47 Didakta | december – januar 2012/13 Šolska praksa Elektronske igre v pedagoškem procesu Tanja Pirih Si predstavljate, da se lahko skozi igranje ele- ktronskih iger tudi kaj koristnega naučite? Do nedavnega se je dostikrat slišalo, da so elektronske igre izguba časa in da nič kaj pametnega ne prinašajo. Uvod Vneti igralci iger na tem mestu protesti- rajo, saj se ob igranju sprostijo in vedo, da so njihove računalniške spretnosti boljše prav zaradi te dejavnosti. Nekaj podob- nega je pokazala tudi mednarodna raz- iskava iz leta 2006, ki je na določenem vzorcu šolajočih ugotovila močno poveza- nost med igranjem iger in računalniško pismenostjo. V Sloveniji se s področjem elektronskih iger v izobraževalne namene ukvarjajo zadnjih nekaj let, v svetu pa že več kot dvajset. V posameznih svetovnih državah so dosegli vpeljavo elektronskih iger v nacionalni kurikulum, v nekaterih je uporaba tudi zares zaživela. Elektronske igre Šolajoči dandanes ogromno časa preživijo za računalniki, tisti najmlajši pa informa- cijsko-komunikacijske tehnologije (IKT) je- mljejo za samoumevne, saj so bili rojeni, ko so IKT že obstajale. Ker že od rojstva dalje živijo z IKT, jih imenujemo tudi digitalni domorodci. Gre za generacijo Z (digitalna), ki obsega 18 % svetovne populacije. 1 Njena posebnost pa je množično komuniciranje po internetu. Ob razumevanju teh dejstev torej ni vprašanje ali v izobraževalni proces vpeljati inovativne digitalne metode dela ali ne, saj stanje v družbi zahteva prilago- ditev na spremembe. 1 Digitalni domorodci bodo kmalu vladali svetu. Dostopno prek: http://med.over.net/i25296/ (4. maj 2012) Elektronske igre v pedagoškem pro- cesu, so zabavna in lahkotna popestritev, katere prvotni namen je učenje skozi igro. Elektronske igre z izobraževalnim učin- kom so aplikacije, ki so dobro tehnično razvite, s poudarkom na reševanju pro- blemov v najrazličnejših situacijah. 2 To je torej informacijsko komunikacijsko orodje za izobraževanje, prednosti uporabe pa so v možnostih ustvarjanja simulacije situa- cij, ki bi jih sicer težje prikazali učencem zaradi stroškov, varnosti in pomanjkanja časa. Učenci uporabo elektronskih iger pri pouku razumejo kot zabavni del pri- dobivanja znanja. Seveda učiteljeva vloga pri tem ni zanemarljiva. Učitelj se mora predhodno ustrezno tehnično in vsebin- sko usposobiti, da bo lahko koordiniral in usmerjeval proces po pedagoških načelih. Raziskave so sicer pokazale, da so učitelji zainteresirani za uporabo elektronskih iger v učilnicah, a so lahko pomanjkanje ustrezne IKT opreme in časa ter neuspo- sobljenost za uporabo ključne ovire za uvedbo inovativnih metod v izobraževalni proces. 3 Učitelji, ki so v pedagoškem proce- 2 Susi, Tarja, Mikael Johannesson, Per Backlund. 2007. Serious Games – An Overview. Dostopno prek: http://www.his.se/PageFiles/10481/HS- IKI-TR-07-001.pdf (3. maj 2011) 3 Becker, Katrin, D. Michelle Jacobsen. 2005. Games for learning: are schools ready for what’s to come? Dostopno prek: http://independent.acade- mia.edu/KatrinBecker/Papers/450669/Ga- su pomemben člen pri prenašanju znanja, so usposobljeni s klasičnimi metodami, ku- rikulum pa ne vsebuje možnosti uporabe elektronskih iger pri pouku. 4 Raziskava Na podlagi lastne raziskave, v kateri je bilo anketiranih 100 učiteljev/predavateljev iz različnih izobraževalnih organizacij (OŠ, SŠ in fakultete) širom Slovenije, ugo- tavljam, da anketirani elektronske igre v pedagoškem procesu prepoznavajo kot inovativno in interaktivno metodo in so ji večinoma naklonjeni. Elektronske igre vidijo predvsem kot popestritev pri pouku in kot pomoč pri dvigu motivacije učencev za sodelovanje pri pouku (morda kot del uvodne motivacije). Hkrati pa opozarjajo na slabosti pri nezadostni opremljenosti šol s primerno IKT opremo, opozarjajo na kritično presojo pri uporabi ustreznih vsebin in izpostavljajo vpliv rabe na ra- zvoj socialnih veščin. Se pa hkrati močno strinjajo, da elektronske igre dvigujejo digitalno pismenost učečih. V raziskavo je bilo vključenih 80 % žensk in 20 % moških, kar ustreza tudi slovenskemu statističnemu povprečju mes_for_Learning_Are_Schools_Ready_for_ Whats_to_Come (6. maj 2012) 4 Pivec, Paul. 2008. Games in schools. Dosto- pno prek: http://www.paulpivec.com/Games_ in_Schools.pdf (3. maj 2011) 48 Didakta | december – januar 2012/13 Šolska praksa delavcev v pedagoškem poklicu 5 . Največ anketiranih je bilo starih med 47 in 57 let (46 %), drugih največ pa od 25 do 35 let (28 %). Slovenski osnovnošolski učitelj je v povprečju star 43 let, srednješolski pa 44,3 leta. Raziskava je potekala v začetku leta 2012, in sicer s pomočjo spletne ankete. Nastala je s pomočjo neverjetnostnega vzorca, zato pridobljenih rezultatov ni moč posploševati na celotno populaci- jo. Smiselno bi bilo napraviti obsežnejšo strokovno raziskavo na območju Slovenije, ki bi pokazala smiselnost implementacije elektronskih iger v pedagoški proces. Zaključek 5 Ložar, Breda. 2011. Statistični urad Republi- ke Slovenije. Svetovni dan učiteljev 2011. Dosto- pno prek: http://www.stat.si/novica_prikazi. aspx?ID=4231 (5. maj 2012) Elektronske igre v pedagoškem procesu so ena izmed metod dela, ki učencem svet resnih vsebin približa na zabaven in njim bolj razumljiv način. Učenci postanejo bolj motivirani za učenje, saj se učijo skozi igro. Do širše uporabe v slovenskem prostoru bi bilo tako pred implementacijo elektron- skih iger v pedagoški proces potrebno pripraviti miselno okolje, omogočiti ustre- zno tehnologijo, kritično presoditi rabo glede na posamezne ravni izobraževalnih organizacij, izbrati ustrezne igre in jih povezati z učnimi načrti ter seveda za to dodatno usposobiti učitelje. KNJIGA, KI JE NAMENJENA MLAJŠIM BRALCEM, JE ZARADI SVOJE SPOROČILNOSTI IDEALNA ZA SPOZ- NAVANJE POMENA IN KORISTNOSTI, PREDVSEM PA SEVEDA ČAROBNOSTI BRANJA. Na voljo tudi plakata (2,99 €): 24 strani, ilustracije: Zarja Menart cena 14,99 € O miški, ki je brala pravljice ... in češnje V veliki in živopisni slikanici Ide Mlakar je glavna ju- nakinja miška Špela, ki je strastna bralka. Svojo knjigo pravljic, v kateri se skrivajo najrazličnejše modrosti in pravljične skrivnosti, zato nenehno prenaša s seboj. Hitra naročila:  04 5320 205  www.didakta.si  zalozba@didakta.si www.facebook.com/ zalozba.didakta