Didakta 192 13 POZOR! KURE NA DELU! / Avtorice: Maja Bubik, Tatjana Krajnc Barič, Sonja Rebernik, Mojca Šon / OŠ Petrovče Učenci 4. a razreda OŠ Petrovče so vključeni v bralni projekt Naša mala knjižnica. Gre za mednarodni projekt, ki spod- buja branje pri mladih in jim skozi izbrane knjige predstavlja avtorje in ilustratorje tujih držav, ki so v svojih domovinah zelo uspešni, v svetu pa niso tako znani. V Sloveniji projekt poteka pod okriljem založbe KUD Sodobnost International, ki se je povezala s poljsko založbo Ezop in litovsko založbo Nieko rimto. Vse tri založbe želijo svoje najboljše avtorje predstaviti širšemu evropskemu trgu ter tako pripomoči k »bolj povezanemu knjižnemu trgu ter ustvariti nove možnosti za povezovanje«. Na naši šoli smo se v projekt vključili v lanskem šolskem letu (prav tako s četrtošolci) in odziv je bil tako dober, da smo se za sodelovanje odločili tudi letos. KOKOŠ VELIKANKA NAS JE NAVDUŠILA Slovenijo v projektu Naša mala knjižni- ca letos predstavljata pisateljica Desa Muck in njena knjiga Kokoš velikanka. Četrtošolci so knjigo prebrali skupaj z razredničarko in porodile so se ideje za takšne in drugačne »kurje« dejav- nosti. Tako smo pred krompirjevimi počitnicami izpeljali prav poseben dan pouka, ki smo ga poimenovali kar kurji dan. Učenci so imeli tisti dan na urniku redne predmete, ki pa smo jim nade- li nova imena. Tudi k obravnavanim vsebinam smo pristopili nekoliko dru- gače. Na (k)urniku so imeli naslednje predmete: kure pojejo; kure berejo, piše- jo, računajo in so najpametnejše; sledil je predmet kure kiparijo, nato so imeli na urniku še kure v kuhinji, dan pa so končali s predmetom kure plešejo. Da pa je bilo vzdušje res »kurje«, so otro- kom in mentoricam delale družbo tri čisto prave domače kokoške, ki so tu in tam prekinile delo s kokodakanjem. Slika 1: Kokoši na obisku v šolski knjižnici Skozi celoten projekt smo uresničevali nekatere učne cilje iz učnega načrta za 4. razred devetletne osnovne šole ter iz učnega načrta za knjižnično informacijsko znanje. Ampak pojdimo lepo po vrsti in po (k)urniku ... KURE POJEJO Prvo uro so se četrtošolci zbrali v šolski knjižnici. Ta dan je delo potekalo tudi po skupinah. Vsak je iz vreče izžrebal košček sestavljanke. Na naš znak so morali sestaviti sedem različnih slik kokoši. Koščki, ki so tvorili eno kokoš, so povezali njihove lastnike v skupino. Nastalo je sedem skupin otrok, ki so v nadaljevanju potovale po postajah, pri čemer so morali slediti nalogam, zapi- sanim v posebnem snopiču z delovni- mi listi, ki so ga pripravile mentorice. Slika 2: Snopič delovnih listov Na prvem listu je bilo zapisano bese- dilo pesmi Svetlane Makarovič: Lepo je biti kokoš, ki so se jo v nadaljevanju učili prepevati. Pri tem so bili realizi- rani naslednji cilji: - učenci se naučijo novo pesem in jo pojejo; - pri petju posnemajo interpretacijo odraslega; - doživeto pojejo in upoštevajo glasno/tiho, hitrejše/počasnejše izvajanje; - ob petju doživljajo, spoznavajo in poglabljajo prvine doživetega iz- vajanja pesmi. (po prenovljenem učnem načrtu za GUM) Ob petju so se učili tudi posnemanja naravnega glasu kokoši ter pesem po- skušali prepevati po »kurje« (barva, intonacija, ritem, sproščenost obraznih mišic in mimika). Zelo so se trudili in očitno jim je šlo kar dobro, saj je v času našega prepevanja ena od kokoši znesla jajce. Ob tem je na vse grlo kokodakala in vse preglasila. Seveda so morali sveže zneseno jajce vsi poti- pati, ker je bilo še toplo. Dotik toplega jajca je otroke zelo presenetil, saj so pričakovali hladno jajce – táko, kot ga doma vzamejo iz hladilnika. KURE BEREJO, PIŠEJO, RAČUNAJO IN SO NAJPAMETNEJŠE Prepevanju je sledilo delo po postajah. V šolski knjižnici je bilo pripravljenih sedem različnih delovnih postaj. Učen- ci so po postajah krožili s snopičem učnih listov. Posamezno postajo so lah- ko zamenjali, ko se je odvrtel posnetek glasnega kokodakanja (po približno 7 minutah). Učenci so reševali naloge po nasle- dnjih postajah: Natančno preberi besedilo in reši matematične naloge. Učimo se jezike … Uporabi spletni slovar. Razišči Ljubljansko barje. Nekaj o praproti … O orodju in orožju … Znaš »brati« zemljevid? V »nemo karto« vpiši s piko označene kraje. KOLIŠČE … Kaj je to? Ugotovi, kako so gesla razvrščena v Aževedniku. 14 Didakta 192 Slika 3: Delo z zemljevidom Slika 4: Uporaba spletnega slovarja Slika 5: Raziskovanje Ljubljanskega barja Pri delu po postajah so bili realizirani naslednji cilji KIZ (povzeto po učnem načrtu za knjižnično informacijsko znanje): - navajajo se na delo v skupini, - učenci doživljajo šolsko knjižnico kot kulturno, učno in informacijsko središče šole, - ločijo leposlovno in poučno gradivo, - obnovijo postavitev gradiva za starostni stopnji (C, P, L) in po UDK, - seznanijo se z različnimi informa- cijskimi viri, - uporabljajo otroške enciklopedije in leksikone, - spoznajo in uporabljajo spletni slovar, - v besedilu iščejo podatke in jih uporabijo v danih nalogah. Realizirani pa so bili še naslednji cilji iz učnega načrta za 4. razred: - štejejo, berejo, zapišejo in pri- merjajo števila v množici narav- nih števil do 10.000, - števila zaokrožijo na desetice, sto- tice, tisočice, - se kartografsko opismenjujejo – berejo preproste zemljevide raz- ličnih meril in vsebin, - raziskujejo preteklost z uporabo različnih virov in dejavnosti (te- rensko delo), - spoznavajo načine življenja da- nes in v preteklosti. KURE KIPARIJO IN KUHAJO Tretjo uro so četrtošolci delali v dveh skupinah. Ena skupina je imela na (k) urniku kiparjenje, druga pa kuhanje. Na polovici ure sta se skupini zamenjali. V delavnici kiparjenja so učenci iz gli- ne izdelovali reliefno kokoš. Pri tem so bili realizirani naslednji cilji: - raziskujejo možnosti, ki jim nudi kiparski material – glina, - z uporabo modelirke in drugih pripomočkov oblikujejo relief in razvijajo motorično spretnost. Sliki 6,7: Reliefno oblikovanje gline V kuharski delavnici so četrtošolcem na pomoč priskočil trije devetošolci. Mlade nadobudneže so naučili, kako se stre jajce, kaj vse lahko jajcu pri- mešamo, da je bolj okusno (drobnjak, peteršilj, rožmarin, šunko ...) in kako se pripravi umešano jajce ali jajce na oko. Vsak četrtošolec je sam pripravil jajce, ga spekel in nato še pojedel. Med peko so se naučili tudi zlaganja prtičkov za lepši pogrinjek, po obedu pa je moral vsak za sabo pomiti krožnik in pribor. Tik preden so končali z delom, pa so sestavili še jedilnik za vse dnevne obro- ke ter ponovili načela zdravega pre- hranjevanja. Učenci so ugotovili, da je lahko jajce v takšni ali drugačni obliki na jedilniku skoraj pri vsakem obroku. Sliki 8,9: Jajce je pečeno … tako ali drugače KURE PLEŠEJO Dinamični kurji dan se je zaključil s plesnim druženjem. Ples služi razvija- nju različnih veščin in spretnosti. Za kurji dan smo seveda izbrali dnevu in naravi dela primerno glasbo: Chicken song (dostopno na spletu: https://www. youtube.com/watch?v=-iYBIsLFbKo). Pri delu so bili realizirani naslednji cilji (povzeto po učnem načrtu za izbirni predmet plesne dejavnosti): - ritmični elementi: ploskanje z ro- kami, topotanje z nogami, udarci z dlanmi po stegnih, kolenih …, Didakta 192 15 - spoznavanje z različnimi oblikami vrtenja/obrati, - urjenje mišičnega spomina; - opazovanje in posnemanje položajev; - skupinsko obvladovanje prostora (na mestu, frontalno, v koloni, di- agonalno, krožno) v predvidenem ritmu. Učenci so se naučili koreografijo z elementi kavbojske polke. Del kore- ografije so plesali frontalno, del pa v parih (z menjavo soplesalcev). Ob koncu ure so zamenjali različne plesne partnerje, se naučili koreografijo in se neznansko zabavali. Tudi za klimo razreda je bila ta izkušnja zanimiva, saj so v paru plesali tudi učenci, ki se sicer ne družijo veliko. Sliki 10, 11: Kurja polka KURE ZAKLJUČUJEJO Z DELOM Ob koncu projekta so učenci na samo- lepilne lističe zapisali, kaj jim je bilo pri delu všeč, kaj bi pohvalili, kaj bi lahko izboljšali … Vsi učenci so zapi- sali, da jim je bilo delo v projektu zelo všeč, le en učenec je k pohvali dodal še, da je bilo naporno. Lističe so učenci prilepili na posebno veliko kokoš ter jo okrasili še s pravimi kurjimi pere- si, ki so jih za domačo nalogo morali prinesti od doma. Nastala je »kokoš posebne sorte«. Slika 12: Evalvacija po kurje Učenci so za domačo nalogo rešili še naloge, ki so v zvezi s knjigo zapisane v Ustvarjalniku – delovnem zvezku. Delovni zvezek je dobil vsak otrok, vključen v projekt Naša mala knjižnica. Mentorice, ki so učence pri njihovem delu spremljale in jih usmerjale, so se pri delu s četrtošolci veliko naučile in se ob tem tudi zelo zabavale. Učenci so delo odlično opravili, s pozitivnimi komentarji pa so se odzvali tudi starši, ki so preko sporočil in domače naloge imeli vpogled v delo. Sodelovanje v projektu Naša mala knjižnica je spodbudilo četrtošolce k branju knjige, po kateri sicer najbrž ne bi posegli, pri mentoricah pa je knjiga sprožila številne ideje za delo, ki so jih navdušeno prenesle v prakso. Izkušnja je bila tako pozitivna, da po- doben način dela načrtujejo tudi za druge knjige, ki jih je KUD Sodobnost International vključila v projekt. Slika 13: Še slika za konec Viri: Aževednik: ilustrirani leksikon za šolarje (2010) Ljubljana: Mladinska knjiga. BURNIE, D. (1990) Drevesa. Murska Sobota: Pomurska založba. (Svet okrog nas). Freedict: spletni slovar: http://www.fre- edict.com/onldict/nor.html (dosto- pno 27. 10. 2016). JAMNIK, T., ILICH, I. (2008) Gori doli po Ljubljani: vodnik za otroke. Lju- bljana: DZS. Ljudje iz davnin (1991) Murska Sobota: Pomurska založba. (Svet okrog nas). MUCK, D. (2016) Kokoš velikanka. Lju- bljana: Sodobnost International. (Zbirka Spominčice). Slovenija (kartografsko gradivo) (2001) Ljubljana: DZS. Učni načrt družba 4. razred: http://www.mizs.gov.si/fileadmin/ mizs.gov.si/pageuploads/podro- cje/os/prenovljeni_UN/UN_druz- ba_OS.pdf (dostopno 5. 1. 2017). Učni načrt glasbena vzgoja: http://www. mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/ pageuploads/podrocje/os/preno- vljeniUN/UN_glasbena_vzgoja.pdf (dostopno 13. 11. 2016). Učni načrt knjižnično informacij- ska znanja: http://www.zrss.si/ pdf/080711123601_l-k-knjiznicno_ informacijsko_znanje_os-sprejeto. pdf (dostopno 15. 11. 2016). Učni načrt likovna umetnost 4. razred: http://www.mizs.gov.si/fileadmin/ mizs.gov.si/pageuploads/podro- cje/os/prenovljeni_UN/UN_likov- na_vzgoja.pdf Učni načrt matematika 4. razred: http://www.mizs.gov.si/fileadmin/ mizs.gov.si/pageuploads/podrocje/ os/prenovljeni_UN/UN_matemati- ka.pdf (dostopno 5. 1. 2017). Učni načrt za izbirni predmet plese de- javnosti http://www.mizs.gov.si/fi- leadmin/mizs.gov.si/pageuploads/ podrocje/os/devetletka/predmeti_ izbirni/Plesne_dejavnosti_izbirni. pdf (dostopno 13. 11. 2016).