vedniga češenja in lepšanja revnih cerkva Natisnil J. Bud. Milic v Ljubljani. rošnjo več pobožnih in bogoljubnih duš: če bi se smela „ bratovšina vedniga dešenja presvetiga Rešnjiga Telesa in lepšanja revnih cerkva“ tudi v tej škofii, in žlasti v Ljubljani vstanoviti, sprejme korarski zbor z velikim veseljem, in poterdi po cerkveni še¬ gi to bratovšino s tem pristavkam, de se naj. po vodilih Dunajske mater bratovšine ravna, in j'h brez škofijskiga privoljenja nič ne prenareja. Naj bi jih pa tudi v to bratovšino le kmalo prav veliko pristopilo, naj bi goreli za čast presvetiga Rešnjiga Telesa iu za lepoto hiše Božje, in tako saj nekoliko zadostovali za to¬ like nečasti, ktere se Gospodu v tem naj lep¬ šim spominku Njegove ljubezni mnogokrat godijo. Od leorarsleiga &boru v Ljubljani 11. sušca 1859. Anton Kos, veliki namestnik s. r. .. u. je zapisan«," bO. t /txi.' / ^ / č?) Ura molitve: . ./tf. vsaciga mesca. 1 . Namen bratovšine. S ' ' ' amen bratovšine je buditi in vnemati Božje češenje, ktero so verni kristjani Zakramentu presvetiga Rešnjiga Telesa skazovati dolžni. Udje bratovšine si tedaj po svoji moči pri¬ zadevajo , de bi spoznanje, ljubezen in češenje Jezusa Kristusa v presvetim Rešnjim Telesu čedalje bolj raslo, in de bi se odvračevala nečast, ktera se nar svetejši Skrivnosti večkrat godi. Zategavoljo se združijo v neprenehanim 6 moljenju presv. Rešnjiga Telesa, kakor tudi v tem, de bi revnišim cerkvam po¬ trebne reči omislili, in tako presv. Za¬ kramentu povsod vredno prebivališe napravili. 2. Gospod bo to prizadevanje, ki iz ljubezni in gorečnosti do Njega izvira, blagoslovil. On bo serca Svojih zvestih otrok ginil, ter jih z močjo Svoje gnade k temu delu privabil. Dal jim bo spoznati, de so iz hvaležnosti dolžni, tako Njegovo čast povikševati, in ljubezen z ljubeznijo vračevati. Vžgal bo v njih sercih tisti ogenj ljubezni, ki ga je Sam na svet prinesel. Luk. 12,49. 3. Ta bratovšina se od vsili dru¬ gih pobožnih in dobrodelnih družb raz¬ loči, jim ne samo nič napotja ne dela, ampak še veliko več, ker prav iz studenca vsili gnad zajema, k njih du- hovnimu življenju veliko pripomore, in se z lahkim pristopam in bogatimi od¬ pustki priporoča. 7 II. Pripomočki namen bratovšine doseči. a) Neprcnehanc molitvinc ure in druge pobožne vaje udov. 1. V saki ud moli enkrat na mesec Jezusa v presvet. Rešnjim Telesu celo uro, ktero si pri Vpisanji sam izvoli. Dan se rajta v ta namen od 6. ure zjutraj do 6. ure popoldne, tako de se ure od šestih zvečer do šestih zjutraj k ponočni molitvi štejejo. Kdor si ktero teh ponočnih ur z,voli, če mu njegove zadeve in dolž¬ nosti stanu pripuste, bo še posebne gnade prejel. Primerniše je pač svojo uro po dnevi v kakšni cerkvi moliti, vender se sme tudi doma opraviti, in se ravno tako odpustki zadobe. Če je kdo ob svoji uri zaderžan, naj jo pa pred ko je mogoče odmoli. 2. Udje naj posebno časte naj¬ svetejši Jezusovo serce, ktero tako pre¬ čudno v presvet. Rešnjim Telesu med nami prebiva, in zlasti naj se pobožno sponmujejo Kristusoviga terpljenja, čigar 8 vedni spomin je ravno ta Božja skriv¬ nost. 3. Sv. maša pred izpostavljenim presvetim Rešuj im Telesam se opravlja vsaki pervi četertek mesca (ali pa še le drugi četertek, ako bi ravno pervi kak zapovedan praznik bil) v Ljubljanski nunski cerkvi v namen bra- tovšine, čigar udje naj se pri nji znaj¬ dejo, ako jim je mogoče. Pred to mašo je pridiga, po kteri moli mašnik 2 „oče- naša" in 2 „češena si Marija" z 129. psalmam: „Iz globočine" za brate in sestre, ki so v preteklim mescu umerli. Bratovska maša je mesca svečana, maliga travna, rožnika, velikiga serpana, listo- pada in grudna o petih s slovensko pridigo; o neimenovanih mescih pa ob osmih z nemško pridigo. 4. Po hvalevredni navadi pristo¬ pijo bratje in sestre po opravljeni spo¬ vedi in z dovoljenjem svojih duhovnih vodnikov med bratovsko mašo k sv. Obhajilu. K 5. Udje naj si prizadevajo, de svojimu Božjimu Odrešeniku, Gospodu in prihodnjimi! Sodniku, kjerkoli Še v presvet. Rešnjim Telesu očitno prikaže, kakor pri obhajilih, obhodih i. t. d., dolžno čast sami skazujejo, in tako če- šenje z besedo in djanjem tudi pri dru¬ žili budijo, vnemajo in razširjujejo. 6. Gorečnost bratov in sester naj se tudi v tem kaže, de presv. Rešnje Telo pobožno molijo pri vsakim očitnim in slovesnim izpostavljenju, kakor: kva- terni teden, pri štirdesetnih urah (pust¬ ne dni), pri Božjih grobih, v osmini praznika presv. Reš nji ga Telesa i. t. d. b) Pobiranje letnih prineskov in prosto¬ voljnih darov za uboge cerkve. 1. D)e ima bratovšina stanovitne dohodke v podporo revnih cerkva, po¬ deli vsaki ud na leto pol goldinarja. Ako bi pa še to komu preveč bilo, naj vsaj 12 krajcarjev na leto odrajta. 10 2 . Kdor ure moliti ne prevzame, pa vender en goldinar miiošnje na leto dati obljubi, postane deležnik bratov¬ šine, odpustkov sicer ne vživa, vender pa ima delež pri zasluženji in molitvah bratovšine. 3. Pri mesicnih shodih se mili darovi za revne cerkve med bratovsko mašo pobirajo. 4. Vodja bratovšine in tudi mati vratarica pri častitih nunah v Ljubljani vse, kar hoče kdo v sveti namen bra¬ tovšine podariti, prejema, kakor: platno, špice, svilno blago, porte, srebernino in karkoli se v cerkvah rabiti zamore. Za prejete reči se dobi prejemni list. Vse bo na tanko in skerbno na dobro mesto prišlo. Več reči, ki so sicer majhne vred¬ nosti , in so se že rabile, bratovšina v svoj namen rada prevzame. Saj so že izraelske žene nekdaj svoje zapestnice in uhane dajale v olepšanje šotora, ki je bil le pomen naših cerkva. Kako bi se neki nadjati ne smelo, de bodo keršanske žene in device veselje imele nad poveličevanjem našiga na altarjih pričujočima Boga, in marsikakšne reči darovale, ki se še dobro porabiti in oberniti dajo! 11 5, Posebni darovi v denarjih ali pri zadnjih volitvah zapušeni denarji se z lepo zahvalo sprejemajo, z molitvijo povernejo, in po razločbi darovavcov obračajo. III. Vstanovitev bratovšine. 1. Biratovšina obstoji na podlagi postav „Dunajske mater bratovšine ved- niga češenja presv. Rešnjiga Telesa in lepšanja revnih cerkva , u in je z njo popolnama v zvezi, de ima ravno take pravice, pride in odpustke kakor Du¬ najska bratovšina. 2. Bratovšini je mašnik za vod¬ nika, ki ga visokočastito škofijstvo iz¬ voli. On gleda na to, de se namen bratovšine doseže, in nje postave spol- nujejo; tudi opravlja službo Božjo pri bratovšini. 3. Ud bratovšine zamore vsaki katoliški kristjan biti brez razločka stanu, 12 de si le zavzame, uro moliti, in letni donesek ubogaime prinesti. 4. V bratovšino zapisujejo duhov¬ ni pastirji pri vsaki fari, kteri tudi letne doneske pobirajo, in vodju bratovšine pošiljajo. 5. Ker je namen bratovšine, de bi, kar je mogoče, cerkvene reči sama izdeljevala, in ne le kupovala, ima vodja odbor ženskih udov na strani, namreč predsednico, nje namestnico, pisavko, denarničarico in še štiri pomočnice; in ta odbor vse to oskerbljuje. 6. Cerkvene reči, ki jih je bra- tovšina kupila, narediti dala, ali v dar dobila, se konec bratovskiga leta, ktero se z veliko nočjo prične in konča, v ogled očitno razstavljajo, in potem cerkvam delijo, ktere njih revšina pri¬ poroča. V dvomu bo visokočastito školijstvo dosodilo, ktera cerkev podpore bolj potrebuje. Po namenu bratovšine pridejo cerkve, v kte- rih se presv. Režnje Telo hrani, pred vsi- mi drugimi na versto. 13 7. Vsako leto bratovšina nazna- nuje, koliko darov je prejela, kako in kam jih obernila. IV. Kako naj udje svoje ure molijo. 1. Začni in končaj molitvino uro z naslednjim, z odpustki sto dni pre- videnim, serčnim zdihljejem: „Bodi im vs&M Sas — Kaj s¥©tejši ia Božji lakrameat \ u 2. Živo si pred oči postavi, de je naš Gospod Jezus Kristus v nar svetejšim Zakramentu resnično in teles¬ no pričujoč, — prav prav blizo tebe. Obudi živo vero v to resnico, in skušaj svoji ga duha zbrati. 3. Združi se s sv. angeli, kteri Ga obdajajo, in moli Njegovo veličastvo, ki se je tako neizrečeno ponižal. 14 4. Zedini se z vsimi brati in se¬ strami bratovšine, in v čast presv. Reš- njiga Telesa sledeči 83. psalm moli: „Kako ljube so mi Tvoje prebi- vališa, Gospod vojskinib trum! Moja duša hrepeni in koperni po lopah Gospodovih, moje serce in moje meso se veseli v živim Bogu. Vrabec si namreč najde hišo in gerlica svoje gnjezdo, ker izvali svoje mladiče; Jez pa naj najdem Tvoje al- tarje, Gospod vojskinih trum, moj kralj in moj Bog! Blagor jim, kteri prebivajo v Tvoji hiši, o Gospod! Vekomej in vekomej Te bodo hvalili. Blagor človeku, kteri ima pomoč od Tebe; v svojini sercu si napravlja stopnice po dolini solz k kraju, ki si ga je odločil. Zakaj postavodajavec daje bla- godar; hodijo od čednosti do čed¬ nosti ; vidi Se Bog bogov na Sionu. Gospod, Bog vojskinih trum, usliši mojo molitev; poslušaj Bog Jakopov ! t5 Ozri Se Bog, naš varh, in poglej na obličje Svojiga maziljeniga. Zakaj bolji je en dan v Tvojih lopah, kakor tavžent. Raj sim nar manjši v hiši Svojiga Boga, kakor de bi stanoval v šotorih grešnikov. Ker usmiljenje in resnico ljubi Bog. Gospod bo milost in slavo dal. Dobrot ne bo kratil njim, ki žive nedolžno; Gospod vojskinih trum! blagor mu, kdo v Te zaupa. Čast bodi Očetu in Sinu in sv. Duhu; kakor je bila v začetku, naj bo zdaj in na vse večne čase. Amen.“ ' 5. Za odpušanje grehov in ne- časti, s kterimi Se Jezus v presv. Reš- njim Telesu žali, moli 50. psalm: „Usmili Se me, o Bog, po Svoji veliki milosti, in po obilnosti Svojiga usmiljenja izbriši mojo hudobijo! Operi me če dalje bolj od moje krivice, in očisti me moje pregrehe. Ker spoznam svojo hudobijo, in moj greh je vedno pred menoj. Tebi Samirnu sim grešil, in vpričo 16 Tebe sim hudo storil, de si opravičen v Svojih besedah, in premagaš, ko si sojen. Glej namreč, v hudobii sim spočet, in v grehih me je spočela moja mati. Glej, saj resnico ljubiš; neznane skrivnosti Svoje modrosti si mi razodel. Pokropi me s hisopam, in bom očišen; operi me, in bolj bom bel kakor sneg. Daj mi veselo in prijetno besedo slišati, in poterte kosti bodo od ve¬ selja poskakovale. Oberni Svoj obraz od mojih gre¬ hov, in zbriši vse moje hudobije. Čisto serce vstvari v meni, o Bog! in ponovi v mojim oserčji pravigaduha. Ne zaverzi me spred Svojiga obličja, in Svojiga svetiga duha mi nekar ne vzemi. Daj mi spet veselje Svojiga zve¬ ličanja, in z gospodovavnim duham me poterdi. Krivične bom učil Tvoje pota, in hudobni se bodo k Tebi spreobernili. Reši me dolgov kervi, o Bog, 17 Bog mojiga zveličanja! in moj jezik bo z veseljem hvalil Tvojo pravico. Gospod! odpri moje ustnice, in moje usta bodo oznanovale Tvojo hvalo. Ako bi bil daritev hotel, se ve de bi Ti jo bil dal; nad žgavnimi da-. rovi nimaš dopadajenja. Dar Bogu je prežaljen duh; po- tertiga in ponižaniga serca, o Bog! ne boš zaničeval. Stori milost, o Gospod! po Svoji dobri volji Sionu, de se zidajo zi¬ dovi v Jeruzalemu. Tedaj boš sprejemal daritev pra¬ vice, darove in žgavne daritve; tedaj bodo pokladali na Tvoj altar teleta. Čast bodi Očetu in Sinu in sv. Duhu; kakor je bila v začetku, naj bo zdaj in na vse večne čase. Amen.“ 6. Premišljuj, kako naš Zveličar v skrivnosti sv. Rešnjiga Telesa nebeškiga Očeta moli, — kako Se Mu za nam dodeljene dobrote zahvaljuje, — kako Se Mu v zadostenje za naše pregrehe ponuja; — kako Mu naše potrebe raz- 18 klada ter novih gnad prosi. — Združi se z Njinl, in ravno te serčne misli k Bogu pošiljaj. 7 . Ženi si k sercu čednosti, ki se nad tvojim nebeškim Zveličarju v tem presv. Zakramentu svetijo: Njegovo za¬ tajevanje, Njegovo ljubezen, Njegovo gorečnost za zveličanje ljudi in za čast Njegoviga Očeta. — Tudi ti hrepeni po teh čednostih, in terdne sklepe delaj, se zdaj te, zdaj te poprijeti, ter jih po Ma¬ riinih priprošnjah Bogu daruj. 8. Nekoliko časa tiho in mirno v mislih postoj, in poslušaj, kaj Jezus k tvojimu sercu govori, tedej se sv. Duhu daj vsiga preveti. — 9. Vadi se v duhovnim obhajilu rekoč: „Moj ljubi Jezus! verujem, de si pričujoč v presvetim Zakramentu. Ljubim Te čez vse; želim, Te v svoje serce sprejeti. Ker Te pa zdaj v presv. Zakramentu ne morem prejeti, pa saj duhovno v moje serce pridi! Objamem 19 Te, zedinim se s Teboj, kakor de bi bil že v mojim sercu! Nikar ne per- pusti, de se kdaj Tebe ločim! 44 10. Goreče moli za rast ali raz¬ širjenje bratovšine, za vse njene ude in dobrotnike, ter jih priporočuj Materi Božji z’molitvijo sv. Bernarda: „Spomni Se, o premila Devica Marija! de se še nikoli ni slišalo, de bi bil kdo, ki se je k Tebi zatekal, se.Tvoji priprošnji priporočal, in Tebe pomoči prosil, kterikrat od Tebe za- pušen. S tem zaupanjem napolnjen pribežim k Tebi, o devic Devica in Mati Jezusa Kristusa! K Tebi pridem, k Tebi hitim, in kakor grešnik zdiho- vaje in trepetaje pred Teboj stojim. O Ti Kraljica zemlje in Mati večne Besede! ne zaverzimoje prošnje, am¬ pak poslušaj me dobrotljivo, in usliši ‘me reveža, kteri iz te doline solz pri Tebi pomoči išem. Pomagaj mi v po¬ trebah zdaj in vselej, posebno o smertni uri, o dobrotljiva, o milostljiva, o sladka Devica Marija! Amen. 44 20 11. Serčno Gospodu potrebe nje¬ gove cerkve in svoje domovine priporo¬ čaj, ravno tako tudi spreobernjenje greš¬ nikov. Tudi ubozih duš v vicah ne žabi, in moli zanje in zlasti za ranjke ude in dobrotnike bratovšine 129. psalm: „Iz globočine vpijem k Tebi, o Gospod! Gospod usliši moj glas! Naj po¬ slušajo Tvoje ušesa glas moje prošnje. Gospod! ako boš na pregrehe gledal, kdo bo obstal, o Gospod! Tode per Tebi je sprava, in za¬ voljo Tvoje postave čakam Tebe, o Gospod! Moja duša čaka Njegove besede, moja duša v Gospoda upa. Od jutranje straže do noči naj Izrael v Gospoda upa! Ker pri Gospoduje usmiljenje, in pri Njem obilno odrešenje. In On bo rešil Izrael vsili nje¬ govih hudobij. O Gospod! daj jim večni mir in pokoj, in večna luč naj jim sveti! u 21 12. Preden svojo molitvino uro skle¬ neš , prosi Gospoda odpušenja pregreš- kov, ki si jih ravno pri te molitvi storil. Zahvaljuj se Mu za Njegove dobrote, in obudi serčne želje krnaio spet Jezusa obiskati v presv. Zakramentu. • 13. Komur ni dano, samimu pre¬ mišljevati po zgornim napeljevanji, naj se posluži bukev sv. Liguorja, ki se imenujejo: ^Obiskovanje sv. Rešnjiga Telesa u ; kdor pa ne zna brati, naj moli naslednji roženkranc sv. Rešnjiga Telesa: I. Jezus, kteri v šv. rešnjim Telesu naše duše razveseljuje. II. Jezus, kteri v sv. rešnjim Telesu naše duše nasituje. III. Jezus, kteri v sv. rešnjim Telesu naše duše tolaži. IV. Jezus , kteri v sv. rešnjim Telesu naše duše pred peklenskim og¬ njem varuje. V. Jezus, kteri v sv. rešnjim Telesu naše duše v nebeško kraljestvo perpelje. v. Odpustki udam bratovšine podeljeni. Z razpisani 2 . julija 1858 so sv. Oče papež Pij IX. vse Dunajski mater bratovšini podeljene odpustke vsim bra- tovšinam po avstrijanskih deželah, ki so z Dunajsko v zvezi, dodelili, namreč: 1. Popolnama odpustek, če po opravljeni spovedi in sv. Obhajilu v papežev namen moliš: kterikoli dan ti- stiga mesca, kteriga se v bratovšino zapišeš j v praznik presvetiga Rešuj iga Telesa, ali kakšen dan v Njegovi os¬ mini; vsaki pervi četertek v vsakim mescu; vsak mesec ob enim dnevu, kteriga si sam izvoliš. 2 . Popolnama odpustek ob smertni uri tistimu, kteri s pravim kesanjem sladko ime Jezus saj v sercu zakliče, ako bi ga zreči ne mogel. 3. Popolnama odpustek, če se spo¬ veš in obhajaš, in v kakoršni koli cerkvi 23 preš v. Rešuje Telo obišeš, in če v pape¬ žev namen moliš, in sicer naslednje dni: V praznik čistiga spočetja, rojstva, ozna¬ njenja, očiševanja in vnebovzetja Marije; na vsih Svetnikov in vernih duš dan; v praznik sv. Jožefa, sv. Petra in Pavla, sv. Janeza kerstnika in sv. Janeza apo- steljna. 4. Odpustek, 7 let in 280 dni po opravljeni spovedi in sv. Obhajilu in po obiskanju presvetiga Rešnjiga Te¬ lesa ob vsih druzih praznikih Matere Božje in sv. aposteljnov. Teh pod število 3. in 4. naznanjenih odpust¬ kov se tudi tisti udje vdeležiti zamorejo, kteri namest presv. Rešnje Telo obiskati, po spovedi in sv. Obhajilu 5 očenašev, 5 češena Marij in 5 čast bodi Bogu i. t. d. k časti presv. Rešnjiga Telesa in še 1 oče- naš, 1 češena si Marija in 1 čast bodi Bogu i. t. d. v namen sv. Očeta molijo. 5. Odpustek 60 dni, vsaki dan za vsako dobro delo. 6. Duhovni ud je prošen vsako leto eno sv. mašo brati; neduhovni 34 i naj pa dve sv. Obhajili za duše rnert- vih udov Bogu daruje. Z vsako tako mašo in z vsakim obhajilam so sklen¬ jeni popoinama odpustki, ki se dušam v vicah oberniti zamorejo. Kdor brez vzroka zaporedania dva mesca uro molitve zanemari, nima — po razpisu Pija VI[. do perve bratovšine v Rimu — nobeniga deleža pri odpustkih, dokler spet svojih bratovskih ur v redu ne opravlja. Bralovšina vedniga cešenja svefiga Aesnjiga Telesa in lepšanja revnih cerkva v Ljubljanski škofih. česen i® hvaljen vsaki eas piresvel® in Bnijji lafeimenl'. Odpustki, ktere so sv. Oče papež Pij IX. 25. Junija 1858 Du¬ najski in 2. Julija 1858 vsim bratovšinam našiga ce¬ sarstva podelili, ki so z Dunajsko sklenjene. I. Popolnailia odpustki se zamorejo zadobiti: 1) En dan tistiga mesca, kteriga se kdo v bratovšino zapiše. 2) Vsaciga mesca pervi četerdk in še en drugi dan. 3) V praznik sv. Rešnjiga Telesa in še enkrat v osmini tega praznika. 4) 0 praznikih: čistiga spočetja, rojstva, oznanjenja, očiševanja in vnebovzetja Marije Device; — sv. Jožefa, sv. Petra in Pavla, sv. Janeza Kerstnika in sv. Ja¬ neza Aposteljna; — na vsili Svetnikov in vernih duš dan. 5) V smertni uri. H. Nepopolnania odpustki: l) 7 let in 280 dni o vsih druzih praznikih Marije in Apo- steljnov; — 2) 60 dni vsaki dan za vsako dobro delo. III. Duhovni udje naj eno sv. mašo, nedu- hovni udje pa dve sv. Obhajili vsako leto za mertvc lldc darujejo, kterim s tem popolnoma odpustek obemejo. Več od odpustkov in od bratovšino v poseb¬ nih bukvicah.