Učiteljski list GLASILO »ZVEZE SLOVANSKIH UČITELJSKIH DRUŠTEV V TRSTU“. Izhaja 1., 10. in 20. vsakega meseca. — Uredništvo (slovenskega dela) in upravništvo v Trstu (15), Via Udine 35, III. Hrvatski dopisi naj se pošiljajo na naslov: Vinko Šepič, nadučitelj u Buzetu. — Izdaja .Zveza slovanskih učiteljskih društev v Trstu*, odgovorni urednik slovenskega in hrvatskega dela Jože Pahor. — List je za člane izdajateljice brezplačen, naročnina za nečlane Lir 30. Tekoči pošt. račun. — Tiska Tiskarna Edinost v Trstu. St. 21 V Trstu, I. novembra 1925. Leto VI. Učiteljske knjižnice V septembru so poročali listi, da se je proveditoriju za Lombardijo, kom. Steinerju, posrečilo dobiti od milanske hranilnice 20.000 L, za učiteljske knjižnice. Obljubljenih pa je imel še 5.000 L., ako zbere še 15.000 L., Ker je v Lombardiji okrog 15.000 učiteljstva, se je proveditor obrnil do vseh, naj* bi vsakteri prispeval po eno liro, da dosežejo navedemo vsoto. Ko to pišemo, je denar gotovo že zbran in morda tudi že uporabljen za ustanovitev prepotrebnih knjižnic. Zakaj omenjamo dogodek, ki je sicer sam na sebi vsakdanji in neznaten? Zato, ker dobiva spričo naših razmer prav poseben pomen. V Julijski Krajini je vprašanje učiteljskih knjižnic žalostno in pereče. V Lombardiji imajo .proveditorja Steinerja, pri nas ni nikogar, ki bi imel vsaj trohico smisla za to vprašanje. Učiteljišča se preurejajo, uvedle so se natečajne izkušnje, od učiteljstva se zahteva široka formalna naobrazba. Kako naj se učitelj kulturelno dvigne, ako ne potom študija? In kako naj se izobražuje, ako ne s knjigami? Toda knjige so drage in prejemki učiteljstva niso višji kot delavske plače. Za nas je edina možnost, če hočemo priti do dobrih knjig, da si jih skupno naročamo. To je pa mogoče le z učiteljskimi knjižnicami, za katere se plačuje neznaten mesečni prispevek, Ta način nadalj-nega naobraževanja smo poznali že davno in imeli smo bogate okrajne knjižnice, vredne tisočake in tisočake. Pred vojno so se naše knjižnice naglo razvijale in učiteljstvo je zajemalo v njih strokovno in splošno znanje, da je lahko šlo vštric s časom in napredkom. Tudi po vojni so si knjižnice naglo opomogle, ker se je prispevek zanje, uradno določen, redno pobiral pri učiteljskih plačah. V slov. delu dežele se je ta denar porabil deloma za spopolnitev knjižnic s knjigami iz italijanske znanosti in ital. slovstva. Deloma, pravimo, ker se ves zbrani denar ni niti porabil ter je počakal likvidacije premoženja okrajnih šolskih svetov. Ta denar je bil last učiteljstva in, ga je tudi že večkrat terjalo, vendar ga ponekod še danes ni dobilo vrnjenega. Z uvedbo šolske reforme so bile knjižnice prepu- Odnošaj izmedju doma i škole U odnošaju izmedju doma i škole raspravljali su pedagozi sviju vremena; ovo je pitanje i dandanas jedno od najvažnijih obzirom na odgoj dječje duše i svih negovih osebina. Pokretači moderne škole rado bave se neprestano svim odnošajem, jer naj-zgodniju bazu za ostvaren.je radne škole može se sazdati tada, ako se dobro ocijeni i shvati značenje roditelskog doma i zrelo uredi njegove odnose prema školi. Preinda se u mnogim zemljama opaža nastojanje, ščene same sebi. Učiteljstvo, ki j,e knjige plačevalo in upravljalo, se je sicer še vedno zanimalo zanje, toda spričo razmer ni imelo najmanje moči, da bi za-branilo njih pustošenje in propadanje. Niti didaktični ravnatelji niti nadzornik: se niso zavzeli za varstvo tega kulturelnega premoženja, dasi jih je učiteljstvo samo pogosto opozarjalo na njegov pomen in važnost. Tako smo doživeli, da so možje, ki bi bili morali skrbeti za učiteljsko naobrazbo po duhu in ,po črki Gen-tilejeve reforme, prepustili dragocene knjižnice propadanju, zabranili učiteljstvu pod različnimi pretvezami pristop do njih, da, posojali celo knjige iz njih vsem drugim, le učiteljem ne, katerih last so še danes. To so dejstva, ki jih ne moremo komentirati kakor bi zaslužila. Kdor nosi odgovornost zanje, je ne nosi v svojo čast. Krivda bi bila manjša, če bi bili merodajni faktorji znali ustvariti kakšno nadomestilo, če že ne kaj boljšega kot so bile obstoječe knjižnice, V resnici pa ne vidmo nikjer ničesar in nekateri ozkosrčni poskusi, brez pravega prepričanja in gonilne ideje, so ostali brez uspehov. Vzlic temu opozarjamo ponovno na problem, na razmere s knjižnicami in na nujnost, da se ukrene kaj resnega v svrho nadaljne učiteljske naobrazbe. Če bi si bili poklicani vprašanje postavili nekoliko drugače kot sn si ga, bi lahko veliko storili za popularizirane tudi italijanske knjige in znanstvenega dela med slovanskim življem. S suverenim prezirom kulturelnih dobrin se pa ne koristi napredku, ki bo imel naposled vendar to moč, da bo prodrl. V naravi vlada zakon, prostornosti: kjer je eno telo, ne more biti istočasno drugo in kjer se eno odstrani, se pojavi drugo. Učiteljske knjižnice so na tleh in le malo vere imame, da bi se v doglednem času prenovile, Preveč nas je zajel duh rušenja in sterilnosti. Toda kar je izpadlo, mora učiteljstvo nadomestiti, kolikor ni tega že storilo. Nadaljna izobrazba potom knjižnic je danes onemogočena. Toliko večja na; bo učiteljeva žeja po razširjen u lastnega znanja in obzorja. Pomagajmo si sami in po dimo na delo, saj je naš poklic, da se borimo proti temi, da posredujemo med viški vede in razvoja ter širokimi sloji. To bodi težišče našega prizadevan a, lotimo se ga z voljo močnih. da se škola preuredi u smislu nove škole rada, opet se može reči, da u nekim krajevima školski moguč-nici ni malo ne misle na reformo škole u dobrotne pravcu, nego pokušavaju da podadu pučkoj nastavi dosta reakcijonarni značaj ili u najboljem slučaju ostaju pri starome naziranju. Ako se kod ovakih uslova može uopče da govori o procvatu i uspjehu školskog rada, onda to može da bude jedino tada, ako sc omoguči školi podržavanje tjesnih veza sa domom uzga'an.ika. Poslijeratno ozračje, otrovano svim mogučim zabludama i manama današnjeg društva upliva vrlo loše i na mladi naraštaj. Dijete je prepušteno ulici, koja ga zahvača vrtlogom pokvare-nosti, a roditelji malo sc ili ništa brinu za odgoj vlastite djece. Ova socijalna rana, koja sve više razjeda društveni život, vrlo je teška i sudbonosna, jer može da potpuno iskvari pomladak, na kojeg se obično polažu tolike nade. U ovako nezdravim prilikama jedva li je moguče uspješno djelovanje škole i učitelja, Sve ono, što učitelj teškom mukom i velikom po-žrtvovalnošču u školi sagradi, razgradjujc pokvareni okoliš i nemarni postupak roditelja. Dom ruši ono, što škola zida. Tako ne ide i nije moguče dalje, Škola je izgubila potpuno veru sa kučom djeteta, u torne i leži osnovna pogreška i uzrok svega zla. Treba1© bi sve poduzeti, da se pogreška odstrani i zlo makne. Zato se moraju, da približe oba fak-tora uzgojnog djelovanja, jer škola nije ništa drugo nego nastavak, popun avanje i usavršavanje svega onog, što je dijete poprimilo u rodnome domu, Škola ne može, da tu svoju zadaču vrši, ako se doma pripravi kriv temelj, a opet roditelji ne mogu, da pravo postavljajo ovaj temel; bez sudje!ova,nja škole i uputa uzgajatelja. Zato je treba uspostaviti što uži kontakt škole sa domom. Najvažnije sredstvo, ko e bi ovu zadaču vršilo, jesu roditeljski sastanci. Obnoviti je treba i sazivati Delovna šola