E – PUBLIKACIJA Diploma Skupnosti višjih strokovnih šol za odličnost Skupnost višjih strokovnih šol, 2017 izdaja 3 Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 1 od 18 Informativna publikacija za prijavo višje strokovne šole na razpis za Diplomo višjih strokovnih šol za odličnost in/ali samoevalvacijo šole Uredniki in avtorji Marija Sraka Dr. Branko Škafar Mag. Tatjana Žagar Lektoriranje Izdajatelj Skupnost višjih strokovnih šol Republike Slovenije Izdaja Celje, maj 2017 Spletno mesto www.skupnost-vss.si Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID=296898048 ISBN 978-961-93958-7-5 (pdf) Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 2 od 18 KAZALO UVODNE BESEDE PREDSEDNIKA SKUPNOSTI VIŠJIH STROKOVNIH ŠOL REPUBLIKE SLOVENIJE…………………………………………………………………………………………………… 4 DIPLOMA SKUPNOSTI VIŠJIH STROKOVNIH ŠOL ZA ODLIČNOST (DSO) PO MODELU ODLIČNOSTI VIŠJIH STROKOVNIH ŠOL (OVSŠ)………………………………………………. 5 Uvod ……………………………………………………………………………………………………………. 5 Model odličnosti višjih strokovnih šol……………………………………………………………….. 6 Postopek……………………………………………………………………………………………………….. 7 DODATEK: MERILA ODLIČNOSTI VIŠJIH STROKOVNIH ŠOL………………………………. 8 VSEBINA VLOGE: Diploma Skupnosti višjih strokovnih šol za odličnost……………….. 10 Uvodne besede predsednika Skupnosti Višjih strokovnih šol republike Slovenije Alojza Razpeta k 3. izdaji Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 3 od 18 OB UVAJANJU PRIZNANJA „DIPLOMA SKUPNOSTI VIŠJIH STROKOVNIH ŠOL ZA ODLIČNOST (DSO)‟ Skupnost višjih strokovnih šol RS je sprejela odločitev, da prične z uvajanjem poslovne odličnosti v višjih strokovnih šolah in podeljevanjem priznanj Skupnosti za odličnost. Tako je na osnovi prvih izkušenj z modelom in pripomb zainteresiranih višjih strokovnih šol, v maju 2017 nastala posodobljena, 3. izdaja. Pojem poslovna odličnost lahko razumemo kot odraz vrhunske kakovosti in zanesljivosti, kot najvišji ideal in zadnjo stopnjo kakovosti h kateri naj bi stremela organizacija kot rezultat dosledne in trajne zavezanosti zaposlenih h kakovosti. Spodbujanje slovenskih gospodarskih družb, zavodov in drugih pravnih oseb ter državnih organov k uvajanju sistemov sodobnega, učinkovitega in celovitega doseganja kakovosti ter k načrtovanju in izvajanju sodobnega procesa poslovanja za zagotovitev konkurenčnosti proizvodov in storitev ter uvajanju stalnih izboljšav je namenjeno tudi priznanje Republike Slovenije za poslovno odličnost. Model poslovne odličnosti, ki zajema vse dejavnike poslovanja, lahko prenesemo v vsako dejavnost, tako profitno kot neprofitno, s čimer ustvarjamo možnosti in pogoje za nenehno izboljševanje. To je gibalo za ustvarjanje pogojev za uspešnejše poslovanje. Poslovna odličnost vključuje tako proces neprestanega izboljševanja kot tudi prelomne dogodke, ki pomenijo radikalne izboljšave. Orodja in tehnike poslovne odličnosti so uporabni pri vseh vidikih poslovanja. Višja šola, ki bo kandidirala za priznanje za odličnost, mora dokazati svoje izjemne oz. izstopajoče načine sistematičnega delovanja, katerih posledica so odlični oz. nadpovprečni rezultati. Modeli za poslovno odličnost so namenjeni samoocenjevanju organizacije, in sicer s ciljem, da bi nenehno preverjale in izboljševale delovanje. Dobljene točke in primerjava z izbranim modelom pokažejo njene močne strani in področja, kjer se bodo morali izboljšati. Bistveni dejavniki v organizaciji so zaposleni, ki s svojim razvojem, inovativnostjo, poslanstvom in vizijo vplivajo na ugled in uspešnost organizacije. Ker procesi in cilji v šolah niso primerljivi s procesi in cilji v gospodarskih družbah smo se odločili, da bomo namesto poslovne odličnosti uvedli splošni izraz ODLIČNOST, ki zajame kakovost kot celovit proces na višjih šolah. Diploma Skupnosti višjih strokovnih šol RS za odličnost je najvišje stanovsko priznanje za dosežke na področju kakovosti delovanja višjih strokovnih šol. Prav gotovo je to spodbuda šolam k uvajanju sistemov sodobnega, učinkovitega in celovitega doseganja odličnosti ter hkrati daje prejemnikom diplome večjo moč pri njihovem pedagoškem in raziskovalnem delu. Želimo si čim več višjih strokovnih šol z „DSO‟! Alojz Razpet, Predsednik SVSŠ DIPLOMA SKUPNOSTI VIŠJIH STROKOVNIH ŠOL ZA ODLIČNOST (DSO) PO MODELU ODLIČNOSTI VIŠJIH STROKOVNIH ŠOL (OVSŠ) Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 4 od 18 UVOD Diploma Skupnosti višjih strokovnih šol za odličnost je najvišje priznanje Skupnosti višjih strokovnih šol na področju doseganja odličnosti. Podeljuje se na osnovi ocenjevanja po Modelu odličnosti višjih strokovnih šol (v nadaljevanju MODEL OVSŠ), kjer šola lahko doseže maksimalno 100 točk. Diplomo Skupnosti višjih strokovnih šol za odličnost prejme šola, ki doseže 70 točk ali več. Namen modela odličnosti višjih strokovnih šol je izboljševanje delovanja kakovosti šol na vseh področjih svojega delovanja in to s pomočjo meril modela OVSŠ. Glede na to, da je model usklajen z merili NAKVIS-a, gre za izboljšave tudi na vseh področjih le- teh. Šole se lahko vsako leto na osnovi modela OVSŠ samoocenjujejo na vseh področjih, predvsem na področjih, kjer so šibkejše in področjih, ki so za šolo najpomembnejša. Same izboljšave skozi leta prinašajo šolam velike korake na poti od kakovosti do odličnosti. Ti koraki se odražajo v stalnem izboljševanju pričakovanj deležnikov šole in ne nazadnje tudi v zbranih točkah modela, ki jih ima lahko šola, na ta način vsako leto več in tako meri svoj napredek. Sam model in ocenjevanje po njem je v veliko pomoč šolam, saj prikazuje delovanje šole za tekoče leto, kakor tudi trende razvoja in primerjave s sorodnimi višjimi strokovnimi šolami. MODEL ODLIČNOSTI VIŠJIH STROKOVNIH ŠOL Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 5 od 18 Model odličnosti višjih strokovnih šol sestavljajo dejavniki in rezultati, ki so razvidni iz slike. Model je orodje šolam za samoocenjevanje in prijavo na razpis Diplome Skupnosti višjih strokovnih šol za odličnost ter kot pomoč pri prikazovanju svojega delovanja na poti od kakovosti do odličnosti zainteresiranim stranem. Slika: Model odličnosti višjih strokovnih šol Model vključuje merila na petih področjih DEJAVNIKOV, v katerih šola predstavi način svojega delovanja. Prikazani so v zgornjem delu kroga na sliki modela od 1 do 5. Posledica delovanja šole so doseženi REZULTATI, ki so strnjeni v petih področjih meril od 6 do 10 na spodnjem delu kroga. Merila odličnosti so predstavljena v dodatku tega dokumenta. Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 6 od 18 STALNE IZBOLJŠAVE ŠOLE se dosegajo s pomočjo učenja in notranjega ter zunanjega inoviranja (s pomočjo pritožb, notranjih in zunanjih presoj, samoevalvacijskega poročila, sistematičnega zbiranja predlogov, letnih poročil, stanja na trgu, …). POSTOPEK Na osnovi razpisa Skupnosti višjih strokovnih šol za Diplomo Skupnosti višjih strokovnih šol za odličnost, se šola prijavi na razpis in izpolni vlogo. Skupnost višjih strokovnih šol zagotovi, da je med razpisanim datumom in končnim datumom oddaje vlog vsaj pet mesecev časa. Na osnovi prispelih vlog komisija ocenjevalcev, imenovana s strani Komisije za kakovost v okviru Skupnosti višjih strokovnih šol, pregleda vloge in jih oceni. Komisija oz. član komisije ocenjevalcev izvede obisk šole, kadar šola na osnovi ocenjene vloge zbere vsaj 50 točk, z namenom preverjanja dejanskega stanja izpolnjevanja meril odličnosti višjih strokovnih šol. Za vsako točko izpolnjevanja meril, ki jih je šola v vlogi navedla, mora ob obisku predložiti dokazila (zapise). Iz komisije ocenjevalcev se za ocenjevanje posamezne šole izločijo ocenjevalci, ki so s šolo kakorkoli poslovno in/ali sorodstveno povezani, in ki so iz šole z enakim ali sorodnim programom na geografskem področju neposredne konkurence za vpis študentov. Ocenjevalci z namenom ohranjanja zaupnosti podatkov, s katerimi se ob ocenjevanju seznanijo, s Skupnostjo višjih strokovnih šol RS podpišejo Dogovor o ne razkritju informacij ob skrbnem pregledu dokumentacije na razpis prijavljenih višjih strokovnih šol. Šole, ki pridobijo po oceni komisije 70 točk ali več, od skupno možnih 100 točk po merilih odličnosti višjih strokovnih šol, prejmejo na letni konferenci Kakovost v višjih strokovnih šolah Diplomo Skupnosti višjih strokovnih šol za odličnost. Šole, ki zberejo od 50 do 69 točk, prejmejo Pohvalo za vzpostavljen pristop k odličnosti po Modelu odličnosti višjih strokovnih šol. Šole, ki v postopku ocenjevanja dosežejo od 30 do 49 točk, prejmejo Pohvalo za sodelovanje v postopku ocenjevanja po Modelu odličnosti višjih strokovnih šol. Šola se lahko prijavi na razpis Skupnosti višjih strokovnih šol vsako leto ter tako preverja svoj pristop na poti graditve svoje odličnosti, dokler ne prejme vseh možnih točk, tudi če je že prejemnica Diplome Skupnosti višjih strokovnih šol za odličnost. Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 7 od 18 DODATEK: MERILA ODLIČNOSTI VIŠJIH STROKOVNIH ŠOL Dejavniki delovanja VSŠ Rezultati delovanja VSŠ 1. VODSTVO 6. KLJUČNI REZULTATI S TRENDI RAZVOJA DIREKTOR/ RAVNATELJ ZAGOTAVLJA VPETOST ŠOLE V ŠOLA ZA KLJUČNE REZULTATE IZKAZUJE UGODNE OKOLJE IN JE GONILNA SILA KAKOVOSTI TRENDE skrbi za prepoznano vlogo šole v razvoju ožjega in širšega ključni rezultati vključujejo prikaz finančnih rezultatov, okolja, pri tem zagotavlja, da so jasni vizija, poslanstvo in učinkovitost financiranja programov, zaposljivost in vrednote šole ter da se te udejanjajo tako s strani zaposlenih konkurenčnost diplomantov, učne izide in pridobljene kot zunanjih sodelavcev; da se ugotavljajo učinki, ki jih ima kompetence vsaj za obdobje petih let, prikaz rezultatov – delovanje višje strokovne šole na okolje; racionalno uporablja učinkov in koristi sodelovanja šole z drugimi organizacijami javne vire in zagotavlja ustrezne materialne razmere; in inštitucijami oz. sodelovanje v nacionalnih ali zagotavlja povezanost šole z drugimi organizacijami in mednarodnih projektih (prikazi naj vključujejo inštitucijami v širšem in ožjem okolju, kar se odraža tudi v benchmarking z domačimi in tujimi izobraževalnimi strategiji razvoja šole, ki je izdelana vsaj za obdobje štirih let, institucijami, idr.) idr. Merila NAKVIS-a: 10.1, 10.2, 11.1, 11.2, 11.7, 11.10 Merila NAKVIS-a: 10.3, 10.4, 10.5 Ovrednotenje: 10 točk Ovrednotenje: 12 točk 2. ZAKONODAJA 7. USTREZNOST PROSTOROV IN OPREME IZPOLNJEVANJE ZAKONODAJE JE PREDPOGOJ DELOVANJA ŠOLA IZKAZUJE USTREZNOST PROSTOROV IN OPREME (brez tega je prijava brezpredmetna) – postopki spremljanja prikazana je ustreznost prostorov in tehnična oprema zakonodaje, pravočasno in proaktivno pripravljanje na novosti šole, predavalnice, laboratoriji, knjižnica, dostopnost in spremembe v zakonodaji, uvajanje v prakso in evalvacija prostorov in opreme za študente s posebnimi potrebami skladnosti delovanja z zakonodajo - imenovanja za idr. predavatelje, knjižnica, potrebna zaposlitev, ustrezni prostori (tudi za posebne potrebe), materialni pogoji, opredelitev pristojnosti in odgovornosti, organi šole, idr. Merila NAKVIS-a: vsa področja v zvezi z zakonodajo Merila NAKVIS-a: 14 Ovrednotenje: 5 točk Ovrednotenje: 5 točk 3. ŠTUDENTI 8. UČNI IZIDI IN KOMPETENCE SKRB ZA RAZVOJ KOMPETENTNIH ŠOLA SPREMLJA UČNE IZIDE IN PRIDOBLJENE ŠTUDENTOV/DIPLOMANTOV KOMPETENCE ŠTUDENTOV, POMOČ ŠTUDENTOM V ČASU ŠTUDIJA, IZMENJAVE vključevanje študentov v strokovno dejavnost šole – delo v projektnih skupinah, ustrezna informiranost študentov, rezultati vključujejo prikaz primerjave načrtovanih in pomoč pri sklepanju pogodb o praktičnem izobraževanju, doseženih učnih izidov študentov in kompetenc študiju, organiziranem pridobivanju kompetenc na drugih diplomantov, napredovanje študentov po študijskem šolah, mobilnost študentov in predavateljev, priznavanje programu in trajanju študija, prikaz spremljanja kariernega znanj, spretnosti in veščin na drugih šolah, zagotavljanje razvoja diplomantov, svetovanje in pomoč pri iskanju sodelovanja študentov pri načrtovanih in doseženih učnih zaposlitve doma in v tujini, organizacija praktičnega izidov in kompetenc ter upoštevanjem njihovega mnenja pri izobraževanja doma in v tujini, dodatna usposabljanja posodabljanju oziroma izvajanju študijskih programov, idr. diplomantov za trg dela, vključevanje vabljenih predavateljev iz gospodarstva v izobraževalni proces, stalne notranje verifikacija in validacije – nadzor nad izpiti in izvedbo študijskih programov z evalvatorjem, idr. Merila NAKVIS-a: 10.3, 13.1 do 13.7 Merila NAKVIS-a:10.3, 11.12, 11.13 Ovrednotenje: 15 točk Ovrednotenje: 15 točk Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 8 od 18 Dejavniki delovanja VSŠ Rezultati delovanja VSŠ 4. PROCESI - DELOVANJE ŠOLE 9. DRUŽBENA ODGOVORNOST in VAROVANJE OKOLJA ŠOLA IMA DEFINIRANE PROCESE ŠOLA IZKAZUJE DRUŽBENO ODGOVORNOST IN temeljne in podporne procese kot so: izobraževalni proces, delo ODGOVORNOST DO VAROVANJA OKOLJA referata, delo knjižnice idr., ki jih stalno izboljšuje; jasna organiziranost, delo na projektih (domačih in mednarodnih), rezultati učinkovitega obvladovanja stroškov (voda, energenti, prenavljanje programov, zagotavljanje in skrb za razvoj kompetentnih ogrevanje, odpadki, …) in sodelovanja z družbenim okoljem zaposlenih in zunanjih sodelavcev, proces nabave in ravnanja z viri, (projekti), idr. idr. Merila NAKVIS-a: 11.1 do 14 Merila NAKVIS-a: 14 Ovrednotenje: 10 točk Ovrednotenje: 5 točk 5. SISTEM VODENJA KAKOVOSTI 10. TRENDI ZADOVOLJSTVA IN STALNE IZBOLJŠAVE ŠOLA IMA VZPOSTAVLJEN SISTEM VODENJA KAKOVOSTI IN SPREMLJANJE TRENDOV ZADOVOLJSTVA DELEŽNIKOV ŠOLE POTREBNE DOKUMENTE rezultati zadovoljstva ključnih deležnikov – študenti, delodajalci, poslovnik kakovosti; samoevalvacijsko poročilo z akcijskim načrtom, zaposleni in okolje; spremljanje predlogov in pripomb ter njihovo udejanjanje; določene metode in postopke za spremljanje zadovoljstva ključnih deležnikov STALNE IZBOLJŠAVE šole, stalne notranje evalvacije vseh procesov šole (vsaj 1- krat letno), rezultati na vseh področjih delovanja šole potrjujejo uspešnost podeljeni drugi nacionalni in mednarodni standardi kakovosti, stalnih izboljšav mednarodne akreditacije, nacionalna in mednarodna priznanja in nagrade šolam ter študentom, idr. Merila NAKVIS-a: 15 Merila NAKVIS-a: 15 Ovrednotenje: 10 točk Ovrednotenje: 13 točk Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 9 od 18 Vsebina vloge Diploma Skupnosti višjih strokovnih šol za odličnost Višja strokovna šola naj v vlogi prikaže svoje delovanje in rezultate v skladu s temi vsebinskimi napotki. V poglavju »Dejavniki delovanja VSŠ«, točke 1 do 5 šola opiše svoje pristope oz. način delovanja (kako deluje) in jih podkrepi z navedbo konkretnih primerov, značilnih za posamezno študijsko leto. V poglavju »Rezultati delovanja VSŠ«, točke 6 do 10 šola prikaže rezultate, ki jih dosega s svojimi pristopi, torej s pristopi in navedenimi primeri, ki jih je opisala v točkah 1 do 5. Rezultati naj bodo prikazani vsaj za obdobje petih let, po možnosti v grafični obliki. Prikazi naj vključujejo primerjavo z lastnimi cilji, s sorodnimi šolami v Sloveniji in/ali nacionalnimi povprečji ter po možnosti s tujimi primerljivimi šolami oziroma šolami z mednarodnimi/evropskimi akreditacijami. Ocenjevanje dejavnikov in rezultatov delovanja VSŠ je določeno s točkovnikom, kjer šola lahko doseže največ 100 točk. Maksimalno število točk, ki jih šola lahko doseže, je zapisano pri posameznem dejavniku ali rezultatu. V poglavju »Dejavniki delovanja VSŠ« od točke 1 do 5 se število točk podeli, če VSŠ predstavi svoje pristope in izboljšave (z navedbo konkretnih primerov za posamezno študijsko leto) na osnovi podatkov samoevalvacije vsaj za obdobje petih let (upoštevati vsaj področja, ki so navedena v poševnem tisku pri vsaki točki). V kolikor v omenjenih točkah ni prikazanih izboljšav, se odbije tretjina točk. V kolikor navedene izboljšave niso prikazane po letih kot rezultat evalvacije načina delovanja in okoliščin, ki so vplivale na delovanje šole (vsaj za obdobje petih let), se odšteje tretjina točk. Za splošen opis delovanja v točkah 1 do 5, ne dovolj podprt z dokazi, ki v praksi odražajo preverljive rezultate, VSŠ lahko dobi največ tretjino navedenih točk. Upošteva se razširjenost pristopov za dejavnike delovanja na vse programe, ki jih šola izvaja. V kolikor pristop, ki je predstavljen, velja samo za določen(e) program(e), ne vse programe, se število točk ustrezno zmanjša. V poglavju »Rezultati delovanja VSŠ« od točke 6 do 10 se število točk podeli, če VSŠ predstavi rezultate tako, da so razvidni trendi vsaj za obdobje petih let (vsaj področja, ki so navedena v poševnem tisku pri vsaki točki). V kolikor ni razvidnih ugodnih trendov za omenjeno obdobje, se odšteje tretjina točk. V kolikor ni prikaza primerjave z lastnimi cilji, se odšteje še tretjina točk. V kolikor ni primerjave s sorodnimi šolami doma in v tujini in/ali republiškim poprečjem, se odbije še šestina točk. Za splošen prikaz, ne dovolj podprt z rezultati, ki v praksi odražajo ugodne trende, VSŠ lahko dobi največ eno šestino navedenih točk. Če so opisani pristopi, ki se šele uvajajo, ni pa še rezultatov, se točk ne podeli oziroma se točkuje rezultat z 0 točkami. Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 10 od 18 Ime VSŠ: A. Podatki o prijavitelju Naslov VSŠ: Študijski programi: URL spletne strani VSŠ: Direktor(-ica)/Ravnatelj(-ica): Kontaktna oseba za informacije vezane na vlogo: Elektronski naslov kontaktne osebe: B. Predstavitev VSŠ B.1. Predstavitev šole, zgodovina, ključni mejniki in dosežki (do 250 besed) B.2. Predstavitev programov, način izobraževanja - redni, izredni študij, študij na daljavo, idr. (do 250 besed) B.3. Predstavitev organiziranosti, organov VSŠ in njihovega delovanja (opis dejanskega delovanja, ne prepis iz ZVSI); Merilo NAKVIS: 11.3, 11.4, 13.3, 13.6 B.4. Število zaposlenih in zunanjih sodelavcev (prikaz gibanja strukture vsaj za zadnja tri leta) Število študentov (prikaz števila vpisanih študentov po programih, po letnikih vsaj za zadnjih pet študijskih let) Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 11 od 18 Dejavniki delovanja VSŠ Zap. št. VODSTVO DIREKTOR/RAVNATELJ ZAGOTAVLJA VPETOST ŠOLE V OKOLJE IN JE GONILNA SILA 1 KAKOVOSTI skrbi za prepoznano vlogo šole v razvoju ožjega in širšega okolja, pri tem zagotavlja, da so jasni vizija, poslanstvo in vrednote šole ter da se te udejanjajo tako s strani Število zaposlenih kot zunanjih sodelavcev; da se ugotavljajo učinki, ki jih ima delovanje višje strokovne šole na okolje; racionalno uporablja javne vire in zagotavlja ustrezne točk: 10 materialne razmere; zagotavlja povezanost šole z drugimi organizacijami in inštitucijami v širšem in ožjem okolju, kar se odraža tudi v strategiji razvoja šole, ki je izdelana vsaj za obdobje štirih let, idr. 1.1. Skrb za prepoznavno vlogo šole v gospodarskem, socialnem in kulturnem razvoju ožjega in širšega okolja, pri tem zagotavlja, da se ugotavljajo učinki, ki jih ima delovanje šole (navesti primere kot dokaz kako se zagotavlja) - 1 točka 1.2. Povezanost šole z drugimi zavodi, izobraževalnimi inštitucijami, itd. v Sloveniji in mednarodno sodelovanje (pri navedbi inštitucije navesti namen povezovanja in učinke povezovanja, v tej točki niso mišljene povezave z organizacijami v katerih se izvaja praktično izobraževanje) - 1 točka 1.3. Povezanost šole z drugimi organizacijami v ožjem in širšem okolju (pri navedbi vrste organizacij navesti namen povezovanja in učinke povezovanja, v tej točki so mišljene tudi povezave z organizacijami v katerih se izvaja praktično izobraževanje) - 2 točki 1.4. Vizija, poslanstvo, vrednote in njeno udejanjanje s strani zaposlenih in zunanjih sodelavcev (navesti in opisati načine njenega udejanja) - 1,5 točka 1.5. Strategija razvoja šole vsaj za obdobje štirih let s strateškimi cilji in kritični dejavniki uspeha (predstavitev strateških ciljev, npr. na področjih uspešnosti, izboljšanja kakovosti, obvladovanja stroškov materiala in storitev ter stroškov dela, povečanja zadovoljstva študentov, zaposlenih, uravnoteženega finančnega poslovanja idr. kot tudi kritičnih dejavnikov uspeha npr. pridobivanja novih programov, izboljšanja zadovoljstva študentov, usklajevanje vpisa študentov z dejanskimi in prihodnjimi potrebami okolja, učinkovita izraba virov, učinkovito upravljanje šole, pregled tveganj, ustrezno financiranje programov, celovita informacijska podpora, uvajanje sodobne informacijske tehnologije in vrhunske opreme na šoli, vzdrževanje infrastrukture šole, ipd.) - 2 točki 1.6 Racionalna raba javnih virov in zagotavljanje ustreznih materialnih razmer (navesti kako se zagotavljajo, npr. pridobivanje sponzorskih, donatorskih idr. sredstev) – 2,5 točki Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 12 od 18 Zap. ZAKONODAJA št. IZPOLNJEVANJE ZAKONODAJE JE PREDPOGOJ DELOVANJA postopki spremljanja zakonodaje, pravočasno in proaktivno pripravljanje na novosti in 2 spremembe v zakonodaji, uvajanje v prakso in evalvacija skladnosti delovanja z zakonodajo - imenovanja za predavatelje, knjižnica, potrebna zaposlitev, ustrezni Število prostori (tudi za posebne potrebe), materialni pogoji, opredelitev pristojnosti in točk: 5 odgovornosti, organi šole, idr. 2.1 Zagotavljanje postopka ustreznega spremljanja zakonodaje že v fazi priprave nove ali spremenjene zakonodaje, kar omogoča pravočasno in proaktivno pripravljanje na spremembe oz. novosti (kratek opis postopka in navedba primerov proaktivnega pristopa) – 1,5 točka 2.2 Novosti in spremembe v zakonodaji se v prakso načrtovano prenašajo; vpeljava zakonskih zahtev se evalvira in oceni skladnost delovanja (kratek opis postopka in navedba primerov, značilnih za VSŠ) – 1,5 točka 2.3 Preverjanje izpolnjevanja zakonskih zahtev - na vseh področjih delovanja šole (opis načina zagotavljanja ustrezne izpolnjenosti npr. za vzpostavljeno kadrovsko strukturo, ki po številu zaposlenih in kakovosti ustreza strokovnemu in razvojnemu delu, povezanemu s študijskimi področji oziroma študijskimi programi, kadrovski načrt in dokazila o različnih oblikah sodelovanja vseh predavateljev, inštruktorjev, laborantov in drugih strokovnih delavcev ter mednarodni mobilnosti; skladnosti s predpisanimi postopki za imenovanja v naziv; skladnosti o veljavnem imenovanju v nazive vseh višješolskih predavateljev; ustrezno število zaposlenih (zakonsko), knjižnica, ustrezni prostori - tudi za študente s posebnimi potrebami, idr.). Opis načina zagotavljanja naj vključuje uveljavljene pristope kot so npr. preverjanje izpolnjenosti zakonskih zahtev ob notranjih presojah, samoevalvaciji, hospitacijah idr. – 2 točki Zap. ŠTUDENTI št. SKRB ZA RAZVOJ KOMPETENTNIH ŠTUDENTOV/DIPLOMANTOV vključevanje študentov v strokovno dejavnost šole – delo v projektnih skupinah, ustrezna 3 informiranost študentov, pomoč študentom pri sklepanju pogodb o praktičnem izobraževanju, študiju, organiziranem pridobivanju kompetenc na drugih šolah, mobilnost študentov in predavateljev, priznavanje znanj, spretnosti in veščin na drugih šolah, zagotavljanje sodelovanja študentov pri načrtovanih in doseženih učnih izidih in Število kompetencah ter upoštevanje njihovega mnenja pri posodabljanju oziroma izvajanju točk: 15 študijskih programov, idr. 3.1 Skrb za vključevanje študentov v strokovno dejavnost šole – delo v projektnih skupinah (opis delovanja podprt z dokazi) in sodelovanje v organih šole ter organiziranost študentov (morebiten študentski svet) – 2 točki 3.2 Zagotavljanje pravočasnih in popolnih informacij povezanih s študijem, vpisom, zaposljivostjo diplomantov, idr. (opis delovanja podprt z dokazi) - 2 točki 3.3 Pomoč študentom pri sklepanju pogodb o praktičnem izobraževanju (opis delovanja podprt z dokazi) – 2 točki 3.4 Pomoč študentom pri študiju (opis delovanja podprt z dokazi) – 3 točke 3.5 Pomoč študentom pri organiziranem pridobivanju znanja, spretnosti in veščin na drugih višjih strokovnih šolah, vključno z nacionalno in mednarodno podprto mobilnostjo in priznavanje znanj, spretnosti in veščin, pridobljenih na drugih višjih strokovnih šolah in visokošolskih zavodih (opis delovanja podprt z dokazi) – 3 točke 3.6 Zagotavljanje sodelovanja študentov pri primerjanju načrtovanih in doseženih učnih izidov in kompetenc ter upoštevanjem njihovega mnenja pri posodabljanju oziroma izvajanju študijskih programov (opis delovanja podprt z dokazi) – 3 točke Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 13 od 18 Zap. PROCESI – DELOVANJE ŠOLE št. ŠOLA IMA DEFINIRANE PROCESE temeljne in podporne procese kot so: izobraževalni proces, delo referata, delo knjižnice 4 idr., ki jih stalno izboljšuje; jasna organiziranost, delo na projektih (domačih in mednarodnih), prenavljanje programov, zagotavljanje in skrb za razvoj kompetentnih Število zaposlenih in zunanjih sodelavcev, proces nabave in ravnanje z viri idr. točk: 10 4.1 Šola ima določene procese po posameznih skupinah: procesi vodenja, procesi temeljne dejavnosti (pedagoška in raziskovalna), procesi povezani z odjemalci, podporni procesi in skupni/sistemski procesi, podprti s kazalniki uspešnosti in učinkovitosti in nedvoumno določene nosilce z opredeljenimi odgovornostmi kot tudi odgovornosti izvajalcev (predstaviti, pri tem naj bodo še posebej izpostavljen proces izobraževanja – pedagoški proces, razvoj in prenavljanje programov, delo na projektih, delovanje referata, delo knjižnice, idr.; predstaviti proces nabave in delo z dobavitelji, ki glede na kriterije ne sodijo v sistem javnega naročanja in kako ima šola določen postopek in odgovornosti za izpolnjevanje zahtev javnega naročanja) – 5 točk 4.2 Šola zagotavlja in skrbi za razvoj kompetentnih zaposlenih in zunanjih sodelavcev (predstavitev pristopa podprtega z dokazi k pripravi letnega načrta usposabljanj, vključno z ugotavljanjem potreb po usposabljanju; prikaz števila ur usposabljanj na zaposlenega, višina finančnih sredstev za usposabljanje na zaposlenega na leto; izvajanje letnih razgovorov s strokovnimi delavci (tudi zunanjimi) in drugimi zaposlenimi, karierni načrti, spodbujanje ustvarjalnosti in inovativnosti, spodbujanje domače in mednarodne izmenjave, mobilnosti zaposlenih in zunanjih sodelavcev – Erasmus, domača in mednarodna sodelovanja v projektih in drugo, kadrovski načrt in ustreznost kadrovske strukture) – 5 točk Zap. SISTEM VODENJA KAKOVOSTI št. ŠOLA IMA VZPOSTAVLJEN SISTEM VODENJA KAKOVOSTI IN POTREBNE DOKUMENTE poslovnik kakovosti; samoevalvacijsko poročilo z akcijskim načrtom, spremljanje 5 predlogov in pripomb ter njihovo udejanjanje; določene metode in postopke za spremljanje zadovoljstva ključnih deležnikov šole, stalne notranje evalvacije vseh procesov šole (vsaj 1-krat letno), pridobljena priznanja/certifikati na osnovi nacionalnih in mednarodnih standardov kakovosti, mednarodne akreditacije, nacionalna in Število mednarodna priznanja in nagrade šolam ter študentom, idr. točk: 10 5.1 Šola ima izdelan poslovnik kakovosti (predstaviti namen in način uporabe poslovnika kakovosti) – 1 točka 5.2 Šola ima izdelano samoevalvacijsko poročilo z akcijskim načrtom (predstaviti namen in način uporabe) – 3 točke 5.3 Šola ima opredeljen postopek za sprejemanje, obravnavanje in podajanje povratnih informacij v primeru podanih pobud, predlogov, pritožb (predstaviti razširjenost uporabe) –1 točka 5.4 Šola sistematično vodi evidenco izboljšav (predstaviti razširjenost uporabe in učinke) – 1 točka 5.5 Šola ima vzpostavljen register tveganj za zmanjševanje ali preprečevanje pojavljanja potencialnih odstopanj (predstaviti razširjenost uporabe) – 2 točki Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 14 od 18 5.6 Šola ima pridobljena priznanja in/ali certifikate nacionalnih in mednarodnih standardov kakovosti, mednarodne akreditacije, nacionalna in mednarodna priznanja in nagrade šolam ter študentom (predstaviti) – 2 točki Rezultati delovanja VSŠ Zap. KLJUČNI REZULTATI S TRENDI RAZVOJA št. ŠOLA ZA KLJUČNE REZULTATE IZKAZUJE UGODNETRENDE ključni rezultati vključujejo prikaz finančnih rezultatov, učinkovitost financiranja 6 programov, zaposljivost in konkurenčnost diplomantov, učne izide in pridobljene kompetence vsaj za obdobje petih let, prikaz rezultatov – učinkov in koristi sodelovanja Število šole z drugimi organizacijami in inštitucijami oz. sodelovanje v nacionalnih ali točk: 12 mednarodnih projektih); prikazi naj vključujejo benchmarking z domačimi in tujimi izobraževalnimi institucijami 6.1 Ključni finančni rezultati (prikaz prihodkov, odhodkov, presežka prihodkov nad odhodki, sredstva za razvoj, učinkovitost financiranja programov, sredstva pridobljena na trgu) – 3 točke 6.2 Zaposljivost diplomantov(prikaz rezultatov zaposljivosti, ki naj vključuje vsaj 75 % diplomantov v obdobju do šestih mesecev po diplomi, od pol do enega leta, več kot eno leto oz. podobna časovna obdobja; prikaz rezultatov tudi po strokovnih področjih – ali so zaposleni na svojem strokovnem področju za katerega so se izobraževali, ali na drugem oz. katerem in delež diplomantov, ki so se samozaposlili na svojem strokovnem področju z ustanovitvijo gospodarske družbe, odprtjem s.p., preko podjetniškega inkubatorja, idr. – 4 točke 6.3 Konkurenčnost diplomantov(potrebe in povpraševanje po profilu diplomantov, ki jih je mogoče pridobiti iz podatkovnih baz Zavoda za zaposlovanje RS (za območno enoto, kjer s nahaja šola, če je dislocirana pa tudi za druge območne enote), kje se nahaja šola, po letih in sicer za obdobje zadnjih pet let.; prikaz zaposljivosti diplomantov v prvih treh letih po diplomi, glede na druge šole v Sloveniji z enakim oz. podobnim programom) – 4 točke 6.4 Sodelovanje z drugimi organizacijami (predstaviti s katerimi organizacijami in koristi od tega sodelovanja – rezultati) – 1 točka Zap. USTREZNOST PROSTOROV IN OPREME št. ŠOLA IZKAZUJE USTREZNOST PROSTOROV IN OPREME 7 prikazana je ustreznost prostorov in tehnična oprema šole, predavalnice, laboratoriji, knjižnica, dostopnost prostorov in opreme za študente s posebnimi potrebami idr. Število točk: 5 7.1 Šola izkazuje ustreznost prostorov in opreme (prikaz dejstev, ki podpirajo ustreznost) – 4 točke 7.2 Varnost na šoli (rezultati, ki izkazujejo, da je poskrbljeno za varnost na šoli VZD) – 1 točka Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 15 od 18 Zap. UČNI IZIDI IN KOMPETENCE št. ŠOLA SPREMLJA UČNE IZIDE IN PRIDOBLJENE KOMPETENCE ŠTUDENTOV TER POMOČ ŠTUDENTOM V ČASU ŠTUDIJA, IZMENJAVE 8 rezultati vključujejo prikaz primerjave načrtovanih in doseženih učnih izidov študentov in kompetenc diplomantov, napredovanje študentov po študijskem programu in trajanju študija, prikaz spremljanja kariernega razvoja diplomantov, svetovanje in pomoči pri iskanju zaposlitev doma in v tujini, organizacije praktičnega izobraževanja doma in v Število tujini, dodatna usposabljanja diplomantov za trg dela, vključevanje vabljenih točk: 15 predavateljev v izobraževalni proces iz gospodarstva, stalne notranje verifikacija in validacije – nadzor nad izpiti in izvedbo študijskih programov z evalvatorjem 8.1 Primerjava načrtovanih in doseženih učnih izidov študentov (prikaz rezultatov glede na načrtovane učne izide) – 3 točke 8.2 Primerjava načrtovanih in želenih kompetenc diplomantov (prikaz rezultatov ocene kompetenc, ki naj jih oceni vsaj 75 % diplomantov) – 4 točke 8.3 Prehodnost študentov in trajanje študija (prikaz statističnih podatkov ) – 3 točke 8.4 Izmenjave študentov (število in trajanje po posameznih letih) – 2 točki 8.5 Spremljanje kariernega razvoja diplomantov, svetovanje in pomoč pri iskanju zaposlitev doma in v tujini, organizacija praktičnega izobraževanja doma in v tujini, dodatna usposabljanja diplomantov za trg dela, vključevanje vabljenih predavateljevi z gospodarstva v izobraževalni proces, stalna notranja verifikacija in validacija, npr. nadzor nad izpiti in izvedbo študijskih programov z evalvatorjem (prikaz rezultatov) – 3 točke Zap. DRUŽBENA ODGOVORNOST IN VAROVANJE OKOLJA št. ŠOLA IZKAZUJE DRUŽBENO ODGOVORNOST IN ODGOVORNOST DO VAROVANJA 9 OKOLJA Število rezultati učinkovitega obvladovanja stroškov (voda, energenti, ogrevanje, odpadki, …) in sodelovanja z družbenim okoljem (projekti) točk: 5 9. 1 Prikaz stroškov za vodo, energente, ogrevanje, odpadke po letih in ukrepi za zmanjšanje teh stroškov – 2 točki 9.2 Drugi rezultati družbeno odgovornega delovanja (predstaviti npr. projekti dejavnosti, ki se neposredno ali posredno izražajo v vplivih na družbenem okolju v katerem šola deluje bodisi lokalno, nacionalno ali mednarodno) – 3 točke Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 16 od 18 Zap. TRENDI ZADOVOLJSTVA IN STALNE IZBOLJŠAVE št. SPREMLJANJE TRENDOV ZADOVOLJSTVA DELEŽNIKOV ŠOLE 10 rezultati zadovoljstva ključnih deležnikov – študenti, delodajalci, zaposleni in okolje; STALNE IZBOLJŠAVE Število rezultati na vseh področjih delovanja šole potrjujejo uspešnost stalnih izboljšav točk: 13 10.1 Rezultati merjenja zadovoljstva študentov/diplomantov in izhajajoče izboljšave (prikaz rezultatov vsaj za obdobje petih let primerjalno s cilji in komentar uvedenih izboljšav; med podatki navesti delež sodelujočih študentov/diplomantov) – 4 točke 10.2 Rezultati merjenja zadovoljstva zaposlenih in zunanjih strokovnih delavcev in izhajajoče izboljšave (prikaz rezultatov vsaj za obdobje petih let primerjalno s cilji in komentar uvedenih izboljšav; med podatki navesti delež sodelujočih) – 3 točke 10.3 Rezultati merjenja zadovoljstva delodajalcev in izhajajoče izboljšave (prikaz rezultatov vsaj za obdobje petih let primerjalno s cilji in komentar uvedenih izboljšav; med podatki navesti število delodajalcev, ki so sodelovali s povratnimi informacijami) – 4 točke 10.4 Rezultati merjenja zadovoljstva drugih deležnikov in izhajajoče izboljšave (prikaz rezultatov vsaj za obdobje petih let primerjalno s cilji in komentar uvedenih izboljšav; med podatki navesti število sodelujočih s povratnimi informacijami) – 2 točki S podpisom zagotavljam, da so podatki v vlogi točni in verodostojni. Direktor(-ica)/Ravnatelj(-ica): Ime in priimek: Datum: Podpis: Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 17 od 18 ZAKLJUČEK Diploma Skupnosti višjih strokovnih šol za odličnost kot najvišje stanovsko priznanje Skupnosti višjih strokovnih šol na področju doseganja odličnosti naj bo višjim strokovnim šolam izziv, da vsestransko, kritično evalvirajo svoje delovanje in rezultate, ki jih dosegajo. Na osnovi tako izvedene evalvacije naj načrtujejo svoje izboljševanje. Model odličnosti višjih strokovnih šol kot podlaga za podeljevanje diplom je bil pripravljen z namenom, da višjim strokovnim šolam poda širino okvira, ki se v odličnosti pričakuje. Lahko predstavlja tudi spodbudo, da na osnovi stanovsko prepoznavne odličnosti poskuša svojo odličnost preveriti v okviru bodisi nacionalnega priznanja za poslovno odličnost (PRSPO), bodisi evropske nagrade za odličnost, ki temelji na modelu poslovne odličnosti EFQM. Kandidiranje za pridobitev diplome Skupnosti višjih strokovnih šol za odličnost naj bo pretehtana odločitev vodstva šole. Pisanje vloge pa naj se prepozna kot del aktivnosti samoevalvacije, ki je skrbno načrtovana in vključuje širok krog zaposlenih. Avtorji se za pomoč, v obliki konstruktivnih pripomb pri snovanju modela odličnosti višjih strokovnih šol, zahvaljujejo mag. Majdi Kralj, dr. Aniti Urnaut in Ivani Domjan. Model OVSS 2017, izdaja 3 Stran 18 od 18