Psiholo.ka obzorja / Horizons of Psychology, 9, 3, 127-136 (2000)H © Dru.tvo psihologov Slovenije 2000, ISSN 1318-187HPoroeilo o .tudijiH Grafiene ekspresije nekaterih dru.inskih vrednot4 TILKA KREN ¶ MariborH Povzetek: Spontan razvoj interesov in uresnieevanje idealov v mladosti je po mnenju mnogih avtorje . odvisno od stopnje zaupanja v lika oeeta in matere kot predstavnikov naravnih in kulturnih vrednot. Vsodobni tehnieni civilizaciji se ideali kulture (svoboda, zdravje, znanje, umetnost) v osebnem konfliktß vrednot obrnejo v svoje nasprotje - idol. Hipotezo, da se v mestnem stilu .ivljenja in v »razviti« Evropo ideali mladih pogosteje ka.ejo kot idoli kakor pa na vasi in v »nerazviti« Afriki, smo potrdili na male . nereprezentativnem vzorcu z izvirno neverbalno metodo grafienih ekspresij o Kljuene besede: humanistiena psihologija, hierarhija vrednot, multiperspektivni smisel, idealni jaz ¸ realni jaz, konflikt, kreativna projekcij a Graphical expressions of family values4 TILKA KREu Maribor, SloveniaH Abstract: Spontaneous development of interests and realisation of ideals in youth is considered b many authors to be dependent upon the degree of trust into the father and mother figure as the repreN sentatives of natural and cultural ideals. In the modern technicised civilisation, the ideals of culturI (freedom, health, knowledge, art) are often turned into their opposites (idols) during the personal conN flicts. The hypothesis that in the urban way of life of the .developed. Europe the ideals of youn . people tend to be expressed as idols more often than they do with the village youth in .developing0 Africa was confirmed on a small, unrepresentative sample with an original nonverbal graphical-exN pression method o Key words: humanistic psychology, hiearhy of values, multiperspective meaning, ego, conflict, creN ative projectioU CC=2930, 310 1 *Naslov / address: dr. Tilka Kren, spec. klin. psih. in psihoterapevtka, docentka za Lehranalizo, I. Internacionale 12,H2000 Maribor, SlovenijaH 1284T. KrenH Humanistena psihologija predpostavlja, da je elovek po evoluciji usmerjen . samouresnieevanje, rast in razvoj osebnosti v zavetju star.ev kot nosilcev kulturni . vrednot. Spontan razvoj interesov in uresnieevanje idealov v mladosti sta po mnenjß mnogih avtorjev odvisna od stopnje zaupanja v like oeeta in matere kot predstavnikI naravnih in kulturnih vrednot. O izgubi zaupanja v star.e pa lahko govorimo, ko sI le-ti oprijemajo konfliktnih idealov oziroma idolov (Kren, 1995). Konfliktni so tisto ideali, ki pomenijo skrajnosti v zadovoljevanju hedonskih potreb, kot je omama X alkoholom ali drugo drogo, skrajno avtomatizacijo elove.kega gibanja in dela (avto ¸ oro.je), bolan narcisizem v medelove.kih odnosih (obleka, nakit) ali kie v umetnosto in kulturi. Maslowova hierarhija potreb (Maslow, 1982) nas opozarja na znaeilnosto na.e kulture, da se ljudje pogosteje pehamo za tem, kar nam .e manjka, kot da bo u.ivali to, kar imamo, in na tem ustvarjali dalje, uresnieevali ideale v realnih mo.nosti . okolja. Zdrava samoaktualizacija je obieajno rezultat zadovoljivih odnosov z oeeto . in materjo nekoe v otro.tvu, nezadovoljstvo z njima pa je vzrok bojazni, da bo vedn 1 tako, in vodi v nevroze, destrukcijo idealov, obup in suicid, nesocialnost iU emocionalne konflikte (Kren, 1992) o Ustvarjalno uresnieevanje .ivljenja in njegovih vrednot v svetu znanosti ¸ umetnosti in duhovnosti temelji na zdravem zaupanju v vsebine, like in simbole, ko jih elovek obeuduje kot lepoto, spo.tuje kot vrednoto, verjame kot resnico, jim zaup a kot dobroti in ima rad kot dobrino. S simboli besed, likov in prispodob posku. a elovek prodreti skozi o.ine materialnega sveta v .irino duhovnega sveta, pi.e Trstenja÷ (1985). Zaupanje v svet vrednot in dobroto star.ev je otrok nekoe do.ivljal kos primarne potrebe in se je naueil v .ivljenju u.ivati, uspevati, izra.ati in razvijati, alo pa je otrpnil v nezadovoljstvu in se naueil trpljenje skriti v nevrotieno obrambo ¸ iluzionarna prieakovanja in predsodke, ki jih bomo v tej raziskavi imenovali konfliktnI vrednote. Mnogi avtorji trdijo, da je sodobna kultura oziroma civilizacija »nevrotiena« ¸ da izgublja stik z naravo, kulture pa .e ni dosegla. Petzold (1993) opisujI koloniziranega potro.nika v tehnieni civilizaciji kot bitje, ki izgublja svoj vitalno ekspresivni in kreativni del osebnosti, ko postaja brezeutno telo za tekoeim trakom ¸ pasivni u.ivalec kulture na ekranu, tekmec z zakonitostmi narave s pomoej 1 avtomobila, alkohola, droge in drugih iluzij o Konflikt med idealnim in realnim jazom, kot je nevrozo ali skrajno iluzijo 1 svetu svobode, zdravja, lepote, ljubezni, pravienosti, znanja, prijateljstva ¸ samostojnosti, umetnosti opredelila K. Horney, sem raziskovala pri maturantih . Mariboru (Kren, 1992). Na.tete ideale mladi ljudje obeudujejo enako moeno, nI glede na to, ali jih v .ivljenju konstruktivno uresnieujejo (zdravje, kreativnost) ali p a destruktivno unieujejo (suicidalnost, disocialnost) o Zakaj se elovek v realnem .ivljenju pogosto vede drugaee, kot bi se naj p 1 svojih moralnih presojah, se v svojih delih spra.uje tudi na. najvidnej.i raziskovale ¬ vrednot (Musek, 1977, 1990, 1991, 1993). Tudi Trstenjak ugotavlja (Trstenjak, 1985) ¸ da je elovek zahodne kulture usmerjen kolieinsko, zahaja v slepo ulico svoje tehnienI Grafiene ekspresije dru.inskih vrednotH1294 civilizacije in ni eudno, da .tevilo samomorov nara.ea. Po Petzoldovem pojmovanjß (Petzold, 1993) je elovek doloeen z naravo in kulturo, ki se uresnieujeta v .ivo telesnosti, zavestni socializaciji v kulturi, v civilizaciji pa tudi degenerira . »kolonizacijo«. Elovek kot telesno, psihieno in duhovno bitje v socialnem iU ekolo.kem okolju zavestno zaznava, se odziva in komunicira. Elovek je .ivo bitje ¸ objekt in subjekt spoznavanja samega sebe in sveta. Multiperspektivni smisel, ko vodi od fenomena k strukturi (hermenevtski pristop), opredeljuje eloveka kot .ivo zavestni jaz, nosilca telesnega, spoznavnega in socialnega procesa, v katere . uresnieuje svoje ideale ali pa le-ti v svojih skrajnostih malieijo njega, ga degeneriraj 1 oziroma kolonializirajo o Trstenjak meni, da je elovek kot vrednostno bitje razpet med »najstvom« iU »dejstvom«, ko i.ee svoj smisel, naloge in poslanstvo v svetu (Trstenjak, 1996) o Otrok je bitje, ki .e predvsem euti, kaj je zanj dobro ali slabo; na svoji ko.i preizku.a ¸ koliko lahko zaupa oeetu in materi. Mladostnik pa tudi moralno presoja, razmi.lja ¸ se izra.a verbalno, eutno in vedenjsko. Pretekle izku.nje nosi v sebi kot spodbude iU zaupanje ali pa kot konflikte in iluzije. Konflikte med obeudovanimi vrednotami ¸ motivacijsko usmerjenostjo (interesi) in realnim vedenjem analizira humanistien a psihologija ne le kot osebnostne strukture in karakterne sklope, ampak tudi kos vedenjske sindrome. Konflikt med idealnim in realnim jazom elovek do.ivlja kos ».notranji moram«, prisilo in iluzijo varnosti; ee ji pokorno sledi, zahteve kulturI sprejme kot svoje ideale popolnosti, hitrosti, pameti, prizadevnosti in poslu.nosto (Kren, 1995) o Iz na.tetih in podobnih idealov je elove.ka kultura ustvarjala svet simbolov ¸ besed , pomenov, smislov, znanosti, religije in sistemov. Jung jih je imenova× »arhetipi«, ki se kot nosilci elove.ke te.nje po popolnosti in nadelove.ki moe o pojavljajo v pomenih antienih herojev (Jung, 1973, 1994). Heraklej, Sizif, Damoklej ¸ Minerva, Prometej so si prizadevali postati podobni bogovom (Apolon, Atena, DioniX in drugi), ki so te lastnosti .e imeli. Heroji, po katerih so elovekove te.nje p 1 popolnosti dobile ime, so bili od vsemogoenih bogov kaznovani, ker so jim hotelo biti podobni in jim biti blizu na Olimpu. Tako je na primer Sizifovo prizadevanje . I vedno pojem prete.kega in nedokoneanega dela in marsikdo reee, da mu visi naB glavo Damoklejev mee, ki simbolizira gro.njo. Krila, ki nosijo ptico v svobodnI vi.ave, so na .ivalih (krilati lev) ali na eloveku (angel) .e vedno simbol te.nje p 1 svobodi in ponazarjajo elovekovo te.njo po nadelove.ki moei, popolnosti, nesmrtnosto in drugih naeinih premagovanja strahu pred smrtjo. Preko simbolov, besed, pomeno . in oblik, elovek izra.a vsebine, ki so zanj pomembne, idealne, smiselne, skratk a vredne naporov za kasnej.e u.itke. Simboli so v centru elovekovega ustvarjalneg a .ivljenja, odkrivajo skrivnosti podzavesti in odpirajo duha k .e neznanemu iU neskonenemu. So predmet ne le kulture, umetnosti in antropologije, ampak tudo psihologije, medicine in psihoterapije. Kot nosilce vrednot, univerzalnih spleto . motivov, ciljev, potreb, idealov, preferenc, stali.e, preprieanj in stremljenj jih je zel 1 1304T. Kre . te.ko opredeliti in .e te.je raziskovati (Freud, 1981; Jerotie, 1974; Peejak, 1972). Vsaka kultura na razliene naeine neguje vrednote kot prezentacije doloeeni . idealov, ki so hkrati motivacijski cilji ali .eljena popolnost, sublimacije iU kompenzacije elove.kega trpljenja. Kulture ustvarjajo obrede, iniciacije, stil u.ivanj a in zabave, sisteme pravil za uresnieevanje potreb, navade in oblike vedenja ne le kos harmonijo in zdravo kreacijo, ampak tudi kompenzacijo kriz in konfliktnih vrednot. V raziskavi .ivljenjske usmerjenosti nekaterih skupin mladostnikov sem se posku.al a pribli.ati vrednotam, ki jih mlad elovek obeuduje in realizira do stopnje svojih osebni . zmogljivosti: zdravo in kreativno ali pa destruktivno kot poskus samomora alo disocialnega vedenja (Kren, 1992). V tej raziskavi se posku.am pribli.ati mladostnikovim vrednotam, ne tolik 1 kot .eljeni popolnosti, idealnemu jazu, ki ga ljudje projeciramo v vpra.alnike kos vrlino, dol.nost ali idealni cilj, ampak vrednotam, ki jih ima mlad elovek rad, ji . izbira v primerjavi z oeetom, materjo in navadami svoje kulture in so njegov realno jaz. Predvidevam, da neverbalni izraz, grafiena ekspresija .ivljenjskih vrednot, ko jih ima elovek rad in najraje v .ivljenju, bolj izra.a njegovo realno uresnieevanjI .ivljenjskih vsebin, ki jih obieajno razumemo pod pojmi ideali, vrednote, .ivljenjsko cilji, dol.nosti in pravice ali smisel bivanja. Po mnenju H. Petzolda, avtorj a integrativne gestalt terapije, je verbalna, .e bolj pa neverbalna ekspresija (grafiena ¸ zvoena, gibalna) pot za spoznavanje skritih moei osebnosti, ki s svetom komunicira ¸ kooperira, se integrira in je kreativna na svoj tipieen naein (Petzold, 1993). Izku.njI v psihoterapiji mi potrjujejo, da je grafieni izraz neke .ivljenjske potrebe pro mladostniku manj obeutljiv na obrambne manipulacije, kot so besede. Istoeasno p a sem se tako izognila jezikovnim nesporazumom in omogoeila primerjavo rezultato . dveh zelo razlienih kultur o Zinker (1977) meni, da gredo grafiene ekspresije ne glede na navodilo skozo tri stopnje: strah pred kritiko in primerjava, kaj drugi delajo (superego), potopitev . lastna eustva in resniene .elje (id) in odloeitev za kompletiranje, modeliranje te . izdelavo slike do obeutja zadovoljstva. Moe ega se torej izrazi kot kompromis meB prieakovanji idealne .elje in realne zmo.nosti izbire odgovora v grafieni ekspresiji o Po definiciji Schwartza in Blikskyja, ki jih povzema Musek, je zvezo meB motivacijskimi dimenzijami in osebnostno strukturo mogoee razumeti kot kompleksn 1 do.ivljanje, kot izra.eno vrednoto, .ivljenjski cilj, izraz interesov, povezanih X motivacijsko domeno, in zelo pomembno vodilno naeelo .ivljenjske usmeritvI (Musek, 1993; Tu.ak, 1981). Zinker, ki se navezuje na Maslowa, Rogersa, Buber a in druge, pojmuje elove.ko osebnost kot nosilko kreativnosti v smislu proslavljanj a .ivljenja. V socialnih kontaktih je elovek nosilec poguma, volje, tveganja, lepote iU drugih vrednot kulture. V kontaktu z drugimi elovek transformira svoje dileme . konkretne oblike, dejanja, ekspresije in kreacije. Grafiene ekspresije so medij, ko podobno kot umetnost ohranja v eloveku otro.ko igrivost in zaupljivost. Pri odrasle . in mladostniku pa ne glede na navodilo ekspresija teee, kot smo .e omenili, skozi tro Grafiene ekspresije dru.inskih vrednotH1314 stopnje, ki so .e rezultat izku.enj in obrambnega reagiranja. Prilagajanja razlien 1 strogim zahtevam avtoritet v .ivljenjskem okolju so odvisna od meril drugih ozirom a pomembnih drugih, lastnih .elja in potrebe in zavestne odloeitve za izbiro meB mo.nostmi. Individualna izbira, odloeitev in kreacija vsebuje torej .irino vrednot . neki kulturi, njene meje dovoljenega, idealnega in prepovedanega kakor tudi vsebine ¸ skrite v sebi in na nek naein nezavedne. V notranjem dialogu med elovekom in svetom teeejo izbire, se zaustavljaj 1 ob konfliktih in dobivajo vee ali manj kreativne projekcije, ki so veeje pri umetnikih ¸ mo.ne pa pri vsakem eloveku do njegove stopnje samoza.eite, tveganja, svobodnI izbire in pogumnega izra.anja. Podobno kot na.e oei lahko gledajo, strmijo, buljij 1 ali bo.ajo, so na.e predstave konstruktivna imaginacija zaupanja ali pa zavrt a destrukcija iluzij, ki jih tukaj poimenujemo konfliktna vrednota ali idol ozirom a du.evna kolonija agresivne civilizacije o Prvotno .tudijo z naslovom »simboli dru.inskih vrednot« sem med izvajanjem ¸ .e bolj pa med vrednotenjem odgovorov preimenovala v »grafiene ekspresijI vrednot«, in to »nekaterih dru.inskih vrednot«, kot jih mladostnik prepoznava pro sebi, opa.a pri oeetu in materi. V prvotnem pomenu simbol namree predstavlja skupa . postavljati predmet in njegov pomen, izra.anje nevidnega sveta v vidnih oblikah ¸ oblikovanje duhovnih vsebin v konkretnih izrazih. Beseda, slika, oblika lahk 1 predstavljajo mostove med predmeti in pojavi, med obliko in pomenom, izra. a elovekovo dojemanje sveta na njegovi osebnostni ravni. Omejila sem se na pomeU slike kot izraza potreb, ki so hedonske, akcijske, emocionalne in kulturne. Jabolko ¸ ki je lahko simbol plodnosti, v na.i kategorizaciji pomeni hedonsko vrednoto alo oralno dobrino. Grafieni izrazi potreb, ki so hkrati motivi, vrednote, ideali elovek a in kulture, so kategorizirani kotç N N N N N D: hedonske potrebe, oralni u.itki, nagoni, dobrote narave ( hrana, pijaea ¸ spanje, postelja) e O: delovne potrebe, aktivnost in gibanje (orodje, stroj, kolo, hi.a) e L: ljubezen do soeloveka, kontakt z drugimi, humanost (lik eloveka ali otroka) e K: kultura, umetnost, lepota kot izpolnitvene vrednote (knjiga, glasbilo, cerkev) e X: konfliktne vrednote kot skrajnost v u.itkih (alkohol), gibanju (avtomobil) ¸ medsebojnih odnosih (nakit, lepe obleke) in kulturi (kie) o Izbrana kategorizacija vrednot omogoea primerjave med sistemi vrednos razlienih kultur in tudi razlieno terminologijo psiholo.kih teorij. Kot odvisn a spremenljivka je posebej opazovana vrednota X, konfliktna vrednota, ideal v svojo skrajnosti, imenovan tudi idol, v katerem se vrednota kot »notranji moram« spremeno v nevrednoto, postane prisila ali iluzija, omama, ki v zaearanem krogu spro. o nevrotieno reakcijo in nadomestno zadovoljevanje. V izbranih kategorijah vrednos so zdru.ene izku.nje A. Hellerjeve, B. Petroviea, J. Makaroviea in J. Muska. V te . poroeilu posebej ne omenjam posameznih ugotovitev navedenih avtorjev, ampak ji . 1324T. KrenH zdru.ujem pod naslovom svojih prej.njih raziskav (Kren, 1992) in poroeil (Kren ¸ 1995) o Predvidevam, da elovek grafieno izrazi dokaj objektivno to, kar ima rad in R tem pove, kaj mu je prijetno, kako u.iva, kako razume druge, kaj se mu zdi pravilno ¸ koristno, lepo in torej tudi vredno. Predvidevam, da na izbor elovekovih grafieni . prikazov pomembno vplivajo izroeila kulture v Evropi in Afriki, stil .ivljenja v mestß ali na vasi, spol nosilca in hobi v prostem easu o Metoda4 Spremenljivke4 Opazovane spremenljivke so slike vsebin, ki jih ima mlad elovek najraje v .ivljenju ¸ ki jih opa.a pri oeetu in materi, kategorizirane kot hedonske potrebe (D), delovnI potrebe (O), emocionalne potrebe (L), kulturne vrednote (K) in konfliktne vrednotI (X) o Udele.enci4 Udele.enci .tudije so maturanti, dijaki zadnjega letnika srednje .ole, kot sem ji . zajemala .e v predhodnih eksperimentih in poznala iz svoje prakse (N = 121). Slueajno obisk dr.ave Zimbabwe mi je dal idejo in mo.nost primerjave med kulturami EvropI in Afrike. Srednje .ole, ki so jih mladi obiskovali sem izbrala v glavnem mestß Slovenije,v Ljubljani (N = 27), in v glavnem mestu Zimbabweja, v Harareju (N § 30). Na vasi .iveeo mladino sem na.la v t.i. okoli.kem razredu na Ptuju (N = 28) iU v vasi Chitimbe v Zimbabweju (N = 36). Njihova starost je dokaj izenaeena, imaj 1 od 17 do 18 let, in so bili v letu 1992 nekaj mesecev pred maturo o Pripomoeki in postopek4 Meritev sem zastavila zelo preprosto, dosegljivo svojim zmo.nostim in omejitva . ter dosedanjim spoznanjem o odnosu mladih do vrednot in idealov. V letu 1992 se . obiskala dijake v Afriki in Sloveniji. V razred sem prinesla za vsakega udele.enc a polo - dvojni list papirja in nekaj pisal. Zaprosila sem jih, naj na prvo stran napi.ej 1 starost, spol, kraj bivanja, povpreeen uspeh v .oli in opi.ejo s svojimi besedami, ka . najraje poenejo v prostem easu. Sledilo je navodilo za risanje. Udele.ence se . zaprosila, naj na predlogo nari.ejo na eni strani, kaj ima kdo najraje v .ivljenju, zasI vsaj tri stvari, na drugi strani, kaj ima najraje oee, in na tretji strani , kaj ima najrajI mati. Rezultate sem razvrstila po .e navedenih kategorijah in jih vpisala v tabele kos frekvence ter s pomoejo c2-testa izraeunala pomembnost razlik med frekvencami o Grafiene ekspresije dru.inskih vrednotH1334 Rezultate sem deloma prikazala na 2. kongresu psihologov Slovenije v Portoro. ß leta 1997. Na tem mestu poroeam le o nekaterih kljuenih poudarkih iz .tudije o Rezultati4 Mladi iz nereprezentativnega vzorca (N= 121) iz Slovenije (Evropa; N = 55) iU Zimbabweja (Afrika; N = 66) skupaj v svojem .ivljenju najraje (mo.nih je bilo ve: odgovorov, temu ustrezne so tudi relativne vrednosti) ç N l. dobrote narave in hedonske u.itke (hrana, narava, .ival, rastlina) - 100 ˆ N 2. kulturne vrednote, umetnost (knjiga, glasbilo, cerkev) . 52 ˆ N 3. moe dela, aktivnosti (orodje, rekviziti, izdelki ) . 48 ˆ N 4. ljubezen do eloveka, dobrote med ljudmi (elovek, otrok) . 39 ˆ N 5. X- pretiravanje do omame (alkohol, avto, TV, kie) - 34 % o Za oeeta menijo, da ima najrajeç N l. X- opoj, alkohol, avto, denar . 82 ˆ N 2. hedonske u.itke, dobrote narave . 68 ˆ N 3. moe dela in aktivnosti . 54 ˆ N 4. ljubezen v dru.ini, .eno in otroke . 33 ˆ N 5. kulturo in umetnost . 20 % o Za mater menijo, da ima v .ivljenju najrajeç N l. dobrote narave in hedonske u.itke . 85 ˆ N 2.delo in u.ivanje v gibanju . 60 ˆ N 3. X- opoj v sladkarijah in lepotieenje . 46 ˆ N 4. ljubezen in dobroto do ljudi, otrok . 43 ˆ N 5. kulturo in umetnost . 26 % o Prvo predpostavko, da sta populaciji v Evropi in Afriki povsem razlieno predstavnici dveh razlienih kultur, je mogoee potrditi (c2 oee = 13,26; mati = 36,20e jaz = 40,70; c2 pri stopnji zaupanja 0,5 = 11,07; pri 0,01 = 15,09; pri 0,001 = 20,52) o Slovenski in afri.ki oeetje enako visoko vrednotijo hedonske, okupacijske iU emocionalne u.itke, medtem ko v oeeh mladostnika na.i oeetje pogosteje u.ivajo . kulturi in v konfliktnih vrednotah kot afri.ki. Razlike so veeje pri materah, ki . Sloveniji po mnenju njihovih sinov in heera najbolj u.ivajo v dobrinah narave, . kulturi, ljubezni do otrok in mo.a, od delu in veasih tudi idolih. Afri.ke materI u.ivajo najbolj v dobrinah narave, pri delu za dru.ino, v ljubezni do otrok in v oee . svojih nadebudnih maturantov posveeajo manj easa kulturi ali lepotieenju. Za sebI mladi v Sloveniji nari.ejo enak vrstni red vrednot kot vrstniki v Afriki, venda . 134T. KrenH pogosteje pripi.ejo sebi u.ivanje v vseh kategorijah vrednot, tudi v konfliktnih. Zdo se, da so dijaki v Afriki bolj skromni v izra.anju in najbr. tudi izbiranju u.itkov oz o interesov o Hipoteza, da so razlike med spoloma pomembne, se je izkazala kot potrjen a za lastni spol, medtem ko so razlike v do.ivljanju oeetovih in materinih u.itko . manj.e. Dekleta bolj izrazijo simpatijo do dobrot narave in hedonske u.itke, fantjI pa oeitno bolj u.ivajo v gibanju in iza.ajo manj konfliktov. Fantje in dekleta do.ivljaj 1 oeeta kot zasvojenega z alkoholom (78 in 82 %) , mati pa si po njihovem mnenjß redkeje izbira vpra.ljive vrednote (mo.ki 44 %, .enske 46 %). Hipoteza, da sti× .ivljenja pomembno vpliva na izbiro vrednot, je na meji pomembnosti (c2 oee § 20,45; mati = 15,16; jaz = 11,30; c2 pri stopnji zaupanja 0,5 = 11,07; pri 0,01 § 15,09; pri 0,001 = 20,52). Mladi v mestu imajo raje hedonske dobrote in kulturo ¸ njihovi oeetje in matere pa delo in gibanje, medtem ko maturanti na vasi in njihovo star.i bolj u.ivajo v dobrinah narave o Eetrto predpostavko sem preverjala s pomoejo slik in jih primerjala z besednimo odgovori, kaj najraje poenejo v prostem easu. Za Slovenijo je c2 40,70, za Afrik 1 74,28. Zelo visoke razlike med tem, kaj mladi poenejo v prostem easu in kaj imaj 1 radi, najbr. povedo, da so .elje po u.ivanju precej drugaene, kot so krajevne iU kulturne mo.nosti za njihovo uresnieitev. Mladi v Afriki pre.ivijo veliko easa X glasbo, sami muzicirajo, poslu.ajo radio, veliko pojejo in ple.ejo, manj krat pa so R sliko izrazili, da imajo radi kulturo oziroma so ob cerkvi narisali .e note o Na splo.no se je izkazalo, da je grafieni izraz primarnih potreb la.ji in bol . konkreten, medtem ko za kulturne in duhovne potrebe potrebujejo dodatn 1 pojasnjevanje o Razprava4 Ee pristajamo na simbolni pomen in govorico, vrisano v grafiene ekspresije mladi . maturantov v Sloveniji in Zimbabweju iz leta 1992, smo kljub nereprezentativnosto vzorca delno odgrnili skrivnostni pajeolan mo.nosti izra.anja vrednot s sliko ozirom a risbo. Konflikt med najstvom (vrednote) in dejstvom (uresnieitve) se tudi pri mladi . sublimira v zdrave napolnitve prostega easa, kulturno udejstvovanje, delo iU rekreacijo, ljubezen in dobroto med ljudmi ter hedonske u.itke. V skrajnosti pa sI .ivljenjske vrednote obrnejo v svoje nasprotje, omamo in kult »napredka«, ki g a prina.a civilizacija, dirka z avtomobilom mimo narave, pasivno .denje pred TVekranom ali elektronsko iluzijo raeunalnika. Racionalna kategorizacija grafieni . ekspresij v hedonske, okupacijske, emocionalne, kulturne in konfliktne vrednote jI mo.na in nas vsaj delno pripelje v svet Jungovih arhetipov ali Budove magge, srednjI poti, zlate sredine med skrajnim hedonizmom in strogim asketizmom o Izra.ene vrednote mladih v tej .tudiji pa nas spodbujajo v upanju, da mlado kljub nezaupanju v star.e kot nosilce vrednot in kulture ter njihovemu malikovanjß Grafiene ekspresije dru.inskih vrednotH1354 konfliktnih vrednot nosijo v sebi dovolj vitalne energije, zaupanja v naravo, dobrot 1 med ljudmi, u.itek v delu in gibanju ter lepoto kulture. Freud bi rekel, da se mladi iX na.e skupine vedejo po naeelu ugodja in naeelu realnosti bolj kot po iluzionarni . prieakovanjih (Freud, 1981). Razveseljivo je dejstvo, da imajo mladi radi vse, kar jI dobro za telo, za eustva in koristno za .ivljenje. Znajo si ga olep.ati tudi s knjigo ¸ lepo glasbo in zdravo naravo o Humanistiena antropologija govori o osebnem u.itku ob odobravanju okolicI in toleranci notranjega glasu, dobre vesti. Moe izbire med potrebami narave v telesß in zahtevami kulture v okolju se pojmuje kot harmonija, ki je osnova za rast iU razvoj osebnosti. Najdemo jo pri veeini mladih maturantov v na.em vzorcu ¸ zaskrbljujoee pa je dejstvo, da mladi ka.ejo razoearanje nad oeetom, ki se tola.i R steklenico alkohola, hitrim avtomobilom in se ne udele.uje v kulturi. Tudi mati, ko ima rada le lepe obleke in nakit, kuha prevee hrane in poeiva pred TV ekranom, no spodbudna vzornica. Mlad elovek sprejema zavestno in nezavedno ideale kulture te . si jih zapisuje v telo, integrira v svoj svet kot spontane kreacije, socialne kooperacijI in kulturne ekspresije, pa tudi konflikte na.e patriarhalne kulture. Slika od tekmI utrujenega oeeta, ki poeiva s pivom v roki pred TV ekranom, mati pa po.rtvovaln 1 kuha in se skriva v svoj vrt in hi.o, je v projekcijah mladih najbolj zaskrbljujoee o Mlad elovek, ki sebe kritizira manj kot star.e, u.iva svojo mladost, sprejema zdravI in konfliktne vrednote star.ev, najbr. razvija tudi toleranco do elove.ke utrudljivosti ¸ zmotljivosti in iluzij. Civilizacija nam .al ponuja nadomestne u.itke v hitrosto avtomobila, lepoti na ekranu, u.itku v omami in nas oropa zdravega kontakta z narav 1 ter spontane sublimacije v kulturi o .ivljenjska energija, ki jo ljudje eutimo kot ritem, gibanje, hrepenenje iU usmerjamo v kreativnost, je v sodobni civilizaciji bolj ogro.ena v mestnem stilß .ivljenja kot na vasi, bolj v Evropi kot v Afriki, drugaee pri mo.kih in .enskah o Pasivnost pred TV ekranom, omama v alkoholu in drugih drogah, skrajno malikovanjI avtomobila, tehnienih pripomoekov, sladkarij in lepih oblek je nakopieena v veliki . mestih, je nekak »kulturni raj«, ki ga razviti svet ponuja »nerazvitim«, in v skrajnosto vodi v omamo in odtujenost, idole, depresije, suicidalnost, smrt zdravih ljudi v prometß in druge duhovne »kolonizacije« o S strokovnjaki se spra.ujemo, kako okrepiti »earobni krog zdravja iU kreativnosti« nasproti »zaearanemu krogu« nevrotienosti v na.i stehnizirano civilizaciji. Verjetno sem se s to raziskavo nekoliko pribli.ala poznavanju realneg a jaza mladostnika, mo.nostim zaupanja v vrednote .ivljenja, ki jih adolescent izra.a ¸ integrira, i.ee med hedonskimi u.itki in kulturnimi sublimacijami ter se izogib a konfliktnim vrednotam, kolikor .e zmore. Splo.na ocena oeeta, ki se zdi mladim . redu le v 18 %, matere, ki je O.K. v 54 % , in sebe, ki je v mladosti O.K. v 66%, jI poznana formula samopodobe in slike drugih pri nekaterih mojih prej.njih raziskavah o Zakljueim lahko, da mlad maturant pri nas in drugod po svetu ni le kandidas za univerzalne pravice otrok, ampak tudi njihov varuh, ko zavestno in odgovorn 1 1364T. KrenH izbira med ideali kulture, delno spreminja spremenljivo in sprejema nespremenljiv 1 ter poseduje nekaj modrosti, kako loeiti prvo od drugega o Literatura4 Freud, S. (1981). Psihoanaliza in kultura [Psychoanalysis and culture]. Ljubljana: Dr.avn a Zalo.ba Slovenije o Jerotia, V. (1974). Psihoanaliza i kultura [Psychoanalysis and culture]. Beograd: BIGZ o Jung, C.G. (1973). Eovjek i njegovi simboli [Man and his symbols]. Ljubljana: Mladinsk a knjiga o Jung, C.G. (1994). Sodobni elovek i.ee du.o [Modern man in search of a soul]. Ljubljanaç Pergar o Kren, T. (1992). Ideali maturantov [The ideals of graduates]. Maribor: Mariborski tisk o Kren, T. (1995). Vrednote mladih [The virtues of graduates]. Radovljica: Didakta o Maslow, A.H. (1982). Motivacija i lienost [Personality and motivation]. Beograd: Nolit o Musek, J. (1977). Simbolizem v odnosu do osebnosti [Symbolism in relation to the person-H ality]. Ljubljana: Filozofska fakulteta o Musek, J. (1990). Simboli, kultura, ljudje [Symbols, culture & people]. Ljubljanaç Znanstveni in.titut Filozofske fakultete o Musek, J. (1991). Simbolizem kot predmet psiholo.kega proueevanja [Symbolism as aU object of psychological research]. Anthropos, 23, 223-245.HMusek, J. (1993). Osebnost in vrednote [Personality & virtues]. Ljubljana: Educy o Peejak, V. (1972). Affective symbolism of spatial forms in two cultures. InternationalH Journal of Psychology, 7, 2527-266 o Petzold, H. (1993). Integration und kreation. Paderborn: Junfermann o Trstenjak, A. (1985). Elovek bitje prihodnosti [Man as a human being of theH future].Ljubljana: Slovenska matica o Trstenjak, A. (1996). Elovek, simbolieno bitje [Man as a symbolical human being].HLjubljana: Mladinska knjiga o Tu.ak, M. (1981). Dimenzije metaforienega pomena simbolov pri mladostniki . [Dimensons of the metaphorical meaning of the symbols of youth]. Anthropos, 11,H36-42 o Zinker J. (1977). Creative process in gestalt therapy. New York: Brunner/Mazel o Prispelo/Received: 07.03.200a Sprejeto/Accepted: 27.07.200a