Prenapeta odgoja. Veckrat se prigodi, da starši in učitelji pri vsi svoji dobri volji in pravih mislih otroke napčno vzrejajo, in ravno ko mislijo da vodijo mladost po pravi poti do njenega namene, jo še le od tega odvracajo in sčasoma popolnonia odstranijo. To se godi s prenapeto odgojo. Taka napčna odgoja inia tako le vodilo: ^Otrok se ne sme nikoli pripustiti svoji volji; neprenehoma ga mora odgojnik brusiti in vravno vati". To vodilo izvira sicer iz prave, dobre volje, in tudi nekaj koristi, in sicer tako dolgo, dokler se ga otroško serce ne pfeobje in ž njim dušnega želodcane pokvari. Odgoja, ali bolje: njeni pomočki so prav podobni telesni jedi in pijači, kteri telesu dobro služite, pa tudi zelo škodujele, če nimate prave niere. Skušnja je pokazala, da ravno ta, ki je hotel naj boije odgojevati in odgojiti, ua zadnje pri mladosti ni prav nič opravil, in ji je še celo škodoval. Da bi starši in učitelji to napčno odgojo bolje poznali in se je potem tudi ogibali, podamo tukaj nekaj znamenj, ktera se kažejo pri prenapeti odgoji. Prenapeto ravnaš z otrokom 1) če hočeš ž njim preveč gospodovati, t. j. da ga hočeš imeti v popolni oblasti, da se mora povsod in vselej ravnati po tvoji volji in po tvojein značaji, akoravno že satn sebe vidiš, da prenapeto niisliš in tirjaš to pa uno. 23 Prenapeta odgoja izvira tudi iz tega, če odgojilna vodila preveč ceniš in premalo gledaš na otrokovo osebo in na njegove zmožnosti. Marsikaj, kar komu koristi in dobro služi, drugemu ne hasne, ali mu še celd škoduje. Imej zopet pred očmi telesno jed in pijačo! 3) Prenapeto vzrejaš, če nad otrokom vedno vedno godernjaš, in ga tako rekoč nikoli ne pustiš prosto stopiti. So Ijudje, ki otroka pri vsaki stopinji, kedar gre ž njimi, z roko popravljajo, ga celo pretepajo i. t. d. Po takem ravnanji ne more biti drugače, da otroško serce popolnoma oterpne, ter se nikoli več z dobriin ne ogreje. 4) Prenapeto vzrejaš, če pri vsaki priliki otroka hvalis, ali grajaš, če mu vse, kar koli stori, pretresuješ, in mu vedno dobre ali slabe nasledke prerokuješ, če otroku hočeš vse sam kazati, narejati, storiti in pomagati, ter nikoli nisi zadovoljen s tem, da bi ga tiho opazoval, in ga potem skrivno vodil po svoji naj boljši skušnji. Starši, učitelji! pomislite včasi, kako vzrejate; izprašujte si vsaki dan, ali vsaj večkrat svojo vest o tem, in glejte, da pri vsi svoji skerbi za ljubo mladost ne zgrešite prave poti! p.