30 Didakta maj 2013 Informacijska varnost Sodelovanje z roko v roki Saša Karmuzel in Urša Bajda OŠ Tončke Čeč Trbovlje Projekt sodi v okvir javnega razpisa za sofinanciranje razvoja in uvajanja novih didaktičnih in organizacijskih pristopov v osnovnem šolstvu za obdobje od leta 2008 do 2013 (MIZKŠ in ESS). Koordinira, vodi in usmerja ga OŠ Brežice, naša šola pa je v njem udeležena kot partnerska. Uvod Vizija OŠ Tončke Čeč Trbovlje je skrbeti za optimalni razvoj vsakega posameznega učen- ca. Verjamemo, da je ta cilj uresničljiv le ob timskem delu vseh strokovnih delavcev, ki se združujejo v različne strokovne time. V okviru strokovnih timov načrtujejo delo tako za nadarjene učence kot tudi za učence s posebnimi potrebami. Zavedamo se, da je vsak učenec individuum. S pomočjo indivi- dualizacije in diferenciacije si prizadevamo vsakemu zagotoviti učno okolje, v katerem bo kar najbolje razvil svoje sposobnosti in dosegel pričakovane cilje. Prav zaradi zave- danja pomembnosti učnega načela individu- alizacije v vzgojno izobraževalnem procesu smo se odločili, da pristopimo k projektu SIMOS3. Uvajanje novih didaktičnih modelov s pomočjo IKT nam je bil izziv. Cilje projekta smo uresničevali v šolskem letu 2011/12 in 2012/13. Umestili smo jih tudi v letni delovni načrt šole. S projektom so bili seznanjeni člani sveta staršev in člani sveta zavoda. Ime- novali smo strokovno skupino, v kateri so štirje učitelji mentorji iz različnih predmetnih področij, šolska knjižničarka in računalnikar. V projektu je v prvem letu sodelovalo osem učencev osnovnošolskega programa nižjega izobrazbenega standarda. V začetku izvajanja projekta smo največ časa namenili usvajanju rabe IKT, če smo želeli, da bo v nadaljevanju računalnik učencem v pomoč pri usvajanju drugih znanj in veščin. V letošnjem šolskem letu pa je v projekt vključenih 5 učencev za- dnje triade nižjega izobrazbenega standarda in 5 učencev 8. razreda večinske osnovne šole. Učenci 8. razreda so pomočniki učencem nižjega izobrazbenega standarda. Učenci sodelujejo pri reševanju nalog in postajajo že pravi prijatelji. Drug ob drugem se učijo strpnosti do drugačnosti. V naši šoli tudi sicer skrbimo za integracijo učencev s posebnimi potrebami, kjer programi to dopuščajo (šola v naravi, tečaji plavanja, interesne dejavnosti, dnevi dejavnosti). Učenci ob sodelovalnem učenju dosegajo boljše rezultate. Simos3 v OŠ Tončke Čeč Trbovlje V projekt smo želeli vključiti čim več raz- položljivih »stebrov«. Najprej smo gradili na literaturi, kasneje pa tudi na spletnih virih in dodatkih v nalogah. Skupnega načrtovanja izvajanja projekta smo se lotili v različnih fazah. V grobem bi lahko ločili tri faze na- črtovanja. Težave pri teh učencih so namreč v večini skupek težav, ki ni vedno zgolj ko- gnitivne vsebine, pač pa v veliki meri pove- zuje (sicer ne nujno) tudi nižji SES družine. Šolska praksa Didakta maj 2013 Informacijska varnost 31 To pomeni, da večina učencev doma nima možnosti uporabe IKT (ali nimajo spletnega dostopa ali pa niti ne naprave, ki bi omogo- čala rabo IKT). Prva faza načrtovanja je sledila individu- alnem premisleku o posameznem vložku različnih učnih področij in iskanju skupnih (medpredmetnih) povezav. Ideja projekta je morala zaživeti najprej pri učiteljih, ki smo začeli verjeli v dodano vrednost, ki jo nudi Simos 3, in sprejeli možnost, da lahko učencem nižjega izobrazbenega standarda posredujemo znanje tudi s pomočjo usmerje- ne rabe IKT. V drugi fazi smo se torej odločali o tem, da bo potrebno v naše načrtovanje vključiti dodatne ure, ki jih sicer učenci v šoli preživljajo kot proste. V tej fazi smo si pridobili tudi soglasja in podporo staršev oz. njihovih skrbnikov. V tretji fazi načrtovanja se je naši vodji porodila ideja medvrstniškega sodelovanja na način tutorstva. Tutorstvo Izmed učencev redne osnovne šole smo k sodelovanju v obliki tutorstva povabili nekaj zanesljivih učencev, ki so bili pripravljeni v šoli preživeti dodatne ure in prostovoljno pomagati ključnim učencem. Tudi tu smo potrebovali soglasja in podporo staršev. Uskla- diti urnike s tutoranti je bil poseben zalogaj, a uspeli smo se srečevati na skupnih urah vsaj enkrat do dvakrat tedensko. V uvodnem pogovoru smo učence tutorje/pomočnike seznanili z njihovimi nalogami. Poučili smo jih o načinih pomoči, ki jo učenci z nižjim izobrazbenim standardom potrebujejo. Ne- kateri učenci so slabši bralci in imajo teža- ve s pisanjem. Doziranje pomoči je seveda individualizirano, saj učenci delajo v parih pod nadzorom učiteljev mentorjev, ki skrbijo, da je te pomoči ravno prav. Tutorji so bili učencem dodatna motivacija pri učenju in usvajanju znanj ter sprotnem opravljanju nalog. V ta namen smo posneli tudi kratek video z izjavami učencev, kar so hkrati tudi njihove refleksije: http://animoto.com/play/ VEnDvW7LOn3lcXTU0LI19g http://animoto.com/play/ LQxbKKx6PF0QiaFtk9rfHg http://animoto.com/play/ RpccpOUeYvyvOR1oXyZ2BQ Aktivnosti projekta in kazalniki Izvajanje nalog po načrtovanih aktivnostih v posameznih učnih sklopih so naši kazalniki uspešnosti projekta. Kazalniki so merljivi in dokazljivi, saj vključujejo število rešenih oz. opravljenih nalog, število pravilnih odgo- vorov učencev na zastavljena vprašanja v nalogah, izdelke učencev, fotografije sode- lovanja med tutorji in učenci. Sprotno načr- tovanje in organizacija s pomočjo mesečnih časovnic, ki jih prinašajo evropski projekti, omogočajo vpogled v dokumentiranje, kar ponuja transparentnost. Publiciranje je pote- kalo preko več medijskih kanalov. O izvajanju in aktivnostih projekta smo seznanili tudi ostale strokovne delavce šole na pedagoških konferencah ter preko spletne strani šole, kar omogoča tudi pogled v projekt s strani lokalne in širše javnosti. Za starše vključenih učencev smo pripravili poseben roditeljski sestanek, kjer smo jim predstavili glavne cilje, ki jih želimo doseči v času izvajanja projekta. Objavili smo članek o projektu v lokalnem spletnem časopisu Srečno Trbovlje. Članek so pripravile devetošolke in ga samoiniciativno podnaslovile »z roko v roki«. Dostopen je na spletnem naslovu: http://www.srcnotrbovlje.si/vsebina/ predstavljamo-projekt-simos3/569 Namesto zaključka Projekt naši šoli predstavlja številne dodane vrednosti zaradi nadgradnje socialne integra- cije učencev nižjega izobrazbenega standarda in sodelovalnega učenja kot didaktičnega pri- stopa v navezavi s tutorstvom. Učenci razvijajo različne ključne zmožnosti (učenje učenja, uporaba IKT, sporazumevalne kompetence) učitelji pa se izpopolnjujejo v veščinah timske- ga sodelovanja različnih pedagoških profilov strokovnih delavcev v okviru medpredmetnih povezav. Znanje, ki je bilo pridobljeno s po- močjo novih didaktičnih pristopov, je trajnejše in tako za učence kot učitelje bolj uporabno. Usmerjena raba multimedije je bil dodaten izziv, ki smo ga vključili v projekt in prinaša dodano vrednost skupaj z medvrstniško pod- poro zaokroža projekt Simos3. • Šolska praksa