Političen list za slovenski narod. Po poŠti prejeman veljA: Za celo leto predplačan 15 gld., za pol leta 8 gld., za četrt leta 4 gld., za en mesec 1 gld. 40 kr. y administraciji prejeniau Teljd: Za celo leto 13 gl, za pol leta 6 gl. 50 kr., za četrt leta 3 gl. 30 kr., za en mesec 1 gl. 10 kr. V Ljubljani na dom pošiljan velja 1 gl. 20 kr. več na leto. — Posamezne številke veljajo 7 kr. Naročnino prejema opravnistvo (administracija) in ekspedicija, Semeniške ulice št. 2. Naznanila (inserati) se sprejemajo in velja tristopnapetit-vrsta: 8 kr., če se tiska enkrat: 12 kr., če se tiska dvakrat; 15 kr., če se tiska trikrat. Pri večkratnem tiskanji se dena primerno zmanjša. Rokopisi se ne vračajo, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. VreduištTO je v Semeniski ulici h. št. 2. Izihaja vsak dan, izvzemšl nedelje in praznike, ob '/«6. uri popoludne. V Ljubljani, v petek 4. julija 1884. Letnik XII. Pi'opa|*aiida iii laška vlada. (Dalje.) 3. Tiskarno propagande je vstanovilo prepričanje, da ni dosti le mibijonarje vzgojevati, temveč tudi skrbeti, da dobe spreobrnjenci tudi potrebne knjige v svojem domačem jeziku. Podlago ti tiskarni je vložil Urban VIII. 1. 1626, ker je propagandi v ta namen podaril 18.000 skudov, to je blizo 50.000 gl. Mnogi knezi šteli so si v čast, da so mogli obdarovati to tiskarno. Tako ji je podaril cesar Ferdinand II. ilirske črke, veliki vojvoda toskanski vse orijen-talske črke, ki jih je imel. Skozi dvesto let se ž njo ni mogla meriti nobena druga tiskarna. Proti konci preteklega stoletja so morali mnogi učenjaki le njej dati tisknt mnoge svoje knjige. (Jrke ima skoraj vseh znanih jezikov. Tu so se tiskali brezštevilni kate-hizmi, biblije, obredniki za različne dežele, nabožne in druge učenjaške knjige, kot: folijanti Assemani-jevi, mnoge drage polyglotte, v novejšem času še krasni grški „codex vaticanus" od Kereellone-ja v petih zvezkih, zgodovina grškega cerkvenega prava od kardinala Pitre itd. Francoska prekucija ji je ugrabila precejšen del njenih zakladov; 1. 1812 je romal še drug del v Pariz in žalibog niso dobili 1. 1815 vseh črk in matrik nazaj. Ko je 1. 1842 papež Gregor XVI. obiskal tiskarno, poklonili so mu album, ki je obsegal tiskanih obrazcev v 55 jezikih. Pij IX. jo je 1. 1866 preosnoval in preskrbel najnovejše stroje. Sedaj ima tiskarna 180 različnih pis-menk (tipov), s kterimi je za časa vatikanskega zbora natisnila očenaš v 250 različnih jezikih in narečjih. Vsak toraj lahko spozna važnost te naprave, ki je postala in se razvila le po radodarnosti papežev; laška vlada ji ni dala niti kebra. 4. Knjižica propagande šteje okoli 45.000 zvezkov, med kterimi je mnogo dragocenih orijentalskih rokopisov. 5. Museum Borgianum, kterega je vstanovil španjski kardinal Štefan Borgia, obsega celo vrsto zanimljivih etnografičnih zbirk: spomeniki iz pagan-skih dežel, orožje, orodje, dragotine, malike itd. Tu najdeš tudi svetovni zemljevid, na kterem je Ale- ksander VI. s krepko črto razdelil nove dežele med Španjsko in Portugalijo. Iz tega se razvidi, da propaganda ni razširjevala le katoliške vere, temveč tudi omiko med narodi. In v resnici, ravno misijonarji so postavili temelj zemljepisju. Katoliški misijonarji so spremljali Kolumba v Ameriko, prejadravali Ama-zonsko reko od njenih virov do ustja; našli so Mi-sisipi, navduševali Evropejce s svojimi poročili za popotovanja in raziskovanja, ter so narisali one občudovanja vredne zemljepise o nopristopni Kini, kte-rih še sedanji zemljepisi ne morejo prehvaliti. Ktera moderna država vam jo toliko storila za vede in omiko? Celo protestant dr. Otto Mejer, ki je hotel pisati knjigo proti propagandi, kakor piše v uvodu, izreče se pohvalno o nji: „Tako se kaže v poslovanji to oblasti napredek ne malega razvitka: vse se dela kratko in jasno, s previdnostjo, gotovostjo in vso znanostjo, ki jo imajo. Brez dvoma je tukaj izvrstno vrejena osrednja oblast." Iz vsega je slednjič razvidno, da ni propaganda niti po narodnosti usta-novnikov, še manj pa po svojem namenu narodna, to je, enega naroda, temveč mednarodna vsta-nova, svetovni zavod. In C. kaj je naredila laška vlada s propagando? Kratko rečem, oropala jo je! Propaganda jo preživela sicer roparski napad Piemontezov na večni Eim, in tudi ko so skovali brezverci postavo, po kteri je palo vse laško cerkveno premoženje v žrelo „Giunta liquidatrice", imeli so mogotci vendar še toliko sramote, da so propagande niso dotaknili. Nekteri optimisti so celo trdili, da bo propaganda tudi še po 20. sept. 1870 obveljala kot mednaroden zavod. Žalibog so se goljufali! Laška vlada razsodi, da je ta svetovni zavod „naroden", edino le laški. Vatikan oporeka z vso odločnostjo: »Propaganda je kozmopolitičen zavod, in nima ničesa opraviti z laškim državnim zakladom". Italija pravi: „Italija ima postavo in po ti postavi mora propaganda umreti". Tako se je pričela pravda, ki se je končala, kakor je že znano. Pri prvi instanci je dobila pravdo propaganda, pri drugi vlada. Propaganda se sedaj obrne na višjo sodnijo v Eimu in ta razsodi 31. maja 1881 na korist propagande. Iz te razsodbe hočemo navesti le nekaj stavkov, ki z jasnimi besedami dokažejo pravico propagande. Najprvo povdarja razsodba, da le taka posestva zapadejo državni blagajnici, ki so namenjena za bogočastne namene, propaganda pa je svetovni zavod. Ustanovno pismo samo pa že pove, v kak namen je bila ustanovljena, kakor tudi njeno ime. »Zgodovina uči, da so bili rimski papeži vsled občudovanja vredne uprave cerkvene in primorani po dogodkih — poklicani, da omikajo narode cele Evrope. Toraj ni čuda, da je papež Gregor XV. ustanovil zavod, kterega naloga je bila, neomikane in divjo narode, raztresene, po obeh polutah, vzgojiti in omikati, kakor je tudi po propadu zapadnega cesarstva cerkev svojo veljavo vporabila, da je napravila red v socijalni zmešnjavi." „Ali moremo torej", govori dalje razsodba, „ta zavod, kterega namen je svet in misijonarji nesamopridni (kajti ne žanjejo za svoj trud nobenega druzega sadu, kakor pomanjkanje, in darujejo svoje življenje humaniteti in civilizaciji), šteti k onim cerkvenim predmetom, ktere zadevate postavi od 7. julija 1866 in 15. avgusta 1867 in kterih posestniki ne čutijo trpljenja, marveč vlečejo dohodke za navaden in določen bogoslužen namen ?" Tako toraj višja sodnija v Rimu, kteri je predsedoval Miraglia. Ona sklepa, da je propaganda zavod „sui generis", svetovni zavod, ki ima človekoljuben namen in da država ž njenim premoženjem nima gospodariti. Kot važen razlog navede sodnija tudi to, da vlada sama ni imenovala propagande, ko je popisala vse cerkveno premoženje, kterega se je po postavi polastila. Tako je zavrgla ta sodnija razsodbo druge instance. Eeč je prišla pred apelacijsko sodnijo v Jakinu (Ankoni). Ta je razsodila 14. dec. 1881 proti propagandi. Propaganda so obrne zopet do kasacijskega sodišča v Rimu. In to! Res neverjetno! Isto sodišče, pod istim predsednikom (Miraglia) je v isti zadevi vničilo svojo prvo razsodbo ter razsodilo, da je to danes postavno, kar jo bilo včeraj protipostavno. 29. maja 1883 je izreHo, da premoženje propagande (okoli 10 milijonov fr.) po LISTEK. šega in navada. Preveč ste nas preč. g. vrednik navadili na listke. Razvadili ste nas tako, da smo listka v soboto 28. junija t. 1. zelo pogrešali. Morebiti so Vaši listkarji zboleli ali pa, kar je tudi mogoče, ste Vi vse čez teden Vam došle listke raznih listkarjev v svoj požrešni koš pometali. Vaš koš se mi zdi, je kakor peklensko brezno, globoko in nikdar polno. Ko bi bil ves papir, kar ga Vi v koš pospravite, mrva ali detelja, lahko bi redili ž njo konjiča, kterega bi človek lahko kterikrat, naj bi celo Pegaz bil, za-jahal. Pesniškega konja Pogaza jahati, veste, to je kaj slastnega. Samo pisatelji bi Vas lahko v zadrego spravili, ko bi ne hotli podlistkov pridno pisati, ter le raje Pegaza jahaje pesmice skladali, za ktere no marate veliko. Za podlistke bi bila res velika škoda ne le vredništvu, ampak tudi bralcem, da, tudi pisateljem. Koliko je reči, kterih resen list v glavnem delu ne sme niti hvaliti, niti grajati, ker zamera bi bila vsestranska in velika; a spodaj pod črto se pa že sme malo pošaliti. No, zakaj bi se tudi no smelo? Saj vsaki bralec ve, da je šala, šali pa se sme le posmejati, kdor se hoče, zameriti pa ne sme nikdo — prav res nikdo, sicer bi le svojo sitnost in nevednost razodeval, tega pa spet nikdo ne stori, že zarad privatne, osebne koristi ne. Mislite mar, da je res kdo taHo nespameten, da bi se hotel očitno kazati sitneža ali nevedneža? Ne, tako nespametnega ni. Zarad tega pa tudi postavodajalni, jako postavo-plodni liberalci takih paragrafov niso dajali, ki bi bili to prepovedovali. Po takem potrebnem vvodu — da, res potrebnem pisateljem, vredništvam in bralcem — se lotimo popisa šeg in navad današnjih časov in sicer ene, ki je mnogim smešna, mnogim pa priljubljena, cel6 prirojena, premnogim pa draga, vsem pa — predraga! Kaj sem rekel, da hočem neko novo, drago, predrago šego grajati? Oj grajati ne, ker polovici sveta in to še veči, ljubeznivši polovici si vendar ne izvolim zameriti se, saj drage šege le popisovati, si komaj upam. Dokler se nisem dela lotil, sem se za to dovelj pogumnega in srčnega mislil, a zdaj — oj, da človek samega sebe vedno premalo poznil! — da, zdaj bi rad odstopil, a kaj hočem! Prve stavke sem že v tiskarno oddal in tako sem si sam provzročil nesrečo, da so hudi stavci za-me, do zdaj neznanega podlistikarja zvedeli, ter mi vedno »eksekventa" na vrata in na vrat pošiljajo, rekoč: Dajte še kaj za podlistek; dajte, dajte če ne drevi ne bodo lista. No, ta bila bi lepa, naj bi zarad mene »Slovenec" izlaziti ne mogel! Potem bilo bi moje dobro ime še pri drugi močnejši polovici človeštva le v za-smeh. Toraj ta ne velja druzega, kakor: »Tiček, zoblji aH pogini." Bi rad vedel, kdo bi raje poginil, kakor zobal — jaz saj ne. Ali moj kočljiv predlog! Da, pač res kočljiv! Poskušam že četrto pero, a nobeno mi noče prav pisati, nategnil sem svitle rokovice (nekteri jih dolže, da so s pasje kože), a pri vsem tem mi ne pride pravi stavek na misel. „Prav se ti zgodi, mi pravi ravno vstopivši prijatelj, kteremu svojo nadlogo tožim, čemu si se tudi lotil take spolske tvarine, čemu si segal v sršenovo gnjezdo? Vem pa za-te dober svet: „Stori kakor človek, kteri o poletji prvikrat v vodo gre; gorje mu, če leze noter polagoma, sapa mu zapira, da pojemlje; kdor pa srčno noter skoči, je v trenutku vse premagal." Pravo, odgovarjam prijatelju, tako tudi storim. (Dalje prih.) postavi zapade državi. Eazlogi so podprti s tacimi zofizmi, da v človeku vzbujajo le pomivolovanje zlob-iiosti. Gianuzzi Savelli, minister pravosodja in nauka, je vrgel na tehtnico veljavne dokaze propagande in njen denar; a zadnji je bil težji! (Konoo prih.) Pog;'layje iz fizike. v. Delaj! Oživljaj mrtve sile! Žive sile stavi v boj proti vsem onim, ki nam branijo pot do edino pravega namena. — Tako nas je učilo naše dosedanje lizikalno premišljevanje. Kakor so fizikalni zakoni nespremenljivi, tako je nespremenljiva fizika našega življenja, fizika zgodovinska in ta fizika ni nič druzega, kakor večni od Boga določeni zakoni, po kterih se razvija življenje in zgodovina. Kdo more reči, da ni v življenji in zgodovini takih zakonov? Ali je morebiti zgodovina človeška samo kopica človeških dejanj, med kterimi ni zveze, ni enakosti in se li človeška dejanja rodijo iz golega ničesa in vršijo samo slučajno? Pa akoravno mi vsak izveden človek priznava, da veljajo tudi na onem polji, kjer vlada prosta volja, določeni zakoni: se je utegnilo vendar marsikomu čudno zdeti, kar sem govoril o živih in mrtvih silah; zdelo se mu je k večemu na pol pametno, toda prazno govorjenje. Prijatelj moj, le strog bodi in natančen! Od fizike smemo zahtevati vedno strogih dokazov, dokazov skušenjskih, dokazov računskih. In takih dokazov — zdi se mi — tudi meni ne inaujka. Kaj pa naj dokažem? Dokazati mi je, da se pravi: za najviši namen delati, Bogu služiti, njegovo čast širiti in h krati bojevati se proti sovražnikom res — razvijati sile, ktere imamo v sebi. Vsaka dolžnost tirja od nas neko delo in za to delo je treba moči. Moči pa imamo y sebi in treba jih je oživiti. Kolikor več moči smo razvili, toliko več smo storili. Tisti človek živi prav, ki se ravna po svojih dolžnostih. Ko bi vsi ljudje spolnovali do pičice svoje dolžnosti, bilo bi na svetu rajsko življenje. Dolžnosti so pa dvoje vrste: nektere nam velevajo, da moramo kaj storiti, druge pa nam prepovedujejo, da kakega dejanja ne smemo storiti. Zakaj pa je vendar treba zapovedovati nam, da moramo kako dejanjo izvršiti? Zato, ker bi ga brez take zapovedi ne izvršili, ker je lože in prijetneje nekterih reči ne storiti, kakor pa storiti. Lože in prijetnejše je, svoje bolne sitne stariše pustiti pri miru, nego streči jim in za-nje skrbeti. A dolžnost veleve delati za-nje, delati toliko, da bodo tudi stariši mogli od dela svojih otrok živeti. Dolžnost ta veleva tedaj razvijati svoje moči, akoravno ni prijetno vsakemu. — Dolžnost veleva nam najvišemu bitju, Bogu skazovati čast in ga moliti. Sploh je bolj prijetno in lože svoje misli puščati v nemar, da hodijo svoja pota, nego jih obračati ravno proti Bogu. Za ta namen treba je truda, treba je moči in dolžnost nam veleva te moči tudi razvijati. — Dolžnost nam ukazuje posojeno blago vrniti. Bolj prijetno in lahko se zdi človeku ohraniti kako lepo tujo stvar za-se: da jo on vrne, mora porabiti nekoliko moči, da se za to odloči in trdni sklep svoj izvrši. Treba je tedaj zopet razvijati notranje sile. — Mi kristjani smo dolžni svojo vero spoznovati očitno. V nekterih slučajih pa to ni lahko. Človeka zadržuje strah, včasih sramežljivost, včasih ošabnost. A treba se je premagati, treba je strah in ošabnost odgnati in za to je treba razvijati notranje moči. — V smrt podati se ni tako lahko, kakor iti na sprehod. Da so pa mučeniki za Kristusa to storili, treba jim je bilo veliko veliko moči, ktere so strah, družbinsko ljubezen, ljubezen do življenja itd. premogle in obračale njihove korake na morišče. To so bile moči! In ker so razvijali mnogo sil, so storili največ, kar je storiti mogoče za nebesa. Tudi dolžnosti druge vrste: prepovedi zahtevajo, da razvijamo dušne in telesne sile. N. pr. ne kradi! Kdor je v stiski, njega žene skoraj nepremagljiva želja, da bi si kaj prilastil in tako pomagal. A to željo je treba premagati in premagati se da le z večo silo. Kavno tako je treba nečiste želje premagati z močjo, s ktero se človek tem hudim željam upira. Ravno pri teh se kaže najjasnejše, kako na eni strani deluje in vleče napačno poželjenje, tako da je treba samo dati voditi se mu v greh: ali dolžnost veleva razvijati nasprotnih moči toliko, da poželjenje ne zmaga. In zatajevanje — kaj je sploh druzega, kakor razvijanje moči, ki delujejo za dobro! Pri slastni jedi pritrgati si, željo po pijači pregnati, krotko ubogati, kader ti je težko, kako poniževanje brez jeze in ugovarjanja pretrpeti — za vse to in tudi za drugo, kar se imenuje zatajevanje, je treba razvijati notranje moči. Eavno tako je pri ponižnosti, pri potrpežljivosti, kader krotiš svojo radovednost: kratko pri vseh čednostih. Treba je oživljati notranje moči, s kterimi izvršiš dobro in s kterimi se ustaviš slabemu, ki te vleče k sebi. Prevdarjal sem zapored še mnogo drugih dolžnosti, čednosti, popolnosti — a nikjer nisem našel kaj druzega. Celo v veri, upanji in ljubezni je tako. Verovati se pravi z močjo ukloniti svojo pamet veljavi božji. Za to je vera res pravo dušno delo. Lože je ne-verovati: kajti pamet naša in ponos naš se ustavljata veri. Kolikokrat se mora veren katoličan premagovati in bojevati hude boje, zlasti tak, ki pozna druge nazore in je bil morebiti kedaj slab v veri! Vera takega človeka je trudapolno delo, vedno zatajevanje, vedno premagovanje. Zato govore le neverski bedaki, da je verovati najloža stvar pod solncem. Kako da je treba delati in truditi se v svojem srcu, da se oživi in vneti prava ljubezen božja, ki „žene" človeka, to ve samo, kdor skusi in prostora tukaj ni, da bi to opisoval. — Da je treba za vsako plemenito slavno delo, za učenost, dobrodelnost, ljubezen do bližnjega itd. truda, da je treba imeti za to moči, tega se lahko vsakdo prepriča. Kam meri vse to? Na to, kar hočem dokazati, da namreč dolžnosti naše vedno samo to zahtevajo, naj razvijamo dušne in telesne moči, naj oživljamo notranje sile, da izvršujemo tako v sebi in zunaj sebe božje delo. Kakor moraš odpreti zatvornico in spustiti vodo, da se začne vrtiti mlinsko kolo, tako moraš odpreti tudi zatvornico svojim od Boga podarjenim močem in obračati jih v dobro, ako hočeš za Boga kaj storiti. Ako razviješ dvakrat več sil, storil bodeš dvakrat več in dvakrat veče bode tudi tvoje zasluženje. — Tebi se zdi, da je tako storiti, t. j. moči razvijati težko in neprijetno. To je res, vsaj navadno. Ako imaš roke lepo sklenjene v naročje, ti je prijetneje obdržati jih tako, nego dvigniti jih s srčnim zdihljejem proti nebesom. Zadnje je nekako trudilno: a to je ravno delo in to se pravi razvijati sile. V sladkem dremanji počivati v naslonjaču je lahko, in težko je o vročem poludnevu — morebiti po kosilu — zbirati svoje misli, imeti jih v redu kakor vojake in pisati premišljen članek. To je delo, to se pravi rabiti svoje moči, tako delo ima vspeh: med tem ko za spanje ni treba orjaških naporov in spančevi vspehi ne piiborijo od počasne vlade narodnih pravic. Prekrasno bi se dalo to poglavje iz našega fizikalnega poglavja razširiti, utemeljevati in s prizori iz življenja olišpati. čitatelj bi se prepričal, da so res oni ljudje — vsaj večinoma — najbolji, najbolj plemeniti in da največ store, ki imajo nekako naravno živost, t. j. v kterih se sile rade javijo. Takim je treba kazati samo pravo pot, da ne zaidejo. Take je mogoče vneti za vse dobro, take je narava vstvarila za srečo in blagor bližnjih. Ali gorje, ako zaidejo v slabo! Takrat so topovi v sovražnikovih rokah. — S počasnimi in neobčutnimi je težko kaj opraviti, moči razvijati je takim silno neprijetno. Ali kader se dajo pregovoriti, kader začnejo delati, store veliko, Da bi pač to prevdarjanje mnogotere prepričalo, da sem jim podal skrivnostni ključ do spolnovanja dolžnosti, do nebes, do zmage, do slave! Nejevera Je Jalova. (Dalje.) Koliko pa je nejevera pospešila druge vede, recimo pravoznanstvo, zgodovino, filozofijo, kritiko. Akoravno moramo spoznati, da je podrobnosti pri teh naukih razširila, posameznosti bolj natanko preiskala in si zarad tega pridobila mnogo uslug, vendar to za njih splošnjo veljavo in za pravo civilizacijo ni merodajavno, ker je nejevera vodilna načela imenovanih vednost ali vničila ali premaknila. Ako se vera odpravi iz človeško družbe, zavrže nebeško razodenje in božja postava na stran dene, potem ni ga bistvenega pojma o pravu, in pravica so zgubi. Moč potem vlada nad pravico, in krik javnega mnenja, ki je zastopan po večinah, jo potem najviša postava. Pravoznanstvo potem ne pripomore ničesa k pravi civilizaciji. (Izgledov in dokazov za to nam ni treba iskati v preteklosti, imamo jih v sedanjosti. v dnevnih prigodkih, da, prav pred nosom, Slovenci smo bridko skusili, kaj se pravi izročenemu biti na na milost in nemilost večini.) Kjer se božja resnica taji, božja dela ali pačijo ali ne verujejo, koliko gotovosti iniamo potem, da se zgodovinska dejanja ohranijo čista in nepokvarjena in se ne zavijajo na korist stranke, kako se to zgodi z resnicami, ki so neskončno više in imenit-niše, namreč z razodetimi resnicami. Kaj je zgodovina nejeveren? Tudi svetovna zgodovina nam hoče postati basen, kakor to poskušajo s svetopisemskimi zgodbami. Zasukali so jo po svoje, da je vse kaj drugega kakor resnica in dejanstvo. Ako je poglaviten nalog filozofiji in kritiki, da pretresuje pomen besedi in loči pravo od napačnega, je pred vsem treba ljubezni do resnice in studa do laži in napačnosti. Kaj pa je postala ravno kritika pri nejeverstvu. Kako se je pregrešila ta kritika nad svetim pismom? Namesto posredovati zastop-nost je postala poglaviten vzrok žalostne zmedenosti, namesto da bi pripomogla ohraniti, pa razdira. In tako dela to orodje za razdiranje dalje in dalje nad vsem, kar je bilo dosihmal varno ter bi rada vso vero oglodala in vničila. Koliko je potem vredna taka kritika, ako je res kaj napredka storila s tem, da je učila boljše brati in razumevati kakega klasika. Veda, ki tako hrupno napoveduje svojo učenost, je podobna temi, ki hoče svitlo luč ugasniti. Na podlagi vere je povsod pri teh vedah jasno in svetlo, vladajo stalna načela in vprašanja duševnega življenja rešijo se prosto in jednostavno. Na polji nejevere pa je vse nejasno, zmedeno, zbegano in zmoteno. Gorje vedi, ki tava po taki temi. Ne kaže ji druzega, nego pogrezniti se nazaj v nevednost, potem začeti z novega, da pride v tisoč letih zopet do tje, kjer smo sedaj. Kako to, da nismo še spregovorili o naravo-znanski vedi. Nejevera se prav rada sklicuje na napredek v ti stroki. Poglejmo pa, ali je res nejevera dosegla te vspehe! Začnimo tukaj z velikimi astronomi 16., 17. in 18. stoletja. Možje, kterih imena nahajamo tukaj, niso bili nejeverci; Kopernik, Ga-lilej in Nevton niso bili privrženci sedanjemu liberalizmu, isto tako tudi veliki prirodoslovci, kemiki in matematiki ne. Prav tako vidimo, da na Francoskem in Laškem naraslovne vednosti niso vzrastle na drevesu nejevere, marveč na cvetočem vrtu krščanske vere; veliki prirodoznanec Volta je hodil redno k službi božji. Tudi na Nemškem, kjer je baje doma nejeversko prirodoznanstvo, veliki fizik in matematik Leibnitz ni bil nejeverec in tudi Euler je bil popolnoma na verski podlagi. Tudi čislani mojstri novega zdraviloslovstva, kakor Albrecht Haller, se je spoznal kristjana in velik prirodoznanec Linne je stal na krščanski podlagi. Oerstedt, izumitelj elektromagne-tizma, je bil kristjan in privzemši Liebiga se veliki prirodoznanci ne morejo sprijazniti s sistemo nejevere z materijalizmom. (Konec prih.) Politični pregled. v Ljubljani, 4. julija. I^otranje dežele. ŽiimherJe je kranjski, pa ne madjarski! Grof Taaffe je ob svojem času poročilo komisije, ki m preiskavala, ktera dežela da ima pravico do Zumberka ali Kranjska ali Hrvaška, in ki je navedla vzroke, da Hrvaška, oziroma Ogerska država, izročil učenjaku na Pražki univerzi, profesorju dr. Fournirju ter od njega zahteval učene razsodbe o omenjenem poročilu in o vzrokih sploh ondi navedenih. Dr. Fournir je poročilo preštudiral in je prišel do sklepa, da so vzroki, ktere dotična madjarska komisija navaja, ničevi in piškavi, toraj Žumberk po vsi pravici k Kranjski pripada. Z enim mahljejem ne podereš drevesa, več ti jih bo treba in sicer toliko več, čim stareje je drevo, kterega posekati želiš. Tudi na Moravakem bo nekako tako glede volitev v deželni zbor, kterega imajo že nekaj let Nemci v zakupu, kjer brezobzirno po svoji navadi gospodarijo, da mora Slovana srce boleti. In tudi letos ni še nade, da bi se ondi vremena (5ehoslovanoni zjasnila, toliko so si pa vendar le opomogli, da se bodo samosilstva Sturm-Ohlu-metzky znebili. (Je tudi še vedno v manjšini, dosegli bodo Moravani vendar-lo vsaj to, da se ne bo vse po nemškem napevu „Die Wacht am Ehein" popevalo, temveč da bo tudi slovanska beseda kaj veljala. Dalje se ondašnji Slovani tudi nadjajo, da bodo dobili moža za deželnega glavarja, ki bo obema narodnostima pravičen, ki ne bo iz'srede vstavo- vercev, temveč bo strogo in nepristransko stal nad strankama, česar so v minoii dobi zasedanja Morav-skega deželnega zbora jako pogrešali. Češki deielni «foii]iajska borza. (Telografično poročilo.) 4. julija. Papirna renta po 100 gld.....80 gl. 50 kr Sreberna „ „ ........81 „ 40 „ 4% avstr. zlata renta, davka prosta . .-102 „ 45 Papirna renta, davka prosta . . . 95 „ 70 " Akcije avstr.-ogerske banke . . . 852 „ — '„ Kreditne akcije . . . . loO gld. 299 „ 80 " London.......121 „ 90 „ Srebro........._ Ces. cekini.......5 i' 7fi " Francoski napoleond......9 67'/a "„ Nemške marke.....! 59 " 55 " J. pl. Ti*nli:oczy, lekar „pri zlatem samorogu", priporoča in razpošilja s poštnim povzetjem MariJacelj^ke kapljice za želodec, kterim se ima na tisoče ljudi zahvaliti za zdravje, imajo izvrsten vspeli pri vseh boleznih v želodcu in so neprekosljivo sredstvo zoper: niaiikauje slasti pri jedi, slal) želodec, urdk, vetrove, koliko, zlatenico, bljuvanje, glavobOl, krč v želodcu, bitje srca, zalJa-sanje, gliste, bolezni na vranici, na jetrih in zoper zlato žilo. 1 Steklenica velja 20 kr., 1 tucat 2 gl., 5 tueatov samo 8 glod. Svarilo! Opozarjamo, da so tiste istiuite Ma-rijaceljske kapljice dobivajo samo v lekarni pri ,Samorogu' zraven rotovža na Mestnem trgu Trnk6czy-ju. Razpošiljava se le i^mnrff. v Ljubljani pri J. pl. jeden tucat. Cvet zoper trganje po dr. Maliču, je odločno najboljše zdravilo zoper pro-tin ter revmatizem, trganje po udih, bolečine v križi ter živcih, oteklino, otrpnele ude in kite itd., malo časa če se rabi, pa mine popolnem trganje, kar dokazuje obilno zahval. Zahteva naj se samo „cvetu zoper trganje po dr. Maliču^ z zraven stoječim znamenjem; 1 stekl. 50 kr. ■■ 1 Gospodu J. pl. Trnkoczj ju, lekavju v Ljubljani. Moja mati so na protinski bolezni na nogi silno trpeli in razna domača zdravila brezvspešno rabili. Ko je pa bolezen čedalje hujša prihajala in vže vee dni niso mogli stopiti na nogo, spomnim so na Vaš dr. Maličev protinski cvet za 50 kr. ter si ga nemudoma naročim. In res, imel je čudovit vspeli, da so se po kratki rabi tega zdravila oprostili mučnih bolečin. S popolnim prepričanjem priznavam toraj dr. Maličev protinski cvet kot izvrstno zdravilo in ga vsakemu bolniku v Jednaki bolezni priporočam. Vaši blagorodnosti pa izrekam najprisrčnišo zahvalo, zvsem spoštovanjem udani Franc Jug, (15) posestnik v Šmarji p. Celji. MSI! HM sirog lm\t[ izboren zoper kašelj, hripavost, vratobol, prsne in pljučne bolečine; i stekl. 66 kr. Koristnejši nego vsi v trgovini se nahajajoči soki in siropi. Pomiililjevo (»orscli) i ole 'I najboljše vrste, izborno zoper bramore, pljučnico, kožne izpustke in bezgavne otek ine. 1 stekl. 60 kr. 8alieiliia ustna voda, aromatična, vpliva oživljajoče, zaprcči pokončanje zob in odpravi slab duh iz ust. 1 steklenica 50 kr. Kričistilne krogljice, e. Ic. i>riv., ne smele bi se v nijednem gospodinjstvu pogrešati in so se vže tisočkrat sijajno osvcdoči e pri zabasanji človeškega telesa, glavobolu, otrpnjenih udih, skažcnem želodcu, jetrnih in obistnih boleznih, v škatljah a 21 kr.; jeden zavoj s C škatljami 1 gl. 5 kr. Razpošiljava se le jeden zavoj. Izvrstna homeopatična z^dravlla se pri nas zmirom frišne dobivajo. "VI Naročila Iz dežele Izvrši se takoj V lekarni pri „»amorogu" Jul. pl. Triik6czy-ja na mestnem trgu v Ljubljani.