ZORA Z Bogom za domovino! Slovenski dijaki združimo se! Obseg: Str. — f Josip Juraj Strossmayer . . 101 Z. Narod in dijaštvo......103 M. N. M. Hrv. kat. akad. društvo „Hrvatska. 108 f Janez TJrbas: Matija Veter.......111 Glasnik: Zadušnice za bisk. Strossmayera u Beču. — Hrv. kat. akad. društvo „Hrvatska". — Vseueiliško vprašaje. Listek: Odlomek iz zgodovine slov. vseučilišča. — Značilno. — Podporno društvo. — Pravijo. — Število slušateljev na dunajskem vseučilišču. — „Zvonimir". Pozor! Spise in naznanila je pošiljati na uredništvo „Zore": V. Marinko, Dunaj, XVIII. okr., VVahringergiirtel 63, II., 13. Mali traven 1905. Letnik XI. Štev. VII. Glasilo katoliško-nar-odnega dijaštva. Z Bogom za domovino! Slovenski dijaki, združimo se! / f Josip Juraj Strossmayer. \ mrl je mož, ki je s svojo žarko ljubeznijo in neumornim delom objemal ves jugoslovanski svet, mož, ki se ni samo zavedal, da je moč in bodočnost Jugoslovanov v tesnem združenju, ampak ki je posvetil vse svoje življenje in delovanje v to, da bi to zavest tudi uresničil v dejanju. Kaj je bil pokojni Strossmayer hrvaškemu narodu, se ne da povedati v malo besedah. Da pač; Hrvatje ga imenujejo otca narodovega. In res. On je bil, ki je začel delovati s svojo železno energijo, ko je hrvaški narod še malodane spaval, on mu je z visoko silo svojega duha pokazal pot, ki jo ima hoditi v politiki, on mu je pokazal cilje, za kterimi naj stremi v svojem kulturnem razvoju. A ne samo svojo osebnost, marveč tudi svoje imetje je posvetil narodu. Ustanovil je vseučilišče v Zagrebu, Jugoslovansko akademijo znanosti, Galerijo slik v Zagrebu. Tako je postavil dom za dva glavna faktorja kulturnega razvoja: za vedo, za umetnost. Celi dolgi dobi svojega delovanja je udaril pečat svoje osebnosti in svojega dela. Kar je storil za Hrvate, to je storil i za nas. Pri vseh svojih delih je imel namen Hrvate približati Slovencem in Srbom; ustvariti med njimi vez edinstva. Kako lepo je izrazil to misel o svečanem trenutku, ko je otvarjal hrvatsko vseučilišče: U samom našem užem domu, dva brata l rodjena, jedne majke sinova, još predsude neke rasstavljaju. Jednu krv, jednu dušu, dva dična imena, koja jedno te isto znače, cesto puta razdvajaju. Do sveučilišta je, da te predsude i razmirice prestanu, da se braca v jednu svetu namjeru spoje." Za tem se spominja Slovencev, češ „njih udes naš udes, njih radost naša radost". Kako je pokojni biskup praktično umel te besede, je pokazal v dejanju, s tem da je stal v pismeni zvezi z odličnimi Slovenci, ter jih vzpodbujal in navduševal za delo. Rad je prihajal med Slovence, podpiral naše ustanove z radodarno roko. Zato na njegovem grobu plaka tudi Slovenija, saj z velikim Strossmayerjem je izgubila požrtvovalnega prijatelja, kot ga morebiti nima niti med lastnimi sinovi. Veliki rodoljub je videl, da se morejo majhni narodi ohraniti le v državi, kjer uživajo popolno ravnopravnost, t. j. kjer imajo svojo avtonomijo. Zato je kot politik delal z vsemi silami, da se Avstrija preustroji v federalistično državo, v kteri bi tvorili vsi Jugoslovani eno avtonomno celoto pod habsburškim žezlom. Ta vroča želja se mu ni izpolnila. Se li bo kdaj? Strossmayerja ni več. Umrl je baš v času, ko se bližajo resni dnevi naši monarhiji. Ni ga več moža, ki je v burnih dneh naše preteklosti neustrašeno branil pravice Jugoslovanov. Težko bomo pogrešali njegove varne roke, ki bi jo sedaj bolj potrebovali kot kdaj poprej. Vendar v zaupanju do velikih ciljev, ki nam jih je pokazal veliki naš vodnik, se še tesneje oklenimo njegovih idej. Njegov duh naj ostane med nami, duh jugoslovanske solidarnosti in edinosti ne v besedah, ampak v dejanju. Delovati v tem smislu, to bodi naša prisega na grobu Strossmayerja, to bodi dar posvečen njegovim manom! Narod in dijaštvo. i. pliv dijaštva na razvoj posameznih narodov je predmet mnogim razmotrivanjem. Zlasti med Slovenci se v zadnjih letih vedno več govori in piše o veliki nalogi, ktero ima vršiti slovensko •dijaštvo na polju narodnega dela. Delajo se programi in načrti, in „narodno delo" se proglaša za najvažnejšo nalogo dijaštva. Vse to nam kaže, da ima naš narod živahno in navdušeno mladino, kar mora buditi na eni strani lepe nadeje za bodočnost. Vendar se nam zdi, da se to vprašanje obdelava teoretično vse prepovršno, brez natančnega premišljevanja vseh kulturnih razmer našega naroda, praktično pa delovanje ene strani slovenskega dijaštva trezno mislečega Slovenca nikakor ne more zadovoljiti. Da nekoliko podpremo svojo trditev, hočemo v kratkem premotriti kulturni položaj našega naroda. Na razvoj vsacega naroda vplivajo razni činitelji. Mnogo je odvisno od politične samostojnosti naroda, ki je lahko najvažnejši činitelj v njegovem razvoju. Slovenci nismo imeli razen kratke dobe, nikdar svoje države. Bili smo pa v srečnem položaju, da smo se najprej prostovoljno priklopili tujemu narodu in da smo pozneje prišli v državo, ki še danes nima znaka narodne države. To je povzročilo, da mali slovenski narod v tako dolgi dobi svoje zgodovine ni izginil, kakor so izginili drugi mnogo močnejši narodi. Seveda ni ta faktor edini vplival na obstoj slovenskega naroda. Krajevne razmere dežel, v kterih so se naselili Slovenci, so povzročile, da so se isti zopet začeli deliti po geografično za one čase dokaj strogo omejenih deželah. Temu nasproti je pa zopet deloval že na prvem mestu omenjeni faktor in ne zdi se nam prevelika hipoteza, če trdimo, da bi se bili Slovenci radi geografičnih razmer krajev, v kterih stanujejo, se dalje lahko cepili. To nam dokazuje dokaj različen značaj Slovencev: Štajerca, Korošca, Kranjca, Primorca. Kulturni razvoj Slovencev je tudi odvisen od njih malega števila. Danes štejemo v Avstriji še okoli 1,188.000 Slovencev. Mnogo večjega števila nismo dosegli nikdar. Če se oziramo na to malo številce, moramo se čuditi, kako je bilo mogoče, da smo sploh obdržali svojo narodnost. To dejstvo nam obenem dokazuje, da imamo Slovenci kot narod v sebi veliko življensko moč. Zgodovinska raziskavanja najnovejšega časa so pokazala nov faktor, ki nam zagonetko obstoja tako malega naroda nekoliko bolj pojasnjuje. l* Dr. Gruden je v svojem članku »o glagolici v oglejskem patriarhatu" dokazal, da smo imeli že pred glasovito protestantovsko dobo svoja slovensko književnost. Ta cerkvena književnost je gotovo mnogo pripomogla, da so Slovenci ohranili svojo narodnost, saj se še danes lahko prepričamo med koroškimi Slovenci, kolikega pomena da je jezik v cerkvi za ohranitev narodnosti; in cerkev kot vsaka socijalna inštitucija je dokaj konservativna. Danes še nikakor ne moremo dovolj ceniti pomena Grudnovih izvajanj, ker imamo še premalo gradiva, vendar pozdravljamo lahko v tej razpravi temeljito delo, ki nam pokaže našo preteklost v veliko lepši luči, kakor smo jo dosedaj gledali, in nam obenem reši tudi mnogo važnih vprašanj. V nadaljnem razvoju slov. naroda opazujemo že dokaj določneje vpliv svetovnih idej. Doba reformacije je sicer zatrla prve pojave jugoslovanske književnosti, toda postavila je na njeno mesto samostojna slovensko književnost, ki je od tedaj do preteklega stoletja že toliko narastla, da si „ilirska struja" med Slovenci ni mogla pridobiti tal. Ča sodimo torej reformacijsko dobo med Slovenci z ozkega slovenskega stališča, jo moramo v njenem pomenu za nadaljni kulturni razvoj naroda visoko ceniti, ker nas je ona odtrgala od ostalih Jugoslovanov in nas tako približala zapadni omiki. Če pa pomislimo malenkostno velikost slov. naroda, ki nikakor ne garantira, da bi se mogli vsi vplivi zapadne kulture narodovi individualnosti prikrojiti brez škode, moramo brez ozira na politično važnost narodnostne edinosti vseh Jugoslovanov že samo s tega stališča obžalovati, da smo sploh kdaj imeli Trubarja. V novejšem času je tudi ideja svobode mnogo vplivala na kulturni razvoj našega naroda. Po celem Slovenskem se je začelo živahno gibanje in smisel za skupnost vseh Slovencev se je v tej dobi osvoboditve narodov porajala tudi med nami. S to idejo svobode nima prav ničesa opraviti takozvani liberalizem, ki je tudi med Slovenci dobil mnogo pristašev, in ki s svojim stremljenjem po absolutni svobodi človeškega duha mora stopiti v kolizijo z vsako pozitivno religijo. Liberalizem ni nič modernega, ampak je nekaj starega, saj poznamo mnogo slučajev v svetovni zgodovini, ki nam kažejo, kako se v nekaterih, dobah človeškega kulturnega razvoja pokaže socijalno destruktivno delovanje ene vrste ljudi, ki se kažejo ostre nasprotnike vsake avtoritete na duševnem polju, ki pa, če zadobe moč ravno raditega zapadejo v nasprotni ekstrem in zatirajo vsak njim in njih premoči neprikladen pojav. Najvažnejša svetovna ideja, ki je vplivala na slovenski narod in še vpliva, je pa brez dvoma katoliški pokret v zadnjih desetletjih preteklega stoletja. Ta ideja je pri nas Slovencih dobila čisto poseben značaj. Oblika, v kteri je stopila med nas, je bila sicer ostra. Ideja je nastopila bojevito in boj še danes znači njeno pot. Ravno boj pa tudi zabranjuje, va akad. društva tiskana s oznakom »akademsko«, samo se to kod našeg društva ispustilo. čuo sam, da se to dogodilo »slučajno«! Blaženi, koji »vjeruju", ali ja sam muijenja, da je to baš tako „slučajno", kao kad nam je „Zvonimir" u naslovu ispnstio oznaku „katoličko", ili kad su nas razna gospoda izgrdila najgorim pogrdama. Možda bude prilike, da se na ovo opet osvrnemo. Za što se ne bi i mi jednom poslužili „liberalnom" devizom i rekli: Svakomu svoje!? B. Hrv. kat. akad. društvo „Hrvatska" U BeČU izabrala je za ljetnji tečaj slije-deči odbor: S. Barac, stud. med. vet. predsjednik; M. Marakovič, phil. pot-predsjednik; D. Božič, teol. tajnik; I. Butkovic, pliil. blagajnik; L. Dobrilo-vic, phil. knjižničar. Vseučiliško vprašanje pride vsak čas na dnevni red v parlamentu. Koliko je upanja, da se nam želje vsaj deloma izpolnijo, ne vemo. Kakor je videti, tudi dijaštvo kaže silno malo zanimanja. To so simptomi indolence, ki je sra motna. Lansko leto smo se na univerzi pretepali. Dosegli nismo nič. Zato pa sedaj roke križem držimo in ne delamo nič. Liberalno dijaštvo smo že opetovano pozvali, naj bi se sešli enkrat vsi skupaj, da bi se pogovorili o tozadevnem delovanja o počitnicah. Ali vse zaman. Narodni radikalci so sedaj tako fascinirani od predavanj g. Grošlja, da na druge stvari sploh misliti ne morejo. Torej še enkrat pravimo: pridimo skupaj. Ne imejte strahu, da bi bil to kak klerikalen „manever". Morebiti se ven- n dar najde pot, po kteri bi na en ali drug način lahko pospešili ugodno rešitev tega za slovensko dijaštvo tako perečega vprašanja. Slovenski dijaki, spominjajte se družbe sv. Cirila in Metoda! Širite in uporabljajte narodni kolek! Li i s t e k. Odlomek iz zgodovine slov. vseučilišča. V reviji dunajske Leonove družbe „Kultur". (6. Jahrg. 1. Heft) popisuje Joseph Freiherr v. Helfert pod naslovom „Erlebnisse und Erinnerungen" germanizatorične težnje avstrijske vlade v času, ko je bil sam voditelj naučnega ministerstva. Mož je bil velik nasprotnik ponemčevalnega sistema in pravi, „da je bila to ena glavnih točk, v kteri se je razločeval od svojega ministra grofa Thuna". Obširno govori o šolstvu, kako je nenemške jezike vlada trpela samo v ljudskih šolah, v višjih učiliščih pa dopuščala samo nemščino in italijanščino, ki sta v tedanjih vladnih krogih veljala za svetovna kulturna jezika, ki jima redno gre prednost po vseh učnih zavodih. Potem preide na vseučilišča in pravi doslovno, kar mora posebno nas zanimati: Die schwachen Anfänge, die unter mir für allmähliche Errichtung slovenischer Fakultäten in Laibach gemacht worden waren, wurden nicht weiter ausgebildet. Die Frage der Errichtung einer stidslavischen Universität steht noch heute auf demselben Punkte, ja auf einem noch ungünstigeren als damals. To so besede iz najkompetentnejšega vira. Za nas so jako slabo izpričevalo. Naši poslanci pa naj pri bodoči vseučiliški debati zastaviji vse sile, da se ti „skromni začetki" obnove. M. Značilno. Nikdar se nismo spuščali v naše politične razmere v domovini, kakor tudi so za naš narod sramotne. Naš delokrog ni politika. Vendar smatramo v svojo dolžnost, da opozorimo dijaštvo na zadnje volitve v veleposestvo na Kranjskem. Tu je liberalna stranka potegnila raje z Nemci, kot pa da bi skupno s katoliško narodnimi volivci poskusila vzeti Nemcem dva mandata. Glasom Slov. Naroda, so slovenski liberalci ostentativno volili z Nemci. To govori dovolj jasno, kako daleč so zašli naši „naprednjaki". Omladina je nekoč pisala, da se „komediji" v kranjskem deželnem zboru smeje. Ali se tej komediji tudi smeje? O ne, saj velja potlačiti „kleri-kalizem". Dijaštvo, ki bi bilo res narodno brez ozira na desno ali levo, bi ne molčalo pri takem postopanju. Ker pa so raje lakaji liberalne stranke, v ktero so se po kratkem času vrnili kot skesani zgubljeni sinovi, zato ne slišiš niti besedice ogorčenja iz njih vrst. Seveda, kaj pa bi rekel SI. Narod, ki dela sedaj tako reklamo za „Prosveto", da se res čudimo, kako je mogel pozabiti na stališče, ki ga je zavzemal ob nje ustanovitvi. Podporno društvo za koroške slovenske visokošolce se je ustanovilo dne 5. aprila v Celovcu. Za žalostne koroške razmere je društvo velikega pomena. V pripravljalni odbor so bili izvoljeni sledeči gospodje: Toni Schrey, c, kr. profesor v. p, dr. Janko Brejc, odvetnik, J. Arnejc, c. kr. profesor, A. Apih, profesor in A. Ekar, urednik. Pravijo, da bo vlada podprla društvi „Prosveto" in „Akademijo", da bomo lažje pogrešili svoje vseučilišče. O, jerum! Število slušateljev na dunajskem vseučilišču v zimskem tečaju 1904/0o je znašalo 8233; od teh je bilo 1950 izrednih in 6283 rednih. Juristov je bilo 3161, medicincev 1046, modroslovcev 1889. . S Kranjskega je bilo 111 juristov, 16 medicincev, 93 modroslovcev. Z Goriškega M juristov, 2 medicinca, 8 modroslovcev. S Štajerskega 79 juristov, 11 medicincev, 50 modroslovcev. Slušateljic je bil »: 36 medicink, 75 rednih in 159 izrednih mo-droslovk. Skupaj 270 slušateljic. „Zvonimir" još uvijek sanja, kako se vidi iz njegovog javnog „djelovanja", da on zastupa hrvatsku mladež u Beču. Mi ga iz tih sanja ne želimo buditi, ali tko ima oči i vidi, pitat če se: čemu tolika hrv. akad. društva u Beču, kad več „Zvon." posve zastupa hrv. mladež? „Hrvatska" je u više navrata dokazala, kako je bio nuždan njezin osnutak, a i druga se akad. društva ne osno-vaše samo „iz inada". . .] Troja je u plamenu . . . fuimus! — Gospodo, lakn noč! Sutkovia. „Zora" izhaja vsak mesec tekom šolskega leta na eni poli in stane 2 K, za dijake 1.20 K. Izdajate^ Anton Kralj. Tiskarna o. o. Mehitaristov na Dunaju.