BETONSKEGA LABIRINTA NOČEMO! Kakšna bo Ljubljana v drugem tisočletju — torej čez 20 let? Urba-nisli nam zagotavljajo, da bo urejeno mesto, po smelih zamislih na pa-pirju bi naj bilo lo skorajda »pravljično« mesto, v katerem bodo razre-šeni skoraj vsi problemi. V vsakem primeru pa naj bi hila Ljubljana 21. stoletja bistveno dnigačna in predvsem naj bi bilo življenje v njej bolj-še. V nasprotju z lepimi prerokbami vseh načrtovalcev prihodnjega razvoja pa Ljubljančani precej bolj skeptično zro v bodočnost. Ra-zvoj, ki bo logično nadaljevanje sedanjega stanja, kolikor ne bo te-meljitih posegov, bo pripeljal do precej manj laskave slike slovenske prestolnice. Ljubljančane, naše občane, smo spraševali o njihovih zamislih Ljub-Ijane v letu 2000. SAŠKA KRENAR: »Ko bom jaz velika, mislim, da ne bo v Ljubljani vcč prostora za otrokc. Že sedaj je za nas tako malo vsega. Tcta mi je pripovedovala, da so bile včasih v Tivoliju veve-ricc. Sedaj bodoTivoli uničili za-radi ceste. Kjc naj se sploh igra-mo? Danes mc starši peljcjo po-gledat v živalski vrt nekatcre ži-vali. Ko bom velika,pa bomo vo-dili otroke pogledat v rastlinski vrt,kakšna je Irava, ker jc v Ljub-Ijani ne bo več. Dreves nc bo več, sicer pa že sedaj nihče ne zna, pa tudi ne sme splezati na drevo. V parku moramo otroci vse le gle-dati. Kaj bo šele tedaj, ko bom jaz velika?« MARTIN ČERNIČ: »Mislim, da lahko vsi skupaj le govorimo o naših upanjih kako naj bi bilo v Ljubljani leta 2000. Prometa bo zagotovo mnogo mnogo več kot sedaj. Kaj pomeni to pri takšnih cestah, kot jih imamo, je jasno. Mislim pa, da bodo vozila poga-njali tedaj že drugačni motorji. Sicer se bomo zadušili. Že v kratkem pa bi morali začeti na-meščati na izpuhe avtomobilov kakšne filtre. Nujno bi morale ¦uporabljati filtre tudi vse tovar-ne. Ce ne bomo začeli najodloč-nejše ukrcpati na tem področju, bomo hodili čez 20 let po Ljub-Ijani s plinskimi maskami in bomo kupovali zrak v lonzer-vah. Mislim, da bo Ljubljana ta-krat še bolj prenaseljena kot je. Stanovanj pa bo še precej manj, čeprav bomo gradili v prihodnjih letih veliko novih stanovanjskih blokov. Število ljudi nenehno narašča in če temu dodamo še priseljevanjei je jasno, da vsa iz-gradnja ne bo dosti pripomogla.« ANCELA UŠLAKER: »Vse bo zazidano! Tako se vsaj meni zdi. Pred leti je bilo še nekaj ze-lenega. Vsako leto je tega manj in vsako leto je več betona. Če se ozrem 20 let nazaj, je bila Ljub-Ijana še lepo mesto. Razvoj gre vedno hitreje in zato bo v teh bo-dočih 20 letih še več sprememb. Že sedaj ni več parkov. Nam bodo vzeli vrt in ga pozidali. Pov-sod bo sam beton. Kje se bodo igrali otroci? Mislim, da bo tako kot v filmu o kakem mestu pri-hodnostt na kakem drugem pla- nclu kjcr nc uspcva nič — vsc bodo le same hiše in bloki. Živ-Ijcnjski pogoji sc bodo precej poslabšali. Načrti za prihodnost so lepi, vendar, ali bodo Ijudje resnično srečni v betonskem la-birintu. Na vse to bi morali misliti urbanisti in arhitekti, ko načrtu-jejo razvoj mesta. Če bo življe-nje v mestu slabo, bodo vsi bežali ven. Vprašanje, za koga potem gradimo velikanski kup betona, bo tembolj umestno!« TEHNOLOG (ki želi ostati neimenovan): »Ljubljana bo grda! Vse površine bodo še bolj uničene kot so že sedaj. Povsod bodo same ograje in še več bo ra-zličnih gradbišč. Že sedaj so pov-sod gradbeniški plotovi, takrat pa jih bo še neprimerno več. Ljubljana je bila včasih lepa, sedaj pa je povsem izmaličena. Še slabše bo. Na področju pro-meta bi morali odločno poseči v pretirano upor ibo avtomobilov po mestu. Sam imam dva avto-mobila in nisem zato zagrenjeni nasprotnik, ki je nevoščljiv sose-dom. Avto namreč gledam s pov-sem realnega stališča. Če bo mo-torizacija napredovala s seda-njim tempom, bo grozno. Že sedaj je položaj zastrašujoč. Pešci so že sedaj ogroženi in še bolj bodo. Upam, da bomo leta 2000 kaj več delali v krajevnih skupnostih. Tam bi morali dobiti kake bolj oprijemljive naloge. Lahko bi urejali okolico, ne pa da le govorimo o tem. Mislim, da bi lahko mi upokojenci naredili zelo veliko, le organizirati bi nas morali. Jaz bi bil že pripravljen urejati okolico in to brezplačno. Vsako natančno napovedovanje kako bo, pa je težko. Saj ni mo-goče povedati /a dober mesec naprej, kje so potem šele leta in dve desetletji! Tu gre za vizije vsakega posameznika. Dvajset let pa je dolga doba. Nisem pa prcrok. Upam, da ne bo tako slabo kot si jaz predstavljam in še imamo čas, da izboljšamo polo-žaj.« JANKO ZRIMŠEK: »Mislim, da se bomo leta 2000 vozili Iz Šiške na Rudnik dva do tri dni skozi mestno središče. Temu se bomo izognili lahko lc. če bomo takoj začeli graditi večje število cest. Promet, kot vsak lahko vidi, stalno narašča in ta smer razvoja se bo ohranila. Mislim, da se čez dvajset let sploh ne bo več dalo racionalno voziti, saj že sedaj pridem prej v Novo gorico kot pa skozi Ljubljano! Zmanjkovalo bo prostora, če se bodo še naprej vsi tako izogibali barja. Pričaku-jem pa,da bo strah minil in, da bo barje precej pozidano. V samem mestnem središču ne bo prav ni-kakršnega prostorčka več, in tudi v okolici bo že težko. Pričaku-jem,dasebopriseljevalo v Ljub-l'ano vse več Ijudi. To pomeni, da bo moralo biti precej več sta-novanj in vseh ostalih spremlja-jočih objektov. Poglejmo samo vrtce: slučajno delam v enem izmed njih. Sedaj so premajhni in vsa gradnja ne dohiteva po-treb. Vrtec na Vrhovcih bi bil lahko že sedaj še enkrat večji, pa bi bil pravšen. Kaj bo šele leta 2000!« MILOVAN DIMITRIČ