ŠOLSTVO IN PRAVO Pravica do vegetarijanskih/veganskih obrokov v osnovni šoli mag. Domen Petelin, univ. dipl. pravnik V stalnem tematskem sklopu Šolstvo in pravo vam avtor mag. Domen Petelin s svojimi prispevki poskuša odgovoriti na številna odprta vprašanja s področja šolskega prava. Glede želenih vsebin pri- hodnjih prispevkov ali dilem glede vsakokratnega aktualnega prispevka se na avtorja lahko obrnete preko elektronskega naslova petelin.domen@gmail.com. Sistem šolske prehrane v Sloveniji je zagotovo eno starši sicer lahko uveljavljajo za svoje otroke, vendar od področij, ki nam ga zavidajo številne države, še njihovim zahtevam šola ni dolžna slediti in ugoditi. posebno na predšolski in osnovnošolski ravni vzgoje Šolo pri upoštevanju želja staršev po pripravi vege- in izobraževanja, ter zagotovo ena skrb manj za vse tarijanskih/veganskih obrokov omejujejo kadrovski, starše, saj je prehrana ne samo organizirana in jim organizacijski in finančni pogoji dela, kot so določeni ni treba pripravljati obrokov za čas pouka, ampak je s predpisi. Poleg tega je vegetarijanstvo/veganstvo tudi raznovrstna in kakovostna ter temelji na načelih življenjski slog ali izbira, ne osebna okoliščina.2 zdrave in uravnotežene prehrane. Varuh človekovih pravic je nekajkrat obravnaval pro- Skrb za ustrezno šolsko prehrano otrok in mladostni- blem zagotavljanja ustrezne vegetarijanske prehra- kov ima pri nas dolgo tradicijo. Za to, da se je v Sloveniji ne v šolah. Starši so izhajali iz prepričanja, da gre za razvil organiziran sistem šolske prehrane, so zaslužne pravico otroka, šole pa so se spraševale, kje so meje predvsem učiteljice gospodinjstva. Te so v začetku 50. upoštevanja želja staršev, kadar izvirajo iz njihovih let v šolskih okoljih izvajale številne aktivnosti, ki so pri- prepričanj in vrednot, ter do kod dodatno finančno vedle do nastanka tako imenovanih mlečnih šolskih obremeniti šolo. kuhinj. V njih so najprej pripravljali malice predvsem za socialno šibkejše in slabotnejše učence. Za malico Varuh človekovih pravic je v svojem mnenju Zago- so učenci dobili skodelico toplega mleka, kos kruha, tavljanje vegetarijanske prehrane v šolah, z dne 12. 7. namazanega z margarino ali s koščkom sira. Mleko 2017, podal stališče, da »način oziroma vrsta prehrane je bilo vedno sladkano. Šolske mlečne kuhinje so se s ni človekova pravica, ki bi jo bilo mogoče uveljavljati časoma spreminjale, tako da so v 70. letih poleg mali- tudi po sodni poti, temveč njegova prosta izbira, ki jo ce za vse učence začeli ponujati tudi kosilo.1 morajo vsi drugi spoštovati tako, da ga ne prisiljuje- jo v nekaj, kar osebno zavrača. Ni pa dolžnost javnih Šolska prehrana lahko obsega zajtrk, malico, kosi- zavodov in drugih družbenih subjektov zagotavljati lo in popoldansko malico. Osnovna šola mora ob- posebne prehrane posameznikom glede na njiho- vezno organizirati le malico, kot dodatno ponudbo ve želje, prepričanje in podobne osebne okoliščine. lahko organizira tudi zajtrk, kosilo in popoldansko Njihova dolžnost je omejena na spoštovanje posa- malico. Ne glede na navedeno v večini slovenskih meznikovih odločitev in njegove pravice do izbire in osnovnih šol organizirajo in nudijo tudi kosila in do drugačnosti. Šele v primeru, da bi zaposleni v šoli popoldanske malice, v nekaterih tudi zajtrke. vztrajali in silili otroka, da poje tudi hrano mesnega izvora, bi takšno ravnanje ocenili za kršitev človekovih Kar nekaj otrok je občutljivih za določena živila (npr. pravic. Če se to ne dogaja, pa ni podlage za ugotovi- mleko, jajca, oreščke itd.) in starši obveščajo šole o tev, da gre za kršenje pravic. Kljub povedanemu pa tem in jih prosijo za prilagoditev šolskih obrokov, da ob obiskih vzgojno-izobraževalnih institucij priporo- se pripravijo brez živil, na katere je otrok občutljiv. čimo vodstvu, da pri pripravi jedilnikov upošteva želje Šole, če se le da, poskušajo slediti prošnjam staršev. staršev, če je le mogoče. Če se le da, naj šola v duhu Tovrstne dietne obroke organizira šola v okviru doda- dobrega sodelovanja s starši ter spoštovanja pravice tne ponudbe, v skladu s svojimi zmožnostmi. do izbire posameznika obroke hrane za učence ve- getarijance ustrezno prilagodi«. Šola lahko organizira tudi druge oblike šolske prehra- ne v okviru možnosti in v dogovoru s starši, tako da Povzeto iz Vodnika po pravicah učencev v osnovni se učencu zagotovi prehrana v okviru cene prehrane šoli avtorja Domna Petelina, ki sta mu pri zapisu in količine obroka. Med druge oblike šolske prehra- vsebine tega poglavja pomagali »soavtorici« Niko- ne sodijo tudi vegetarijanski/veganski obroki, ki jih lina Pečenko in Tamara Radič. 72 1 Organizirana prehrana otrok in mladostnikov v Sloveniji, Irena Simčič, Zavod RS za šolstvo – interno gradivo, 2021. ² Iz intervjuja z Miho Lobnikom, zagovornikom načela enakosti, objavljenem v časopisu Delo, novinarke Barbare Hočevar, z naslovom Ljudje se pogosto čutijo prikrajšane, a vsaka krivica ni diskriminacija, z dne 26. 10. 2019. Didakta