Poskočna zdrava škatla: kako v razred vnesti zabavno minutko za zdravje? Nives Zelenjak, pedagoginja, šolska svetovalna delavka, Osnovna šola Mengeš Na OŠ Mengeš ima vsak oddelek svojega predstavnika zdrave šole, t. i. »zdravošolca«, s ka- terim se pripravljamo na izvajanje načrtovanih vsebin. Ena od aktivnosti je na naši šoli še posebej priljubljena, tako s strani zdravošolcev, ker uživajo kot izvajalci, kot s strani učencev udeležencev. Gre za poskočno zdravo škatlo. Izdelali smo jo z namenom promocije zdravja in zdrave šole – kot minutko za zdravje v času pouka. Poskočna zdrava škatla je sicer navadna kartonasta škatla, dovolj velika, da je vidna in da lahko vanjo shranimo pripomočke, ter hkra- ti okrašena, da pritegne pozornost. Vsebuje navodila in pripomočke za dejavnosti na temo gibanja, prehrane in duševnega zdravja ter spodbuja zdrav življenjski slog. Učitelju ne vzame veliko časa, a kot element aktivnega odmora v učnem procesu pripomore k zmanjševanju sedečega načina poučevanja, spodbuja povezovanje med učenci, ustvarja pozitivno vzdušje v razredu ter posledično izboljša učno učinkovitost. Ključni pojmi: poskočna zdrava škatla, zdrav ži- proste glede navodil in izvedbe (časovna omeji- vljenjski slog, izvajanje dejavnosti v času pouka. tev izvedbe ter učenci v vlogi izvajalcev). • Pripravimo pisna navodila za aktivnosti, da jih UVOD lahko izvajalec prebere, pa tudi zato, da so zbra- Šola je okolje, ki s svojim delovanjem, učnimi ak- na in shranjena za nadaljnjo uporabo. tivnostmi, medosebnimi odnosi, klimo in celotnim • Pripravimo oz. izdelamo pripomočke za izvedbo okoljem nudi priložnosti za promocijo zdravja oz. aktivnosti. zdravega življenjskega sloga. Strokovni delavci • Pripravimo evidenco izvedbe (oddelek, dejav- smo pri izbiri načinov skrbi za zdravje lahko avto- nost). nomni, ustvarjalni in izhajamo iz razvojnih potreb učencev. Otrokom in mladostnikom tako zago- Ko imamo škatlo izdelano in gradiva za aktivnosti tavljamo raznolike priložnosti za ozaveščanje o pripravljena, se naslednje šolsko leto posvetimo pomenu zdravja in celostnega dobrega počutja. samo še izvedbi, po potrebi dodajamo oz. spremi- Naša dolžnost je, da jih na različne načine ozave- njamo aktivnosti. ščamo o zdravju, tako telesnem kot duševnem, o pomenu gibanja, spanja, zdrave prehrane, sprosti- SEZNANITEV UČITELJEV tve, pozitivne naravnanosti, skrbi zase. Zdrav otrok Pomembno je, da so z vsebino in s potekom dejav- je zadovoljnejši in učno uspešnejši, zdravje je na- nosti seznanjeni tudi učitelji – razredniki, saj so pri ložba, za katero si mora prizadevati vsaka šola. S izvedbi izjemno pomembni, pomembno je spo- tem namenom delujemo tudi v okviru zdrave šole štovati njihovo avtonomijo vodenja razreda. in dejavnost poskočna zdrava škatla je ena od ak- tivnosti v mozaiku ozaveščanja o zdravem življenj- Razrednike vsako leto znova prosim, da potrdijo in- skem slogu. teres za obisk škatle v svojem razredu. Razumem, da škatla na neki način tudi zmoti učni proces (kot IZDELAVA POSKOČNE ZDRAVE ŠKATLE ga seveda hkrati obogati), in želim, da imajo razre- • Potrebujemo kartonasto škatlo velikosti 60 cm. dniki možnost, da se sami odločijo in presodijo, ali • Škatlo pobarvamo, nanjo nalepimo napis (po je dejavnost primerna za njihov oddelek (občasno eno besedo na vsako stranico). V mojem pri- npr. sporočijo, da določen teden ne želijo obiska meru smo za izdelavo napisa, slike jabolka (sim- škatle, ker imajo ocenjevanje znanja ali tehniški bol telesnega zdravja), kapljice (simbol vode, dan, da pa so zainteresirani kak drug teden). življenja) in zvezde (simbol duševnega zdravja) uporabili penasto gumo. Razredniki namreč »odprejo vrata« za možnost kva- • Na telefon posnamemo uvod (naveden v nada- litetne izvedbe dejavnosti, oni izrečejo dobrodošlico ljevanju). zdravošolcu, ko sredi dneva »prikoraka« v razred z • Snujemo ideje za aktivnosti. Na naši šoli smo veliko škatlo in »zmoti« učni proces, po potrebi po- si jih nekaj izmislili sami, nekaj smo si jih »izpo- magajo zdravošolcu pri izvedbi, s svojo naklonjeno- sodili« od drugih virov. Aktivnosti naj bodo pre- stjo pripomorejo, da je naša dejavnost uspešna. 13 Didakta USTVARJANJE TRAJNOSTNE PRIHODNOSTI Zato sem opis dejavnosti predhodno posredovala PRVI OBISK POSKOČNE ZDRAVE ŠKATLE učiteljem (in navedla, da aktivnosti lahko izvajajo Ko zdravošolec prvič prinese škatlo v razred, mora tudi ob drugih priložnostih) in se jim zahvalila za učence presenetiti, razveseliti, motivirati za sode- podporo pri izvedbi. lovanje ter škatlo učencem predstaviti na igriv na- čin. Učence vpraša, ali vedo, kaj se dogaja, zakaj je PRIPRAVA ZDRAVOŠOLCEV prišel, kaj ima v rokah … Dejavnost po oddelkih izvaja skupina starejših zdravošolcev, ki škatlo že poznajo, saj jih je obisko- Nato najavi, da zna škatla govoriti in da jim bo po- vala, ko so bili sami v nižjih razredih. Za izvedbo se vedala nekaj pomembnega. Škatla »spregovori« – zdravošolci javijo prostovoljno. Pomembno je, da v zdravošolec predvaja zvočni posnetek na telefonu, izvedbi uživajo in se čutijo suverene. ki je skrit v škatli, in ob tem pazi na primerno gla- snost posnetka: Naredimo seznam zdravošolcev, ki bodo dejavnost izvajali. Za termine se vnaprej dogovorimo – npr. »Ojla, učenci! Sem poskočna zdrava škatla, ki vas škatla bo v razrede potovala ob torkih tretjo šolsko bom poskočno obiskovala in vam zdravo pope- uro in ob petkih četrto šolsko uro (izogibamo se strila pouk v aprilu – mesecu zdravja. Nastala sem obisku v času prvih dveh šolskih ur). Javi se, kdor pod okriljem zdravošolcev. In kdo ve, kaj je letošnja ima na ta termin čas – odsotnost od pouka z do- tema zdrave šole? GIBANJE, PREHRANA IN DU- voljenjem učitelja, to uro ne potekajo ocenjevanja, ŠEVNO ZDRAVJE!1 učenec mora nadoknaditi zamujeno snov. Zato se bomo ob mojih obiskih z dejavnostmi, ki Zdravošolci se pri izvedbi menjajo, oddelek obišče- vam jih bom tisti dan pripravila, za par minutk posve- ta tudi dva hkrati (posebej mlajši in začetniki imajo tili zdravemu načinu življenja. Verjamem, da boste na začetku raje izvedbo v paru). sodelovali. DOBRO POSKRBI ZA SVOJE TELO, SAJ JE TO EDINI KRAJ, KI GA IMAŠ ZA ŽIVLJENJE!« Zdravošolec se ob dogovorjeni uri oglasi pri meni. Pomembno je, da so prostovoljci aktivno vključe- ni in da imajo možnost izbora dejavnosti, ki je tudi njim samim všeč oz. se jim zdi obvladljiva, zato skupaj izbereva aktivnost in se nanjo pripraviva – prebereva navodilo, po potrebi mu svetujem glede izvedbe oz. me vpraša za dodatna pojasnila. Dolo- čiva (označiva na seznamu) oddelke, ki jih bo obi- skal (število oddelkov glede na trajanje dejavnosti). IZVEDBA Zdravošolci na takšen način obiskujejo učence od 1. do 5. razreda in jim popestrijo pouk z izbranimi dejavnostmi v mesecu aprilu, mesecu zdravja. 14 1 Teme so določene za vsako šolsko leto posebej, po potrebi ta del spreme- nimo. Didakta NADALJNJI OBISKI Zdravošolec škatlo prinese v razred in pozdravi učence. Iz škatle vzame material, prebere navodila in izvede dejavnost. Po izvedeni dejavnosti prebere informacije »Ali veš …«. Izvedene dejavnosti beležimo v za ta namen pripra- vljen seznam, ki ga imamo kar v škatli, da se ne iz- gubi – izvajalci se menjajo, obiskujejo več oddelkov naenkrat ob različnih dnevih. PRIMERI DEJAVNOSTI USEDI SE Učenci stojijo. Usedali se bodo na različne načine: Usedi se počasi. Usedi se sproščeno. Usedi se odločno. Usedi se hitro. ri, kaj ima rad (največ štiri stvari), npr. »Rad imam Usedi se zaspano. nogomet, sonce, češnje, risanje …« Naenkrat se Usedi se krožno. ustavi pred enim od sošolcev in reče: »In tebe!« Iz- Usedi se zibajoče. brani učenec vstane iz svoje klopi in nadaljuje igro Usedi se z rokami, dvignjenimi visoko nad glavo. na enak način, prejšnji igralec pa sede na njegovo Usedi se zaskrbljeno. mesto. Igro se igramo, dokler si vsi učenci ne za- Usedi se začarano. menjajo mest/sedeža. Usedi se s sklenjenimi rokami pred sabo in zelo zelo počasi. Ko vsi učenci zamenjajo mesto, gremo v obratno Usedi se kot robot. smer: Zadnji učenec gre do svojega prvotnega Usedi se najbolj tiho, kot je možno. mesta v klopi in pohvali sošolca, ki sedi tam, npr. Usedi se tresoče. »Maja mi pomaga pri učenju./Vid je spoštljiv./Z Usedi se kot pomembnež/vzvišeno/prevzetno. Janom se je zanimivo igrati.« Igra se konča, ko so Usedi se navdušeno, v veselem pričakovanju. spet vsi na svojih prvotnih mestih. Usedi se vzravnano. Usedi se miže. Ali veš, da se veliko bolje počutimo, če razmišljamo o stvareh in osebah, ki jih imamo radi? Ali veš, da je preveč sedenja glavni problem dana- šnje generacije? Naše telo je narejeno za gibanje in BARVNO RAZGIBAVANJE hojo. Pomisli, v katerih situacijah lahko stojiš name- Učenci stojijo. Izvajalec iz škatle izžreba kartonček sto sediš (npr. ob gledanju filma, branju navodil za določene barve. Učenci, ki imajo na sebi take barve domačo nalogo, pogovoru s starši …). oblačilo ali del oblačila, opravijo vajo, zapisano na hrbtni strani kartončka. BALON Učenci stojijo. Po razredu si bodo podajali balonček, ki ne sme pasti na tla, vsak odbija balonček na svo- jem prostoru/»terenu«. Učenci morajo zbrano opa- zovati dogajanje in sodelovati. Imajo tri poskuse. Izvajalec meri čas, razred poskuša čim dlje obdržati balon v zraku. Če so spretni (več kot minuta), doda- ste še en balon (odbijajo dva balona hkrati) oz. za zelo spretne razrede tri balone. Ali veš, da ti ta vaja pomaga pri urjenju zbranosti in prilagajanja oči, kar potrebuješ pri vsakodnevnem šolskem delu? »RAD IMAM …« Najmlajši učenec začne igro tako, da vstane, v ro- kah drži blazinico ali napis »RAD IMAM …«, hodi naokrog po razredu med klopmi, ob tem govo- 15 Didakta USTVARJANJE TRAJNOSTNE PRIHODNOSTI Vaje na kartončkih: • Z očmi poišči prasko ali majhno smet na tleh. • 5-KRAT POSKOČI NA DESNI NOGI, • Poglej nekaj vsaj en meter velikega. • PRETEGNI SE KOT MAČKA, • Zapri oči in si zamisli svoj najljubši kraj. • 5-KRAT NAREDI PREDKLON, • 5 SEKUND STOJ NA ENI NOGI, Ali veš, da lahko s telovadbo za oči izboljšaš svoj • DOTAKNI SE PRSTOV NA NOGAH, vid? Če veliko delaš za računalnikom, moraš na • MOČNO DVIGNI RAMENA K UŠESOM, ZADRŽI vsakih 15 minut za 15 sekund pogledati 15 metrov TRI SEKUNDE IN JIH SPROSTI, stran od računalnika. • GLOBOKO, KOT MOREŠ, VDIHNI IN IZDIHNI. Ali veš, da vsakodnevna vadba pomembno vpliva na dobro počutje in nas ohranja zdrave tudi v sta- rosti? ČAROBNA OMARA Vodena fantazija (beremo počasi, s presledki) UVOD: »Udobno se namestite ... Zaprite oči ... Po- slušajte zvoke zunaj učilnice ... Poslušajte zvoke v tem prostoru ... Sledite svojemu dihanju ... Globoko vdihnite ... in izdihnite … Sledite mojemu glasu ... Predstavljaj si, da vstopiš v ogromno, dolgo sobo ... Soba ni opremljena, le na koncu te sobe zagledaš nekaj rjavega ... Približaš se ... Zagledaš ogromno starinsko leseno omaro ... Počasi se ji približuješ ... Postaja čedalje večja ... Vedno bliže si ji ... Že se lahko dotakneš njenega starega, hrapavega lesa in vonjaš njen starinski vonj ... Ta omara je nekaj posebnega! Je čarobna omara sreče! V njej je shra- njeno vse, vse, vse, kar lahko osrečuje ljudi! Vse! Po- časi odpreš vrata omare ...Kaj vidiš? Nato razmisliš, kaj iz čarobne omare sreče boš vzel ti: kaj te najbolj osrečuje? Vzameš lahko le tri stvari ... Omara se od- pre le enkrat. Danes imaš priložnost … Dobro raz- misli, kaj v življenju te najbolj osrečuje (tišina 10 s) ... Počasi zapreš omaro ... Stvari, ki si jih vzel, imaš pri sebi in počasi se poslavljaš od omare ... Čedalje bolj se oddaljuješ ... Še zadnjič se ozreš ... Vidiš le še rjavo pikico in občutiš srečo ob sebi ...« MOJE VREME IZHOD: »Globoko vdihneš ... in izdihneš ... Spomniš Učenci ob plakatu s pomočjo prispodobe vreme- se, kdo sedi zraven tebe na levi strani ... in kdo je na povedo, kako se danes počutijo: »Predstavljaj tvoj desni sosed ... In počasi odpreš oči.« si, da si napovedovalec vremena. Opazuješ sebe: Kdor želi, pove, kaj je vzel iz omare in zakaj. počutje, čustva, misli. Kakšno je vreme danes pri tebi?« Otroke spodbudimo, da svoje trenutno po- Ali veš, da nam dajo minutke za sproščanje misli čutje opišejo v obliki vremenske napovedi: sončno, nov zagon za miselno delo, npr. za računanje, pisa- deževno, mirno, vetrovno, viharno, delno oblačno, nje, učenje težke snovi? megleno … in ob sličico pripnejo ščipalko z napi- som »moje vreme«. POIŠČI Z OČMI Učenci sedijo. Vse odložijo, se umirijo, se naslonijo Ali veš, da imaš boljše odnose z drugimi in lažje re- na stol. Sledijo navodilom. Vajo izvajamo v tišini. šuješ svoje osebne probleme, če poznaš svoja ču- • Z očmi poišči nekaj zelenega. stva in občutja? • S pogledom se osredotoči na tri stvari rdeče barve. • Poišči in preberi poljuben napis v razredu. VSILJIVCI • Z očmi poišči nekaj mehkega. Učenci stojijo. Izvajalec bere spodnje besede, in • Poglej nekaj kvadratnega. ko učenci zaslišijo besedo, ki poimenuje sadje, • Z očmi poišči svoj izdelek. naredijo vajo, npr. poskočijo, naredijo razkorak ali • Poglej sošolca/sošolko, s katerim se veliko smejiš. dvignejo nogo, plosknejo nad glavo … Po navodilu • Osredotoči se na stvar, ki je iz kovine. izvajalca vmes lahko vajo spremenimo: 16 Didakta tabla, borovnica, šilček, malina, zvezek, predme- tnik, ananas, naravoslovje, test, melona, angle- ščina, karambol, znanje, kosmulja, knjiga, limeta, lubenica, figa, poštevanka, nalivno pero, ribez, da- telj, lepopis, šola, šestilo, breskev, granatno jabol- ko, telovadnica, banana, liči, jabolko. Ali veš, da miselne vaje razmigajo naše možganč- ke, da so še dolgo prožni in aktivni? ORIENTACIJA Učenci stojijo. V tišini sledijo navodilu: • Dvigni roko nad glavo. • Z desnico se dotakni svojega nosu. • Poglej svoja stopala. • Z levo roko se dotakni levega kolena. Ali veš, da jeza sproži fizične odzive, ki lahko škodu- • Dvigni desno nogo. jejo zdravju, npr. pospešitev proizvodnje adrenali- • Poskoči na desni nogi. na? Kdor se velikokrat jezi, drastično poveča svoje • Z obema rokama se primi za glavo. tveganje za srčni infarkt, bolj je tudi dovzeten za • Z levo nogo stopi pred desno nogo. glavobole in težave z želodcem. Zato se je vredno • S kazalcem desne noge pokaži na levi gleženj. naučiti obvladovati jezo. • Z obema rokama se objemi pod koleni. • Z levo dlanjo prekrij desno oko. SMEH • Pomežikni osebi poleg sebe. List s šalami (zvit v rolico, pripet s ščipalko) potuje • Nasmehni se. od enega do drugega učenca, vsak prebere eno • Če ti je bila igra všeč, počepni. šalo in prestavi ščipalko. Ali veš, da se z gibi križanja leve in desne polovice telesa krepijo orientacija in miselne sposobnosti možganov? OBVLADOVANJE JEZE Učenci sedijo, stole pomaknejo malo nazaj, da bodo lahko vstajali. Izvajalec jih povpraša, če so kdaj jezni in zakaj je pomembno jezo obvladova- ti. Obvladovanje jeze bodo preizkusili z igro: izva- jalec bo postopoma iz škatle izžrebal primerne in neprimerne načine ravnanja ob čutenju jeze. Učenci pri primernih odzivih vstanejo/poskočijo/ se pretegnejo, pri neprimernih obsedijo na stolu. Kartice/napisani načini ravnanja pri jezi: • Pomislim na semafor obvladovanja jeze. • Grem do pedagoginje. • Močno zaloputnem vrata. • Naredim 10 globokih vdihov, izdihov. Ali veš, da ima organizem z vsakim smejanjem več • Grem na zrak. obrambne moči – proizvajajo se celice imunskega • Cepetam na vso moč. sistema? Zaradi smeha se skrčijo mišice, v ožilje pri- • Grem do prijatelja in mu vse povem. de adrenalin in za kratek čas se poveča krvni tlak. • S pestmi boksam v nekaj mehkega. Že malo zatem pa se celotno telo sprosti, krvni tlak • Pomirim se, nato povem, kaj me moti in zakaj se konstantno niža, zavira pa se izločanje hormo- sem jezen. na stresa – kortizola. Telesne celice je treba oskr- • Na glas izrečem veliko grdih besed. bovati s kisikom, da lahko delujejo. Tudi pri tem je • Ustavim se in razmislim. pomemben smeh, saj se zaradi globokega vdiha • Grem nekam, kjer sem sam. in dolgega izdiha izboljša izmenjava zraka v orga- • Kričim kot nor. nizmu. Smejanje je tudi dobrodejna gimnastika za • Grem do svoje domače živali. trebušni in črevesni predel. V Veliki Britaniji lahko • Zdrvim ven in tečem na vso moč. depresivni bolniki obiskujejo smejalne tečaje celo na recept. Smeh je torej najboljše zdravilo. 17 Didakta USTVARJANJE TRAJNOSTNE PRIHODNOSTI ba, podajanje žogic …). Ideje podajo tudi učenci ali pa po izvedbi povedo, kako bi določeno aktivnost lahko izboljšali glede na izkušnje (npr. pri aktivnosti o šalah so povedali, da prvošolčki še ne zmorejo branja in je dobro, da izvajalci berejo šale oz. da so šale natisnjene z velikimi tiskanimi črkami in opremljene s sličico). Odzivi na aktivnost so vsako leto zelo pozitivni: zdra- vošolci izvajalci po obiskih v oddelkih navdušeno pripovedujejo o nasmejanih, razigranih in zadovolj- nih učencih, posebej pri najmlajših (1. in 2. razred), ki brez zadržkov in z igrivostjo izvajajo vaje. Vsako leto vprašajo, če bomo dejavnost izvajali tudi naslednje šolsko leto in če bodo lahko oni izvajalci, ker je to ABC res super. Seveda jim je všeč tudi to, da so odsotni Učenci se razdelijo v skupine. Skupina dobi list in pi- od pouka in da lahko pokukajo v sosednje učilnice. salo. Naloga skupin bo, da na določeno črko abece- Zelo si želijo iti v oddelke svojih bivših razredničark de (ki jo bo iz poskočne škatle izžrebal izvajalec) v eni ali tja, kjer imajo sorojence. Na ta način se starejši in minuti napiše čim več besed za sadje ali zelenjavo mlajši povezujejo tudi medgeneracijsko. Zdravošol- oz. zdravo hrano (npr. na črko A: ananas, avokado, ar- ci pa se urijo v vodenju, pridobivajo komunikacijske tičoka, aronija, amarant ...). Po pretekli minuti skupine spretnosti, marsikateri učenec premaga tremo, saj odložijo pisala in vsaka prebere napisano. Skupina z iti v polno učilnico ni lahka naloga, v takih primerih največ besedami dobi točko/sličico sadeža (iz škatle). izvajajo aktivnost v paru. Izžrebamo naslednjo črko in ponovimo igro. Najbolj so učencem všeč vaje z gibanjem. Tudi sicer si ACTIVITY na šoli prizadevamo v pouk vnašati minutke za zdrav- Izvajalec obesi na tablo seznam pojmov (iz škatle) – je. Iz tega namena je poskočna zdrava škatla tudi na- pojmi so v povezavi z zdravo šolo (gibanje, prehrana stala, saj smo hoteli na igriv in zanimiv način vnesti in duševno zdravje). Učenec izžreba listek z napisa- gibanje in ozaveščanje o posameznih vidikih zdravja nim pojmom in ga tiho prebere. Nato vrže kocko, ki v pouk. Učence pritegnejo barviti in posebni rekviziti mu pokaže način razlage pojma sošolcem (pantomi- (npr. plakat vreme, blazinica, kartice, pri plesu Baby ma, opis z besedami, risanje). Izžrebani pojem nato Shark smo narisali velikega morskega psa, ki je takoj prikaže oz. razloži. Sošolci ugibajo – v pomoč jim je vzpodbudil motivacijo …). seznam pojmov na tabli. Pripravljenost učiteljev in zdravošolcev za izvedbo, povezovanje (tako učencev kot učiteljev, s katerimi se srečujemo in se potem pohecajo oz. kaj pokomentira- jo na račun obiska škatle), ustvarjanje pozitivne ener- gije, ozaveščanje o vrednotah zdravja in predvsem otroška iskrivost nas ženejo dalje, da poskočno zdravo škatlo vsako leto malce oživimo. Za letos smo si zadali še obisk pri gospodu ravnatelju, kateremu smo hvale- žni za podporo pri tovrstnih preventivnih aktivnostih. Gre za majhne utrinke v šolskem prostoru, za katere pa menim, da jih ob večkratnem ponavljanju tekom več let (vsako leto nekaj dejavnosti, saj vseh časovno ne zmoremo izvesti) otroci ponotranjijo. In če bodo kot odrasli zato pogosteje športno aktivni, zdravo jedli, se znali poglobiti vase, se sprostili in vzpostavljali do- bre medosebne odnose, je namen dosežen. VIRI IN LITERATURA Jeriček Klanšek, H. in Bajt, M. (2015): Ko učenca strese stres in kaj lahko pri tem naredi učitelj: priročnik za učitelje in svetovalne de- ZAKLJUČEK lavce. Ljubljana: Nacionalni inštitut za javno zdravje. Predstavila sem vam nekaj dejavnosti, ki pa jih vsako Maksimović, Z. (1991): Mladinske delavnice. Ljubljana: Sekcija za preventivno delo pri Društvu psihologov Slovenije. leto dodajamo, saj je idej na pretek (gibalni spomin, Zelenjak, N. (2001): Tabor mladinskih delavnic za osnovnošolce zdrava abeceda, ples, vadba za prste, gibalna zgod- kot oblika izkustvenega učenja: diplomsko delo. Ljubljana: Filo- zofska fakulteta. 18 Didakta