ŠOLSKA PRAKSA Ozaveščanje o sladkorni bolezni na OŠ Koseze Renata Javornik, specialna pedagoginja, Center Janeza Levca Sladkorna bolezen je ena najbolj razširjenih kroničnih bolezni na svetu; njena pogostost pa iz leta v leto narašča. Po najnovejših ocenah Mednarodne zveze za diabetes (IDF) iz leta 2019 kaže, da ima sladkorno bolezen že vsak enajsti Zemljan, skupno več kot 463 milijonov ljudi. Dve tretjini jih živi v urbanih naseljih, vendar imajo sladkorno bolezen trikrat pogoste- je v revnejših okoljih. Kar polovica ljudi na svetu (zlasti v manj razvitih deželah) pa naj sploh ne bi vedela, da ima to bolezen. To velja zlasti za sladkorno bolezen tipa 2, ki se prikrade bolj neopazno in je bila običajno pogostejša pri odraslih. V zadnjih letih pa vse pogosteje ugo- tavljajo sladkorno bolezen tipa 2 tudi pri otrocih in mladostnikih, predvsem kot posledico nezdrave prehrane in spremenjenih gibalnih navad. Sladkorna bolezen pri otrocih Pri učencih s sladkorno boleznijo so lahko priso- Za sladkorno bolezen tipa 1 ali, kot jo včasih ime- tna nihanja ravni glukoze v krvi (hipoglikemija nujejo, od inzulina odvisen ali juvenilni diabetes ali hiperglikemija), zaradi česar takrat težko raz- je veljalo, da se pojavlja predvsem pri otrocih. Po mišljajo; zato je prav, da se določene prilagoditve statističnih podatkih naj bi jo imelo več kot mili- upoštevajo (npr. preložitev ocenjevanja zaradi hi- jon otrok in najstnikov. Z njo se srečujemo tudi na poglikemije, možnost umika v določen prostor, osnovnih šolah in v vrtcih v Sloveniji. Pri nas vsako kjer si izmerijo krvni sladkor ali si injicirajo inzulin), leto na novo zboli od 50 do 60 otrok in mladostni- četudi nimajo odločbe o usmeritvi v izobraževalni kov. Pred 25 leti je bilo število pol manjše, zdaj pa program s prilagojenim izvajanjem in z dodatno število obolelih vsako leto narašča. strokovno pomočjo. Na Osnovni šoli Koseze, kjer delujem v okviru mo- Zakon otrokom s sladkorno boleznijo omogoča bilne specialno-pedagoške službe Centra Janeza dodatnega strokovnega delavca kot začasnega Levca, ima sladkorno bolezen na predmetni sto- spremljevalca, da bi spremljal otrokovo počutje pnji kar pet učencev. Učitelji smo dobro seznanjeni in sproti reševal morebitne zaplete pri hipoglike- s sladkorno boleznijo teh učencev, z morebitnimi mijah (znižana vrednost glukoze v krvi) in hiper- zapleti bolezni in kako bi jim lahko pomagali v pri- glikemijah (zvišana vrednost glukoze v krvi). Za meru hipoglikemije ali hiperglikemije. Občasno se tabore in dneve dejavnosti ga pri nas po potrebi na to temo organizirajo tudi predavanja za učitelje. zagotovi šola, v šoli v naravi pa te otroke spremlja usposobljena medicinska sestra. Prilagoditve in dodatna pomoč učencem s slad- korno boleznijo Izobraževanja o sladkorni bolezni za učitelje Po Zakonu o usmerjanju otrok s posebnimi potre- Za učitelje se pripravljajo izobraževanja o slad- bami (ZUOPP), ki določa načine in oblike izvajanja korni bolezni in kako lahko pomagamo, oziroma vzgoje in izobraževanja za otroke s posebnimi po- spremljamo učence, ki imajo to bolezen. Pedia- trebami, se lahko tudi otroci s sladkorno boleznijo trična klinika v Ljubljani ob začetku šolskega leta usmerijo v izobraževalni program s prilagojenim organizira izobraževanje za učitelje na osnovnih izvajanjem in z dodatno strokovno pomočjo. Star- šolah in vzgojitelje v vrtcih, v katerih so otroci s ši teh učencev lahko na Zavod za šolstvo Republi- sladkorno boleznijo tipa 1. Podobna izobraževanja ke Slovenije podajo zahtevo za uvedbo postopka potekajo tudi preko leta, kadar starši šolo ali vrtec usmerjanja otroka in s tem zaprosijo za dodatno seznanijo, da je njihov otrok zbolel za sladkorno strokovno pomoč in potrebne prilagoditve v pro- boleznijo tipa 1. cesu poučevanja in ocenjevanja. Komisija odloči, ali otrok glede na vrsto in stopnjo primanjkljaja, ovire Tekmovanje učencev o poznavanju sladkorne oziroma motnje potrebuje dodatno strokovno po- bolezni moč. Otroku se zagotovijo metodične in časovne Zveza društev diabetikov Slovenije v sodelovanju prilagoditve pri izvajanju pouka ter pri preverjanju z društvi diabetikov in organizacijami s področja in ocenjevanju znanja ter dodatna strokovna po- zdravstva vsako leto organizira tekmovanje v po- moč s strani ustrezno usposobljenega strokovne- znavanju sladkorne bolezni za osnovne in srednje ga delavca. šole. Pri izvedbi lahko sodelujejo tudi drugi ustre- 20 Didakta Že na pripravah se je pokazalo, da učenci o slad- korni bolezni tipa 1 veliko vedo; predvsem kako ukrepati ob nizkih in visokih vrednostih glukoze v krvi. V okviru priprav so učenci spoznali delovanje inzulinske črpalke, senzor za neprekinjeno mer- jenje glukoze v krvi, spoznali so delovanje gluko- metra za določanje glukoze v krvi, injekcijo glu- kagena za primer hude hipoglikemije ter 'pen' za injiciranje inzulina. Veliko smo govorili o zdravem prehranjevanju, štetju ogljikovih hidratov, akutnih in kroničnih zapletih sladkorne bolezni, prvi po- moči, telesni dejavnosti in športu. Inzulinska črpalka in senzor za neprekinje- V času koronavirusa no merjenje glukoze v krvi Ker je tekmovanje o sladkorni bolezni potekalo v času epidemije koronavirusa, smo se navezali tudi na aktualne teme tega trenutka, in sicer, kakšne so nevarnosti in zapleti, ki jih lahko sproži covid-19 pri ljudeh s sladkorno boleznijo. Zaradi epidemi- je smo bili mentorji deležni spletnega seminarja pod okriljem Zveze društev diabetikov Slovenje v sodelovanju s strokovnjaki zdravstvene stroke. Šolsko tekmovanje smo izvedli na šoli, državno pa je potekalo preko spletne aplikacije na daljavo. Na šolskem tekmovanju je deset naših učencev osvojilo bronasto priznanje, dve učenki pa sta se uvrstili naprej na državno tekmovanje in ena je prejela bronasto priznanje. Šolsko leto 2020 je bilo za nas mentorje ter orga- nizatorje velik izziv. Preizkusili smo nove načine podajanja znanja o epidemiji nove dobe – slad- korni bolezni, nekaj v živo in nekaj preko različnih spletnih aplikacij. Prepričana sem, da so takšna tekmovanja za učence zelo koristna, saj s tem laž- je pomagajo sošolcem in širijo znanje o zdravem načinu življenja tudi v domačem okolju. Peresnik za injeciranje inzulina, sprožilna naprava za odvzem glukoze, merilnik in li- stiči za merjenje glukoze v krvi zni strokovnjaki, učitelji in starši tekmovalcev. Cilj tekmovanja je širjenje in poglabljanje znanja o sladkorni bolezni in o zdravem življenjskem slogu, ki preprečuje pojav sladkorne bolezni. V šolskem letu 2019–20 je potekalo že 22. tekmo- vanje o sladkorni bolezni, na katerega se je preko razpisa prijavila tudi naša šola. Na šoli delam kot Literatura Gradivo iz seminarja mentorjev za pripravo na tekmovanje v zna- mobilna specialna pedagoginja z otroki s poseb- nju o sladkorni bolezni (2020): Zveza društev diabetikov Slovenije. nimi potrebami. V to skupino prištevamo tudi Orešnik Jelačič, M. (2015): Otrok s sladkorno boleznijo v prvi triadi, Didakta, let. 25 (št.184): str. 2–6. učence s sladkorno boleznijo, ki so opredeljeni Pravilnik o tekmovanju iz znanja o sladkorni bolezni za osnovne kot dolgotrajno bolni otroci. Kot mentorica sem in srednje šole. Zveza društev diabetikov. Dostopno na http:// www.diabetes-zveza.si, 2. 10. 2020. prevzela priprave in organizacijo tekmovanja na Vir 1: https://www.idf.org/aboutdiabetes/what-is-diabetes/facts- šolskem nivoju. Sodelovalo je osemnajst učencev -figures.html Vir 2: http://www.idf.org/our-activities/education/idf-school-of-di- od 6. do 9. razreda, med njimi tudi dve učenki s abetes.html sladkorno boleznijo. Dosegli so lepe uvrstitve na Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (2011) Ura- dni list RS, št.58. Dostopno na http://www.uradni-list.si /1/objava. šolskem in tudi državnem nivoju. jsp?urlid=201158&stevilka=2714. 24. 9. 2015. 21 Didakta