CME AND BROADCASTING
IN THE FORMER
COMMUNIST COUNTRIES

Abstract

The development of commercial television in the

former communist countires was closely associated with
the activities of Central European Media Enterprises (CME)
and particularly its successful Czech station, TV Nova. This
article looks at the overall strategy of CME, and shows that
while it had some important successes, its primary
strength was its political connections rather than its grasp
of the television business. As the market developed, so its
weak business model became more and more apparent.
Its failure to win national licenses in Poland and Hungary,
and the failure of its attempts to force an entry into those
markets, meant that its prospects for commercial success
were very small indeed. Its share price collapsed, its
operating losses mounted, and by early 1999 it was entirely
dependent upon the bounty of its rich founder, Ronald
Lauder. It faced a choice of collapse or take-over. In the
event, it was taken over by SBS, a US-owned niche
broadcaster active in peripheral western European markets.
The overall lesson of this experience is that broadcasting in
central and eastern European countries depends on
“political capital.” In order successfully to enter the market,
political connections are essential. Where these are absent,
it is very difficult to develop a competitive position. On the
other hand, once a company is broadcasting commercially,
then the small size of the advertising market means that
there is a bitter competitive struggle. Just as in western
capitalism, those who cannot survive the competition are
forced out of the business. CME was a casualty of the very
logic that it introduced to the region.

COLIN SPARKS

Colin Sparks is Professor
at the Centre for
Communication and
Information Studies,
University of Westminster.

Vol.6 (1999),2, 25-46

25



26

Introduction

The changes to broadcasting in Central and Eastern Europe over the last decade
have integrated it much more closely in to the world television market (Jakubowicz
1996). One of the most striking developments has been the growth of foreign-owned
companies, notably the chain of stations controlled by Central European Media En-
terprises (CME). Starting in the former East Germany, this company was the most
persistent and aggressive of western entrants into the market. In March 1999, it was
announced that the company was to be taken over by another broadcaster, SBS, whose
main strengths lie in western Europe, and who valued their new acquisition at around
$615 million (Collins 1999). In this article, I want to examine some aspects of the his-
tory of CME and its various strategies, and in particular the reasons for its rise and
decline. Undertaking such a study will, I believe, not only gather together valuable
information about the changes in ownership and control in the region but also dispel
some of the many myths about the company itself.

My focus in this paper is on CME as a whole. While I will inevitably discuss exam-
ples of particular operations in different national contexts, it is not my main purpose
to provide detailed analyses of each case. This is partly because I lack the expertise to
provide the kinds of analysis that others have furnished for particular countries. The
other reason, however, is that it is precisely the overall picture of CME’s operations on
which I wish to concentrate, since it is this that illuminates my theoretical concerns.

The collapse of communism marked the end of a major experiment in economic,
political and social autarchy. Since 1989, the economies of the post-communist socie-
ties have struggled to integrate themselves into the world market, with varying de-
grees of success. Politically, these countries have wrestled with the problems of the
transition to the forms of capitalist democracy and many have attempted to integrate
themselves more closely into international organisations like the Council of Europe,
NATO and the EU. Aspects of CME’s operations in different countries provide a good
case study of how local and international business groups relate to each other in the
course of this process.

CME, and in particularly its very successful Czech operation, have attracted a con-
siderable amount interest. There has been some admiring, not to say hagiographic,
commentary, balanced by bitter personal attacks, on the personality of its main Czech
agent, Vladimir Zelezny (for an example of the hagiography, see: Madden 1997; for a
relatively moderate example of criticism, see Druker 1997). A concentration on this
example, has, I think, led to the attribution of certain mythic qualities to CME. It is
often seen, for good or ill, as a more or less irresistible force that swept through the
region carrying all before it (Amdur and Johnson 1996). An examination of the wider
picture can help dispel these myths and illuminate CME as an organisation with the
kinds of strengths and weaknesses that one would expect to find in any business.

In order to address these two areas of interest, I first look at the overall structure
and ownership of CME, and consider the nature of its business. The succession of
new initiatives is considered in historical sequence, and the general features of the
strategies employed are analysed. I then move on to consider the strengths and weak-
nesses of the CME project, the reasons for its successes and the causes of its failures.
Finally, I try to sum up the general lessons of the experience from a theoretical point of
view.



A Short History of CME

Central European Media Enterprises began to trade on the US NASDQ stock ex-
change under the label “CETV” in June 1994. Its history, however, goes back at least as
far as the foundation in 1991 of the Central European Development Corporation, which
shared much of the same capital base and personnel, notably the future Chairman
and major shareholder of CME, Ronald S. Lauder. A company with its registered of-
fice in Hamilton in Bermuda, whose Chairman resides in New York, which located its
head office in London and had, by March 1999, 41 subsidiaries in 13 different coun-
tries including the Netherlands Antilles, does rather sound as though its main busi-
ness involves drugs, arms or money laundering, but this complex web of interlocking
interests is in fact a commonplace for even moderately-sized and completely legiti-
mate businesses. While the company was traded on a US stock market, and most of its
key holding companies were based in the west, the vast majority of its broadcasting
operations were conducted in European countries that had once been communist.

The history of its operations in Europe is outlined in Figure One, although such a
simplification necessarily misses the detail of the bizarre relationships that were so
characteristic of much of the period. In particular, the exact nature of the holdings in
different joint-venture companies has altered over time, sometimes quite substan-
tially, and here only the most important of the percentages are given, for the sake of
simplicity.

Contrary to what is often claimed, CME’s first venture into broadcasting was not
TV Nova in the Czech Republic. In February 1993 the company, while it was still offi-
cially known as the “media arm of the Central European Development Corporation,”
in alliance with a number of German partners, gained four licenses to broadcast local
television programming. These licenses were: in Berlin-Charlottenberg (1A TV), in
the operating company of which CME had an initial 43.25 per cent share and Nurnberg
(Franken Funk and Fernsehen — FFF), of whose operating company it owned 50 per
cent. It was at that time pursuing, unsuccessfully as it turned out, further licences in
Stuttgart and Mecklenberg-Vorpommern. It was later to acquire an interest in Leipzig
and Dresden (Sachsen Funk and Fernsehen — SFF), of whose operating company it
owned 49 per cent. In November 1993, 1A TV began broadcasting to the six million
inhabitants of Germany’s largest city (CME Prospectus 1994). The other stations were
slower off the mark, and SFF was never to broadcast at all before the CME withdrew
from its engagement on 31 December 1997.

The next venture was the much-better known Czech operation. In January 1993 a
group of six Czech intellectuals, including Vladimir Zelezny, won a licence to broad-
cast on a national channel in the new Czech Republic. Their company was called Cen-
tral Europe Television for the 21st Century (CET-21). It won the licence, which in-
cluded a series of tight restrictions on the kinds of programming to be broadcast, in
alliance with a company in which CME had an initial 66 per cent share and the Czech
bank Ceska Sporitlena had 22 per cent; CET-21 controlled the remaining 12 per cent.
The licence holders contracted with the company to provide a broadcast service called
TV Nova, which began broadcasting in February 1994. The station, as is well-known,
was an immediate success and by the end of its first year of operations had consoli-
dated a 70 per cent share of the audience, the majority of advertising revenue, and
was showing an operating profit well ahead of schedule. Still, today, it regularly gains

27



Figure 1: Central European Media Enterprises in Europe 1993-1999

November 1993

February 1994

December 1995

December 1995

August 1996

October 1996

October 1997

October 1997

M1

Operations Main Features of Audience Reach
by Country Station Ownership and Share Notes
Germany CME held PULS 1%

PULS (1A TV)..
FFF, SFF

PULS 50% (to 55.9%)

FFF 50% SFF 49%

| FFF unknown

SFF unknown

Loss-making stations
closed in 1997

Czech Republic
TV Nova
Radio Alfa

CME holds 99% stake
after CS Bank buyout
and CET-21 take-over

99% reach

L | 704+ % at first

50+% now

Great success story
accounting for most of
group operating profits

Romania
Pro TV

CME holds 66% stake
Sarbu 15%
Tiriac 19% since 1997

77% reach

38% in area

Aggresive management
with ambitions for regional
production

Slovenia
Pop TV
Gajba TV

CME holds 78%
MMTV 1%
Tele 59 21%

84% reach
Pop 38% in area
Gravis 2.1%

Considerable success,
has second channel

Slovakia
TV Markiza

CME holds 49%
Markiza-Slovakia holds 51%

92% reach

1 32 % share

Local partners have

fallen out badly

Ukraine
Studio 1+1
Gravis

CME holds 60%
(Up from 50% Dec. 1998)
Gravis 30%

95% reach
32% share

Local partner Vadim
Rabinovich alleged
big-time crook

Poland
TVN

CME held 50% to Dec. 98
[Tl bought remainder and
now has 100%

45% reach

1 8.5% share

CME lost struggle with
partner ITI over station
profile, withdrew Dec. 98

Hungary
TV3
Videovox

CME holds 99%
(Up from 89% Dec. 1998)

41% reach

3% share

Cable venture launched
after national licence
bid failure

8¢




more than 50 per cent of the Czech audience, and is a serious competitor with another
CME company, TV Markiza, in parts of the Slovak market. The history of Nova has
been thoroughly covered by other writers, and I will not repeat what is already com-
mon knowledge here (Dziadul 1999a). The company’s image of itself is well-presented
in the corporate map it presented to potential shareholders in October 1994, repro-
duced as Figure Two.

Figure 2: CME's View of Itself in October 1993

Central European Media
Entreprises Ltd.
I
[ [ |
CME Development Dutch and Netherlands Antilles CME Programming
Corporation Holding Companies Services, Inc.
(100%) (100%) (100%)
I
[ \ |
German Holding Nova TV Potential Central
Companies (Czech Republic) European Stations
(109%) (66%) Poland, Slovenia, Slovakia
\ \ ‘
1A Berlin FFF Potential German
Stations
(43.25%) (50%) Stuttgart
| Mecklenberg-Vorpommern
Nuremberg
Station
(74.8%)

In December 1995, CME launched two new ventures. In Romania it launched Pro
TV, in alliance with a well-known Romanian film-maker, and minister in the first post-
communist government, Adrian Sarbu, and a sports star turned banker, Ion Tiriac.
This station is available to most of the population of Romania. The structure of the
company has changed a little over time, but in March 1999, CME owned 66 per cent of
the company, down from an initial 77 per cent, Tiriac owned 19 per cent and Sarbu 15
per cent. Pro TV, like Nova before it, adopted an aggressive local management style,
headed by Sarbu, and gained a 45 per cent audience share in its operational area and,
in February 1998 it launched a second channel, A Casa TV. The company operates
closely with Sarbu’s production interests and other media ventures, and has its main
local overdraft with Tiriac’s bank (“USA: Pro TV call for a united CME,” 1997).

The second December 1995 launch was in Slovenia, where Pop TV was assembled
out of a number of fragmented companies operating with regional and local licenses
(Dawtrey 1996). The operating company is ProPlus, in which CME held a 78 per cent
stake in March 1999, alongside Slovene companies Tele 59, which owns 21 per cent
and MMTYV, which has the remaining 1 per cent. Again, the record is one of consider-
able success. Despite an initial legal wrangle with SBS (of all people) over the owner-
ship of a cable operator, Kanal A, Pop TV has established a 45 per cent audience share
and the company launched, in October 1997, a second channel, Gajba TV (Guider 1997).

In August 1996, CME entered a partnership with the Slovak company Markiza-
Slovakia (Ad Age World Wire 1996). The latter holds 51 per cent of the stock in Slovak
Television Company, the operating company for TV Markiza, and is the possessor of a

N
(@)



30

broadcasting licence that currently allows it to reach the bulk of the country’s popula-
tion. Again, in audience terms, this company has been a success, establishing an audi-
ence share of around 40 per cent. In other respects, however, the venture has a less
happy history. The original owners of Markiza-Slovakia were the partners Pavel Rusko
and Sylvia Volzova, and Rusko became the General Director of the new station. In
complex and obscure financial dealings a couple of years before, however, he had
allegedly secured a loan against the company and its assets. In 1998, he defaulted on
this loan and the company which had acquired the rights, Gamatex, bought Markiza-
Slovakia in a court-organised auction. Gamatex, and its owners, Marian Kocner and
Stefan Agh, moved to take over the station in August 1998, sending armed security
men to occupy the studios. Opposition politicians saw the take-over as an attempt to
impose pro-government influence on the news coverage of the pending election and
helped Rusko organise a public protest against the seizure. CME took an abstentionist
position while the two sides fought it out, and backed a compromise deal that saw
Rusko re-instated as Director General (Meils 1998a; 1998b).

The second launch in 1996 was a deal to set up Studio 1+1 in the Ukraine. CME
initially held 50 per cent of the Studio 1+1 Group, in partnership with Ukrainian film-
maker Olexander Rodnyansky and the more shadowy participation of one Vladimir
Rabinovich. Shortly after its launch, Studio 1+1 was able to gain a licence to broadcast
on the main national channel, and the award of this licence led to court actions by
aggrieved competitors claiming that political pressure had been applied to produce
this result. Despite the inconclusive wrangling, the channel has achieved around 33
per cent of the audience in its distribution area. Partly in order to distance itself from
some of the criticisms of its local partners, CME acquired a further 10 per cent stake in
the Group (Dziadul 1998).

1997 also saw two launches, one in Poland and the other in Hungary. Neither of
these was for national frequencies. In Poland, CME had lost out to the Polish-control-
led Polsat for the first national commercial licence and had been forced to try to build
up from a number of local licences (Done 1996). In October 1997 it launched TVN in
association with the Polish-owned, Luxembourg-registered media company ITI . The
structure of the deal was extremely complex, but essentially CME held a 50 per cent
share in the operating company, with ITI holding the other half, although CME also
held a small share in ITI itself. The station was a grouping of local licences in the main
population centres that was intended to act as if it were another national channel. In
the event, it was an abject failure, never gaining more than about 8 per cent of the
audience in its distribution area (MacMillan and Simpson 1998).

The Hungarian operation was also a “second-best” venture. CME had bid for a
national terrestrial licence and, in preparation for its expected victory, purchased the
Hungarian rights to 10,000 hours of programming and acquired a dubbing company,
Videovox. It also launched a local cable channel in Budapest. In the event, the licences
went elsewhere, notably to an SBS-backed operation. The response of CME was, in
partnership with Alliance Hungary, to try to build its Budapest-based operation in to
a quasi-national satellite channel called TV3, through alliances with local cable opera-
tors (Lieven 1997). This strategy proved unsuccessful, and TV3 has not managed to
gain more than about a 7 per cent audience share in its distribution area.

Early 1997 was the high point for CME. Up until then, its successes, notably that in
the Czech Republic, had been seen to outweigh its failures, for example in Germany,
and were certainly much better publicised. Its view of itself at that point in time is well



illustrated by the corporate map that appeared in the Annual Report for 1996 pub-
lished early in 1997 and reproduced as Figure Three. The picture presented is one of a
coherent and well-organised company, with successful and well-established products
across a range of markets, and new ventures undergoing vigorous development. It
was only a matter of time before the commercial success of the Czech operation was
duplicated throughout the group and the elusive goal of profitability, and thus divi-
dends for the shareholders, would be realised.

Figure 3: CME at Its Highpoint in 1997

CENTRAL EUROPEAN MEDIA ENTERPRISES LTD CORPORATE STRUCTURE*

Central European Media Enterprises Ltd.
|

CME Development 100.0 % Dutchand _— 100.0 % CME Programming
Corporation Netherlands Services Inc.
Antilles Holding
Companies
\ \ \ | \ \ \
100.0 % 93.2 %' 62.0 %2 775 %° 72.0 %* 80.0 %°
German Nova TV Radio Alfa Media Pro Pro Plus STS
Holding (Czech (Czech International (POP TV) (Markiza TV)
Companies Republic) Republic) (PRO TV/ (Slovenia) (Slovak
} | | PRO EM) Republic)
58,‘0 % 50.‘0 % 50.‘0 % (Romania)
\ \ \
PULS FFF ﬁSFF 50.0 % 95.0 %7 33.0 %°
| | |
748 % 333 % 333 % Studio 1+1 Broadcast Broadcast
‘ 1 ‘ Group Oper. Under Oper. Under
Nuremberg Leipzig Dresden (Ukraine) Develop. Develop.
Station Station Station 2002 Kft. TVN
(Hungary) (Poland)
9.5 % 97.4 % 49.0 %
| |
MobilRom Videovox TV Wisla
(Romania) (Hungary)

1. The Company is in the process of registering its recent acquisitions of additional interests of Nova TV under Czech
law, raising its economic interest in Nova TV from 66.0% to 93.2%.

2. The Company has outstanding loans to Radio Alfa which are convertible into an additional equity interest which,
when combined with its current 62.0% interest, would give the Company an 84.0% interest in Radio Alfa.

3. The Company's partners in Romania hold options to purchase equity from the Company which, if exercised, would
reduce the Company’s equity interest to not less than 66%.

4. The Company owns 58.0% of the equity in Pro Plus, but has an effective 72.0% economic interest, as a result of its
rights to 33.0% of the profits of MMTV and 33.0% of the profits of Tele 59.

5. The Company has an 80.0% economic interest and a 49.0% voting interest in STS.

6. The Company or its local partners have acquired television broadcast licenses (or are applying for television broadcast
licenses) and are developing broadcast operations in these countries.

7. As a condition to bidding on a national broadcast license, the Company will be required to reduce its interest in 2002
Kft. to below 25.0%.

8. TVN, the Company's Polish subsidiary, in which it has a 33.0% equity interest has been awarded television broadcast

licenses in northern Poland and the cities of Warsaw and Lodz. TVN currently owns 49.0% of TV Wisla and has an

option which could increase TVN's equity interest in TV Wisla and has an option which could increase TVN's equity

interest in TV Wisla to approximately 76.0%.

All interests indicated are economic interests; equity and/or voting interests may vary. (Source: Annual Report, 1996)

31



32

The high point was also the turning point. In May 1997, the long-running crisis in
Germany came to head. 1A TV had not managed to get more than around a 1 per cent
audience share and had been re-launched as PULS TV, without materially altering its
success. For 18 months, the other major shareholders, who included George Soros,
had been refusing additional capital inputs, and as a consequence CME had been
increasing its equity in return for operating capital. On 13 May 1997, it announced
that it would make no further funds available and PULS TV filed for bankruptcy. The
ownership of the other two German stations was transferred to their local manage-
ment and CME withdrew from the Federal Republic on 31 December 1997 (CME 10K
1998, 24).

The crisis continued in 1998. Neither the Polish nor the Hungarian ventures showed
any signs of growth, and the strategy of rapid expansion that had been adopted for
the past five years was obviously at a turning point. On 25 March 1998, Leonard Fertig,
who had been President and CEO throughout the period of rapid expansion, left the
company (for a generous reward). He was replaced by Michel Delloye, formerly of
CLT Multimedia, who announced a new strategy of consolidation and shareholder
value (CME 10Q 1998). In accordance with this perspective, much of the Hungarian
stock was “written down,” and in December 1998 CME sold its share of TVN to its
Polish partner.

The extent of the crisis, and the market’s loss of confidence in the company, is
dramatically illustrated by the movements of the share price illustrated in Figure Four.
The quarterly spread of prices was usually quite wide, illustrating the fact that market
views of the company varied considerably even over the short term throughout the
period, but the trend of the median price is quite clear. Inmediately after the IPO, and
early in the life of the company, the share price reflected the fact that it could tell a
coherent and convincing story to prospective investors. While CME always said that
it was not paying a dividend, and had no intention of doing so in the foreseeable
future, it could argue that it was establishing a strong market position that meant the
certainty of future profitability. The operating capital needed to sustain a company
that had yet to show a net profit could come from share issues. Investors would buy
the stock confident that they would see profits in the short term from the rising price
of stock, and in the long term from future earnings. The fact that Nova had shown an
operating profit from the first year was convincing evidence of the story, so long as
there were no other setbacks to complicate things. But there were, increasingly, set-
backs. As the story became less convincing and less coherent in the course of 1997, the
share price started to tumble, and the company was forced to raise operating capital
by means of a $200 million bond issue. This, however, imposed further strains on the
balance sheet since it entailed substantial interest payments, and as the extent of the
Polish disaster became clear in the course of 1998, the share price fell further.

Despite the fact that it was a traded company, it was immune to hostile take-over
since Ronald Lauder continued to own a majority of the voting shares. Clearly, how-
ever, he could see little prospect of ever turning his previous investments to a profit,
and following the replacement of Delloye as CEO by Fred Klinkenhammer in March
1999, the company agreed to merge with SBS. Although Lauder remained as co-chair
of the new company, it was clearly as a junior partner, since the CME component of
the new company was valued at only 33 per cent of the total. The six-year roller coaster
of CME was finally at an end.



Figure 4 : CME Quarterly Share Price 1995-1999

40
ISMZS
35
32 32,75 32,875
375 | 3\os
20
30 i 29,125¢ 29,313
27,25 I T?’S/
25 2575 - 25375
235 T 23,438
@ 22 22,375 22,125
%)
= LT 20,75 21,375
£ 20 + 19,75 20
8
T 17,75
1
15
14,125 1375
10 9875
7,75
5
I I I I I I I I I I I | I I I I
I 1 1 A2 I I . v L 1P 1| P A2 l. I nL v I
1995 1996 1997 1998 1999
‘ @ High ®low —=—— Median

Source: Annual Reports, 1996-1998

The CME Model

Looked at in historical perspective, a different picture of CME emerges than was
present in some of the journalistic accounts of its operations, notably the gushing
effusions of Normandy Madden (Madden, 1996). There is no doubt that TV Nova
was, and is, an enormous success. The claims that it was the most successful launch in
the history of world television may be true or not, but in terms of audience, of adver-
tising revenue share and operating profit, it does very well indeed. That does not
mean that CME was blessed from the start with a special insight into the nature of
broadcasting. On the contrary, the evidence is that, in the early days, CME had no
very clear view of its strategy. The German stations were acquired with quite a differ-
ent broadcasting model in mind. The intention with these stations was to tap a market
for local programming and advertising, and to syndicate the stations together into a
mini-chain. This German effort was given equal prominence in the public statements
of the then-CEO and, as we have seen, in the corporate self-presentations illustrated
above in Figures Two and Three. Nova, a national station operating through a com-
plex structure of local political relations, represented a quite different organisational
and programming model. However they stumbled in to it, however, the launch of
Nova and its early success convinced many people, the management of CME included,
that they had found the magic key to the money machine in the former communist

33



34

countries. They studied the launch and replicated its main features in a series of other
markets. It is worthwhile looking at the common features of other launches in order
to understand just what it was that CME was engaged in, and to dispel some of the
more glamorous myths that have been woven around the experience.

Figure 5: The Stages in Implementing the CME Model

Build War Chest
J

Establish strong national contacts

N2

Develop coherent licence bid

N2

Win licence

N2

Establish station
N2

Defend teritory

The central core of the CME “model” of a new television station is not difficult to
isolate. Lauder and his advisers came to understand that setting up a new broadcaster
in post-communist countries had a series of six stages that are outlined in Figure Five.
The first, and obvious, step was to establish a war chest of the necessary size in order
not only to assemble a credible bid, acquire programming rights and campaign for a
licence but also to run the station through the initial period of developing audiences
and advertising revenue. Lauder’s initial source of capital was his own considerable
fortune, inherited from his successfully entrepreneurial mother, who had built up an
enormous cosmetics business. As the station developed, and particularly during the
phase when it looked as though the Nova success would be duplicated across the
region, it was also possible to attract other equity investors from the US and Europe.
Later, as the losses mounted and the prospect of a return on investment faded into the
future, the company issued bonds as a means of raising capital. Near the end, in late
1998, Lauder was once again the main paymaster.

The second step was establishing a local partnership. In the case of Nova, this was
with the group of former dissident intellectuals, some of whom like Zelezny were in
the aftermath of 1989 extremely influential, who set up CET-21. The local partnership
was important for two reasons. Lauder and his advisers, notably Mark Palmer, under-
stood that in the initial phase at least, broadcasting in the former communist countries
would be an intensely political phenomenon. In some countries, although not in the
Czech Republic, there are legal limits to who can own and operate a TV license, and
there was, everywhere, a sense of recovered national autonomy after years of de-
pendence on Moscow. In political terms, then, it was always likely that it was a local
figure or group with good political connections who were going to win the initial
broadcasting licences. The second reason is that Lauder, or more probably his advis-



ers like CEO Leonard Fertig, understood that a viable programming strategy would
depend upon a degree of local content, and for that committed local collaborators
were needed.

The third stage was developing the bid, establishing a credible business structure
and acquiring the rights to the kinds of content that could convincingly be said to
constitute a reasonable programming strategy. Here, the experience of the Czech Repub-
lic is perhaps slightly misleading. At least one member of the original group has claimed
publicly that the original plan, which won the bid, was for a more cerebral, European,
station that would develop the supposed spirit of 1989 (Done 1997). Whether CME ever
believed this project remains unknown, although given the expertise of its leading fig-
ures and the kinds of programming it managed very soon to introduce it seems extremely
unlikely that they did. However that may be, the later bids, inevitably coloured by the
Nova experience, were based around a professional offer of popular programming,.

The next stage was to win the licence. Again, the Czech example may be a little
misleading, since according to most accounts it was a fairly conducted competition,
with CME putting forward the best package. Elsewhere, it was a much more fraught
political and economic struggle. Even in the Czech Republic, a change of government
meant that the decision of the Broadcasting Council was challenged by the new ma-
jority party and Nova came very close to losing its licence before it had even transmit-
ted a second’s worth of programming. In some countries, notably Poland and Hun-
gary, the company lost its bid for a licence. Certainly, in the Hungarian case, it was
widely believed that this was a political decision, based on the Broadcasting Council’s
fear that the populist programming that marked Nova would be replicated there. In
the Ukraine, on the other hand, Studio 1+1 got its licence to broadcast on the main
national channel in obscure circumstances. The company that was forced out to make
way for CME, Perekhin, felt sufficiently aggrieved as to take them to court in New
York and later London, alleging improper political pressure and threats. Legal strug-
gles also accompanied failed bids: in its dying days, CME won a court judgement in
Hungary saying that the Broadcasting Council had broken its own rules in denying
them a licence for Irisz TV, their proposed national operation.

Armed with a licence, the next step was to establish a station. In many cases, in-
cluding the Czech Republic, the licence was actually awarded to an entity in which
CME had a limited stake. This licensee, however, then contracted with a CME control-
led company to run the station and provide the programming. There was little origi-
nal about the programming offer that was used to build the stations. The failed Ger-
man stations apart, which had attempted to develop a version of the “City TV” model,
the company was open and direct about its strategy. The statement of its program-
ming policy for the Ukraine from the 1997 Annual Report is identical with that of
operations in other countries, with the exception of some differences in the programmes
for which they had been able to secure rights:

The Studio 1+1 Group’s programming strategy is to appeal to a mass market au-
dience. The Studio 1+1 Group has secured exclusive territorial or local language broad-
cast rights in Ukraine to a large number of successful American and Western Euro-
pean programs and films (e.g. “Dynasty,” “Melrose Place,” “Hercules,” “LA Heat,” “Basic
Instinct,” “Robocop,” “Cliffhanger”) from many of the major studios, including Para-
mount, Universal and Warner Bros. All foreign-language programs and films (other
than those in the Russian language) are dubbed into the Ukrainian language. (CME
10K 1998, 17)

35



36

At the same time, the company understood that the general European experience
is, over time, to prefer local programming, and it took steps to generate some of that
kind of material. This was mostly at the cheaper end of the spectrum like game shows,
although there are also some local soaps. The local programmes were often subject to
criticism for the quality and originality, especially from writers familiar with their US
model. In common with the experience elsewhere in Europe, however, they tended to
outperform the imported material in audience terms. As a result, the more competi-
tive the situation a particular CME run station faced, the greater the pressure to pro-
duce more and higher-quality local programming,.

This mix of programming was and is enormously successful in the Czech Repub-
lic, and very successful in Romania, Slovenia and Slovakia. In all of these countries,
the CME station has established itself as the market leader. Elsewhere, in Poland and
Hungary, it proved a very unsuccessful strategy. In either case, however, the final
stage of the process is to defend the station’s patch against any or all of four possible
threats. The first of these is political. The award of licences was in every case a highly
politicised process, and changes of political fortunes can affect the conditions under
which the licence is exercised. CME itself has not been visibly engaged in political
manoeuvres to defend itself, but its local cohorts certainly have. Zelezny in the Czech
Republic made a point of establishing better relations with the Klaus government and
leading politicians after the launch of Nova. In Hungary, it is generally claimed that
the recent favourable judgement was the result of political pressure from the new
government keen to review the situation in television. Success in these political strug-
gles has enabled the company to defend itself in other areas, too.

The second kind of threat comes from the regulators. In most of the countries in
which CME operates there is a “European” tradition of broadcasting regulation which,
for example, seeks to limit the nature, amount and intrusiveness of advertising. The
culture of CME has generally been opposed to this kind of quasi-legal interference. In
the Czech Republic, Nova fought a series of battles against the Broadcasting Council,
over the degree to which it was abiding by the local content terms of its licence, its
ownership of Radio Alfa, and the nature of its advertising. Despite adverse judge-
ments, the company in the end was able to intimidate the regulators through a combi-
nation of political influence and the threats of US-based legal action. In Hungary, where
CME was relatively very much weaker, the Broadcasting Council suspended its li-
cence for one hour in early 1999, as a result of 508 offences involving excessive adver-
tising during feature films (Vrannai 1999, 4).

The third kind of defence of the patch involves trying to make sure that there is no
competition. CME was the kind of free market company that believed devoutly in
Rupert Murdoch’s famous maxim that: “Monopoly is a terrible thing, until you have
it.” In both the Czech Republic and Romania, its politically-influential local allies made
public statements that the market was too small and too poor to sustain competition
between commercial channels, and that as a consequence no more should be licensed.
In the case of the Czech Republic, it has also been alleged that Zelezny secretly ac-
quired a controlling interest in one putative competitor, Prima, in order to prevent it
falling in to the hands of a more seriously threatening owner, like for example SBS.

The first three of these threats involved political or quasi-political action, and meant
that CME had to rely very heavily on its local allies to defend it. The final kind of
threat came from those local allies themselves. In some cases, the local allies had unsa-
voury reputations. Rabinovitch in the Ukraine, for example, had good political con-



nections but was declared persona non grata by the US embassy due to persistent ru-
mours of his involvement in, amongst other things, money laundering, drug traffick-
ing and selling nuclear weapons (“The Observer Station” 1997). Rabinovich allegedly
fell out with the other main Ukrainian partner, Olexander Rodnyansky, and their quar-
rel threatened the operation of the station. To settle the matter, CME bought him out
by raising its stake in the joint company from 50 to 60 per cent (Birchenough 1999, 73).
The other notorious case is the struggle for control of Markiza TV, outlined above. In
this dramatic story, CME appear to have maintained a neutral position, talking to both
sides and concerned only to ensure that their station could broadcast without any
interference. The most sensational example of the dangers posed by local allies, that
we will discuss below, occurs the events surrounding Nova itself in the spring of 1999.

Overall, then, we can summarise the CME model as having reasonably deep pock-
ets, a clear understanding of what works in US TV, and the formation of political alli-
ances with prominent local figures in their target markets. In addition, the company
possessed a ruthless and instrumental attitude towards the legal, regulatory and po-
litical system.

It is important to recognise that this strategy was at least as much a political as a
business strategy. The standard model for a CME operation, as developed in the Czech
Republic, was that there was a local company that held the TV licence. This entity
contracted with a TV Services company to provide the programming and technical
expertise needed to give the licence a substantial form in the shape of a functioning
broadcaster. As Figure Six shows, there was a striking difference in the extent to which
CME exercised direct voting control over the two elements of each package through
its shareholdings. Only in the case of Romania did CME have any significant
shareholding in any of the licence-holding companies, but it invariably had a control-
ling, or near controlling, interest in the services company.

Table 1: The Structure of CME National Alliances in 1998

Country Licence TV Licence Company TV Services Company
Expiry Name CME Voting Name CME Voting

Interest Interest

Czech Republic 2005 CET 1.25% CNTS 99%
Pro TV S.R.L. 49%

Romania 2002-2006 MPI 66%
Media Pro R.S.L. 0%
Tele 59 10%

Slovenia 2003-2007 Pro Plus 78%
MMTV 10%

Slovak Republic 2007 Markiza-Slovakia s.r.o. 0% STS 49%

Innova, IMS 60%
Ukraine 2007 Studio 1+1 15%

UAH, Prioritet 50%

In this context, the personal attributes of Ronald S. Lauder are a matter of more
than biographical importance. During the palmy days of CME, various business jour-

37



38

nalists attempted to represent him as some sort of Andrew Undershaft (Reguly 1996;
Gubernik 1997). Despite the amateur hagiographers, however, Lauder is almost a stere-
otypical rendering of the wealthy dilettante enjoying himself with an unearned for-
tune. He combines interests in charitable works, the arts, education and politics with
some modest business dealings. Almost a stereotype, however, is not entirely a stere-
otype. Lauder had one important qualification that made him uniquely well-placed
to lead CME. This was not that he has, for family reasons, a considerable interest in
the middle of Europe, or that he is a wealthy man. The crucial factor was that, through
his association with right-wing activism in the US, he had developed important politi-
cal contacts both in the US and in the region. He strengthened those contacts by his
early alliance with Mark Palmer. Lauder was not just a rich American who wanted to
take over businesses in former communist countries. He was a rich American who
had experience of making political deals with Europeans, particularly Europeans liv-
ing in countries with a communist past. The fact that Lauder understands at least
something about the politics of the region meant that he could both make the sorts of
alliances and provide the sort of money that permitted the broadcasting skills of Fertig,
Zelezny and the others to flourish. CME was a textbook illustration of the interpen-
etration of money and politics that are so evident in the former communist countries.

Why Did It Only Work Some of the Time?

The model that CME developed out of the Czech experience had considerable suc-
cess in audience terms in four of the six markets to which it was applied (the Czech
Republic, Romania, Slovenia and Slovakia). It had pretty good success in the Ukraine.
It failed dismally in Poland and Hungary. The strategy and the key external personnel
were more or less the same in each case, and one would expect the benefit of experi-
ence to add confidence to the team and refinement to their operational decisions. This
was not the pattern: it was the later cases that proved much less successful. If we look
for an explanation for these different outcomes, we can identify two, closely linked,
reasons.

In both of the cases of failure, CME failed to win a large, preferably national, li-
cence in the initial round. For whatever reasons, it chose allies who were insufficiently
influential in the local political scene to secure a successful outcome. In the cases of
success, its allies turned out to be strong enough to ensure a good result. It is impor-
tant to stress, contrary to the views expressed by some writers, that the “right” politi-
cal allies had little to do with a record of political opposition to the former communist
regimes. It is true that the founders of CET-21 were former dissidents, although some
writers have challenged the extent of at least Zelezny’s opposition to the regime. Given
the relatively sharp nature of the transition in the Czech Republic, dissident creden-
tials were important in establishing local credibility. Rabinovich in the Ukraine, on the
other hand, does appear to have served a long prison sentence during Soviet times,
but this was for “criminal” rather than political reasons. In the Romanian case, Sarbu
was certainly involved in the uprising against Ceaucescu, but was also an advisor to
the successor government, which was barely repainted in composition, let alone re-
constructed. The sad fact is that, in general, it was not the principled opponents of
communist tyranny who came to have influence in the new world of private capital-
ism. Many of the people with good connections under the new order had been at least
junior members of the old system, and CME, whatever private reservations the found-



ers might claim to have had, was happy to ally with them if they looked as though
they could deliver the goods. Apart from simple misjudgements by CME in the na-
ture of their offering, or the choice of their partners, the very success of the earlier
ventures, and the prominent public role assumed by Zelezny as a result, led regula-
tors and politicians elsewhere to take a very sceptical view of new proposals.

The second problem was that, as a direct consequence of this primary political
failure, CME lost its greatest economic asset, its “first mover advantage.” The posses-
sion of a large western bank account and a detailed knowledge of what makes US
television work are not unique, and in both of the cases of failure the successful first
licensees were at least adequately equipped with both necessities for success. When
CME was first to a particular market, it could control programme costs since the mar-
ket in question was relatively untried, and it faced as competition the demoralised
state broadcasting institutions that, for historical, political and cultural reasons, were
resistant to western programming ideas. It was well-placed to gain a large audience
relatively quickly. When another commercial operator was first to a particular market,
it, of course, enjoyed these advantages. CME, on the other hand, was forced to try to
enter an already established market place. Its costs for programmes and marketing
were relatively higher, and winning an audience against more sophisticated competi-
tors was relatively more difficult. Indeed, it may be that the CME model was a handi-
cap in such situations, if the modest ratings success enjoyed by TV3 in Poland after
CME pulled out are anything to go by. The Polish owners were free to develop an
alternative, slightly more upmarket programming strategy, which CME had resisted
while it had an interest in the station, but which subsequently improved audience
size (Dziadul 1999b, 8) The plain fact is that CME possessed no magic ingredient that
could overcome these harsh economic disadvantages.

Why Did the Collapse Come When It Did?

Since at least its strategic re-assessment in early 1998, CME had been looking with
increasing desperation for an alternative strategy that could improve its operating
position. As we have seen, its share price was collapsing, making it more and more
difficult to go to the stock market to raise operating capital. At the same time, increas-
ing the debt burden would only exacerbate the negative balance sheet and postpone
still further the goal of profitable operations. Given that its chief shareholder, Ronald
Lauder, is a very rich man, it was of course possible for him to continue to bail out the
operation, as he did to the tune of $20 million at the end of 1998. So at one level, it
might be the case that the dilettante finally showed through. Lauder got bored with
losing the sort of money that it took to pretend to be a media baron, and decided to
pull out. He has, after all, other business interests and a very high charitable profile to
occupy his time and energies.

There is, however, a more commercial, and thus more intellectually satisfying, ex-
planation. The company was forced to realise in the course of 1998 that it was under
two pressures that it was extremely unlikely to be able to resist. As we have seen, the
strategy was always a long term one, in which current losses were tolerated in order
to build a market position that could guarantee future profitability and thus, eventu-
ally, a generous return on capital. But for this to be a credible strategy, CME manage-
ment needed to be able to show that they were operating successfully in the kinds of
markets that would eventually show an adequate profit. That profit was, of course,

39



40

destined to come from the sale of advertising slots to service the growing market
economy of the region. When we come to look at the scale of the markets involved,
however, the nature of the problem becomes clear. Figure Seven shows the compa-
ny’s own estimates of the size of television advertising expenditure in the different
countries in which it operated. A glance at those figures makes it clear just how great
the defeats in Hungary and in Poland were for CME. Poland is by far the richest mar-
ket in the region, and will remain so for the foreseeable future. Even a modest share of
that market would equal the income of a good share of the revenue available in the
Czech republic and dwarf the totals for all of the other countries. Without Polish and
Hungarian operations delivering rich streams of revenue, only Nova, with around 60
per cent of the total of Czech TV advertising spend, looked capable of producing sig-
nificant amounts of money. Even if all of the established stations managed the same
percentage, then the total annual Net Revenue would only rise to around from $198
million to $270 million, i.e. by $72 million. Since the losses in the continuing opera-
tions (i.e. excluding the start up operations in Poland and Hungary) were $81 million
for 1998, the prospect of substantial future profitability was remote. The long-term
strategy now looked increasingly unrealistic.

Table 2: CME Estimates of Size of TV Advertising Expenditure

Country 1993 1994 1995 1996 1997 7998
US dollars (millions)
Czech Republic 67 96 135 165 163 188
Romania N/A 9 25 44 74 87
Slovenia 15 23 30 35 39 51
Slovak Republic 15 18 26 39 47 56
Ukraine N/A N/A 9 21 53 65
Hungary N/A 158 150 158 167 183
Poland 148 268 334 385 510 (580)

Source: Annual Report, 1998, except for Poland 1998, which is my own projection of company estimates.
N/A = estimates not available.

At the same time, the ability of the continuing stations to generate the kinds of
incomes that their dominant market position had produced in the past was under
obvious threat. The experience of Nova, the most established and mature of the sta-
tions, was that it became increasingly difficult to maintain the exceptional early audi-
ence success, even against the competition of the local state broadcaster. Increasingly,
there were other commercial operators, notably SBS, that were also trying to force
their way in to the market, and who would certainly represent much more sophisti-
cated and well-funded competition. Political manoeuvring aside, the only way to re-
spond to these new threats was to try to hang on to audience share. This implied two
things, both of which would cost more money. The first was continuing to acquire the
rights to the most desirable international properties, even those these would inevita-
bly rise as the producers took advantage of the new competitive situation in territo-
ries where they had been in the past forced to offer deep discounts in order to gain
entry. The second was improving the scope, quality and variety of local productions,



moving away from the “cheap and cheerful” world of the launch period, and devot-
ing serious resources to raising standards. In other words, the price of continuing success
in terms of ratings and advertising revenue was continuously rising operating costs. These
realities facing the company were well expressed in its Annual Report for 1998:

Total station operating costs and expenses (including amortization of program
rights and depreciation of fixed assets and other intangibles) increased by
$47,624,000, to $146,275,000 for 1998 from $98,651,000 for 1997. The increase
is primarily attributable to increases in 1998 station operating costs and expenses
of TV3 of $28,028,000, of which $21,289,000 reflects the write-down of the
carrying value of TV3’s capitalized costs of rights to program material to its
estimated net realizable value. The increase in total station operating costs and
expenses is also attributable to increases in operating costs and expenses at PRO
TV of $13,137,000, POP TV of $5,012,000 and Nova TV of $2,757,000.

PRO TV'’s station operating costs and expenses rose primarily as a result of
expansion of network affiliates, higher prices of acquired programming and
increased hours of self- production. In addition, programming amortization
increased due to the second channel Acasa and depreciation increased due to the
increase in network and broadcast equipment needed to expand the signal reach.
Both Nova TV and POP TV's operating costs and expenses increases were
primarily attributable to higher production costs as a result of increased local
production in response to audience demand and, in the case of POP TV, higher
acquired programming costs due to an increase in programming prices (CME
10K 1999, 35).

In other words, while the failure in Poland made a large hole in the balance sheet,
the bill for competition in the markets that CME dominated rose as a result of factors
that would intensify in the future. The consequence of these pressures was that even
the best performing stations found their margins under pressure. As Figure Eight dem-
onstrates, the operating position of the company was deteriorating even if the excep-
tional items were discounted. The “Established Stations,” all of them market leaders
in their own countries, were struggling to break even on their direct broadcasting
operations, let alone cover their total costs. The revenue for Nova, by far the most
viable of the stations, was more or less flat, and rising costs meant that its cash-flow
from broadcasting operations was not improving. The entry of a serious competitor
would worsen that position. The other smaller stations struggled to turn their audi-
ence success in to financial success, with only Markiza showing positive figures.

Table 3: CME Net Revenue, Operating Expenses, Profits and Losses 1994-1998
(in thousand $)

1994 1995 1996 1997 1998
Net revenue 53566 98919 135985 150265 182367
Operating expenses 52609 76611 125989 161916 217112
Losses from continuing operations 20505 18736 30003 68106 81158
Total losses 20505 18736 30003 85092 125252

Source: Annual Reports, 1996, 1997, 1998



42

In strategic terms, the evidence was that by early 1999 CME was beginning to ex-
haust its first-mover advantages in its established markets and had failed to establish
itself in new markets offering the potential of substantial growth. The company share
price was falling and it was saddled with more than $200 million in debts. There were
only two possibilities: either, Lauder would continue to throw good money after bad
in the increasingly unrealistic hope that eventually the figures would add up, or the
company would seek a partner that had the resources and the will to try to make it
pay. In the event, it was the latter that occurred.

Conclusions

CME failed the only test that really mattered in own its conception of the world.
Set up as a commercial broadcasting operation, it failed commercially. The men who
set out to bring the harsh competitive world of cultural capitalism to the benighted
east have demonstrated one of that system’s key evolutionary laws: those that cannot
adapt efficiently to prevailing market conditions have no future. Either they will go
bust or they will be taken over by a competitor that has the resources, and perhaps the
ability, to survive.

Curiously enough, CME was best not at what it claimed to know about — running
a commercial broadcasting station — but at the special features of local capitalism,
namely making political deals in order to gain economic advantage. It played the game
of “political capitalism” very well indeed in most cases, as the web of alliances de-
tailed above demonstrates very clearly indeed. When it won the game, it certainly
had the money and the expertise to set up and run stations that were a success in
audience terms, if not always in financial ones. When it lost the game, though, its
commercial expertise was not enough to rescue it from financial catastrophe. It was
certainly not able to use its multiple stations to create a genuine network and thus
gain the economies of scale and scope that are such marked features of that form of
broadcasting organisation. On the contrary, as its affiliates faced tougher competition,
they sought to improve their competitive positions by increasing the amount and
quality of their own programming, we have seen that their costs rose as a result.

All of this illustrates a very important point about commercial broadcasting. It is
often claimed that the main strength of this as a cultural form is that it gives the audi-
ence what it wants. CME’s enormous success in the Czech Republic, and its very sub-
stantial successes elsewhere, seem to be good evidence in support of this argument.
But it is not possible for a commercial broadcaster to give an audience anything at all,
let alone what it wants, unless that broadcaster can make money from it. In the end,
the audience will get what it is profitable to provide, irrespective of what it wants. It is
possible to lose money even with the most ruthlessly focused commercial program-
ming strategy. CME was certainly ruthlessly commercial, and it lost millions of dol-
lars. In the end, it could not make popularity pay.

Whether anyone else can make money out of this sort of operation is another mat-
ter. SBS is not a dominant, or even a significant, broadcaster in any of the small, rich,
markets in which it currently operates. Inmediately after acquiring CME, it signalled
its interest in re-entering the Polish market at the national level, and was immediately
informed that it was most unlikely that there would be any opportunity in the fore-
seeable future. So the initial evidence suggests that SBS lacks the precious experience
that CME paid so much to get in the Czech Republic and elsewhere, and lacks much



of its political finesse as well. On the other hand, SBS has deep pockets, so perhaps it
can bear the financial losses until the advertising market expands enough to sustain
an operation of this kind. perhaps Lauder’s continued association will be intense
enough to ensure that the new company does not suffer political setbacks that pre-
vent it taking advantage of new conditions.

Finishing up an article such as this is extraordinarily difficult. The first draft noted
that the CME business model did not work, and that the company was ripe for col-
lapse or take-over. Events overtook that draft. The second version, presented at a
Euricom colloquium in early April 1999, noted that, despite the general disaster, the
fact remained that Nova was still a roaring success, and had an experienced and self-
confident management team. The logic of its programming strategy pointed it towards
more Czech production, which it was certainly in a position to finance, and it was
difficult to see what sorts of advantages it gained from its association with SBS in
terms of buying programmes on the open market. While SBS controlled 99 per cent of
the equity in CNTS, the TV services company, it had only a 1.25 per cent stake in CET,
which holds the licence. I concluded that: “SBS needs Nova's revenue stream and its
regional experience more than Zelezny needs SBS. My personal view is that Zelezny
is in a strong position to start thinking about an MBO.”

Events immediately convicted me of the vulgar error of fetishising bourgeois le-
gality. It rapidly became apparent that Zelezny, the political entrepreneur, has much
less respect than does Colin Sparks, the long time Marxist, for the norms of western
business practices. According to CME and SBS, he had been manoeuvring to replace
CNTS as Nova's programme supplier with his own company AQS. In other words, he
planned to turn the CME model against its parent and cut it off from its broadcasting
outlet. This bold stroke led CME to fire him for “actions that exceeded his authority
and were against the interests of the company” (Meils 1999, 1). A politico-legal power
struggle immediately ensued over the ownership of the licence and the nature of the
service contracts. At the time of writing, it seemed very much as though CME/SBS
would win, but events have overtaken this article too often for me to offer any confi-
dent view of the outcome. The most that I will say is that, if the Czech republic wishes
to enter the EU smoothly, and continue to attract foreign capital investment, it had
better make sure that its political and legal system is seen to defend the interests of big
western capitalists against little local operators trying to work scams like this one.

References:

Ad Age World Wire. 1996. Czech Republic: CME Launches New Slovak Station. Advertising Ages
Daily Information 30/08/96.

Amdur, Meredith and Debra Johnson. 1996. CME Brings Commercial Savvy to Central Europe.
Broadcasting and Cable 126, 4, 92-4.

Birchenough, Tom. 1999. Russia: CME Ups Stake in 1+1. Variety 18/01/99, 73.
CME 10K. 1999. Annual Report 1998. SEC Form 10K.

CME 10K. 1998. Annual Report 1997. SEC Form 10K.

CME 10Q. 1998. Quarterly Report May 1998. SEC Form 10Q.

CME 10K. 1997. Annual Report 1996. SEC Form 10K.

CME 10K. 1996. Annual Report 1995. SEC Form 10K.

CME Prospectus. 1994. 4,750,000 Shares. Central European Media Enterprises Ltd. Class A Common
Stock. New York: Wertheim Schroder & Co, Prudential Securities Incorporated.

Collins, Amy. 1999. USA: Focus — TV Nova Parent Sold to SBS. Reuters News Service 30/03/99.

43



44

Dawtrey, Adam. 1996. Slovenia: CME Solidified in Slovenia — Lauder Firm Lands TV Station. Daily
Variety 8/7/96, 11.

Done, Kevin. 1997. Czech Republic: Nova TV - Licensed to Print Money — The Czech Broadcasting
Station is Preparing to Float on the Prague Stock Exchange. Financial Times 03/09/97, 37.

Done, Kevin. 1996. Poland: CME Wins Its First Licence to Broadcast in Poland. Financial Times 22/10/
96, 10.

Druker, Jerry. 1997. Czech Republic: TV Nova - Five Years on the Low Road. Prague Post 19/02/97.

Dziadul, Chris. 1998. Studio 1+1: CME's Rising Star in the East. TV Eastern Europe, October 1998,
20, 10-12.

Dziadul, Chris. 1999a. Pioneer TV Nova Celebrates Five Years in Stable Czech Marketplace. 7V East
Europe, February 1999, 6-9.

Dziadul, Chris. 1999b. Polish Market Sets the Pace. 7V East Europe, May 1999, 27, 6-9.

Jakubowicz, Karol. 1996. Conquest of Partnership? East-west European Integration in the Media Field.
Dusseldorf: European Institute for the Media. EIM Mediafact Series.

Gubernik, Liza. 1997. Chip Off the Old Block. Forbes, 24/02/97, 103-4.
Guider, Elizabeth. 1997. Slovenia: CME Launches Slovenia Net. Daily Variety, 07/10/97.
Lieven, Anatol. 1997. Hungary: CME Launches New Satellite Channel. Financial Times, 31/10/97, 20.

Macmillan, Scott and Peg Simpson. 1998. CME Fails to Live Up to Its Promises. Media and
Marketing Europe, 09/98, 6.

Madden, Normandy. 1997. Eastern Europe: “Iron Man” May Be Coming on too Strong in Eastern
Europe. Advertising Age International, May 1997.

Madden, Normandy. 1996. Eastern Europe: Central European Media Enterprises — The Regions
Fastest Growing Business? Business Europa, 01/06/96.

Meils, Cathy. 1998a. Shock Change in TV Markiza Ownership. 7V East Europe 20, September 1998, 1-2.
Meils, Cathy. 1998b. Situation Stabilises at TV Markiza. 7V East Europe, 20, October 1998, 1-2.

Meils, Cathy. 1999. Zelezny Ousted at TV Nova. 7V East Europe 27, May 1999, 1-2.

Reguly, Eric. 1996. USA: Rich Man With Scent of Success. 7Times (London), 21/05/96.

The Observer Station. 1997. Ukraine: CME faces $750 Damages Suit on Grounds of Corrupt Activity
in the Ukraine. Electronics International 09/11/97.

USA: Pro TV Calls for a United CME. 1997. Anonymous article in European Media and Finance, 15/
12/97.

Vranni, Katalin. 1999. Hungary Considers Future of Public TV. 7V East Europe 20, February 1999, 4.



