolski muzej“ v„Učiteljskem domu“; „Zaveza hrvatskih učiteljskih društev" je slavila svojo petnajstletnico in imela glavno skupščino ; „Hrvatska učiteljska hranilna in predujemna zadruga“ in „Hrvatska učiteljska pripomočna zadruga" so imele svoje shode. — Že iz tega programa je razvideti, da je hrvatsko učiteljstvo vrlo organizovano v raznih društvih, ki se trudijo dvigniti njega strokovno izobrazbo in gmotno blagostanje. A posebno moramo omenjati plemenita načela, ki vodijo hrv. organizovano učiteljstvo v njegovem delovanju. Znamenit je v tem oziru govor predsednika „Zaveze hrvatskih učiteljskih društev" g. prof. Stefana Basarička, ki je ostro šibal brezversko in brezdomovinsko gibanje med učiteljstvom. Konec njegovega govora se je glasil: „V prvi vrsti bi želel, da bi se najskrbneje varovalo naše učiteljstvo, posebno učiteljski naraščaj, nesrečne one struje, ki se je v novejši dobi pričela javljati pri večjih narodih, a se je od onih pričela usiljevati tudi k nam. Mislim ono strujo, ki zanemarja vero in domovino. Že velikim narodom more taka struja škodovati, a mali narod, kakoršen je naš, mora uprav uničiti. Brez vere v Boga ni sreče, ni blagoslova, a brez ljubezni do domovine ni požrtvovalnosti za občno dobro. V težki borbi življenja naj nas učitelje krepi in jači misel, da delamo za slavo božjo in korist mile nam domovine. Slaba naša plača ne bi nas mogla sama vzdržavati pri delu in da bi strpljivo in zanosom nosili težko breme mukotrpnega svojega zvanja. Veselega srca trpeti hočemo in delati v zavesti, da služimo veliki ideji. Uverjeni smo, da s požrtvovavnim delom bomo največ pripomogli k temu, da se narod vzdigne na ono stopnjo prosvete, na kateri spozna, da se mora nagraditi delo onih, ki so njegovi prvi in največji dobročinitelji. — Složimo se torej in obljubimo, da hočemo mili domovini služiti z dušo in telesom in da ji hočemo vzgojiti pobožne, umne in verne sinove in hčere. Rog naj blagoslovi naše delo!“ — Kolika razlika med besedami hrvat-skega učitelja, ki jasno spoznava svojo vzvišeno nalogo, in liberalnimi puhlicami Jelenčevimi, s katerimi pita svoje privržence! Tam zavednost, tu liberalno la-kajstvo! Slomšek v Čehih. Spominsko knjigo, katero je lani izdala družba sv. Mohorja v Celovcu pod naslovom : »Lavantinski škof Anton Martin Slomšek, spisal dr. Anton Medved, c. kr. profesor v Mariboru", prestavlja v češčino nadarjeni češki pisatelj Jan K. o-var, kooperator v Ivančičich poleg Brna. Prevod bo najprej objavljen v učiteljskem listu „Vychovatelske Listy“, potem pa skupno v posebni knjižici, z namenom, kakor pravi prelagatelj „i u nas znanost’ o Slomšekovi razšifiti, a prohlo-ubiti napsčtnim jeho životopisu a vvličenim jeho paedagogickdho vyznamu“. Zasluženo priznanje. »Uradni list“ c. kr. okr. glavarstva celjskega, št. 34, z dne 22. avgusta t. 1. opozarja na lista za mladino „Vrtec“ in „AngeljČek“. Na-ročba taistih za šolarske knjižnice se more le najtopleje priporočati okr. šol. svetom in šol. vodstvom gledč na hvalevredno tendenco obeh slovstvenih listov, da se gojita vernost in pobožnost. Umrl je 20. avgusta popoludne ob 3. uri gosp. Vinko Vodopivec, nadučitelj v Grgarju v dobi še le 49 let. Bolehal je že nad 9 mesecev. Pokojnik je služboval v Cerknem, v Kamnjah, v Ročinju, v Grgarju, v Podgori, odkoder se je zopet vrnil v Grgar. — Bil je jako spreten in povsem vesten učitelj, prijazen in miren, tako, da je povsod, kjerkoli je služboval, prav dobro shajal z vsemi in so ga radi tega vsi spoštovali. Pogreb se je vršil v četrtek ob 8. uri in pol pred-poludne; udeležba pri pogrebu je bila velika. Iz Gorice sta prišla kot zastopnika oblasti gospoda c. kr. okr. komisar Pol-ley in okr. šolski nadzornik Finžgar. Učiteljev in učiteljic pa je bilo pri pogrebu čez 40. R. I. P. Duhovnih vaj za učiteljice, katere so se vršile od 1.— 5. t. m. pri čč. gg, uršulinkah pod vodstvom preč. gospoda o. Fr. Zehengruber-ja, se je udeleževalo 6i učiteljic in nekaj drugih dam. Udeleženke so brzojavno pozdravile presvetlega knezoškofa, kateri se je v krasnih besedah zahvalil in jim podelil svoj višje-pastirski blagoslov. Zboljšanje učiteljskih plač v Istri. Deželni odbor za Istro je načrt zakona, vsprejet od deželnega zbora, s katerim se urejujejo plače učiteljev, odposlal c. kr. namestništvu v Trst, da ga ta oblast odpošlje na Dunaj v cesarsko potrjenje. Šolski muzeji. Hrvatje so z vstanov-Ijenjem šolskega muzeja storili važen čin v prospeh šolstva. O priliki otvorjenja je podal učitelj g. And. Vukovič kratek pregled o razvoju teh zavodov. Prvi te vrste je bil „Educational Museum“ v To-rentu (Kanada) osnovan 1. 1853. Za tem so vstanovili Angleži leta 1857. „South Kensington Museum, Educational Divi-sion“ v Londonu. Pozneje so nastali: „Pedagoški muzej“ v Petrogradu, stalna izložba učil v Leipzigu, muzej v Wa-shingtonu, Nedelandsch Schoolmuseum v Amsterdamu, pedagoška centralna biblioteka v Leipzigu, državni šolski muzej v Budapešti, muzej v Rimu, Cassianeum v Donauworthu, Pestalozzianum v Zii-richu, dva muzeja v Berolinu, japonski pedagoški muzej v Tokio, državni šolski muzej v Bruselju, znameniti „Musee pe- Ljubljani. Tiska Katoliška Tiskarna.