Inseratl se sprejemajo in velji tristopna vrsta: 8 kr., če se tiska lkrat, * * n n n ii - ii n ii n n ® Pri večkratnem tiskanji se cena primerno zmanjša. Rokopisi sc ne vračajo, nnfraiikovana pisma se ne sprejemajo Naročnino prejema opravništvo (administracija) in ekspedicija La Btarem trgu h. št. 16 Po pošti prejemsn velja- /.» ceio ieto . . 10 gl. — kr. zu poi Jtta , . b .. — ., i« i*-»itri it-ta - n 50 „ V administraciji velja: /.a celo !«ito . . 8 gl. +0 kr. sa pol leta 4 ,, 20 ,, ta ('etrt leta . . 2 „ 10 „ V Ljubljani na dom posi velja 60 kr. več na ieto. ^^f Vredniitne kolekture; a za večino kmetov nikakor ne. Mislim pa, da je deželnega zastopstva dolžnost varovati koristi kuietskega stanu sploh, ne pa delati ua ljubav nekterim posameznikom. (Konec ^ledi.) Vzroki vpli\a katoliške duhovščine, n „Vi ste sol zemlje; če se pokaži sol, s čim se bo solilo?" Vi, aposteljni iu vaši nasledniki, vi duhovni, morate z dobrini zgledom učiti druge vernike; če se boste vi popačili, kdo bo vas poboljšal? Kristus duhovščini ni da! samo poslanstva, on dal jej je tudi povelje, naj sc ona prva in posebno žrtvuje čednosti, naj ona prva živi in se ravna po bistvu sv. vere, kterega ima učiti in oznanovati. In to so duhovni vsih časov spolnovali, najlepše zglede krščanskega junaštva, nepremagljive srčnosti, vžigalue goreče ljubezni, pa tudi najglo-bokeje ponižnosti, najostrejega zatajevanja nahajamo ravno med duhovščino; njeni udje odlikujejo se s svetim življenjem in svetili se bodo enkrat z najlepšo krono. Ne tajim, da je med duhovščino nekaj slabih duhovnov; žali Bog! da je resnica. Pa saj je tudi med najlepšo pšenico nekaj ] j «like, saj se tudi najlep šega sadu prime semtertje kužna gnjilobu. Gotovo, da jih ie nekaj, saj ravno nad duhovščino skuša hudič in lažnjivi svet vse svojt moči, saj ravno nad padlim duhovnom zmagoslavno vrifka peklenska moč! O gorje takemu duhovnu, trikrat gorje! Saj ravno taki dajo sovražnikom najbolj nevarno orožje v roko: oni slabe najbolj občutljivo vpliv in veljavo svojega svetega stanu; oni ometavajo z blatom najsveteje skrivnosti. A taki duhovni niso tako pogostni; ni jih toiiko. kakor se kriči in vpije I Vprašam pa, kdo najbolj kriči in vpije? Pobožni, bogoljubni kristijaui, kaj ne? A!i pa modri, s človeškimi slabostmi znani možje? Ne, oni, ki se sami valjajo po blatu ostud-nosti, ki hočejo s ttin pogasiti žgočo vest, ki tako omamljajo svoj um z izmišljenimi ali vsaj pretiranimi bajkami. Hinavec! izderi prej bruno iz svojpga očesa in potem skušaj izleči pezdir iz sosedovega. Pometaj pred svojim pragom, potem pred ptujim. Če te tako v oči bode du- hovščina, zakaj se oziraš in sklicuješ na redke malovredne, zakaj ne posnemaš pogostih dobrih duhovnov? In zakaj gledaš pri slabih na zgled, zakaj ne poslušaš njihovih ukov iz leče, iz spovednice m se ne prestrašiš grozne obsodbe, ktero si izrekajo sami, drugače živeči? Kakor sem opomnil, nikakor ue tajim resnice, da se na zdravem, krepkem drevesu duhovščine nahajajo tudi gnjile veje, a one ločijo se lahko po svojih delih; veliko veče pa je vendar število izvrstne, zgledne duhovščine, da-si ima tudi med tem vsak svoje slabosti, saj smo vsi umrljivi, grešni ljudje. Večina je dobra, saj to tudi ni čudno, saj izvira iz bistva naše svete vere. Nihče nima v taki obilici pred sabo dobrih zgledov sedanjega in preteklega časa: nihče ue pozna tako ua tanko globoke zveze med umoui in voljo, med prepričanjem i t: djanjem, med vero in življenjem; nihče ne ve tako dobro plačila, ktero čaka dobrega delavca v vinogradu Gospodovem; pa tudi ue kazni, ki pričakuje pohujšljivega in lenega du-howia; poslednjič tudi ni dodelil nobenemu stanu Bog tako obilnih iu velikih milosti, kakor ravno temu. Tako ima duhoven vse pripomočke k dobremu, čednostneuiu življenju; njegova čednost snuje se iz bistva vere. Da iuia pa duhoven po čednosti velik vpliv, to je jasno vsakemu, kdor ve, kako veliko moč itua čednost sama na sebi. Njeni moči ne more se ustavljati največi hudobnež; ne more jpj odrekati spoštovanja in če se še tako prizadeva, da bi zaničeval jo, ne more se pripraviti k temu in od enacih skušenj mora nehati s povekšanim obupaujem v srcu nad svojim lastnini stanom. Čednost je absolutno lepa, ona ima lepoto v sebi, ne v obliki. Da se ona spoštuje še bolj na duhovnu, je gotovo; ni ga pač lepšega zgleda, kakor duhoven, ki na tančno živi po ukili svoje vere, pri kterem se tako iskreno vjemajo besede in djanja. Da se moči njegove besede ne more ustavljati vernik, sledi naravnost iz tega. Tako vpliva duhovščina tudi s čednostjo. Dozdaj govoril sem o čednosti splošno vseh posamnih čednosti tudi ue morem uašte vati, ki se lepo zedinjene nahajajo ua duhovnih, ne bodem omenjal njihove v obče znane radodarnosti in gostoljubnosti, niti ue njihove požrtvovalnosti, niti kake druge kreposti, razun ene, ki jc posebuo lastna duhu krščanstva, čednosti namreč zatajevanja samega sebe, ki se tako lepo svršuje v verskem devištvu ali celibatu. Kakor je duhoven neodvisen od vnanje, posvetne moči, neodvisen je tudi od družine, od žene, od otrok. Da mu je potrebna ta neodvisnost, ne bom dokazoval, a celibat je tudi važen pripomoček k vplivu katoliške vere, eterega skazati sem se namenil; on kaže najlepše. kako se snuje iz bistva sv. vere duho-venska čednost, vzrok tega vpliva; zato omenjal ga bom natančneje. Brez verskega devištva jenjala bi vsa prava zveza cerkvenega redu; nehale bi resnično verske zadeve med duhovnom iu verniki; duhoven postal bi navaden človek brez vsega višjega značaja. Celibat je vzvišena žrtva, ktero prinaša duhovstvo na oltarjih časti in slavi božji, ono je znamenje zatajevanja in boja z vsemi mesenimi poželenji, kterega zmagovito bojuje, on odtrga ga od časnega, da ga toliko tesneje veže k večnemu. Družbinske razmere ne motijo ga vzvišenem poklicu; duh mu je prosteji, nenavezan na nizkost te zemlje, vdan le misli, tako bi osrečil svojega bližnjega; on, ki je sam žrtvoval toliko, pripravljen je k vsakej žrtvi za svoje vernike, in to vse verniki vedo; oni poznajo njegovo zatajevanje, čislajo njegov dar in zaupajo na njegovo ljubezen in požrtvovalnost. Kako bila bi mogoča čuda katoliških spreobrnjenj, ko bi bili aposteljni in poznejšni misijonarji obteženi z družino? Kako bili bi se potem mogli povzdigniti k onemu zatajevanju, ki se ne boji ue revšine, ne lakote, ne mraza, ue preganjanja, ne smrti? Zato so tako vspešni katoliški misijoni proti protestan-tovskim, kterih duhovni zarad številne družine nikdar sam na-se in na svoj biagor ne pozabijo. Verniki vdani so duhovnu, kakor očetu, ker on, ki nima lastne družine, je oče vsih družin. Nanj naslanjajo se v vsih dvomih in težavah, bolestih in žalili, nanj, ki se sam naslanja le na svojo vero, tako najvestneje posnemajoč onega, kije djal: Kdo so moji bratje in kdo je moja mati? On, ki spolnuje voljo mojega nebeškega očeta, on mi je brat in sestra in mati! A celibat duhovnu tudi veliko pripomore pri spovedi, saj njemu se odkriva najlože srce, se mu zaupujejo najglobokeje skrivnosti in tožijo vsakake težave, saj on jih ue bo izdal, ki nima z zemljo druge zveze, kakor vseobsežno ljubav do bližnjega. Ves veliki vpliv katoliške duhovščine bil bi zelo zmanjšan, da, skoro nemogoč brez ver- dal naslov: „Vergleichende Grammatik der! slavisehen Sprachen von Fr. Miklosich". Knjiga I. — Lautlehre — prišla je na svetlo 1.1852 v 8" z vvodom XVI. str. 518; knjiga II. — Stammbildungslehre — 1. 1875. XXIV. str. 504; knjiga III. — Formenlehre — I. 1850 XVI. str. 582; in IV. — Syntax — po zvezkih od 1.1868—74. XII. str. 896, prva z omenjeno nagrado, naslednje tri s podporo ces. znanstvene akademije na Dunaju; naprodaj jih ima cesarski pridvorni in vseučiliški knjigar W. Braumiiller. Knjiga I. in III. h 7 gld. jc pošla, pa se pripravlja v natisku novem; II. stane 7 gld. 50 sld. in IV. 15 gld. V predgovoru k I. knjigi t. j. vglasoslovji pove Miklošič ob kratkem, kako da hoče vrav-nati slovnico slovanskih jezikov, kterih šteje desetero, ako mu Bog dade življenje in zdravje ter veselje k delu, in razlaguje jih na podlagi prvega književnega jezika, kteri mu je po narodu, ki ga je govoril in z ozirom na sedanjo slovenščino, jezik staroslovenski, oče novoslovenskomu pa novobolgarskemu, vsem drugim pa hrani v sebi gotova pravila in pre-| stare oblike. Prav ta jezik mu je središče vsega slovanskega jezikoslovja. Na podlagi 1. staroslo v enščine se vzajemno razlagujejo toraj na 2. mestu n o v o s 1 o v e n š č i n a, na 3. n o-vobolgaršči na, 4. srbščina, 5. malo-in 6. veleruščina, 7. češ čin a, 8. poljščina, 9. gornje- in 10. d o 1 j n esrbščin a (v Lužicah). — Najbolj na tanko kaže se sta-roslovenščina; prav častno in mogočno mesto ima koj za njo naša novoslovenščina tako, da smo Slovenci v tem oziru Miklošiču dolžni posebno hvalo. Po njem jo spoznavajo slovanski in neslovanski učenjaki, in čim bolj jo bodo spozuavali, tim bolj jo bodo čislali. Iu kdor hoče novi slovenščini iskati pravil, pa stare ne zna, tak le golomiši, pravi Levstik („Novic. 1862). Kar tiče stvar samo, obravnava jo Miklošič v vsakem pozneje izdanem delu popolneje. Kjikor je napredoval sam, tako je z njim napredovala tudi veda, in v naposled 1. 1875 izdanem delu skromno spominja se resničnega pregovora: ozetv avPTsXi