# 2% ,= V 20. stoletju se je vedno bolj rahljala raz- svetljenska vera v znanstveno-tehnièni napre- dek. Ambivalentnost napredka je postajala vedno bolj oèitna. S tem nimam v mislih sa- mo dogodkov, kot sta Auschwitz in Hiroši- ma, kjer je šlo za oèitno zlorabo modernih pridobitev proti èloveku. Tudi povsem mi- roljubna in na prvi pogled èlovekoljubna uporaba sredstev moderne civilizacije se je zaèela obraèati proti èloveku. Ekološka kriza je nazorno pokazala, da ima znanstveno-teh- nièni razvoj svoje meje in svoje negativne pla- ti. Proti koncu 20. stoletja je zaèela v ospredje prodirati zavest, da je vprašanje napredka v svojem jedru etièno vprašanje. Na to je v svo- jem preroškem duhu `e ob koncu prve sve- tovne vojne opozarjal Albert Schweitzer. Vsem poznani zdravnik v afriškem pragoz- du je bil tudi odlièen teolog, zelo nadarjen glasbenik in glasbeni kritik in, kar mu je bila osebno na intelektualnem podroèju prvens- tvena naloga, filozof kulture. 8    0 Rodil se je 14. januarja 1875 v Kayserber- gu v Alzaciji v dru`ini protestantskega pastorja. Študiral je filozofijo in teologijo v Straßburgu in igranje orgel v Parizu. Med študijem v njem je dozorela odloèitev, da bo veèino svojega ̀ iv- ljenja posvetil neposrednemu slu`enju ljudem v stiski. Trenutek svoje `ivljenjske odloèitve je v svoji avtobiografiji takole opisal: “Ko sem se prebudil nekega sonènega poletnega jutra — bilo je med binkoštnimi poèitnicami leta 1896 v Günsbachu —, me je prešinila misel, da te sreèe ne bi smel jemati kot nekaj samou- mevnega, ampak bi moral zanjo nekaj dati. Ko sem se spopadel s to mislijo, sem se, pre- den sem vstal, medtem ko so zunaj prepe- vale ptice, v sebi v mirnem premisleku ze- dinil, da sem se do svojega tridesetega leta hotel imeti za upravièenega `iveti za znanost in umetnost, da bi se od takrat posvetil ne- posrednemu èloveškemu slu`enju.”1 Pri petindvajsetih letih je postal doktor teo- logije in profesor za Novo zavezo v Straßbur- gu. Štiri leta za tem se je odloèil, da bo po- stal misijonar-zdravnik v Afriki, zato je poleg profesorskega dela in prirejanja orgelskih kon- certov zaèel študirati še medicino. Na veliki petek leta 1913 se je s `eno Helene odpravil v Francosko Ekvatorialno Afriko, kjer je usta- novil svojo bolnišnico in kot zdravnik ostal dejaven do svoje smrti 4. septembra 1965. Za svoje humanitarno delo je leta 1953 prejel No- belovo nagrado za mir. Zares bogato `ivljenje te vsestransko na- darjene osebnosti je bilo in je še vedno vzor in spodbuda mnogim, ki si prizadevajo za praviènejši svet. Ena najbolj oèarljivih stvari pri njem je prav gotovo skladnost njegove- ga mišljenja in delovanja.  )+   Verodostojnost neke osebe se poka`e v so- glasju njenega mišljenja in delovanja. Schweit- zer obèuduje prekrivanje nauka in delovanja pri velikih zgodovinskih osebnostih. O Pavlu piše: “Èudovita je Pavlova podoba v luèi nje- gove etike. Pavel je utelešenje tega, kar uèi.”2 In o Goetheju: “Velièina njegovega mišljenja bo vedno ostala, da njegove misli in njegovo `ivljenje tvorita enost.”3 Kar je Schweitzer povedal o Pavlu in Goet- heju, velja tudi zanj. Nikoli se nekega prob- 2)"*' 2 ,=    2% ,= lema ne loti le po teoretièni poti, ampak vedno išèe tudi praktiène rešitve. Tako ne spodbuja k ljubezni do bli`njega samo v teoloških spisih in pridigah, ampak jo `ivi v te`kih razmerah ekvatorialne Afrike. Kot glasbeni raziskova- lec ne piše samo glasbeno kritiènih del o Bac- hu, ampak ga vse do visoke starosti tudi nav- dušeno interpretira — predvsem na svojih or- gelskih koncertih. Poleg tega pa se loteva tudi popravljanja in restavriranja starih orgel ter jih tako reši pred propadom. Njegove roène spretnosti pa mu še posebej koristijo v pra- gozdu. Kot zdravnik je sam tudi gradbeni moj- ster in organizator lastne bolnišnice. In konè- no, ne samo da predvidi propad zahodne kul- ture, temveè zaène z etiko spoštovanja do `iv- ljenja uresnièevati prenovo te kulture. Prièe- vanje njegovega `ivljenja nas vabi, da se po- globimo v njegovo filozofsko ustvarjanje. ) ), Schweitzerja ni lahko uvrstiti v neko do- loèeno teološko ali filozofsko smer. V teo- logiji v glavnem sledi usmeritvi protestantske liberalne teologije, ki je poskušala Jezusovo `ivljenje in nauk v imenu resniènosti “osvo- Franz Marc: Volkovi (Balkanska vojna), o./pl., 1913, Galerija Albright-Knox, Buffalo, ZDA. # 2% ,= boditi” od cerkvene dogme in na tak naèin spraviti razsvetljenstvo in kršèanstvo, vendarle pa poka`e tudi notranje meje takega pogleda in se od njega oddalji. V svojem monumen- talnem delu “Zgodovina raziskave o Jezuso- vem `ivljenju”4 pride do zanimivega zakljuè- ka, da se v vseh dosedanjih tolmaèenjih Je- zusove zgodovinske podobe zelo oèitno po- javita avtorjeva konkretna subjektivnost in duh obdobja, v katerem je `ivel avtor. Pis- ci vedno nujno projicirajo v Jezusovo `ivljenje svoje subjektivne predstave in dejansko ni mogoèe nikoli priti do èistega zgodovinskega opisa Jezusovega `ivljenja. Tako Schweitzer, ki se je trudil priti do zgodovinske resnice o Jezusu, na koncu ugotovi, da za vernika ni najbolj pomembno, kdo je zgodovinski Je- zus, ampak da je odloèilno osebno sreèanje vernika z osebo Jezusa Kristusa. Na filozofskem podroèju ostaja goreè raz- svetljenec in s tem globoko povezan z no- vodobnim racionalizmom. Vendarle pripi- suje volji osrednji pomen za èloveško eksi- stenco. V tem pogledu se opira na Schopen- hauerja in Nietzscheja. V etiènem razmiš- ljanju pa je `e od študentskih let dalje od- loèilno pod vplivom Kanta. Kljub temu v svojo etièno zasnovo vkljuèi tudi kozmiè- ni element, ki ga najde v stoi, pri Spinozi in Goetheju. Poleg zahodnega izroèila op- lemeniti Schweitzerjev svetovni nazor tudi vzhodna misel: predvsem kitajska mistika in Konfucijeva filozofija. Schweitzer pri etiki ostane na Kantovi li- niji, ko predstavi svoje osnovno naèelo kot nujno in obèeveljavno, toda etike ne utemelji na razumu, ki se dviga nad `ivljenje, temveè na individualni `ivljenjski volji (podobno kot Schopenhauer). Izhodišèna toèka njegove fi- lozofije je `ivi individuum sredi svojih na- ravnih danosti. Napetost med univerzalnim razumom in lastno `ivljenjsko izkušnjo ka- rakterizira njegovo filozofijo in ostaja nena- zadnje nerešena (verjetno tudi nerešljiva). Schweitzer s hvale`nostjo pristopa do pred- hodne filozofske misli. V njegovih delih ne zasledimo arogantnega odnosa do ostalih fi- lozofov. Veèina njegovih del se zaène z zgo- dovinskim pregledom in analizo tega, kar so o doloèenem vprašanju povedali razni avtorji vzhodne modrosti in zahodne filozofije. Pa vendar je Schweitzer samozavestno prepri- èan v izvirnost in inovativnost svoje misli. Samega sebe razume kot “prenovitelja” za- hodne kulture. Poglejmo si glavne smernice, ki jih za pre- novo miselnosti ob koncu prve svetovne voj- ne Schweitzer polaga na srce svojim sodob- nikom in ki v veliki meri še niso izgubile ak- tualnosti.     V èlanku “Nastanek nauka o spoštovanju do `ivljenja in njegov pomen za našo kulturo” (ki je objavljen v tej številki Tretjega dne) si lahko bolj podrobno preberete zanimivo zgo- dovinsko in biografsko ozadje Schweitzerjeve filozofske misli. Nesmisel in grozota vojne sta ga prisilila v razmišljanje, kaj se je zgo- dilo v zahodnem svetu, da je prišlo do take tragedije. Vojna je samo zunanje znamenje `e prejš- njega notranjega propadanja zahodne kul- ture. Za to kulturo je usodno dejstvo, da je materialni razvoj neprimerno presegel duhov- ni razvoj èloveka. Znanost in tehnika sta pri- peljala do nepojmljivega napredka. Moderni èlovek je pridobil izredno moè obvladova- ti in spreminjati `ivljenje, dejstvo pa je, da tej moèi moralno ni dorasel. Materialni raz- voj, ki zanemarja moralni in duhovni razvoj, je po Schweitzerju “podoben barki s pokvar- jenim krmilom, ki je izgubilo vsakršno mo`- nost usmerjanja: pluje proti nesreèi”.5 Tako kot pri plovbi z barko ni najpomembnejša hitrost, tudi ne, na kakšen pogon pluje barka, ampak predvsem, ali je smer plovbe pravilna, tako je tudi s kulturo. Hitrejši in moènejši   2% ,= pogon barke zahteva tudi poveèano kontrolo in hitrejše uravnavanje smeri. Ta usklajenost in sorazmernost med teh- niènim napredkom in zavestjo odgovornosti se je po Schweitzerjevem mnenju zaèela v drugi polovici 19. stoletja rušiti, kar je pri- peljalo konèno do tragiènih dogodkov prve svetovne vojne. Pridobitve znanstveno-tehniène civilizacije prinašajo posamezniku in dru`bi velike prob- leme. “Mogoèe izgleda paradoksalno,” pravi filozof iz afriškega pragozda “toda z dose`- ki znanosti in tehnike ni la`je, ampak mnogo te`je ustvariti neko pristno kulturo.”6 Zapeljivost materialnega napredka je os- lepila modernega èloveka za duhovno in mo- ralno dimenzijo njegovega bivanja, kar ima za posledico “zaton zahodne kulture”. Glavno odgovornost za to nosi filozofija 19. stolet- ja, ker se ni veè ukvarjala s konkretnimi prob- lemi èlovekovega `ivljenja in se je vedno bolj oddaljevala od osnovnih èlovekovih vprašanj. “Filozofija je postala vedno bolj filozofija brez mišljenja,”7 pravi Schweitzer. V pozabo pa zatonejo tudi razsvetljenski ideali svobode, èlovekovega dostojanstva, praviènosti, ena- kosti. Naj samo omenim, da Schweitzer zelo idealizirano in precej nekritièno povzdigu- je dobo razsvetljenstva, ki `eli na avtoriteti èlovekovega razuma zgraditi boljši in praviè- nejši svet. Sredi 19. stoletja naj bi se torej zaèel pro- ces propadanja zahodne kulture, ker zavest odgovornosti oz. moralnost nista veè spo- sobni usmerjati razvoja tehnike. Znanje in moè modernega èloveka se sicer neznansko veèata, kar prinaša s seboj ustvarjanje mnogo ugodnejših `ivljenjskih pogojev za veèino prebivalcev. Pri u`ivanju prednosti tega pos- pešenega materialnega napredka pa je mo- derni èlovek spregledal odsotnost duhovne in etiène plati kulture. Vera v razvoj se je osvobodila etiènega usmerjanja in razvoj je zaèel potekati po njemu lastnih zakonih. Še veè, etika postane celo moteèi element znanstveno-tehniènega napredka. Schweitzer pravi: “Opustitev doslednega etiènega pre- sojanja stvari dojemamo kot korak naprej k objektivnosti.”8 Tako je za novo miselnost znaèilna na eni strani potreba po preoblikovanju in `elja po dogajanju kot takem, na drugi strani pa iz- guba vsake usmeritve pri oblikovanju nove stvarnosti. Kljub novim materialnim prido- bitvam postaja èlovek notranje vedno bolj ubog in brez usmeritve.    Toliko o osnovni diagnozi, ki jo Schweit- zer daje bolehni in propadajoèi zahodni kul- turi. Vendar se Schweitzer kot dober zdravnik ne zadovolji samo z natanèno diagnozo, am- pak predpiše tudi terapijo, saj je preprièan, da zahodni kulturi ni usojen dokonèni pro- pad. V tem se korenito razlikuje od svojega sodobnika Oswalda Spenglerja, ki je zago- varjal fatalistièno interpretacijo zgodovine, po kateri je vsaki kulturi usojen nek doloèen proces in po teh deterministiènih zakonih zgodovine je zahodni kulturi usojen konec. Ob koncu dela Èlovek in tehnika Spengler piše: “Rojeni smo v ta èas in pogumno mo- ramo prehoditi pot, ki nam je doloèena. Dru- ge poti ni. Vzdr`ati na izgubljenih pozicijah brez upanj, brez rešitve je naša dol`nost.”9 Schweitzer nikakor ne pritrjuje ugotovitvi, da je propadanje zahodne kulture nek uso- jen zgodovinski proces, ampak verjame v mo`nost prenove, ki pa se mora zaèeti v mi- selnosti. V tretjem delu Filozofije kulture Schweitzer ugotavlja: “Zgodovinski dogodki imajo svoj zadnji temelj v duhovnih vzrokih. Niso naravna dogajanja na podroèju `ivljenja èloveka in narodov.”10 Zgodovina torej ni ne- kaj vnaprej doloèenega, usojenega. Nek zgo- dovinski trenutek bistveno doloèajo prepri- èanje in nazori ljudi v njem. Zato je za pre- porod zahodne civilizacije nujno na novo pre-  # 2% ,= misliti osnovna vprašanja razumevanja èlo- veka in njegovega mesta v celotnem kozmosu. V zaèetku novega veka je filozofija ubrala napaèno smer: èloveka je zreducirala na nje- gov “cogito”, ob strani pa je pustila vse, kar je telesnega, materialnega, èutnega. Schweit- zer išèe drugo pot. Descartovo izhodišèe “co- gito ergo sum” se mu zdi abstraktno in nes- tvarno. Mišljenje ni neko prazno dejanje samo zase. “Ko mislim, vedno mislim nekaj. Vprašanje je torej naslednje: kaj je vsebina tistega mišljenja, v katerem samemu sebi o svojem bivanju kot takem vedno znova dajem raèun.”11 V svojem osrednjem delu Kultura in etika daje Schweitzer èlovekovi misli na- slednjo osnovno vsebino: “Prava filozofija mora izhajati iz najbolj neposrednega in vseobsegajoèega dejstva zavesti. To se glasi: ‘Sem `ivljenje, ki hoèe `iveti, sredi `ivljenja, ki hoèe `iveti’.”12 Ta stavek ponazarja po Schweitzerju osnovno izkušnjo `ivljenja vsa- kega èloveka, ki je zavestno ali podzavestno pritrjevanje svojemu `ivljenju. Iz strahu pred iznièenjem hrepeni èlovek po izpol- nitvi svojega bivanja. Pritrjevanje `ivljenju je polo`eno v èlovekovo naravo. Iz te na- še naravne volje do `ivljenja pride èlovek preko procesa mišljenja o sebi in svetu do vseobsegajoèega pritrjevanja svetu. Kdor razmišlja o sebi in o svetu, ugotovi, da vse, kar ga obdaja — rastline, `ivali, soljudje — prav tako hoèejo `iveti kot on sam. Èlo- vek pride do spoznanja, da je vse, kar `i- vi, neka skrivnostna univerzalna volja do `ivljenja. Tako osnovna izkušnja èloveka ni njegova izvzetost iz sveta (kot pri Descar- tesu), ampak izkušnja sorodnosti in poveza- nosti z vsem `ivljenjem, ki ga obdaja. Èlovek je torej del narave, njegovo `iv- ljenje je bistveno povezano z ostalim `ivlje- njem, pa vendar ima èlovek v naravi posebno vlogo. Narava še zdaleè ni nek idealen har- monièen sistem. Vsaka volja do `ivljenja stre- mi po uveljavitvi in najboljši mo`ni uresni- èitvi svojega bitja. Pri tem pa prihaja do navz- kri`nih interesov in boja med `ivimi bitji v naravi. Dogajanje v naravi je ambivalentno: lepota in smiselnost se prepletata z grozotami in nesmiselnostjo. Zato èlovek iz spoznavanja narave ne more priti do jasnih smernic za svo- je `ivljenje. Narava okrog njega se ne obnaša etièno, zato mora smernice za svoje `ivljenje poiskati v svoji notranji volji do `ivljenja. Po Schweitzerju je v èloveka polo`ena etiè- na volja do `ivljenja, ki mu zapoveduje, da naj izkazuje vsej volji do `ivljenja okrog njega enako spoštovanje kot svoji lastni. Etika ni nek zaprt sistem dol`nosti in kreposti, s ka- terim bi do potankosti lahko doloèili, kako naj èlovek deluje, marveè je njena naloga predvsem v tem, da da posamezniku s temelj- nim principom etiènosti v roke kompas, ki delujoèemu v vsakem konkretnem primeru poka`e smer, vendar nikakor ne oblikuje od- loèitve vnaprej. “Etika ni,” kot pravi Schweit- zer, “park z natanèno urejenimi in dobro ne- govanimi stezami, ampak divjina, kjer mora vsakdo najti in utrjevati svojo pot. Doloèena je samo smer, katero moramo ubrati.”13 4   +  0 Filozof iz afriškega pragozda je preprièan, da je s svojim temeljnim principom “preda- nosti `ivljenju iz spoštovanja do `ivljenja” po- dal splošno materialno vsebino formalnemu etiènemu imperativu. Tako se glasi temelj- no etièno naèelo: “Dobro je `ivljenje ohra- njati in `ivljenje spodbujati; slabo je `ivljenje unièevati in `ivljenje ovirati.” S svojo etiè- no zahtevo razširi Schweitzer podroèje etiène odgovornosti na vsa `iva bitja. Èe èlovek priz- na svojo povezanost z vsemi `ivimi bitji, èe se zave svoje osnovne izkušnje, da je èlovek “`ivljenje sredi `ivljenja”, potem ne sme po- ljubno postaviti meje, do katere bo spoštoval `ivljenje. Kjerkoli `e in s kakršnimi koli na- meni èlovek škodi ali unièi `ivljenje — v ka-    2% ,= terikoli obliki –, ravna neetièno in je kriv. Ra- dikalnost njegove etike se še bolj ka`e v tem, da ne dopušèa nobene vrednostne lestvice med `ivimi bitji. “Resnièno etièen èlovek,” pravi Schweitzer, “se ne sprašuje, koliko je to ali tisto `ivljenje vredno, da zaslu`i naklo- njenost, in se tudi ne sprašuje, ali in v ko- likšni meri je še sposobno obèutij. @ivljenje kot takšno mu je sveto.”14 Etika je definirana kot “v brezmejno razširjena odgovornost za vse, kar `ivi”15. Vse èlovekovo delovanje mora biti konec koncev usmerjeno v ohranjanje in spodbujanje lastnega `ivljenja in `ivljenja bi- tij, ki se nahajajo v njegovem podroèju de- lovanja. Cilj èlovekovega delovanja je torej ustvarjanje in preoblikovanje danosti v smeri zagotavljanja vedno boljših pogojev za nje- govo lastno `ivljenje in za `ivljenje `ivih bitij, ki ga obdajajo. K temu pa ga spodbuja os- novna dr`a spoštovanja do `ivljenja, ki je po- lo`ena v èlovekovo voljo do `ivljenja. Jasno je, da èlovek nujno posega v `ivlje- nje drugih `ivih bitij. Schweitzer je glede tega realist. Èlovek lahko `ivi samo na raèun dru- gih `ivih bitij. Da bi pre`ivel, je prisiljen ubijati drugo `ivljenje. Èe je etika spošto- vanja do `ivljenja na teoretièni ravni do kon- ca dosledna in ne dovoljuje nobenega ran- giranja med bolj vrednim in manj vrednim `ivljenjem, si na praktièni ravni ne more za- tiskati oèi. Ne samo, da je zapoved “Ne ubi- jaj!” popolnoma neizvedljiva, èe jo posku- šamo aplicirati na podroèju vseh `ivih bi- tij, ampak tudi zahteva “Ohranjaj in spod- bujaj `ivljenje” èloveka postavi v paradok- sno situacijo. Da bi rešil neko `ivljenje, je èlo- vek prisiljen unièiti neko drugo `ivljenje. Schweitzer predstavi naslednji primer: “Da bi rešil mlado ptico, ki je padla iz gnezda, moramo prevzeti nase, da bomo polovili in pobili veliko insektov, ki jih ptica potrebuje za hrano. Usmiljenje lahko poka`emo le, èe hkrati delujemo brez usmiljenja.”16 Torej, unièevanje `ivljenja je postavljeno v slu`bo ohranjanja `ivljenja in ne gre drugaèe. Za take konfliktne situacije izoblikuje Schweitzer naslednje vodilo: “Kjer kateremu koli `ivlje- nju škodujem, mi mora biti zelo jasno, èe je to res nujno. Preko neizogibnega ne smem iti niti za malo, tudi ne preko navidezno ne- pomembnega.”17 V vsakem posameznem pri- meru mora èlovek pretehtati, èe je zares nuj- no in neizogibno drugo `ivljenje unièiti ali mu škodovati. Odloèitev je povsem prepuš- èena delujoèemu subjektu. Etika spoštovanja do `ivljenja nam ne pove, kje so meje neizogibnega in katere os- novne kriterije mora èlovek spoštovati, ko izbira med razliènimi oblikami `ivljenja. Od subjekta zahteva le, da spoštuje temeljni prin- cip “ohranjanja in spodbujanja `ivljenja”, pri èemur je konkretna uresnièitev tega principa prepušèena posamezniku. Povsem upravièeno se pojavi vprašanje, èe Schweitzerjeva etika ne predstavlja preo- bremenitve za veèino ljudi? Ali ni ena iz- med nalog etike poleg oblikovanja temelj- nega etiènega principa tudi oblikovanje ne- katerih dodatnih etiènih norm, ki bodo subjektu v pomoè pri njegovi odloèitvi? Brez vrednostne lestvice, ki tudi na teore- tièni ravni razlikuje med razliènimi obli- kami `ivljenja in tudi teoretièno daje vsaj èlovekovemu `ivljenju prednost pred dru- gimi oblikami `ivljenja, je nujno dopolnilo Schweitzerjeve etike. Kakor koli `e, Schweitzerjeva filozofska etika predstavlja za èloveka ob zaèetku 21. sto- letja svojevrsten izziv. Aktualnost le`i pred- vsem v umestitvi èloveka v njegov bivanjski prostor in poudarjanju njegove temeljne po- vezanosti z vsemi `ivimi bitji. Razumevanje èloveka kot “`ivljenje, ki hoèe `iveti, sredi `iv- ljenja, ki hoèe `iveti” predstavlja odlièno iz- hodišèe za oblikovanje ekološke etike, ki je dandanes nujnost, èe `elimo zagotoviti obstoj èloveškega rodu in obstoj `ivljenja na tem pla- netu tudi v prihodnje.  # 1. A. SCHWEITZER, Aus meinem Leben und Denken, Frankfurt a. M. 1995, 78. 2. A. SCHWEITZER, Die Mystik des Apostels Paulus, Tübingen 1930, 311. Dve strani naprej zapiše: „Jezusovo besedo, da èe `eli biti nekdo velik, naj bo vsem slu`abnik (Mt 20,26), Pavel ni posredoval s peresom, ampak s svojim `ivljenjem.” 3. A. SCHWEITZER, Gesammelte Werke, Bd. V, München 1974, 523. 4. A. SCHWEITZER, Geschichte der Leben-Jesu- Forschung, Tübingen 1913. 5. A. SCHWEITZER, Kultur und Ethik, München 1990 (prva izdaja 1923), 99. 6. A. SCHWEITZER, Kultur und Ethik, 99. 7. A. SCHWEITZER, Kultur und Ethik, 20. 8. A. SCHWEITZER, Kultur und Ethik, 104. 9. O. SPENGLER, Der Mensch und die Technik. Beitrag zu einer Philosophie des Lebens, München 1933, 88-89. 10. A. SCHWEITZER, Die Weltanschauung der Ehrfurcht vor dem Leben, Teil III-IV, München 2000, 190. 11. A. SCHWEITZER, Die Weltanschauung der Ehrfurcht vor dem Leben, Teil I-II, München 1999, 426. 12. A. SCHWEITZER, Kultur und Ethik, 330. 13. A. SCHWEITZER, Die Weltanschauung der Ehrfurcht vor dem Leben, Teil III-IV, 154. 14. A. SCHWEITZER, Kultur und Ethik, 331. 15. A. SCHWEITZER, Kultur und Ethik, 331. 16. A. SCHWEITZER, Die Weltanschauung der Ehrfurcht vor dem Leben, Teil III-IV, 46. 17. A. SCHWEITZER, Kultur und Ethik, 340. 2% ,=