
39
V
ol

.1
7
 (

2
0
1
0
),

 N
o.

 3
, 

pp
. 

3
9

 -
 5

6
 

TV NEWS AND 
“WHITE VOICES”:

 DAGSREVYEN’S COVERAGE 
OF THE GAZA WAR 

Abstract

The media blockade imposed by Israel during its 22-

day invasion of Gaza in December 2008 - January 2009 

barred foreign reporters from entering Gaza. Eye witness 

reports were restricted to the invading Israeli military and 

to Palestinian and Arab journalists in Gaza. The blockade 

infl uenced media coverage and public opinion around the 

world. Two Norwegian aid workers and medical doctors 

managed to enter Gaza on the fi fth day of the war to work 

at the Hamas-controlled Al Shifa Hospital. As the only 

Western doctors, they were interviewed repeatedly by 

global media. They frequently appeared also in Norwegian 

media, including Dagsrevyen, the prime time evening TV 

news of NRK - The Norwegian State Broadcasting Corpo-

ration. They attributed their media appearances to their 

“white voices,” i.e. local Palestinian and Arab voices were 

less interesting to Western media. Drawing on framing 

theory, content analysis and interviews, we fi rst discuss 

possible bias and framing in Dagsrevyen’s coverage of the 

Gaza War as it ran its course. We also refl ect on post-war 

developments, before addressing the two Norwegian 

doctors and their media relations during and after the war. 

Were their interactions with the media “source-driven jour-

nalism,” and how justifi ed is their “white voices” claim?  

ROBERT VAAGAN

FRØYDIS 
JOHANNESSEN

MARIE WALSØE

Robert Vaagan is Associate 
Professor at Faculty of 
Journalism, Library and 
Information Science, Oslo 
University College; e-mail: 
Robert-Wallace.Vaagan@jbi.
hio.no.

Frøydis Johannessen is 
Project Manager at Actis 
Oslo og Akershus; e-mail: 
froydis@actis.no.

Marie Walsøe works at 
Script, Norwegian State 
Broadcasting Corporation; 
e-mail: mwalsoe@gmail.
com.



40
Background

Almost two years a� er the Gaza War that lasted from December 27, 2008 until 
January 19, 2009, public opinion in many countries remains divided on the causes 
of, and justifi cation for, the Israeli invasion, and on the long-term eff ects.1 That many 
Palestinian homes are still lying in rubble due to Israel´s refusal to allow suffi  cient 
building materials into Gaza, reinforces an impression of excessive Israeli brutality. 
What Israel won militarily, it may well have lost morally.

The Israeli invasion was designed to stop Hamas rocket launches at Sederot 
and Askelon. Israel also wanted to strike at the Hamas government which had 
been democratically elected in 2006 but went on to force Fatah out of Gaza in June 
2007. An important element was to impose a media blockade to limit the bad media 
coverage Israel got fi ghting Hizbollah during the 2006 invasion of Lebanon. The 
media blockade could prevent global media from covering the expected slaughter 
and civilian suff ering. “Operation Cast Lead” had been carefully planned. Handling 
the media and infl uencing public opinion was the fi rst major test of the National 
Information Directorate (NID) which had been set up in the spring of 2008 based on 
lessons learned in 2006 in Lebanon (Shabi 2009; Eliassen 2009). Blocked from entering 
Gaza, foreign reporters fl ocked to see the Israeli bombardment from Parash Hill near 
Sederot, a scenic resort for Israelis, subsequently named the “Hill of Shame.” 

Despite the blockade, the war a� racted considerable worldwide media a� en-
tion, not least due to the hundreds of Palestinian and Arab journalists in Gaza, 
including six reporters from Al Jazeera. There were also two Western eye witnesses: 
the Norwegian doctors Mads Gilbert and Erik Fosse. Representing NORWAC (the 
Norwegian Aid Commi� ee), they entered Gaza on the fi � h day of the war and 
worked 12 days at the Hamas-controlled Al Shifa hospital before being evacuated.2 
They gave 10-15 daily interviews to all kinds of media and Mads Gilbert also sent 
dispatches to his Norwegian media contacts. They assert their media activities were 
not at the expense of their medical duties (Cohen 2009; Gilbert and Fosse 2009b, 
109). They described Israel as a brutal aggressor collectively punishing the entire 
Palestinian population in Gaza of 1.5 million people, murdering innocent civil-
ians, violating international law and commi� ing war crimes. Branded as Hamas 
propagandists by U.S. critics (Fox News 2009) and as liars and false icons by Israeli 
critics (Steinberg 2009; Sandell 2009), they documented their story in the January 
2009 issue of Lancet, a highly respected medical journal (Gilbert and Fosse 2009a), 
and in their subsequent book (Gilbert and Fosse 2009b).

As documented by the Goldstone Report, more than 1,400 Palestinians were 
killed and 5,000 wounded, mostly non-combatants, compared with 13 Israeli 
deaths (10 military and 3 civilians) and 523 wounded (UNHRC 2009; Heyerdahl 
2009). The Palestinian Ministry of Health had originally claimed 1,314 dead and 
5,400 injured, mostly non-combatant women and children. Israeli sources gave 
much lower Palestinian fi gures, justifying civilian Palestinian losses by asserting 
that Hamas was using civilians as human shields (BBC, 2009a). Also inside Israel 
there was opposition to the invasion. Some Israeli soldiers who took part in the 
invasion later recanted and admi� ed using Palestinians as human shields (BBC 
2009b; Hammerstad 2009). Critics of Israel claim the a� ack is a refl ection of a new 
military doctrine to strike back immediately at the sites of rocket launches and 



41

target collectively civilians and civilian infrastructure to terrorise the population 
from aiding Hamas. If true, this amounts to a violation of international law, and is 
among the reasons why a lawsuit has been fi led in Norway against Israeli leaders 
for war crimes (Gilbert and Fosse 2009b, 272ff ). 

On October 16, 2009, the UNHRC endorsed the controversial Goldstone report 
(UNHRC 2009; Falk 2009; Williams 2009). While a majority of the 47 members 
decided to submit the report to the Security Council, Norway was among 11 
countries to abstain, claiming the resolution text was biased and only focused 
on Israeli responsibility (Larsen, 2009). The Goldstone Report accuses both Israel 
and Hamas of war crimes during the Gaza War and recommends that each side 
be given 6 months to conduct independent investigations. This has been rejected 
by both sides. On November 6, the UN Secretary General stated he was transmit-
ting the Goldstone report to the UN Security Council at the request of the General 
Assembly. Depending on the Security Council, the report could end up with the 
International Criminal Court (ICC). 

Research Objectives
This article addresses two research questions: The fi rst concerns the coverage 

of the war as it ran its course by Dagsrevyen, the prime time TV news program of 
Norway’s public service broadcaster NRK - The Norwegian State Broadcasting 
Corporation. Dagsrevyen plays an important agenda se� ing role and infl uences 
public opinion in Norway. To what extent was Dagsrevyen’s coverage biased and 
framed a pro-Palestinian representation of the war? The second question concerns 
the roles of aid workers and medical doctors Gilbert and Fosse, especially during 
the war but also a� erwards in the shape of their documentary book Eyes in Gaza, 
published in September 2009, which has sold 30,000 copies and is a bestseller. 
(Gilbert and Fosse 2009b). Were they, and are they, spin doctors excelling in pro-
Palestinian media manipulation and source-driven journalism? 

Framing Theory and Methodology
Framing theory has surpassed agenda se� ing and cultivation theory as the 

most widely used analytical approach in communication theory, and it is also 
popular in journalism studies. Its relevance for public opinion is well documented, 
although there is discussion on the framing process and its measurable impact on 
audiences (van Gorp 2007; Entman 2007; Scheufele and Tewksbury 2007; Weaver 
2007). While the early work of Entman propounded a single model of the entire 
framing process, Scheufele (1999) identifi ed several framing processes based on the 
interaction among interested sources and media organisations, journalists/media 
and audiences. These have been documented in Norwegian TV news media and 
press (Sand and Helland 1998/2004; Njaastad 2004; Bang 2006; Waldahl et al. 2009). 
Contemporary framing literature distinguishes three diff erent framing paradigms: 
a) the constructionist model (journalists provide interpretative packages of the posi-
tions of sources); b) the critical model (frames are the outcomes of news gathering 
routines and hegemonic elite values) and c) the cognitivist model (journalistic texts 
become embodied in the minds of audiences) (McQuail 2010, 511-512). While the 
cognitivist model is closely tied with audience, eff ect and reception studies, the 
constructionist and critical models both concentrate on selected external and internal 



42
factors on the sender and content side in the communication process. In the case 
of TV news, research has shown that the content is o� en not retained or under-
stood by the audience, which has prompted some researchers to adopt narrative 
structures in the presentation of TV news in order to improve audience retention 
and comprehension (Machill et al. 2007). Framing theory therefore spans a variety 
of approaches, from comprehensive models of the entire communication process 
combining quantitative and qualitative methodologies (De Vreese 2005) to nar-
rowly focused studies of issue-specifi c framing, measuring units limited to either 
the sender, content, audience and/or eff ect side of the communication process. 

Our intention is to draw on constructionist and critical framing theory to address 
the two research questions. We will be concerned, fi rst, with the news production 
process in Dagsrevyen and the contextualisation of NRK Dagsrevyen in Norwe-
gian debate and politics. Secondly, we will discuss the roles of Gilbert and Fosse, 
especially the media management insights gleaned from their best-selling book, 
supplemented by interviews with key respondents listed in the references.  

Dagsrevyen’s Coverage of the Gaza War

In her content analysis of Dagsrevyen’s coverage of the Gaza War, Walsøe (2009) 
found a moderately pro-Palestinian frame, but less than expected (see Table 1). Her 
research question was whether Dagsrevyen gave a biased representation of the war, 
and her working hypothesis was that sources, the interviews with Mads Gilbert 
and Erik Fosse and visual imagery constructed an overall pro-Palestinian frame. 
Her data included 124 news items on the Gaza war, all breaking news. A total of 
4 hrs, 42 minutes and 10 seconds was broadcast. 105 Norwegian sources, as well 
as 36 Israeli, 36 Palestinian and 5 from Hamas plus 39 others were interviewed or 
cited. Norwegian sources included politicians, Gilbert and Fosse, representatives 
of both sides, academics, and NRK correspondents. Israeli sources included civil-
ians, politicians and military personnel, while Palestinian sources were civilians 
aff ected by the war or political representatives. Hamas was listed separately. Other 
sources were The UN, politicians from the U.S. or other countries. The sources did 
not include Palestinian bloggers and citizen journalists in Gaza (Zayyan and Carter 
2009). Of the 124 news items, 84 (66 percent) were seen as neutral, 29 (23 percent) 
as pro-Palestinian and only 11 (8 percent) as pro-Israel. 

Mads Gilbert and Erik Fosse were interviewed 7 minutes, 42 seconds and 8 
minutes, respectively, including their appearances as special guests in studio on 
January 10 and 11, 2009. No other sources were used to such an extent, and all 
their interviews were seen as pro-Palestinian. Regarding images, all items had live 
images, one included stills and eight had other imagery (satellite pictures, maps). 
The sources of the imagery were on two occasions unidentifi ed, while The Israeli 
Air Force and the Palestinian media service provider Rama� an were both used, as 
was YouTube. Against this background, Walsøe concludes that Dagsrevyen’s cover-
age during the war, despite varied sources, was moderately framed in favour of 
the Palestinian side.

The most surprising aspect of this fi nding is perhaps that coverage and framing 
was not even more pro-Palestinian, given the Israeli media blockade, the brutal 
Israeli invasion and the sheer scale of relative human loss of life and suff ering. Some 
will also argue that showing Palestinian suff ering is not framing, on the contrary, it 
is to uphold the journalistic ideals of truthful, impartial and accurate reporting. 



43

Table 1: Summary of Findings in Walsøe (2009) Regarding Gaza Coverage by
                  Dagsrevyen

Date Time Items
Sources Doctors Framing

Image1 Image2
N P I H O MG EF PP PI N

27.12.08 13:45 6 3 2 2  1   2 1 3 L/O Unident.

28.12.08 13:08 7 6 1 2  4   2  5 L/O  
29.12.08 12:28 6 6 1 1  1   3 1 2 L/O  
30.12.08 9:33 3 3 1 1  2 2:22  1  2 L  
31.12.08 10:33 5 3 1 4 1  2:35  2 1 2 L/O Israel Air

1.1.09 5:57 3 1  3     1  2 L/O YouTube

2.1.09 10:00 5 3 4   1   1  4 L/O  
3.1.09 18:15 8 4 3 3  1 2:05  3  5 L  
4.1.09 19:20 9 6 1 5 1 3  2:40 1  8 L/O Ramattan

5.1.09 13:55 7 5 5 3 1 2   1  6 L  
6.1.09 13:12 6 8  1  1  0:06 2 1 3 L/S  
7.1.09 7:12 4 3  2  1     4 L  
8.1.09 12:31 6 5 4   3  0:45 1  5 L  
9.1.09 12:03 4 5 1 1  1     4 L Israel Air

10.1.09 21:51 8 13 1    0:35 4:21 2 2 4 L Ramattan

11.1.09 19:21 6 4 1 2  10   1  5 L/O Ramattan

12.1.09 9:56 4 7 1 2   1:01 0:08   4 L  
13.1.09 6:39 3 3 1 1       3 L  
14.1.09 11:00 6 4 2 1  2   2 1 3 L Unident.
15.1.09 12:10 6 5    4   3 1 2 L  
16.1.09 7:45 3 2  1 2 1    1 2 L  
17.1.09 7:19 4 3 1       1 3 L  
18.1.09 7:00 4 2  1  1     4 L  
19.1.09 7:17 2 1 5       1 1 L  

27.12.08
-19.1.09

4:42:10
124

100%
105 36 36 5 39 7:42 8:00

29
23%

11
8%

84
66%

  

The research by Walsøe clearly belongs in the constructionist paradigm, and to 
some degree also in the critical paradigm. She has examined the extent to which 
Dagsrevyen constructed or framed a pro-Palestinian “interpretative package” 
based on selective use of sources and content, including imagery. She has partly 
also considered pro-Palestinian framing as a result of “news gathering routines” 
(sources) and “hegemonic elite values” (Labor party and le� ist pro-Palestinian 
policies). Yet one element beyond the ramifi cations of her study was the involve-
ment of NRK Middle Eastern correspondents Sidsel Wold and Anders Tvegård. 

Time = minutes and seconds 
Sources: N= Norwegian, P=Palestinian, I=Israeli, H=Hamas, O=Other 
Doctors: MG=Mats Gilbert, EF=Erik Fosse 
Framing: PP=Pro-Palestinian, PI=Pro-Israeli, N=Neutral
Image 1 S=Stills, L=Live, O=Other
Image 2 Images from other sources than NRK: Unidentifi ed, Israeli Air Force, Ramattan (a 
Palestinian media service provider)



44
As we shall comment on later, they are surprisingly absent in Gilbert and Fosse 
(2009b) who state they regularly updated Norwegian media on developments at 
the Al Shifa Hospital. 

Bias in news reporting, like slant, spin or propaganda can result from the more 
or less conscious and systematic skewing of news frames, e.g. by source-driven 
journalism, meeting deadlines, commercial pressures, political agenda or selec-
tive news values of gatekeepers (Entman 2007). Bias can also degenerate further 
into misinformation, deception or outright lies (Miller 2004; Pilger 2005; Jowe�  
and O’Donnell 2006; Hobsbaum 2006). As the debate on media globalisation has 
shown, the nation state persists, and national media outlets like TV news channels, 
whether they are advertisement or license-fee fi nanced, tend to frame international 
issues and events through national lenses or frames (Hafez 2007; Flew 2007; Vaagan 
2008a). Al Jazeera, particularly its Arabic version, makes no secret of its pro-Palestin-
ian sympathies and its coverage of the Arab-Israeli confl ict is o� en biased, which 
is acknowledged by Al Jazeera itself (Economist 2009a). 

We now turn to two elements that can help explain and contextualise our 
fi ndings: a) the debate in Norway regarding the Arab-Israeli confl ict; and b) NRK 
Dagsrevyen gatekeepers, ideology and news values.

Norway and the Arab-Israeli Confl ict
In 1974, Norway voted in favour of allowing Palestinian chairman Yasser Arafat 

to address the UN General Assembly. This marked a watershed in the policies of 
the ruling Labour Party and Norway towards the Arab-Israeli confl ict. Norway’s 
pro-Israeli policy dating back to the creation of Israel in 1948, has from the 1970s 
gradually been replaced by a more even-handed policy through which Norway sup-
ports both sides and a two-state solution. This shi�  is refl ected in the parliamentary 
membership basis of Friends of Israel, an informal grouping of MPs, which has 
dwindled from more than 50 percent of all MPs in the 1970s and 80s to the current 
level of 15 percent, most of which hail from the non-governing Progress Party and 
Christian People´s Party.3 Today, while condemning the illegal Israeli occupation 
and se� lement policy, Norway also insists that Fatah and Hamas accept Israel within 
pre-1967 borders, and negotiate a peace agreement with Israel, as demonstrated in 
the Oslo Agreement in 1993. As a key member of the donor country group, Norway 
today provides considerable support for the Palestinian Authority, and also advo-
cates speaking to Hamas. These developments have not gone unnoticed in Israel, 
whose ambassadors to Norway, along with pro-Israeli groups in recent years have 
branded Norway as one of the most anti-Semitic countries in Europe.

The Israeli writer Manfred Gerstenfeld, head of the Jerusalem Center for Public 
Aff airs thus claims that a small Norwegian elite headed by the Foreign Minister 
and including the Norwegian royal family, is spreading anti-Israeli hatred. Profes-
sor Hilde Henriksen Waage, a specialist on the Arab-Israeli confl ict, rejects these 
claims, stressing that the right wing in Israel represented by the current Israeli 
Foreign Minister, The Centre of Public Aff airs and The Jerusalem Post are trying to 
silence all criticism of Israel by framing as anti-Semitism any legitimate criticism of 
Israeli policies. Offi  cially, The Israeli Foreign Ministry does not believe Norway to 
be anti-Israeli or anti-Semitic but notes strong disagreement with Norway is noted 
on specifi c issues, notably Hamas and Iran. Also, Norway’s celebration of Nobel 



45

Laureate Knut Hamsun who was a Nazi, is not understood in Israel, neither is the 
decision by the Norwegian Government Pension Fund (a major global investor) to 
withdraw from Elbit Systems (a supplier of surveillance technology for the separa-
tion wall between Israel and the West Bank) (Lohne 2009).

During the Gaza War public opinion was marked by considerable support for 
aiding the population of Gaza and stopping the Israeli onslaught. The normally 
pro-Israeli Norwegian Church protested to Israel that the use of military power in 
Gaza was creating a “totally unacceptable and immoral humanitarian situation” 
(Risholm 2008). On January 6, 2009, the same day 40 Palestinian school children were 
killed, Israeli Prime Minister Shimon Peres told the EU that Israel was combating 
terror. Israel was going to teach Hamas a lesson, and was justifi ed in defending its 
citizens. In Norway, this made a Labour MP call on Peres to return his Nobel Peace 
Prize from 1994 (Storvik 2009). Norwegian People’s Aid, traditionally close to the 
Labor Party, accused Israel of war crimes and called for an independent UN-led 
inquiry (NORWAID 2009). In April 2009, 6 Norwegian lawyers, with the support 
of the Norwegian Bar Association, fi led a lawsuit with the Norwegian state a� or-
ney of international crimes, accusing the Israeli leadership of war crimes in Gaza. 
The state a� orney dismissed the lawsuit in early November, stating the war was 
beyond his jurisdiction. 

In the wake of the Gaza War there has also been renewed discussion among 
Norwegian university academics and artists of a comprehensive academic and 
cultural boyco�  of Israel, although li� le concrete action has been taken, partly be-
cause the Norwegian government is opposed to any boyco�  (Åmås 2009; Johansen 
2009). In November 2009, the Norwegian P.E.N. Commi� ee awarded the Palestinian 
journalist Mohammad Omer the Ossietzky prize for outstanding contributions to 
freedom of expression. Omer has since 2003 been a regular contributor to the weekly 
Morgenbladet, a favourite of the cultural and academic elite. On returning to Gaza 
from London in June 2008, Omer was beaten up by Israeli police at the Allenby 
Bridge and was hospitalised in the Netherlands for one year (Gravdal 2009).

In public debate, a prominent fi gure who regularly draws criticism from pro-
Israeli quarters is former Conservative Prime Minister (1981-86) Kåre Willoch. In his 
later years, Willoch has become quite outspoken on the Arab-Israeli confl ict, which 
may help to explain why today only 3 MPs from the Conservative Party belong to 
Friends of Israel. Although describing himself as a friend of Israel, Willoch has on 
many occasions sharply criticised Israel’s policies towards the Palestinians. 

Adding to Norwegian debate on the Arab-Israeli confl ict is the fact that Norwe-
gian forces for several decades have served in the area, and Norwegian politicians 
and army personnel have held key UN positions relating to the Middle East such 
as the United Nations Truce Supervision Organization (UNTSO). 

Gatekeepers, Ideology and News Values 
NRK Dagsrevyen 19:00-19:30 is the most widely seen TV news program in Nor-

way, a� racting a viewership of 723.000 and 722.000 in 2007 and 2008, respectively, as 
we see in Table 2. By comparison, the NRK 21:00 news aired on Mondays through 
Thursdays gathered 546.000 and 539.000 viewers in 2007 and 2008, respectively. 
The NRK daily local (regional) news and national late evening news also a� ract 
sizeable viewerships. 



46
Table 2: Norwegian TV News 2007-2008

TV news programs in 2007 and 2008. Ratings in 1000

Program 2007 2008

Dagsrevyen (19:00 daily) 723 722

Dagsrevyen (21:00 Mon-Thurs) 546 539

Distriktsnyheter (18:40 daily) 357 376

Kveldsnytt (23:00 daily) 418 442

TV2 (18:30 daily) 419 410

TV2 (21:00 daily) 485 481

TVN (18:00 daily) 135 120

TVN (22:00 daily) 163 174

Source: TNS Gallup/NRK Annual Report 2008.

The main competitor of NRK is the commercial media enterprise TV2, which 
is licensed as a commercial public broadcaster. The TV2 18:30 and 21:00 news at-
tracted between 400.000-500,000 viewers. A third competitor has been the commer-
cial media company TV Norge, which in mid-2009 ceased airing news altogether. 
Dagsrevyen is widely seen to exert a strong agenda se� ing and formative infl uence 
on public opinion in Norway (NRK 2009; Todal Jenssen and Aalberg 2007; Waldahl 
et al. 2009).

Of course viewership fi gures, while important for funding, legitimacy and other 
reasons are not an indication of infl uence on viewership opinions or behaviour. 
Receptionist studies have shown that the content of TV news is o� en not retained 
or understood by the audience (Machill et al. 2007). This should be a concern in 
newsrooms but what we see is that studies of news production are o� en limited 
to what journalists think and do (Machin and Niblock 2006) and take audience 
impact for granted. 

Historically, the NRK has o� en modeled itself on the BBC, so one would expect 
that NRK gatekeepers, whatever their personal sympathies and political prefer-
ences, are commi� ed to BBC-inspired independent, accurate and truthful report-
ing. These values are refl ected in the statutes of NRK (§ 3-3 General requirements 
to NRK’s public service off ers) which identify as key criteria of all information 
dissemination: factuality, analysis, editorial independence and impartiality, in-
cluding high ethical standards and balance over time (NRK 2009). In Norwegian 
media history, “the great change” that set in from around 1980 was characterised 
by deregulation, political liberalisation, privatisation and marketisation. The NRK 
monopoly was disbanded, the party press dismantled. New TV channels appeared: 
TV3 (1987), TV Norge (1988), TV2 (1992) along with many local radio and TV sta-
tions (Vaagan 2008b, 24). The main competitor to NRK has been TV2, a commercial, 
advertisement- funded TV channel. (TV Norge has just decided to abandon its news 
program). The competition between the two TV channels has been a researched in 
several studies, especially their news programs (Syvertsen 1997; Sand and Helland 
1998/2004; Waldahl et al. 2009). A common conclusion in several studies is that their 
competition has made them become similar (converge) in terms of program content 
and genre, and has proven to be mutually benefi cial: Dagsrevyen would probably 



47

have been a more serious TV news program without TV2 news competition, while 
TV2 news would have been less serious without Dagsrevyen.

The gatekeeeping function of journalists and editors suggest that personal, 
professional and institutional news values have a framing eff ect on the way news 
are selected and presented. At the same time, TV news is an established genre with 
many fi xed criteria. Until 2001, The Norwegian State Broadcasting Corporation 
(NRK) had been headed by a long succession of Labour Party politicians. While 
the NRK itself has modeled itself on the BBC standards of truthful, impartial and 
accurate reporting, the political right in Norway has always maintained that NRK 
journalism primarily served the socialist interests of the Labour Party, including 
an allegedly partisan and biased coverage of the Arab-Israeli confl ict. From 2001 
to 2007, when NRK was led by a former Conservative politician and businessman 
Jon Bernander, these accusations were less pronounced. The head of NRK from 
2007, Hans-Tore Bjerkaas, is an NRK insider and his party politics are not publicly 
known. Yet NRK’s association with the Labor Party has not worn off  in the eyes of 
its critics, especially in the opposition Progress Party and the Conservative Party. 
Many Middle East correspondents of NRK in the past, especially Odd Karsten Tveit 
(1979-83, 1990-94 and 2003-07), Fritz Nilsen (1994-99) and Lars Sigurd Sunnanå 
(1999-2003), have been very critical of Israeli policies towards the Palestinians. The 
present correspondent, Sidsel Wold, appointed in 2007, is the fi rst in a long line of 
NRK correspondents to speak both Hebrew and Arabic. Based in Jerusalem, she 
regularly visits and reports from Gaza, but not during the Gaza War due to the 
media blockade.

Until around 2000, research on news traditionally dealt with the defi nition, 
process, power and ideology of news and spread across the spectrum of construc-
tionist, critical and cognitivist framing. Tumber (1999) distinguishes between 5 
strands of research: (1) the defi nitions of news (e.g. pseudo-events, i.e. man-made 
events o� en orchestrated by PR campaigns); (2) the production of news (e.g. gatekeep-
ing, socialisation of journalists into news organisations); (3) the economics of news 
(e.g. the political economy or propaganda model of news, the market-led news 
model or tabloidisation of the press); (4) the sources of news (e.g. overreliance on 
government sources, the give-and-take process between journalists and sources); 
and fi nally (5) the objectivity and ideology of news (e.g. bias and framing arising from 
journalism culture). From around 2000, some researchers have, in addition and 
under the impact of new media and online journalism, focused on the reception, 
interpretation and psychology of news, employing a deconstructivist perspective 
(Meikle 2009). 

Compared with print newspapers, TV news gives prominence to new visual 
material (footage, stills), and dramatic footage of war scenes and casualties, espe-
cially by “our own reporters” interviewing or reporting on a story (Dahlgren et 
al. 1991; Harcup and O’Neill, 2001; Allern 2001; Watson and Hill 2003, 198-199; 
Franklin et al. 2005, 173-174; Ulribe and Gunter 2007). 

A number of news values are traceable in Dagsrevyen coverage of the Gaza 
War. Eye witness reports from inside Gaza and visual material were available, 
and international media again, as in the Lebanon 2006 War, turned against Israel. 
Our analysis suggests the following nine news values as the most prominent in 
Dagsrevyen’s coverage of the war: 



48
• Magnitude (breaking news, invasion war, large military deployment, loss of 

lives).
• Surprise (Israeli invasion was expected but happened suddenly).
• New and challenging situation (Israeli media blockade).
• Signifi cance (involvement of Norwegian interests and/or citizens).
• Availability of visual material (live and stills) from combatants and other 

sources.
• Availability of local Norwegian eye witness sources (Mads Gilbert and Erik 

Fosse).
• Asymmetry (Israeli military might vs. Palestinian military inferiority).
• Legal injustice (Israel a� acking the legally elected Hamas government).
• Bad news (signifi cant loss of Palestinian lives and many casualties).

It should of course be added here in view of what has been stated about ethics, 
that many will also list here as the leading news values of Dagsrevyen’s indepen-
dent, truthful and accurate reporting. We can conjecture that such values would 
be paramount in interviews with Dagsrevyen’s editors and journalists. We do not 
dispute this possibility, but the purpose is rather to explore which other news 
values could have played a role. 

In constructivist framing, news values of sponsors and sources acting through 
source driven journalism fi lter down into the interpretative packages constructed 
by journalists. Here news values play an important role in the mise-en-scene of news 
broadcasting. All the 9 listed news values above lend themselves to this strand 
of analysis. In particular, the availability of visual material and local Norwegian 
sources seem important. This was essential in the case of the NRK Dagsrevyen 
interviews with Gilbert and Fosse. In critical framing, frames are seen as the re-
sult of news gathering routines (e.g. standard news values) and hegemonic elite 
values (e.g. elite news preferences). Critical framing also accord a major role to 
news values in the framing process. All nine news values above also fi t into this 
type of analysis. Particularly interesting to explore further seems legal injustice. 
This is because the governing coalition of the Labour Party, the Socialist Le�  Party 
and the Agrarian Party, has at times stressed that Israeli policies such as collective 
punishment against the entire Palestinian population in Gaza for Hamas rocket 
a� acks against Israel are in violation of international law. To what extent did this 
infl uence Dagsrevyen’s reporting of the Gaza War? The nine news values can be 
analysed in terms of news gathering routines in the face of a crisis situation (fi eld 
correspondents, news agencies, sources) and hegemonic elite values at the na-
tional or institutional level. Here reliance on Western news agencies can be seen 
to reproduce hegemonic Western frames of the rest of the world (Thussu 2006). 
In this perspective, drawing on mostly third-party sources but also sources from 
both belligerents, as Dagsrevyen has done, is consistent with the code of ethics of 
the Norwegian Press Association, as we shall return to below. 

With hindsight, one may well ask if it could have been otherwise. Invading 
Israeli tanks and planes blasting Palestinian homes into rubble, accompanied by 
heavy Palestinian civilian casualties, with Palestinians trapped and nowhere to 
escape, could never be the ingredients of an Israeli media success. 



49

White Voices

Doubtlessly, Mads Gilbert and Erik Fosse did very valuable medical work at Al 
Shifa hospital. They also provided moral support for their beleaguered Palestin-
ian colleagues and patients. On returning to Norway, they were thanked for their 
eff orts offi  cially by the Prime Minister of Norway. But were they also spin doctors 
excelling in pro-Palestinian media manipulation and source-driven journalism? 
What can one say about their media management based on their book? In it, they 
state the Israeli media blockade motivated them to supplement their medical work 
with alerts to global media of civilian suff ering and Israeli brutality. Mads Gilbert 
claimed, fi rst, on the Norwegian TV channel TV2 on January 5, 2009 that their 
popularity with Western media as sources were due to their white skin colour.4 

The claim is repeated in their book: Western media wanted “white voices” (Gilbert 
and Fosse 2009b, 110). 

Source Credibility

Source credibility is o� en a decisive component in assessing whether reporting 
is truthful, impartial and accurate, and can be decisive for the formation of public 
opinion. Despite increased professionalisation in journalism in many countries, 
source-driven journalism remains a challenge to impartial reporting. This is ag-
gravated by the PR and advertising industries’ use of sophisticated techniques in 
persuasion, propaganda, manipulation, spin and marketing. The journalist-source 
relationship has been subjected to detailed research. Source-driven journalism, 
single source journalism, check book journalism and “off  the record” leaks from 
anonymous sources whom journalists if necessary will go to jail to protect, are all 
challenging issues in journalist and media ethics (Allan 2005; de Burgh 2007). In 
Norway, a signifi cant part of the code of ethics of the Norwegian Press Association 
deals with “Journalistic conduct and relations with the sources.” A major concern is 
source credibility. For instance, professional journalists who want to abide by good 
professional standards must (article 3.2) “be critical in the choice of sources, and 
make sure that the information provided is correct. It is good press practice to aim 
for diversity and relevance in the choice of sources” (NPA 2009). It will be noted 
that NRK Dagsrevyen used a variety of sources in its coverage of the Gaza War. Yet 
the frequent and lengthy interviews with Gilbert and Fosse added decisively to the 
pro-Palestinian bias and framing found by Walsøe (2009). But how credible were 
Gilbert and Fosse as sources to the journalists who chose to interview them and to 
viewers who watched and listened to them, during the war? And what about the 
credibility of their book?

The Psychology of Trust

Research in social psychology shows that stereotyping is a natural response 
to a complex world (Best 1995; Myers 2002; LeDoux 2006; Ommundsen 2009).5 
Stereotyping is not per se wrong or dangerous, but can lead to a rigidity of thought 
and an inability to accept information that confl icts with values we a� ribute to this 
particular stereotype. Stereotyping fi lters the information in order for it to “fi t into” 
the existing categories in our brain. The brain is lazy, so it prefers to use already 
existing categories rather than create new ones. As a result, we tend to put new 
information into a context that is already familiar to us, which sometimes alters 
the information and distorts the intended message.



50
In war reporting, facts are largely disputable, and the audience perception of the 

source (or alleged source) is crucial to audiences’ interpretation of the information. 
Under these conditions, communication on any level is a more complex interac-
tion than the simplistic sender > message > receiver process. The receiver actively 
interprets and changes the content of the message depending on who the sender is. 
In fact, the characteristics of the sender are so important that it is diffi  cult to make 
communication meaningful without knowing the origin of the message. If we know 
the origin of the information, we can match the message with our associations of 
the sender (the values, history and identity we a� ribute to the sender). This enables 
us to make sense of a message, but it can also lead to false a� ributions and wrong 
conclusions regarding the intentions of the sender. 

Yet sometimes we do not know the origin of the information, e.g. in war reports, 
when propaganda occurs on all sides. In such cases audiences tend to mentally 
create a likely sender of the message, and then a� ribute a meaning to the com-
municated text that fi ts this “imaginary” sender. In such cases the audience does 
not only interpret the message diff erently depending on who is saying it, but also 
depending on who they think are likely to be saying it. Of course, this o� en leads 
us to draw the wrong conclusions about someone, as there is o� en only an illusory 
correlation between the individual and the perceived group. “Illusory correlation 
– this is a perception of a relationship where none exists or perception of a stronger 
relationship than actually exists” (Myers 2002, 113). Also, our explicit (conscious) 
a� itude and our implicit (automatic) a� itude towards a person can be very dif-
ferent. Trust and reliability are not so much infl uenced by conscious reasoning as 
we would like to believe, particularly in the midst of a war. Confl ict also brings 
out the darker side of humanity, such as racism and prejudice. “Racial prejudice is 
heightened during times of confl ict” (Myers 2002, 342).

To what extent is this relevant to the “white voices” claim by Gilbert and Fosse? 
In times of confl ict, psychological research shows that we look to those who ap-
pear to be similar to ourselves, who look like us, for trustworthy accounts of the 
situation. Racial prejudice is heightened. But research also shows that is tempered 
by our sense of identity: Who we believe to share our thoughts and values overall 
appears to be more important to our sense of trust than physical characteristics. 
This helps explain the popularity of Gilbert and Fosse with Western media. It also 
explains that in terms of Norwegian media and NRK Dagsrevyen, the fact that they 
were Norwegian (“our own correspondents”) was probably paramount.

Eyes in Gaza
Mads Gilbert and Erik Fosse documented their experiences in the January 2009 

issue of Lancet, a leading medical journal. This reinforced their credibility in the 
eyes of many, since the scientifi c peer-reviewing process at this level is scrupulous. 
Here the devastating eff ects of the war are spelled out, including war casualties 
and the wounded they treated during their 12 days at the hospital (Gilbert and 
Fosse 2009a). Should the Goldstone Report be referred to the ICC, this article will 
be important scientifi c documentation. Later, in September 2009, they published 
for the broader public a 308-page book in Norwegian entitled Eyes in Gaza (Gilbert 
and Fosse 2009b). It has become a bestseller in Norway. Their dramatic narrative 
includes photographs from Al Shifa hospital, and contextualises the Palestinian 



51

people’s struggle under Israeli occupation. Again, their credibility was reinforced 
by the publication of a well-documented and best-selling book by one of Norway´s 
major publishing houses. 

Our interest here lies mainly in the authors’ relations with the media, including 
Norwegian media. The authors (Gilbert has wri� en 8 chapters, Fosse the other 7) 
describe their media contacts in positive terms, they are pleased that their plight 
alongside Palestinian staff  and patients got considerable media coverage and was 
cited even in the UN Security Council, thus eff ectively thwarting the Israeli media 
blockade (p. 257). Gilbert, who appears to have been the most active with the media, 
working at his “Gaza desk” in between operations (p. 113), writes that Al Jazeera 
reported directly from the Al Shifa emergency ward, providing 24 hour media 
coverage. He also explains there were 100 fulltime journalists in Gaza and 700 
free lancers, but no Western journalists were allowed past the Israeli blockade (p. 
109). BBC journalist Christian Fraser is presented as the fi rst Western journalist to 
enter Gaza, having waited 19 days on the border between Egypt and Gaza (p.265). 
Gilbert ridicules Fox News describing him as “The Hamas Propaganda Doctor” 
(p. 110). Fosse rejects the Israeli claim that leading Hamas activists were hiding in 
the basement under the Al Shifa hospital, stating this was only an Israeli pretext 
to bomb the hospital (p. 260). They also claim Israel tried to assassinate them in 
Rafaa as they were leaving Gaza (p. 256-258).

A few direct quotes give the essence of how they dealt with the media (R. 
Vaagan’s translation):

The West were looking for “White voices […] Imagine if Western media had 
been here. Imagine all the things that are not reported (p. 110-111).

I felt considerable responsibility about disseminating what I could in terms 
of photographs and text to the Norwegian press corps. In all, I sent about 
20-30 reports with a� achments to diff erent Norwegian press contacts. This 
did not take place at the expense of being a doctor and treating patients. Erik 
most o� en appeared on CNN, I was usually on BBC and Press-TV, and we 
alternated on Norwegian TV channels. We gave about 10-15 interviews daily 
to all types of media from all over the world (p. 117-118).

We still have not seen a single Western journalist here, but very many com-
petent Palestinian and Arab journalists (p. 168). 

We reported all the time to the media that 80-90 percent of the killed and 
wounded we saw at Al Shifa were civilians (p. 269).  

The intention (of Israel) was to collectively punish the entire Palestinian 
population in Gaza (p. 270). 

A content analysis of their book identifying all references to media contacts 
reveals some interesting fi ndings. In terms of Norwegian media, which is our main 
concern, most frequent reference is made to TV2, a commercial public broadcaster 
that throughout the war maintained a reporter (Fredrik Græsvig) on “The Hill of 
Shame” overlooking Gaza (p. 167) This is from where global media, barred from 
Gaza due to the Israeli media blockade, reported on the Gaza War. In all, 8 references 
are made to TV2, including two references to Fredrik Græsvig (pp. 23, 58, 60, 71, 
129, 140, 167, 257). Surprisingly, only 2 references are made to NRK, one of which 



52
is to NRK’s Nina Einem and Nils Mehren, from the local offi  ce of NRK in Gilbert’s 
home region in Norway, (pp. 62, 167). Otherwise, the Norwegian national dailies 
A� enposten, VG and Dagbladet are referred each twice: (pp. 243, 250 and pp.116, 
167), respectively. Gilbert’ s three regular contacts to whom he sent e-mails were 
Line Fransson (Dagbladet), Jon Magnus (VG) and Fredrik Græsvig (TV2) (pp. 116-
117, 167), with copies to Nina Einem and Nils Mehren, both NRK regional offi  ce 
Troms and Finnmark. 

Among global media outlets, Al Jazeera and BBC are each referred to three 
times (pp. 58, 139, 279 and pp. 28, 118, 265, respectively), CNN once (p. 118), ABC 
TV once (p. 70), and Der Spiegel once (p. 140). There are many general references 
to other media outlets such as French television, Norwegian journalists in Israel, 
the media, Iranian TV Press-TV and several press conferences. 

It is noteworthy that no reference at all is made to NRK Dagsrevyen or to NRK’s 
Middle Eastern correspondent, although – as we have seen from fi gure 2 – both 
Gilbert and Fosse had appeared on NRK Dagsrevyen in the period 30 December 
– 12 January. How can we explain this? Gilbert sent dispatches only to his regional 
contacts but not to NRK HQ at Marienlyst, nor to NRK Middle Eastern correspon-
dent Sidsel Wold. Erik Fosse (2009) and Sidsel Wold (2009) both explain that their 
non-communication was not intentional, but the result of considerable media 
and work pressure. Nonetheless, Anders Tvegård, NRK correspondent in Gaza 
before the war, went on record describing Gilbert and Fosse as “activists with an 
agenda,” which may help to explain why Gilbert did not include Dagsrevyen HQ 
in his dispatches (Tvegård 2009; A� enposten 2009). 

Conclusion
While Dagsrevyen’s coverage of the Gaza War as it ran its course was framed 

moderately pro-Palestinian, it is another ma� er to which extent this may have 
swayed public opinion in Norway. Our analysis is limited to constructivist and 
critical framing so we have not included cognitive framing data, e.g. surveys or 
opinion polls. But our analysis indicates that Norwegian public debate and opinion 
during and a� er the Gaza War were critical of excessive Israeli brutality towards 
Palestinian civilians, and that Dagsrevyen coverage may have contributed to this 
development. 

Were Gilbert and Fosse also spin doctors during their stay at Al Shifa? Beyond 
doubt, they exceeded the duties of medical doctors, and they say so themselves. 
This was part of their rationale for going to Gaza. Still, their account was peer-re-
viewed, screened scientifi cally and accepted by Lancet. The Israeli media blockade 
encouraged global media to seek them out. In their accounts from Al Shifa hospital, 
Gilbert and Fosse gave what they saw as truthful and accurate reports on the suf-
fering they witnessed. In their book, they expanded on their original article. Had 
this been spin and media manipulation, the book would not have been printed 
by one of Norway´s leading publishers. Regarding their “white voices” claim, 
research in social psychology provides some support in terms of Western viewers. 
For Norwegian viewers, the paramount factor was most probably that Gilbert and 
Fosse were Norwegians.

A� er the September 2009 elections, the Labour Party has strengthened its role 
in Norwegian politics, and it continues to advocate support for a peaceful two-state 



53

solution and an end to Israeli occupation and se� lement policy. This will be refl ected 
also in NRK Dagsrevyen. Public opinion in Norway regarding the Palestinians on 
the Gaza Strip will in all probability continue to be mostly sympathetic, the more 
so the longer their plight continues. 

Notes:
1. While the fi nal version of the article has been written by Robert Vaagan, Frøydis Johannessen, a 
graduate student of journalism, has drafted the chapter “The Psychology of Trust,” and also drew 
our attention to the “white voices” claim, and Marie Walsøe wrote a thesis on Dagsrevyen’s coverage 
of the Gaza War as part of her undergraduate degree in Media and Communication Studies in the 
spring term of 2009, providing the starting point for this article.

2. Personal communication from Erik Fosse to Robert Vaagan, 2.10.09.

3. In November 2009, Friends of Israel included 26 of Norway´s 169 MPs: 3 from the Conservative 
Party, 10 from the Christian People´s Party and 13 from the Progress Party.

4. We are grateful to TV2 desk manager Gaute Tjelmsland for kindly providing us with a DVD of this program.

5. Interview by Frøydis Johannessen, April 15, 2009 with, Reidar Ommundsen, Associate Professor at 
the Faculty of Social Sciences, University of Oslo.

References:
Aftenposten. 2009. Kirken “på teppet” i Israels ambassade, January 6. <http://www.aftenposten.

no/nyheter/iriks/article2851117.ece>

Allan, Stuart, ed. 2005. Journalism: Critical Issues. London: Open University Press.

Allern, Sigurd. 2001. Nyhetsverdier. Om markedsorientering og journalistikk i ti norske aviser. 
Kristiansand: IJ-forlaget.

Åmås, K. Olav. 2009. En boikott av fri tenkning. Aftenposten, November 8.

Bang, Tor. 2006. Makt og spinn i mediene. Oslo: Abstrakt forlag.

British Broadcasting Corporation – BBC. 2009a. Counting Casualties of Gaza’s War. BBC News. 
London, 28 January. <http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7855070.stm> 

British Broadcasting Corporation – BBC. 2009b. Israel Soldiers Speak Out on Gaza. BBC News. 
London, 15 July. <http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8149464.stm>

Best, B. John. 1995. Cognitive Psychology. Minneapolis/St.Paul: West Publishing Company.

Cohen, Noam. 2009. Few in U.S. See Jazeera’s Coverage of Gaza War. New York Times, January 12. 
<http://www.nytimes.com/2009/01/12/business/media/12jazeera.html>

Dahlgren, Peter and Colin Sparks, eds. 1991. Communication and Citizenship: Journalism and the 
Public Sphere. New Media Age UK: Routledge.

De Burgh, Hugo, ed. 2005. Making Journalists. London: Routledge.

De Vreese, H. Claes. 2005. Framing Europe. Television News and European Integration. Amsterdam: Het 
Spinhuis.

Economist. 2009a. Waking Up from Its Sleep. Special Report on the Arab World. July 25.

Economist. 2009b. News Agencies. High Wires. February 12. <http://www.economist.com/
businessfi nance/displaystory.cfm?story_id=13109820>

Eliassen, Ingeborg. 2009. Getting Away with Murder: An Examination of Israel’s Media Strategy in 
“Operation Cast Lead.” Term Paper for Master Course in Journalism. Oslo University College: Oslo 
(unpublished). 

Entman, M. Robert. 2007. Framing Bias: Media in the Distribution of Power. Journal of 
Communication 57, 1, 163-173.

Falk, Richard. 2009. The Goldstone Report and the Battle for Legitimacy. The Electronic Intifada, 
September 22. <http://electronicintifada.net/v2/article10788.shtml>

Flew, Terry. 2007. Understanding Global Media. London: Palgrave Macmillan.

Fosse, Erik. 2009. Personal Communications to R. Vaagan by E-mail. October 2 and 15. 



54
Fox News. 2009. High-Profi le Doctor in Gaza Called an Apologist for Hamas. Fox News, January 8. 

<http://www.foxnews.com/story/0,2933,477881,00.html >

Franklin, Bob, Martin Hamer, Mark Hanna, Marie Kinsey and John E. Richardson. 2007. Key Concepts in 
Journalism Studies. London: Sage.

Gilbert, Mads and Erik Fosse. 2009a. Inside Gaza’s Al Shifa Hospital. The Lancet 373, 9659, 200-202.

Gilbert, Mads and Erik Fosse. 2009b. Øyne i Gaza. Oslo: Gyldendal.

Gravdal, Tove. 2009. Vil hjem til Gaza. Interview with Mohammad Omer. Morgenbladet, November 20.

Hafez, Kai. 2007. The Myth of Media Globalization. London: Polity Press.

Hammerstad, Kathrine. 2009. Israelske soldater: Vi brukte sivile som menneskelige skjold i Gaza. VG, 
July 15. <http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=568682>

Harcup, Tony and Deirdree O’Neill. 2001. What is News? Galtung and Ruge Revisited. Journalism 
Studies 2, 2, 261-268.

Heyerdahl, Nicolai. 2009. Vi misunner dem som døde. Dagbladet, October 18. <http://www.
aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article3325991.ece>

Hobsbaum, Julia, ed. 2006. Where the Truth Lies. Trust and Morality in PR and Journalism. London: 
Atlantic Books.

Johansen, Per Anders. 2009. Sier nei til Israel-bikott. Aftenposten, November 9.

Jowett, Garth and Victoria O’Donell. 2006. Propaganda and Persuasion. London: Sage.

LeDoux, E. Joseph. 1996. The Emotional Brain; The Mysterious Underpinnings of Emotional Life. New 
York: Simon and Schuster.

Larsen, Gry. 2009. Derfor stemte Norge avholdende. Aftenposten, November 6. 

Lohne, Jørgen. 2009. Norsk elite sprer hat. Aftenposten, November 21.

Machill, Marcel, Sebastian Köhler and Markus Waldhauser. 2007. The Use of Narrative Structures in 
Television News. European Journal of Communication 22, 2, 185-205.

Machin, David and Sarah Niblock. 2006. News Production. London: Routledge.

McQuail, Denis. 2010. McQuail’s Mass Communication Theory. London: Sage.

Meikle, Graham. 2009. Interpreting News. London: Palgrave Macmillan.

Miller, David, ed. 2004. Tell Me Lies. Propaganda and Media Distortion in the Attack on Iraq. London: 
Pluto Press.

Myers, David G. 2002. Social Psychology. New York: McGraw-Hill.

Njaastad, Olav. 2004. TV-journalistikk. Bildenes fortellerkraft. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

NORWAC – Norwegian Aid Committee. 2009. <http://www.norwac.no> 

NORWAID – Norwegian People´s Aid. 2009. Stop Israeli War Crimes. <http://www.npaid.org/
?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=7224>

NPA – Norwegian Press Association. 2009. Code of Ethics of the Norwegian Press. <http://presse.
no/Spesial/Skjulte_artikler/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=250>

NRK – Norwegian State Broadcasting Corporation. 2009. Annual Report 2008. <http://www.nrk.
no/aarsrapport/2008/content/assets/pdf/EN_NRK2008.pdf>

Ommundsen, Reidar. 2009. Interview with Frøydis Johannessen, April 15. 

Pilger, John, ed. 2005. Tell Me No Lies. Investigative Journalism and its Triumphs. London: Vintage 
Books.

Risholm, Toril. 2008. Mellomkirkelig Råd sender protestbrev til Israel. Aftenbladet.no, December 
30. <http://aftenbladet.no/innenriks/967028/Mellomkirkelig_raad_sender_protestbrev_til_
Israel%0A.html> 

Sand, Gunnar and Knut Helland. 2004. Bak TV-nyhetene. Produksjon og presentasjon i NRK og TV2. 
Bergen: Fagbokforlaget.

Sandell, Tomas. 2009. A False Icon. Jerusalem Post, January 20. <http://pqasb.pqarchiver.com/jpost/
results.html?QryTxt=Mads%2BGilbert>

Scheufele, A. Dietram. 1999. Framing as a Theory of Media Eff ects. Journal of Communication 49, 1, 
103-122.

Scheufele, A. Dietram and David Tewksbury. 2007. Framing, Agenda Setting and Priming: The 
Evolution of Three Media Eff ect Models. Journal of Communication 57, 1, 9-20.



55

Shabi, Rachel. 2009. Special Spin Body Gets Media on Message. The Guardian, January 2. <http://
www.guardian.co.uk/world/2009/jan/02/israel-palestine-pr-spin>

Stanghelle, Harald. 2009. Kampen om virkeligheten. Aftenposten, January 8.

Steinberg, M. Gerald. 2009. Human Rights Watch: White (Phosphorous) Lies. Jerusalem Post, January 
18. <http://pqasb.pqarchiver.com/jpost/results.html?QryTxt=Mads%2BGilbert> 

Storvik, Kaia. 2009. Skammer seg over Nobelprisen til Peres. Dagsavisen, January 7. <http://www.
dagsavisen.no/innenriks/article390380.ece>

Syvertsen, Trine. 1997. Den store TV-krigen. Norsk allmennfj ernsyn 1988-96. Bergen: Fagbokforlaget.

Thussu, Daya K. 2006. International Communication. Continuity and Change. London: Hodder Arnold.

Todal Jenssen, Anders and Toril Aalberg, eds. Den medialiserte politikken. Oslo: Universitetsforlaget.

Tumber, Howard, ed. 1999. News. A Reader. Oxford: Oxford University Press.

Tvegård, Anders. 2009. Personal Communication to R. Vaagan. November 11.

Ulribe, Rodrigo and Gunter Barrie. 2007. Are “Sensational” News Stories More Likely to Trigger 
Viewers´ Emotion than Non-Sensational News Stories? A Content Analysis of British TV News. 
European Journal of Communication 22, 2, 207-228.

UNHRC – United Nations Human Rights Council. 2009. United Nations Fact Finding Mission on the 
Gaza Confl ict (The Goldstone Report). <http://www2.ohchr.org/english/bodies/hrcouncil/
specialsession/9/FactFindingMission.htm>.

Vaagan, Robert, ed. 2008a. New Media, Mediated Communication and Globalization. Intercultural 
Communication Studies XVII, 3.

Vaagan, Robert. 2008b. Media, Market, State and Politics in Norway. Informacijos mokslai, 47, 4, 22-
36.

Van Gorp, Baldwin. 2007. The Constructionist Approach to Framing: Bringing Culture Back In. Journal 
of Communication 57, 1, 60-78.

Waldahl, Ragnar; Michael Bruun Andersen and Helge Rønning. 2009. TV-nyhetenes verden  Oslo: 
Universitetsforlaget.

Walsøe, Marie. 2009. Med et skjevt blikk? Var Dagsrevyens nyhetsdekning av krigen på Gaza 
27.12.08-19.1.09 balansert og nøytral? BA thesis in Media and Communication Studies. Faculty 
of Journalism, Library and Information Science, Oslo University College: Oslo.

Watson, James and Anne Hill. 2003. Dictionary of Media and Communication Studies. London: Arnold.

Weaver, H. David. 2007. Thoughts on Agenda Setting, Framing and Priming. Journal of 
Communication 57, 1, 142-147.

Williams, Ian. 2009. The Goldstone Report. Foreign Policy in Focus (FPIF) Commentary, September 23. 
<http://www.fpif.org/fpiftxt/6437>

Wold, Sidsel. 2009. Personal Communication to R. Vaagan by e-mail, October 12.

Zayyan, Heba and Synthia Carter. 2009. Human Rights and Wrongs: Blogging News of Everyday Life 
in Palestine. In S. Allan and E. Thorsen (eds.), Citizen Journalism. Global Perspectives, 85-94. New 
York: Peter Lang.


