Poštnina plačana v gotovini Sped. in abb. pas. Sl Qr. SPVEHtK ■ URE ITN 1 Š T V O in UPRAVA v Gorici v ulici Orzoni štev. 38 — Cena oglasom po dogovoru. Leto II. Štev. 12 KATOLIŠKI TEDNIK IZIDE VSAK ČETRTEK Poštni čekovni račun št. 11/5092 GORICA DNE 21. MARCA 1946. Cena L. 4.— Sveta Cerkev časti v kV. Jožefu nete presrečnega rednika Jezusovega, ki mu je Bog poveril svoja najdražja zaklada: brezmadežno Devico Marijo in njenega Sina, ampak tudi zaščitnika delavcev. Delavci naj bi gledali na ta najpopolnejši vzor krščanskega delavca in po njem oblikovali svoj značaj, da bodo srečni v času in večnosti. Kapitalistični družabni red, ki je bil delavcu zelo krivičen .lasti po industrijskih deželah, pa tudi tisti, ki so hoteli delavcu pomagati brez Boga in proti Bogu, so vsak po svojo delavcu silno škodovali. Kapitalisti so delavca oropali materialnih dobrin, njegovi brezbožni odrešitelji pa so ga oropali še dragocenejših duhovnih dobrin in mu pokvarili značaj, ne da bi ga pri tem niti materialno dvignili. Tako je vstala pred modernim svetom sledeča podoba prenekate-rega delavca: Pogled in ves obraz mu je spačen od besnega sovraštva do vseh, ki se ne imenujejo telesni delavci. Vsa človeška zgodovina in vse njene ustanove se mu zdijo kakor ena sama velika zarota proti njegovi sreči: vsi ga le izkoriščajo, vsi mu delajo krivico, vsi kradejo in živijo samo na njegov račun, vsi so njegovi »krvosesi«. Zato vse sovraži in bi rad vse uničil, da končno, zasije njegov dan, ko bo on užival dobrote tega sveta, on vladal in bodo vsi drugi njegovi podložniki... Jezi. se pa ne samo ne delodajalce, ampak tudi na delo samo, ki tlači tiamo njofjove rame. Zato čim manj dela! Kar je pa nujno, naj bo tako plačano, da ne bo imel samo vsakdanjega kruha in vsega, kar je za poštenega človeka in njegovo dru žino potrebno, ampak njegovo delo naj mu donaša toliko, da bo lahko užival vse dobrine sveta, kčkor vsi posvetnjaški razvajenci: pije naj lahko tudi črez mero, je več kot do sitega, pleše in so razveseljuje ter uživa vse naslade sveta. Cerkev, ki opozarja na nevarnost vseh takih stvari in navaja ljudi predvsem k ljubezni do duhovnih dobrin ter oznanja blagor ubožcem, sovraži, češ da uči take reči le za ubogo delovno ljudstvo, da ga uspava in da medtem izkoriščevalci delavcev tembolj nemoteno grabijo skupaj dobrine tega sveta — na njegovo škodo. Vse drugačna je podoba svetega Jožefa. To jo mož kraljevskega rodu, ki pa je obubožal, a mu uboštvo ni vzelo kraljevske plemenitosti. Ne samo osem ur na dan, ampak ves dan pridno dela in si v polu svojega obraza služi vsakdanji kruh. Dela pa ne le radi potrebe vsakdanjega kruha, ampak delo mu je v ve selje, služba božja in molitev, saj med delom povzdiguje duha k Bogu. Ko je dobil za ženo najljubeznivejšo in najlepšo vseh devic in ko je gledal, kako je v njenem naročju rastel brezmadežni sad tiste ga telesa, ki je bilo Jožefova lastnina, je postalo delo za Jožefa še mnogo bolj dragoceno; ■; njim je rodil svojo najdražjo ženko in njenega božjega Sinka. Tako jo družil sv. Jožef najpreprosteje-:' telesno delo z najvisjim dostojanstvom, ki ga .je kdaj imel kak človek na zemlji: Nazareški tesar — poglavar svete Družine! Ali naj je ta tesar zavidal srečo krutemu Herodu ali kakemu o-blastneinu faraonu ali kakemu lahkoživemu rimskemu veseljaku ali kakemu krivičnemu cestninarju ali prevzetnemu farizeju ali materialističnemu saduceju? Kje na svetu je bil takrat človek, ki je razpolagal z vsemi dobrinami tega sveta in bi bil vreden, da ga Jožef zavida? OB DEVETLETNICI Na praznik sv. Jožefa bo devet let, odkar je papež 1 ij XI. izdal okrožnico proti naj večjemu zlu današnje dobe, prod komunizma. Okrožnica se začenja z latinskimi beseuami »Divini ivedemptoris«. Po zdaj to okrožnice še ni preklical ne on tam ne njegov naslednik. Nasprotno, vsak dan postaja bolj sodobna. V njej je namestnik Krictusov na zemlji razgalil komunizem do dna in pokazal vse njegove pogubne posledice. Po izkušnji devetih let laliko ugotovimo, da je imel Pij XI. izredno bistro oko. Vse, kar je v okrožnici napisano, se c.o pičice uresničuje povsod, kjer je prišel komunizem do oblasti. Pomniti je, da ta okrožnica ni bda namenjena vsemu svetu le v pouk, ampak je bila • udi krepak poziv, naj narom in urža-ve odpro oči in naj z združenimi močmi zavarujejo človeško družbo pred skupno nesrečo. Naj navedemo iz okrožnice to, kar pravi sv. oče o Španiji, ki je tedaj gorela v ognju revolucije. »Tam pa — kakor v Španiji — kjer kužni in sramotni komunizem še ni mogel roditi vseh žalostnih sadov svojih zmot, je vendar, žal, povzročil blazne izbruhe besnosti in počel strašne zločine. Ni porušil le ene ali druge cerkve, enega ali drugega samostana, temveč kjer koli je mogel je do tal porušil vse cerkve, vse samostane, vse spomenike krščanske vere, tudi umetnostno in kulturno najznamenitejše. A blazna besnost komunistov ni morila le škofov in duhovnikov, redovnikov in redovnic, prav posebno redovnikov in redovnic, ki so skrbeli za delavce in uboge, temveč je pomorila tudi premnogo vernikov iz vseh stanov in jih še sedaj na kupe mori, ker izpovedujejo krščansko vero ali so nasprotni brezbožnemu komunizmu. Te grozne poboje in pomore vrše komunisti s takšnim sovraštvom, s tako strašnim barbarstvom, da bi se dandanes ne zdelo mogoče. Kdo, ako je še pameten, bodisi zasebnik ali resnoben državnik, kdo, pravimo, se ne bi zgrozil, če pomisli, da se utegne to, kar se zdaj godi v Španiji, zgoditi tudi po drugih kulturnih deželah? Nikar pa trditi, da bi bile te okrutnosti tiste vrste, kakor se po neki nujnosti dogajaio ob vseh prevratih, izbruhi posameznih razjarjenih ljudi. — Nikakor ne! To so marveč naravne posledice komunističnih naukov, ki ne poznajo nobenih brzd«. IZ ŽIVLJENJA CERKVE Obletnica sv. očeta Dne 12. marca jo bilo sedem let, odkar je bil kronan .sedanji sveti oče. Za to priliko je bila slovesna maša v papeževi sikstinski kapeli. Daroval jo jo armenski patriarh in novoimenovani kardinal Gregor Peter Agagianian. Prisostvovali so: sv. oče, vsi kardinali, ki so ostali v Rimu, mnogi Škofjo in diplomatski zastopniki pri sv. stolici. VATIKAN. Sv. oče je imenoval za člana Papeške znanstvene akademije prof. Sira Aleksandra Fleminga, ki je odkril čudovito zdravilo penicilin. V Papeški znanstveni a-kademiji so najznamenitejši učenjaki iz vsega sveta brez ozira na vero in narodnost. Iz Slovenije Po naročilu škofijskega ordinariata v Ljubljani bo po vseh ljubljanskih cerkvah priprava otrok za prvo sv. obhajilo in sv. birmo tako dolgo, dokler ne bo rešeno vprašanje poučevanja verouka po šolah. Torej so na Kranjskem sedaj tam, kjer smo bili mi dvajset let: verouk morajo učiti po zakristijah. Samo ena velika razlika je: nas je k temu prisilil tujec in fašist, njih pa sili domačin in Slovenec. Velika jo bila njegova sreča na zemlji, nad vse blažena smrt v objemu Matere božje in njenega Sina, preodlična njegova slava v zboru svetnikov v nebesih. Ne dvignjena pest proti Bogu in vsemu svetu, ampak dvignjena roka k Bogu v molitvi in prožena roka v bratski ljubezni in vzajemnosti vsem ljudem in vsem stanovom, ki se vsak po svoje mučijo v solzni dolini, l)o prinesla tudi našemu delavstvu pravi mir v pravičnosti. Vsi pomagajmo delavcem, da pridejo do svojih pravic, pomagajmo jim pa tudi do plemenitosti in sreče, ki jo more uživati samo krščanski delavec po zgledu sv. Jožefa. IUM. Poročali smo že o svojevrstnem glasovanju, ki so ga izvedli v Rimu zoper nesramni tisk in predstave. Več kakor 538 tisoč Rimljanov nad 15 leti je odgovorilo na stavljena vprašanja in obsodilo nesramni tisk. To je 80u/o vseh tistih, ki so dobili vprašalno polo. IRSKA. Iz Dublina poročajo, da je tam nenadoma umrl v nedeljo zjutraj kardinal Janez Glennon, nadškof v San Louisu v Združenih državah. Pokojni kardinal je bil po rodu Irec in se jo na poti iz Rima demov nameraval za kratek čas vstaviti v svoji rojstni domovini Irski, toda našla ga je smrt. Kako resnično je, da je vsa slava tega sveta lfe minljiva. OGRSKA. »Osservatoro Romano« prinaša vest, da so na Ogrskem ruske zasedbene oblasti izpustile več slo duhovnikov iz koncentracijskih taborišč. Trdijo, da je sedaj ostal samo še en duhovnik zaprt. Njihovo vsaj začasno izpustitev sii razlagajo tako, da si žele sovjetske oblasti pridobiti naklonjenost versko "mi narodno zavednih Madžarov. Katoličani in protestantje v skupni demokratični stranki V Nemčiji so se združili katoličani in protestantje v močno politično krščansko stranko, da se skupno postavijo v bran materializmu, brezboštvu in drugim nevarnostim, ki pretijo tudi nemškemu narodu. Skupna podlaga jim je vera v Boga. Eden izmed voditeljev je izjavil, da mora družiti vse verne Nemce to, kar jo skupnega, in da ne smejo dopustita, da bi totalitarizem ene stranke zavladal nad Nemčijo, pa naj nosi to ali ono ime. Rekel je tudi: »Nemški narod se mora zdaj odločiti, ali bo s krščanstvom gradil boljšo bodočnost, ali pa bo z brezhoštvom in sovraštvom proti Bogu uničil samega sebe«. PASTIRSKO PISMO goriškega g. knezonadškofa Obnova krščanske morale Propad moralnega življenja buasna vojna, ki je toliko let di^ vjaia po svclu, je porušila ne le brez števila nis, javnih poslopij ter znamenitih spomenikov vere in umetnosti, ni uničila le neizmernega zemeljskega bogastva in sejala povsod trpljenje in smrt, ampak jo prinesla s svojim nasiljem, krivicami in sramotno nenravnostjo med ljudi tudi nered, zločinstvo, nravno brezčutnost, zabrisala je v dušah mnogih ljudi najosnovnejše pojme socialne pravičnosti, bratstva ii. ljubezni. Kar pii ni napravila vojna, povzroča povojni čas, ta žalostni in mrki čas, v katerem se pripravlja mir. Vedno bolj prevladuje neomejeno politično maščevanje. Svobodo pojmujejo na napačen način in jo tako zlorabljajo, da je nekaterim vse dovoljeno, drugi pa postajajo z dneva v dan večji sužnji. Razbrzdanost prestopa vse meje nravnosti. Vzrokov za to je več. Nočemo se spuščati v naštevanje vseh vzrokov iz žalostne preteklosti, ki so krivi sedanjega gorja. Omeniti pa moramo žalostno dejstvo, da je v večini kristjanov skoro popolnoma otopela vest in da so zgubili prave pojme o nravnosti To je glavni vzrok vsega zla, iz katerega izhajajo vsi zločini, ropi, nepoštenje, o-sebno m kolek livno strahovanje s strojnico in atomsko bombo, razna ponižanja premaganih na socialnem in političnem polju od strani zmagovalcev, ki spominjajo * na žalostni izrek: Gorje premaganimi Zato so na dnevnem redu procesi proti onim, ki so drugačnega svetovnega prepričanja in se malo upošteva vest in pravičnost pri iskanju, sodbi in obsodbi pravih krivcev vojnega gorja. Vsiljuje se nam vprašanje: ali je še v veljavi krščanska morala? Ali je niso postavili na glavo, ali jo celo uničili z drugimi neštetimi stvarmi v tej vojni? Žal, la je tako. Krščanska mora la je pozabljena in zaničevana. Človeška vest preživlja strašno krizo, ki lahko konča v usodni katastrofi za vse človeštvo. Kaj naj počnemo? Treba je zno va poživiti krščansko nravnost v vesti ljudi. In tega dela so je treba lotiti takoj. Vsi se moraio zavzeti za to nravno obnovo: duhovniki in \erniki, posamezniki in družine, raimi družabni stanovi iu vladajoči krogi. Prav vsi, ker ni polja človeškega udejstvovanja, ki bi bilo izvzeto iz območja krščanske morale Prav o tej sodobni nad vse važni in nujni stvari hočemo spregovoriti dragim duhovnikom in ljubijo nim vernikom naše nadškofije v ttm svetem postu, ki ga bomo preživeli v negotovosti, a z zaupanjem, da so bo zaključil s skorajšnjim mi-lem v skrivnostni luči krščanske Velike noči. Viri krščanske morale Morala (nravnost) jo sklop naravnih iu pozitivnih zakonov, božjih in človeških, ki vodijo človeka kot takega, človeka, ki ima um, voljo, spomin, srce, dušo iu telo, ustvarjenega od Boga po božji podobi, za katerega Bog sam po očetovsko skrbi, ki je prost v svojih odločitvah in določen za nebesa. Človek živi svoje osebno življenje, ki se odigrava v njegovi notranjosti, in živi socialno življenje, ki so pojavlja v razmerju med njim in drugimi člani družine, v kateri živi, z ljudmi, s katerimi ima stike, s predstojniki in podložniki, s svoj'iu narodom in drugimi narodi. Vse to različno človeško delovanje morajo urejati določeni zakoni. Bog sam je za to poskrbel z nravnimi zakoni, ki jih človek spoznava poltoni zdravega razuma, la ga razsvetljuje vera in utrjuje milost oožja. Razne naravne zakoue jo Bog še posebej potrdil, ko je dal Mozesu na gori Sinaj deset božjih zapovedi. Te zapovedi je pozneje učlovečeni Sin božji v Novem Zakonu spo-polnil s svojim naukom in svojim ..gledom. Evangelij je še in bo vedno u vjsvetlejši in najpopolnejši zakonik moralnega življenja za vso ljudi, ki hočejo zveličati svoje duše. Katoliška Cerkev je prejela od Jezusa, svojega ustanovitelja ioi poglavarja, poslanstvo, da oznanja evangelij in kaže ljudem pot v zveličanje. Kot mora učiti in braniti vse resnice, tako mora tudi razlagati moralni zakon ter kaznovati vse tiste, ki se ga ne držijo ali pa ga zaničujejo. Tudi zapovedi, ki jih daje Cerkev, vežejo vse .kristjane. In le zapoved1, urejujejo razmerje med poglavarji v Cerkvi in verniki; dajejo navodila, da se bogoslužje vrši e-notno iu s spoštovanjem, ki.kor se spodobi svetim stvarem; predpisuje, kako naj se zakramenti dostojno delijo in se zavarujejo pred vsem, kar ni v skladu s tako svetimi lečmi. A Bjg, ki je ustvaril človeka z dušo in telesom in hoče ljudem v svoji previdnosti tudi časno dobro, ki pa mora biti podrejeno duhovnemu, ja postavil za blagor človeštva poleg cerkvene svetno oblast v družbah, kot je n. pr. država. In tudi ta oblast lahko daje zakone in navodila za skupni blagor ter svoje l odložnike lahko prisili k njih izpolnjevanju. Ti pozitivni zakoni, ki jih dajejo postavne svetne oblasti, so poleg cerkvenih zakonov de-polnilo morale. Morala in posamezniki Ali more biti človek v svojem zasebnem življenju prost vsakega zakona, vsake obveznosti? Morda bo kdo pritrdil, češ da je Bog dal človeku svobodno voljo, s katero lahko razpolaga in dela, kar hoče, da le ne škodi svojemu bližnjemu. A pravi odgovor na to vprašanja je le eden in ta je: človek ni niti v svojem zasebnem življenju, v življenju, ki, zadeva le njega, neodvisen. Ker je ustvarjen od Boga, je božji. Bog ga je dvignil v nadnaravni red, ga namenil za večno slavo in to slavo mora tudi doseči, človeka veže na Boga vse poino nujnih in stalnih vezi, zato mora biti, Bogu podložen, ga zvesto ubogati, ga častiti in hvaliti, mu služiti in ga ljubiti. Vsak človek je že s tenu da je člo vek, stvar božja; brez ozira na vse, kar ga obdaja, mora izpolnjevati celo vrsto moralnih zakonov in pravil, od katerih ne moro biti nikdar oproščen. Kakšno naj bo torej njegovo zadržanje napram Bogu? Njegove misli, volja, srce, želje morajo težili, k Bogu, morajo iskati resnico, d< broto in pravico ter sovražiti zlo in greh. Človeško telo, ki je od Boga ustvarjeno, je treba spoštovati in uporabljati samo v skladu z božjimi zakoni, ki, zahtevajo čistost, čustveno ravnotežje, brzdanje poželji-vosti. (Dalje) Stran 2 SLOVENSKI PRIMOREC Ševt. 12 OKNO V SVET i J UGOSnAVLJA. Komisija za u-gotovitev vojne škodo v dižavi je s svojim delom blizu konca. Državljani so pretrpeli od strani okupatorjev in vsled notranje državljanske vojne ogromno škodo na ljudeh in ljudskem premoženju. Iz koncentracijskih taborišč bodo izpustili na ukaz maršala Tita vse jugoslovanske državljane — vojne ujetnike, — ki so se udejstvovali v službi sovražnika, da bodo s svojim delom pri obnovi domovine popravili svojo zmoto. — Nam je pa jasno, da so bili sedanji zmagovalci sami največ krivi, če je del jugoslovanskega ljudstva iskal ne toliko zveze s sovražnikom, ampak samo opore prot® »ropu, požigu in umoru«, ki so jih sedanji zmagovalci skozi več let izvajali nad onimi, ki niso slepo drli v gozdove. Zakonodajni odbor narodne skupščine v Beogradu je v marcu začel razpravo o obvezni civilni poroki, ki je vpeljana po novi ustavi. Civilna poroka se mora izvršiti pred cerkveno, ki jo ustava le dopušča onim, ki to želijo. — Ustava dopušča tudi razporoko, ako oba zakonca to skleneta. — Poroke in razporoke se morajo izvršiti pred ljudskim komisarjem. Nesporazume in prepire med zakoncema pa bodo abravnavala ljudska sodišča. V Sloveniji so sestavili novo vlado. Načelnik je postal zopet Boris Kidrič, podpredsednik dr. Marijan Brecelj, drugi ministri so: Vida Tomšič, Ivan Maček, dr. Jože Pokorn, Zoran Polič, France Leskovšek, Tono Fajfar, Janez Hribar, Tomo Brejc, dr. Miha Kambič, dr. Ahčin, dr. Anton Kržišnik. Radovedni smo, koliko partijcev je med njimi poleg predsednika Kidriča. Odmev prvega Churchillovega govora Churchillov govor na vseučilišču v i> ulionu je dvignil mnogo prahu po celom svetu Vsi svetovni časni ki zavzemajo svojo stališče glede dveh glavuih točk tega govora. Prva jo bila nujno priporočilo, naj so v prilog svetovnega ihitru lesno povežejo celo na vojaškem področju vsi angleško govoreči narodi sveta. Draga boleča točka je bila Chur chillova ugotovitev, da je Rusija od Stettina na Baltskem morju do Trsta na Jadranu spustila železen zastor preko cele Evrope in da obvladuje vse države na vzhodu tega zastora tja do Skrajnega Vzhoda icr uvaja v njih policijski režim. Pa tudi po mnogih drugih državah posejane komunistične pete kolone so dobro organizirane in delujejo v popolni pokorščini navodi,- •m,_lf.i jih prejemajo iz komunistične centrale v Moskvi. Te komunistične stranke predstavljajo naraščajoče izzivanje in nevarnost za krščansko civilizacijo. To so temna dejstva, ki jih je moral Chur ehill ugotoviti zdaj po sijajno dobljeni zmagi v najtesnejšem tovarištvu v orožju. In še to je pouda-ril, da nihče ne more vedeti, kaj namerava Sovjetska Rusija in mednarodna komunistična organizacija v bližnji bodočnosti. Do kam se mislijo razprostreti, kje so meje te poplave? Tako jasno ni o komunistični nevarnosti za krščansko civilizacijo do sedaj še noben državnik govoril. Povzdignil je pač 1. 1937. svoj glas poglavar sv. Cerkve Pij XI. v o-krožnici o brezbožnem komunizmu in se je tudi v nji pritožil črez »zaroto molka«, ker se nihče v svetovnem časopisju ni drznil jasno obsoditi komunizma kot prevratnega, versko in gospodarsko pogubnega nauka. Ako bi bili odgovorni državniki tedaj sledili sv. Očetu in postali bolj pozorni na nevarnost, ki preti svetu in krščanski civilizaciji od mednarodnega komunizma tele na verskem, ampak tudi na družabnem polju, bi Churchillu danes ne bilo treba ugotavljati te nevarnosti, ki se je ravno zaradi »zarote molka« zdaj razpasla po celem svetu. Zadržanje evropske in ameriške javnosti je glede te najnovejše »a-tomske bombe« v obliki govora starega in svetovno čislanega državnika razdeljeno v glavnem v dva tabora. Krščansko in desničarsko usmerjeni listi govor odobravajo in pišejo, da je vsega premisleka vreden, četudi se v celoti ne strinjajo z njim. Tako je ameriško časopisje Jo s pridržkom vzelo na znanje nujnost vojaške povezanosti vseh angleško govorečih držav, ker mu ni všeč, da bi se Amerika družila z Britanijo, od katoro se je šele po osvobodilnem boju oprostila in so politično in duhovno odtrgala od Evrope. Levičarski in komunistično u-smerjeni listi pa govor obsojajo in ga imenujejo razdiralca sloge, polnega nevarnosti za mir in demokracijo. Britanska in vlada ZDA zagotavljata, da nista v nobeni zvezi z Churchillovim govorom, da nista za vsebino nič vedeli pred njegovo objavo in da je Churchill govoril le v svojem imenu. Rusija z govorom ni zadovoljna in trdi, da bi mogel postati nevaren za obstoj Združenih narouov. Oglasil pa se je tudi Stalin, ki je zavrnil Churchillovo obtožbe kot neutemeljene in hujskaške. Bog daj, da bi ta govor ne imel drugo posledice kot to, da bi v Rusiji in ys3h državah, ki so pod njenim vplivom, le enkrat spoznali, da je treba za svetovni mir nele gospodarske, ampak tudi moralne preu redbe sveta in da bodo najbolj zaslužni za človeštvo, ko bodo pustili pasti diktaturo, protiverski, boj in vrnili svojim narodom demokratične svoboščine, kakor jih pozna zapadni svet krščanske civilizacije. — Imamo tudi zaupanje, da se to zgodi, ker je Fatimska Mati božja dejala, da se bo Rusija spreobrnila. Kdaj? S tiskovne konference JERUZALEM. Komisija, ki naj prouči palestinsko vprašanje v spotu med Judi m Arabci, jo dospela v Jeruzalem. Za Zaveznike bo tudi ta zadeva trd oreh. GRČIJA. Voliivt se imajo tam vršili 31. marca, a vse levičarske stranko so izjavile, da se jih ne bodo udeležile. Svet ju še /.elo bolan m se ne more vživeti v to, da so vso stranke v državi enakopravne. ŠPANiJA. Gen. Franco je izjavil v nekem govoru, da nikakor no mi sli odstopiti od predsedstva španske vlado. V Španiji bo ljudstvo i-litio vso socialno pravičnost. Ivo inunizom jo imenoval: »nesmiselno rusko tiranijo, ki je uničila pravi marksizem.« LONDON. Minister Noel Baker je povedal v spodnji zbornici, da je Rusija odklonila Eevinovo ponud-oo, da bi podaljšali od 25 do 50 let angleško-rusko prijateljsko pogodbo. BELGIJA. Socialist Špank, ki je trdi predsednik ZN, jo sprejel nalogo, da sestavi novo belgijsko vlado, ki jo niso mogli sestaviti krščanski oocialci. NEMČIJA. Rusi so v svojem zasedbenem področju vpeljali novo šolsko reformo. Vsi otroci se bodo morali učiti ruščine in angleščine. Celo računice so napravili za otroke nove, ker so bivše vsebovale nacistično propagando. Trumanove besede Predsednik ZD Truman je v svojem gvoru dne 7. marca rekel, da samo vera in duhovne sile lahko rešijo svet prod uničenjem potom atomsko bombe. Zmaga nad totalitarizmom n:, le zmaga demokracije, ampak predvsem zmaga vere. U-stanova Združenih narodov temelji na verskih načelih in zato hoče poskrbeti, da se preneha z nasiljem, Zagotoviti mora pravi mir, pravičnost, pravo svobodo in človeško osebnost. Vera in demokracija se borita za ista načela: za čast in pravo svobodo človeka. V državah, kjer vlada diktatura, človek nima nobene besede, vse je le država. V totalitarnih državah jo rojen le zato, da postane suženj države. V sredo 13. marca je g. guverner Long najprej sporočil zbranim časnikarjem, da se po raznih krajih dežele dogajajo tatvino telefonske žice. Ugotovili so, da so jo rabili pri slavolokih v čast zavezniški komisiji. »Če bi mi sedaj to zahtevali nazaj, bi nas obdolžili, da delamo politiko«. Toda če bo potrebno, bodo Zavezniki tudi proti takim nastopili in jih seveda tudi kaznovali. Vendar naj bi bilo dovolj opozorilo. Prehod iz pasu B v pas A Drugo važno opozorilo zadeva prehod prebivalstva Julijske krajine iz ene cone v drugo. Do sedaj se je ta prehod vršil svobodno in neovirano od strani zavezniških oblasti. Toda z mesecem majem bodo začeli zahtevati od prebivalcev cone B ob prehodu v cono A in narobe posebne osebne izkaznice, ki j h morajo dobiti od svojih vojaških oblasti v coni B, kakor so jih dobili prebivalci v coni A. Kdor ne bo imel te nove izkaznice, ne bo mogel iz cono B v cono A. Dokler ne bo objavljen ta novi. ukrep, ,miojo še vedno svobodno prehajati iz one cone v drugo. Ker se zdi, da jugoslovanske oblasti v coni B še niso izdale teh izkaznic za prebivalstvo, čeprav so to svoj čas sklenili na konferenci v Devinu, in da jih tako kmalu tudi ne bodo, je ZVU dovolila ono saiho izjemo od te do ločbe za delavce, ki bivajo v coni B in hodijo na delo v cono A. Tem delavcem bodo zavezniške oblasti izdalo posebno potno dovolilnico za prehod čez demarkacijsko črto. Toda v ta namen morajo njihovi gospodarji predložiti imenik takih delavcev na civilni občinski urad občine, v kateri so delavci zaposleni. Le v tem slučaju bodo izstavili delavcem potne dovolilnice za prehod čez črto. Napisi in zastave Na vprašanje, kako je z napisi in zastavami na privatnih hišah, če gospodarji ali nekateri sostanovalci niso zadovoljni, da so razobeše-ne, je g. guverner odgovoril, da policija ne bo snemala ne zastav ne brisala napisov, temveč samo skrbela za red, če jih hoče gospodar ali kdo drug, ki ima za to pravico, odstraniti. Slavoloki na javnih cestah tudi niso dovoljeni, vendar če nič ne ovirajo prometa, jih bodo pustili. Tiskovine v Jugoslavijo časopisi in tiskovine v Jugoslavijo ne gredo več, ker je neka o-krožniea, ki dovoljuje, da se smejo pošiljati tiskovine samo v Anglijo, Rusijo in bivše italijanske kolonije. Torej v Jugoslavijo nič Brzojavke v Anglijo Na pritožbo, ki jo je vlož.a SIAU na goriškega guvernerja, ker na pošti niso odposlali nekih njihovih telegramov v Anglijo in drugam v inozemstvo, je g. Long odgovoril, da ne morejo pošiljati v ino- zemstvo telegramov, ki niso podpisani od kake določene osebe. Sama označba: »Prebivalstvo te in te občine zahteva enoglasno priključitev k FLRJ« ali kaj podobnega nič ue pomeni, če ni podpisana kaka določena oseba. »Kajti v takem slučaju, je pojasnil g. guverner, bi n pr. tudi jaz lahko posl-il brzojavko na Kitajsko ter izjavil, da vse goriško prebivalstvo enodušno želi priključitev h kitajski republiki, ter se podpisal »Goriško prebivalstvo.« Dokumenti Na vprašanje, zakaj v nekih slučajih zavezniške oblasti ne upoštevajo več izjav (atto notorio), ki jih dajejo domači župniki svojcem padlih partizanov, da so ti res padli pri partizanih, je guverner odgovoril, da so se dogodile nekatere zlorabe od strani župnikov in da so zaradi tega sedaj bolj previdni. (Zaradi tega opozarjamo gg. župnike, naj bodo bolj previdni, ko dajejo različne izjave in potrdila, ter naj se ue pustijo zaradi strahu ali i i pačmga usmiljenja pripraviti do tega, da bi podpisovali kake trditve, ki niso resnične, S tem bi mi duhovniki izgubili ugled in verodostojnost ter bi s tem najbolj škodovali sebi in ljudstvu. Op. ured.) Preinembe priimkov Ker so se nekateri pritožili, da so jim zavrnili prošnjo za vrnitev slovenskega priimka, je g. guverner povedal, da se pripravlja ukrep, ki bo vso zadevo uredil. Demonstracije v Kobaridu Končno je omenil čo domonstra-cije, ki so se v sredo zjutraj vršile v Kobaridu. Zbralo se jo nekaj sto ljudi, največ iz cone B, v Kobaridu ter deinonstrikaloi pred vojašnico, kjer je nastanjena civilna policija. Hudo pa je bilo, ko je prišel med množico zavezniški kapetan v spremstvu inšpektorja civilne policije, ki je bil Slovenec. Tedaj je podivjana množica skočila nanju ter kapetana s kamenjem ranila, da so ga morali prepeljati v bolnico. Ranjeni so bili tudi štirje policisti. V znak protesta za' to surovo in grdo zadržanje množice so domačini iz Kobarida in Kobariškega kota pripravili protidomonstra-cijo, Ja bi pokazali, da pravo domače prebivalstvo ni solidarno s takimi, nasilneži. Zavezniška komisija Omenil je tudi prihod zavezniške komisije. On sam je z njo že govoril. Imel je vtis, da je zelo dobro poučena o položaju v deželi. Prišla bo tudi v Gorico. Vendar ne bo dajala nobenih izjav in tudi ne bo povedala, kam in kod bo šla. Trdno je prepričan, da bo znala najti pravo rešitev za našo deželo. Zavezniška komisija je obiskala nekatere vasi na Krasu. Zadnje čase je šla v Istro in se nastanila v Pazinu v coni B. postaviti z njo nikjer med kultur-n mi ljudmi. Nekaj drugega, zares umetniškega nam jo nudil koncert priznanega pianista Antona Trosta, ki ga je o-biskalo tudi več zavezniških častnikov, a le malo slovenskega kulturnega občinstvu; napolnili so komaj tretjino dvorane. Če bi šlo za kak nov »Miklauzer ples« ali miting, bi kričeči lepaki vabili zavedne Slovence iz mesta in dežele m celo UAIS na udeležbo. A šlo se je za resno umetuost, zato.... Površnost, plitvost, duhovna revščina — politika, politika! V teh znamenjih se giblje »uradno« slovensko življenje v Trstu. Kdaj pride zdravo slovenstvo do veljave? Zdi se, kakor da bi hoteli mednarodnemu svetu razkazovati ..urno sence svojega narodnega teli sa. Pritožbe da so v Trstu ue prodaja naš list, so prazne. Obe glavni razpečeval -nici iistov ga imata na razpolago. Če ga držita skritega pod mizo, ni naša krivda — ampak kri.vda krajevnih razmer in bojazljivosti zavednih Slovencev. Ako bo več po-gumnih kupovalcev, bo tudi več pogumnih prodajalcev. Kdaj se bomo otresli suženjskega strahu in se privadili, demokratični prostosti? Razgrni svoj list in ga beri kar javno na cesti! Kdor zaničuje se sam, podlaga je tujčevi peti. Kdor je svobode željan, ves strah mora v srcu zatreti! Domače novice NOVICE IZ TRSTA Radio Trst Naša radijska oddaja v slovenščini je naravnost zloraba Morskih valov v politične svrhe OFarjev. V »ženski uri« nam med veliko žene uvrsti komunistko — ministra Vido Tomšičevo in kiparko Dolganovo. Za časa politične stavke stavka tudi slovenska oddaja tržaškega radia. Zdi so, da so te oddaje pod vodstvom zavezniške vojaške uprave. Morda so, le tega ne razumemo, kaka je zavezniška uprava stavkale proti sami sebii. -Pod naslovom »Čistimo svoj jezik!« nas »profesor slovenščine« uči jugoslovanske stare in nove politike, poudarjajoč, da so se politiki Žinkovičevega režima obračali do ljudstva, ki so ga izrabljali, s sladkim nazivom »Mili narode!«. Polog političnega »čiščenju jezika« pa tudi jezikovno precej šepa ta ura slovenščine; naglas in izgovarjava slovenskih besed stai zelo pomanjkljiva. Svetujemo vodstvu radijsko postaje, naj vpelje še eno tedensko uro predavanj, kako bi moral govoriti gospod Pahor, da bi nas učil prav govoriti Ne zlorabljajte slovenske oddaje s propagando za politične in komunistično cilje, ki jih skrivate pod nedolžnimi naslovi Človek pričakuje, da bo kaj podučnega slišal, a nazadnje vidi, da bi lahko vse to bral v Slovenskem poročevalcu ali Ljudski pravici. Poveličevanje komunizma in nič drugega! Skrajni čas je, da se radio Trst postavi v službo tudi tistih Slovencev, ki so jim vsiljiva komunistična propaganda upira in bi radi našli v njem zdravo prosveto in pošteno zabavo. Pa se res lahko postavimo... namreč z novodobno slovensko slikarsko umetnostjo, ki nam jo je predočila partizanska slikarska razstava. Na naslovni strani prospekta so obiskovalci razstave videli slovenski ideal novih slikarjev predstavljen takole: naga ženska, zraven nje križ, a na križu, kjer je sicer Kristusova glava, ne blešči rdeča peterokraka zvezda! Zelo pomenljiv simbol za proti-krščausko umetnost! Razstava sama pa je bila tako siromašno majhna, da bi se 110 mogli Gorica Na god sv. Hilarija in Tacijana, patronov goriškega mesta, je prev-zv. g. nadškof podelil med slovosno pontifikalno mašo v stolnici svete redove številnim bogoslovcem is vseh škofij Jadranskega Primorja. Postne pridige Na Travniku v Gorici so vsak petek ob 8. uri zvečer slovenske postne pridige. Letos govori pridigar o duši in skrbi zanjo. Naslovi sedmih postnih govorov so: 1. Duša —- naša največja dragocenost, 2. Vrnimo dušam resnico, 3. Varujmo duše zmot, 4. Vrnimo dušam svobodo, 5. Vrnimo dušam ljubezen, 6. Vrnimo dušam iniiost božjo in mir, 7. Duša v. luči Kalvarije. Govori so zelo aktualni. Naj bi skrb za našo najvišjo zadevo, t. j. za dušno zveličanje, zedinila vsa slovenska srca našega mesta. Kras Avtobus je začel voziti čez Kras in veže tako naše vasi s Trstom in Gorico. Odhod iz Trsta ob 6.30, odhod iz Gorico ob 16. Vozi po cesti Trst-Sežana-Tomaj-Rihemborg-Go- rica. Obvestila V Sloveniji so izšle nekatere zbir-, ke cerkvenih pesmi. — Dr. Fr. L