Pod Lipo. Podučivni in vgodni pogovori. Debelko ia Iglič (sedita pri mizi inčetejeta časnike.) Iglič: Vrli rPriaiorec" je deaea priaesel aeke lepe odmeve (orakeljeve jeke) ali kakor mi pravimo hrumove odgovore. p. ,,kteri časaik aosi Sloveaceai že 24 let aovice? No, Debelko, kaj mialite, kaj odgovarja odtaev aa to? Debelko: Kaj jaz vem. Iglič: Saj pa veste, da se pri odmevu, čuje, če več ne, zadaja beseda, tedaj takaj ,,Novice" ia to je tudi odgovor. Cujte še tudi aeka dalja prašaaja: p. ,,Kteri aarod ima poklic Turka aaj prej popraskati, kjer ga srbi"? ,,Srbi." — ^Kaj dobijo tisti, ki aa zid pritiskajo Slaveae?" ,,Slave ne." nCesa maajka tiatim v glavi, ki mešajo prst v sol, mesto da bi aam dajali čiste aoli ?" ,,Soli". — Kteri tič (sokol gotovo ae) zabada v lastao aieso avoj Klj ua?" ,,Klaa" ia tako gre dalje. Debelko: To je rea dobro zložeao. Zdaj pa mi povejte, saj zaiiroai pravite, da vse razumcte, kaj poaaeai beseda o ai i k a, ali o ra i k a a, — ktero skorej vsaki daa v časaikih četejeaiV Iglič: To pa je res čudao, če še Vi tega ae veste. Moj dragi oaiikaa poaieai toliko, kakor lepo poeesaa, poglajea, vaiit, poprek prav aaažea ia zatoraj tudi praviaio izobražea v oaeai istem poraean, ker dobi vsaki, ki je lepo počesaa ia vaiit, cclo dragi obraz. D e b e 1 k o : Drugega tedaj ta beseda celo aič Be porneai ? Iglič: Jaz aiisliai, ae! Debelko: Tega pa Vam skorej ae verjaaieai. Iglič: Kaj, tega mi ae verjamete? Dobro, tedaj pa Vaai bočem dokazati, da irnain prav. Ali ue praviaio o buk a t i p v e d i v o, če je lepo počešemo in poprek izčistiaio, kaj ? Debelko: To je sicer ies, ali po moji slabi pameti še mora ta beseda tudi kaj drngega poiaeaiti, ker dnigače bi vsakl bil oaiikaa, ki je fepo počesaa ia vaiit, to pa veadar ni. Ljuboiair (Ici zdaj nastopi s Semeakoai in mnogimi drugimi kmeti.) Kakor ste videli, tako ia v tem času delam že niiioga leta tople grede (aparaice) ia rnoraai reči, da sem celo zadovoljea ia vara tadi bočem to ob svojem času celo na taako razložiti. opazi Igliča ia Debelka zakaj pa vidva tudi Bi8ta došla aa vrt? Iglič: Ker aisva znala, da ste taiao, pa te čas sva veadar aiarljivo časaike prebirala. Debelko: Ia ae prepirala? Ljubomir: 0 čem aeki? Debelko: 0 besedi omika. Iglič aaaircč trdi, da ta beseda dragega ae poaieai, kakor saaio počesaa, vmit, poprek saažea, kar am jaz ae verjamea, ia tvdiai nasproti, da šc ta beseda tudi mora nekaj več pomeuiti. Kaj rečete aa to g. ačitelj. Semeako: Dag. Ljuborair, razložite aarn to beseda, jaz aiorara reči, da je tadi prav ae zastopim. Ljnbomir: Dobro: Izobražeaega ali omikaaega imeaujemo oaega, kteri si je, kolikor je aiogoče, potrebaib zaaaosti priskrbel, posebBO oaih, ktere v svojeai staau aaj bolj potrebuje, ia se tudi zaa vljudao obaašati. Iglič: Čajte, Debelko! da seai tadi jaz po tem prav irnel, ker po aiojeai rnBeaju, se beseda oaiika tukaj rabi saaio v preaeseaeai pomeaa, ia jaz bi rekel, da je omikaa, tudi tisti, kteri si je svoje duševae raoči lepo izgladil, kaj ae g. učitelj ? Ljubomir: Nekoliko tudi aaj Vaša velja g. Iglič, Vsaki izaied Vas tedaj zdaj ve, kaj poaieai omikaa, zdaj pa aaj bo vaša skrb, da boste vsaki v svojeai staau zadoati oaiikaai. 0 čem pa smo zadnjikrat govorili? Blagotič: 0 krivi politiki, o kteri ste rekli, da se tadi pravi mahiavelizeai, ktero besedo prosiaio, da, aaai razjasaite. Ljubomir: Dobro: Beaeda mahiavelizem je izpeljaaa od aekega laškega ačeaega politikarja, kteri je živel pred tristo leti v FloreBciji ia ae iaicaoval Machiaveli. Ta mož je aied dragimi ačeairai deli tudi spisal aeko kajigo „11 priflcipe" t. j. vladar, v kteri priporoča vladarjem glavBa vodila, ktera zagovarjajo podjarailjeaje ljudstva, po kterih se smejo tlačiti pravice ia aavade ljadstva ia ktera vsako sredstvo odobrujejo, če bi ravao bilo aaj krvoločaejše, če se le po ajem vladarska moč povekša. Po mahiavelizmu sme biti vladar, zvijačaatgoljuf, prisegi nezvest, prilizavep potahajeBec, sme a a snirt ob soditi iB grozovito vladati kakor boče, z besedo, saie rabiti vsako mogočo pomočko, če le ž ajo avoj aamea dosegae. Semeuko: To je rea strahovito vodilo! Ljubomir: Strašao je strašao ia zatoraj je tudi ta spis ae saaio aa Laakeai ia Fraacoskem tetaoč tudi v Neaiški maogo aesreče priaesel, ker ao se vladarji ia jibovi svetovavci ia miaistri po ajem ravaali. Kralj Miro8lav veliki je po tem spisu bil tako razkačea, da je temu aasprotaega spisal, kterega je imeaoval «A atimahiavelizem", kar rnu veadar ai odgaalo želje ali poblepa do osvojitve ia tako podvrči pravice moči. Semenko: Ktera pa je tedaj prava politika? Ljubomir: Prava politika je ona, ktera ne oskruni niti pravice niti resnice. Iglič: Kako pa nam je mogoče pravo politiko razlo5ili od krive. Ljubomir: Po politični omiki, o tej vendar prihodnjič.