Pogovar Od pijače, inu ventočejna tega Vina med enim G: Fajmostram, inu med sterjim Farmanim, katerih imena so tukej le izmislene.1) V eČkrat so thožbe Čez Micha enga kmeta, Čez Mica ena Gospodina, čez Lenarda enga So-štarja, inu Čez Mathia enga Oštirja, ali Wirtha k Gospudu Fajmoštru ble pernesene: inu je blu tudi za resnico povedanu, de hiša Mathi-jova je enu ussakdajne ukupzbiralše teh pijancu; tedei G: Fajmašter, koker en dober pastvr teh sebi izročeneh Dušic začne G: Boga za re-svetlejne prossiti, koku be on svoje farmane na Duš ozraviti zamogov. Njemu pade v glavo, on se ima pruti njim prov perjazen izkazati, inu potem na dan svojga godu njeh k kosilu povabiti. On povabe: inu Micha, Mica, Lenard, inu Mathia z vessellam pridejo, G: Boga sa žegen teh špiži skupej prossjo, se h te narich-tani mizi doli ussedejo, ter saČno jejsti. Začetik tega Pogovar a. Lenard. G: Oča! kaj bo dones tok dovgu suša? dones ga moremo Šravffati; kir je njeh vesselli dan. Fajmašter. Nalij Tone glaže s tem starim vinam ! Mathia. My ponovemo, G: Oča! kar smo poprej vošyli, deb ony še tulku leit, kuliku kapele je vina v glažu, nas vessel, inu zravi regirali, srečnu umerli, inu nas usse skupi v Nebessa perpellali. Mica. Tok ga morete ussekati, koker jest, de kapelce v glažu na ostane: kaj se vy Možaki dones od vina tok deržte, koker deb vy bli vodapivci? še bodo G: Ozha menili, de vy njim iz serca sreče navošete. Micha.Ti imaš preveč bessedv, Miza! Spomni, de nisi per Mathiju v Ošterji. I. Postava. Pijača ne^masna je sama na sebi pregrešna. Fajmašter. Micha! jest imam tebi nekaj povedati. En jud je prossov enkrat eniga Kristjana, deb on za jin molov, deb tudi leta Kristjan ratov, pak jud ni neč molov; Čez en zait prideta ona dva spet ukup, inu reče jud k vu- ') Rokopis z navedenim naslovom ima na prvi zunanji strani folio-oblike napisano to-le: Isthaec Confcriptio clamat ad Dominum fuum Sylveftrum Mure Curatum in Kollobrat. ij CMB gt. Torej je iz l. 1791., in pisal ga je Silvester Mure (More). Pogovor je pisan v bohoričici, a mi smo ga dali natisniti v gajici. nemil: koku ty moliš, jest zmiram jud ostanem ? Kristjan pravi: poid' z manoj kje, boš en staar Ušenice na kojna naložiti pomagov. Jud gre, prejme ta žakl na enimu Koncu, vune na temu drugimu, inu ga od zemle enu malu uzigneta, med tim pak Kristjan spusty; na tureČejud: jest sam namorem žakla na kojna dijati, po-magy tud ty! tedej odgovorv kristjan, tud jest sam z mojo molitvo namorem tebe preoberniti, tudi ty moreš G: Boga prossiti za dar te prave Vjere. Raunu toku moj Micha! se z vam gody: vy ste meni vošili, deb jest srečnu umerov, inu vas v Nebesa perpellov: pak Če vy zraven tud napomagate, moja muja sama je zabstoin. Micha. V kom očmo my pomagati? Fajmašter. Vy morete pijančevajne zapustiti, inu le za potreba pyti: sicer je moja muja prazna, inu vaše žellje nigdar dapovnene na-bodo; sakaj sodba je že skus S. Paula ozna-nena . tudi te pijanci Kralestvu Božje dosegli nabodo. (1. Cor. 6.) Mica. Dobru za nas žene, kir leta Apostel le pijance hudo roty. Fajmašter. Kaj so tudi med ženam pijanke? Mica. Tud se nam vinu naopre, zlasti žgajne veliku obrajtamo. Fajmašter. Kar S: Pismu govory k možem, inu njim prepove, letu zadene tud žene; kir G: Bug je Eva to pervo ženo iz Moža ustvarov; tedej koker pijanci, tok tudi pijanke Božjega Kralestva dosegle nabodo. Lenard. Jest pak pijanost naderžim za greh: inu aku lih sim jest večkrat trunČen, tok na-sturim jest neČ hudega Fajmašter. Poslušaj moi Lenard pervič bes-sede S: Augustina: s takšno nesrečo se ludji upijanejo, kir menjo, de ta pijanost je le en odpustlive, ali cel' nobeni greh. Ampak zavolo te nevumnost bodo subsebnu ti Mašniki na ta velik dan te Sodbe rajtinga dati mogli, kader onv temu njeh Skerby čezdanemu folku sta-novitnu pridguvati nočjo, kaj za ene, inu koku velike hudobije iz pijanost sempridejo. Kateri tedej sodi, de ta pijanost je sarau en maihen greh, če se nabo pobulšov, inu za same pijanost volo resnične pokure sturov, taistiga bo s tem Sodomitharjam, prešuštvavcam, inu ubi-vavcam ta večna štraffinga martrala po špriČu-vajnu S : Paula. (Serm: 232. de temp:) Poslušaj drugič bessede moje: Kaj stoji v tvoj oblast ena reč za greh deržati ? ali pa ne? Videš, my se moremo po Vole Božje zaderžati: inu ne G: Bug po naše Vole; nekar en sledne, go-vory sam naše IzveliČar, nekar en sledne, kater k meni pravy: Gospud! Gospud! pojde noter v nebešku Kralestvu: ampak kater stury volo mojga Očeta. (Math: j, 21!) Vola Božja pak je, de my treznu živemo. Toku On skuz Apo-stelne je pustov osnanuvati. S: Peter v pervimu pismu zapouduje, rekoč: trezni bodite, inu Čujte! (1 Pet: 5, 8.) S: Paul na Titusa Skoffa piše: vuči! de te stari trezni bodo: raunu toku te stare žene de nimaju veliku vina pvti; glih viži opominuj ti te mladenČe, de imajo biti trezni. (Ad Ephes: 5.) Zraven G: Bug očitnu pijanost prepovduje: nekar se z Vinam na upijanite, v katerimu je nečistost, temuč napounite se s svetim Duham! (ad VI) Dallej On žuga tem trunčenim skuz Preroka Izaiasa to preklinu-vanje: gorje vam! katiri ste mogočne junaki za vinu pyti, inu močni možje za eden drugiga upijaniti! Ja skuz svojga Syna JEZUSA On nas vuČy, de my nimamo nigdar trunČen biti: varvite se pak, so bessede Kristusove, varvite se pak, de vaše Serca.nabodo z nezmasnost — inu pijanostjo, inu s Skerbmv tega Živleina moČnu obložene, de tajste dan Čez vas nana-gelma napride! (Lucae 21: 34.) Tedej be my mogli žalostni vuna resnica nad nam dapov-nena videti, od katere S: Paul na Korintharje piše, opominujoč: napustite se zapellati, sakaj ne te nečisti, ne te malikvavci, ne te pijanci . . . ne te razbojniki bodo Kralestvu Božje possedli. (1 Cor: 6.) Zatu pak Čaka na te trunčene, ali pijance vuna žeja, v kateri ta bogate požrešnik jamra, inu prossi: O! Oča Abraham! usmili se čez me, inu pošli Lazarusa, de on pomoči verh svojga persta v vodo, deb on moje jezik rez-hladov, kir jest martran bodem v temu plemenu. (Luk: 16, 24.) Ampak ta njegova prošna ni bla uslišana. Tukej S: Chrysostomus to sodbo naredy, inu v eni pridge na Antiochenzarje pove: kir je pijanost, tamkej je hudič: kir so nagnusne bessede, kir je požrešnost, tamkej Gosp. Bartol Baltazar, župnik, 5 gld. — Prevzvišeni gospod knezoškof ljubljanski 50 gld — Gosp. Majdič Peter, posestnik, 10 gld. — Gosp. Malenšek Martin 5 gld. — Gosp. Czermak Ivan, inženir, 5 gld. — Gosp. Nor-mali Ivan, kapelan, i gld. 50 kr. — Gospa Josipina Jančar, posestnica, 5 gld. — Gosp. Vrhovnik Ivan, župnik, 2 gld. — Gosp. Gornik Fr., župnik, 3 gld. — Gosp. Nolli hudiČy svoi ples derže. Takšna miza je ta bogate požrešnick imov, satu potem on nibiv Gospodar le če~ ena Kapelza vode. Lenard. Ony so me skuz njeh govorjene groznu ustrašli. Mica. Mene pak clu neč; kaj ni terte G: Bug ustvarov? Kaj ni vinu en dar Božje; pokaj bo tedej greh vinu pyti, če se lih upijanem? Fajmašter. Povej meni Mica! sta fallila Adam, inu Eva, kader ona dva v Paradyžu sta jejdla od sadu tega dervesa te vednost tega dobrega, inu hudega? Mica. Kajpak de! fallila sta; sej je G: Bug prepovedov: od dervesa pak te vednost tega dobrega, inu hudega ty nimaš jejsti! Fajmašter. Se povej! smeš ty v petku, inu v Sobbotho brez velike potrebe mesu jejsti ? Mica. Kaj tega nabom jest vedla t jest na-smem zatu, kir je Cerkvena Zapovd v petku, inu v sabbotho se od mesenih jejdy zderžati. Fajmašter. Prov lepu odgovarjaš, Mica! pak poslušaj, kaj bode iztvojeh odgovaru venperšlu! Vunu dervu v Paradyžu je G: Bug ustvarov, inu taistega sad je biv raunu lep, živina je tud ena stvar Božja, inu to mesu en dar Božje; pak jejsti od vunega drevesa sadu v Paradyžu je bilu pregrešnu zatu, kir je blu prepovedanu, tudi mesu jejsti v petku, ali v sabbotho brez velike potrebe je pregrešnu zatu, kir je prepo-vedanu: raunu toku če lih G: Bug je terte ustvarov, inu to vinu je en Božje dar; vender to vinu nezmasnu pyti je pregrešnu zatu, kir ta nezmasna pijača, inu pijanost je prepovedana, aku lih leta be nabila že sama na sebi ostudna, inu neč hudega, glih koker Lindvern svoi strupene rep, be za saboj naulekla. Lenard. NeČ naupraveš Miza! per G: Faj-maštru, neč; al smo pač v prava Solla peršli, že vidim; Micha! kaj pak ty misliš povedati? Micha. Vinu je za nas kmete ena arcnija: de se pak my upijanemo, nam kmetam ni za-myrti; my imamo slabe glave: večkrat pride luštna kompanija: inu vessella tok drugega nimamo. Mathia. Raunu meni si jo iz uste potegnov: je pač ress, Če en "gmein Človek še per Vin' nabo vessella imov; tok bode pak naše kme-tušku živleine bel pustu, koker vunu teh neka-dajneh rogomitu, ali pušavniku. (Dalje.) Srečko, klepar, 10 gld. — Gosp. Souvan Fr. Ks. 14 gld. 78 kr. — Gospa Sajovic Serafina, 25 gld. — Gosp. Šturm Martin iz Amerike 2 gld. 40 kr. — Nekdo v dober namen 1 gld. — Pokojnik po gosp. Zupanu Sim., župniku, 10 gld. — Gosp. pl. Trnkoczv Ubald, lekar. 12 gld. — Gosp. Golob Ivan, župnik, 5 gld. 60 kr. — Gospa Kobilca Marija 1 2 gld. — f Baron Cirheimb Ženo, kanonik, 10 gld. Darovi za Marijanišče. Pogovar Od pijače, inu ventočejna tega Vina med enim G: Fajmoštram, inu med šterjim Farmanim, katerih imena so tukej le izmislene. (Dalje ) Fajmašter. De vinu je za ress v čassu ena arcnija, inu k vessellu teh Ludji ustvarjenu, nas zagviša S: Pismu; pervic v bukvah tega modrega Svrracha: Vinu je k vessellu ustvarjena, ina ne k pijanost od zaČetika: enu ves-selle te duše. inu tega Serca je vinu, kader se z masa pije. (Eccli 3i, 35.) Drugič v bukvah teh pregovarju: dajte, govorv Salomon, dajte tem žallostnim močno pijačo, inu Vina temistim, katiri bridkust v sercu imajo. (Prov: 3i, 6. 2. Reg: XVI, 2. Vinum autem ut bibat, siquis defecerit in deserto.) Zadnič S: Paul sam v pismu na Timotheusa škoffa svetje njemu pijača tega vina: nekar še vode napij, so bessede tega Apostelna, temuČ enu maki vina nucaj zavol žellodeca tvojga, inu tvojeh gosteh bol-lezen. (1 Tim: 5, 23.) Tukej slišiš, moj Micha! de Vinu je ena arcnija, pak le, kader se en malu nuca: de je enu vesselle tega serca, kader se v. masa pije: de je vinu k rezvesselleinu ustvarjenu, pak ne k pijanost; zatu kdurkuli nej bo kmet. ali gospud vinu nezmasnu pije, ali se upijane: leta to vinu iz ene arcnije spre-oberne v strup; Žovc teh Lindvernu. govorv Movzes v svojeh petih bukvah, žovc teh Lindvernu je njeh vinu, inu naozravlene strup teh gadu. (Deut: 32. v. 33.) Ta strup te nezmasne pijače tega vina tok spremenv tega človeka; de leta, kader trunčen postane, rata glih enimu malvku; on očy ima, pravi S: Basilius, pak vender nobeniga napozna: on ušesa ima, pak vender neč nazastopv- noge ima. pak vender hoditi namore. (S: Basil: hom: 4 in ebr:) Ja en pijane, inu trunČene Človek še štrašneiši, koker be on s hudičam obseden biv, večkrat perhaja; kmalu je viditi rodeč, koker purmann, kmalu nastopv ena mertvaška farba nad nim: zdei se zavalv on kiekej v luža, zdei se prekucne sem na kamne, zdei ceba z nogam, zdei maha z rokam: večkrat on iz gerla spuša eno zderto štimo, koker eniga zabodeniga volla, večkrat tešv on iz uste ene sparjene vinske penne; nanagelma začne on preobračati oČy, koker lešerbe, inu mu taiste v Čassu tudi usse dergač kažejo toku, de on stolle vidy za Ottroke, voknu za Urata, gnoj za postla; zatu, kar S: Chryzostomus govory, je en pijane človek na- perjeten svojem perjatlam, je k Smehu svojem Sovražnikam, je k Spottu svoji Ženi, je ena gaižla svojem Ottrokam, je ena butara svojim podložnim, je enu terne svojim poslam, je k zaničuvajnu svoj' Žlachti, je nadležen svojim Sosedam, je en tyrann svoje duše, je en trvnag svojga trupla, je med dovjo Zverino ta ner na-gnusneiši pošast, inu Spaka. (S: Chr/sost: contra ebriet:) Ah! zdihuje spet čez pijance en S: Chri-zostomus, Ah! kulkain bulši je en Osu pred tem trunčenmi, inu pijancami? kulkain imenit-niši en pes: usse dovje Zverine zagvišnu, kader lete pijejo, ali jedo, nigdar več, koker potrebujejo. naužijejo, aku lih taužent Ludji be njeh k pijači, ali k jedi sililu. (S: Chrys: hom: 58 in Matth:) Zdei spoznaš lohku, moj Micha! kaj za ena luštna kompanija so ti pijanci: inu kaj za enu vesselle more per nezmasne pijači biti.' Zraven ty tudi brez muje zastopiš, deta pijanost katira to podobo Božjo, po kateri ta človek ustvarjen je, nad nim toku popačv, njemu ta pamet, skuz katera on od navumne živine se odloČv, toku obropa, inu njega še bel za-ničlivišiga, koker je ta Zverina, sturv, de ta pijanost, pravim jest, je zatu od G: Boga prepovedana, kir taista je sama na sebi že ostudna, inu iz nature sem pregrešna toku, da se leta na obenim človekam naspodobv, Če lih on v pijanost neč hudiga nasturv, ampak se še za mizo doli zavaly, inu smerčati začne. Kdu bo še zanaprej pametnu rečiti zamogov: trunčen, ali pijen sim biv, pak v pijanost jest nisim neč hudega naredov.-' nej pa še reče: loternija sim dapernesov, inu v prešuštvu sim davollov, pak v rimu nisim neč hudega sturov — jest sim mojga Soseda pobov, per temu pak nisim neč hudega dapernesov! al je potem en takšne Človek brez greha; kir že ta nečistost, inu to ubivajne je samu na sebi velika hudobija, če lih eden zraven taiste neČ drugeh pregreh naperi ožvr Raunu toku ta nezmasna pijača, inu pijanost je sama na sebi pregrešna, Če lih en trunčen človek zraven taiste neč drugega hudega nadaperneše. Micha. G: Oča! zdej so meni Onv popolnoma Očy odperli, jest namorem te toku očitnu storjeni resnici zupergovoriti; enu vender be njeh Še rad poprašov, če se nabodem zamyrrov: jest se namorem nigdar zadost začuditi, koku pa nekateri Gospodji se zamorejo upijaniti, kader ta pijanost je takšne greh; onv so ]a študirani, inu be mogli vediti: Fajmašter. Lubeznive Micha ! koker ty nočeš Judaža Iskarjota posnemati, deb ty JEZUSA Svna tega živiga Boga, keb on še na Zemle živu, v roke njegoveh Sovražniku za XXX sre-berniku jizdav, kar je ta Selm Judaš sturov, aku lih on try zelle leita se je v Sulli JEZUSovi znajdov, inu od Njega je še v štuvejne teh XII Apostelnu goriusseti biv: raunu toku. če lih ty eniga, inu drugega te pijanost podvrže-niga Gospuda poznaš, nikar ty njegove pijanost naposnemaj! Leta navuk imaš ty v svetimu Evangeliumu zapopaden; Kristus sam je k folku rekov: na priženci tega Movzesa so sedeli Pisarje, inu Farizeerje: usse tedej, karkuli bodo ony vam povedali, deržite, inu sturite vy, po njeh dellah pak nekar se nazaderžite. (Matth: 7,3.) Glih toku zna biti na priženci JEZUSA eden, inu druge Gospud, kater dergaČ živy, koker S: Evangelium govorv, inu nalubv te treznust, meniš ty, de potler pijanost ni več pregrešna.' Ah! moj Micha! napusti se premotiti; temuČ iz padcu tvojga bližnega imaš ty še le pametniŠ ratuvati; kir ty s tvojem OČmv teh pijancu nesreče večkrat videš, inu zdej S: Hieronymusa bessede sam bereš: eniga vine-niga Mašnika, spriČuje ta S: Vucenik, eniga vineniga Mašnika ferdamuje ne samu ta Apostel, ampak še postava starega Testamenta njega od službe odstavla; (S: Hieron: dist: 35, C. Vinol:) inu raiši zanaprej posnemaj takšne Gospode, katiri v resnici, koker S: Paul, se pomujajo za Kristušam hoditi, inu svoje živlejne po nje-govimu rovnati. (i Cor: 4, 16.) Micha. Bug njem lonej za ta lepi navuk! Še to njeh prossim, nej nam izlože: al sleherna pijanost je tok pregrešna, de taista nam Nebesa oduzame.' Fajmašter. Pijanost, vidiš Micha! med vam ni ussellej toku zastoplena, de ta Človek, ka-teriga vy imenujete: pijen, ali trunČen je, že pamet prov nucati namore; temuČ vy ussamete ta besseda pijanost ussellej, nej bo eden en malu trunčen, ali pijen, ali pak močnu. Toku ta čass ta pijanost je en smertne greh, inu nam od-uzame Nebesa, kader ta Človek spoznanu ali vinu, ali druge močne pijače toku dovgu v se uliva, de on potem pamet zguby. Znamina pak, de eden je ob pamet peršov, so lete: I. kader on drugi dan si spomniti namore; koga je on v pijanost govorov, ali sturov. II. kader on v pijanost takšne rečy je dapernašov, ali govorov, katire on trezen nigdar dapernašati, inu govoriti navade nima. III. Kader on med dobrem, inu hudem narezloČy, inu sam nave, koga je? ali kej se znajde: IV. Kader njemu ne samu noge se odpovedo, inu hiša ukuli lety, ampak tudi jezick se zavaluje, inu Očy dergač vidjo. Lenard. Za me, G: Oča! je sreča vender velika; moja glava je tok terdna, da se nigdar tok nazmešam: večkrat z jutrej gredem k Ma-thiju v Oštarija. ga žlempam .celi dan po mošku, inu pridem sam domu kuražnu še le ta čass, kader se na firmamentu Danica perkaže; doma pak Ženo še lohku s kneftra pregoslam, Če me le upraša: kej se tok dovgu ulačešr Fajmašter. Raunu zatu ty nisi brez smert-nega greha; kir ty od vina toku ognen, inu tyranski postaneš, de eniga nadoužnega brez usmilejna bi ješ: zraven tega pak še skuz takšna nezmasna pijača zdravje, premožejne, inu ta lepi zait zapravlaš, sebe, te svoje, inu svojga bližnega škodješ, inu čez natura v se vec, koker potrebuješ, ulvvaš: skuz kateru živlejne ty v preklinuvajne večniga ferdamajna zapadeš : Gorje vam, pusty G: Bug oznanuvati skuz Preroka Izaiasa, Gorje vam! kateri vy zjutrej zgudy ustajate, de vy temu pijančuvajnu šlužete, inu notr do večera pijete, de vy potem od vina ogneni postanete. (I^a: 5, 11:) Spet: gorje vara! katiri ste za vinu pyti mogočni junaki! {I\a: 5, 22.) Mathia. Na tako vižo naborno my tedej smeli ukupipridti, inu Vina pyti i Fajmašter. Enu drugu je Vinu pyti, inu s perjatelmi ukupipridti: enu drugu je Vinu ne-zmasnu pyti, trunčen biti, pijen ratati. Ukup-pridti, s perjatelmi pametnu dobre vole biti, vinu z masa pyti, ni obene pregrehe; toku so v Kana Galilaei ukupperšli, Vinu pyli, dobre, inu vesselle vole bli, kir se je tudi JEZUS s svojo Materjo, inu s svojem Jogram znajdov: (Joan : 2.) toku je Gabei k Raguelu na Ohcet tega mladiga Tobiasa, inu te Sare od Arch-angela Raphaela, kater je podoba eniga Mla-denča imov, perpellan biv, inu, koker S: Pismu pove, ony so k jejdi skupiperšli: ony so pak tud ohcetnu gostje v strahu tega Gospoda der-žali: (Tob: g, 12.) toku smo tud my dones iz poštenega zil, inu konca se ukupzbrali, inu kir nismo Angelci, ampak zraven duše tudi truplu imamo, tedej jejmo my naprej, pijmo, inu bodimo dobre vole, koker te sveti Ludje vesselli biti navado imajo. (Judith 16, 24.) (Dalje.) / Pogovar Od pijače, inu ventočejna tega Vina med enim G: Fajmoštram, inu med šterjim Farmanim, katerih imena so tukej le izmislene. (Dalje) II. Postava. Ne^masna Pijača veliku hudiga %a saboj uleče. Micha. Njeh kuharca, G: Oča! zna ime-nitnu kuhati: moja baba pak nikul tok dobreh richt nanapravi. Mica. Tud my žene be znale dobru kuhati, keb vy možaki za dom toku preskerbeli, koker G: Fajmašter: pak vy raiš dinarje per Mathiju na čemž nakladate, inu jeh zapijete; iz nec se pak tud neč nastury. Lenard. Mica! Sebe pa navideš? koga klobase pod tvojem Očmy, inu ta hrasta na nosi pomenjo? še le pred dvem dnevam si trun-čena per Mathiju Čez prah padla : inu ta jopa ti je Soseda za dones posodila. Mica. Gerdež! kaj —? Fajmašter, Jenej Mica! my se očimo na lepu zastopiti; inu kir smo-naše trupla s špižam, inu s pijačo enu malu podperli, se bomo zdej spet za zravje našeh duš pomenili. Tone! stopi hitru po vune blave bukvice, inu daj jeh Mathiju brati, če on še zna! Mathia. Lep druk je; lohku berem: Kdu nave, de Moyzes je te dve kamnitne table, na katereh so ble X Zapoud zapissane, ob tla vergov, inu na drobne kosce rezbov; zaguišnu en velik uržah eniga takšnega eiffra je mogov biti. (Exod: 3j.) S: Basilius ga pove s tem. bessedam: enu dellu od XL dny, skuz katire Moyzes ta Božje Služabnik se stanovitnu je postov, inu molov, je pak ena sama pijanost tega folka fentala, inu k neč sturiila; zakai katire s perstam Božjem pissane table je ta post preje v, taiste je ta pijanost zdrobyla, kir ta S: Prerok Moyzes je ta trunčen, inu pijane folk za neurednega deržov, deb on te Zapovde od G: Boga dosegov. Aku lih pak Moyzes je na drugeh dveh kamnitneh tablah te X Zapoud spet dobiv, inu Izraelskimu folku oznanuvov: (S: Basil: hom: i de jejunijo.) aku lih JEZUS Kristus sam je taiste poterdov, inu deržati nam zapovedov; (Matth: ig.J vender ta nezmasna pijača, inu pijanost perpravi Ludji, de ony te X Zapovd prelomnejo, inu Čez usse greše. I. Zapovd. En pijane človek fally Čez Vjero, kader on se te frajost navadi, inu od za- povdi te S: Vjere vezan biti noče, glih koker te nacisti; toku S: Pismu spričuje: Vinu, inu Žene perpravijo te modre, de ony od Vjere odstopijo. (Eccli ig, 2.) Inu kar se velikukrat pergody, je, de en pijane za te svoje neč na-skerby, tedej pride na besede S: Paula: kater teh svojeh, subsebnu teh domačeh skerby nima, leta je Vjero zatajov, inu je porredniš, koker en nejovernik. En pijane človek fally Čez vu-pajne; kir on oče v Nebessa pridti, pak pijanost zapustiti noče: enu takšnu vupajne je prevzetnost, katira tega človeka v pogublejne pogrosy; (1. Tim: 5, 8.) Zakaj le taisti po navuku S: Gregorja prov na Milost tega VsegamogoČnega Boga zavupa. kater letu, kar skuz pregreho fally, skuz pokuro pobulša: (S: Greg: Mag: L mor:) scer pak, kar S : Bernard govorv, so ta prezetnost, inu terdauratnost v pregreh pota teh hudiču. En pijane Človek fally čez Lubezen; kir on svoje Serce ne k Gospud Bogu, ampak le k nezmasne pijače obrača, toku, de se od njega v resnice pravy, koker je David zdihuvov: koker en jellen hity k studencam teh voda, toku moja duša hrepeny k Tebi, 6 kapelca vinske terte ! (Psal: 4Z> 2-) pak ne k Gospud Bogu, kar je S: David žellov. Inu od te vinske kapelce, raunu koker S: Paul od Kristusove Lubezen, se en trunčen, inu pijane Človek na-pusty odtergati, inu odložiti ne skuz nadluge, ne skuz bridkust, ne skuz prihodna lakot, ne skuz nagust, inu uboštvu, ne skuz navarnost, inu pregajnane. (Ad Rom: 3.) En pijane človek fally Čez čast, inu službo Božjo; perviČ: kir on večdell k Spovdjam hynausku hody, inu od nezmasne pijače,, ali pijanost, katera za greh spoznati noče, pred Namestnikam Kristusovim, terdu movČy: ali pak Če se lih on spovduje, pak zmyram zamorca umyva, inu se nigdar napo-bulša; tedej on svete Zakramente neurednu pre-jemle. Drugič: ta pijane zapusty tega živega Boga, inu si malyka izbere; zakaj tudi od njega, kar S: Paul na Philippenserje piše, se reče: veliku njeh živy, katire- sim jest večkrat vam. pravu (zdei pak tudi objokan povem) de so sovražniki tega križa Kristusovega: katireh konc je pogublejne: katireh Bug je njeh Trebuch. (Ad Philip: 3, v: 18, d iq.) Inu na Rimlarje: takšne sorte ludje Kristusu Gospudu našimu našlužejo, temuc svojmu Trebuchu. (Ad Rom. 16, 18.) Koku resničnu je letu, se iz vuneh teh Apostelnu bessedy doliusame, katire Peter je k JEZUSU govorov: pole! my smo usse zapustili, inu smo za Tabo Šli; kir en pijane ravnu s takšno resnico rečti zamore: pole! mv smo usse zapustili, zravje, premožejne, dobro službo, hiša, čast, gnada posvečeoča, pravica k nebeške erbšni, G: Boga, in smo za tabo, 6 vinska kapelca! potegnili. II. Z a p o v d. Kader te trunčeni Ludje, ka-tiri so še vina polni, se podstopejo eden timu drugimu napivati: pomozi (to je: pomagi) ti Bug! inu toku to S: Ime Božje nepridenu imenujejo ; kader ony, kir jezik se njem že zavalluje, si k pijači še kuraža dellajo: le pijrao ga v imenu JEZUSA — tereni ga! hvallimo Boga! Zakaj kar se v Imenu JEZUSA della, letu more enu dellu, katiru k Nebessam pomaga, biti; al nezmasna pijača, inu pijanost so pak enu dellu, katiru še le človeku Nebu zapre: raunu toku hvalla tega jezika samu ni Bogu perjetna, kader je zraven to dellu pregrešnu. Dallej kader ony komej pokav v rokah derže, pak še puste šent-janžovca gor nositi; koker G: Bug v svojeh Svetnikah česen bode, toku je On tudi zani-čuvan, kader Svetniki zaničuvan bodo; kaj za en špott se pak Svetnikam per vinu večkrat zgody, nej S: Augustin svojo maningo pove.' nobeden nabo spoznan, prav On, deb on veci krivica Svetnikam, ali Angelcam dellov, koker taisti, katiri v njeh imenah se upijanejo, inu skuz ta pijanost ob žiulejne svoje duše per-pravejo: to je: gnado Božjo zgube (S: Aug: Serm: 232 de tem:) Tukej se bodo nekateri slišati pustili: sej so naši Gospodji v Čassu še to vinu žegnuvali na dan S: Joannesa Evangelista, bodo ony rekli: de smo my potem šentjanžovca pyli. Koga mislite? morebiti: de taiste žegen je biv zatu, deb ta človek brez Škode potem, inu brez greha s taistim vinam se upijaniti zamogov? O! leta misu be bla norska! navada tedej v enih krajah je bila leta: ony so enu malu od tega žegnanega vina pyli, inu med tim eden timu drugemu vošili, rekoč: pyte lubezen S: Joanneza v imenu Očeta, Syna, inu S: Duha. ZadniČ, aku lih neč naspomnem jest, de nekatiri le v pijanost od G: Boga, od MARIAE te diviške Matere Božje, inu od Suet-niku pregrešnu govore, inu preklinajo, toku vender letu jest nasmem zamovčati, de groznu ta druga Zapoud prelomnena bo, kader Duhovni priča Deževskeh, Gospodje priča svojeh podloženih, katholški priča nejoverneh, Gospo- darji, Očetji, inu Matere priča svojeh poslu, inu ottročiču se upijanejo, ter bode dapovnenu, kar S: Paul v pismu na Rimlarje hudusvary: ty, kateri v te postave se štemaš, skuz prelom-nejne te postave G: Bogu neČast nakladaš (zakaj to ime Božje skuz vas bo preklinuvanu med Aydmi, koker je pissanu) namreč skuz Preroka Isaia. (Rom. 2, 23.) Koker tedej te judji, kir ony v staremu Testamentu so to pravo Vjero imeli, kader ony so med Aydmi pregrešnu živeli, so en Uržah dalli, de Aydje od njeh Vjere, inu od G: Boga so tudi pregrešnu sodili, inu slabu govorili; toku tudi te Duhovni, te Oblastniki, te Katholški, te Gospodarji, te Očetji, inu Matere so večkrat krivi, de te Dežeuski, te podloženi, te nejoverniki, te posli, te Ottrozi začno na to S: Vjero Kristusovo malu deržati, inu leto zaničuvati, kader ony vidjo vune brez ussega strahu Božjega toku pijančuvati, ter bode, koker nekadej skuz Jude per Aydah, toku tudi skuz vune per leteh brez nehajna celi dan ime G: Boga preklinuvanu. (I\a: 52, 5.) III. Z a p o v d. Nedella, inu sleherne Praznik ima XXIV Uri, od katireh en pijane, kader on vender S: Maša prov šlišy, le pol ure za Božja Čast oberne: skuz te druge ure pak, na-mejst deb on to Božjo milost z dobrem dellam prut sebi nagniti se poflissov, še le taisto skuz nezmasna pijača v pravične serd prebraČa : na-mejst deb on svoje v keršanske lubezen prov merzlu serce na ta svet dan k eiffru te službe Božje obudov, pak njegovu serce skuz posvetne norčije še bel ledenu ratuje: namejst deb on v temu prazniku po tovarštvu teh Svetniku hrepenov, inu žellov z njim skorej Sueta TROYZA v Nebesih častiti, pak on le tovar-štva teh, katiri rad cehajo, jiše, inu pusty G: Bogu Nebesa, sebi'izbere te vvirthouske hiše: namejst deb on v Nedello to Pravico Božjo skuz dobre della potalažov, inu taisti skuz resnično pokuro zadost sturov, pak njegovu pi-jansku žiulejne zamudy te keršanske dovžnost, inu zašlužy noveh Štraffing obilnost: namejst deb on te od G: Boga prejete dobrute, inu njegove popolnomost spremišluvov, inu Njemu za taiste hvala dajav, pak en pijane te Božje dary tok oberne, de on spomin od G: Boga popolnoma zagerne. Slišiš? 6 nespametne, vinske Človek! koku pač lepu Nedelle, inu Praznike posvečuješ, inu svete dellaš? poslušaj še, koku pak G: Bug, koker enkrat skuz Preroka Ece-chiela temu mestu Jeruzalemu, toku zdej tebi naprejmeče : ty si moje svete kraje zaniČuvov, inu moje Praznike posvenov. (Ecech: 22, 8.) (Dalje.) Pogovar Od pijače, inu ventočejna tega Vina mefa. enim G: Fajmoštram, inu med šterjim Farmanim, katerih imena so tukej le izmislene. (Dalje ) IV. Z a p o v d. Če tega pijanca Oča, ali Mate še v živlejnu se znajdejo, toku takšni Starši tud nad svojem Synam eno palco svoje starost imajo, pak ne, koker Tobias, inu Anna nad tem mladem Tobiasam k troštu svojga živlejna (Tob: 10, 4.), temuč k režallejnu: ne k vessellu, temuč k bridkust: ne za opirajne, temuČ za dolitrejne svoiga Zravja, inu Živlejna; kir njeh pijančuvajna navajene Syn namara za oČetovu, inu maternu svarjene, zapravla njeh premožejne, zameče njeh podvučejne, naodraj-tuje ta njem venizgovorjene pobulšek, naper-pravy njem to potrebnu oblačilu, inu žellv njeh raiš dones, koker jutri mertve viditi. Če pak en pijanske človek ottroke ima, raunu toku on nadapovne dovžnost pruti taistim ne na duši, ne na tellesu. Inu scer pervič kar tellu tega Ottroka zadene, on neč kej na-skerby za živež taistega, ne za gvantec, inu čevle, ne za zravje, ne za živlejne: še mein previdy njemu zaprej za prihodnu živlejne: pac pak zapije usse premožejne, iz kateriga ta Ottrok be svoja dota, ali erbšna imeti zamogov, inu pusty njega gorirasiti brez ussega navuka, de potem takšne sorte ottrok nobeniga della nazna, s katerim be on sebe brez škode svojga bliž-niga enkrat redyti v Stanu biv. Drugič kar Duša tega Syna, ali hčerke amtiče; Ah! kul-kukrat so te trunčeni Ocetji, inu Matere krivi, de nekater njeh Ottročiček poprei umreti more, koker keršen bode! Leti pak, katiri srečnu na ta Sveit pridejo, inu zravi gorirasejo, nigdar od svojeh vinskeh staršu keršanskega navuka naslišijo, tudi v Solla, ali v Gerku pošillan, še mein od njeh pellan bodo h tem navukam; inu toku v veliki navumnost zastanejo, inu na-znajo se varvati tega hudiga, inu storiti to dobru. Ja zraven te zamude takšni Staršy svoje ottroke še pohujšajo; zatu so pak tudi iz teh mladeh usti poprej slišati kletvine, koker molitve: poprej klafarske, inu nesramne pessem, koker svete, inu hvaležne, inu poprej se nad njem zamerkujejo naspodobne della, koker te pravične; inu kar od svojga Očeta, inu Matere še zadost pregrešneh štiikelcu se nanavuče, se pak ony nalezejo usseh Sort hudoby v porred-neh tovarštvah, v katire ony po svoje vole brez ussega strahu zahajajo, ter postanejo ta ner škodliviše cvet tega strupeniga kačiga Zaroda. K temu nej bo še perstavlenu, de sledne pijane na dovžnoste pruti svoj Ženi zadost na-stury, ravnu toku ena pijanka pruti svojmu moža, inu nameist deb žena po bessedah S: Paula skuz moža posvečena bila, ali mož skuz ženo, eden od drugiga to brumnost gorjemala (1 Cor: 7, 14), pak še le eden drugiga v hudobije zapledeta, inu scer v hudobije tega šo-raštva, kader se za dom neč naperpravy, zavol naskonČne pijače neč nadella, dota zapravla, od hiše preč jemle, živina, rištinga zastavla, k tem starem dovgovami te nove perstavlajo: v hudobije tega eiffrana, kader ta pijane mož, ali žena se v tovarštvah z drugim perprijaznu peča, ali čez noč v domačeh Soseskah brez potrebe zastaja: v hudobije te nečistost, kader ony v njeh zakonskemu stanu G: Boga od sebe, inu od svoje duše odveržejo, inu se med saboj tok zaderže, koker kojni, inu mezgi, kateri zastop-nost nimajo. (Tob: 6.) K. Zadnimu: en pijane se tud krive znajde v Četerti Zapovd, kader on po zapovd Kristusove te Zerkve napošluša; 6 neizrečena slepota teh Ludji! kulkukrat eny po vaseh cella noč cehajo, aku lih drugi dan ali Nedella, ali zapovedane Praznek nastopy, ter ony per S: Maši, če ony vender zraven perlezejo, povni dremote kinkajo inu med pridgo smerče: za S: Post takšnim tudi neč mar ny; zakaj ony v postneh dnevah žero, inu pijejo brez mase, glih koker v pustu: za velikonočna Spovd so eny med pijanemi vendar skerbni: al kai pomaga, kir ony večdell le k videzu se spovdujejo, zatu pak ony naznane, ussegamogoČne, inu mutaste Spovdnike jišejo, katiri njeh zavolo pijanost, inu teh pregreh, katire nezmasna pijača, inu pijanost za saboj uleČe, nigdar nasvare, ampak serČnu od pijanske navade odvežejo, kar cel' Smu Petru Firštu teh Apostelnu odvezati be namogoče bilu; od tod pak izvyra vunu kri-viČnu zaniČuvajne, s katerim te pametni, inu tega izveličajna svojeh farmannu želni Duhovni od meskaterih v pijanost zakorreninenih Ludji večkrat špotlivu obsuti bodo: skuz enu takšnu zaderžanje ali napridete, 6 pijanci! v štuvejne taisteh, od katireh Kristus je k svojim Jogram govorov: kater vas posluša, leta mene posluša, inu kater vas zaničuje, leta mene zaničuje, inu kater mene zaničuje, leta zaničuje taistiga, kater je mene poslov. (Luc: 10, 16.) V. Z a p o v d. Nikar vina naogleduj, opomi-nuje Salomon, kader taistu je romenu, kader njegova farba v glažu leskače, onu scer perjetnu noterteče: ali h koncu bode ogriznelu, koker en Gad, inu glih koker en bazilišk bode svoj strup naraznu rezlilu. (Prov: 23.) Koga zastopi Salomon skuz ta strupi ta Skoda, katira se človeku skuz pijanost gody, glih koker strup od-usame človeku to živleine, še hujši pijanost Človeka škodje, ter mu odusame Živlejne tega trupla, Živlejne te Duše, inu Živlejne večnu. Cviblaš nad resnico teh bessedv, 6 pijanske človek! poslušaj tedej še Salomona, koga on v' svojeh pregovarjah zamerkuje! to namreč, kar tudi my ob sedajnimu Čassu nad tem trun-čenim vidmo : komu je gorje" ? kateriga Očetu gorje sliši? kdu luby to tergajne, inu prepi-rajne.r' kdu pade v jama? kdu doby brez ur-žaha rane.'' komu pride temnoba teh Ocy? kaj ne.-' temistim, katiri se vednu per vinu zaderže, inu njeh muja je glaže izpivati ? (Prov: 23, 2g.) Tudi ta modre Syrah opominuje, rekoč: na-napelluj taistiga, kater vinu luby, k te pijači, zakaj vinu je njeh veliku ob živleine perpravlu. Toku škodje pijanost na tellesu, inu živleinu tegaistiga! Pak leta škodje tudi na Živlejnu te Duše, kateru je ta posveteoča Gnada; Eccli 3i, 3o) al ni ta resnica še toku očitnu na dan po-stavlena, da nobeden nad njo cviblati namore, namreč nezmasna pijača, inu pijanost je sama na sebi pregrešna? Inu znanu biti tud more, de ona veliku hudiga za saboj uleČe; od katere reČy ravnu zdei naprej bode nesenu. Katira Škoda tudi v sebi zappopadena ima ta zgubo večniga Živlejna; koker nas S: Paul v pismu na Galatherje zagviša, kir on glih toku od pijanost, koker od nevošlivost, koker od ubivajna, koker od požrešnost, inu od pregreh, katire so letim enake, spriČuje, de taisty, katiri takšne dapernašajo, nabodo kralestvu Gospuda Boga zadobili. (Gal: S.) Tukej se pusty en Bessednick slišati, kater za pijance bessedo pelle, inupravy: sej se zna en pijane spokuriti, skuz pokura to Gnado zadobiti, inu potem to večnu živlejne v Nebesih possediti. Al temu se to uprašajne zuper-postav : kdaj se zamore ta nezmasni pijači jiz-dane človek spokuriti? al v pijanost:' al kader pijanost minne ? Sleherne bode odgovorov: Kader ta človek je vina sit, inu dokler je on pijen; toku ny mogoče se spokuriti; koker en človek, dokler on terdnu spy, v sredi svojeh Sovražniku naspozna nobene nesreče, on nabejžy, on nakliČe druge za pomuc : glih toku en z vinam, ali z drugo močno pijačo nalyte človek napre-vidy nobene nesreče, on našovražy to nezmasno pijačo, on ny v stanu iz celliga serca k svojmu G: Bogu se nazajpodati, še mein on zamore perpravlen biti te pravici Božji zavolo svojeh pregreh zadost sturiti. Tedei se bo spokurov en takšne človek, kader pijanost minne i O slepi, inu svojga izveliČajna groznu šovraženi Ludje! al navidite ? ali našlište sami, kulkain pijaneh Ludji so poprej smert sturilli, koker ony so trezni ratali? Al ny Holophernes od Judith ukulipernessen biv, kader on je od velike pijanost močnu zaspav, inu ta Čass je zgubov glavo, Duša, inu Nebesa? (Judith. 13.) Al ny Amnon od Služabniku svojga brata Absalona raunu takrat, kader o i od vina je zmamlen per-hajov, na to od taistega danu znamine umorjen biv.'' pak pokaj exempelne iz stareh caitu jest naprejulecem; kir med nam noveh namajnka.-' kulkukrat po nesreče se te pijanci pobijejo:' zdei pade leta iz voza, inu mu kollu glavo iz-tare: zdei bo en druge trunČen od Božjega žlaka udarjen: zdei odlety nekateri v pijanost iz vrh kojna, inu se mužgane njegove po zemle rešujejo; zdei se uderre en pijane tam po wregu, tukej v en brezn, inu konča tok nesrečnu svoje živlejne: kulku njeh je pak še v velikimu snegu zmerznilu, inu v Vodah, ja cel' v lužah poto-nylu, kdu zamore njeh štuvejne povedati? Inu katire G: Bug v njeh pijanost naglu v večnost napokliče, ampak pusty njeh še živeti, mejniš, 6 človek! de ony se spokure, kader pijanost-se jim iz glave skadv? Ti falliŠ; Zakaj takšni v nezmasno pijačo zalubleni Ludje, dokler ony so sami per sebi, inu se per vinu naznaj-dejo, neč na pukuro, pač pak kej ? kdaj.' inu koku bodo ony supet dobre volle ? mislejo. ja koker S: Pismu pove, de pijanci cel'v spajnu žellje za vinu piti imajo; kdaj bodem jest se prebudov, inu zupet te vina najdov? (Prov: 23.) toku Salomon govory v njeh peršone. Žallostnu je to slišati: pijanci večtheil v nepokuri zasta-nejo, inu v pregreh te pijanost, inu drugeh hu-dobv, katire ta nezmasna pijača za saboj uleČe, nespokurni inu terdauratni umirajo; pak vender raunu ta navuk pernese naprej S: Ambrož Čez vune bessede Mojzesove: Žovc teh Lindvernu je njeh vinu, inu strup teh gadu naozravlene. (S: Ambros: de Elia, et jejun: c: i4-) Lepu bo zraven postavlenu, naozrauleae, pove ta S: Vučenik; zakaj veliku njeh je biki od drugeh kači strupa Ozravleneh, nobeden pak od pijanost: inu raunu leta uržah je, de to vinu na-bode v S: Pismu ussakimu strupu, temuč strupu teh Lindvernu, kater je naozravlen, perglihanu. Toku se škodjejo te ludje sam sebe skuz pijanost, inu nezmasne pijače tud na večnimu živlejnu. (Dalje.) Pogovar Od pijače, inu ventočejna tega Vina med enim G: Fajmoštram, inu med šterjim Farmanim, katerih imena so tukej le izmislene. (Dalje K. .durkuli pak sam sebi hudobne je, al bo enimu drugimu dober." Zatu te trunčeni ludje se pregreše v V. Zapovd tudi prut svojmu bližnimu; Zakaj ta pijanost večkrat myr izdvra. Ozeaz. Prerok pove v S: Pismu, rekoč: Vaj-vodje so začeli dovijati od vina (Oseae y.J; koker tedej ena dovja, inu močna Zverina, kader dovjati začne, kar nje na pruti pride, po-mory, resterga, inu konca: toku te mogočni v pijanost prut svojmu bližnimu nespametnu dov-jajo, kar od Alexandra tega velikega Kravla Macedonskega se bere, de on trunČen je Cly-tuza, svojga nar zvestejš — inu lubšega Dvornika per myzi umorov. (Seneca ep : 83.) Zupet v' buuvah teh pregovarju stoji zamerkanu, de pijanost je nepokojna, inu puntarska (Prov: 20, i)\ tudi ta modre Syrach zagvisa: de to vinu, kader ga eden veliku pije, obudy prepi-rajne, jeza, inu usse sorte nesreče. Ja še my sami zamerkamo, de ludje po tobernah, per gostjah, inu na Ohcetah radi se skregajo, inu bijejo, inu prov redku tok myrni, inu tok dobre vole narasnu gredo, koker ony skupejpridejo. Od pohujšana, kateru skuz pijanost ven-pride, še neč ny govorjenu bilu. Kdu deržy pijanost za kei hudobnega ? kdu se sramuje po vaseh, inu mejstah taiste? Skorej nobeden. Od kod izvyra takšna slepothar Od tod: ony so v svoj mladost vidli svoje Starše, Znance, inu druge; med katirim so ony živeli, večkrat pijane, inu zdej se ony sami spet po gostim upi-janejo, inu govore od pijanost koker od ene le Časti uredne reČy, inu toku pohujšajo te mlade, ter postane pijanost med ludmy k eni navadi, inu se nobeden več nad enim pijanem, inu trunČenim Človekam nazauzame, inu na-prestrašy; raunu koker nobeden naporajta, kader en Oglar, ali Kovač marogast, inu umazan memu njega gre, kir je takšna navada, inu per-nese njeh dellu saboj: keb' pak en Gospud, ali en Žovnjer tok počeČkan po gase, po ceste, ali po sred ene vasi naprejšov, be pak ottroci za nim upvli, inu sleherne be s perstam za nim kazov. Ja: 6 Nebesa! zagernite vy z obla-kami to svetlu Sonce! inu vy vetrovy obudite z vašim buČajnam en glasne šum, de Turky, inu nejoverniky nabodo vidli, inu slišali, kar se med Kristjanami gody: Inu to Dekelco so predaly ony za vinu, deb bli pyli. (Joel. 3, 3.) Leto hudobno krivico je Prerok Joel Aydam, katiri so z judovskim Ottrokami nekedej toku dellali, naprejmetov, inu zdej en, inu druge keršanske OČa, keršanska Mate vune Ayde, katiri niso k spoznajnu tega živega Boga peršli, inu od Božjeh Zapovd kej vedli, v tok špott-livi krivici posnema: O Staršy! Staršy ne: temuČ ubivavcy ste vaseh ottrok; kir vy tim rezberzdanim, inu nečistim, katiri le za vinu dado, ussa frajost daste pruti vašim hčeram, inu njeh še nevumne, inu nedovžne v Šmertne grehe padati s smeham gledate, de vy le zraven vinu zabstojn pyete; pak G: Bug se k temu nasmeja, zakaj, koker S: Thomas zamerkuje (S: Tom:Aq: Matth: 18—et c. 26.), tok naš Izveličar enaka štraffinga žuga temu, katir po-hujša, koker temu jizdajavcu Judažu: gorje človeku taistimu, skuz kateriga pohujšane pride! (Matth: 18.) raunu tok je zupet rekov: gorje Človeku taistimu, skuz kateriga bo Syn tega Človeka jizdan! (ibid: 26.) VI. Zapovd. Kaj nezmasna pijača tega vina spodbije Ludji v te Zapovd? Uprašaš? toku S: Pismu: toku SS: Vučeniki: toku naše Očy nas zagvišajo. S: Pismu pove: ena to nečistost obudliva reč je to vinu. (Prov: 20, 1.) Zupet; koker S: Paulsvary: Nikar se z vinam naupijanite, v katerimu je nečistost. (Ephes: 5, 18.) Sveti Vučeniki spričujejo; S: Cyrillus Alexandrinus piše s tem besedam: Apostel Paul zatu pravy, nečistost je v vinu, de on izkaže, de ta nečistost koker ta pervurojena hčy, od pijanost rojena bode. (S: Cyril: l. 7 in Levit.) S: Vincentius Ferrerius poterdv Svetega Bernarda besede, rekoč: kader ti požrešni, inu pijani Ludje Čistu žive, tok je njeh Čistost en veče Čudež, koker pak je mertve k živlejnu obuditi. (Dnca 2 2-3-) IV. Postava. Mittelni, inu Vi^e od pijanost odstopiti, inu taiste se varvati. Mica. Kaj bodo nas še s Konfehtam trah-tirali: Kostan je groznu lep, inu debu: kej so ga še dobili? sej per nas ga ni dobiti. Fajmašter. V čerej ga je meni za vezilu Jerny pernesov. Mica. Mi smo pač grobijani; Oni še nas. tok gostujejo, pak nobeden iz nas ni tok pametne, deb biv njem kej pernesov. Micha. Jest še imam prov lepe jabuka,. kmalu jutri jeh more dekle pernesti. Fajmašter. Meni bo lubši, če vi te mittelne pijanost se varvati bote nucali, koker pak deb vi meni kaj pošillali za vezillu. Zategavolo povej meni, Micha! si ti dovžan eno arcnijo, katera bla pred rokam, inu ne zuperna, noterusseti, kader ti biv moČnu bollan, inu sama leta arc-nija be bila, katera be tebe per Živlejnu ohraniti zamogla' Micha. Dovžan be jest biv; scer be jest sam moje Smert krive biv: ja jest be še za njo prossov, deb jo hitru dali. Fajmašter. Raunu za bollezen te Duše, katera je ta pregreha, smo mi dovžni nucati te arcnije, inu mittelne, če očemo mi od večne Smert rešeni biti, inu to večnu Žiulejne v Nebesih imeti. Mittelne pak Čez pijanost ni potreba hoditi v ptuje duželle jiskati, njeh ima sleherne človek pred rokam, inu so leti: I Mittel je, de en človek spozna to hudobijo te pijanost; zakaj dokler on k spozneinu taiste hudobije napride, toku dovgu bo lubov, ali saj terpov nad saboj to pijanost, inu njo nabode sovražov. Zatu more sledne vinu pod-podvržen Človek dobru premisliti inu v Sercu ohraniti, koku on story skuz pijanost krivica G. Bogu, sam sebi, inu svojmu bližnemu. En pijane stury krivica G: Bogu; kir On se spunta Čez Boga kakor svojga Gospuda, inu to dovžna zaverže, ter v dijajnu stury, Če lih tok pre-uzetnu nagovory: kdu je ta Bug, kater biv v stanu meni prepoveduvati to nezmasno pijačo tega Vina, dokler ga jest pyti očem? En pijane zaničuje Boga koker svojga Očeta, kir on njemu naiskaže te časti, inu zaverže to nebeška Erbšna inu ostane per pokalu. En pijane zaničuje G : Boga koker svojga Stvarnika; kir On čez volo Božjo ta Stvar tega Vina k pijanost obrača. En pijane stury krivica Bogu Synu, kir on uržah da, de JEZUS cellu naprešacanu zašlužejne svojga terplejna, inu bridke Smert zgubiti more nad njegovo dušo, in še nad dušam teh, katire od njega pohujšane bodo, inu naspokurjene ostanejo. En pijane zaničuje S. Duha; kir on več to nezmasno pijačo luby koker to posve-čeoča gnada, inu raiši vidy, de v njega to Vinu teče, koker deb v njemu ta Božje Duh stanuvov. En pijane stury krivica sam sebi, inu svojmu bližnemu, koker smo mi v te pervi, inu drugi postavi obiinu se pogovarjali. (Konec.) Pogovar Od pijače, inu ventočejna tega Vina med enim G: Fajmoštram, inu med šterjim Farmanim, katerih imena so tukej le izmislene. (Konec.) II. Mittel je Molitvu ; prossiti more ta Človek sam, inu skuz druge tudi večkrat G : Boga za gnada od pijanost, inu od nezmasneh Žellja te pijače se zderžati, inu to tugent te treznust zadobiti. Prossiti moreš, bodi ti, kdurkuli oceš; ta Mittel da S : Auguštin : katiri so pijanci, nej hite, karkuli nel bel zamorejo, dokler še čass za pokuro imajo, z Božjo pomučjo iz te wlatne Jame te pijanost vunkejizleziti, inu imajo z usso močjo svoje duše tega Gospuda prossiti (Serm: 23 de temp :), inu s tem Prerokam re-čiti: potegni me iz te mlake ven, de jest se noter na pogrozim. (Psal: 68, i5.) Pak tudi skuz druge imate prossiti; kader vam zboly en ottrok, ali en Vollek, vi molite kmalu, inu prossite G: Boga, deb on vam vašega Ottroka per Živlejnu ohranov, nad katerim vi vupate v Starosti svoj troŠt, inu pomuč dočakati, inu vaša** Živinca zupet ozravu, ja vi zraven te vaše prošne se tudi perporoČate prošni Matere Božje, inu teh Svetniku, inu molitvam te Cerkve, inu zatu še večkrat S: Maše najemate; kader pak Duša eniga pijanca v bollezni te pijanost, inu teh pregreh, katire ta pijanost za saboj uleče, že pojema, inu v navarnost te večne Smerti se znajde, koga vy ta čass sturete i Miha! Miha. Ah! kaj me uprašajo i že zastopim, de mislijo rečiti: vam pak za zravije vaše lestne, edine, večne duše ni neč marr, ampak vaše dinarje raiši za preobilna pijača k vaši Škodi kjekej posippate. Fajmašter. Kir moje misli so toku zadete, inu še več poveš, koker sim jest menčv ; toku pak v temu jest ta navuk S : Ambroža povedati očem, kateriga on iz S: Evangelia ussame; kadar štjerje Možje so eniga od Božjega žlaka udarjena na eni postli pernesli, inu zavolo veliku folka niso pred JEZUSA prvditi mogli, so pak to Streho naraznu dijali, inu tega bovnika na postli ležeočiga doli spustili, inu ta Gospud zavolo Vjere teh Mož je tega bovnega na duši, inu potem na tellesu ozravu. (Marci 2. d Luc: 5.) Iz tega vuČi se, pravi ta S : Vučenick, 6 človek! kater si bollan pomuč od Gospuda zadobiti. Ce sam nazavupaš odpušajne tvojeh grozovitneh grehu doseči, perusemi ti pomagavce. katiri bodo za te prossili, peruzemi to Cerku. katira bo za te molila, zavolo katere bode ta Gospud tebi odpustov, kar be on tebi samimu doli udariti zamogov. (S Ambros: L. 5. in c: 5 Luc: post init:) III. Mittel je Varvajne teh perložnosti se upijaniti. G: Boga samu prossiti za pomuč Čez to pregreho te pijanosti, pak sam se tudi, 6 človek! pred taisto nevarvati, ampak še v navarnost očitne, inu perložnost te nezmasne pijače zahajati se pravv iz G: Boga norca se dellati. Zatu varji se, inu nekar nahodi med tovarštva teh pijancu! izgovori se, kader boš povablen na Ohcet, ali v Gostje takšneh Ludji, per katerih Strahu Božjega nazamerkaš, de ti zraven pridti namoreš! napojdi več v tobirne takšneh Wirthu, ali Oštirju, katiri so samu za to skerbni, de oni več vina potobernajo! Zavol-tega pak pivcam ussa perložnost k usse Sorte pregreham perpuste, ja še sami dado, inu v taiste njeh napellujejo; zakaj taksne tobirne so glih tem jamam teb razbojniku, ja še huiši; razbojniki škodjejo človeka le na premožejnu, inu v čas tudi na Živlejnu tega trupla : al v takšneh tobirnah bodo Ljudje v pijanost za-pellan, inu skuz nezmasne pijače škoduvani na premožejnu, na dobremu imenu, na časti, na zraviju, na pamet, na zastopnost, na Žiulejnu, na gnadi Božji, na večnimu Žiulejnu, inu padejo oni še potem veČidell v večnu pogublejne. Kulkain Škode, inu krivice pak se večkrat še zavol pijanost drugim pergodv, se vidy v te drugi postavi i Inu takšne tovarštuva prepov-duje nam S: Duh skuz tega modrega Salomona, rekoč: nekar se ti naznajdi per gostjah teh pijancu ! (Prov: 23.) Zanaprej raiši pusti toku dobru ti, moj Micha! koker tudi vi te drugi Vina za potreba si na dom pernesti. Se tukej opominujem jest: nikar na teše, dokler še neČ jejdov nisi. Vina napji; zakaj grede kmalu v glavu, inu postaneš pijen, poprej koker spoznaš! Kader bodeš uroči, varji se naglu Vinu pyti! raunu taku, kader po pot raižaš, nikar pogostim vina napji, scer bodeš zvečer od malu Vina, Če ga še piv boš, dobru trunčen ratov. Pred ussem se pak varji taisteh norskeh Zravici, sub-sebnu kader pregrešni Ludje syljo po usse iz ene possode izpyti; podaj takšnimu en hlebec kruha naprej, inu reci : snej ti poprej ta hlebec na Zravije mene, potem očem jest iz te possode Vinu izpyti na Zravje tebe. Ja keb lih tebi reČenu bilu : al py, al pak boš umorjen; tebi be nucniši bilu, deb tvoje tellu treznu umorjena bilu, koker deb skuz pijanost tvoja Duša umerla, to je v smertne greh padla S: Ambr: L. de poen: d jej: c. 14) toku S: Ambrož tebe zagviša. Lenard. Nikar nej meni za hudu nauza-mejo. G: Oča! de se jest podstopem zdei v bessedo skočiti. Jest pak če bel vinu pijem, bel sini žen : inu če ga več spijem, raiši meni po gerlu dolitece. Fajmašter. Res je: karkuli se Človek navadv, to sturiti potem njega lohku stane; al Odvada pride njemu težka naprej. Pak ni dergač, en pijane se more začeti uziguvati Čez svoja navada te nezmasne pijače, inu leta je ta četerte Mittel. IV. Mittel je to premagajne svojih nezmas-neh žellja k te pijači. Eno vižo pove S : Cli-macus : kader boš ti ta posoda z vinam v roko uzev, inu pyti začev, nikar napozabi na taisti žovc, inu jesih Gospuda tvojga Boga, inu na njegovo Žejo na Križu, inu bodeš zagvišnu al z maso piv, al v Sercu zdihuvov, al saj po-nižniš, inu pametniše ratov. (S: Clim: grad: 14 ) Ta druga viža je nam S : Auguštin zamerkana popustov s tem besedam : Kdurkuli se oče od hudobije te pijanost prostega sturiti, leta koker je v temnoba tega pijančuvajna skuz to zašov, kir je dan na dan veči vina pyti začev; raunu toku more on zdei si od pijače pomalim doli-tergati, de zupet k Svetlobe te treznust nazai-pride. Kateri toku si Če pomalim odterguvati, leta bode toku dobru od pijančuvajna rešen, koker tudi vune neizrečene martre te žeje, katero ta bogate požrešnick v peklu terpy, na-bode obČutov. (S: Aug: Serm: 331 de temp:) Zraven perstavim tudi jest: Vinu ni tulkain za žejo pregnati, koker še le taisto bel obuditi; zatu ti moj Lenard imaš zanaprej tulkain Vina mejni pyti, inu te nabo če dallej bel per vinu žejalu, inu v to Vinu še vodo perlyvi, skuz to bode ta Ogen tvoje Žeje pogassen. Zdej nam, moji farmanni! drugega naustane čes, kir smo naše pogovare h koncu spravili, inu donašnu kosillu užyli, koker de mi Očeta Nebeškega za njegove dary skuz JEZUSA Njegovega Syna Gospuda našiga po njegovemu exempelnu po-nižnu zahvalemo. (Marci 14, 16.) Naprejussetje, inu Slovujemajne. Micha. Tudi njeh, G: Oča ! je naša velika dovžnust lepu zahvaliti; kir so naše trupla toku dobru nasytli inu z vinam resvessellili, še več ; f Janko Krsnik. Umrl je po noči na dan 28. min. m. v Ljubljani znani slovenski pisatelj, notar Janko Krsnik. Za Jurčičem je bil pač najsposobnejši pripovednik. — Ker se s par vrsticami ne označi mož takega pomena, upamo, da nam kak znanec obširneje opiše pokojnika. Kratka slovnica ruskega jezika. (KpaTKaa TpaMMaTHKa pyccKaro 5l3MKa). Sestavil M. M. Host-nik, in kir so za naše Duše ozraviti tulkain muje si perzadellj. Mica. G: Bug njem še dougu čassa Zra-vije daj, de bodo še veliku grešniku spreober-nili: jest že nigdar več nočem trunčena biti, inu čez masa pyti. Mathia. Jest pak očem usse, kar sim do zdei falliv, skuz ena General Spovd zaglihati, inu pobulšati, zanaprei pak usseh VVirtouskeh fallerju inu pregreh popolnoma se varvati, ali bom pak tudi tobirna popustov, še navem, kaj bo Žena rekla ? Lenard. Varvj se, Mathia ! de ona te nabo, koker Eva Adama, zapellala: Če nisi potrebne za Ludji domaČe, inu popotnike, na mojo besedo popusti tobirno; sam v stanu nisi brez Božje pomuČ tulkain navarnost teh pregreh v tvoj Oštarjj se varvati, mejniš ti, de G: Bug bo tebi s svoja Gnada na strani stav, kir ti le tvoja Lestna Lubezen, inu ta velike dobiček za cil, inu konc tvoje tobirne imaš? kaj nisi šlišov? Jest pak, 6 Časti uredne G: Fajmašter! morem priča celle kompanije spoznati, Oni so moj ta druge Archangel Raphael, ta perve je Tobiaza tega mladega obvarvov, de njega ni ena groznu velika ryba požerla, ony so pak mene skuz donašnje pogovar obvarvali, de me nabo ta hudič te pijanost na veČnu požeruv, še dones koker je ta zadne dan tega Lejta, toku more on biti ta perve dan mojga resničnega spre-obernejna. Bug njeh obvari! Fajmašter. Srečnu hodite: inu ta G: Bug, katiri v vaseh Sercah je obudov to Volo k po-bulšajnu, nej še vas perpravi k dapounejnu! (Ad Phil: 2, i3) Farmanni. Amen. L: D: S: Opazka. O zgodovini tega rokopisa dodajmo to, da ga je imel v svoji ostalini pokojni beneficijat Lukanec v Matenji vasi, iz katere ostaline ga je dobil g. Ivan Zupan, kurat v Šempetru. Ta gospod ga je izročilg. župniku P. Bohinjcu, kateri ga je prepustil uredništvu. — O tisku omenjamo, da smo za v in k dosledno izpuščali znamenje c (apostrof). Pvihoh pyccKo-c^.oBeHCKili cioBapt. (Ročni ru-sko-slovenski slovar). Sestavil M. M. Hostnik. Pod tema naslovoma izide v kratkem skupna knjiga, katera se že tiska v „Goriški Tiskarni" A. GaberšČek v Gorici. Knjiga bo obsegala okoli 27 tiskanih pol, oziroma blizu 500 stranic navadne slovarske oblike in stala okoli 2 gld. Razpošiljala se bo proti povzetju, oziroma proti predplačilu. Že sedaj opozarjamo na to znamenito delo.