| 2 | 2017 | RaZReDni POUk | 55 idEJE iz razrEda POvZetek: Že od predšolskega obdobja dalje otroci razvijajo svoje predopismenjevalne zmožnosti ter tehnike branja in pisanja. Nekateri učenci uživajo v branju in so redni gostje v knjižnicah. Spet drugi po knjigi posežejo, ker morajo, ker je to nekdo zahteval. Učitelji si želijo, da bi čim več učencev branje doživljalo kot nekaj pozitivnega in prijetnega. Na različne načine se trudijo motivirati učence za branje. V članku je predstavljen primer, kako lahko učitelji še dodatno spodbujajo učence k branju. Opisana je dejavnost Pravljični hodnik, ki se je izvajala decembra 2016 na hodniku 1. triletja osnovne šole. Predstavljeni so načrt, izvedba in evalvacija dejavnosti. Prispevek opisuje, kako učiteljica vsak odmor bere pravljico na hodniku prvega triletja. ključne besede: Pravljični hodnik, motivacija, pravljica, branje, poustvarjanje Fairytale Corridor abstract: From the preschool period onward, children develop their pre-literacy skills, and reading and writing techniques. Some pupils enjoy reading and are regular library visitors. Others pick up a book because they have to, because someone demanded it. Teachers wish that as many pupils as possible would experience reading as something positive and pleasant. They are trying to motivate pupils to read using various methods. This article presents an example of how teachers can further encourage pupils to read. It describes the Fairytale Corridor activity, which was carried out in December 2016 in the corridor of the 1st triad of primary school. It presents the plan, implementation and evaluation of this activity. The paper describes how a female teacher read a fairytale in the corridor of the 1st triad during each break. keywords: Fairytale Corridor, motivation, fairytale, reading, re-creation Uvod Po poklicu sem učiteljica razrednega pouka. Opravila sem izpopolnjevanje iz bibliote­ karstva. Že drugo leto sem na osnovni šoli zaposlena kot druga strokovna delavka v prvem razredu. Pri svojem delu se vsakodnevno srečujem z opismenjevanjem. Skupaj z učitelji si prizadevamo, da bi učenci radi brali in da bi v branju uživali. »Prava motivacija za branje mora biti vedno branje samo – in knjige, revije ter zgodbe, povezane z njim. t o lahko najuspešneje spodbudimo tako, da beremo skupaj z otrokom in mu dajemo zgled. t aka dejanja ustvarjajo bralca za vse življenje« (kropp, 2000, str. 22). Pri otrocih na različ­ ne načine spodbujam željo po branju. Berem jim značilna leposlovna besedila, razlagam Pravljični hodnik  dušanka Gazvoda, Osnovna šola Vavta vas  | RaZReDni POUk | 2017 | 2 | 56 idEJE iz razrEda neznane besede, pogovarjam se z njimi o sporočilnosti besedila ter podajam ideje za likovno/glasbeno/gibalno/ besedno poustvarjanje besedil. Za branje jih spodbujam z raznovrstnimi ˝bralnimi listi˝, s skupinskim branjem in s tedenskimi obiski šolske knjižnice. ker se zavedam, da je zgled najboljši učitelj, sem dobila idejo, da bi brala na hod­ niku, kjer bi me vsi učenci lahko videli in slišali. t ako se je v mesecu septembru 2016 začela oblikovati ideja o Prav­ ljičnem hodniku: branju pravljic med glavnim odmorom v mesecu decembru na hodniku prvega triletja. t o je tisti del šole, kjer se učenci iz različnih oddelkov in razredov srečujejo in pogovarjajo. Učencem bi na tak način prika­ zala, da lahko beremo kadar koli in kjer koli. December, ki je največkrat mesec veselja in obdarovanj, je zelo primeren za tovrstno dejavnost, saj bi učencem vsak dan podarila darilo: vstop v svet pravljice. Zanimalo me je, kako se bodo učenci odzvali na ta dogodek na hodniku. koliko učencev bo prihajalo poslušat pravljico med odmori? Načrtovanje 1. Scena Zamislila sem si okrasitev hodnika. Celotna scena in po­ stavitev sta bili zimsko­pravljični. Pravljičarka je imela na sebi zlat trak in je sedela na velikem stolu, pokritem z belo kopreno. Poleg stola so gorele novoletne lučke. v ozadju je bila oglasna deska z napisom Pravljični hodnik. Okoli napisa so viseli listki z avtorji in naslovi prebranih pravljic. Za poslušalce so bile pripravljene klopi in blazine za sede­ nje. Pred začetkom branja se je izvajala umirjena glasba. vsak pravljični odmor je imela pravljičarka pri sebi zlato škatlo, v kateri je zbirala poustvarjalne izdelke učencev. Slika 1: Scena 2. Pravljice Začela sem zbirati literarna dela za branje. iskala sem kakovostne in poučne pravljice ter takšne, ki jih morda še niso slišali. Za vsak dan sem izbrala eno in nato izbrala temo za pogovor ter naredila načrt za poustvarjanje na prebrano vsebino. izbrala sem naslednja literarna dela: 1. Franziska stich: dobri snežak. n ačrtovana tema za pogovor: solidarnost, dobrota. Poustvarjalna naloga: risanje izbranega prizora iz pravljice. 2. svetlana Makarovič: vila Malina. n ačrtovana tema za pogovor: potrpežljivost. Poustvarjalna naloga: risanje izbranega prizora iz pravljice. 3. Ela Peroci: stara hiša št. 3. n ačrtovana tema za pogovor: uporaba in popravlja­ nje starih, nerabljenih in pokvarjenih predmetov. Poustvarjalna naloga: risanje stare ali nove hiše. 4. M. Christina Butler: zimski prijatelji. n ačrtovana tema za pogovor: prijateljstvo. Poustvarjalna naloga: risanje na temo prijateljstva. 5. kajetan k ovič: spominske knjige. n ačrtovana tema za pogovor: spominske knjige, ver­ zi, želje. Poustvarjalna naloga: izdelava spominske knjige Pravljičnega hodnika (risbe in lepe misli o pravljicah in Pravljičnem hodniku). | 2 | 2017 | RaZReDni POUk | 57 idEJE iz razrEda  6. Bina š. Žmavc: Pekarna za peko predolgih piškotov . n ačrtovana tema za pogovor: moj najljubši piškot in peka piškotov. Poustvarjalna naloga: risanje posode za piškote, za­ pisovanje imen učenčevih najljubših piškotov. 7. Marja Cerkovnik: Praznična pravljica. n ačrtovana tema za pogovor: prazniki in družina. Poustvarjalna naloga: risanje na temo praznovanja z družino. 8. Ela Peroci: Babica plete rokavice. n ačrtovana tema za pogovor: darila nekoč in danes. Poustvarjalna naloga: okrasitev narisanih rokavičk z risanjem vzorcev. 9. Učiteljica in učenci neobveznega izbirnega predmeta umetnost: glasbena pravljica Babičina zgodba o Božičkovi vasi. n ačrtovana tema za pogovor: Božičkovi pomočniki. Poustvarjalna naloga: risanje prizora iz glasbene pravljice. 10. katarina sokač: smrečica za medveda. n ačrtovana tema za pogovor: dobrota. Poustvarjalna naloga: izdelava večje kuverte z napi­ som Pošlji pismo, pošlji željo, zapisovanje želja za leto 2017. 11. Geraldine Elschner: čakam te, r ozalija. načrtovana tema za pogovor: stari in novi prijatelji, slovesa, nova poznanstva. Poustvarjalna naloga: risa­ nje prijateljev. 12. isabel abedi: Božični vranček rasputin najde srečo. n ačrtovana tema za pogovor: vztrajnost. Poustvarjalna naloga: risanje svojih novoletnih želja. 13. kate Westerlund: Gospod snežak. načrtovana tema za pogovor: spoznavanje novih prijateljev. Poustvarjalna naloga: risanje prizora iz pravljice. 3. Pomoč Počasi se je približeval 1. december. Z napisom in okraski sem okrasila oglasno desko. iz telovadnice sem v kabinet prinesla blazine za sedenje. Sodelavkam in sodelavcem v zbornici sem posredovala še zadnje informacije o Pravljičnem hodniku in jih prosila za pomoč pri branju v primeru moje odsotnosti ter pri vsakodnevnem po­ stavljanju in pospravljanju scene na hodniku. Obvestila sem jih o tem, da učenci ničesar ne vedo o Pravljičnem hodniku, saj je bilo to za njih presenečenje. Slika 2: Izdelek učenke Mance Menart Slika 3: Pravljičarka | RaZReDni POUk | 2017 | 2 | 58 idEJE iz razrEda Izvedba Pravljični hodnik je odprl vrata v ponedeljek, 5. 12. 2016. Osrednji del hodnika 1. triletja sva s sodelavko 15 minut pred glavnim odmorom spremenili v Pravljični hodnik. Z zlatim trakom v laseh in s knjigo v rokah sem sedela na pripravljenem stolu pred blazinami in čakala, da se odmor prične. v ozadju sem s prenosnim predvajalnikom predvajala klasično glasbo. Prvi učenci so začeli prihajati iz razredov. Z navdušenjem in presenečenimi obrazi so se ustavili pred Pravljičnim hodnikom. Spraševali so me: »Učiteljica, kaj se tukaj dogaja?« naslov na oglasni deski ˝Pravljični hodnik˝ so si različno razlagali. Pogovarjali so se, da bo tukaj razstava pravljic, da se bo tukaj bralo pravlji­ ce ipd. n ekateri učenci so odhiteli nazaj v razred poklicat svoje prijatelje. Povabila sem jih, naj se usedejo. Prebrala sem jim prvo pravljico. Skupaj smo oblikovali sporočilo pravljice. Pokazala sem jim zlato škatlo in jih povabila, da naslednji dan vanjo oddajo svoje likovne ali pisne izdelke. Prvi dan je bilo poslušalcev zelo veliko. Prostora za sede­ nje je zmanjkalo, zato so nekateri učenci stali. še istega dne sem po končanem branju odšla po razredih predsta­ vit Pravljični hodnik in povabit učence k vsakodnevne­ mu poslušanju. in tako je potekal Pravljični hodnik vsak dan do četrtka, 22. 12. 2016. Skupno je bilo prebranih 13 literarnih del, uprizorjena je bila ena glasbena pravljica. Učenci so v zlato škatlo prinašali svoje izdelke in jaz sem jih sproti obešala na oglasno desko. vsak dan je bilo na hodniku čutiti pravljično vzdušje. na to je spominjala oglasna deska Pravljičnega hodnika z izdelki učencev in z napisi prebranih pravljic. Evalvacija Poslušalcev je bilo na začetku veliko, približno tretjina iz vsakega oddelka. Po tretjem dnevu branja, ko je radoved­ nost popustila, se je število poslušalcev začelo zmanjševa­ ti. n a Pravljični hodnik je vsak dan prišla približno petina učencev iz vsakega oddelka. Prihajali so tisti učenci, ki so komaj čakali, da slišijo novo zgodbo. kratka anketa, ki sem jo izvedla med učenci, je pokazala, da učenci zelo radi berejo in poslušajo literarna besedila. v povprečju preberejo 3 zgodbe na teden. vsem anketirancem je bilo na Pravljičnem hodniku najbolj všeč to, da so poslušali zgodbe. večina anketirancev se je Pravljičnega hodnika udeležila najmanj petkrat. navedli so razloge, zaradi ka­ terih se dogodka niso udeležili. n avajam nekaj odgovorov: ˝igral sem se s prijatelji v razredu˝, ˝delal sem nalogo˝, ˝šel sem v jedilnico po sadje˝, ˝pozabil sem na Pravljični hodnik˝ in ˝v razredu sem ustvarjala za oglasno desko Pravljičnega hodnika˝. Pravljični hodnik je dobro zaživel. Ustvaril je prijetno vzdušje na hodniku med odmori, med učenci je spod­ bujal pogovor in ustvarjalnost. Učenci so dobili zgled odraslega bralca, priložnost za druženje z vrstniki in motivacijo za branje. Sklep Zadnji dan branja na Pravljičnem hodniku je do mene pristopila učenka, ki se je dogodka udeležila skoraj vsak dan, in me vprašala: »Učiteljica, ali nam ne boste več brali? kaj ne bi bilo čudovito, če bi bil Pravljični hodnik celo šol­ sko leto?« Če sem le peščici učencem z branjem polepšala vsaj en šolski dan v decembru in jim približala prijetnost branja, je cilj Pravljičnega hodnika dosežen. Dobro načr­ tovana in izpeljana dejavnost na področju branja lahko posameznike navdihne za branje. Zunanja spodbuda in notranja motivacija sta pomembni za branje otrok.  Viri in literatura: Jamnik, T . (1994). Knjižna vzgoja otrok od predbralnega obdobja do 9. leta. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo in šport. Kropp, P . (2000). Vzgajanje bralca: naj vaš otrok postane bralec za vse življenje. Tržič: Učila. Pečjak, S., Bucik, N., Gradišar, A. in Peklaj, C. (2006). Bralna motivacija v šoli: merjenje in razvijanje. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Pečjak, S., Gradišek, A. (2002). Bralne učne strategije. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Slika 4: Oglasna deska Pravljičnega hodnika Slika 5: Izdelek učenke Tie Vintar