Sonja Žorga KAJ LAHKO PONUDIMO PROSTOVOLJCEM IN ZAKAJ MODEL MENTORSKE SUPERVIZIJE IN USPOSABLJANJA Prostovoljci so po svetu, vse bolj pa tudi pri nas, poglavitni delovni potencial v nevladnih organizacijah. Mnoge organi- zacije in projekti, ki vpeljujejo socialne akcije — največkrat akcije, ki so v praksi novost — jih vključujejo kot pomembno delovno silo. Prostovoljci so pri nas naj- pogosteje študentje raznih družboslovnih usmeritev: bodoči vzgojitelji, učitelji, psi- hologi, socialni pedagogi, socialni delavci in drugi, vse bolj pa tudi mladi nezapo- sleni diplomanti, ki si s prostovoljnim de- lom nabirajo prve delovne izkušnje. S svojim sodelovanjem prostovoljci pogo- sto dopolnjujejo strokovne delavce, kjer se kaže potreba; pogosto delajo z margi- nalnimi skupinami ali pa se vključujejo v razne preventivne programe, usmerjene k celotni populaciji otrok, mladostnikov in drugih skupin v določenem okolju. Christine Stanners, ki ima večletne izkušnje kot supervizorka prostovoljcem in plačanemu osebju v nevladnih organi- zacijah, navaja (1995), da je v nevladnem sektorju le redko jasna struktura profe- sionalnega napredovanja in kariere. Zato je za te organizacije pogosto značilno: • pomanjkanje jasne izobraževalne politike znotraj organizacije oziroma pro- jekta, • pomanjkanje jasnih ciljev, priori- tet, ravni odločanja in prevzemanja odgo- vornosti, • nejasnost hierarhične strukture, pri čemer ni razvidno, kdo je komu odgo- voren za izvedbo in kvaliteto določenega dela, • pomanjkanje vsaj grobega opisa koncepta dela in razmejitve delovnih nalog, ki se izvajajo v okviru projekta. Domnevam, da se tudi pri nas ka- žejo podobne težave pri veliko projektih, ki vključujejo prostovoljne sodelavce; prvič zato, ker marsikateri od teh projek- tov deluje v okviru nevladne organizacije, in drugič zato, ker si projekt, ki deluje v okviru vladne organizacije, pogosto pri- dobi relativno avtonomen status. S tem se sicer iztrga iz birokratskih okvirov držav- nih ustanov, ker pa je praviloma nov, se v njem navadno še ne izoblikuje jasna or- ganizacijska struktura. zakaj se prostovoljci odločajo za prostovoljno delo? Prevladuje prepričanje, da so tisti, ki se ukvarjajo s prostovoljnim delom, altruis- tično motivirani, bodisi da gre za prosto- voljce ali pa strokovne delavce, ki njihovo delo organizirajo in strokovno vodijo. Zato se od njih ne pričakuje, da bodo po- stavljali kakšne posebne zahteve v zvezi z delovnimi pogoji ali pa da bodo naspro- tovali prevzemanju nalog, ki niso vnaprej dogovorjene za njihov delokrog. Kaj je pravzaprav tisto, kar jih mo- tivira za prostovoljno delo? Ali gre pred- vsem, kot pravi Klajnšček (1984), za neposredno izražanje potrebe človeka po človeku, za potrjevanje samega sebe v skupnem, generičnem bistvu, ali pa so motivi bolj strokovne narave, v smislu pridobivanja raznih strokovnih znanj in 275 SONJA ŽORGA izkušenj? Morda pa dobijo zase prosto- voljci ob vsem tem še kaj drugega, kaj v smislu osebnostne rasti, prijateljstva, no- vega energetskega naboja ipd. Analiza vprašalnika o motivih in pri- čakovanjih, ki so ga izpolnili študentje ob vključitvi v projekt mladinskih delavnic leta 1991 je pokazala, da je bila za večino študentov pomemben razlog za vključi- tev v projekt želja po pridobivanju dolo- čenih strokovnih znanj in izkušenj (Žorga 1992a). Mnogi so navajali kot pomemben motiv za vključitev v akcijo tudi svoj poz- itiven odnos do načina dela v mladinskih delavnicah in neke vrste spoznavni in- teres (zanimanje za delo z ljudmi in sku- pinami, »radovednost« ipd.), »altruizem« (veselje za delo z ljudmi oz. otroki), ali pa so tudi videli možnosti za lasten oseb- nostni razvoj (v smislu preskušanja in spoznavanja samega sebe, izboljšanja last- ne komunikacije ipd.). Po enem letu se je izkazalo, da je v projektu do konca akcije vztrajalo bistveno več študentov, ki so kot razlog za vključitev v projekt navajali željo po pridobivanju strokovnega znanja in izkušenj in pozitivno stališče do načina dela v mladinskih delavnicah. Želja po osebnem razvoju in »altruistični motivi« v smislu veselja do dela z ljudmi torej niso zadoščali, da bi bil prostovoljni sodelavec pripravljen vztrajati v projektu mladin- skih delavnic do konca ter se soočati z problemi, zahtevami in trenji, ki so se v takem sodelovanju kljub številnim pred- nostim postavljali predenj. Ustrezno organizirano in vodeno prostovoljno delo je lahko torej izredno poučna in smiselna praksa strokovnega, družbenega in osebnega delovanja mla- dega človeka. Že leta 1979 sta Anica Kos in Dušica Pogačnik v svojem prispevku Mladi pri preventivnem in socialno-tera- pevtskem delu z otroki (s. 33) navedli, da »v tej praksi ne gre le za razvijanje in ur- jenje strokovnih veščin, temveč tudi za soočanje s stvarno problemsko situacijo, za konfrontacije s posamezniki, skupino, ustanovo, za preizkušanje lastnih sposob- nosti obvladovanja problemskih situacij, za ugotavljanje sposobnosti aktivnega vplivanja na socialno okolje in na ome- jitve, ki jih to okolje postavlja, za učenje usklajevanja različnih individualnih, sku- pinskih in družbenih teženj itd.«. Poleg tega vpliva sodelovanje v prostovoljnem delu tudi na vzgojna stališča in na vede- nje mladih prostovoljnih sodelavcev v bo- dočih starševskih, vzgojiteljskih, učitelj- skih in drugih vlogah (zlasti, kadar gre za prostovoljno delo z otroki in mladino). Če strnemo in nekoliko sistematizi- ramo ugotovitve raziskav o učinkih vklju- čevanja v prostovoljno delo na prosto- voljce same, lahko sklenemo, da so ob sodelovanju v akcijah prostovoljnega dela pri prostovoljcih ugotovljene zlasti spre- membe na naslednjih treh področjih (Žorga 1992b): a) Področje osebnostnega razvoja: • izboljšanje funkcioniranja v med- osebnih odnosih in večja sposobnost sodelovanja v timu in dajanja povratnih informacij; • večja fleksibilnost mišljenja (zve- čana sposobnost, upoštevati različne vidike problema, videti več možnih alter- nativ); • boljše sprejemanje samega sebe, zvečanje samozavesti, zmanjšanje strahu in blokad pred formalno avtoriteto; • spremembe v vedenju v smislu večje samostojnosti, ekspanzivnosti in strpnosti ter manj obrambnega vedenja; • zvečana motiviranost za delo z mladimi, za delo z osebami, ki imajo ka- kršnekoli težave in za skupnostno delo nasploh; • terapevtski učinki v smislu zmanj- šanja kaznivih dejanj delikventnih mlado- stnikov, pozitivnih sprememb v učnem uspehu, odnosu do šole, odnosu do pri- hodnosti, stališčih do izobrazbe, stališčih do samega sebe in do drugih. b) Področje strokovnega razvoja: • zvečanje strokovnega znanja na področju, na katerem je prostovoljni de- lavec deloval; • večji posluh za socialna dogajanja; • spremembe v smeri realnejšega odnosa do posameznikov, ki imajo te- žave, do samega pojma težavnosti in tudi do dometa, ki ga imajo posamezne me- tode in tehnike dela z ljudmi; 276 KAJ LAHKO PONUDIMO PROSTOVOLJCEM IN ZAKAJ • vsakdanje interakcije s tistim, ki prejema pomoč, in uvid v dinamiko med- osebnih odnosov (kar omogoča kom- pleksnejši pristop k problemom, ki nasto- pajo v teh odnosih), pa tudi spoznanje o nujnosti obojestranskega sodelovanja za uspešno delo: • vzpostavljanje ustrezne distance do problemov in čustev prejemnika po- moči; • na odnos do stroke, v kateri pros- tovoljni delavec dela oz. bo delal, in oza- veščanje o nujnosti interdisciplinarnih pristopov. c) Spoznavanje delovanja ustanove in strokovnjaka v njej: • soočanje s svojimi mejami, mejami sodelavcev in mejami, ki jih vzpostavljajo ustanove, in še zlasti z vprašanjem uskla- jevanja interesov vseh sodelujočih; • pridobivanje pomembnih spo- znanj v zvezi z delovanjem ustanov in spreminjanje odnosa do njih (npr. spo- znavanje logike delovanja šole; ugotav- ljanje pomena zaledja, ki ga daje ustanova ob vpeljevanju inovacij ipd.); • uvid v razkorak med osebnimi sta- lišči pedagoškega delavca in vlogo, ki mu jo določa konkretno delovno mesto v določeni ustanovi; spoznanje o nujnosti sistemskih sprememb, če se želi ta razko- rak zmanjšati; • uvid v deformacije, ki jih povzroča delo v ustanovi pri posamezniku. V grobem bi lahko učinke, ki jih ima vključevanje študentov v prostovoljno delo na učinke v smislu osebnostnega razvoja in samorealizacije, razdelili na učinke v smislu strokovnega razvoja pro- stovoljnega sodelavca in na učinke v smislu spoznavanja delovanja ustanove in strokovnjaka v njej. Seveda posameznih področij ni mogoče strogo ločevati, saj gre navadno za dialektično prepletanje raznih vrst učinkov in s tem za vpliv na razvoj posameznika v celoti. Skratka, kot pravi Saša Kos (1984: 176), je lahko nepoklicno prostovoljno delo »izjemna, renesančna situacija za razvoj celotne človekove osebnosti«, kar nedvomno po- membno vpliva na oblikovanje bodočega vzgojitelja in strokovnjaka. model mentorske supervizije in usposabljanja prostovoljcev Zaradi navedenih ugotovitev je pomem- bno, da so prostovoljci v času sode- lovanja v projektu deležni ustreznega strokovnega usposabljanja, spremljanja, vodenja in supervizije. Le tako je namreč mogoče učinkovito zadovoljevati njihove cilje in želje, hkrati pa tudi slediti intere- som uporabnikov, strokovnih delavcev, ki projekt vodijo, in drugih, ki so pos- redno ali neposredno vključeni v projekt. Proces usposabljanja prostovoljnih sodelavcev navadno poteka na dveh rav- neh: na (a) praktični oz. izkustveni ravni, in na (b) teoretski ravni. a) Na praktični oziroma izkustveni ravni temelji usposabljanje prostovoljnih delavcev na istih načelih, ki naj bi jih prostovoljci uveljavljali pri svojem prak- tičnem delu; že sam način usposabljanja naj bi torej posredno vplival na njihovo delo v praksi. Prostovoljni delavci naj bi bili torej v podobnem odnosu do strokov- nih delavcev, kot so prejemniki pomoči v odnosu do njih. V procesu usposabljanja naj bi zato doživljali tudienake izkušnje, kot jih bodo pozneje omogočili doživeti tistim, ki jim bodo pomagali. Med te iz- kušnje sodi npr. kolektivno reševanje problemov, vzpostavljanje demokratičnih odnosov in demokratičnega vodenja, pre- skušanje novih oblik vedenja, njihova re- fleksija itn. V te namene so v okviru usposabljanja prostovoljnih delavcev po- gosto organizirane razne izkustvene sku- pine (komunikacijski treningi, trening za večanje socialne občutljivosti itn.) in su- pervizija. b) Poleg izkustveno-praktične ravni je pri usposabljanju za prostovoljno delo pomembna tudi teoretska raven. Po- znavanje teorije je koristno zlasti zato, ker omogoča prostovoljcu boljšo percep- cijo celote in uspešnejše pojasnjevanje posamznih procesov, situacij in oblik vedenja. Poleg tega mu teoretsko znanje olajša odločanje, pomaga pri iskanju iz- hoda izraznih dilem, omogoča lažje pred- videvanje nadaljnjega razvoja določenega procesa ipd. Seveda ni teorije, s katero bi 277 SONJA ŽORGA lahko pristopili k vsakemu problemu, zato se je treba opredeliti za določeno te- orijo glede na predmet in vsebino načr- tovanega dela. Pri tem pa je treba izhajati iz prakse in izbirati take teoretske kon- cepte, ki se z njo pokrivajo, ter poudarjati zlasti en model, kljub temu pa predstaviti tudi nekaj vzporednih in nasprotujočih si teoretskih pristopov. Teorijo je treba pos- redovati kritično in s pravim odnosom do nje, kritičnost in zavzemanje lastnega od- nosa do predstavljenih modelov pa dopu- stiti tudi prostovoljcem. Poleg tega mora biti teorija predstavljena tako, da jo lahko prostovoljci preskusijo na lastni izkušnji. B. Stritih (1984) navaja v svojem pri- spevku Metode prostovoljnega dela ter usposabljanje in vodenje prostovoljnih sodelavcev, da je učinkovitost uspo- sabljanja, organiziranega za prostovoljne delavce, veliko večja od učinkovitosti programov običajnih kadrovskih šol. To pojasnjuje s tem, da imata pri tovrstnem programu usposabljanja prostovoljni de- lavec in strokovnjak pred seboj isti cilj — konkretno praktično akcijo. Pri tem se je izkazalo, da je najbolje pred začetkom dela omogočiti prostovoljnim delavcem neko minimalno usposobljenost, ki je potrebna za začetek dela, vsa ostala znanja in praktične izkušnje pa je bolje posredovati ob delu samem. Avtor tudi poudarja, da je treba med prostovoljci in strokovnimi delavci že v procesu usposabljanja razviti tako komu- nikacijo, ki bo zagotavljala stalno refleksi- jo dogajanja. Pri tem je treba prostovolj- cem ustvariti občutek, da bo pri njiho- vem delu zaželena čim večja samostoj- nost in ustvarjalnost, da pa bodo lahko vedno dobili tudi vso strokovno pomoč poklicnih delavcev, ki vodijo akcijo. Sodelovanje v projektih prosto- voljnega dela naj ne bi bilo le ena izmed oblik usposabljanja, v kateri študent os- vaja znanje, ki ga strokovnjak vnaprej določi, meni B. Dekleva (1993). Namesto tega naj bi se oba — prostovoljec in stro- kovnjak — angažirala v spoznavanju stvar- nosti z novih vidikov ter v iskanju novih odgovorov na stara ali novo spoznana vprašanja. Seveda pa to pomeni, da mora biti delo tudi dejansko tako organizirano in da morajo biti strokovni delavci us- trezno usposobljeni in pripravljeni, da la- hko uresničijo te cilje. Da bi bilo mogoče pri vodenju in usposabljanju prostovoljnih delavcev ure- sničevati vsa navedena načela in smotre, je nujna povezava prostovoljnih delavcev s strokovnjaki v demokratično delujočo strukturo v okviru supervizijskih skupin. V teh skupinah dobijo prostovoljci vod- stvo in podporo in boljši vpogled v svoje delo. S tem da ustanova priznava prosto- voljcem enake potrebe po superviziji kot svojim plačanim delavcem (npr. vodjem projektov), pa jim daje tudi ustrezno ve- ljavo in jim hkrati omogoča bolj stro- kovno opravljati delo. Supervizija je tudi način, s pomočjo katerega se je mogoče dogovarjati za do- ločene standarde dela in jih vzdrževati, si izmenjevati informacije in razvijati spret- nosti, ki so v skladu s cilji projekta. Stan- nersova (1995) namreč ugotavlja, da se strokovni delavci, ki v svojih ustanovah ali projektih angažirajo prostovoljne so- delavce, pogosto pritožujejo prav nad tem, da so nemočni pri uveljavljanju določenih standardov za opravljanje dela. Poleg tega je mogoče s pomočjo super- vizije zagotoviti, da potekajo dejavnosti prostovoljcev v skladu z v projektu zas- tavljenimi cilji. Ustvarjalne ideje, ki se ob tem porajajo prostovoljcem, bi morali v procesu supervizije vključiti v načrtova- no delo, namesto da jih imamo za grožnjo in subverzivni element pri uresničevanju ciljev projekta, kakor se v praksi včasih dogaja (Stanners 1995:181). Seveda pa mora biti tak model, ki ga lahko morda poimenujemo kar »model mentorske supervizije«, posebej prilago- jen prostovoljcem. V njem ima supervi- zor (ki je pogosto kar strokovni delavec, ki projekt vodi) bolj mentorsko vlogo, pri čemer je v ospredju tako edukativna kot tudi vodstvena in suportivna funkcija su- pervizije. V procesu supervizije lahko torej prostovoljni delavec dobi suport, usmer- janje in boljši vpogled v svoje delo. Pri tem je v ospredju supervizorjevega dela 278 KAJ LAHKO PONUDIMO PROSTOVOLJCEM IN ZAKAJ ne svetovanje ali poučevanje, temveč omogočanje prostovoljnemu delavcu, da bolje razmišlja o svojem delu in ga zato tudi bolje opravlja. Supervizor pokaže prostovoljcu, da se o vprašanju, ki ga je sprožil, da razmišljati, mu pokaže načine, na katere lahko o njem razmišlja, ter mu lajša sam proces mišljenja. Ob tem pa mu neredko posreduje tudi strokovna znanja in teoretske opredelitve, ki jih zastopa, oz., ki so konceptualni okvir projekta. Za nas zanimiva je opredelitev funk- cij supervizije, ki jo podaja Stannersova (1995). Po njenem mnenju naj bi super- vizija zagotavljala varen prostor zlasti za: • ocenjevanje in nadzor praktičnega dela in delovne obremenitve posamez- nega delavca, • razčiščevanje politike, postopkov, ravni odločanja in prioritet v organizaciji, • izmenjavo informacij, • učenje in razvoj, • modeliranje dobre prakse, • reševanje problemov, • podporo oziroma suport. Nedvomno je treba ob sodelovanju v projektu upoštevati vse navedene funk- cije. In prav je, da se v procesu supervi- zije zavestno ukvarjamo z njimi. Supervizijska srečanja, ki morajo po- tekati redno (bodisi tedensko, na štiri- najst dni ali celo redkeje), vsebujejo zlasti osvetlitev dela prostovoljcev in diskusijo o njem, iniciativa pa je v veliki meri pre- puščena prostovoljcem samim kot enako- pravnim članom skupine. Pogovarjajo se o težavah, ki so morebiti nastopile med delom, o dilemah, s katerimi se srečujejo pri delu, o lastnem doživljanju tega dela in o stiskah, ki jih prinaša prostovoljno delo. Prostovoljni delavci si na teh sestankih izmenjujejo izkušnje in se imajo možnost pogovoriti s strokovnim delavcem, ki stalno vodi supervizijsko skupino, ter drugimi strokovnjaki, ki jih morebiti vabijo na razgovor le občasno, v zvezi z obravnavo določene strokovne teme. Vendar pa, kot smo že omenili, poskušajo strokovni delavci na supervizij- skih sestankih s samim načinom izvedbe sestanka posredno vplivati tudi na delo prostovoljcev pozneje pri njihovem delu. Zato so supervizijska srečanja torej tudi neke vrste model za to, kako se dela v skupini in kakšne odnose je mogoče vzpostavljati z uporabniki. Pri vodenju in usposabljanju prosto- voljnih sodelavcev je pomembno, da smo med drugim pozorni tudi na dve ravni, na katerih deluje skupina: na raven naloge in raven vzdušja. Bion (1983) v zvezi s tem govori o delovni skupini, ki je usmer- jena k določenemu cilju, zaradi katerega je sploh nastala, in o t. i. osnovni pred- postavki, kar pomeni čustveno vzdušje, nastalo v skupini, ki je posledica pred- stav, pričakovanj in predpostavk, ki so skupne vsej skupini (gre torej za vzpo- stavljanje čustvene zveze z življenjem skupine). Obe ravni sta zelo pomembni za us- pešno delo skupine, in če se ju vodja ne zaveda in ustrezno ne usklajuje, lahko to pelje bodisi v skupino, ki trdo dela, ven- dar nima tudi čustvenega zadoščenja, ali pa v skupino, v kateri prijateljski klepet in zabava vse prepogosto nadomesti resno delo. Martelova (1981: 84) navaja naslednje spretnosti, ki so potrebne za ustrezno usklajevanje obeh ravni: a) na nalogo orientirane spretnosti zajemajo: doseganje skupinskih ciljev, da- janje in iskanje informacij in mnenj, vpe- ljevanje (iniciacija), povzemanje, prever- janje realnosti itn., medtem ko b) spretnosti za ohranjanje skupine zajemajo: občutke, odnose, sodelovanje, vrednotenje čustvenega vzdušja, opazo- vanje procesa, razreševanje konfliktov, izgrajevanje zaupanja ipd. Pomembno je, da ima prostovoljni delavec tudi stalno možnost individual- nega razgovora z enim izmed strokovnih delavcev projekta, če se znajde v težavah, če potrebuje podporo in spodbudo ali pa le odgovor na vprašanje. To je lahko strokovni delavec, ki je zaposlen v ustano- vi, kjer prostovoljec dela, vodja supervi- zijske skupine ali katerikoli drug stro- kovnjak, ki je aktivno vključen v projekt. V nekaterih projektih je strokovno usposabljanje prostovoljcev organizirano v obliki predavanj z diskusijo, ki potekajo ločeno od supervizijske skupine. Včasih 279 SONJA ŽORGA SO predavanja organizirana celo skupaj za več prostovoljcev, ki sodelujejo v različ- nih projektih in pogosto tudi v okviru različnih ustanov. Čeprav je morda tak način izobraževalnega dela za strokov- njake, ki v njem sodelujejo, bolj raciona- len, pa se sama zavzemam za tak koncept, v katerem je študijsko izobraževalni del usposabljanja prostovoljnih sodelavcev integralni del vsake posamezne supervi- zijske skupine. Prednosti tega koncepta pri vodenju prostovoljnih sodelavcev- vidim zlasti v naslednjem: • kadar je študijski del integriran v delo supervizijske skupine, se lahko skupina sestaja pogosteje; skupinskodi- namični procesi na ta način potekajo bolj kontinuirano in s tem tudi intenzivneje, kar je nujno, če želimo doseči v supervizi- jski skupini vzdušje, ki bo omogočilo us- trezno realizacijo vseh njenih funkcij: izkustva skupinske dinamike, čustvene podpore in možnosti predelave breme- nilnih čustvenih situacij, izmenjavo iz- kušenj, kvalitetno analizo, interpretacijo in evalvacijo dogajanj, odprtost in spre- jemljivost za nova znanja in spoznanja na področju stroke, o samem sebi itn.; • zaradi intenzivnejšega dogajanja v supervizijski skupini se pri prostovoljcih večata motiviranost za delo in zadovolj- stvo z njim; satisfakcija, ki jo dobi prosto- voljec v skupini, mu daje občutek, da pri svojem delu tudi nekaj dobiva in ne le daje (tako na čustvenem kot na strokov- nem področju); • vabljenje različnih strokovnjakov v supervizijsko skupino omogoča tako vsebino dela, ki je bolj relevantna za konkretno skupino v konkretnem trenut- ku; ker si lahko skupina študijske teme sama izbira, je vsebina njenega dela dejansko naravnana na realno aktualno problematiko, prostovoljci pa se s tako skupino laže identificirajo in imajo v njej občutek, da so upoštevani. Seveda pa je tak način dela supervi- zijskih skupin povezan z večjim angažma- jem ožje skupine strokovnih delavcev, ki v njej delujejo (nujno je večje povezova- nje navzven), in z večjimi finančnimi ob- remenitvami ustanove, ki prostovoljno delo vodi in organizira (zaradi vabljenja zunanjih strokovnjakov v supervizijsko skupino). Če integriran koncept supervizij- skih skupin ni možen, je koristno, da se strokovni delavec, ki vodi skupino pros- tovoljcev, udeležuje vseh supervizijskih in izobraževalnih sestankov. V nasprot- nem primeru prostovoljci pogosto težko integrirajo ponujene jim strokovne teme s svojim praktičnim delom, zlasti kadar diskusija ni naravnana na njihovo delov- no situacijo. Postopoma dobijo občutek, da se jih ponujene teme ne tičejo in ne- hajo obiskovati predavanja. Ker pa so pri takem konceptu tudi srečevanja superviz- ijske skupine redkejša, se prostovoljci težje identificirajo s projektno skupino in nastopi nevarnost, da se bodo tudi su- pervizijski sestanki »razvodeneli«. Poudariti je treba tudi to, da organi- ziranje prostovoljnega dela ne bi smelo pomeniti, da prihajajo prostovoljci v do- ločeno ustanovo »od zunaj«, neodvisno in brez udeležbe zainteresirane ustanove. Zelo koristno je, da v supervizijski skupi- ni sodeluje strokovni delavec, zaposlen v ustanovi, kjer poteka prostovoljna dejav- nost, tudi kadar dejavnost organizira in vodi kakšna zunanja ustanova (npr. fakulteta, društvo ali inštitut). S tem je bistveno olajšano uravnavanje odnosov med prostovoljci, poklicnimi delavci us- tanove, uporabniki in drugimi družbeni- mi dejavniki, olajšano pa je tudi razreše- vanje napetosti, konfliktov in raznih ne- sporazumov, do katerih lahko pride v teh odnosih. Strokovni delavec iz ustanove la- hko daje tudi koristne informacije in po- moč pri analizi, interpretaciji in evalvaciji dogajanj v zvezi z uporabniki, saj jih na- vadno pozna tudi z vidika funkcioniranja v bolj formalnih situacijah (npr. pri po- uku) in ima o njih in njihovem življenj- skem okolju tudi določene strokovne informacije. Poleg tega sodelovanje stro- kovnega delavca iz ustanove omogoči, da ustanova ne doživlja projekta kot tujka v svojem delovanju, temveč ga tudi dejan- sko in ne le formalno podpre. Vendar pa lahko sodelovanje stro- kovnega delavca ustanove v supervizijski 280 KAJ LAHKO PONUDIMO PROSTOVOLJCEM IN ZAKAJ skupini vpliva tudi na to, da postane de- lovanje prostovoljnih sodelavcev bolj konformno. Poklicni odnos z ustanovo lahko namreč pri strokovnem delavcu, ki sodeluje v supervizijski skupini, nevede povzroči bojazni v zvezi z nezadovolj- stvom, ki ga morda povzroča pri ostalih članih kolektiva delo prostovoljcev (npr. pri vodstvu, učiteljih, čistilkah itn.). Posledica tega je lahko, da deluje v skupini na tak način, da prostovoljce predvsem prilagaja obstoječemu redu in pravilom, ki vladajo v ustanovi. S tem jih seveda utesnjuje in zmanjšuje kreativnost in iniciativnost njihovega delovanja, hkrati pa lahko tudi zavira proces postopnega odpiranja in spreminjanja ustanove same (ki ga vstop prostovoljnih sodelavcev vanje neredko sproži). Zato mora biti strokovnjak, ki vodi super- vizijsko skupino, pozoren na tovrstne mehanizme, da jih lahko pravočasno regulira. Ustrezno izvajanje mentorske su- pervizije s prostovoljici omogoča stro- kovnemu delavcu boljše možnosti načrto- vanja, določanja prednostnih nalog, nad- ziranja in evalviranja dela ob hkratnem suportu. Zato je pomembno, da je super- vizija usmerjena tudi na • razjasnjevanje vlog, odgovornosti, nalog in zadolžitev, ki jih imajo posa- mezni člani v projektu, • dogovarjanje o standardih, ki naj bi jih zadovoljevalo delo prostovoljcev, • razjasnjevanje organizacijskega o- kvira, v katerem delujejo prostovoljci, • proučevanje alternativnih akcij in posledic takega ravnanja, • osvetljevanje vplivov, ki jih ima so- delovanje v projektu na osebno in stro- kovno področje delovanja prostovoljca, • nadzorovanje in po potrebi pre- razporejanje delovnih obremenitev. • dajanje in prejemanje povratnih informacij v zvezi z dejavnostjo in rezul- tati dela, • ugotavljanje potreb v zvezi s stro- kovnim usposabljanjem in razvojem pro- stovoljcev, • osebne teme, ki vplivajo na kva- liteto storitev. Zaradi silne pestrosti vsebin in oblik dela, ki jih zajemajo različne akcije pros- tovoljnega dela, je nemogoče organizirati splošni program vodenja in usposabljanja prostovoljnih delavcev, ki bi bil ustrezen za vsako akcijo, v katero se prostovoljci vključujejo. Najbolj učinkovito je, če je program začetnega usposabljanja in su- pervizijskih srečanj, ki potekajo med ak- cijo, sestavljen tako, da je po vsebini in metodah dela prilagojen vsaki konkretni akciji posebej. Izkazalo se je, da je zelo koristno, če so prostovoljni sodelavci vključeni že v fazi nastajanja projekta, tako da lahko sodelujejo pri načrtovanju akcije in svo- jega usposabljanja. To jim omogoči boljši vpogled v projekt, ob ustreznem vodenju pa včasih taka skupina prostovoljcev raz- vije avtonomijo do stopnje, ki ji omogoča relativno samostojno delovanje. Zaradi zadovoljstva, ki ga dosegajo ob delu, in zaradi intenzivnih prijateljskih vezi, ki se v času skupnega delovanja vzpostavijo v skupini, se želijo člani skupine po konča- nem projektu neredko še naprej sestajati in skupaj delovati. V tem primeru prosto- voljci pogosto prevzamejo iniciativo in nadaljujejo delo v novem projektu, ali pa razširijo in dodatno razvijajo projekt, v katerem so delali že prej. Seveda pa pri tem še vedno potrebujejo dobrega men- torja in supervizorja, ki jih podpira v njihovih zamislih in jim pomaga pri reali- zaciji. V nasprotnem primeru se zamisli vse prepogosto ne »prizemlje«. 281 SONJA ŽORGA Literatura W. R. Bion (1983), Iskustva u radu s grupama i drugi radovi. Zagreb: Naprijed. C. Christian, Kitto (1987), The Theory and Practice of Supervision. London: Centre for Profes- sional Studies in Informal Education, YMCA National College. B. Dekleva (1992), Projektno delo v izobraževanju socialnih pedagogov. V: Kaj hočemo in kaj zmoremo? (Zbornik), Ljubljana, Pedagoška fakulteta (177-182). G. Goodman (1972), Companionship Therapy. San Francisco etc.: Jorsej-Bass. C. Klajnšček (1984), Institucionalizacija življenja in delo z ljudmi. V: B. Mesec (ur.), Prostovoljno delo na področju socialnih dejavnosti. Ljubljana: DDU Univerzum (40-50). A. Kos (1984), Učinki nepoklicnega prostovoljnega dela na področju socialnih dejavnosti. V: B. Mesec (ur.), Prostovoljno delo na področju socialnih dejavnosti. Ljubljana: DDU Univer- zum (23-30). A. Kos-Mikuš, s. Kos (1979), Evropski seminar o nepoklicnem prostovoljnem delu. V: Nepok- licno prostovoljno preventivno in socialno-terapevtsko delo z otroki in mladino. Lju- bljana: Inštitut za sociologijo in filozofijo pri Univerzi v Ljubljani (72-80). A. Kos-Mikuš, d. Pogačnik (1979), Mladi pri preventivnem in socialno-terapevtskem delu z otroki. V: Nepoklicno prostovoljno preventivno delo z mladino v krajevni skupnosti in OZD (Raziskava). Ljubljana: Inštitut za sociologijo in filozofijo (2-35). S. Kos (1984), Prostovoljno delo z otroki, prostovoljni delavec. V: B. Mesec (ur.), Prostovoljno delo na področju socialnih dejavnosti. Ljubljana: DDU Univerzum (176-178). S. Martel (1981), Supervision and Team Support London: Bedford Square Press NCVO. Z. OsTERWEiL, H. Feingold (1981), A Student Volunteer Program for School Children. School Psy- chology International 2, 2: 30-33. C. Stanners (1995), Supervision in the Voluntary Sector. V: J. Pritchard (ur.). Good Practice in Supervision. London and Bristol: Jessica Kingsley Publishers. B. Stritih (1984), Metode prostovoljnega dela ter usposabljanje in vodenje prostovoljnih sode- lavcev. V: B. Mesec (ur.). Prostovoljno delo na področju socialnih dejavnosti. Ljubljana: DDU Univerzum (119-134). S. ŽoRGA(1992a), Evalvacija učinkov sodelovanja v projektu mladinskih delavnic na prostovolj- ne sodelavce. V: B. Dekleva in dr.. Uvajanje in evalvacija razvojno-preventivnih oblik dela v okviru centrov za sodano delo, II. ЈеУ (Raziskovalno poročilo). Ljubljana: Društvo za raz- vijanje preventivnega in prostovoljnega dela (22-31). — (1992b), Kaj imajo prostovoljci od prostovoljnega dela? Psihološka obzorja 1,1: 87-89. — (1994), Vodenje in supervizija prostovoljcev. P&P bilten, 1:8-15. — (1995), Supervizija v razvojnih projektih. V: B. Dekleva (ur.), Supervizija za razvojne in pre- ventivne programe. Ljubljana: Društvo za razvijanje preventivnega in prostovoljnega dela (5-30). 282