Didakta 191 33 KAVALIRJI – ŽIVALSKI ZAVEZNIKI / Marko Popit, učitelj fizike in tehnike in Lucija Orehar, učiteljica razrednega pouka / OŠ Staneta Žagarja Kranj Letošnje šolsko leto so na Osnovni šoli Staneta Žagarja Kranj zaznamovale ovce. Prijazne in mehke domače živali so nam, Kavalirjem, tako »zlezle pod kožo«, da smo jim enostavno morali pomagati. V okviru mednarodnega multidisci- plinarnega raziskovalnega programa First Lego League smo letos postali živalski zavezniki ter poiskali inovativno in aktualno težavo, ki je pred nami ni reševal še nihče. To je storila naša ekipa z imenom Kavalirji, ki je sestavljena iz osmih učencev in dveh mentorjev in ki želi svet narediti boljši in bolj človeški. Interakcija človeka z živaljo je lahko pozitivna za obe vrsti, naloga ljudi pa je, da skušamo najti načine, kako lahko sožitje med nami in živalmi izboljša kakovost življenja vsem vpletenim. ZAKAJ SMO SE PRIDRUŽILI PROGRAMU FLL? Cilj človeškega življenja je najti smisel in iskanje smisla življenja se začne že zelo zgodaj. Otroci se morajo naučiti, kako vzpostaviti odnose, ki so dobri za vse udeležene, kako razumeti sebe in kako razvijati svoje notranje bogastvo, ki jih bo pred nepredvidljivimi življenj- skimi dogodki varovalo celo življenje in jim bo pomagalo ohranjati upanje za prihodnost. Prvi, ki otroku pri tem pomagajo, so njegovi starši, poleg njih pa še pomembni drugi, ki za otroka skrbijo. Ko otroci prestopijo šolski prag, postanejo učenci. Pomembno nalogo pri iskanju smisla in vrednot prevzamejo učitelji. Preko šolske sno- vi učitelji posredujejo informacije, ki jih učenci potrebujejo za učinkovito življenje v družbi, za razvoj njihovega notranjega bogastva in empatije pa je poleg šolskega dela treba iskati vedno nove načine. Dobra pot za razvoj notranjega bo- gastva je, da učencem omogočimo vpogled v življenje širše in ožje sku- pnosti, da vidijo težave, ki pestijo ljudi v njihovi okolici, z namenom, da jih senzibiliziramo zanje in razvijamo nji- hovo empatijo do te mere, da bodo kot samozavestni posamezniki lahko pristopili do pomoči potrebnih in se kot kreativni individuumi domislili rešitev zanje. Učenci se morajo nau- čiti razmišljati kritično, pridobivati številne informacije ter združevati znanje in spoznanja različnih strok, da bodo nekoč lahko samostojno raz- vijali svoje ideje. KAJ PROGRAM FLL SPLOH JE? Vrednote, ki jih sodobna družba ceni, so znanje, kreativnost, učinkovitost, sodelovanje in senzibilno opazovanje okolice. Ker se na Osnovni šoli Staneta Žagarja Kranj tega zavedamo in ker že- limo, da imajo naši učenci možnost, da vse omenjeno preizkusijo že v obdobju osnovnošolskega izobraževanja, smo se pred leti pridružili mednarodnemu multidisciplinarnemu raziskovalnemu programu First Lego League, ki mladim približuje znanost in jih navdušuje za raziskovanje. Program je zasnovan tako, da mora skupina mladih, ki jih na tek- movanju v sklopu tega programa vodi in spremlja mentor, medsebojno zelo dobro sodelovati, se usklajevati in učin- kovito raziskovati. Pri tem se motivira- nost učencev izrazito poveča, postajajo vedno bolj drzni, inovativni in podjetni ter se naučijo sodelovati z ljudmi iz svoje okolice. Program je zasnovan premišlje- no in učencem omogoča, da se s tehno- logijo, fiziko in matematiko srečajo na drugačen, bolj izkustven in življenjski način, kot so to vajeni pri pouku. Samo tekmovanje je sestavljeno iz štirih delov, to so: robotska tekma, tehnični intervju, projekt in vrednote. Pri prvem delu (ro- botska tekma) se morajo učenci izkazati z robotom, ki ga sprogramirajo tako, da opravi določene naloge; pri drugem delu (tehnični intervju) morajo svoje znanje programiranja predstaviti; pri tretjem delu (projekt) morajo ponuditi rešitve za določen širši sklop problemov, ki pestijo ljudi v širši in ožji okolici, in za svoje rešitve navdušiti čim večjo popu- lacijo ljudi; pri četrtem delu (vrednote) pa morajo predstaviti, kako so v času priprave na tekmovanje v svoje življenje vključili temeljne vrednote programa FLL. Vrednote, ki jih tekmovanje razvi- ja, so: da učenci pokažejo, da so prava ekipa; da delajo zato, da najdejo reši- tve; da razumejo in cenijo mentorje, ki Slika 1: Ekipa pred razstavnim prostorom 34 Didakta 191 jih vodijo in usmerjajo, in se zavedajo, da morajo odgovore na vprašanja pri- dobiti z raziskovanjem; da častijo duh prijateljskega tekmovanja; da vedo, da so odkritja pomembnejša od zmage in nagrad; da so svoje izkušnje pripravljeni deliti z drugimi ter da prijaznost in stro- kovnost izražajo pri vsem, kar počnejo. Ob vsem tem pa se morajo znati tudi zabavati in v delu uživati. Program FLL se izvaja v več kot 80 državah po vsem svetu in učencem omogoča neposre- dno izkušnjo celostnega inovacijskega procesa (FLL Slovenija). ŽIVALSKI ZAVEZNIKI Tema letošnjega tekmovanja je bila »Živalski zavezniki«. Naloga vseh so- delujočih je bila najti in raziskati pro- blem, ki lahko hkrati izboljša kakovost življenja tako ljudem kot živalim. Pri tem so morali učenci razmišljati izven ustaljenih okvirov in poiskati inova- tivne rešitve, ki so jih lahko dosegli s skupinskim delom in sodelovanjem. Osnovna šola Staneta Žagarja Kranj leži v neposredni bližini mestnega je- dra in je glede na svojo lokacijo me- stna šola, na kateri je povezanost ljudi in okolja pomembna vrednota. Naša šola premore čebelnjak ter zeliščni in zelenjavni vrt. Sama tema tekmo- vanja je bila zato letošnje leto Kava- lirjem precej blizu. Prve ideje so bile povezane z ribnikom, ki bi bil dodana vrednost šoli. Člani ekipe pa s to idejo niso bili povsem zadovoljni in so iskali naprej. Ne za to, ker ribnika pred šolo ne bi želeli, ampak zato, ker so želeli še nekaj bolj inovativnega. Ekipo Kavalirji sestavlja osem učen- cev 9. razreda: Jaša Vodnik Kos, Filip Kalan, Robert Verbič, Karin Kristan, Kim Klančar, Mia Lola Živkovič, Jure Korent Vodnik in Matej Pelko ter njuna mentorja: Marko Popit, učitelj tehnike, in Lucija Orehar, učiteljica razrednega pouka. Mesto Kranj obkrožajo gore. Če pogle- damo skozi okno, lahko občudujemo Storžič, Krvavec, v lepih dneh celo Triglav. V okoliških vaseh je kmetij- ska dejavnost še vedno zelo živa in ponekod tudi napredna, veliko kmetov pa živi v pristnem stiku z naravo. Ko so se učenci poglobili v raziskovanje, kaj bi lahko inovativnega naredili, so spoznali kmeta, ki je njihovo pomoč prav zares tudi potreboval. Povedal je, da svoje črede ovc pase na viso- kogorskih pašnikih. Ob koncu pašne sezone je ovce treba prignati nazaj v dolino, mlada jagnjeta, do starosti približno treh tednov, pa te poti še niso sposobna opraviti. Pastirji tako v naročju nesejo po eno jagnje naen- krat, a čreda se jim porazgubi, ko ovce gledajo za svojimi mladiči. Razmišljali smo, kako bi težavo odpravili, kmalu pa smo ugotovili, da druge rešitve, kot da v dolino ovce nosijo osli, ni. Med raziskovanjem pa smo se potem spomnili na torbe za majhne pse in se tako domislili nahrbtnika za jagnjeta. Ker izdelka na trgu še ni mogoče najti, smo se povezali s krojačem, ki nam je Slika 2: Predstavitev projekta si je ogledal tudi predsednik države Borut Pahor Didakta 191 35 pomagal narediti načrt in zašiti nahrb- tnik, s katerim lahko pastir naenkrat v dolino prenese štiri jagnjeta. PREDSTAVITEV NAŠEGA DELA Učenci so bili z izbranim problemom zadovoljni, saj so verjeli, da jim lahko uspe narediti nekaj uporabnega in no- vega. Idejo so najprej predstavili v šoli, svojim sošolcem, ostalim učencem, učiteljem in vodstvu šole. Četudi so se nahrbtniku za nošnjo jagnjet najprej vsi čudili, so jih prepričali argumen- ti, ki so jih Kavalirji pridobili tekom raziskovanja. Gorenjska je gorata po- krajina in visokogorskih pašnikov je razmeroma veliko. Večina jih je sicer res dostopna s prevoznimi sredstvi in tako ne predstavlja težave za transport mladih jagnjet, nekaj pašnikov pa je vseeno nedostopnih. Preden so učen- ci začeli razvijati idejo, so povpraša- li kmete v širši okolici, če bi jim tak nahrbtnik olajšal delo in bi bili zanj zainteresirani. Zavoljo dobrih odzivov in podpore vseh na šoli se je delo lah- ko pričelo. Kavalirji so kmalu ugotovili, da sami dela ne bodo zmogli. Na prvi točki tega projekta so se tako naučili, da ni dovolj, da sodelujejo samo med seboj in z mentorji, ampak je za zagotovitev uspeha treba prositi za pomoč tiste ljudi, ki se spoznajo na določeno po- dročje. Kmet je povedal, kako približno bi nahrbtnik za jagnjeta moral biti izdelan, da bi bil zanj uporaben, kro- jač Urban Zelinka pa je bil tisti, ki je učence naučil, kako se nahrbtnik iz- dela. Prišel je na našo šolo, učence poučil o kakovostnih materialih, ki bi potencialno zdržali težo štirih jagnjet, prinesel je svoj industrijski šivalni stroj in učence naučil, kako ga uporabljati. Tako so učenci pridobili spretnost ši- vanja, da so nahrbtnik lahko izdelali. Sam proces izdelovanja je bil dokaj zahteven in dolgotrajen, učenci pa so tekom izdelovanja pridobili številne spretnosti in kompetence, ki jih bodo lahko uporabljali v življenju. Izdela- ni nahrbtnik ima ojačeno hrbtišče za varovanje zdravja hrbtenice, material Slika 3: Na Storžiču Slika 4 Slika 5 36 Didakta 191 nahrbtnika je kakovosten, pralen in zelo vzdržljiv, hkrati pa prijeten za ja- gnjeta – vsaj to so bile hipoteze, ki smo jih za ta izdelek postavili, za njihovo potrditev pa smo nahrbtnik preizku- sili. Slednji je bil sprva narejen tako, da smo vsako jagnje dali v posamezni predal nahrbtnika z vrha, potem pa smo opazili, da je potrebna izboljšava, da smo lahko dali jagnje v nahrbtnik s strani. S krojačevo pomočjo je bila ta izboljšava tudi uresničena. Odločili smo se, da narejeni izde- lek testira veterinar Primož Muri, ki nam je napisal mnenje. Z izdelkom je bil zadovoljen, predlagal je nekaj izboljšav, da bi jagnjeta na daljši poti lažje dihala. Testirani izdelek je treba predstaviti javnosti in ga v primeru, da ga želiš prodajati, znati tudi trži- ti. Člani ekipe Kavalirji so se zato po pomoč obrnili na Gimnazijo Franceta Prešerna v Kranju, kjer poučujejo tudi predmet podjetništvo. Profesorici tega predmeta, Natalija Majes in Polona Maček, sta našim učencem predstavili smernice, kako se izdela pravi poslovni model. Učenci so ta model izdelali. V njem so morali zapisati svojo vizijo, potencialne partnerje, predvideti ceno in stroške ter svoj zaslužek. Potem so kontaktirali medije in jim povedali o svojem delu, sodelovali so pri pripravi dveh člankov v časopisih in reportaže na televiziji ter se tako poučili o delu z mediji. To delo jih je tako navdušilo, da so o nahrbtniku posneli celo svojo reklamo, za katero so napisali scena- rij, narisali animirane like in napisali besedilo. V tako obsežen projekt mora biti vklju- čena celotna šola in z nami so zato sodelovali skoraj vsi učenci. Prvošolci so pomagali pri pripravi materiala za predstavitev projekta na samem tekmovanju, izdelali so darila za vse sodelujoče ekipe in veliko ovco, ki je bila nosilka projekta. Učenci, ki imajo status priseljenca ali pa so ga do ne- davno imeli, so pomagali pri prevaja- nju gradiva o projektu v svoje materne jezike in gradivo pošiljali na šole v svoje domovine, da so nam tam po- magali narediti raziskavo trga, kjer bi naš izdelek lahko ponudili. NEKAJ ZAKLJUČNIH MISLI O TEKMOVANJU Tekmovanje po programu FLL je celo- vito tekmovanje, ki na prijeten način učence spodbuja k raziskovanju ter razvijanju lastnih zmožnosti in poten- cialov. Učitelji mentorji imamo dovolj proste roke in smo lahko zelo inova- tivni, kreativni in življenjski. Pri tem tekmovanju tudi mi sami razvijamo kompetence in pridobivamo znanje, raziskujemo in spoznavamo stroke, ki jih sicer ne bi. Sodelovanje, nove ideje ter občutljivost za težave ljudi in živali v naši okolici nas delajo boljše, samozavestnejše in nas ozaveščajo, da so dobre ideje včasih tik pred nami, zaradi svoje naravnanosti in površno- sti pa jih spregledamo. Ni dovolj biti dober, vsak dan se moramo truditi biti boljši, ponuditi več in izkoristiti svoje zmožnosti za dobro. Z združevanjem znanja, s sodelovanjem in spodbuja- njem te miselnosti že pri osnovnošol- cih se nam za našo prihodnost ne bo treba bati. Slika 6: Preizkus nahrbtnika na terenu Lucija Orehar, učiteljica razre- dnega pouka, ki se je Kavalirjem pridružila letos. Marko Popit, učitelj fizike in teh- nike, ki Kavalirje usmerja peto leto.