URN_NBN_SI_DOC-3OGR1E8I

335 Izobraževanje Romov v Sloveniji UDK 397:376.7(497.4) 1.01 Izvirni znanstveni članek Prejeto: 9. 5. 2005 Vera Klopčič * Izobraževanje Romov v Sloveniji** 1 Education of the Roma in Slovenia Uvod Na evropski ravni je v zadnjem desetletju prejšnjega stoletja že prišlo do spoz- nanja in političnega soglasja o tem, da je potrebno popraviti zgodovinske napake in sprejeti potrebne ukrepe za izboljšanje položaja Romov ter jim omogočiti uživanje človekovih pravic, ki jih imajo vsi drugi narodi. Prvi Svetovni romski kongres, ki je bil leta 1971 (8.–12. april) v Londonu pomeni prelomnico v mednarodnem povezovanju * dr., znanstvena sodelavka, Inštitut za narodnostna vprašanja, Ljubljana. ** Članek je bil napisan za Jesenske pogovore o zgodovini šolstva in o muzealstvu, ki so septemb- ra 2004 potekali ob odprtju prenovljene čitalnice Slovenskega šolskega muzeja in ob sočasni počastitvi jubileja dolgoletne sodelavke in ravnateljice muzeja, prof. Slavice Pavlič. 1 V besedilu uporabljam izraz »Romi« kot skupno označitev za pripadnike romske skupnosti; v primerih ko viri uporabljajo izraz »cigan« pa povzemam originalno poimenovanje. Izvleček Zaradi drugačnega načina življenja so se pripadniki romske skupnosti v evropskih državah srečevali in se še srečujejo s pojavi zavračanja, odklanjanja in izključevanja. Skupna značilnost romske skupnosti je, da je to zelo mlada, vitalna populacija. Podatki o izobrazbeni strukturi ter o šte- vilu brezposelnih oseb med pripadniki romske skupnosti v primerjavi z ostalo populacijo kažejo, da imajo Romi bistve- no nižjo izobrazbeno raven, ter da je med njimi nadpovprečno število brezposelnih oseb. Prispevek podaja izsledke nekaterih uspešnih projektov, ki potekajo v Sloveniji in v sosednjih državah za premostitev def- icita na področju izobraževanja pripad- nikov romske skupnosti ter na področju vzpostavljanja medkulturnih stikov in odpravi predsodkov. Abstract Due to its different lifestyle, the Roma pop- ulation has been encountering rejection and exclusion in European countries. A common characteristic of any Roma com- munity is that its members are very young and vital. A comparison of the education structure and unemployment levels be- tween the Roma and other population groups reveals that the education level of the Roma is much lower than the aver- age, whilst their unemployment levels are above average. The article presents the re- sults of several successful projects that are underway in Slovenia and several neigh- bouring countries with the aim to bridge the gap in the Roma’s education, set up in- tercultural links and eliminate the prevail- ing prejudices.

RkJQdWJsaXNoZXIy