KakSen ne sme biti uiltelj »Politika udruženja mora težiti za ustvarjenjem zadovoljstva in duševnega miru učiteljstva in zavesti pravičnosti o stanovskem in javnem življenju. Dvigati mora zdrav optimizem in pobijati malodušnost. V šoli in med narodom mbra učiteljstvo utrjevati vero v državo, v njeno moč in njene sposobnoeti, vero, da more s svojim prirodnim bogastvom nuditi narodu vse blagostanje. Zato mora učiteljski stan obvarovati svojo neodvisnost na vse strani, da bo lahko paraliziral vse kvarne vplive dnevne politike na šolstvo in prosveto ter mogel braniti in zastopati interese stanu in šole napram vsakemu režimu. V pogledu političnih in državljanskih pravic pušea udruženje članstvu svobodo opredeljevanja in dela izven organizacije. Toda tudi to delo mora biti v skladu s skupnimi interesi stanu. Udruženje bo odločno biaiiilo skupne duhovne, socialne in pravne interese stanu in ščitilo državljanske pravice učiteljstva.« (Sarajevska deklaracija JUU.) Vračamo se torej k znani temi, k temi o politiki in strankarstvu. A k temu vprašanju se bomo vračali toliko časa, dokler bodo obstojali vzroki za to. V tem trenotku nas še posebej zanima že sam pojav strankarskih učiteljskih klubov. Profesorji srednjih in strokovnih šol nimajo strankarskih klubov, profesorji visokih šol jih prav tako nimajo, nimajo jih poštarji in jih nima sploh nobena uradniška organizacija. V Franciji in Angliji je na sto tisoče učiteljev, članov stanovskih organizacij, ampak nikjer ne obstojajo lokalne strankarske učiteljske organizacije. V Italiji in Nemčiji ne obstojajo take strankarske organizacije že zaradi tega, ker v teh državah suvereno vlada totalitarni sistem. Naše učiteljstvo predstavlja zadnja leta v tem pogledu nekaj posebnega. Ono ima strankarsko učiteljsko centralo, ki se zelo briga za to, da se razširi po vsej državi. Centrala je delovala na to, da v okvirju stanovskih učiteljskih edinic, sreskih društev, formira tudi strankarske učiteljske organizacije. Ne verujemo, da kateri koli učitelj v svoji notranjosti odobrava to delo, ampak ako take formacije vendarle ponekod dbstojajo, tedaj je treba iskati vzrok v povsem drugih motivih in ne v takih, kakršne se zahteva od članov Jugoslovenskega učiteljskega udruženja. '-iksv ¦.•;*r.'-c. 0 tiK^ic-r,: i,r,s,, 'Jj f, ~ -''\? .-.- * ':'-;: '.•• ilz> •¦.-. -'J'*.'i <&*> -'if/, <¦>¦¦ .-•*:¦'¦ ¦¦'/'-':'..¦"¦¦:.. -;;;¦''<".V-"'j sfrJšC'- V/ -••'.•'.-' \i's>'?$.Ł .vŁ?/-tiM (¦-1 *v.-'^'>-3 ~sŁj**; sa "-.'.' v»i<> V«? ': '"&' './