3304 / Knjižnica »Svobodne Misli" 1. zvezek VD6T 5V. VLADIMIRA/ Cena 50 vin. „Svobodna Misel“ je svetovna zveza, ki se bori za pravico izraziti svobodno vsako misel v naboženskem, političnem, sofcijalnem itd. oziru. Resnica je, ki jo iščemo v življenju, zato smo zoper vsako laž in še bolj zoper javno laž. Svobodna veda je edina pot k resnici. V tem smislu je začela svoje delo tudi »Svobodna Misel« na Slovenskem. Hočemo prodreti v najširše vrste ljudstva, ker ravno ljudstvo je žrtev laži, ki je orodje vsakega izkoriščanja. V ta namen hočemo izdajati poleg lista tudi cene brošure, ki bodo na kratko obdelovale važna sedanja vprašanja: Svobodna misel, Svobodna šola itd., ter bomo skušali podati životopise glavnih svobodo- miselcev in prevode njih najvažnejših del. Ne moremo lepše začeti, nego s »Krstom sv. Vla- dimira«, ki bo rrotovo vsem našim somišljenikom kar 7 o najbolj dobrodošel. Knjižnica w m »SVOBODNE MISLI« 1 . zvezek Karel Havhcek Borovsky: Krst sv. Vladimira IB (z životopisom in portretom asa a Havličkovim in ilustracijami od Fr. Gellnerja) aaaasaaa Izdala Slovenska sekcija »Svobodne misli" S S S V Ljubljani 1907 S S S Tiskala Učiteljska tiskarna v Ljubljani Knjižnica „Svobodne Misli" 1. zvezek 5V. VLADIMIRA/ Cena 50 vin. ObOO^^lO UVOD. Karel Havliček Borovsky Lani je obhajal češki narod petdesetletnico enega svojih največjih sinov, Karla Havlička. Mi Slovenci smo prešli to slavij e molče, dasi bi ravno nam bilo zelo potrebno poznati življenje, stremljenje in delovanje moža, ki je bil tako velikega pomena za novi kulturni razvoj češkega naroda. On je prvi po dobi prerojenja dvignil s smelo, odločno roko zastavo neomejene svobode v boju proti pritisku in reakciji in je s tem postal glasnik vseh zatiranih in usužnjenih. V tem je splošni kulturni pomen Havličkov. Nemogoče je tu na kratko očrtati vse njegove velike težnje in cilje, mislimo pa, da je ravno njegovo delo »Krst sv. Vladimira« živ odmev njegovih političnih, socijalnih, kulturnih in naboženskih nazorov. »Češko vprašanje je nabožensko vprašanje,« pravi prof. Masaryk, »v tem znamenju je zmaga češtva.« 7 In Havliček je prvi nastopil odločni boj v tem smislu, prvi veliki potomec husitov. »Moje barva cervena a bila, dčdictvi me poctivost a sila* — v tem znamenju se je bojeval in zmagoval. Niso si upali Cehi takoj za njim — umrl je skoraj osamljen v boju — a tudi niso zmagovali. Ko pa so povzeli zopet njegovo geslo (Neruda, Machar), zmagovali so zopet. Danes se nadaljuje boj v znamenju Havličkovem. Karel Havliček se je rodil v Borovi pri Pribislavi leta 1821. kot sin kupca. Na raznih šolah v Iglavi, v Nem. Brodu in v Pragi je dobro spoznal ponemčujoči sistem avstrijskega šolstva. Hotel je delati za narod in po dokončanem gimnaziju je vstopil leta 1840. v praški lemenat. Ravno tu je imel Havliček priliko videti vso izprijenost hierarhije in ničvrednost katolicizma: prej še pobožni Havliček je spoznal, da se ne strinja z njegovim značajem ostati v stanu, ki prav tako pritiska na narod, kakor r^zne vlade. Zato je leta 1841. izstopil. Havliček je bil — kot večina slavnih mož one dobe — Slovan. Vleklo ga je torej v Rusijo, v slo¬ vansko državo. Toda tu ga je čakala nova prevara. Spoznal je vso gnilost ruskega absolutizma in opisal je te razmere v spisu »Obrazy z Rus«. Svobodomiselni duh Havličkov ni mogel trpeti prikritosti, zato je za¬ vrgel, kar ni bilo dobrega, in naj je to tudi bilo ka¬ toliško in slovansko. Zato je šel na boj proti grab- ljivemu katolicizmu, proti napačnemu slovanstvu, pa tudi proti frazarskemu domoljubju. V njem je vstal Čeh, silen kot lev, z jasnim nazorom o pravici in res¬ nici, z odkritim bojem proti hinavstvu, klečeplaztvu ter proti zatiranju in poneumnevanju naroda. 8 Gogolj, Lessing in stari, rimski Lukian so postali njegovi vzori za satiro in epigram, ki je v njih poslej šibal politične, naboženske in socijalne razmere. Po povratku iz Rusije je postal Havliček urednik lista »Pražske Noviny« in češke »Čebelice* (Češka Wčela). Takoj se je začutil Havličkov duh: boj proti absolutizmu in birokratizmu. Bližalo se je 1. 1848. in Havliček ga je dobro čutil in je hotel Čehe pripraviti na veliki trenutek. Windischgratz in grof Thun pa sta začela gospodariti na Češkem brezobzirno. Ker so bile »Pražskč Noviny« od vlade odvisne, je začel Havliček izdajati svoj list »Narodni Noviny« (5. aprila 1848). »Slovanski shod*, binkoštni nemiri in članki v »Nar. Novinah«, vse to je opozorilo vlado naHavlička; 8. junija je bil že zaprt na Hradčanih. Pri volitvah pa je bil izvoljen naenkrat v petih okrajih in je odšel na Dunaj. Meseca oktobra sta z Riegrom zaradi nemirov pobegnila z Dunaja. Dne 4. marca 1. 1849. je bila ustava oktroirana in Havliček je poiskal staro pot na¬ rodnega dela v žurnalistiki. Članki te dobe v »Nar. Novinah« in — ko je te vlada zatrla — v »Slovanu« so najsilnejši pojav Havličkove politične zmožnosti. Prišel je zaradi njih pred poroto v Kutni gori, a je bil enoglasno — oproščen. Prišla je doba »Bachovih huzarjev«, Havliček je pisal satire in epigrame, ki pa so krožili le v prepisih, kajti zaradi neprestanih groženj je 14. avgusta 1851.1. sam ustavil »Slovana«. Ko je bil v Kutni gori oproščen, odtegnil se je javnemu življenju vsaj na videz, kajti vsak boj je bil zaman. A vlada je vedela, da je Havliček eden naj¬ nevarnejših nasprotnikov in da ni varno, dokler bo on 9 na Češkem. V noči 16. decembra 1851. 1. so ga iztrgali nenadoma iz njegovega mirnega rodbinskega zatišja in ga odpeljali v izgnanstvo v Briksen. Svojo ločitev z ženo in hčerko in svojo pot v Briksen popisuje v svojih »Tirolskih elegijah«. Zrak v podnožju tirolskih gor pa je uničil Havllčku življenje. Smela je sicer priti za njim njegova žena s hčerjo, a vrnila se je 1. 1854. bolna nazaj na Češko. Po dolgih prošnjah se je smel Hav- liček vrniti šele 1. 1856., kjer je v Pragi 29. julija istega leta umrl. In češka žena Božena Nčmcova je bila edina, ki si je upala položiti na njegovo krsto — trnjev venec. Tako je bilo končano bojev polno življenje, tako je bil uničen veliki duh, največja žrtva bachovstva. Toda njegove ideje so odmevale iz groba »Kutno- horske epištoly« in »Duh Narodnlch Novin«, krepki epigrami, »Tirolske elegije« in »Krst sv. Vladimira«, to so njegova dela, ki bude danes k nadaljnemu boju proti vsem zatiralcem svobode in napredka. Prof. Masaryk je postavil Havllčku najkrasnejši spo¬ menik s knjigo »Karel Havliček a naše obrozeni«, kjer je jasno pokazal pomen Havlička in njegovega dela v razvoju češkega naroda in oživil njegove ideje v najširših vrstah naroda, ki je v tem znamenju začel najodločnejši boj. Tako se bliža čas, ki je o njem go¬ voril Havliček v predgovoru k »Kutnohorskim epiŠto- lam«: »Tudi pri nas pride čas, ko se več ne bo smelo izkoriščati čistoljudskega in bogoljubnega čuta nabo- ženstva kot stroj za poneumnjevanje ljudstva in s po- neumnjevanjem za izsesavanje, ki ga neče Bog«. Umetnost Havličkova je umetnost resnice, zato je danes tako nova, sveža in časovna kot pred 50. leti 10 Prešli so v pozabljenje pesniki Slave in domoljubja, Havliček živi. Še danes je pripoznan kot prvi mojster satiričnega sloga. In on je pisal v dobi, ko je veljal bolj kot dandanes njegov epigram : »Poštenemu grozi le glad in tatu vislice grozijo, a tebi, češki literat, i glad i vislice pretijo.« »Krst sv. Vladimira« ni niti dovršeno niti dokon¬ čano delo. A tudi tak, kakor ga je pustil avtor narodu, je najbolj krepka satira, kar jih ima v tem oziru češka literatura. S trdo in neizprosno resnico bije Havliček po uničujočem sistemu, ki zlorablja vse, da doseže svoj namen — izkoriščanje ljudstva. Snov je zajeta iz ruske zgodovine, kakor jo pripoveduje Nestor, toda Vladimiri so še danes na svetu in jezuitski marš se še vedno poje, posebno na Slovenskem. V znamenju resnice z geslom velikega Havlička gremo na skupen boj za prosvitljenje ljudstva. 11 KRST SV. VLADIMIRA PRVI SPEV: PERUN IN VLADIMIR Car Vladimir, ko na svoj god sedel je ves v baržunu, s poveljem sela je poslal v nebo k bogu Perunu. * Oj, grmi na moj god, Perun, namesto lcanonade, smodnika se ml škoda zdi, preveč ga v bitvah pade. Zagrmi na moj god, Perun, namesto kanonade, pa pridi k meni, vabim te na šalo čokolade.« — Prišel je sel k Perunovim, potrkal je na vrata in vprašal vratarico je: »Doma-li gospod ata?« »»Doma, doma je, gospod sel, tam ravno sred palače sedi s šivanko za pečjo in krpa stare hlače.«« »Car naš so, gospod očka, vas lepo pozdravit dali, in pravijo, da bi za god jim malo ropotali.« Ko to zaslišal je Perun, takoj je čelo zmračil, z zapečka skočil je na klop in hudo zarentačil: »»Res boljše pasti je gosi, magari kepe biti, kot Vladimiru vašemu le za boga služiti! Težavna služba, plače nič, in vedno polno dela, in zdaj naj bi še na ta god nebesa cela pela? Že zadnjič je pri vihrici mi nagajala strela, da cela hlačnica mi je že skoraj pregorela. Denarja malo, nič darov, in redki deputati, saj ne privoščim skoraj več si olja na solati. Pečenko v praznik le imam, in vodo moram piti, saj komaj na to službo sem se mogel oženiti. Že zdaj samo kondicija me v dobrem stanu varje, študente moram v fiziki učiti za denarje. 14 Če malo akcidence bi še od kmetic ne palo, ne mogel bi kupiti si v nedeljo žganja malo! Za prazen nič da delal bi — pač malo mi je brige, v njegovo čokolado, glej, mu kažem take fige. Car sem, car tje, in god, negod — na stvari nič ne zbriše, ne bom grmel, ne bom grmel; in car naj me v . . . piše!«« Sel stal je, kakor da noge so v zemljo mu zabite: »Pomislite, gospod Perun, kaj vendar govorite! Jaz tudi le služabnik sem, vse ima svoje meje, če to-le carju sporočim, to vam kosti prešteje!« — Perun pa zgrabil je svoj stroj in v celi jezi sveti obrnil ga na sela je, in nanj začel grmeti. Seveda ga sel čakal ni — ampak je v divjem diru popihal urno iz nebes — pa k carju Vladimiru. »Tu Veličanstvu Vašemu takoj pokorno javljam, da to, kar rekel je Perun, zelo nerad ponavljam. Grmeti noče, nad menoj je stresal svoje grive, o Veličanstvu rabil je besede razžaljive. Da čokolado, pravi, sam naj car požre, da brige za tako službo nima nič, da carju kaže fige. In carjev god, da to ni nič, — povedal rad bi tiše — pa odpustite: rekel je, da car ga naj v . . . piše.« 16 Ko Vladimir zaslišal je to grozno grobijanstvo, na tla je pljunil in zaklel, za njim pa celo panstvo. Poslal je policaje tri takoj nad grobijana: »Sem pripeljite ga pred me, da kazen bo mu dana!« Ko policaji so odšli, nazaj jim priti reče: »Do jutri še pustite ga, saj voda v breg ne teče. Ne bom si pač godu kazil zaradi tega besa, a jutri v roke ga dobim, navijem mu ušesa. In tudi za nebeški grom mi nič se ne jezimo, dokler kanone imamo, sami si zagrmimo!« In adjutanta je poslal pripeljat baterije, da pri gostiji streljajo, ko se na zdravje pije. Popevali in pili so in godci so igrali, ministri vsi so krog pasu si gumbe popuščali. In jedli so iz mesa, testa, in vsak je rad primočil, da oficirju mnogemu je pas na hlačah počil. 17 2 Vriskali in plesali so krog stebrov po dvorani, z buteljk do stropa pokali zamaški so odgnani. Kdor je tam bil, se je opil, in ni jim bilo sile, ponoči pa služabnice domov so jih nosile. DRUGI SPEV: GOSPODARSTVO Visoka gora ena je a druga je bolj nizka, kdor nima muzikantov sam, ta si na prste piska. Ko v lepem carskem dvoru so gostili se najbolje, v nebesih bil je bog Perun cel dan prav slabe volje. »Kdor ni še sam bil za boga, ta skusil je res malo, to ni tako lahkotna stvar, kakor bi v glavo palo. 18 Tam nekdo terne si želi, je stavil v loterijo, in kjer so sekurirani, še ognja si želijo. Če sam bi v srcu ne imel, do vas dobrote žive, za štruklje bi si vas povil — zmečkal kot gnile slive!« — Tobaka si je ponosljal in kihnil, da vzbudil se takoj je grom in blisk in tresk in dež na zemljo vlil se. Res, dragi Vašek ! biti bog ni šala, je težava: tam Briksen proti temu je veselje in zabava! Ponoči, ko je utihnil svet, in vse začelo spati, je hotel utrujeni Perun si pipico prižgati. Ko si natlači širasa in pipico privije, Takrat pred njim Perunka mu začne te litanije: »Saj dobro vse sem slišala, ko stala sem za vrati, kar carju Vladimiru si po selu dal poslati. Le s carjem nič mi ne začni, sem vedno govorila, ta tvoja opozicija te bo še ugonobila. 21 Vse praviš vsakemu v oči, vse pride ti z jezika, in delaš si sovražnike, veš, kaj je politika?« Če žena vpije celi dan velika je pokora, in naj bo človek ali bog, skočiti iz kože mora! Oj, ti Perune dragi moj! vse to še ni najhuje: ko ti bi vedel, kaj še vse te jutri pričakuje! 22 Od svita pa do zajtrka svet z roso poškropiti, zapreti mora luno v hlev in v solncu zakuriti. Predno duhove nočne vse se zopet spravi v vreče, in zvezde, kakor piščeta, predno se v kurnik zmeče! In ptiček vsak, in hrošček vsak, od slona do komarja — takoj na jutro vsak dobi iz božjega peharja. In kadar vstanejo ljudje, to šele je zmešnjava, od krika samega ne vem, kje se drži me glava. Kdor ni mravljincev ali 6s imel že kdaj v ušesih, ne ve, kaj avdijenca je, ki se godi v nebesih. To stokanja in prošenj je, da glavo bi razgnalo: ta vpije, vzdiha, šepeta, ta v psalmih poje hvalo. In kaj vse hočejo ljudje, kdo znal bi popisati! to znorel bi, če hotel vse bi v glavi obdržati. Ta zdravja hoče, ta otrok, ta nima spet kaj jesti, in ta spet, da po fabrikah bi prepovedal presti. 19 2 * Ta prosi, da bi varoval mu loko, žito v podu, in ta spet, da podpiral bi mu kravo pri porodu. Kmet jeden prosi me za dež, da bi mu lan orosil, in drugi solnca si želi, ker je seno pokosil. Ta toplo si želi, ta mraz, ta spet bi rad drugače, ta drago žito, ta cen6 — . in ta spet boljše plače. Da stare babe vstvaril sem, preglavico mi dela, če kmalu ne potihnejo, bo druga jim zapela! Da bi jih grom! — saj bi ne klel, a kdo naj se zmaguje, če koza mleka ji ne da, bogu se pritožuje. Nikdo za sebe ne skrbi, za vse vsak mene moli, v lenobi čaka, da z neba mu prileti kaj doli. Sušiti tu, močiti tam, in tam gnojiti polje, ta zdravje svoje skazil je, in bog naj pošlje bolje. Mori me ena noč in dan, bi rada se možila, in druga svojega moža bi rada se znebila. 20 Perune, ti nesrečni, oj, le kam si mislil, brate? žaliti carja svojega, zdaj on se spravi nate. Perune, jaz bi svetoval: zapusti svoje dvore! če enkrat v roke te dobe, živ krst ti ne pomore! TRETJI SPEV: VOJAŠKO SODIŠČE Oj bože! Da sem policaj! To radost velika! Kar kogar hoče — hop — z menoj — — pod ključ — in konec krika. ') Vsak mora spoštovati ga: kdor njemu se postavi, za razžaljenje dolgo let iz ječe se ne spravi. Plačajte policaji, hej! — ne mislite z denarjem! krojačem šib država da — in palic broj čevljarjem. Slušajte, božji vi ljudje, kaj pesem moja pravi: da rokam policajev se sam bog v bran ne postavi. 23 Prijeli so, zvezali ga, in nič se ne zdržuje, dva ga za rame vlečeta, in eden zadaj suje. »Peljite vsaj za gumni me, saj vam se nič ne branim, ne delajte sramote mi pred celim ljudstvom zbranim!« Pri gumnih pa Perunka je perilo ravno prala, pri suknjiči Perunčkovi je nekaj izpirala. Ko je moža zagledala, se je raztogotila in z mokrimi se cunjami je vsa oborožila. A stari, res, ta bog Perun je dobra bil natura: »Nič, stara, ne razjarjaj se, prišla je moja ura!« — S Perunko policaji so se kmalu poravnali, med tem na dvor so dohtarji se na pogovor zbrali. Perun to noč prenočeval je v ječi sred trdnjave, juristi pa belili so si s paragrafi glave. Ker oni, ki je zakon dal, pač tega ni pomislil, da nekdaj bo mogočni car celo boga pritisnil. — 24 — Vsa bleda apelacija se zjutraj carju kloni, da o Perunu paragraf ni vpisan med zakoni. Car se razjezil je na nje in jih nazval je osle, v vojašnico takoj poslal po vojni sod je posle. A vojni sod, ta je učen, ne vpraša po zakonih: vse svoje paragrafe ima on spravljene v patronih. Ta vojni sod, to je sodnik! zanj ni skrbi velike; si kriv, nekriv, to eno je — vse strelja brez razlike. Ta vojni sod ni vprašal nič, je dobro ali slabo, vse pravo je potrjeno prinesel v žepu sabo: »Po znani proklamaciji, izdani od glavarja, in po zakonih, kakor gre, po pravu od vladarja, za razžaljenje Svetlosti in Veličanstva carja, upor, nenravnost, in še več, ker ukazom ugovarja, Perun obsojen je na smrt na vislicah, a daje se milost mu, da utopi naj v Dnjepru se ga raje; 25 Tako so carski ju ljudje po ulicah vlačili, vse luže so po Kijevu premetli, prebrodili. Ko so privlekli ju na breg, polmrtva so zgrabili in kakor psa so vrgli ju in v reki potopili. Umrla sta brez spovedi, kot luteranska brata, in za poslednje olje sta dobila v lužah blata. 29 Jaz sicer nisem zraven bil, bral to sem v starih listih, ki jih napisal Nestor sam je v slavnih časih tistih, — »Tako ustvarjen je ta svet, da vse se izpreminja, na tronu si jim danes bog, in jutri si jim svinja! Kadilo danes žgejo vam, ubogi vi bogovi, in jutri v lužah med smetmi požrejo vas valovi. Bogove delajo ljudje, kot zdijo se jim bolji, obešajo in molijo jih kar po svoji volji. Na svetu vse razpada v nič in tudi božja sila, kakor začne se, se konča, kot je usoda mila. Le samovlada in pa car in take ropotije na večne čase se drže kot roba, ki ne gnije.« Tako Perun govoril je, ko valjal se je v blati; tako sem čul, kot kupil sem, vam moram spet prodati. Sam tega bi ne zmislil si, čeprav bi morda vedel, ker dobro vem, da za ta greh na Špilberk bi se vsedel. 30 da strah pa vsem bo puntarjem, da vidijo hujskači: pripne naj konju se na rep in po vsem mestu vlači.* — S Perunom neki žurnalist sedel je tudi v ječi, ker proti bogu pisal je in proti verski reči. Sodišče je priložnost to za sebe porabilo: iz nepristranosti mu smrt je isto prisodilo. — 27 ČETRTI SPEV: PERUNOV TESTAMENT Slušajte zdaj, kristjanje vsi, to pesem mojo jadno, kako slovanski bog končal je uro svojo zadnjo. Kdor ima srce premehko, zatisne naj ušesa, in moli rajše očenaš za dušo naj v nebesa. Noge so privezali mu za dolgi rep kobile, po blatu so ga množice po mestu vsem vlačile. Za njim ubogi časnikar se vlekel je na vrvi, po kamenju po ulicah ni manj trpel kot prvi. 28 Saj Špilberk slavni in Kufštajn imata sob zadosti, »Bog živi kralja« pojejo tam, kakor slavci, gosti. ■— Le vse spoštuj, moj dragi sin, kar na prestolih seda, le na ponižno dušico car z milostjo pogleda. Kdor carja hvali, še kedaj kaj iz njega more biti, kdor ga ne hvali, večno sam bo moral vodo piti. PETI SPEV: BREZBOŽNOST NA RUSKEM Tako iz malih je rečij prišla nadloga nova: zgubili Rusi so boga, bila je cerkev vdova. Nam bila bi pomoč lehka, saj stvar je dobro znana, da bog se dela iz testa od vsakega kaplana. 31 A Rusi teh umetnostij takrat še niso znali; ko utopili so boga, brez njega so ostali. In gledali v bodočnost so z boječimi pogledi, ker tega niso pomnili ne dedi ne pradedi. A svet si vedno je enak, ljudje ga ne zmenijo, če pljuneš v morje tisočkrat, se vali ne spenijo. Tako v Rusiji brez boga je bilo vse po redu, naprej je šel življenja stroj po svojem starem sledu. Starejši so umirali, otroci se rodili — marljivejši so delali, lenuhi so pa pili. Zorele hruške zgodaj so in češplje bolj počasno — ko se zadosti dež je izlil, je bilo zopet jasno. Svetilo solnce je čez dan in mesec samo v noči — poleti se je car potil pri vsej njegovi moči. So seti žito morali, je trava rastla sama — gospoda z gofljo delala je, kmetje pa z rokama. 32 Kdor plačal je, imel povsod je tudi boljšo plačo — z jedjo so tolažili glad in žejo pa s pijačo. Vse reke bile mokre so, vse skale bile trde — ljubili mladi so lepe, starejši tudi grde. Kdor plemič bil je, občeval ni s kmeti ljubeznivo — in vendar vsi oštirji so mešali vodo v pivo. Hodili mlajši urno so, starejši bolj počasi — za časi so nesrečnimi prišli spet boljši časi. Kdor malo je imel, prišle so mu pijavke v gosti — razumnih bilo malo je, neumnih vedno dosti. Kdor drl prej, je drl zdaj, ko ni Perun vladaril — kdor bil poštena duša je, ga vsak je opeharil. Ker svet si vedno je jednak ljudje ga ne zmenijo, če pljuneš v morje tisočkrat, se vali ne spenijo. Tako v Rusiji brez boga je bilo vse po redu in tekel je življenja stroj po svojem starem sledu. 33 3 Toda cerkveni stroj obstal je kakor brez mazila, ker popu je priraščena pri žepu srčna žila. Kmet pa od davnih časov že za sebe zvit je ptiček, takoj iz novih časov je poiskal svoj dobiček. Več desetine ni dajal, ne za molitve, bere, za štolo in za mašo nič: ko ni boga, ne vere . . . Na ofre nihče ni prišel, pogrebščin niso dali, cerkovniki so stradali, trebuhi popom vpali. — Tu kri so babe videle in čudeže jednake, rodila čista deva je tri divje zmaje — spake. Tam spet so prikazali se jim znaki neugodni: prodajale kožuhe so, ker bliža dan se sodni. Kazala babam znamenja so se na nebi, sveti in slišale potop sveta oddaleč so grmeti. Po svatbi se rodil otrok je koj v začetku leta: kupujte si ljudje mehur, potop prihaja sveta! — 35 3 * ŠESTI SPEV: AVDIJENCA Sedi na tronu Vladimir tam v svoji rezidenci in, kot je stari običaj, sprejema v avdijenci. Ministrov kup in svetnikov in kavalirjev dvornih stoji po vrsti mu cel krog, kot vrsta slug pokornih. Pred njimi nizko sklonjeni klečijo sekretarji, oči ponižno dvigajo tja k carja jasni zarji. V rokah pero pripravljeno, na tleh papir, črnilo, da, kar peticij vrne car, takoj se bo zgodilo. Na tleh pred tronom pa leže podaniki proseči, in na trebuhu valjajo se v preveliki sreči. Takrat je avdijenca ta bila prek običajev, ker ruska cerkev se sešla z vseh koncev je in krajev. 36 Ker popi vsi, dijakoni, cerkovniki, zvonarji in škofje, tercijalke vse in drugi pobožnarji, vsi organisti, grobarji in pevci, muzikantje, prišli so vsi redovniki, in tudi ministrantje. — Ko tambor dal je znamenje, da naj se vsak pripravi, ker car ušesa svoja zdaj vsem prošnjam njih nastavi, vsi božji so služabniki spustili tožbe take, da bil je stok in jok in kvak kakor iz žabje mlake. Vsi popi in dijakoni, cerkovniki, zvonarji, vsi škofje, tercijalke vse, in drugi pobožnarji, vsi organisti, grobarji, vsi pevci, muzikantje tožili so redovniki in tudi ministrantje. »Kaj hočete?« jih vpraša car in se nemirno umiče. »»Poginjamo, poginjamo!«« kot en glas cel zbor kliče. Stopilo popstvo je naprej, globoko se priklanja, v imenu vseh oracijo zdaj tako mu oznanja: 37 »»Res, velik car je Vladimir, in sveta moč njegova, ker si uničil nam boga, preskrbi ga nam znova! Naj bog že tak je ali tak, nekakšen mora biti, da z njim bo spet mogoče nam te kmete pokoriti. Vse pridige so'.' zdaj pri njih brez uspeha kot nikoli; če ni boga, pri kom naj zdaj za carja narod moli? Grmeti mora nad nje bog, da jim napuh potare; ne obstojimo brez boga, daj druzega nam čare!«« Seveda, da je ta razlog podprl prošnjo milo, in srce Veličanstva se takoj je omehčilo. Kot potentati sploh imel srce je rahločutno, celo ubiti mu kokoš je bilo preokrutno. »Vas milostno odpuščam zdaj, vi verni državljanje in obljubujem: prošnje te se vzamejo na znanje.« SEDMI SPEV: MINISTRSKI SVET Zvečer ministri zbrani vsi so bili v kabinetu, in to pot — čudno res — bil bog je prvi na tapetu. In vsi tako trdili so: naj bo že, kakor hoče, v neumnem ljudstvu brez boga vzdržati ni mogoče. V ozirih drugih misli njih si niso bile slične, zato takoj pojavile so stranke se različne. Ker nova šola čisla bolj le dražbo in denarje, a z deputati službe bolj spet stara šola varje. Minister notranjih zadev je rekel: »Bratje mili! najboljše je, da bi konkurz v novinah razglasili. Naj od povsod se oglase po volji kandidati, da po kvalifikaciji si more car izbrati.« 40 Minister inozemstva je dejal, da prav bi bilo, ko bi po tujih listih to se tudi oznanilo. Ker stvar je važna in zato ne stakne se kar s klina; na tako mesto pač ne gre dejati domačina. »Le ne novinca! saj dovolj nam starših preostaja, ki so že renomirani, ker glavna stvar je vaja. Seve, za rubljev par pri tem ne bomo se pulili, ker bodo o zadevi tej po svetu govorili. < Minister za finance je bil glava svojeglavna in hotel je, da dražba v to naj naredi se javna. »Kdor bo ponudil cene nam od vseh najmanj visoke, zročimo brez pomislekov vse delo njemu v roke.« Zahteval pa je, da iz cerkva vse, kar ima kaj cene, v slučaju, da potreba bo, v zakladnico se dene. In da papirja kurz drži če več ne vsaj al pari, to glavna stvar je, drugo vse je prazen lari fari. 41 Minister stavb je svetoval, da dobro bi storili, če kloštrov bi nekoliko v kasarne spremenili. Ker zdaj, dokler še ni boga, se lažje kaj prekrade, in v tej zmešnjavi carju vsaj kak majhen kos pripade. Minister pravosodja pa je rekel, da povsodi, kjer se pisalo bo o tem, pogoj tak zraven bodi: da novi bog zaveže se — s tem konec vsem bo dvomom da kdor prisegel krivo bo, takoj ubit bo z gromom. Ker zdaj že vsak se postopač po carju če ravnati, lagati in prisegati, sodnike goljufati! Minister pa prosvete je imel spet čudne plane, da trgovina za boga pri cerkvi naj ostane: »Po svojem vdova naj stori, saj vemo, da je zvita, v pomoč naj vzame derviša, magari jezuita. S tem cela stvar bi kmalu se in ceno poravnala, duhovščina za dober svet bi nekaj pač plačala.« 42 S tem hotel je minister ta le sebi pomagati, stvar celo hotel je samo na nje ime speljati. A vojni jim minister je tako-le odgovoril: »Kar more bog, vsak general bi tudi lahko storil. Subordinacija uči častiti nas in carja, erarju s tem od penzije prihranimo denarja. Komispeter maršal bi znal stvar dobro izpeljati: kjer ni poslušnosti, tam vse ukaže postreljati. Za varnost lahko se prida nekak mu literatus, ki zna obtožbe pisati, da mu stoji ad latus. Da cerkev in armada bo pod eno vsaj komando, tako zorganizirajmo to-le cerkveno bando!« Minister policije pa — da bi ostalo skrito — podal je votum pismeno s pečati reč zavito. Kot mačka policija ta po temi rada hodi, ob jasnem dnevu v javnosti zelo nerada brodi. 43 Četudi on svoj votum je tam trdno zapečatil, uganiti vendar ni težko, kaj carju je naklatil: Pač spoved, jezuitarje, latinščino in vice, pokoro in pokorščino — to daje moč pravice; nebesa, peklo, množico svetnic, svetnikov zlatih; vsa moč prihaja iz neba, iz pekla trop rogatih. OSMI SPEV: KAMARILA Kakor pri potentatih vseh, tako v Rusiji bila močnejša od ministrstva je dvorna kamarila. Obvaruj nas, ti ljubi bog! — to je resnica gola — da kamarila brez izjem vsa ženskega je spola. 44 In poleg tega Vladimir bil vedno žensk je željen, kot lev je kraljeval možem a ženskam kot petelin. Normanko jedno je imel in drugo iz Turčije, dve Čehinji, dve Grkinji in več iz Lombardije. Metres imel je kakor zvezd: tristo tam v Belem Gradu, dvesto samo v Berestovu, tristo na Višegradu. Več poleg tega filijalk imel je za zabavo, da sultan komaj toliko imel bi šal za kavo! i In tetke vse in mamice še semkaj priadiraj in s spovedniki raznimi vse skup multipliciraj: to bila kamarila je, ki tu je kraljevala! senat ves in ministrstvo je v kozji rog ugnala. To bilo kandidatov je, to bilo je protekcij! Tu šele o bogovih car dobil je pravih lekcij. Ko nadenj so se spravile, je vsaka svojo pela, da skoraj carju bila bi vsa glava osivela. Zvečer, ko mu strežaj Matej je škornje vlekel z noge, se car pritožil bridko je čez svoje te nadloge. Strežaj Matej mu vselej je zadeve prav razsodil, ministre, kamarilo, vse lahko za nos je vodil. »Matej, ti svetovati daj, ti na pomoč prihiti! saj ni mogoče z ženskami nič pravega skleniti.« Matej pa, ko je slečen car po postelji se stegnil, v redakcijo »Uradni list« kar s škornji je pobegnil. In s škornji pod pazduho je diktiral brez debate: »Ce jutri ne bo tiskano, vam damo na podplate!« Cel Kijev se je drugi dan začudil, in ne malo, ko s črkami velikimi to tiskano je stalo: »V imenu Veličanstva Nas, Nas, Carja Vladimira, na prazno mesto se boga pri Nas konkurz odpira. Za pojasnila točnejša za nje, ki jih želijo, se obrniti je — kot sploh — na slavno policijo.« — — Razšla še ta novica je z električno hitrostjo in telegrafi so povsod, hiteli s to novostjo. In drugi dan po svetu vsem novico to so znali, in kjer je niso slišali, so jo v novinah brali. v Pri »Črnem raku« v Rimu so sešli se kardinali, pred mašo tja hodili so, da so se pokrepčali. Tam Šamšulini kardinal pogledal je v novine; Augsburške liste čita — kaj, kot ogenj ga prešine? Dal »Lacrimae« si je takoj prinesti steklenico in letel sam je v Vatikan naznanit to novico. Tam planil je prav v spalnico kar brez obotavljanja, in zbudil s to novico je brž papeža iz spanja. In Sveti Oče v srajci kar iz postelje je skočil — in jezuitom v Rusijo koj iti je naročil. Za pot je to dal čevlje vsem na kveder podkovati in zraven zapovedal je nov marš za nje izdati. 49 4 DEVETI SPEV: JEZUITSKI MARŠ Te Deum laudamus — v Kijevu je ramus. Dies irae, dies illa — naša ura je zdaj bila. Te rogamus, audi nos — Vladimir — navihan kos! Gloria in excelsis Deo — naj zdaj Kijevci pojejo. Čredo in unum Deum — naš sovražnik je razum. Orate fratres — mi znamo goljufat res. Benedictus, qui venit — mi znamo denar cenit. SanctUs, sanctus, sanctus — to je dober paktus. In nomine domini — tam Bog je, kjer smo mi. Dignum et iustum est — / čist obraz, kosmata vest. Dominus vobiscum — dobro nese nam konsum. 50 Sancta Dei Genitrhc — tukaj je vse skupaj niks. Agnus Dei, qui tollis peccata — mi stražimo nebeška vrata. Veni sancte Spiritus — da bi nam verjel vsaj Rus! Exaudi nos Domine — nese tudi romanje. Pleni sunt coeli — bomo se dobro imeli. Aequum et salutare — Bog je vstvaril vse na pare. Salvator mundi — gorje vam vagabundi! In Te, Domine speravi — da bomo vedno pri zabavi. Libera nos a malo — jesti mnogo, dela malo. Exaudi orationem meam — vsem neumnim v pest se smejam. Ex profundis clamavi — naš želodec vse prebavi. Dona nobis pacem, dona — kuharica, to je krona! A porta inferi — vsak to ve in vsak molči. 52 Mea culpa, mea maxima culpa — s čudeži se najbolj vara tolpa. Kyrie eleison — mošnja vedno polna kron. Et ne nos inducas in tentationem — plačaj vse kar z božjim Ionom! Sicut erat in principio — časniki nam kri pij o. Et nune et semper — ne daj nič in vse pober! Et in saecula saeculorum. Amen — največ nam nese peklenski plamen. DESETI SPEV: KONKURZ Zavel je veter od morja in trave v stepi klati; a k mestu Kijevu hite gospodje kandidati. 53 Zavel je veter preko step in v Kijevu praši se; vsak proti drugim govori in sam čez vse slavi se. — Poslal sam papež je dekret in pisal je iz Rima: »Kar drugih cerkev tiče se nobena cene nima. Ni res, da cerkve bile vse jednake bi, moj čare, najbolj cerkvena rimska je, na svetu ni bolj stare 1« Pa carigrajski patrijarh je pisal pismo svoje: »Ne verji temu, Vladimir, kar Antikrist Ti poje! 54 Da cerkve vse jednake so, je grda le prevara, najbolj cerkvena grška je, med vsemi najbolj stara!« Sinedrium rabinski pa mu piše svojo slavo: *Ne verji Rimu, Grkom ne, le Mojzes trdi pravo. Da cerkve vse jednake so, resnica ni, moj čare, najbolj cerkvena naša je, nobene ni bolj stare!« Mohamedanski Mufti pa tako mu v pismu pravi: »Pobij vse pse nevernike, le Mohamed je pravi! Da cerkve vse jednake so, po svetu laž se znani; Mohamedanski koran le resnico pravo hrani!« Kakor na carskem dvoru psi za jedno kost pode se, tako poslanci cerkev vseh tu med seboj bore se. Kdo znal bi vsa imena njih in vse, kar so si rekli! To vemo le, da kuharji so brez nehanja pekli. Bili so zlati časi to za verske vse kričače; cel dan so vodko pili, vmes pa jedli so kolače. Ker pri konkurzu branjevke so dobro barantale, zato primerno so ime jim »božje metle« dale. 57 I NARODNA IN UNIVERZITETNA KNJIŽNICA 00000503138 /